[Unicode]နေရာသစ် ကို ပြောင်းရွေ့ လိုက်ပြီဆိုရင်
#Jobs
#အလုပ်အကိုင်
#စီးပွားရေး
(အကြပ်အတည်းဖြစ်နေတဲ့ အချိန်ကာလမှာ မိမိတတ်မြောက်ထားတဲ့ ပညာအရည်အချင်းနဲ့ အသက်မွေးဝမ်းကြောင်းပြုလို့မရသလို၊ လက်ရှိလုပ်ကိုင်နေတဲ့ အလုပ်အကိုင်မဟုတ်တဲ့ အခြားသောအလုပ်ဌာနကို ပြောင်းလဲလုပ်ကိုင်ရတဲ့အခြေအနေမျိုးကြုံဆုံတတ်ပါတယ်။ သည်လို နေရာသစ် ဌာနသစ်ကို အပြောင်းအရွှေ့ရပြီဆိုရင် ဘယ်လိုလုပ်ဆောင်သင့်သလဲဆိုတဲ့ အကြောင်းအရာနဲ့ ပတ်သက်ပြီး ဆရာကောင်းဟိန်းစိုး အကြံပြုရေးသားထားတဲ့ ဆောင်းပါးတစ်ဆောင်အား ကူးယူဝေငှလိုက်ပါတယ်။)
လက်ရှိလို့ မတည်ငြိမ်တဲ့ အချိန်မှာ အချို့ ဝန်ထမ်းတွေ အနေနဲ့လဲ မိမိ အချိန်အတော်ကြာလက်တွဲခဲ့ တဲ့ အလုပ်ကနေ အခြား အလုပ်အသစ် တစ်ခု နေရာသစ် တစ်ခုကို အကြောင်းအမျိုးမျိုးကြောင့် ပြောင်းရွေ့တာဝန်ထမ်းဆောင်ရတာတွေ ရှိလာ တာ တွေ့ရပါတယ်။ ဒီအတွက် အလုပ်တစ်နေရာ ကနေ နောက်တစ်နေရာ ကို ပြောင်းရွေ့ transfer ယူလိုက်လို့ ဖြစ် စေ company တစ်ခုက နေ နောက်တစ်ခု ကို ပြောင်းလိုက်လို့ ဖြစ်စေ စတဲ့ အခြေ အနေ တွေကို ကြုံ တွေ့ လိုက်ရမယ့် Manager တွေ စီမံခန့်ခွဲ သူတွေအတွက် ဘယ်လိုလေးတွေ အရင်ဆုံး ဆောင်ရွက် သင့်တယ်ဆိုတာကို အကြံပြုပေးချင်ပါတယ်။ အတွေ့ အကြုံများပြားတဲ့ စီမံခန့် ခွဲသူတွေ အတွက် မဟုတ်ပဲ ၀ါနုသေးသူတွေအတွက် လို့ ဆိုရင်လဲမမှားပါဘူး။
.
လုပ်ငန်းခွင်ထဲက ဘယ် Level ပဲ ဖြစ်ဖြစ် ဌာန အသစ်တစ်ခု နေရာအသစ်တစ်ခုကို ပြောင်းရွေ့ ရပြီ ဆိုရင် အခက်အခဲတွေ က ဖြစ်လေ့ ရှိပါတယ်။ ကိုယ်က ရာထူး အငယ်ဆုံး ဆိုရင်လဲ ကိုယ့်အထက် စီနီယာတွေ က ကောင်းပါ့မလား လက်တွဲခေါ်ပါ့မလား အနိုင်ကျင့်မှာလား စတာတွေကို စိုးရိမ် ရလေ့ရှိပါတယ်။ ဒါပေမယ့် အငယ်ဘဝ တုန်းက ဌာန တစ်ခုကို ပြောင်းရွေ့ လို့ ကြုံရတာနဲ့ မန်နေဂျာ နဲ့ အထက် ရာထူးနဲ့ ပြောင်းရွေ့ ရတဲ့ အခါ ကြုံရတာက ပိုပြီး Pressure များပြားနိုင်သလို Impact သက်ရောက် မှုတွေ လဲ များလှပါတယ်။
.
လုပ်ငန်းခွင်အတွင်းက ရာထူးကြီးတစ်ယောက် ပြောင်းရွေ့ လာပြီ ဆိုရင် လက်အောက် ဝန်ထမ်းတွေ အ နေ နဲ့ စိုးရိမ်တာက တော့ တစ်ယောက် တစ်မျိုးဆိုတဲ့ အတိုင်း ရှေ့ လူ လုပ်သမျှနောက်လူ ကအကုန်ပြင် ကာ အသစ်တွေ ချည်း ပြန်လုပ်ခိုင်းမှာကို ပဲဖြစ်ပါတယ်။
.
အသစ်ပြောင်းရွေ့ လာတဲ့ လူကြီး ကလည်း ရောက်ခါစ မှာ တက်ကြွ တဲ့ ကြက်ဖလေးလို ပဲ မိမိ Performance ကို ပြချင်တဲ့ အခိုက်နဲ့ လည်း ကြုံရော အောက် ကဝန်ထမ်းတွေ နဲ့ မိမိ ဟာ တဖြည်းဖြည်း ဝေးသထက် ဝေး လာကာ မျက်နှာချင်းမဆိုင်နိုင်လောက် အောင် ဖြစ်လာကြတာမျိုးတွေ ဒုနဲ့ ဒေးပဲရှိပါတယ်။
.
ဒါ့အပြင် လက်အောက် ဝန်ထမ်းတွေ အနေနဲ့ သူတို့ ချစ်တဲ့ အထက် လူကြီး က ပြောင်းသွား တဲ့ အခြေအနေဆိုရင် အသစ်ရောက် သူအတွက် စိုးရိမ်စိတ်တွေ ပိုဖြစ်လေ့ရှိပါတယ်။ အရင် လူကြီးလောက် ငါတို့ အပေါ် ကောင်း ပါ့မလား တော်ပါ့မလား စသဖြင့် ဖြစ်ပါတယ်။ တစ်ခါတစ် လေ မှာ ကျတော့လဲ ငါတို့လောက် ဒီအထက်လူကြီးက သိပါ့မလား လုပ်နိုင်ပါ့မလား လို့ စိတ်ရိမ်တာရှိသလို၊ စစချင်းမှာ ပညာစမ်းတာ တီးခေါက် တာတွေလဲ ရှိတတ်တာ တွေ့ရပါလိမ့်မယ်။
.
အရာရှိ အနေနဲ့ ကလည်း ဒီလိုတွေ ရှိတာကြောင့်ရောက်စ မှာ လုံးဝ လွတ်ပေးထားရမယ်လို့ လည်းဆိုလိုတာမဟုတ်ပါဘူး။ လွတ်ပေးထားလိုက်ရင်လည်း ဒီလူကြီး ဘာမှ မတတ်ပါဘူး မလုပ်ရဲပါဘူး ဆိုတာမျိုး ဖြစ်ကာ အုပ်ချုပ်မှု လျော့ရဲ စေပါတယ်။ ဒါဆိုရင်ဘယ်လို လုပ်ကြပါမလဲ။
.
ဌာန တစ်ခုကနေ နောက်တစ်ခု ဒါမှ မဟုတ် တခြား လုပ်ငန်းတစ်ခုကို ပြောင်းရွေ့ စီမံရတဲ့ အခါမှာ မမှား သင့် ပဲ လွဲမှားသွားတာလေးတွေမဖြစ်အောင် ဒါလေးတွေလုပ်သင့်ပါတယ်
.
၁) ပြောင်းရွေ့ ရောက်ရှိလာ တဲ့ organization ရဲ့ အကြောင်း သူ့ ရဲ့ culture, value, စတာတွေ အပြင် ဝန်ထမ်း တွေရဲ့ ခံယူချက် စတာတွေကို အရင် ကြေညက်အောင်လေ့လာ ပါ။
.
ဒါတွေကို လေ့လာ ပြီး သူတို့ လို culture မိ မှ သူတို့ ရဲ့ အမြင် ကို တွေးကြည့်မြင်ကြည့်နိုင်မှာဖြစ် ပြီး သူတို့ နဲ့ လည်း communication တစ်ခု စတင်တည်ဆောက်နိုင်မှာဖြစ်ပါတယ်။ ဒီလို culture မိ ဖို့ ဆိုတာမှာ လည်း လ အနည်းငယ် လောက်အချိန်ယူရလေ့ရှိပါတယ်။ culture ဆိုရာမှာ iceberg လိုပါပဲ အပေါ် ကကြည့်ပြီး မြင်တာ လေးတင်မက တကယ်နှစ်မြုပ်နေတဲ့ အောက်ခြေ မှာ ဘာတွေရှိသလဲဆိုတာကို သိနိုင်ဖို့ ကတော့ အချိန် အတော် ယူရမှာဖြစ်ပါတယ်။
.
၂) လက်ရှိ ဌာန အသစ် ရဲ့ လုပ်ရိုးလုပ်စဉ် တွေ Process တွေ Operation တွေ Nature တွေကို ကြေညက် အောင် လေ့လာ ပါ။
.
တကယ် တော့ စီမံခန့်ခွဲသူတစ်ယောက် အနေနဲ့ သက်ဆိုင်ရာ process နဲ့ operation တွေကို နားလည်ပြီးဖြစ်နေမှာ ဖြစ် ပေမယ့် သူ့အရပ်နဲ့ သူ့ ဇာတ် ဆို သလို တစ်ကျောင်းတစ် ဂါထာ တစ်ရွာ တစ်ပုဒ် ဆန်းတာလေးတွေလဲ ရှိနေနိုင်တဲ့ အပြင် ဒါတွေကို အစအဆုံး အနည်းဆုံး သိထားမှ ကြုံလာတဲ့ ပြသနာကို ဖြေရှင်းနိုင်မှာဖြစ်ပါတယ်။
.
၃) လက်ရှိ ဌာန နေရာမှာ ရှိတဲ့ သူတွေရဲ့ စကားကို များများ နားထောင် ကြည့်ပါ။
.
လက်ရှိနေရာ ကလူတွေဟာ ဘယ်လို personality ရှိသူတွေလဲ result oriented တွေလား social လား စည်းစနစ်ရှိသူတွေလား စသဖြင့် လေ့လာက ဘယ်သူကတော့ ဘယ်လိုရှိနိုင်မယ်ဆိုတာကို သိဖို့ လိုပါတယ်။ ဒါ့အပြင် သူတို့ဟာ လက်ရှိမှာ ဘယ်လို ခံစားချက်တွေ ရှိနေ တာလဲ၊ စိတ်ဓာတ်တွေကျနေတာလား၊ ပျော်ရွှင်နေတာလား၊ စတဲ့ စိတ်ပိုင်းဆိုင်ရာအခြေအနေတွေကို သိဖို့လိုပါတယ်။ ဒါမှသာ မိမိ က အရင်ဆုံးသူတို့ကို သင်ပေးရမှာလား၊ အားပေးရမှာလား၊ လွှတ်ထားပေးရမှာလား၊ စိတ်ဓာတ်တက်ကြွအောင် အရင်လုပ်ရမှာလား၊ယုံကြည်အားကိုးလာ အောင် လုပ်ရမှာလားဆိုတာကို သိနိုင်မှာပါပဲ။
.
၄) စစ်သူကြီး တွေကို ရအောင် စည်းရုံးပါ။
ဒါကတော့ နန်းတွင်းမှာ ဘုရင်တစ်ပါးနတ်ရွာစံလို့ ဘုရင်အသစ် တက်လာ ရင် ရှင်ဘုရင်အသစ် ကအရေးတကြီး လုပ်ရတာကတော့ အာဏာရှိ စစ် သူကြီးတွေကို သိမ်းသွင်းရတာဖြစ်ပါတယ်။ ဘုရင် ဟာ မိမိ အုပ်ချုပ်နိုင်ဖို့ မိမိ ကို လေးစား ဖို့ စစ် သည် တပ်သား တစ်ယောက် ချင်းစီကို သိမ်းသွင်းနေ ဖို့ မလိုအပ်ပါဘူး။ သက်ဆိုင်ရာ စစ်သူကြီး ကို သာ စည်းရုံးသိမ်းသွင်းနိုင်ရင် စစ်သည် တွေအပေါ် အလိုလို သြဇာ ညောင်းပါလိမ့်မယ်။ ဒီတော့ ကာ မိမိ လက်ရှိနေရာ က စစ်သူကြီး တွေကို သိမ်းသွင်းပါ။
.
လုပ်ငန်းခွင်မှာ ဆိုရင်လဲ အုပ်စု အလိုက်အခြားသူတွေရဲ့ အတွေးအခေါ်တွေကိုလွှမ်းမိုးနိုင်တဲ့သူတွေ၊ တခြားသူတွေအပေါ် သြဇာညောင်းသူတွေ ၊ အခြားသူတွေက လေးစားရသူတွေ ရှိလေ့ရှိပါတယ်။ အဲဒီလူတွေဟာ တစ်ခါတစ်လေမှာ လုပ်ငန်းကခေါင်းဆောင်အဖြစ် တရားဝင်ရာထူး ခန့်အပ်ထားသူတွေ ဟုတ်ချင်မှ ဟုတ်ပါလိမ့်မယ်။ အချင်းချင်း ရာထူးတူတွေ ကြားမှာလဲ ဒီလို လွှမ်းမိုးနိုင်သူတွေ ရှိတတ်ပါတယ်။
.
တစ်ခု သတိထားရမှာက စစ်သူကြီးတွေ ကို သိမ်းသွင်းဆည်းရုံးတာနဲ့ ဘက်လိုက် ဆက်ဆံတာနဲ့ တော့ မတူဘူးဆိုတာပါပဲ။
.
၅) အသင့်အတင့် ခိုင်မာ တဲ့ Relation တစ်ခု တည်ဆောက်ပါ။
.
စီမံခန့် ခွဲ သူ တစ်ယောက် အနေ နဲ့ မိမိ လက်အောက် က စစ် သူကြီးတွေကို သိမ်းသွင်း ဖို့ သာ မက ခိုင်မာ တောင့်တင်း တဲ့ relation တစ်ခု ကို တည်ဆောက်ဖို့ လိုအပ်ပါသေးတယ်။ ဒါမှ သာ တကယ် ခိုင်မာတဲ့ သွေးသောက်ရဲဘော်တွေအဖြစ် ဘယ်လောက်ခက်ခဲတယ်ပဲဆိုဆို ဘေးနားမှာ အတူယှဉ်ကာ တိုက်ခိုက်ကြမှာဖြစ်ပါတယ်။
.
ဒီအတွက် လက်ရှိလုပ်ငန်းခွင် ထဲက ရှိနေပြီး သူတွေနဲ့ မိမိ နဲ့ ပိုပြီး ရင်းနှီးကျွမ်းဝင်ကာ Relationတစ်ခု ဖြစ်လာအောင် ဘယ်လို တွေ လုပ်ဆောင်ရမလဲဆိုတာ လက်ရှိအနေအထား၊ ဝန်ထမ်းတွေရဲ့အခြေအနေ တွေပေါ်မူတည်စဉ်းစား လုပ်ဆောင်ရမှာ ဖြစ်ပါတယ်။
.
၆) သူတို့ ဆီက လည်း မိမိ မှာ သင်ယူစရာရှိနေတယ်ဆိုတာကိုသတိရပါ။
.
မိမိ ဟာ လက်ရှိနေရာ ရဲ့ ရာထူး အကြီးဆုံးအဖြစ် ရောက်ရှိလာတာလဲ ဖြစ်ကောင်းဖြစ်နိုင်ပါတယ်။ ဒိလိုအနေအထားမှာ ဆိုရင်တောင်မှာ လက်ရှိမိမိလက်အောက် က လူတွေမှာ ထိုက်သင့်တဲ့ အရည်အချင်းတွေရှိတယ် ဆိုတာကို အသိအမှတ် ပြုဖို့ လိုပါတယ်။ ဒါ့အပြင် မိမိ အရင်လုပ်ခဲ့ တဲ့ အလုပ်က process တွေက မှအမှန် ဒီဟာတွေက မှားနေတယ် ဆိုတာမျိုး တဇွတ်မထိုး ဖို့ လိုအပ်ပါတယ်။ နေရာဒေသ အခြေအနေ ကြောင့် ဒီက process တွေဟာ လည်း ဖြစ်စဉ် အတွက် effective အဖြစ် ဆုံးဖြစ်နေတတ်ပါတယ်။
.
သတိထားဖို့လိုတာက မိမိ ဟာမိမိ ဘယ်လောက် စနစ်ကျတဲ့နေရာကနေ လာတာဖြစ်ပါစေ ရောက်ရောက်ချင်း လက်ရှိလုပ်နေတဲ့သူတွေ လုပ်ငန်း စဉ်တွေကို မှားနေတယ်လို့ တန်းပြီး မဆုံးဖြတ်ဖို့လိုအပ်ပါတယ်။ ဘာကြောင့်ဒီလို စံနှုန်းတွေ စနစ်တွေ ဖြစ်နေရတာလဲ၊ ဘာအခြေအနေကြောင့်လဲ ဆိုတာကိုလေ့လာပြီးမှ ပြင်ဆင်သင့်တာကို တစ်ခုစီ ပဲ ပြင်ဆင်တာ အဆင်ပြေနိုင်ပါတယ်။
.
၇) ပူးပေါင်းဆောင်ရွက် ဖို့ ကြိုးစားပါ အရင်ဆုံးအကြံပေးပါ။
.
စီမံသူတစ်ယောက်အနေနဲ့ အသစ် နေရာရဲ့ အခြေ အနေ အား လုံးကို အလုံးစုံ မသိနိုင်သေးခင်မှာ လက်ရှိရှိ နေပြီးသား process တွေကို change လုပ်ဖို့ ဆိုတာ သိပ်ကို risk များတဲ့ အနေအထားလို့ ဆိုချင်ပါတယ်။ ဒီ process တွေကို ခြုံငုံ သုံးသပ်နေတုန်းမှာ လက်ရှိ process ကိုပဲ ပိုမို ကောင်းမွန်စေနိုင်မယ့် အိုင်ဒီယာတွေကိုသာ ပေးသင့်ပါတယ်။ စွဲစွဲမြဲမြဲ မှတ် ဖို့ လိုတာက မိမိ အရင် အလုပ်က process တွေကို ချည်းပဲ လက်ရှိအလုပ်မှာ အစားထိုး ဖို့ မဟုတ်ပဲ မိမိ အရင် က အတွေ့ အကြုံရယ် ယခု လက်ရှိအလုပ်က အတွေ့ အကြုံရယ်ကို ပေါင်းစပ်ကာ အခြေ အနေ ပေါ်မူ တည် ပြီး အကောင်းဆုံး အဖြေ တစ်ခု ကို ထုတ်နုတ် ရွေးချယ် ဖို့ လိုအပ်လှပါတယ်။
.
(၈) မိမိ ဟာ လူကြီးတစ်ယောက်အနေနဲ့ အပြည့်အဝ တာဝန်ခံမှု ရှိကြောင်း ပြပါ။
.
တစ်ချို့ ကိစ္စ တွေ ဟာ ကိုယ့်လက်ထက်လဲ မဟုတ်ပဲ တခြားသူ ရှိတုန်းက ဖြစ်ခဲ့တဲ့ အရာတွေ ဖြစ်ပေမယ့် လက်ရှိတာဝန်ယူသူဟာ မိမိ ဖြစ်နေတဲ့အတွက် ဒါကို တတ်နိုင်သလောက် တာဝန်ယူ ဖြေရှင်းပေးဖို့ လိုအပ်ပါတယ်။
.
ဒါ့အပြင် တစ်ခုခု ဆိုတိုင်း ကျွန်တော် မသိဘူး အရင်လူ လုပ်တာ ။ကျွန်တ်ာလုပ်တာမဟုတ်ဘူး ရုံးချုပ်က လုပ်တာ ..စီအီးအိုက ခိုင်းတာ စသဖြင့် တခြား သူကို သာလွဲချ နေမယ်ဆိုရင် မိမိအပေါ် လက်အောက် လူတွေ ရဲ့ ယုံကြည်ကိုးစားမှုဟာ လျော့ကျလာမှာ အသေအချာပါပဲ။
.
(၉) မိမိ တတ်ကျွမ်းနားလည်ကြောင်း ပါးနပ်စွာပြသပါ
.
လူတွေကို influence လုပ်နိုင်ဖို့ ရာမှာ Expert power ဆိုတဲ့ တစ်ခုခုကို နားလည်ကျွမ်းကျင်ကြောင်းပြသပြီးလွှမ်းမိုးခြင်းက ထိရောက်ပါတယ်။ ဒါ့အပြင် ဘယ်သူမဆို မိမိ ထက် ပိုတော်ပိုသိတဲ့ သူရဲ့ ခေါင်းဆောင်ခြင်းကို သာခံယူလို တာဖြစ်ပါတယ်။ ဒါပေမယ့် မိမိတတ်ပါတယ်ဆိုတာကို လူအမြင်ကပ်လောက်အောင် နေရာတိုင်းထုတ်ပြနေတာမျိုးမဟုတ်ပဲ အခြေအနေ အချိန်အခါ နေရာဒေသ အားလျော်စွာ ပြသခြင်း မျိုးကို ပြုလုပ်ရပါမယ်။
.
(၁၀)စည်းမျဉ်းအသစ်များ အပြောင်းအလဲ များကို စစ်သူကြီး များမှ တစ်ဆင့်လုပ်ဆောင်ပါ
.
ကနဦး အစပိုင်းအနေနဲ့ အဖွဲ့ နဲ့ တစ်သားထဲ မဖြစ်ခင်မှာ မိမိလုပ်လို တဲ့ အ ပြောင်းအလဲ တစ်ချို့ ကို မိမိကိုယ်တိုင် ကြေငြာလုပ်ခိုင်းတာမျိုးမဟုတ် ပဲ လက်အောက်ကလူတွေ ကြည်ညိုရင်းစွဲ ရှိတဲ့ အထက်က ပြောခဲ့ တဲ့ စစ်သူကြီးတွေ ကတစ်ဆင့် ပြုလုပ်စေခိုင်းတာမျိုးဟာ အတိုက်အခံ resistance တွေကို လျော့ပါးစေသလို စစ်သူကြီးတွေကို လဲ နေရာပေးတဲ့ သဘောသက်ရောက်တဲ့ အတွက် အားလုံးရဲ့ ကျေနပ်မှုကို ရနိုင်မှာ ဖြစ်ပါတယ်။
.
လက်ရှိနေရာ ရဲ့ မြေပြင် အနေအထား ကို လဲသိပြီ ကိုယ့်လူတွေရဲ့ အခြေ အနေ လုပ်နိုင်စွမ်းကိုလဲ သိပြီ စစ်သူ ကြီး တွေနဲ့ လဲ relation ခိုင်ခိုင်မာမာ ထူထောင်ပြီးပြီ အခြေအနေ ကလဲ တကယ် ပြောင်းသင့်ပြီ ဆိုလို့ ကတော့ change အဆင့် သာ မဟုတ်ပဲ မိုးပေါ်အထိ ပျံကာ transform ကို ပါတန်းလုပ်လို့ ရနိုင်ပါတယ်။
.
ဒီလိုမှ မဟုတ် ပဲ ရှေ့ လူလုပ်သမျှ ပြောင်းပြန်လှန်ကြ ဆိုရင်တော့ နောက်ဆုံး မှာ ဘုရင်တစ်ပါးထဲသာ စစ်တိုက်ထွက်ရမှာ ဖြစ်ပါကြောင်း ။ ။
.
လုံလောက်တဲ့ အသိပညာ ဟာ ပြင်းထန်တဲ့အခက်အခဲတွေကို လွယ်ကူစွာကျော်ဖြတ်စေနိုင် ပါတယ်။
.
Kaung Hein Soe - Strategic
Business Consultant
[Zawgyi]ေနရာသစ္ ကို ေျပာင္းေရြ့ လိုက္ၿပီဆိုရင္
#Jobs
#အလုပ္အကိုင္
#စီးပြားေရး
(အၾကပ္အတည္းျဖစ္ေနတဲ့ အခ်ိန္ကာလမွာ မိမိတတ္ေျမာက္ထားတဲ့ ပညာအရည္အခ်င္းနဲ႔ အသက္ေမြးဝမ္းေၾကာင္းျပဳလို႔မရသလို၊ လက္ရိွလုပ္ကိုင္ေနတဲ့ အလုပ္အကိုင္မဟုတ္တဲ့ အျခားေသာအလုပ္ဌာနကို ေျပာင္းလဲလုပ္ကိုင္ရတဲ့အေျခအေနမ်ိဳးႀကံဳဆံုတတ္ပါတယ္။ သည္လို ေနရာသစ္ ဌာနသစ္ကို အေျပာင္းအေရႊ့ရၿပီဆိုရင္ ဘယ္လိုလုပ္ေဆာင္သင့္သလဲဆိုတဲ့ အေၾကာင္းအရာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဆရာေကာင္းဟိန္းစိုး အႀကံျပဳေရးသားထားတဲ့ ေဆာင္းပါးတစ္ေဆာင္အား ကူးယူေဝငွလိုက္ပါတယ္။)
လက္ရိွလို႔ မတည္ၿငိမ္တဲ့ အခ်ိန္မွာ အခ်ိဳ႕ ဝန္ထမ္းေတြ အေနနဲ႔လဲ မိမိ အခ်ိန္အေတာ္ၾကာလက္တြဲခဲ့ တဲ့ အလုပ္ကေန အျခား အလုပ္အသစ္ တစ္ခု ေနရာသစ္ တစ္ခုကို အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ ေျပာင္းေရြ့တာဝန္ထမ္းေဆာင္ရတာေတြ ရိွလာ တာ ေတြ့ရပါတယ္။ ဒီအတြက္ အလုပ္တစ္ေနရာ ကေန ေနာက္တစ္ေနရာ ကို ေျပာင္းေရြ့ transfer ယူလိုက္လို႔ ျဖစ္ ေစ company တစ္ခုက ေန ေနာက္တစ္ခု ကို ေျပာင္းလိုက္လို႔ ျဖစ္ေစ စတဲ့ အေျခ အေန ေတြကို ႀကံဳ ေတြ့ လိုက္ရမယ့္ Manager ေတြ စီမံခန႔္ခြဲ သူေတြအတြက္ ဘယ္လိုေလးေတြ အရင္ဆံုး ေဆာင္ရြက္ သင့္တယ္ဆိုတာကို အႀကံျပဳေပးခ်င္ပါတယ္။ အေတြ့ အႀကံဳမ်ားျပားတဲ့ စီမံခန႔္ ခြဲသူေတြ အတြက္ မဟုတ္ပဲ ဝါႏုေသးသူေတြအတြက္ လို႔ ဆိုရင္လဲမမွားပါဘူး။
.
လုပ္ငန္းခြင္ထဲက ဘယ္ Level ပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ဌာန အသစ္တစ္ခု ေနရာအသစ္တစ္ခုကို ေျပာင္းေရြ့ ရၿပီ ဆိုရင္ အခက္အခဲေတြ က ျဖစ္ေလ့ ရိွပါတယ္။ ကိုယ္က ရာထူး အငယ္ဆံုး ဆိုရင္လဲ ကိုယ့္အထက္ စီနီယာေတြ က ေကာင္းပါ့မလား လက္တြဲေခၚပါ့မလား အႏိုင္က်င့္မွာလား စတာေတြကို စိုးရိမ္ ရေလ့ရိွပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အငယ္ဘဝ တုန္းက ဌာန တစ္ခုကို ေျပာင္းေရြ့ လို႔ ႀကံဳရတာနဲ႔ မန္ေနဂ်ာ နဲ႔ အထက္ ရာထူးနဲ႔ ေျပာင္းေရြ့ ရတဲ့ အခါ ႀကံဳရတာက ပိုၿပီး Pressure မ်ားျပားႏိုင္သလို Impact သက္ေရာက္ မႈေတြ လဲ မ်ားလွပါတယ္။
.
လုပ္ငန္းခြင္အတြင္းက ရာထူးႀကီးတစ္ေယာက္ ေျပာင္းေရြ့ လာၿပီ ဆိုရင္ လက္ေအာက္ ဝန္ထမ္းေတြ အ ေန နဲ႔ စိုးရိမ္တာက ေတာ့ တစ္ေယာက္ တစ္မ်ိဳးဆိုတဲ့ အတိုင္း ေရ႔ွ လူ လုပ္သမ်ွေနာက္လူ ကအကုန္ျပင္ ကာ အသစ္ေတြ ခ်ည္း ျပန္လုပ္ခိုင္းမွာကို ပဲျဖစ္ပါတယ္။
.
အသစ္ေျပာင္းေရြ့ လာတဲ့ လူႀကီး ကလည္း ေရာက္ခါစ မွာ တက္ႂကြ တဲ့ ၾကက္ဖေလးလို ပဲ မိမိ Performance ကို ျပခ်င္တဲ့ အခိုက္နဲ႔ လည္း ႀကံဳေရာ ေအာက္ ကဝန္ထမ္းေတြ နဲ႔ မိမိ ဟာ တျဖည္းျဖည္း ေဝးသထက္ ေဝး လာကာ မ်က္ႏွာခ်င္းမဆိုင္ႏိုင္ေလာက္ ေအာင္ ျဖစ္လာၾကတာမ်ိဳးေတြ ဒုနဲ႔ ေဒးပဲရိွပါတယ္။
.
ဒါ့အျပင္ လက္ေအာက္ ဝန္ထမ္းေတြ အေနနဲ႔ သူတို႔ ခ်စ္တဲ့ အထက္ လူႀကီး က ေျပာင္းသြား တဲ့ အေျခအေနဆိုရင္ အသစ္ေရာက္ သူအတြက္ စိုးရိမ္စိတ္ေတြ ပိုျဖစ္ေလ့ရိွပါတယ္။ အရင္ လူႀကီးေလာက္ ငါတို႔ အေပၚ ေကာင္း ပါ့မလား ေတာ္ပါ့မလား စသျဖင့္ ျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ခါတစ္ ေလ မွာ က်ေတာ့လဲ ငါတို႔ေလာက္ ဒီအထက္လူႀကီးက သိပါ့မလား လုပ္ႏိုင္ပါ့မလား လို႔ စိတ္ရိမ္တာရိွသလို၊ စစခ်င္းမွာ ပညာစမ္းတာ တီးေခါက္ တာေတြလဲ ရိွတတ္တာ ေတြ့ရပါလိမ့္မယ္။
.
အရာရိွ အေနနဲ႔ ကလည္း ဒီလိုေတြ ရိွတာေၾကာင့္ေရာက္စ မွာ လံုးဝ လြတ္ေပးထားရမယ္လို႔ လည္းဆိုလိုတာမဟုတ္ပါဘူး။ လြတ္ေပးထားလိုက္ရင္လည္း ဒီလူႀကီး ဘာမွ မတတ္ပါဘူး မလုပ္ရဲပါဘူး ဆိုတာမ်ိဳး ျဖစ္ကာ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ ေလ်ာ့ရဲ ေစပါတယ္။ ဒါဆိုရင္ဘယ္လို လုပ္ၾကပါမလဲ။
.
ဌာန တစ္ခုကေန ေနာက္တစ္ခု ဒါမွ မဟုတ္ တျခား လုပ္ငန္းတစ္ခုကို ေျပာင္းေရြ့ စီမံရတဲ့ အခါမွာ မမွား သင့္ ပဲ လြဲမွားသြားတာေလးေတြမျဖစ္ေအာင္ ဒါေလးေတြလုပ္သင့္ပါတယ္
.
၁) ေျပာင္းေရြ့ ေရာက္ရိွလာ တဲ့ organization ရဲ့ အေၾကာင္း သူ႔ ရဲ့ culture, value, စတာေတြ အျပင္ ဝန္ထမ္း ေတြရဲ့ ခံယူခ်က္ စတာေတြကို အရင္ ေၾကညက္ေအာင္ေလ့လာ ပါ။
.
ဒါေတြကို ေလ့လာ ၿပီး သူတို႔ လို culture မိ မွ သူတို႔ ရဲ့ အျမင္ ကို ေတြးၾကၫ့္ျမင္ၾကၫ့္ႏိုင္မွာျဖစ္ ၿပီး သူတို႔ နဲ႔ လည္း communication တစ္ခု စတင္တည္ေဆာက္ႏိုင္မွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလို culture မိ ဖို႔ ဆိုတာမွာ လည္း လ အနည္းငယ္ ေလာက္အခ်ိန္ယူရေလ့ရိွပါတယ္။ culture ဆိုရာမွာ iceberg လိုပါပဲ အေပၚ ကၾကၫ့္ၿပီး ျမင္တာ ေလးတင္မက တကယ္ႏွစ္ျမဳပ္ေနတဲ့ ေအာက္ေျခ မွာ ဘာေတြရိွသလဲဆိုတာကို သိႏိုင္ဖို႔ ကေတာ့ အခ်ိန္ အေတာ္ ယူရမွာျဖစ္ပါတယ္။
.
၂) လက္ရိွ ဌာန အသစ္ ရဲ့ လုပ္ရိုးလုပ္စဉ္ ေတြ Process ေတြ Operation ေတြ Nature ေတြကို ေၾကညက္ ေအာင္ ေလ့လာ ပါ။
.
တကယ္ ေတာ့ စီမံခန႔္ခြဲသူတစ္ေယာက္ အေနနဲ႔ သက္ဆိုင္ရာ process နဲ႔ operation ေတြကို နားလည္ၿပီးျဖစ္ေနမွာ ျဖစ္ ေပမယ့္ သူ႔အရပ္နဲ႔ သူ႔ ဇာတ္ ဆို သလို တစ္ေက်ာင္းတစ္ ဂါထာ တစ္ရြာ တစ္ပုဒ္ ဆန္းတာေလးေတြလဲ ရိွေနႏိုင္တဲ့ အျပင္ ဒါေတြကို အစအဆံုး အနည္းဆံုး သိထားမွ ႀကံဳလာတဲ့ ျပသနာကို ေျဖရွင္းႏိုင္မွာျဖစ္ပါတယ္။
.
၃) လက္ရိွ ဌာန ေနရာမွာ ရိွတဲ့ သူေတြရဲ့ စကားကို မ်ားမ်ား နားေထာင္ ၾကၫ့္ပါ။
.
လက္ရိွေနရာ ကလူေတြဟာ ဘယ္လို personality ရိွသူေတြလဲ result oriented ေတြလား social လား စည္းစနစ္ရိွသူေတြလား စသျဖင့္ ေလ့လာက ဘယ္သူကေတာ့ ဘယ္လိုရိွႏိုင္မယ္ဆိုတာကို သိဖို႔ လိုပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ သူတို႔ဟာ လက္ရိွမွာ ဘယ္လို ခံစားခ်က္ေတြ ရိွေန တာလဲ၊ စိတ္ဓာတ္ေတြက်ေနတာလား၊ ေပ်ာ္ရႊင္ေနတာလား၊ စတဲ့ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာအေျခအေနေတြကို သိဖို႔လိုပါတယ္။ ဒါမွသာ မိမိ က အရင္ဆံုးသူတို႔ကို သင္ေပးရမွာလား၊ အားေပးရမွာလား၊ လႊတ္ထားေပးရမွာလား၊ စိတ္ဓာတ္တက္ႂကြေအာင္ အရင္လုပ္ရမွာလား၊ယံုၾကည္အားကိုးလာ ေအာင္ လုပ္ရမွာလားဆိုတာကို သိႏိုင္မွာပါပဲ။
.
၄) စစ္သူႀကီး ေတြကို ရေအာင္ စည္းရံုးပါ။
ဒါကေတာ့ နန္းတြင္းမွာ ဘုရင္တစ္ပါးနတ္ရြာစံလို႔ ဘုရင္အသစ္ တက္လာ ရင္ ရွင္ဘုရင္အသစ္ ကအေရးတႀကီး လုပ္ရတာကေတာ့ အာဏာရိွ စစ္ သူႀကီးေတြကို သိမ္းသြင္းရတာျဖစ္ပါတယ္။ ဘုရင္ ဟာ မိမိ အုပ္ခ်ဳပ္ႏိုင္ဖို႔ မိမိ ကို ေလးစား ဖို႔ စစ္ သည္ တပ္သား တစ္ေယာက္ ခ်င္းစီကို သိမ္းသြင္းေန ဖို႔ မလိုအပ္ပါဘူး။ သက္ဆိုင္ရာ စစ္သူႀကီး ကို သာ စည္းရံုးသိမ္းသြင္းႏိုင္ရင္ စစ္သည္ ေတြအေပၚ အလိုလို ၾသဇာ ေညာင္းပါလိမ့္မယ္။ ဒီေတာ့ ကာ မိမိ လက္ရိွေနရာ က စစ္သူႀကီး ေတြကို သိမ္းသြင္းပါ။
.
လုပ္ငန္းခြင္မွာ ဆိုရင္လဲ အုပ္စု အလိုက္အျခားသူေတြရဲ့ အေတြးအေခၚေတြကိုလႊမ္းမိုးႏိုင္တဲ့သူေတြ၊ တျခားသူေတြအေပၚ ၾသဇာေညာင္းသူေတြ ၊ အျခားသူေတြက ေလးစားရသူေတြ ရိွေလ့ရိွပါတယ္။ အဲဒီလူေတြဟာ တစ္ခါတစ္ေလမွာ လုပ္ငန္းကေခါင္းေဆာင္အျဖစ္ တရားဝင္ရာထူး ခန႔္အပ္ထားသူေတြ ဟုတ္ခ်င္မွ ဟုတ္ပါလိမ့္မယ္။ အခ်င္းခ်င္း ရာထူးတူေတြ ၾကားမွာလဲ ဒီလို လႊမ္းမိုးႏိုင္သူေတြ ရိွတတ္ပါတယ္။
.
တစ္ခု သတိထားရမွာက စစ္သူႀကီးေတြ ကို သိမ္းသြင္းဆည္းရံုးတာနဲ႔ ဘက္လိုက္ ဆက္ဆံတာနဲ႔ ေတာ့ မတူဘူးဆိုတာပါပဲ။
.
၅) အသင့္အတင့္ ခိုင္မာ တဲ့ Relation တစ္ခု တည္ေဆာက္ပါ။
.
စီမံခန႔္ ခြဲ သူ တစ္ေယာက္ အေန နဲ႔ မိမိ လက္ေအာက္ က စစ္ သူႀကီးေတြကို သိမ္းသြင္း ဖို႔ သာ မက ခိုင္မာ ေတာင့္တင္း တဲ့ relation တစ္ခု ကို တည္ေဆာက္ဖို႔ လိုအပ္ပါေသးတယ္။ ဒါမွ သာ တကယ္ ခိုင္မာတဲ့ ေသြးေသာက္ရဲေဘာ္ေတြအျဖစ္ ဘယ္ေလာက္ခက္ခဲတယ္ပဲဆိုဆို ေဘးနားမွာ အတူယွဉ္ကာ တိုက္ခိုက္ၾကမွာျဖစ္ပါတယ္။
.
ဒီအတြက္ လက္ရိွလုပ္ငန္းခြင္ ထဲက ရိွေနၿပီး သူေတြနဲ႔ မိမိ နဲ႔ ပိုၿပီး ရင္းႏွီးကြၽမ္းဝင္ကာ Relationတစ္ခု ျဖစ္လာေအာင္ ဘယ္လို ေတြ လုပ္ေဆာင္ရမလဲဆိုတာ လက္ရိွအေနအထား၊ ဝန္ထမ္းေတြရဲ့အေျခအေန ေတြေပၚမူတည္စဉ္းစား လုပ္ေဆာင္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
.
၆) သူတို႔ ဆီက လည္း မိမိ မွာ သင္ယူစရာရိွေနတယ္ဆိုတာကိုသတိရပါ။
.
မိမိ ဟာ လက္ရိွေနရာ ရဲ့ ရာထူး အႀကီးဆံုးအျဖစ္ ေရာက္ရိွလာတာလဲ ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ ဒိလိုအေနအထားမွာ ဆိုရင္ေတာင္မွာ လက္ရိွမိမိလက္ေအာက္ က လူေတြမွာ ထိုက္သင့္တဲ့ အရည္အခ်င္းေတြရိွတယ္ ဆိုတာကို အသိအမွတ္ ျပဳဖို႔ လိုပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ မိမိ အရင္လုပ္ခဲ့ တဲ့ အလုပ္က process ေတြက မွအမွန္ ဒီဟာေတြက မွားေနတယ္ ဆိုတာမ်ိဳး တဇြတ္မထိုး ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ေနရာေဒသ အေျခအေန ေၾကာင့္ ဒီက process ေတြဟာ လည္း ျဖစ္စဉ္ အတြက္ effective အျဖစ္ ဆံုးျဖစ္ေနတတ္ပါတယ္။
.
သတိထားဖို႔လိုတာက မိမိ ဟာမိမိ ဘယ္ေလာက္ စနစ္က်တဲ့ေနရာကေန လာတာျဖစ္ပါေစ ေရာက္ေရာက္ခ်င္း လက္ရိွလုပ္ေနတဲ့သူေတြ လုပ္ငန္း စဉ္ေတြကို မွားေနတယ္လို႔ တန္းၿပီး မဆံုးျဖတ္ဖို႔လိုအပ္ပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္ဒီလို စံႏႈန္းေတြ စနစ္ေတြ ျဖစ္ေနရတာလဲ၊ ဘာအေျခအေနေၾကာင့္လဲ ဆိုတာကိုေလ့လာၿပီးမွ ျပင္ဆင္သင့္တာကို တစ္ခုစီ ပဲ ျပင္ဆင္တာ အဆင္ေျပႏိုင္ပါတယ္။
.
၇) ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ ဖို႔ ႀကိဳးစားပါ အရင္ဆံုးအႀကံေပးပါ။
.
စီမံသူတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ အသစ္ ေနရာရဲ့ အေျခ အေန အား လံုးကို အလံုးစံု မသိႏိုင္ေသးခင္မွာ လက္ရိွရိွ ေနၿပီးသား process ေတြကို change လုပ္ဖို႔ ဆိုတာ သိပ္ကို risk မ်ားတဲ့ အေနအထားလို႔ ဆိုခ်င္ပါတယ္။ ဒီ process ေတြကို ၿခံဳငံု သံုးသပ္ေနတုန္းမွာ လက္ရိွ process ကိုပဲ ပိုမို ေကာင္းမြန္ေစႏိုင္မယ့္ အိုင္ဒီယာေတြကိုသာ ေပးသင့္ပါတယ္။ စြဲစြဲၿမဲျမဲ မွတ္ ဖို႔ လိုတာက မိမိ အရင္ အလုပ္က process ေတြကို ခ်ည္းပဲ လက္ရိွအလုပ္မွာ အစားထိုး ဖို႔ မဟုတ္ပဲ မိမိ အရင္ က အေတြ့ အႀကံဳရယ္ ယခု လက္ရိွအလုပ္က အေတြ့ အႀကံဳရယ္ကို ေပါင္းစပ္ကာ အေျခ အေန ေပၚမူ တည္ ၿပီး အေကာင္းဆံုး အေျဖ တစ္ခု ကို ထုတ္ႏုတ္ ေရြးခ်ယ္ ဖို႔ လိုအပ္လွပါတယ္။
.
(၈) မိမိ ဟာ လူႀကီးတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ အျပၫ့္အဝ တာဝန္ခံမႈ ရိွေၾကာင္း ျပပါ။
.
တစ္ခ်ိဳ႕ ကိစၥ ေတြ ဟာ ကိုယ့္လက္ထက္လဲ မဟုတ္ပဲ တျခားသူ ရိွတုန္းက ျဖစ္ခဲ့တဲ့ အရာေတြ ျဖစ္ေပမယ့္ လက္ရိွတာဝန္ယူသူဟာ မိမိ ျဖစ္ေနတဲ့အတြက္ ဒါကို တတ္ႏိုင္သေလာက္ တာဝန္ယူ ေျဖရွင္းေပးဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။
.
ဒါ့အျပင္ တစ္ခုခု ဆိုတိုင္း ကြၽန္ေတာ္ မသိဘူး အရင္လူ လုပ္တာ ။ကြၽန္တ္ာလုပ္တာမဟုတ္ဘူး ရံုးခ်ဳပ္က လုပ္တာ ..စီအီးအိုက ခိုင္းတာ စသျဖင့္ တျခား သူကို သာလြဲခ် ေနမယ္ဆိုရင္ မိမိအေပၚ လက္ေအာက္ လူေတြ ရဲ့ ယံုၾကည္ကိုးစားမႈဟာ ေလ်ာ့က်လာမွာ အေသအခ်ာပါပဲ။
.
(၉) မိမိ တတ္ကြၽမ္းနားလည္ေၾကာင္း ပါးနပ္စြာျပသပါ
.
လူေတြကို influence လုပ္ႏိုင္ဖို႔ ရာမွာ Expert power ဆိုတဲ့ တစ္ခုခုကို နားလည္ကြၽမ္းက်င္ေၾကာင္းျပသၿပီးလႊမ္းမိုးျခင္းက ထိေရာက္ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ဘယ္သူမဆို မိမိ ထက္ ပိုေတာ္ပိုသိတဲ့ သူရဲ့ ေခါင္းေဆာင္ျခင္းကို သာခံယူလို တာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ မိမိတတ္ပါတယ္ဆိုတာကို လူအျမင္ကပ္ေလာက္ေအာင္ ေနရာတိုင္းထုတ္ျပေနတာမ်ိဳးမဟုတ္ပဲ အေျခအေန အခ်ိန္အခါ ေနရာေဒသ အားေလ်ာ္စြာ ျပသျခင္း မ်ိဳးကို ျပဳလုပ္ရပါမယ္။
.
(၁၀)စည္းမ်ဉ္းအသစ္မ်ား အေျပာင္းအလဲ မ်ားကို စစ္သူႀကီး မ်ားမွ တစ္ဆင့္လုပ္ေဆာင္ပါ
.
ကနဦး အစပိုင္းအေနနဲ႔ အဖြဲ႔ နဲ႔ တစ္သားထဲ မျဖစ္ခင္မွာ မိမိလုပ္လို တဲ့ အ ေျပာင္းအလဲ တစ္ခ်ိဳ႕ ကို မိမိကိုယ္တိုင္ ေၾကျငာလုပ္ခိုင္းတာမ်ိဳးမဟုတ္ ပဲ လက္ေအာက္ကလူေတြ ၾကည္ညိုရင္းစြဲ ရိွတဲ့ အထက္က ေျပာခဲ့ တဲ့ စစ္သူႀကီးေတြ ကတစ္ဆင့္ ျပဳလုပ္ေစခိုင္းတာမ်ိဳးဟာ အတိုက္အခံ resistance ေတြကို ေလ်ာ့ပါးေစသလို စစ္သူႀကီးေတြကို လဲ ေနရာေပးတဲ့ သေဘာသက္ေရာက္တဲ့ အတြက္ အားလံုးရဲ့ ေက်နပ္မႈကို ရႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။
.
လက္ရိွေနရာ ရဲ့ ေျမျပင္ အေနအထား ကို လဲသိၿပီ ကိုယ့္လူေတြရဲ့ အေျခ အေန လုပ္ႏိုင္စြမ္းကိုလဲ သိၿပီ စစ္သူ ႀကီး ေတြနဲ႔ လဲ relation ခိုင္ခိုင္မာမာ ထူေထာင္ၿပီးၿပီ အေျခအေန ကလဲ တကယ္ ေျပာင္းသင့္ၿပီ ဆိုလို႔ ကေတာ့ change အဆင့္ သာ မဟုတ္ပဲ မိုးေပၚအထိ ပ်ံကာ transform ကို ပါတန္းလုပ္လို႔ ရႏိုင္ပါတယ္။
.
ဒီလိုမွ မဟုတ္ ပဲ ေရ႔ွ လူလုပ္သမ်ွ ေျပာင္းျပန္လွန္ၾက ဆိုရင္ေတာ့ ေနာက္ဆံုး မွာ ဘုရင္တစ္ပါးထဲသာ စစ္တိုက္ထြက္ရမွာ ျဖစ္ပါေၾကာင္း ။ ။
.
လံုေလာက္တဲ့ အသိပညာ ဟာ ျပင္းထန္တဲ့အခက္အခဲေတြကို လြယ္ကူစြာေက်ာ္ျဖတ္ေစႏိုင္ ပါတယ္။
.
Kaung Hein Soe - Strategic
Business Consultant
No comments:
Post a Comment