ဘဏ္တိုးႏႈန္း ခပ္မ်ားမ်ား ခ်ေပးသင့္ေၾကာင္း ေတာင္းဆိုသံမ်ားၾကားရသည္မွာ အဆန္းမဟုတ္ပါ။ ၂၀၁၃ကလည္း ထိုအသံမ်ားၾကားရသည့္အတြက္ ေဆာင္းပါးေရးခဲ့ဖူးသည္။ ယခုလည္း ထပ္ေရးရပါဦးမည္။
ဘဏ္တိုးႏႈန္း (Interest Rate) သည္ ႏုိင္ငံ့စီးပြားေရးတိုးတက္ေအာင္ ထိန္းေက်ာင္းရာတြင္ အစိုးရအေနႏွင့္ သုံးစြဲႏုိင္ေသာ လက္နက္ကိရိယာႀကီး တစ္ခုျဖစ္ၿပီး ထိုသို႔ ကိုင္တြယ္သုံးစြဲကာ အတိုးႏႈန္းျမႇင့္တင္ျခင္း၊ ေလွ်ာ့ခ်ျခင္းျဖင့္ ႏုိင္ငံတြင္း လွည့္လည္သုံးစြဲေနေသာ ေငြေၾကးပမာဏ (Money Supply) ကို ျမႇင့္တင္ျခင္း၊ ေလွ်ာ့ခ်ျခင္းသည္ ေငြေၾကးမူဝါဒ (Monetary Policy) ၏ အစိတ္အပိုင္းျဖစ္သည္။ ဘဏ္တိုးႏႈန္းသည္ ႏုိင္ငံဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ရန္ အေရးတႀကီး လုိအပ္ေသာ စုေဆာင္းေငြႏွင့္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ တို႔အေပၚတြင္ ႀကီးမားစြာ သက္ေရာက္သည္။
ေဈးကြက္စီးပြားေရး က်င့္သုံးေသာ ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ စီးပြားတက္ရန္၊ ပုဂၢလိက စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ရန္ အလြန္အေရးႀကီးသည္။ စီးပြားေရး တည္ေထာင္ လုပ္ကိုင္ၾကရာတြင္လည္း ေကာင္း၊ ရွိရင္းစြဲလုပ္ငန္းကို ခ်ဲ႕ထြင္ရာတြင္ လည္းေကာင္း ေငြအရင္းအႏွီး (Capital) လိုသည္။ ဘဏ္တိုးေလ ွ်ာ့ခ်ျခင္းျဖင့္ ေငြအရင္းအႏွီးမ်ား ပိုထြက္လာျခင္း၊ ေငြေခ်းရသည့္ ကုန္က်စရိတ္သက္သာျခင္းတို႔ေၾကာင့္ ျမန္မာလုပ္ငန္းမ်ား ရင္ဆိုင္ေနရသည့္ အရင္းျပႆနာကို ေျဖရွင္းႏိုင္မည္ဟု ေမ ွ်ာ္လင့္ၾကေသာေၾကာင့္ ဘဏ္တိုးႏႈန္းေလ ွ်ာ့ခ်ရန္ တိုက္တြန္းၾကျခင္း ျဖစ္ေပမည္။
ဘဏ္မ်ားသည္ ေငြလိုသူ၊ လုပ္ငန္း လုပ္လိုသူႏွင့္ ေငြပိုသူ၊ အက်ဳိးအျမတ္ရလိုသူ အၾကား ခ်ိတ္ဆက္ေပးသည့္ေနရာ ျဖစ္သည္။ စီးပြားေရး ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံလိုသူတို႔ လိုအပ္ေသာ ေငြအရင္းအႏွီးကို ဘဏ္ကထုတ္ေပးသည္။ သူတို႔ထုတ္ေပးမည့္ေငြကို ေငြပိုသူမ်ားက ဘဏ္တြင္ လာေရာက္အပ္ႏွံသည္။ ထိုသုိ႔ လာအပ္သည့္အတြက္ ဘဏ္မ်ားက အပ္ႏွံသူတုိ႔ကို အက်ဳိးအျမတ္ေပးသည္။ ယင္းသည္ ဘဏ္တိုးျဖစ္သည္။ ဘဏ္က ထိုအပ္ႏွံေငြမ်ားကို ေငြလိုသူ၊ လုပ္ငန္းလုပ္လိုသူ တို႔အား ျပန္ေခ်းသည္။
ဘဏ္တိုးႏႈန္းျမင့္လွ်င္ရသည့္ အက်ိဳးခံစားခြင့္ ျမင့္သည့္အတြက္ အပ္ေသာသူ ေယဘုယ်အားျဖင့္ ပိုမ်ားမည္။ ထိုအခါ ဘဏ္တြင္ အပ္ႏွံေငြတိုးလာမည္။ ထိုအခါဘဏ္သည္ အမ်ားအျပားကို ေငြထုတ္ေခ်းႏုိင္မည္။ ထုိအခါတြင္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား ထူေထာင္ႏုိင္ခြင့္ ပိုမ်ားလာမည္။
ဘဏ္တိုးႏႈန္း နိမ့္လြန္းလွ်င္ ေငြအပ္ႏႈန္းနည္းသြားမည္။ ထိုအခါ ဘဏ္တြင္ အပ္ေငြနည္းမည္။ ထိုအခါ ဘဏ္၏ ေခ်းႏုိင္စြမ္းနည္းမည္။ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံႏုိင္မႈ နည္းသြားမည္။ သုိ႔ေသာ္ ဘဏ္တိုးႏႈန္း ျမင့္လြန္းလွ်င္ မေကာင္း။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆုိေသာ္ ဘဏ္က ျပန္ေခ်းမည့္ အတိုးႏႈန္းလည္း လိုက္ျမင့္သြားလွ်င္ ေခ်းယူလုပ္ငန္းလုပ္မည့္ သူမ်ား နည္းပါးသြားမည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဘဏ္တိုးႏႈန္းသည္ အပ္သူလည္း အပ္ခ်င္၊ ေခ်းသူလည္း ေခ်းခ်င္ သည့္ အတိုးႏႈန္းျဖစ္ရန္ လိုသည္။
စုေဆာင္းေငြႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳး တုိးတက္မႈ
ႏုိင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ၏ စီးပြားေရးတုိးတက္မႈႏႈန္းသည္ ႏုိင္ငံတြင္း စုေဆာင္းေငြ (Saving) ေပၚ မူတည္သည္။ စုေငြျမင့္မားေလေလ၊ စီးပြားေရးတိုးတက္ရန္ အခြင့္အလမ္း ေကာင္းေလေလ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ဝင္ေငြမွ စုေဆာင္းေငြအခ်ိဳး (Saving Rate) ကို ႏုိင္ငံဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ႏိုင္ေျခကုိ တုိင္းတာရန္၊ ႏုိင္ငံ ေရာက္ရွိေနသည့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ အဆင့္ကို တိုင္းတာရန္ ေပတံ (Indicator) တစ္ေခ်ာင္းအျဖစ္ သတ္မွတ္ထားၾကသည္။ ႏုိင္ငံတစ္ခု ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး လမ္းေၾကာင္းေပၚသို႔ စတက္ရန္ စုေဆာင္းေငြသည္ ဝင္ေငြ၏ ၅ ရာခိုင္ႏႈန္း ရွိသင့္သည္ဟု ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးပညာရွင္တို႔က ဆုိသည္။ ဝင္ေငြ၏ ၁၀ မွ ၁၅ ရာခိုင္ႏႈန္းသို႔ ေရာက္လွ်င္ အဆင့္ျမင့္ျမင့္သုိ႔ ျမန္ျမန္ေရာက္ႏုိင္မည္။ ဂ်ပန္၊ ေတာင္ကိုရီးယား အပါအဝင္ ကမၻာေပၚတြင္ စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္မႈ အျမန္ဆုံး အေရွ႕အာရွႏုိင္ငံမ်ားသည္ စုေဆာင္းေငြ အျမင့္ဆုံးႏုိင္ငံမ်ား ျဖစ္ရင္းႏွင့္ ယခု အဆင့္သို႔ ေရာက္ခဲ့ျခင္းဟု ပညာရွင္အမ်ားအျပားက သုံးသပ္ၾကသည္။ စုေဆာင္းေငြနည္းေသာ ႏုိင္ငံမ်ား ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္မႈ ေလွကားေပၚ တက္ရင္းတက္ရင္း လန္က်ေနၾကသည္။စုေဆာင္းေငြသည္ ဘဏ္မ်ားကေပးေသာ အတိုးႏႈန္းေပၚတြင္ မ်ားစြာ မူတည္သည္။
ဘဏ္တိုး မကိုက္ေသာေၾကာင့္ အပ္ေငြမ်ား ျပန္ထုတ္သြားလွ်င္ လွည့္လည္စီးဆင္းေငြ (Money Supply) ထဲသို႔ ေငြမ်ား စီးဝင္သြားသည့္ အတြက္ Money Supply တက္ႏိုင္သည္၊ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈ တက္လာႏုိင္သည္။ အခ်ဳိ႕ေငြမ်ားသည္ ေဈးကစားျခင္းသံသရာထဲ ေရာက္သြားႏုိင္သည္။ ေငြေဖာင္းပြမႈႏႈန္း တက္လာႏိုင္သည္။ အတိုးႏႈန္းေလွ်ာ့ မေလွ်ာ့၊ တက္မတက္၊ မည္မွ်အထိ ေလွ်ာ့မည္ တက္မည္ကိစၥကို ဆင္ျခင္စဥ္းစားၿပီးမွ ေဆာင္ရြက္သင့္သည္။
ဘဏ္မ်ားက အပ္ေငြအေပၚ ထုတ္ေပးေသာ ဘဏ္တိုးႏႈန္း (Saving Rate) ႏွင့္ ဘဏ္မ်ားက ျပန္ေခ်းသည့္အခါ ရယူသည့္ ဘဏ္တိုးႏႈန္း (Lending Rate) တို႔ ဟလြန္း၊ မဟလြန္း ကိုလည္း စဥ္းစားရမည္။ ထိုႏွစ္ခု ကြာဟခ်က္သည္ ႀကီးမားလြန္းလွ်င္ ဘဏ္က ဝန္ေဆာင္ခ၊ စြန္႔စားေၾကးတို႔ကို မ်ားမ်ားယူထားသည္ဟု ဆိုလိုႏုိင္ၿပီး ဘဏ္တြင္လာအပ္သူတို႔ ရေသာ အက်ဳိးအျမတ္သည္ အလြန္နိမ့္ေနႏုိင္သည္။ စီးပြားေရးလုပ္လိုသူတို႔ အတိုးေပးရႏႈန္း သက္သာေစရန္ Lending Rate ကို ေလွ်ာ့ၿပီး Saving Rate ကို ထိန္းထားသည့္ နည္းကိုလည္း စဥ္းစားႏုိင္သည္။ lending rate ကိုေလွ်ာ့ျပီး saving rate ကို ထိန္းထားသည္ဆိုျခင္းမွာ ဘဏ္က ရေငြ ေလ်ာ့သြားျခင္းျဖစ္သည္။ ဥပမာ ဘဏ္က အပ္သူကို ၈က်ပ္ေပးျပီး ၁၃က်ပ္ျဖင့္ ျပန္ေခ်းလ်င္ ဘဏ္ရေငြမွာ ၅က်ပ္ျဖစ္သည္။ ထို၅က်ပ္တြင္ ဘဏ္ကုန္က်သည့္ စရိတ္စကႏွင့္ဘဏ္၏အက်ိဳးအျမတ္တို႔ ေပါင္းထားသည္။ ထိုအပ္ျခင္းေခ်းျခင္း ျဖစ္ေျမာက္ေအာင္ ကုန္က်စရိတ္သည္ ၃က်ပ္ျဖစ္လ်င္ ဘဏ္၏အက်ိဳးအျမတ္သည္ ၂က်ပ္ျဖစ္မည္။ ဘဏ္၏ ကုန္က်စရိတ္ကို ၃က်ပ္အစား ၁က်ပ္ျဖစ္ေအာင္လုပ္ႏိုင္ပါက ဘဏ္သည္ ၈က်ပ္ျဖင့္ အပ္ေငြလက္ခံျပီး ၁၁က်ပ္ျဖင့္ ျပန္ေခ်းလ်င္ပင္ ဘဏ္၏အက်ိဳးအျမတ္သည္ ၂က်ပ္အတိုင္းဆက္ရွိေနမည္။ ဘဏ္အပ္ေငြပမာဏေပၚ သက္ေရာက္မႈလည္း နည္းမည္။ ထိုသို႔ ဘဏ္၏ ကုန္က်စရိတ္ကို ေလ ွ်ာ့ခ်ႏိုင္စြမ္းသည္ ဘဏ္၏စြမ္းေဆာင္ရည္ေပၚတြင္ မူတည္သည္။
ဘဏ္တိုးႏႈန္း အတင္အခ်ႏွင့္ ဆက္စပ္ေနသည္မွာ လူမႈဖူလုံေရး ျဖစ္သည္။ ပင္စင္စားမ်ားသည္ ေခြၽးႏွဲစာေလး၊ အထုပ္ေလးမ်ားကို ဘဏ္တြင္အပ္ၿပီး အတိုးမွ ဝင္ေငြေလးကို မွီခိုေနရသျဖင့္ ဘဏ္တိုးမ်ား ေလွ်ာ့လိုက္လွ်င္ သက္ႀကီးရြယ္အုိ ပင္စင္စားတို႔၏ ဘဝထိႏိုင္သည္။
ျမန္မာျပည္တြင္းတြင္လာေရာက္လုပ္ကိုင္ေနၾကေသာ ျပည္ပလုပ္ငန္းရွင္မ်ားသည္ သူတို႔ဘဏ္မ်ားမွ ေခ်းေငြအတိုးႏႈန္းသည္ ျမန္မာ့ႏႈန္းထက္ မ်ားစြာနိမ့္သျဖင့္ အရင္းတြင္ ျပည္တြင္းလုပ္ငန္းရွင္မ်ား ေအာက္စီးေရာက္ၾကသည္ဟု အဆိုရွိၾကသည္။ သို႔ေသာ္ ျပည္ပလုပ္ငန္းရွင္မ်ားသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ၀င္ေရာက္လ်င္မူ ေငြေၾကးလဲလွယ္ႏႈန္းအတက္အက်ဒဏ္ currency risk၊ ႏိုင္ငံေရးမေရရာမေသခ်ာမႈ political risk တို႔ကို ခံစားရသျဖင့္ ယင္းတို႔ေပးရေသာအတိုးႏႈန္းသည္ ျမန္မာလုပ္ငန္းရွင္တို႔ ေပးရေသာ ဘဏ္တိုးႏႈန္းႏွင့္ မနီးရိုးစြဲလည္း ျဖစ္သြားႏိုင္သည္။
အရင္း
ျမင့္သည္ဆိုေသာ လက္ရွိဘဏ္တိုးႏႈန္းတြင္ပင္ ဘဏ္မ်ားက လက္ရွိထုတ္ေခ်းထားသည့္ေခ်းေငြ အမ်ားအျပားသည္လည္း လုပ္ငန္းမ်ား၏ ေအာင္ျမင္ႏိုင္စြမ္းေပၚ မူတည္ျပီး ေခ်းထားသည္ထက္ ေပးႏိုင္သည့္အေပါင္ပစၥည္းေပၚတြင္သာ ၾကည့္ျပီး ေခ်းထားၾကသည္ျဖစ္ရာ အေပါင္ပစၥည္းမပါလ်င္ ဘဏ္ေခ်းေငြရရန္ခက္သည္။ ဘဏ္အမ်ားအျပားသည္လည္း ဘဏ္ထက္စာလ်င္ အေပါင္ဆိုင္မ်ားႏွင့္ ပိုတူေနသည္။ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းၾကီး အမ်ားအျပားသည္လည္း ကိုယ္ပိုင္ဘဏ္မ်ား ထူေထာင္ထားၾကသည္။ ထိုထိုေသာအေၾကာင္းတို႔ေၾကာင့္ အေသးစားႏွင့္အလတ္စားလုပ္ငန္းမ်ားမွာမူ လုပ္ငန္းအတြက္ အရင္းအႏွီးေငြကို ဘဏ္မ်ားမွ ရရွိျခင္းနည္းပါးသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အတိုးႏႈန္းေလ ွ်ာ့ခ်လ်င္ပင္ အေသးစားႏွင့္အလတ္စားလုပ္ငန္းမ်ားႏွင့္ အေပါင္ပစၥည္း မေပးႏိုင္သည့္လုပ္ငန္းမ်ားသည္ ေခ်းေငြရရွိႏိုင္ေခ် နည္းသည္။
အရင္းျပႆနာကို သက္သာေစမည့္ ေဆာင္ရြက္ခ်က္၂ခ်က္ေတြ႔ရသည္။
ပုဂၢလိက အေသးစားႏွင့္အလတ္စားလုပ္ငန္းမ်ားအတြက္ ေခ်းေငြရရွိေရးကို ျမန္မာ့စီးပြားေရးဘဏ္က စတင္ၾကိဳးစားသည္ကို ၂၀၁၇ႏွစ္ကုန္ပိုင္းက ျမင္ေတြ႔ရသည္။ ကာလတိုေခ်းေငြမဟုတ္ဘဲ ကာလလတ္ ၃ႏွစ္မွ ၅ႏွစ္ျဖစ္သလို အတိုးႏႈန္းလည္း တစ္ႏွစ္လ်င္ ၉ ရာခိုင္ႏႈန္း၊ ၉ က်ပ္၊ အာမခံပစၥည္းႏွင့္ေရာ အာမခံပစၥည္းမပါဘဲႏွင့္ပါ ထုတ္ေခ်းမည္ျဖစ္သျဖင့္ ဆြဲေဆာင္မႈရွိေသာ ေခ်းေငြျဖစ္သည္။ အာမခံပစၥည္းတြင္လည္း ယခင္ကကဲ့သို႔ မေရႊ႔မေျပာင္းႏိုင္သည့္ ပစၥည္းမ်ိဳးသာမကဘဲ အာမခံပစၥည္း အမ်ိဳးအမည္ မ်ားျပားသည္။ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား၏ ေအာင္ျမင္ႏိုင္ေခ်၊ လုပ္ငန္းလည္ပတ္ပုံ စသည္တို႔ကို စိစစ္ျပီး ထုတ္ေခ်းသြားမည္ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ထိုအစီအစဥ္ေအာင္ျမင္ရန္မွာ ျမန္မာ့စီးပြားေရးဘဏ္၏ စြမ္းေဆာင္ရည္ေပၚတြင္ မူတည္သည္။ ျမန္မာ့စီးပြားေရးဘဏ္သည္ ေခ်းေငြလာေရာက္ေလွ်ာက္ထားေသာ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား၏ အေျခအေနကို အခ်ိန္အသင့္အတင့္ႏွင့္ ထိထိေရာက္ေရာက္စိစစ္ႏိုင္မွ ေခ်းေငြမ်ားသည္ ရင္းႏွီးေငြအျဖစ္ျဖင့္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားသို႔ ျမန္ျမန္ေရာက္ရွိမည္ျဖစ္သည္။ ျမန္မာ့စီးပြားေရးဘဏ္မွ ၀န္ထမ္းမ်ား၏ စြမ္းေဆာင္ရည္ကို ျမွင့္တင္ျပီးျပီလားဆိုသည္မွာ အေရးၾကီးသည့္ ေမးခြန္းျဖစ္သည္။ အဂတိအႏၱရာယ္ကိုလည္း သတိထားရဦးမည္။
ေနာက္တစ္နည္းမွာ ၂၀၁၇ႏွစ္ကုန္ပိုင္းက ျပဌာန္းခဲ့ေသာ ကုမၺဏီဥပေဒျဖစ္သည္။ ကုမၺဏီဥပေဒသစ္အရ ကုမၺဏီ၏ ၃၅ရာခိုင္ႏႈန္းအထိ ႏိုင္ငံျခားသားပိုင္ဆိုင္လ်င္ပင္ ျမန္မာကုမၺဏီဆက္ျဖစ္ေနေသးသျဖင့္ ျပည္ပအရင္းအႏွီး ပို၀င္ေရာက္လာႏိုင္သည္။ ထိုဥပေဒ၏ အက်ိဳးကို ၂၀၁၈ႏွစ္လယ္ပိုင္းတြင္ စတင္ခံစားရဖြယ္ရွိသည္။
ဘဏ္တိုးႏႈန္းထားသည္ ျမန္မာ့စီးပြားေရးကို အေကာင္းအဆိုး ဆြဲကိုင္လႈပ္ရမ္းႏိုင္ေသာ ကိရိယာျဖစ္သည့္အတြက္ ႏိုင္ငံ့စီးပြားေရးတစ္ခုလုံးကို လႊမ္းျခဳံသည့္အျမင္ျဖင့္ စဥ္းစဥ္းစားစားေဆာင္ရြက္သင့္သည္။
ေဇယ်သူ
(ဇန္န၀ါရီလ ၁၃ရက္ စေနေန႔ထုတ္ The Voice Weekly Journal)
No comments:
Post a Comment