ဆရာေတာ္အရွင္ျမတ္ဘုရား၊
သမီးက ဗဟန္းမွာေနပါတယ္၊ မနီးမေဝးမွာ အရွင္ဥပဂုတၱေက်ာင္းေဆာင္ ရွိပါတယ္။ နာဂစ္ မုန္တိုင္းႀကီးတိုက္လုိ႔ ဥပဂုတၱေက်ာင္းေဆာင္အနည္းငယ္ ပ်က္စီးသြားတာကို ျပဳျပင္ဖို႔ ယခုအခါေဂါပက ေတြက အလွဴခံေနၾကပါတယ္။
သမီးတို႔အိမ္နားကဘႀကီးက ဥပဂုတၱဟာ ဘုရားေဟာမဟုတ္ဘူး။ ဟုတ္ တယ္ဆိုရင္ အခုလိုမ်ဳိးေလေဘးဆိုးႀကီးနဲ႔မႀကံဳေအာင္ ဘာျဖစ္လို႔ တားဆီးမေပးတာလဲ၊ မိုးမရြာေအာင္ တားေပးႏုိင္တယ္မဟုတ္လားလို႔ သမီးတို႔ေဖေဖကို ေျပာတာၾကားလုိက္ရပါတယ္။
အဲဒီဘႀကီးေျပာတာ ဟုတ္ပါသလား၊
အရွင္ဥပဂုတၱမေထရ္အေၾကာင္းသိလိုပါသည္အရွင္ဘုရား။
ဦးတင္လ်က္
ျမမၪၨဴ(ဗဟန္း)
သကၠတစာက်မ္းေတြအဆို
*****************************
ဒိဗ်ာဝဒါနက်မ္းမွာ ဗုဒၶျမတ္စြာက မထုရာၿမိဳ႕ကိုေရာက္ခုိက္ ေနာင္ႏွစ္တစ္ရာ အၾကာမွာ ဒီၿမိဳ႕မွာ ဥပဂုတၱဘြဲ႕အမည္နဲ႔ ရဟႏၲာတစ္ပါးပြင့္ထြန္းၿပီး ဗုဒၶကိုယ္စား ဗုဒၶသာသနာေတာ္ကို စည္ပင္ ေအာင္ ေဆာင္ရြက္မယ္လို႔ ဗ်ာ ဒိတ္ေပးေတာ္မူေၾကာင္း ေဖာ္ျပ တယ္။
(စကားမစပ္ မထုရာၿမိဳ႕ ကို ဗုဒၶရွင္ေတာ္ျမတ္ ေရာက္ရွိ ေတာ္မူေၾကာင္း ေထရဝါဒပါဠိ ေတာ္ အံ ၂၊ ၂၂၄မွာလည္း ေဖာ္ ျပတယ္။)
ဘီစီသံုးရာစု အေသာ ကေခတ္က မထုရာၿမိဳ႕မွာ သဗၺတိၴ ဝါဒဂိုဏ္း ထြန္းကားပါတယ္။
အရွင္ဥပဂုတၱမေထရ္အေၾကာင္းကို သဗၺတၴိဝါဒီဂိုဏ္းသားေတြဆီက ရရွိတာလို႔ဆိုတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အရွင္ဥပဂုတၱဟာ အိႏိၵယအေနာက္ေျမာက္ပိုင္း မထုရာၿမိဳ႕သား သဗၺတိၴ ဝါဒဂိုဏ္းဝင္ျဖစ္ဖြယ္ရွိတယ္လို႔ ခန္႔မွန္းရတယ္။
သကၠတအစဥ္အလာနဲ႔ ေရွးက်တဲ့ တ႐ုတ္၊ တိဗက္မွတ္တမ္းေတြအရ အရွင္ဥပဂုတၱဟာ မေထရ္စဥ္အရ ေလးပါးေျမာက္ သံဃာ့ေခါင္းေဆာင္ မေထရ္အေသာကမင္းရဲ႕ ထင္ရွားတဲ့ဆရာအရွင္ ျဖစ္႐ံုမက အေသာကမင္းကို လုမၺိနီစတဲ့ ဗုဒၶဝင္ေနရာေတြကို သြားေရာက္ဖူးေျမာ္ဖို႔ တိုက္တြန္းတဲ့သူ လည္း ျဖစ္တယ္။ မဟာယာနအစဥ္အလာအရ အရွင္ျမတ္ကို သဗၺတၴိဝါဒဝိနည္းကို စုစည္းသူ၊ ေနတၱိပဒ က်မ္းကိုေရးသားသူအျဖစ္လည္း ေလးစားၾကတယ္။
(John H.Strong. The Legand and Cult of Upagupta,Intro.p.6)
ေထရဝါဒက်မ္းနဲ႔ အရွင္ဥပဂုတ္
အရွင္ဥပဂုတၱနဲ႔ အေသာကမင္းတို႔ ပတ္သက္ပံုအစအနကို ေထရဝါဒပါဠိေတာ္ အ႒ကထာ ေတြမွာ မေတြ႕ရတာကေတာ့ အင္မတန္ထူးျခားတာပဲ။ ဒါေပမဲ့ ေအဒီ ၁၂ ရာစုမတိုင္ခင္ကေရးခဲ့တဲ့ ေရွးအက်ဆံုး ဝိနည္းဋီကာျဖစ္တဲ့ ဝဇိရဗုဒၶိဋီကာမွာ ယခုေဖာ္ျပေနတဲ့ အရွင္ဥပဂုတၱအေၾကာင္းကို ရွား ရွားပါးပါးရည္ၫႊန္းထားတာ (စာ၊ ၆၃)ကလည္း စဥ္းစားစရာပါပဲ။ John H. Strong ရဲ႕အလိုအရ ေအဒီတစ္ရာစုအခ်ိန္ကစၿပီး အိႏိၵယ အေနာက္ေျမာက္ပိုင္းမွာ အရွင္ဥပဂုတၱကို ကိုးကြယ္မႈစတင္ခဲ့ၿပီး ျမန္မာ၊ ထိုင္းနဲ႔ လာအိုႏုိင္ငံေတြမွာေတာ့ ေအဒီ ၁၂ရာစုေလာက္မွာ စတင္ ကိုးကြယ္ခဲ့ဖြယ္ရွိတယ္။ သီရိလကၤာမွာေတာ့ အရွင္ဥပဂုတၱအေၾကာင္းကို လံုးဝမသိၾကဘူးလို႔ဆိုတယ္ (ibid.p.5)။
ကစၥည္းသဒၵါက်မ္း(ေအဒီ ၅သို႔မဟုတ္ ၆ ရာစုခန္႔)မွာ 'ဥပဂုေတၱနမာေရာဗေႏၶာ'လို႔ ရည္ၫႊန္း ထားတာကို ေတြ႕ရတယ္။
အဲဒီဝါက်ကိုပဲ ပုဂံေခတ္ ျမန္္မာႏုိင္ငံသား အရွင္အဂၢဝံသေရးတဲ့ သဒၵနီတိပါဠိ သဒၵါက်မ္း(ေအဒီ ၁၂ရာစုအစပိုင္းမွာလည္း အဲဒီစာေၾကာင္းကို ထပ္ဆင့္ေဖာ္ျပတယ္။ ဒီပါဠိသဒၵါ က်မ္းေတြကို ျမန္မာတို႔ ပုဂံေခတ္ကပင္ သင္ယူၾကတာျဖစ္လုိ႔ မထုရာၿမိဳ႕သား အရွင္ဥပဂုတၱအေၾကာင္း ကို အနည္းဆံုး ေအဒီ ၁၂ရာစုအခ်ိန္က ျမန္မာႏုိင္ငံသားတို႔ ၾကားဖူးေနၿပီလို႔ ဆိုႏိုင္တယ္။
ယိုးဒယား၊ ဇင္းမယ္အရင္က အမည္မသိပုဂၢိဳလ္ ပါဠိဘာသာနဲ႔ေရးတဲ့ ပ႒မသေမၺာဓိက်မ္း (PTS version) နိဒါန္းေဖာ္ျပခ်က္ အရ ေအဒီ ၁၂ရာစု ေနာက္ဆံုးခန္း(မာရဗႏၶနအခန္း၊ ေအဒီ ၁၈ရာစု ထပ္ျဖည့္တဲ့အခန္း)မွာလည္း ဥပဂုတၱနဲ႔ အေသာကမင္းအေၾကာင္းကို ေဖာ္ျပတယ္။ ေႏွာင္းေခတ္ ျမန္မာ ဘာသာက်မ္းေတြျဖစ္တဲ့ ဦးကုလားမဟာရာဇဝင္၊ မွန္နန္းရာဇဝင္၊ မဟာဝင္ဝတၴဳနဲ႔ က်ီးသဲေလးထပ္ ဆရာေတာ္ရဲ႕ ဇိနတၴပကာသနီ က်မ္းေတြမွာလည္း အရွင္ဥပဂုတၱမေထရ္ မာရ္နတ္ကို တန္ခိုးနဲ႔ဆံုးမပံု အေၾကာင္းကို တခမ္းတနားေဖာ္ျပတယ္။
မွန္နန္းရာဇဝင္ ျပဳစုေရးအဖြဲ႕က အရွင္ဥပဂုတၱအေၾကာင္းဟာ ပါဠိေတာ္အ႒ကထာက်မ္း ေတြမွာမပါဘဲ သဂၤါယနာတင္က်မ္းဂန္မဟုတ္တဲ့ ေလာကပညတၱိက်မ္းကယူတာျဖစ္လို႔ ဒီအေၾကာင္း ကို အေလးဂ႐ုမျပဳထိုက္ဘူးလို႔ မွတ္ခ်က္ျပဳထားခဲ့ပါတယ္။
ေလာကပညတၱိက်မ္း
*********************
ေအဒီ ၁၁ သို႔မဟုတ္ ၁၂ရာစုေလာက္မွာ ျမန္မာႏုိင္ငံ သထံုၿမိဳ႕ေန အရွင္သဒၶမၼေဃာသမေထရ္ ပါဠိဘာသာန႔ဲ ေရးစီရင္ခဲ့တဲ့က်မ္းလို႔ ဆိုတယ္။ ပါဠိ - ျပင္သစ္ႏွစ္ဘာသာနဲ႔ ၁၉၇၇ခုႏွစ္က ပဲရစ္ၿမိဳ႕ မွာ ထုတ္ေဝတယ္။ မူရင္းျဖစ္တဲ့ သကၠတက်မ္းကေတာ့ ယခုအခါ တ႐ုတ္ဘာသာနဲ႔ပဲရွိေတာ့ေၾကာင္း လည္း သိရတယ္။ ဒီက်မ္းမွာ အရွင္ဥပဂုတၱမေထရ္က အေသာကမင္းကို ကူညီၿပီး သာသနာျပဳပံုကို ဒီလိုေဖာ္ျပတယ္ - အေသာကမင္းဟာ ေစတီေပါင္း ရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္ကို တည္ၿပီးေနာက္ ေစတီပူေဇာ္ပြဲ က်င္းပဖို႔ ျပင္ဆင္ရာမွာ ပြဲကိုမေႏွာင့္ယွက္ႏုိင္ေအာင္ ထိန္းေစာင့္ဖို႔ တန္ခိုးနဲ႔ျပည့္စံုတဲ့
ရဟႏၲာတစ္ပါးခန္႔အပ္ပါရန္ သံဃာကို ေလွ်ာက္ထားတယ္။ သံဃာက သမုဒၵရာထဲမွာ ရတနာ ျပာသာဒ္ဖန္ဆင္းၿပီး တစ္ပါးတည္း သီတင္းသံုးေနထိုင္တဲ့ အရွင္ဥပဂုတၱမေထရ္
ကို ခန္႔အပ္လိုက္တယ္။ ဥပုသ္ျပဳျခင္းစတဲ့သံဃာ့ကိစၥကို လာေရာက္
မေဆာင္ရြက္လို႔ အျပစ္ေပးတဲ့သေဘာနဲ႔ပါ။
ပါဋလိပုတ္ၿမိဳ႕နားက အေသာကမင္းတည္ေဆာက္တဲ့ မဟာ ေစတီ မီးထြန္းပြဲေတာ္ပ်က္ေအာင္ မာရ္နတ္က မိုးရြာ၊ ေလတိုက္လုပ္ၿပီး ေႏွာင့္ယွက္တာကို အရွင္ဥပဂုတၱက တားဆီးတယ္။ မာရ္နတ္က ဧရာမ ႏြားႀကီးအသြင္၊ က်ားအသြင္၊ နဂါးအသြင္၊ ဂဠဳန္အသြင္နဲ႔ ဆီမီးတိုင္ေတြ ကို ဖ်က္ဆီးဖို႔ ေျပးလာတာကို အရွင္ဥပဂုတၱက ႏွစ္ဆႀကီးတဲ့ကိုယ္ကို ဖန္ဆင္းၿပီး မာရ္နတ္ကို ေမာင္းထုတ္တယ္။ ေနာက္ဆံုး အရွင္ဥပဂုတၱ ဟာ လူအသြင္နဲ႔ ေႏွာင့္ယွက္ဖို႔လာတဲ့မာရ္နတ္ရဲ႕လည္ပင္းမွာ ေလာက္ ေတြျပည့္ေနတဲ့ ေခြးေကာင္ပုပ္ တစ္ခုဖန္ဆင္းၿပီး ဆြဲေပးလိုက္တယ္။
အဲဒီေခြးပုပ္ကို အရွင္ဥပဂုတၱမွတစ္ပါး မည္သူမွ်မျဖဳတ္ႏိုင္တဲ့အတြက္ (Journey to the West ထဲက ေမ်ာက္မင္းဝူခုန္းရဲ႕ေခါင္းမွာ ဘုရား ေလာင္းရဟန္းမွ တစ္ပါး မည္သူမွ် ျဖဳတ္မရတဲ့ ေခါင္းေပါင္းစြပ္ေပး လိုက္သလိုပါပဲ။) ေနာက္ဆံုးမာရ္နတ္က အရွင္ဥပဂုတၱကို ရွိခိုးေတာင္း ပန္ရတယ္။ မာရ္နတ္က ဗုဒၶဝါဒီျဖစ္သြားၿပီး ဘုရားဆုပန္တယ္(ေလာက ပညတၱိ၊ စာ ၂၄၁-၂၆၄)ဒီက်မ္းအလို မာရ္နတ္ဟာ ဘုရားေလာင္းပါ။
မွန္နန္းအဆို သင့္ျမတ္ပံု
**************************
လူ႔အသြင္ကိုေဖ်ာက္ၿပီး နဂါး၊ ဂဠဳန္စတဲ့ အသြင္မ်ဳိးဖန္ဆင္း တာကို ဝိကုဗၺနိဒိၶလို႔ေခၚတယ္။ ရဟန္းဟာ အဓိ႒ာနိဒိၶ(အဓိ႒ာန္တန္ခိုး) ကို ျပေကာင္းေပမယ့္ ဝိကုဗၺနိဒိၶတန္ခိုးကိုေတာ့ မျပေကာင္းဘူး (အဓိ ႒ာနိဒိၶ- ယာအနာပတၱိ၊ ဝိကုဗၺနိဒိၶ ပန နဝဋတိ၊ ဝိ-႒ ၁၊ ၃၄၄)။
ရဟႏၲာအရွင္ဥပဂုတၱဟာ အာပတ္သင့္ခံၿပီး ဝိကုဗၺနိဒိၶတန္ခိုး ကို ျပမွာမဟုတ္လို႔ ေလာကပညတၱိက်မ္းအဆိုဟာ ရဟန္းဝိနည္းနဲ႔မညီ ဘူး။ ေထရဝါဒက်မ္းေတြမွာ အေသာကမင္း အေသာကရာမေက်ာင္း
တိုက္ကို ေဆာက္လုပ္စဥ္က သာမန္နဲ႔ မၿပီးျပတ္ႏုိင္တာကို
တန္ခိုးနဲ႔ၿပီးျပတ္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ဖို႔ အရွင္ဣႏၵဂုတၱ
မေထရ္ကို သံဃာက တာဝန္ေပး တယ္(ဝိ-႒ ၁၊ ၃၇)လို႔သာဆိုၿပီး အရွင္ ဥပဂုတၱနဲ႔ မာရ္နတ္အေၾကာင္းကိုမျပ ဆိုဘူး။ ဒါေၾကာင့္ မွန္နန္းရာဇဝင္ အဖြဲ႕ရဲ႕ 'အေလးဂ႐ုမျပဳထိုက္ဘူး'ဆို တဲ့မွတ္ခ်က္ဟာ သင့္ျမတ္ပါတယ္။
အဝိေရာဓိအျမင္
*****************
အေယာနိေသာ မနသိကာရ (မသင့္မတင့္ ႏွလံုးသြင္းမႈ)ျဖစ္ရင္ ကုသိုလ္မျဖစ္ဘူး။ ခပ္ငယ္ငယ္က စာေပအဖတ္အ႐ႈမ်ားတဲ့ အသက္ ၆ဝေလာက္ ဒကာႀကီးတစ္ေယာက္နဲ႔ဆံုဖူးတယ္။ သူက ဘုန္း ႀကီးေနတဲ့ ေက်ာင္းဝင္းထဲက အရွင္ဥပဂုတၱေက်ာင္းေဆာင္ကို ဖ်က္ပစ္ ဖို႔ ေက်ာင္းထိုင္ဆရာေတာ္ကို အႀကံေပးတယ္။ ဆရာေတာ္က လက္ မခံဘူး။ ဘုန္းႀကီးရဲ႕အျမင္အရ တစ္ခ်ိန္က အနည္းဆံုး အရွင္ဥပဂုတၱ ဘြဲ႕ေတာ္နဲ႔ တန္ခိုးဣဒိၶပါဒ္ရွိတဲ့ အမ်ားအက်ဳိးေဆာင္ ရဟႏၲာႀကီးတစ္ပါး ဧကန္ရွိခဲ့ဖူးတယ္။ အဲဒီရဟႏၲာႀကီးကိုရည္ၫႊန္းၿပီး ကိုးကြယ္တဲ့ ျမန္မာ တုိ႔ရဲ႕ အစဥ္အလာဟာ ႏြားလည္ပင္းကိုလွီးၿပီး အလွဴေပးတာ ယစ္ပူ ေဇာ္တာမ်ဳိးလို ဆိုးသြမ္းတာမွ မဟုတ္ဘဲ။ တည္ရွိၿပီးအစဥ္အလာ ေကာင္းကုိ ဘာလို႔ဖ်က္ပစ္မလဲ။ ကိုးကြယ္ေကာင္းပါတယ္။ အရွင္သာရိ ပုတၱာကို ၾကည္ညိဳရင္ အရွင္သာရိပုတၱာ အထိမ္းအမွတ္ျပဳဆင္းတုကို လည္း ထုလုုပ္ကိုးကြယ္ေကာင္းတာပဲ။
အရွင္သီဝလိကို ၾကည္ညိဳရင္ အရွင္သီဝလိဆင္းတုေပါ့။
တခ်ဳိ႕ အရွင္ဥပဂုတၱဆင္းတုေတာ္ေတြဆိုရင္ သက္တမ္းအရ ႏွစ္ေပါင္းရာခ်ီရွိႏိုင္တယ္။ ဒီသမိုင္းဝင္အေမြအႏွစ္ကို က်မ္းဂန္နဲ႔မညီ လို႔ သုိ႔မဟုတ္ ေထရဝါဒမဟုတ္လို႔ 'ပ်က္ရင္မျပင္နဲ႔၊ ရွိေနတာကို ဖ်က္ ပစ္ဆိုရင္ အာဖဂန္နစၥတန္က သမိုင္းဝင္ဗုဒၶဆင္းတုႀကီးကို ဖ်က္ဆီး သူေတြနဲ႔ ဘာထူးဦးမွာလဲ။ အနည္းဆံုးေတာ့ အဲဒီလို (သမုိင္းဝင္) ဆင္းတုေတြဟာ ႏုိင္ငံရပ္ျခားကလူေတြကို ဆြဲေဆာင္ႏိုင္လို႔ မိမိတို႔မွာ ေနရင္းထိုင္ရင္း ဂုဏ္လဲတက္ အျမတ္ လည္းထြက္ႏုိင္တာပဲ။ ဗုဒၶဝါဒလိုက္ နာက်င့္သံုးမႈ အပိုင္းနဲ႔ေတာ့ ႏွလံုး သားထဲမွာ တစ္ကန္႔စီခြဲျခားထားလိုက္ ေပါ့။ ဒါမ်ဳိးဆိုရင္ မဇၩိမပဋိပဒါနဲ႔ လည္း မဆန္႔က်င္ႏိုင္ရာပါဘူး။
ေနကိုၾကည့္ေနပံု
.******************
အစဥ္အလာ ေျပာဆိုခ်က္ အရ အရွင္ဥပဂုတ္ ေနကုိၾကည့္ၿပီး ဆြမ္းဘုဥ္းေပးရာမွာ အဓိပၸာယ္ႏွစ္မ်ဳိးရွိတယ္။ အရွင္ျမတ္ဟာ ဝိနည္း အင္မတန္ေလးစားလို႔ မြန္းမတိမ္းမီ ဆြမ္းစားၿပီးေအာင္ ေနကိုၾကည့္ေန တာ။ ေနာက္တစ္မ်ဳိးက ဆြမ္းဘုဥ္းေပးေနတုန္း ေနမြန္းတည့္ေနလို႔ မြန္းမတိမ္းေအာင္ တန္ခိုးနဲ႔ေနကို ဖမ္းကိုင္ၿပီး ဆြမ္းဆက္ဘုဥ္းေပးတာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီလိုနားလည္ထားရင္ ခုိင္မာတဲ့ က်မ္းဂန္အဆိုမရွိ၊ ယုတၱိ အရလည္း စဥ္းစားစရာျဖစ္ေနေပမယ့္ အဓိပၸာယ္အေနနဲ႔ ႏွစ္သက္စရာ ပဲျဖစ္လို႔ လည္ပင္ေစာင္းႀကီးနဲ႔ဆင္းတုဆိုၿပီး ဘာမွကဲ့ရဲ႕စရာမရွိပါဘူး။
သဒၶါပညာတူမွ်ရင္ ဆိုင္ကလုန္းမုန္တိုင္းကို တားမေပးလို႔ ဆိုၿပီး အရွင္ဥပဂုတၱဆင္းတုေတာ္ကို အျပစ္မတင္သင့္ပါဘူး။ မိဘ၊ ဘိုးဘြားေတြ တည္ေဆာက္ခဲ့တဲ့ ဆင္းတုေတာ္ေဆာင္ ပ်က္စီးသြား တာကို ေမြခံထိုက္တဲ့ သားသမီးေတြအေနနဲ႔ ပါဝင္လွဴဒါန္းၿပီး ျပဳျပင္ သင့္ပါတယ္။
ကြမ္းစားဖင္ဆိတ္
*****************
ဘယ္ေလာက္ပဲ သူမ်ားေရးတဲ့စာအုပ္ေတြထဲက စာတို စာစကေလးေတြကို ထုတ္ျပေရးျပႏုိင္ေစကာမူ ကိုယ္ပိုင္ယံုၾကည္မႈနဲ႔ ကိုယ္ပိုင္ဆံုးျဖတ္ခ်က္ အေပၚမွာ မရပ္တည္ႏုိင္ရင္ ပညာရွိတို႔အလယ္ မွာေတာ့ 'ကြမ္းစားဖင္ဆိတ္ ဓားမေနာက္ပိတ္ေခြး'ပဲ ျဖစ္ေနဦးမွာပါ။
(ငယ္ဆရာရဲ႕ၾသဝါဒ)
- အရွင္ေကလာသ ဆရာေတာ္၏ ဝက္ဘ္ဆိုက္မွ ကူးယူေဖာ္ျပပါသည္။
#TheFlowerNews
No comments:
Post a Comment