Sunday, January 14, 2018

City Taxi ဘာလဲ ဘယ္လဲ


YRTA က ဦးေဆာင္ၿပီး ရန္ကုန္တိုင္းအတြင္းမွာ ယာဥ္ေၾကာၾကပ္တည္းမႈ ျပႆနာေတြကို ေျဖရွင္းဖို႔ဆိုၿပီး YGN လိုင္စင္နဲ႔ ကားေတြကို City Taxi လုပ္ခိုင္းတယ္ ။

ဘယ္ေန႔ဘယ္ရက္မွာ City Taxi မလုပ္ရင္ လုပ္ငန္းလိုင္စင္ဖ်က္သိမ္းမယ္ဆိုတဲ့ စာကလည္းထုတ္ထားေလေတာ့ အိမ္က မိဘေတြ ေခၽြးနည္းစာနဲ႔ စုေဆာင္းဝယ္ထားတဲ့ Taxi ေတြကို City Taxi သြားဝင္ရတယ္ ။

ဘဝင္မက်တဲ့ အခ်က္ေတြေျပာရရင္ 

၁။ ႏွစ္လြန္ဒဏ္ေၾကး ၊ လလြန္ ဒဏ္ေၾကး

City Taxiကို  ဟိုးအရင္ ရန္ကုန္ျမဳိ႕ေတာ္ စည္ပင္သာယာေရး ေကာ္မတီမွာ City Taxi လိုင္စင္ဝင္ရၿပီး ၊
၂၀၁၃ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလ ၂ ရက္ေန႔ ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး လႊတ္ေတာ္ နဝမအႀကိမ္ ပံုမွန္အစည္းအေဝးမွာ City Taxi မွတ္ပံုတင္ျခင္းကို ပယ္ဖ်က္တယ္ဆိုၿပီး တရားဝင္ေၾကညာခဲ့တယ္ ။ အဲ့ေနာက္ပိုင္း City Taxi ဘယ္သူမွ မလုပ္ေတာ့ဘဲ ပြဲၿပီးမီးေသျဖစ္သြားတယ္ ။
City Taxi ဘုတ္မရွိလို႔ နံပါတ္မရွိလို႔ ဘယ္သူမွ အေရးလည္း မယူ အရာလည္း မယူျဖစ္သြားတယ္ ။

ေဟာ အခု ဒီမိုကေရစီလို႔ တေၾကာ္ေၾကာ္ ေႂကြးေၾကာ္ေနတဲ့ အစိုးရလည္း တက္လာေရာ City Taxi ျပန္လုပ္ရမယ္ဆိုၿပီး တစခန္းျပန္ထျပန္တယ္ ။

ဒီလိုျပန္လုပ္တဲ့ ေနရာမွာလည္း ႏွစ္လြန္ဒဏ္ေၾကး လလြန္ ဒဏ္ေၾကးဆိုတာေတြကပါလာတယ္ ။ ႏွစ္လြန္ဒဏ္ေၾကး (၁) ႏွစ္စာ ၈၀၀၀ ၊ လလြန္ ဒဏ္ေၾကး ၅၀၀၀ ေပးေဆာင္ရမယ္လို႔ သတ္မွတ္လိုက္တယ္ ။


အရင္အစိုးရလက္ထက္ ၂၀၁၃ ကတည္းက City Taxi မလုပ္ရေတာ့ ဥပေဒ ေၾကာင့္ ဆက္သက္တမ္းမတိုးေတာ့ဘဲ ရပ္တန္႔ထားၿပီး ၊ ဘယ္သူမွ မလုပ္ေတာ့တဲ့ Taxi ေတြဟာ အခု City Taxi လည္းဝင္ေရာ သက္တမ္းလြန္ ဒဏ္ေၾကးဆိုတဲ့ ဥပေဒေၾကာင့္ သက္တမ္းလြန္ဒဏ္ေၾကး ၁ ေသာင္း ၂ ေသာင္း ကေန ၃ ေသာင္းေက်ာ္အထိ ေဆာင္ရတယ္ ။

အရင္အစိုးရက မေဆာင္ရေတာ့ပါဘူးဆိုလို႔ မေဆာင္ဘဲ သက္တမ္းမတိုးဘဲ ထားခဲ့မိတဲ့ Taxi ေတြကို သက္တမ္းလြန္ပါတယ္ဆိုၿပီး ဒဏ္ေၾကးေဆာင္ခိုင္းတာကိုေတာ့ အခုအစိုးရက ျပည္သူ႔ပိုက္ဆံေတြကို မလိမ့္ တပတ္နဲ႔ ညာယူတယ္လို႔ပဲျမင္ပါတယ္ ။

တကယ္ဆို Taxi Owner ေတြ Taxi Driver ေတြမွာ ဦးသိန္းစိန္လုပ္သြားသလို ေနာက္ေၾကာင္းျပန္ အေရးယူျခင္းမရွိရဆိုတဲ့ အာဏာပါဝါမွ မရွိဘဲကိုးဗ် ။

ေရွ႕ဘုန္းတခ်က္ေခါက္ ေနာက္ဘုန္းႀကီး ႏွစ္ခ်က္ေခါက္ ခံရသည္ေပါ့ ။


၂ ။ City Taxi Owner , City Taxi Driver 
သေဘာ သဘာဝ

City Taxi လုပ္မယ္ဆို သိတဲ့အတိုင္း လက္ရွိ ယာဥ္ပိုင္ရွင္ရဲ႕ အခ်က္အလက္ေတြ ၊ လက္ရွိ ယာဥ္ေမာင္းရဲ႕ အခ်က္အလက္ေတြ အကုန္ေပးရသည္ ။

လက္ရွိပိုင္ရွင္ရဲ႕ ေနရပ္လိပ္စာကိုမူတည္ၿပီး City Taxi ကို E , S , W အေရွ႕ပိုုင္း အေနာက္ပိုင္း ေတာင္ပိုင္း စသျဖင့္ ခြဲျခားလိုက္ျပန္သည္ ။

သူတို႔ရည္ရြယ္ခ်က္ကေတာ့ လက္ရွိပိုင္ရွင္နဲ႔ ယာဥ္ေမာင္းေတြရဲ႕ အခ်က္အလက္ေတြကို အေၾကာင္းကိစၥရွိရင္ ထုတ္ယူႏိုင္ဖို႔ ရည္ရြယ္ဟန္တူသည္ ။

ဒီလိုလုပ္တာဟာ တကယ္ဆို ျမန္မာႏိုင္ငံေမာ္ေတာ္ယာဥ္ လုပ္ငန္း သေဘာသဘာဝနဲ႔ ၾကည့္ရင္ အေတာ္ပင္ ရယ္စရာေကာင္းသည့္ ကေလးကြက္ျဖစ္ေနသည္ ။

ဥပမာေျပာရရင္ က်ေနာ္ တာေမြမွာေနသည္ ။ ဒီေန႔ City Taxi လုပ္မည္ ။ က်ေနာ္ပိုင္သည့္ ကား ေဘး City နံပါတ္က E နဲ႔ထြက္မယ္ ။

မနက္ျဖန္ အျခား ေတာင္ပိုင္း ေျမာက္ပိုင္းက လူကို ေရာင္းလိုက္မည္ ။ ဒါဆို သူတို႔ယူထားတဲ့ အခ်က္အလက္ေတြ နဲ႔ ေဘး City ႀကီးက ဘာမွ အသံုးမဝင္ေတာ့ ။

ဒါက တဆင့္တည္းေရာင္းခ်တာမ်ဳိးျဖစ္သည္ ၊ အဆင့္ဆင့္ တာေမြကေန ေတာင္ဒဂံုေရာက္လိုက္ ေတာင္ဥကၠလာေရာက္လိုက္ ဗဟန္းေရာက္လိုက္ အင္းစိန္ေရာက္လိုက္ဆို ဘယ္သို႔ရွိမည္နည္း ။ တေယာက္က ကားတစီးဝယ္တိုင္း ေနရပ္လိပ္စာလိုက္ၿပီး City အကၡရာေတြ လိုက္ေျပာင္းရမယ္ဆို အင္မတန္မွ ခြက်လွသည္ ။
Taxi ဆြဲမစားရေတာ့ဘဲ City Taxi လုပ္တန္းကစားရင္း အခ်ိန္ကုန္ဖို႔သာရွိသည္ ။

ဒီၾကားထဲ E ကေန S ေျပာင္း ၊ S ကေန W ေျပာင္း အဲ့လိုေျပာင္းရင္ ေျပာင္းေရႊ႕ေၾကးဆိုတာက ထပ္ေပးရေသးသည္ ။

ဒါကိုလည္း တာဝန္ရွိသူေတြ စဥ္းစားမိလား မစဥ္းစားမိလားေတာ့မသိ ။

က်ားက်ား မီးယပ္ဆိုသည့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပိုင္းေတြကို သိပ္ေတာ့ မေျပာခ်င္ ။

ဒါ့ထက္ Taxi Driver ေတြရဲ႕ အခ်က္အလက္နဲ႔ Taxi Board ေလးေတြေရာင္းျပန္သည္ ။
ဒီေနရာမွာလည္း ျပႆနာရွိျပန္သည္ ၊ Taxi Driver တေယာက္ဟာ ဒီကားတစီးမွာ ၿမဲေနပါမည္လို႔ မွတ္ယူေနလားမသိ ။

(ၾကားျဖတ္ေျပာရရင္ သူတို႔ေရာင္းသည့္ ဘုတ္ႏွင့္ ထုတ္ေပးသည့္ ကဒ္ျပားက ဆိုက္မတူ ဘုတ္က ေသးၿပီး ကဒ္ျပားကႀကီးသည္ ။ ဘုတ္မွာ ဒီကဒ္ျပားကပ္လို႔မရ ။ ဒီေတာ့ သံုးစားမရေသးဘုတ္ေဘးမွာကဒ္ျပားကိုေထာင္ထားရသည္ ။
ဆင္နားရြက္ ႂကြက္တပ္ဆိုသည့္ စကားပံုလို  အေတာ္ေထာ္ေလာ္ကန္႔လန္႔ စိတ္ပ်က္ဖို႔ေကာင္းသည္ )


ေနာက္တခ်က္က တကၠစီေလာကမွာ Taxi Driver တေယာက္က Owner တေယာက္တည္းၿမဲေနတာမ်ဳိး ေတာ္ေတာ္ရွားသည္ ။ အဆင္မေျပရင္ မေျပသလို ၊ အဆင္ေျပရင္ ေျပသလို လပိုင္းအတြင္း ရက္ပိုင္းအတြင္း ဟိုေျပာင္းဒီေျပာင္း အကုန္ေျပာင္းလဲေနတာမ်ဳိး ။ က်ေနာ္ကားတစီးဆိုရင္ပဲ ဒီ တစ္လ ႏွစ္လထဲ ယာဥ္ေမာင္း 3 ေယာက္ေျပာင္းသည္ ။

ဒီေတာ့ သူတို႔ဆီမွာ City သြားလုပ္တုန္းက က်ေနာ္ ယာဥ္ေမာင္းသည္ သူမ်ားကားေပၚေရာက္ေနႏိုင္ၿပီး ၊ သူမ်ားယာဥ္ရွိ City Taxi ယာဥ္ေမာင္းသည္လည္း ယခု က်ေနာ့္ကားေပၚေရာက္ေနႏိုင္ျပန္သည္ ။

ေမာ္ေတာ္ပီကယ္က စစ္ရင္ တခါ ဇယားရႈပ္ပ်ားတုတ္ၿပီး ပိုက္ဆံကုန္ဦးမည္ ။

ခုတ္ရာတလြဲ ရွရာတျခား ၊ ဆန္စင္ရာ က်ည္ေပြ႕လိုက္ေန သလိုသာျဖစ္ေခ်ေတာ့သည္ ။

၃ ။ သတ္မွတ္ထားတဲ့ အခြန္ေၾကးထက္ပိုေကာက္ယူျခင္း

City Taxi လုပ္မယ္ဆို ဘယ္ေရႊ႕ ဘယ္မွ် ကုန္မည္ဆိုသည္ကို တရားဝင္ေၾကညာထားသည္ ။ ဟိုေရာက္ေတာ့

ေဖာင္စာရြက္ ႏွစ္ရြက္ဝယ္တာနဲ႔ကို ၅၀၀ ေပးရသည္ ။

မိတၱဴဆိုင္မွာ တရြက္ ၂၀ ၂၅ က်ပ္ေလာက္ရွိသည့္ စာရြက္ ႏွစ္ရြက္ကို ေငြ ၅၀၀ ေတာင္းသည္ ။

ႏိုင္ငံေတာ္တိုးတက္ဖို႔ အခြန္ေဆာင္လိုက္ရသည္ဆို ဒီ၅၀၀ က အက်ဳိးရွိသည္ ။ အခုေတာ့ ေျပစာမရ ေဘာင္ခ်ာမရ ၊ ဘယ္ႏွစ္ရြက္ေရာင္းလို႔ ေရာင္းရမွန္းမသိ ။ စာရြက္ကုန္ရင္ မိတၱဴဆိုင္မွာ မိတၱဴဆြဲရံုသာ ။

ဒီ ကားတစီးဆီက ေငြ ၅၀၀ သည္ ဘယ္သူဘုန္းလို႔ ဘုန္းသည္မသိ ။ စာရင္းမရွိ ဇယားမရွိ အေဟာသိကံျဖစ္ေခ်ၿပီ ။

တစီး ၅၀၀ ဆို အစီး ၆ ေသာင္းနဲ႔ ေျမႇာက္ၾကည့္ရင္

၅၀၀ * ၆၀၀၀၀ = ၃၀,၀၀၀,၀၀၀

သန္း ၃၀ ရွိသည္ ။

ကဲ အိတ္ေပါက္နဲ႔ ဖားေကာက္ ပလိုင္းေပါက္နဲ႔ ဖားေကာက္ ျပည္သူ႔ အခြန္ေငြေတြ ျပည့္သူ႔ေခၽြးနည္းစာေတြ ဘယ္သူ႔ပါးစပ္ထဲေရာက္လဲ မသိႏိုင္ေခ် ။

ဒါတြင္ၿပီးတာမဟုတ္ ကြန္ပ်ဴတာစစ္ ၊ ဟိုေၾကးဒီေၾကး ဘာေၾကးညာေၾကးေတြ အစံုေပးၿပီး ေခၽြးနည္းစာေတြ ညစ္လို႔ ကုန္မွ ကဒ္ထုတ္ဖို႔ စလစ္ရ အိမ္ျပန္ရသည္ ။ ဒါေတာင္ ကဒ္ထုတ္ဖို႔ ရက္ခ်ိန္းျပန္လာရမည္ ၊ ေဘးနံပါတ္ေဆးမႈတ္ဖို႔ ျပန္လာရေပဦးမည္ ။

ကားတစီးကို ပိုက္ဆံ ၁ ေသာင္းမေက်ာ္ဘဲ အိပ္ျပန္ရသည့္ ကားရွားလွသည္ ။ တစီးတေသာင္းနဲ႔ပဲ ေအာက္ထစ္ တြက္ၾကည့္ အစီး ၆၀၀၀၀ နဲ႔ပဲ ေျမႇာက္ၾကည့္ ။

ဒီေငြေတြနဲ႔ Taxi ေလာက ဘာေတြ တိုးတက္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္မယ္ေတာ့ က်ေနာ္ အိပ္မက္မမက္ရဲပါေလ ။

၄ ။ ဒီလို လုပ္ရင္ပို မေကာင္းႏိုင္ပါလား 

အခု ရန္ကုန္ျမဳိ႕တြင္း City Taxi ဆိုၿပီး လုပ္ရသည့္ ကားအားလံုးသည္ သက္ဆိုင္ရာ ကညနမွာ လိုင္စင္အခြန္ေဆာင္ၿပီးသားျဖစ္သည္ ၊ ဒါ့ထက္ ဝါးတန္း လုပ္ငန္းလိုင္စင္ရံုးမွာ လုပ္ငန္းလိုင္စင္လည္း လုပ္ထားၿပီးသားျဖစ္သည္ ။

ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ပိုင္ရွင္ႏွင့္ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္မ်ား ၏ အခ်ိန္ႏွင့္ ေငြကို ႏိုင္ငံေတာ္ထံ တႏွစ္လွ်င္ တႀကိမ္ေပးေဆာင္ထားၿပီးသားလည္းျဖစ္သည္ ။

ဒီၾကားထဲ ဘာရည္ရြယ္ခ်က္မွန္း မသိ ၊ City Taxi ဆိုတာလုပ္ၿပီး ေငြနဲ႔ အခ်ိန္ေတြကိုထပ္ေပးဆပ္ခဲ့ရျပန္သည္ ။

အခုေရးသားတင္ျပေနတာကလည္း City Taxi လုပ္ရၿပီး အခြန္ေဆာင္ရလို႔ မဟုတ္ ။

Taxi သေဘာ ဘဘာဝနဲ႔ အေတာ္ဖီလာဆန္႔က်င့္ၿပီး ပိုင္/ေမာင္းႏွစ္ေယာက္စလံုး အေတာ္ကသီလင္တျဖစ္သည့္ အေျခအေနေတြ ဥပေဒေတြ မရွိသင့္ေၾကာင္းတင္ျပျခင္းျဖစ္သည္ ။

ျဖစ္သင့္သည္က City လုပ္ရမည္ဆိုလွ်င္ေတာင္ ယာဥ္သက္တမ္းတိုးစဥ္မွာပင္ တခါတည္း သို႔တည္းမဟုတ္ ယာဥ္လုပ္ငန္းသက္တမ္းတိုးစဥ္မွာပင္ တပါတည္း အၿပီး အစီးေဆာင္ရြက္ေပးသင့္သည္ ။

City Taxi ကိုဘာရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔လုပ္လို႔ ဘာေတြ ပိုေကာင္းလာမယ္မသိ ။

ေလာေလာဆယ္ေတာ့ ကားပိုင္ရွင္ ေမာင္းေတြအတြက္ကေတာ့ ပိုက္ဆံကုန္သည္ (ကညန/လုပ္ငန္းရံုး/city Taxi ) သြားတန္းစီရ ေစာင့္ဆိုင္းရသည့္ အခ်ိန္ကုန္သည္ ။ ဘာေျပစာမွ မရသည့္ ေငြေတြ ႏိုင္ငံေတာ္ဘဏၰာထဲ ေရာက္မေရာက္မသိရဘဲ အေဟာသိကံျဖစ္မည္ဆိုပါက သူေတာင္းစားေပးတာမွ ကုသိုလ္ရသည္လို႔ မွတ္ယူမိသည္ ။

ဒါ့ထက္ ကားအံုနာေတြထက္ ကားေမာင္းသမားေတြက တေန႔လုပ္တေန႔စားေတြ မ်ားသည္ ေနာက္မွာ မိသားစုေတြရွိသည္ ။ သူတို႔အခ်ိန္သည္ တန္ဖိုးမဲ့စြာ ကုန္ဆံုးရသည္ ။

ၾကားထဲက ေတာမီးေလာင္ ေတာေၾကာင္လက္ခေမာင္းခတ္ သည့္ ပြဲစားေတြနဲ႔ ေျပစာေပးစရာမလိုဘဲ ေအာက္ဆိုက္ရသည့္ ရံုးဝန္ထမ္းေတြက အူစိုေလေတာ့သည္ ။

လုပ္စားခြင္ဖန္တီးေပးသည့္ တာဝန္ရွိသူေတြ အာဏာပိုင္ေတြကို႔ ဝမ္ေဆြ႕ဝမ့္ေဆြ႕ ဝမ္ဝမ္ေဆြ႕ဆိုၿပီး တေန႔ဦး သံုးခါ ခ်ဖို႔ေကာင္းလွသည္ ။

ဒီလိုလုပ္ရပ္မ်ဳိးေတြကို ႐ူးေပါေပါဖန္တီးေနတဲ့ အာဏာပိုင္ေတြကို ေထာက္ခံပါတယ္ဆိုတဲ့ သူေတြကိုေတာ့
ဦးဝင္းထိန္ ၆ ခါ လို႔ပဲ ေျပာခ်င္ေၾကာင္းပါဗ်ား ။

Lynn Za Nee

No comments: