Monday, March 16, 2015

လိုအပ္ခ်က္မ်ားစြာရွိေနေသာ ျမန္မာအြန္လိုင္းေစ်းေရာင္း၀ယ္လုပ္ငန္းမ်ား




ႏိုင္ငံတကာမွ ေစ်းေရာင္းသည့္ပံုစံ
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

အြန္လိုင္းမွ ေစ်းေရာင္းျခင္းသည္ ႏိုင္ငံတကာတြင္ ေအာင္ျမင္မႈရေနခဲ့ သည္မွာ ၾကာၿပီျဖစ္သလို လက္ရွိျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အြန္လိုင္းေစ်းေရာင္းေစ်း ဝယ္စနစ္ႏွင့္လည္း ကြာျခားသည္။ ႏိုင္ငံတကာတြင္ ေစ်းေရာင္းေစ်းဝယ္ ရာ၌ ေရာင္းလိုေသာပစၥည္းကို ေရာင္းလိုသူက ဝက္ဘ္ဆိုက္ တြင္ ေၾကာ္ျငာ သည့္ အေနျဖင့္ တင္သည္။ ဝယ္လိုသူကလည္း ဝယ္မည့္ပစၥည္း၏ ဓာတ္ပံုႏွင့္ ဗီဒီယိုမ်ားကို စိတ္ႀကိဳက္ၾကည့္႐ႈၿပီး အဆိုပါပစၥည္းအေၾကာင္းနားလည္သူမ်ား၏ ထင္ျမင္ေဝဖန္ခ်က္မ်ားကိုပါ ဖတ္႐ႈၿပီး ႀကိဳက္လွ်င္ ေငြေခ် သည္။ ေငြေပးေခ်ရာ တြင္ အြန္လိုင္းဘဏ္စာရင္းမ်ားမွ အလုပ္လုပ္ျခင္းျဖစ္သည္။ ေရာင္းသူ ထံတြင္ေရာ ဝယ္သူထံတြင္ပါ ဘဏ္စာရင္းမ်ားရွိေနရာ မိမိဝယ္မည့္ ပစၥည္းတန္ဖိုးေငြကို မိမိဘဏ္စာရင္းမွ ထုတ္၍လႊဲေပးရန္ ဘဏ္သို႔အေၾကာင္း ၾကားရသည္။

သို႔ေသာ္ လႊဲေျပာင္းလိုက္ေသာေငြသည္ ေရာင္းသူထံ ခ်က္ခ်င္းေရာက္ရွိ သြားျခင္းမဟုတ္ေပ။ ေရာင္းသူက လိမ္လည္ေရာင္းခ်ျခင္းမ်ဳိး၊ ေငြေခ်ၿပီးမွ ပစၥည္းမအပ္ျခင္းမ်ဳိးမျဖစ္ေစရန္ ဘဏ္မ်ားက ဝန္ေဆာင္မႈေပးထားသည္။ လႊဲလိုက္ေသာေငြသည္ ဘဏ္တြင္သာရွိေနၿပီး ပစၥည္းကိုလက္ခံရရွိၿပီးေၾကာင္း ဝယ္သူက အေၾကာင္းၾကားမွသာ ေရာင္းသူ၏ ဘဏ္စာရင္းထဲသို႔ ဘဏ္က လႊဲေျပာင္းေပးလိုက္သည္။ ႏိုင္ငံတကာတြင္ အြန္လိုင္းမွ အေရာင္း အဝယ္ ျပဳလုပ္သည့္ ကိစၥမ်ားတြင္ ေရာင္းသူေရာ ဝယ္သူပါအဆင္ေျပေစရန္ ဘဏ္ မ်ားက ၾကားခံဝန္ေဆာင္မႈေပးေနသလို ဝန္ေဆာင္မႈအားလံုးကိုလည္း အင္တာနက္ကိုသာအသံုးျပဳ၍ အစအဆံုးလုပ္ေဆာင္ႏိုင္သည္။

ေၾကာ္ျငာသာသာအဆင့္
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

လက္ရွိျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အြန္လိုင္းေရွာ့ပင္းမ်ားမွာ ေရာင္းလိုသည့္ ပစၥည္း ကို ေၾကာ္ျငာျခင္းႏွင့္ ဝယ္မည္ မဝယ္မည္ကို ေရြးခ်ယ္ဆံုးျဖတ္ျခင္းမ်ား ကိုသာ ျပဳလုပ္ႏိုင္သည့္အဆင့္တြင္ ရွိသည္။ ေရာင္းလိုသူက မိမိေရာင္း လိုသည့္ ပစၥည္းကို အင္တာနက္တြင္ ေၾကာ္ျငာသည္။ ဝယ္ယူလိုသူ က ေၾကာ္ျငာထား သေလာက္အခ်က္မ်ားကိုသာၾကည့္ႏိုင္ၿပီး စိတ္ဝင္စားလွ်င္ အေသးစိတ္ အခ်က္မ်ားကို ဖုန္းဆက္ေမးရသည္။ ႀကိဳက္၍ ဝယ္ယူျဖစ္မည္ ဆိုလွ်င္ ေနရာႏွင့္ အခ်ိန္ကို အခ်ိန္းအခ်က္ျပဳလုပ္ၿပီး ေရာင္းခ်သူက ပစၥည္းကို လာေရာက္ပို႔ေဆာင္ေပးသည္။ ပစၥည္းေရာက္ခ်ိန္တြင္ ေငြေခ်ရသည္။ အြန္ လိုင္းေရွာ့ပင္းစနစ္ဆိုေသာ္လည္း ပီျပင္ေသာ အြန္လိုင္းေစ်းေရာင္းေစ်း ဝယ္စနစ္မဟုတ္ဘဲ အြန္လိုင္းေၾကာ္ျငာထက္ အနည္းငယ္ပိုသည့္အဆင့္တြင္ သာ ရွိေနသည္။

ျမန္မာအြန္လိုင္းေရွာ့ပင္းမ်ား
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

ျမန္မာႏိုင္ငံရွိ အြန္လိုင္းမွ အေရာင္းဆိုင္မ်ားကို အၾကမ္းအားျဖင့္ ပံုစံသံုး မ်ဳိးခဲြျခားႏိုင္သည္။ ပထမအမ်ဳိးအစားမွာ စတိုးဆိုင္တစ္ခုကဲ့သို႔ ကုန္ပစၥည္း မ်ဳိးစံု အမွတ္တံဆိပ္မ်ဳိးကိုေရာင္းခ်ျခင္းျဖစ္ၿပီး ကားမွစ၍ ဖုန္းဟန္းဆက္၊ ကြန္ပ်ဴတာ၊ အီလက္ထရြန္နစ္ပစၥည္းမ်ား၊ အဝတ္အထည္၊ လူသံုးကုန္ အလွကုန္စ သည္ျဖင့္ လူႀကိဳက္မ်ားႏိုင္သည့္ ပစၥည္းမ်ဳိးစံုကို ေရာင္းခ်သည္။ ဒုတိယ အမ်ဳိးအစားမွာ နာမည္ႀကီးအမွတ္တံဆိပ္ရွိၿပီးသည့္ အလွကုန္၊ အဝတ္ အထည္စသည့္ ကုန္ပစၥည္းအမ်ဳိးအစားအနည္းငယ္ကို သာေရာင္း ခ်ျခင္းျဖစ္ၿပီး ျပင္ပတြင္ အမွန္တကယ္အေရာင္းဆုိင္ဖြင့္ထားသူမ်ား က ေၾကာ္ျငာႏွင့္ ေစ်းေရာင္းသည့္ပံုစံသစ္အျဖစ္ ေရာင္းခ်ျခင္းျဖစ္သည္။ အထက္ပါႏွစ္မ်ဳိးလံုးသည္ ေရာင္းသူမ်ားဘက္က သီးသန္႔ေရာင္းခ်သည့္ ပံုစံျဖစ္သည္။ တတိယအမ်ဳိးအစားတြင္မူ အြန္လိုင္းေရွာ့ပင္းတည္ေထာင္သူက ကိုယ္တိုင္ေရာင္းခ်သည့္ပစၥည္းမ်ားရွိသလို မည္သူမဆို မိမိတို႔ေရာင္းလိုသည့္ ပစၥည္းမ်ားကို ဝက္ဘ္ဆိုက္တြင္ ဝင္ေရာက္ေၾကာ္ျငာၿပီး ဝယ္လိုသူႏွင့္ တိုက္ ႐ိုက္ခ်ိတ္ဆက္ေရာင္းခ်ႏိုင္ရန္ ဝန္ေဆာင္ေပးထားသည့္ပံုစံအျဖစ္ လုပ္ကိုင္ ထားၾကသည္။

အြန္လို္င္းအေျခခံ ေစ်းေရာင္းသူမ်ားအေနျဖင့္ ျပင္ပအေရာင္းဆိုင္မ်ား၏ အားသာခ်က္ျဖစ္ေသာ စိတ္ႀကိဳက္ေရြးဝယ္ႏိုင္သည့္အခ်က္ကို ယွဥ္ၿပိဳင္ႏိုင္ ရန္အတြက္ အျခားတစ္ဖက္မွ အားသာခ်က္မ်ားကို ရွာေဖြၾကသည္။ အခ်ဳိ႕က ေရြးခ်ယ္ဝယ္ရန္မလိုအပ္သည့္ ရယ္ဒီမိတ္အလွကုန္မ်ား၊ ဟန္းဆက္ မ်ား၊ နာရီမ်ားစသည့္ ပစၥည္းမ်ားကို ဦးစားေပးေရာင္းခ် သလို ႏိုင္ငံ တကာတြင္ ေရာင္းခ်ေနၿပီး ျပည္တြင္းေစ်းကြက္သို႔ မေရာက္ေသး သည့္ ပစၥည္းအမ်ဳိးအစား မ်ား၊ ပံုမွန္ျမင္ေနက်မဟုတ္ေသာ အဝတ္အထည္ဒီဇိုင္းသစ္၊ လူသံုးကုန္ ဒီဇိုင္းသစ္မ်ားကို ဦးစားေပးေရာင္း ခ်ၾကသည္။ အြန္လိုင္း မွ ေစ်းေရာင္းသူ အမ်ားစုသည္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံမွ ျဖန္႔ခ်ိေရးလုပ္ငန္းႀကီးမ်ားႏွင့္ ခ်ိတ္ဆက္ ထားၾကသျဖင့္ အသစ္ထြက္ပစၥည္းမ်ားကို ျပည္တြင္း အေရာင္း ဆုိင္မ်ားထက္ ႀကိဳတင္ေၾကာ္ျငာထားကာ အမွာစာႀကိဳေပး၍ ဝယ္ႏိုင္ေသာ ပရီေအာ္ဒါ စနစ္ျဖင့္ လည္ပတ္ၾကသည္။

ေရာင္းခ်သူမ်ားဘက္မွ လိုအပ္ခ်က္မ်ား
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ အြန္လိုင္းေစ်းေရာင္းေစ်းဝယ္စနစ္မ်ား စတင္ခ်ိန္တြင္ လိုအပ္ခ်က္ မ်ား စြာရွိခဲ့သည္။ အခ်ဳိ႕လုိအပ္ခ်က္မ်ားမွာ ေရာင္းခ်သူမ်ားအေန ျဖင့္ လိုအပ္ခ်က္ ရွိေနျခင္းျဖစ္ကာ ေၾကာ္ျငာၿပီးမွ ပစၥည္းျပတ္လပ္ျခင္း၊ မ်က္ျမင္ၾကည့္ရျခင္းမဟုတ္သျဖင့္ ဝယ္သူလိုအပ္ခ်က္ႏွင့္ ေရာင္းခ်သည့္ ပစၥည္းမကိုက္ညီျခင္း၊ ကုန္ပစၥည္းပို႔ေဆာင္ျဖန္႔ျဖဴးရာတြင္ ေနာက္က်ျခင္းႏွင့္ မွားယြင္းျခင္း၊ ဝယ္သူမ်ားဘက္ကမွာၿပီးမွ အမွန္တကယ္မယူသျဖင့္ သယ္ပို႔ ခ စရိတ္ကုန္က်ျခင္း စသည့္ျပႆနာမ်ား ျဖစ္သည္။ ေရာင္းခ်သူမ်ားဘက္က မိမိတုိ႔လိုအပ္ခ်က္၊ အားနည္းခ်က္မ်ားကို နည္းအမ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္ ျပင္ဆင္ၾကသျဖင့္ ယခုအခ်ိန္တြင္မူ အဆုိပါျပႆနာမ်ား မရွိသေလာက္ျဖစ္ေနၿပီျဖစ္သည္။
နည္းပညာအခက္အခဲ သို႔ေသာ္ နည္းပညာပိုင္းဆုိင္ရာ အခက္အခဲႏွင့္ အေျခခံအေဆာက္အအံု (Infrastructure) လိုအပ္ခ်က္မ်ား မွာမူ ေရာင္းခ် သူမ်ားအေနျဖင့္ လုပ္ကိုင္ ႏိုင္ေသာကိစၥမဟုတ္သျဖင့္ ယခုအခ်ိန္အထိ မေျပလည္ေသးဘဲျဖစ္ေနသည္။

နည္းပညာအရ အဓိကက်သည္မွာ အြန္လိုင္းေရွာ့ပင္းဝက္ဘ္ဆိုက္ အျဖစ္ ပီျပင္စြာလုပ္ေဆာင္မည္ဆုိပါက အရင္းအႏွီးမ်ားျခင္းျဖစ္သည္။ ဝယ္လိုသူက ဖုန္းဆက္ စံုစမ္းေနစရာမလိုဘဲ ေၾကာ္ျငာသက္သက္မဟုတ္ဘဲ၊ ေရာင္းခ်ရန္ ရွိသည့္ပစၥည္းအမ်ဳိးအစားႏွင့္ အေရအတြက္၊ လက္က်န္အေရအတြက္၊ အမ်ဳိး အစားတူပစၥည္းမ်ား၊ အမွတ္တံဆိပ္တူပစၥည္းမ်ား၊ တန္ဖိုးတူပစၥည္း မ်ားစ သျဖင့္ ဝက္ဘ္ဆိုက္ထဲတြင္ ၾကည့္႐ုံျဖင့္ ဝယ္သူအတြက္ တစ္ထိုင္တည္း အဆင္ေျပသြားေစရန္ ေဆာင္ရြက္ေပးႏိုင္မည့္ အြန္လိုင္းေရွာ့ပင္း ဝက္ဘ္ဆုိက္ မ်ဳိး ျပဳလုပ္ရန္ အရင္းအႏွီးမ်ားျခင္းျဖစ္သည္။

ေငြေခ်စနစ္အခက္အခဲ
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

နည္းပညာပိုင္းအခက္အခဲထက္ ပို၍ခက္ေနသည္မွာ ေငြေခ်စနစ္ျဖစ္ သည္။ အြန္လိုင္းေစ်းေရာင္းေစ်းဝယ္လုပ္ငန္းတြင္ ေရာင္းသူအေနျဖင့္ ပစၥည္းေပးၿပီးၿပီးခ်င္း ေငြရခ်င္သလို ဝယ္သူကလည္း ပစၥည္းလက္ထဲ ေရာက္ ၿပီးမွသာ ေငြေပးခ်င္မည္ျဖစ္သည္။ ပစၥည္းေပးအပ္ၿပီးမွ ေငြမရျခင္း၊ ေငြေခ် ၿပီးမွ ပစၥည္းမရျခင္းမ်ား မျဖစ္ေစရန္အတြက္ တိက်ျမန္ဆန္ေသာ အြန္လိုင္း ဘဏ္စနစ္တစ္ခု ရွိထားရန္ မျဖစ္မေနလိုအပ္သည္။ ၂ဝ၁၄ ခုႏွစ္အတြင္း မွစ၍ မိုဘိုင္းဘဏ္ႏွင့္ မိုဘုိင္းေငြေခ်စနစ္မ်ားကို နည္းပညာကုမၸဏီအခ်ဳိ႕က စမ္းသပ္လုပ္ေဆာင္လာၾကေသာ္လည္း လိုအပ္ခ်က္၊ အားနည္းခ်က္မ်ား ရွိေနသျဖင့္ အသုံးျပဳသူနည္းေနဆဲျဖစ္သည္။ စိတ္ခ်ယံုၾကည္ရေသာ အြန္ လိုင္းဘဏ္စနစ္ျဖစ္လာရန္ ဘဏ္မ်ားသီးသန္႔၊ နည္းပညာကုမၸဏီမ်ားသီးသန္႔ လုပ္ေဆာင္၍မရဘဲ အင္တာနက္ဝန္ေဆာင္မႈေပးေနေသာ MPT၊ တယ္လီ ေနာ ႏွင့္ ေအာ္ရီဒူးတို႔လို ကုမၸဏီမ်ားကလည္း ပူးေပါင္းလုပ္ေဆာင္ ရမည္ျဖစ္ သည္။

ထုိ႔အျပင္ ျပည္သူအမ်ားစုက ယံုၾကည္စြာသံုးစြဲမွသာ အြန္လိုင္းဘဏ္ စနစ္ ေအာင္ျမင္မည္ျဖစ္ရာ ျပည္သူလူထု၏ ယံုၾကည္မႈကိုရရန္ အစိုးရ အဖြဲ႕ကပါ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေပးရမည္ျဖစ္သည္။ အြန္လိုင္းေစ်းေရာင္းေစ်းဝယ္ လုပ္ငန္းမ်ားသည္ နည္းပညာကို အားကိုး ကာ ေရာင္းသူႏွင့္ဝယ္သူ လူခ်င္း မျမင္ မေတြ႕ဘဲ လုပ္ေဆာင္ရ သည္ျဖစ္ရာ ျပႆနာတစ္စံုတစ္ရာေပၚေပါက္ ပါက ေျဖရွင္းရန္အတြက္ တိက်သည့္ ဥပေဒႏွင့္ မူဝါဒမ်ားကိုလည္း အစိုးရ တာဝန္ရွိသူမ်ား၊ နည္းပညာကြၽမ္းက်င္သူမ်ား၊ ဘဏ္လုပ္ငန္းရွင္မ်ား၊ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္ မ်ားႏွင့္ စားသံုးသူအခြင့္အေရးကာကြယ္ေပးသည့္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား ပူးေပါင္းေရးဆြဲ ျပ႒ာန္းေပးရန္ လိုအပ္လ်က္ရွိေနသည္။ သို႔မွသာ လူအမ်ား ယံုၾကည္စိတ္ခ်ၿပီး ေရရွည္တည္တံ့ေအာင္ျမင္ေသာ အြန္လိုင္းအေရာင္း အဝယ္စနစ္ႏွင့္ အေရာင္းဆိုင္မ်ား ေပၚထြန္းလာမည္ ျဖစ္သည္။ ။

မွတ္ခ်က္။ ။ ၂ဝ၁၃ ခုႏွစ္ခန္႔မွစ၍ ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ အင္တာနက္ အသံုးျပဳမႈမ်ား လာခ်ိန္တြင္ နည္းပညာပိုင္းဆုိင္ရာ ကြၽမ္းက်င္သည့္လူငယ္အခ်ဳိ႕အေနျဖင့္ ယခင္ကမရွိခဲ့ဖူးေသာ နည္းပညာအေျခခံစီးပြားေရးလုပ္ငန္းပံုစံသစ္မ်ားကို လုပ္ကိုင္ခြင့္ရလာခဲ့သည္။ ထိုအထဲတြင္ ပံုမွန္ေစ်းေရာင္းေစ်းဝယ္ျခင္းကို နည္းပညာျဖင့္ ေပါင္း စပ္၍အင္တာနက္မွတစ္ဆင့္ ေစ်းေရာင္းေစ်းဝယ္သည့္ အြန္လိုင္းေရွာ့ပင္းမ်ားလည္းပါဝင္သည္။ အြန္လိုင္းမွတစ္ဆင့္ ကုန္ပစၥည္း မ်ားေရာင္းဝယ္သည့္လုပ္ငန္းတြင္ ဝင္ေရာက္လုပ္ကိုင္သူမ်ားလာသကဲ့သုိ႔ ပံုမွန္အေရာင္းဆိုင္ႏွင့္ ကုန္ပစၥည္းျဖန္႔ခ်ိေရးလုပ္ငန္းမ်ားကလည္း အြန္လိုင္း အေျခခံေစ်းေရာင္းသည့္ပံုစံမ်ား ကို တိုးခ်ဲ႕သံုးလာၾကသလို အြန္လိုင္းမွ ပံုမွန္ေစ်းဝယ္ေနသူအခ်ဳိ႕လည္း ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ ရွိေနၿပီျဖစ္ သည္။ ေစ်း အေရာင္း ဆုိင္တစ္ဆိုင္ကို လူသိမ်ားေအာင္ ပံုမွန္ေၾကာ္ျငာျခင္းသည္ ကုန္က်စရိတ္မ်ားၿပီး အခ်ိန္ကုန္ေသာ္လည္း အြန္လိုင္းေရွာ့ပင္းတစ္ခုကို အင္တာနက္သံုးသူမ်ားသိေစရန္အတြက္မွာမူ ကုန္က်စရိတ္ မရွိသေလာက္ နည္းပါးၿပီး အင္အားစိုက္ထုတ္ႏိုင္မႈအေပၚမူတည္၍ အခ်ိန္တိုအတြင္းလည္း လူသိမ်ားလာႏိုင္သည္။ ထိုသို႔ အရင္းအႏွီးနည္းပါးျခင္းႏွင့္ လုပ္ႏိုင္သေလာက္ အက်ဳိးရွိျခင္းမ်ားေၾကာင့္ အြန္လိုင္းမွေစ်းေရာင္းသည့္ပံုစံမ်ဳိးကို လုပ္ကိုင္လုိသူ မ်ားလာေသာ္လည္း အင္တာနက္ျမန္ႏႈန္းအပါအဝင္ နည္းပညာ ဆိုင္ရာလို အပ္ခ်က္ႏွင့္ အြန္လိုင္းေငြေခ်စနစ္၊ မိုဘိုင္းဘဏ္စနစ္မ်ား မျပည့္စံု မဖြံ႕ၿဖိဳးေသးျခင္း စသည့္အခ်က္မ်ားေၾကာင့္ အြန္လိုင္းေစ်းေရာင္းေစ်းဝယ္ လုပ္ငန္းမ်ား ေအာင္ျမင္လာေရးအတြက္ လိုအပ္ခ်က္မ်ားလည္း အမ်ားအျပား ရွိေနသည္။

 သူရျဖိဳး

No comments: