၂ဝ၁၄ခုႏွစ္
မတ္၊ ဧၿပီလေတြမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံတစ္ဝွမ္းလံုး လူဦးေရသန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ယူတဲ့ လွဳပ္ရွားမႈႀကီး
စတင္ေတာ့မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ လူဦးေရစာရင္းေကာက္ယူရင္းနဲ႕ လူမ်ိဳး၊ ဘာသာေတြကိုပါ ေကာက္ယူမွတ္တမ္းတင္သြားမွာျဖစ္လို႔
မိမိတို႔ရဲ႕ လူမ်ိဳးအိုင္ဒီ၊ ဘာသာေရးယံုၾကည္မႈအိုင္ဒီေတြကို ဘယ္လိုေပး ၾကမလဲဆိုတာ တစ္ခုတ္တစ္ရ
စဥ္းစားလာၾကရတဲ့ အခ်ိန္အခါလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ လူမ်ိဳးအိုင္ဒီနဲ႔ ပတ္သက္လို႕ ဆိုင္ရာလူမ်ိဳးစုအသီးသီးက
မိမိတို႔ရဲ႕ကိုယ္ပိုင္ဝိေသသ လူမ်ိဳးအမည္နာမနဲ႔ပဲ ရပ္တည္ဖို႕ ေဆာ္ၾသလာၾကတာေတြလည္း ေတြ႕ရပါတယ္။
ဘာသာေရးနဲ႕ ပတ္သက္လို႔လည္း ကမၻာ့ဘာသာႀကီးေလးခုအျပင္ က်န္တဲ့ကိုးကြယ္ ယံုၾကည္မႈဘာသာတရားေတြကိုလည္း
(အျခား)ဆိုတဲ့ အုပ္စု တစ္ခုဖြဲ႕ၿပီး ေကာက္ခံမယ္ဆိုတာ သိရတယ္။
ဒီေနရာမွာ
နည္းနည္းျပႆနာရွိလာပါတယ္။ ပထမအခ်က္က ဘာသာတရားတိုင္းကို လူဦးေရအနည္းအမ်ားၾကည့္ၿပီး
ဆံုးျဖတ္တဲ့သေဘာ သက္ေရာက္ေနပါတယ္။ လုပ္ငန္းသေဘာအရ မွားတယ္မဆိုႏိုင္ေပမယ့္ ဘာသာတရားတိုင္းရဲ႕
တန္းတူေဖာ္ျပခြင့္ကိုေတာ့ ျငင္းပယ္ရာေရာက္သလို ျဖစ္ေနပါတယ္။ (အျခား) ဆိုတဲ့ ေဝါဟာရက
အုတ္အေရာေရာ၊ ေက်ာက္အေရာေရာ ဆိုတဲ့ သေဘာနဲ႔ ေဘာင္ခတ္ထုတ္ပယ္/marginalized လုပ္ထားျခင္းခံရတဲ႕အဓိပၸာယ္မ်ိဳး
ေဆာင္ေနပါတယ္။ ဒုတိယအခ်က္က ဘာသာတရားလံုးဝမရွိသူေတြ၊ မည္သည့္ဘာသာကိုမွ မကိုးကြယ္သူေတြ၊
ဘာသာမဲ့သူေတြ ျမန္မာျပည္မွာလည္း ရွိလာတဲ့အခ်က္ပါ။
ဘာသာမဲ့အုပ္စုဆိုတာ
ေခတ္သစ္ယဥ္ေက်းမႈရဲ႕ အစိတ္အပိုင္း ျဖစ္ပါတယ္။ လူ႕ေဘာင္သမိုင္းရဲ႕ အသစ္ေပၚထြန္းလာတဲ႕
အုပ္စုတစ္ခုျဖစ္ပါတယ္။ ကမၻာ့လူဦးေရရဲ႕ ၅ ပံု ၁ ပံု ေလာက္ (သန္း ၁၂ဝဝ ခန္႔) ရွိေနတဲ့
လူစုလူေဝးႀကီးဟာ နည္းပါးတဲ႕ပမာဏမဟုတ္လို႔၊ ဒါဟာ မျဖစ္မေနထည့္သြင္းစဥ္းစားရမယ့္ ကိစၥတစ္ရပ္
ျဖစ္လာပါတယ္။ ဘာသာတစ္ခုခုကိုမွ မကိုးကြယ္မယံုၾကည္တဲ့ ျမန္မာႏိုင္ငံသားေတြဟာလည္း ႏိုင္ငံသားေတြပဲ
ျဖစ္ပါတယ္။ လူသားေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔အတြက္ ႏိုင္ငံသားအခြင့္အေရး လူသားအခြင့္အေရးဆိုတာေတြ
ရွိရမွာျဖစ္သလို၊ သူတို႔ မယံုၾကည္ရာကို မယံုၾကည္တဲ့အေၾကာင္း ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း လြတ္လြတ္လပ္လပ္
ေဖာ္ျပႏိုင္ခြင့္ရွွိရမွာလည္း ျဖစ္တယ္။ ဘာသာမဲ့ျခင္းကို သီးျခားအိုင္ဒီတစ္ခုအေနနဲ႕
ေပၚေပၚထင္ထင္ရပ္တည္ခြင့္ ေပးမလားဆိုတာကို ျပည္သူ႕အုပ္ခ်ဳပ္ေရးက႑က အေျဖထုတ္ရမယ့္ အခ်ိန္ေရာက္ပါၿပီ။
ဘာသာရွိ
ဘာသာမဲ႕ တိုက္ပြဲ
ဒီေန႔
အြန္လိုင္း စာမ်က္ႏွာေတြေပၚမွာ ဘာသာရွိသူ-ဘာသာေရးကိုင္းရိႈင္းသူ(Religionist) အမ်ားစုနဲ႔
ဘာသာမဲ႕သူ (Irreligionist)တစ္ခ်ိဳ႕ရဲ႕ စကားစစ္ထိုးပြဲေတြကို ဟိုိုေနရာ ဒီေနရာမွာ ေတြ႕လာရပါတယ္။
အဆင္႔ျမင္႔ျမင္႔ ေဆြးေႏြးျငင္းခံုၾကတာေတြ ရွိတတ္သလို ငါ့့စကားႏြားရ တင္စီးေျပာဆိုတတ္ၾကတာေတြလည္း
ေတြ႕ရပါတယ္။ အက်ိဳးမမ်ားတဲ႕ ပုဂၢိဳလ္ေရးတိုက္္ခိုက္မႈေတြအထိေတာင္ ျပင္းထန္လာေနတာေတြ
ေတြ႕ရပါတယ္။ ေဆြးေႏြးသူေတြက လူငယ္လူရြယ္ေတြျဖစ္လို႕ တက္တက္ၾကြၾကြ ေဆြးေႏြးၾကတဲ့သေဘာလည္း
ရွိပါတယ္။ အရင္ စာေပစိစစ္ေရးေခတ္တုန္းကေတာ့ ဘာသာေရးနဲ႕ပတ္သက္ၿပီး တစ္ဖက္ေစာင္းနင္း
ေျပာဆိုမႈမ်ိဳးေတြကိုပဲ ခြင့္မျပဳခဲ့ေပမယ့္ အခုလိုအြန္လိုင္းမီဒီယာေတြရဲ႕ လြတ္လပ္စြာေဖာ္ထုတ္ခြင့္
ရလာတဲ့ အခ်ိန္အခါမွာေတာ့ ဘာသာေရးအျငင္းအခုန္ေတြက ဘတစ္ျပန္၊ က်ားတစ္ျပန္အသြင္ကို ေဆာင္လာခဲ့တယ္။
ဘာသာစြဲသန္သူေတြအေနနဲ႔ကေတာ့
အထိတ္တလန္႕နဲ႔ ဘာသာေရးမွာရန္စြယ္ေတြ ဝိုင္းေနၿပီ။ ေခတ္ကာလႀကီးက ပ်က္စီးယိုယြင္းလို႕
မိစၧာဝါဒအေမွာင္ေတြ ႀကီးစိုးလာေတာ႔မယ့္ အရိပ္အေယာင္ေတြ ေပၚေနၿပီ။ မိမိတို႔ဘာသာတရားကို
ပိုမိုခိုင္ခံ့ေအာင္ နည္းမ်ိဳးစံုနဲ႔ ႀကိဳးစားၾကမွ ျဖစ္ေတာ႔မယ္။ မိစၧာဝါဒီေတြကို အျပဳတ္တိုက္မွပဲ
ျဖစ္မယ္လို႔ ျမင္လာၾကပါတယ္။ ျမင္တဲ႔အတိုင္း ခံတပ္ေတြေဆာက္ လက္နက္ေတြစုေဆာင္းတာေတြလည္း
လုပ္လာၾကပါတယ္။ ဘာသာေရးအသင္းအဖြဲ႔ေတြ ဂိုဏ္းဂဏအုပ္စုေတြဖြဲ႕စည္းလို႕ အကြက္က်က် လႈပ္ရွားလာၾကပါတယ္။
ႏိုင္ငံေရးနယ္ပယ္ထဲအထိ လက္တံရွည္ရွည္ထုတ္ၿပီးေတာ႕ မိမိတို႕ယံုၾကည္သက္ဝင္တဲ့ ဘာသာတရားဟာ
ေလာကမွာ ရွိရွိသမွ် ဘာသာတရားေတြအားလံုးထဲမွာ အေကာင္းဆံုး၊ အျမတ္ဆံုး၊ တန္ဖိုးအရွိဆံုး
အမွန္တရားစစ္စစ္ႀကီးပဲ ျဖစ္တယ္လို႔ ျမင္ၾကတာေၾကာင္႔ မိမိဘာသာတရားအတြက္ဆိုရင္ ဘာပဲလုပ္ရလုပ္ရ
လုပ္ႏိုင္တယ္၊ လုပ္မွာပဲဆိုတဲ့ အစြန္းေရာက္အျမင္ရွိသူေတြေတာင္ ေပၚေပါက္လာတာေတြ႕ရပါတယ္။
ဘာသာမဲ့သူေတြကေတာ႔
ေခတ္ပညာေရးစနစ္ရဲ႕ ေဝဖန္ဆန္းစစ္ေတြးေခၚမႈေတြနဲ႕ သိပၸံပညာကိုႏွစ္သက္တဲ့ လူငယ္ေတြ ျဖစ္ၾကတာမ်ားတယ္။
အစဥ္အလာ ဘာသာတရားေတြကို စိတ္ပ်က္ေနတဲ့ လူႀကီးအခ်ိဳ႕လည္း ပါတာေတြ႕ရပါတယ္။ သူတို႔ ဘာသာမဲ့့အျဖစ္ကို
ခံယူခဲ့ၾကတာ အေၾကာင္းေနာက္ခံအမ်ိဳးမ်ိဳး ျဖစ္ႏိုင္တယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕ကေတာ႔ ဘာသာေရးအစဥ္အလာနဲ႔
ေဝးတဲ႕မိသားစု၊ ပတ္ဝန္းက်င္မွာ ႀကီးျပင္းခဲ႕ရတာ ျဖစ္ႏိုင္တယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕ကေတာ့ ဘာသာေရးဆိုင္ရာ
အေရးအသားေတြကို သံသယနဲ႔ အေျဖရွာရင္း၊ ေနာက္ဆံုး ေက်နပ္ေလာက္တဲ့ အေျဖမေတြ႕လို႕ ဘာသာမဲ့ျဖစ္သြားတာလည္း
ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕က်ေတာ႔လည္း ဘာသာေရးအင္စတီက်ဴးရွင္းေတြရဲ႕ ထိန္းခ်ဳပ္ကြပ္ညႇပ္ခ်က္ေတြကို
မႏွစ္သက္လို႔လည္း ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ ေနာက္ဆံုး အေၾကာင္းတရားတစ္ခုကေတာ႕ ဘာသာရွိသူေတြရဲ႕
ရန္လိုမုန္းတီးမႈေတြ၊ အုပ္စုအားကိုး အႏိုင္ယူလိုမႈေတြကို ျမင္လာရတဲ့အခါ ဘာသာေရးအင္စတီက်ဴးရွင္းေတြအေပၚ
စိတ္ကုန္ၿပီး ဘာသာေရးေတြနဲ႔ ေဝးေအာင္ေရွာင္ေနရာကေန ဘာသာမဲ့ အျဖစ္ခံယူသြားသူေတြလဲ ရွိတယ္။
ဘယ္လိုနည္းနဲ႕ပဲ
ဘာသာမဲ့ျဖစ္ခဲ့ျဖစ္ခဲ့ ဘာသာမဲ့သူအျဖစ္နဲ႕ ရပ္တည္ရတာဟာ လြယ္ကူတဲ့အလုပ္ မဟုတ္ပါဘူး။ ေလာကဓံတရားေတြ၊
ဘဝရဲ႕အလွည္႔ေျပာင္းေတြမွာ ကိုယ္မႏွစ္သက္တာေတြ ႀကံဳေတြ႕ရတဲ့အခါ ဘာသာရွိသူေတြလို ေျဖသိမ္႔စရာ
အဆင္သင္႔မရွိလို႔ပါပဲ။ ဘဝရဲ႕ဒုကၡတရားေတြကို အကာအကြယ္မဲ့ ရင္ဆိုင္ရပါတယ္။ ထီး၊ ဖိနပ္၊
ဦးထုပ္ စတာေတြ မပါဘဲ ေနပူက်ဲက်ဲခရီးကို သြားရသလိုပါပဲ။ အလြန္ႀကံ႕ခိုင္တဲ့ စိတ္အေနရွိဖို႔
လိုအပ္ပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခ်က္ကေတာ့ ဘာသာမဲ့သူေတြဟာ ဘာသာရွိသူ လူမ်ားစုၾကားထဲမွာ ေနထိုင္လႈပ္ရွားရတဲ႔အခါ
အၿမဲပဲ အထင္ျမင္ေသးခံရတယ္၊ ခြဲျခားဆက္ဆံခံရတယ္။ တစ္ဆင္႔ နိမ္႔ေနတဲ့လူသားလို အဆက္ဆံခံရတယ္။
ဒီထက္ဆိုးတဲ႕ လူအႏၶ၊ လူဗာလ၊ မိစၧာဒိ႒ိအယူမွားသူတိတၴိ စတာေတြနဲ႔ ကင္ပြန္းတပ္ခံ ရတတ္ပါတယ္။
ဒါေတြ အားလံုးကို ႀကံ့ၾက့ံခံရပ္တည္လို႔ ဘာသာမဲ႔အေနနဲ႕ လူသိရွင္ၾကားေၾကညာၿပီးေနထိုင္ဖို႔ဆိုတာ
အေတာ္ခက္ခဲတဲ့ဘဝပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ဘာသာမဲ့သူေတြရဲ႕အျမင္ကေတာ႔
ဒီေန႔ေခတ္ အြန္လိုင္းစာမ်က္ႏွာေတြ ေပၚေပါက္လာတာဟာ ဘာသာမဲ့ေတြအတြက္ မိမိတို႔ရဲ႕ ကိုယ္ပိုင္ဘာသာေရးသေဘာထားအျမင္ေတြကိို
ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း၊ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ေဖာ္ထုတ္ခြင္႔ ရရွိလာလို႔ ေက်နပ္ႏွစ္သက္ေနပံုပါပဲ။
ရာစုႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ၊ မ်ိဳးဆက္ေပါင္းမ်ားစြာ ဘာသာေရးဟာ ႏိုင္ငံေရးအာဏာအမာေတြရဲ႕ ေထာက္ပံ့မႈကို
ရခဲ့တယ္။ ဘာသာေရး အျမင္မတူသူေတြကိုေတာင္ ရက္ရက္စက္စက္ ႏွိပ္ကြပ္ခဲ့တယ္။ ဒီလို လူ႔အဖြဲ႕အစည္းေတြမွာ
ဘာသာမဲ့ျခင္းဆိုတာကေတာ႔ ေလသံေတာင္မထုတ္ႏိုင္ခဲ့တဲ့ အေနအထားပါပဲ။ ဘာသာရွိသူေတြဟာ အျခားေသာဘာသာျခားမ်ားကိုပင္
ေလးေလးစားစား ဆက္ဆံႏိုင္ၾကေပမယ့္ မိမိဘာသာဝင္အျဖစ္ကေန စြန္႔ခြာၿပီး ဘာသာမဲ့ျဖစ္သြားၾကသူေတြကို
ေမတၱာမထားတတ္ၾကပါဘူး။
ဘာသာရွိသူ
အခ်င္းခ်င္း ရဲ႕ ပဋိပကၡ
ျမန္မာအြန္လိုင္း
စာမ်က္ႏွာေတြေပၚကို ဘာသာရွိသူေတြ ေရာက္လာတာက ေစာပါတယ္။ ဆိုင္ရာဘာသာေရး အယူအဆ အေတြးအျမင္ေတြ၊
က်င္႔စဥ္ေတြ ေဝမွ်ဖို႔အတြက္ ဝက္ဘ္ဆိုက္ေတြ အမ်ိဳးမ်ိဳးေထာင္ၾကတယ္။ အြန္လိုင္းတက္သူအမ်ားစုကလည္းဘာသာရွိေတြျဖစ္တဲ့အျပင္
ဒီအထဲက အမ်ားစုကလည္း ဘာသာတူ သူေတြ ျဖစ္ၾကပါတယ္။ ဒါေတာင္မွ ဒီအေျခအေနမွာ ဘာသာေရးျငင္းခုံမႈေတြ
ရွိခဲ့ပါတယ္။
ျမန္မာ
အြန္လိုင္းစာမ်က္ႏွာေတြေပၚက ဘာသာရွိသူေတြမွာ ဖန္ဆင္းရွင္ဘုရားသခင္ကို ယံုၾကည္သူေတြနဲ႔
မယံုၾကည္သူေတြဆိုၿပီး ႏွစ္စုကြဲျပားေနပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံနဲ႔ ျမန္မာစကားေျပာသူေတြထဲမွာေတာ႔
ဖန္ဆင္းရွင္ဘုရားသခင္ကို ယံုၾကည္သူေတြက လူနည္းစုျဖစ္ပါတယ္။ မယံုၾကည္သူေတြက လူမ်ားစု
ျဖစ္တယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕သမိုင္းေၾကာင္း ျဖစ္ထြန္းမႈအရလည္း ဖန္ဆင္းရွင္ဘုရားသခင္ကို
ယံုၾကည္သူေတြရဲ႕ ဘာသာတရားေတြဟာ ျမန္မာ့ေျမေပၚကို ေနာက္က်ၿပီးေရာက္လာၾကတဲ့ ဧည့္သည္ဘာသာတရားေတြလို
ျဖစ္ေနပါတယ္။ ကိုလိုနီေခတ္မတိုင္ခင္ ေရွးျမန္မာမင္းေတြ လက္ထက္ကတည္းက စတင္ေရာက္ရွိခဲ့ၾကေပမယ့္
႐ိုး႐ိုးဧည့္သည္မဟုတ္ဘဲ ျမန္မာျပည္ကိုကြၽန္ျပဳခဲ့တဲ့ ကိုလိုနီစနစ္နဲ႔အတူ ႀကီးထြားလာတဲ့
ဧည့္သည္ဘာသာတရားေတြလည္း ျဖစ္တာေၾကာင့္ ေဒသခံဌာေန အိမ္ရွင္ဘာသာတရားနဲ႔ အစဥ္အၿမဲ သိမ္ေမြ႕စြာ
ပဋိပကၡျဖစ္ေနခဲ့ပါတယ္။
ဒီလို
ဘာသာေရးပဋိပကၡအျမင္ေတြဟာ ရာစုႏွစ္ခ်ီရွိေနတာေၾကာင့္ ျမန္မာမ်ိဳးဆက္မ်ားစြာရဲ႕စိတ္ႏွလံုးထဲ
ကိန္းေနပါတယ္။ အြန္လိုင္းစာမ်က္ႏွာေတြေပၚမွာလည္း ဒီဘာသာေရး ပဋိပကၡအျမင္ေတြ ေခါင္းေထာင္လာတာကို
ေတြ႕ရျပန္တယ္။ ဘာသာေရးအစဥ္အလာတစ္ခု အင္စတီက်ဴးရွင္းတစ္ခုဟာ မိမိ ရပ္တည္ခ်က္နဲ႔ စည္း႐ုံးေရးခိုင္မာဖို႔အတြက္
ျပင္ပရန္တစ္ခုခု ဒါမွမဟုတ္ အတြင္းရန္ေတြကို ဘာသာဝင္ေတြျမင္ေအာင္ ျပတတ္ၾကပါတယ္။ ဒီလို
အျပင္ရန္၊ အတြင္းရန္ေတြနဲ႔ တင္းမာတဲ႔ပဋိပကၡတရားေတြေၾကာင့္ မိမိဘာသာတရားကို ခ်စ္ၾကရမယ္၊ကာကြယ္ေစာင္႔ေရွာက္ၾကရမယ္၊
ဝိုင္းဝန္းခ်ီးေျမႇာက္ၾကရမယ္ဆိုတဲ့ ခံစားမႈမ်ိဳး ဘာသာဝင္ေတြစိတ္ထဲမွာ ေမြးျမဴလာႏိုင္ေအာင္ပဲ
ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီ
အျမင္ေတြကိန္္းေနတဲ့အခါ မိမိဘာသာတရားကို သီးျခားတင္ျပတာမ်ိဳးေတြရွိသလို၊ ဆန္႔က်င္ဖက္ဘာသာတရားေတြကို
ႏွိပ္ကြပ္ၿပီးမွ တင္ျပတာမ်ိဳးေတြလည္းရွိတာကို ေတြ႕ရပါတယ္။ အဲဒီအခါမွာ အြန္လိုင္းေပၚေရာက္ေနတဲ႔
ဆန္႔က်င္ဖက္ဘာသာတရားေတြက ဘာသာရွိသူအခ်ိဳ႕နဲ႔ ထိေတြ႕မႈေတြ ျဖစ္ပြားေလ့ရွိတာကို ေတြ႕ရတယ္။
ဘာသာရွိသူေတြအခ်င္းခ်င္း
ျငင္းခုန္ေနၾကရတာဟာ သူတို႔အားလံုး တူညီစြာကိုင္စြဲထားတဲ႕ မိမိဘာသာတရားသာ အမွန္ဆံုးအျမင္
(Religious Dogmatism/Exclusivism) ေၾကာင့္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ မိမိကိုးကြယ္တဲ့ဘုရားကသာ ဘုရားအစစ္ျဖစ္တယ္္၊
က်န္ဘာသာတရားေတြရဲ႕ ဘုရားေတြက စိတ္ကူးယဥ္ဘုရားေတြသာျဖစ္တယ္လို႔ ယံုၾကည္ၾကတယ္။ ဒီအျမင္ဟာ
ဘာသာရွိသူေတြက ထြင္ထားတဲ့အျမင္မဟုတ္ဘဲ ဘာသာတရားေတြရဲ႕ အတြင္းသ႑ာန္မွာကို တည္ရွိေနတဲ့အျမင္
ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ဆက္တြဲအေနနဲ႔ မိမိတို႔ရဲ႕ဘာသာေရးက်မ္းစာကသာ အမွန္တရားကို ေဖာ္ျပႏိုင္တယ္။
ပန္းတိုင္အမွန္ကိုေရာက္ေအာင္ လမ္းျပႏိုင္တယ္။ က်န္ဘာသာတရားေတြရဲ႕ ဘာသာေရးက်မ္းစာေတြက
အတုအေယာင္၊ လမ္းအမွားေတြျဖစ္လို႔ ပန္းတိုင္အမွန္ကိုေရာက္ေအာင္ လမ္းျပမေပးႏိုင္ၾကဘူးလို႔
ျမင္တယ္။ ဒီေတာ့ မိမိဟာမိမိ ကိုးကြယ္ေနတဲ့ဘာသာတရားကိုရရွိတာ အရေတာ္ေလစြ၊ လူျဖစ္ရက်ိဳးနပ္ေလစြလို႔လည္း
ထင္ၾကတယ္။ ကိုယ္နဲ႔မတူရင္ အမွားေတြ၊ တန္ဖိုးမဲ့ေတြလို႔လည္း ျမင္ၾကတယ္။ ဒီနည္းနဲ႔ အျမင္မတူၾကေသာ
ဘာသာရွိသူေတြဟာ ပဋိပကၡေတြ ျဖစ္ကုန္ၾကတာပါပဲ။
ဘာသာေရးနဲ႔
ႏိုင္ငံေရး ႏွစ္ပင္လိမ္
ဘာသာေရးျငင္းခုန္မႈေတြက
ေလကိုဖမ္း၊ ဝါးတန္းခ်ည္႐ုံလာက္ဆိုရင္ေတာ့ အပ်င္းေျပ ျငင္းခုန္မႈသက္သက္ေလာက္ပဲ ျဖစ္မယ္။
ဒါေပမယ့္ သမိုင္းေၾကာင္း
အေထာက္အထားေတြအရ
ဘာသာေရးဟာ မိမိအဖြဲ႕အစည္း ခိုင္မာစြာရပ္တည္ႏိုင္ဖို႔အတြက္ ႏိုင္ငံေရးအာဏာေတြကို ခ်ဥ္းကပ္သိမ္းသြင္းႏိုင္ဖို႔
ႀကိဳးစားခဲ့ၾကတာခ်ည္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ သြယ္ဝိုက္တဲ့နည္းနဲ႔ျဖစ္ျဖစ္ ေပၚေပၚထင္ထင္ပဲျဖစ္ျဖစ္
မိမိတို႔ဘာသာတရားဖက္က အသာစီးရဖို႔အတြက္ လုပ္ေဆာင္ခဲ့ၾကပါတယ္။ အလားတူပဲ ႏိုင္ငံေရးနယ္ပယ္
မွာလည္း မိမိရဲ႕ႏိုင္ငံေရး အာဏာရရွိမႈအတြက္ ဘာသာေရးကို ခ်ဥ္းကပ္အသံုးခ်ခဲ့ၾကတယ္။ ဘာသာေရးဗန္းျပၿပီး
လူမ်ားစုကို စည္းရုံးသိမ္းသြင္းဖို႔ ႀကိဳးစားခဲ့ၾကတယ္။ အဲဒီအခါမွာ ဘာသာေရးနဲ႔ နိုင္ငံေရးေတြဟာ
ႏွစ္ပင္လိမ္ႀကိဳးလိုျဖစ္ၿပီးေတာ့ တစ္ဖက္နဲ႔ တစ္ဖက္ အက်ိဳးလိုလို႔ေညာင္ေရေလာင္း လုပ္ၾကေတာ့တာပါပဲ။
အဲဒီအခါမွာ ပဋိပကၡေတြက ႀကီးမားလာတတ္ၿပီး အစြန္းဆံုးအေျခအေနမွာ လက္နက္ကိုင္ပဋိပကၡေတြအထိ
ရႈပ္ေထြး သြားတတ္ပါတယ္။
တကယ္ေတာ့လည္း
ဘာသာေရးအရ အျမင္မတူမႈသက္ သက္ေၾကာင့္ ခိုက္ရန္ျဖစ္ပြားရတယ္ဆိုတာ အေသးအဖြဲေလာက္ သာ ျဖစ္တယ္။
ဘာသာေရးအျမင္မွန္သမွ်ဟာ အုပ္စုအေျချပဳ အတၱေနာမတိအျမင္ေတြျဖစ္လို႔ ကိုယ္သန္ရာကိုယ္ျမင္၊
ကိုယ္ထင္ရာကိုယ္မွန္တတ္ၾကတာ သဘာဝပါ။ ဒါေပမယ့္ ဒီအယူ အဆေတြကုိ အေျခခံၿပီးရပ္တည္ ရွင္သန္ႀကီးထြားေနရတဲ့
ဘာသာေရးအင္စတီက်ဴးရွင္းေတြအတြက္ေတာ့ ဒါေတြဟာ အက်ိဳး စီးပြားနဲ႔ဆိုင္တဲ့ကိစၥေတြလို႔
ျမင္လာပါတယ္။ ယံုၾကည္သူေတြထံက ႐ုပ္ပိုင္း၊ စိတ္ပိုင္း အေထာက္အပံ့ေတြမရရွိရင္ ဘာသာ ေရးအင္စတီက်ဴးရွင္းေတြရဲ႕
တည္ရွိမႈဟာ အၿခိမ္းေျခာက္ခံလာ ရပါတယ္။ ဒီလို အေျခအေနမ်ိဳးမွာ ဘာသာေရးဟာ ႏိုင္ငံေရး
အာဏာအမာေတြကို တည္ေဆာက္လာရတဲ့ သာဓကေတြ သမိုင္းမွာ မ်ားစြာရွိတာ ေတြ႕ရပါတယ္။
ဒီေနရာမွာ
ထပ္ျဖည့္စြက္ေျပာစရာ တစ္ခုရွိတယ္။ ဘာသာရွိသူေတြဟာ မိမိနဲ႔ဘာသာျခားေနတဲ့သူေတြအေပၚ ခြဲျခား႐ႈျမင္တာတင္မကပါဘူး။
မိမိနဲ႔ဘာသာတူေပမယ့္ ဂုိဏ္းဂဏမတူတဲ႔ သူေတြအေပၚမွာလည္း ေမတၱာနည္းတတ္ပါတယ္။ ရွင္းရွင္းေျပာရရင္
မိမိဘာသာတရားကို တိုးတက္ေအာင္ျမင္ ႀကီးထြားေစခ်င္တယ္လို႔ဆိုရာမွာ မိမိလက္ခံယံုၾကည္တဲ့
ဂိုဏ္းတစ္ခုခုကိုပဲ သစၥာ တရားတံဆိပ္ကပ္ၿပီးေတာ့ တိုးတက္ေအာင္ျမင္ႀကီးထြားေစခ်င္တာပဲ
ျဖစ္တယ္။ ဘာသာတူဂိုဏ္းကြဲသူေတြအေပၚမွာေတာ့ ႏိုင္ငံေရးအာဏာနဲ႔ ဖိႏွိပ္ထားခ်င္ဆဲပါပဲ။
မျပည့္စံုသူေတြ၊ မသန္႔စင္သူေတြ၊ လမ္းလြဲလိုက္သူေတြ၊ နိမ့္က်သူေတြအေနနဲ႔ ျမင္ေနဆဲပါပဲ။
ဘာသာမဲ႕သူတို႕အေၾကာင္း
ဒီလို
ဘာသာရွိသူေတြရဲ႔ ျငင္းခုန္ပြဲထဲကို ေနာက္ထပ္ ေဆြးေႏြး သူ အမ်ိဳးအစားသစ္တစ္မ်ိဳး ဝင္ေရာက္လာခဲ့ပါတယ္။
သူတို႔က ေတာ့ ဘာသာမဲ့လို႔ မိမိကိုယ္ကို ခံယူထားၾကသူေတြပါ။ သူတို႔ လူစုကေတာ့လူအေရအတြက္နည္းေပမယ့္
ေတာ္ေတာ္ေလး ျပင္းျပင္းထန္ထန္
ေဝဖန္ေဆြးေႏြးႏိုင္သူေတြလည္း
ျဖစ္တယ္။ သမိုင္းပညာ၊ ဒႆနပညာနဲ႔ သိပၸံပညာ႐ႈေထာင့္ေတြကေနၿပီး ဘာသာတရားေတြကို ထိုးႏွက္ေဝဖန္မႈေတြ
ျပဳၾကတယ္။ ဆန္းစစ္ခ်က္ေတြ ထုတ္ၾကတယ္။ ရဲတင္းထက္ျမက္တဲ့ လူငယ္ေတြပါပဲ။ ဒီအခါမွာ ေဆြးေႏြးျငင္းခုန္မႈေတြက
သံုးပြင့္ဆိုင္လိုျဖစ္ၿပီးတာ့ ပိုလို႔ အသက္ဝင္လႈပ္ရွားလာပါေတာ႔တယ္။
ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ
ဘာသာမ့ဲလိို႔ဆိုလိုက္ရင္ ကြန္ျမဴနစ္ဝါဒီ ဒါမွမဟုတ္ ျဖစ္တည္မႈပဓာနဝါဒီစတဲ႔
အမည္ေတြပဲ
တပ္ၾကတယ္။ တကယ္ေတာ့ ကြန္ျမဴနစ္ဝါဒီ၊ ျဖစ္တည္မႈပဓာနဝါဒီေတြဟာ ဘာသာမဲ့ေတြလို႔ ေျပာႏိုင္ေသာ္လည္း
ဘာသာမဲ့သူတိုင္းဟာ ကြန္ျမဴနစ္ဝါဒီ၊ ျဖစ္တည္မႈပဓာနဝါဒီေတြေတာ႔ မဟုတ္ၾကပါဘူး။ ဘာသာမဲ႔တဲ့ပံုစံ
အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိေနလို႔ပါပဲ။ ေလာကီဝါဒ(Secularism)ဟာလည္း ဘာသာမဲ့အေတြးအေခၚ တစ္မ်ိဳးပါပဲ။
ႏိုင္ငံတကာမွာေတာ့
ဘာသာမဲ့ေတြ တစ္နည္းအားျဖင့္ သဘာဝတၴဝါဒီေတြကို Brighs ေတြလို႔ အႏြတၱသညာနဲ႔ ေခၚေဝၚၾကတယ္။
ဘာသာမဲ့ေတြရဲ႕
အေျခခံတူညီတဲ့ အေတြးအျမင္ေတြကို အႏွစ္ခ်ဳပ္လိုက္ရင္ ေအာက္ပါအတိုင္းေတြ႕ရပါတယ္။
(၁)ဘာသာတရားေတြ၊
ဘာသာေရးအင္စတီက်ဴးရွင္ေတြရဲ႕ အ မိန္႔အာဏာ မွန္သမွ်ကို ျငင္းပယ္တယ္။
(၂)ဘာသာတရားေတြက
လက္ခံထားတဲ့ ဓမၼက်မ္းစာေတြရဲ႕ အၾကြင္းမဲ့မွန္ကန္မႈကို ျငင္းပယ္တယ္။
(၃)ဒီေလာကအျပင္
အျခားေသာ နာမ္ဝိညာဥ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ပမာဏ (Transcendental, Spiritual Dimension)ရဲ႕ မွန္ကန္မႈကို
ျငင္းပယ္တယ္။
(၄)လူသားနဲ႔
ပတ္ဝန္းက်င ္သဘာဝေလာကႀကီးတစ္ခုလံုးရဲ႕ ျဖစ္ရပ္ေတြကို သဘာဝအေျချပဳနည္း
(Naturalistic Explanation)နဲ႔ ရွင္းျပႏိုင္တယ္လို႔ခံယူတယ္။ ဘုရားသခင္ တန္ခိုးေတာ္၊
ကမၼသတၱိ စတာေတြ လက္မခံ ပါဘူး။ လူသားရဲ႕ ျပႆနာေတြကို လူသားရဲ႕ ပကတိဥာဏ္သက္သက္နဲ႔ ေျဖရွင္းႏိုင္တယ္လို႔
ျမင္ပါတယ္။
(၅)လူသားရဲ႕
သဘာဝကို ဘာသာေရးနည္းသံုးၿပီး တစ္မ်ိဳးတစ္ဖံု ျဖစ္ေအာင္ ေျပာင္းလဲပစ္တာကို ျငင္းပယ္တယ္။
(၆)လက္ေတြ႕ေလ့လာစမ္းသပ္မႈနဲ႔
ယုတၱိနည္းက် ဆင္ျခင္မႈသက္သက္နဲ႔ပဲ အမွန္တရားေတြကို ရွာေဖြတယ္။ က်မ္းဂန္ အကိုးအကားနဲ႔
ယံုၾကည္သက္ဝင္မႈကို လက္မခံပါဘူး။
(၇)ေမြးဖြားခ်ိန္မွ
ေသဆံုးခ်ိန္အထိ ကာလကိုပဲ လူသားအတြက္ အေရးပါတဲ့ဘဝအျဖစ္ ခံယူတယ္။ ဒါေပမယ့္ မ်ိဳးဆက္အလိုက္
လူ႔အသိပညာေတြ ေရြ႕လွ်ားစီးဆင္းၿပီးေတာ႔ အသိဥာဏ္တရား ရဲ႕ ဆင့္ကဲတိုးတက္မႈကို လက္ခံတယ္။
(၈)ဘာသာတရားေတြရဲ႕
သဘာဝလြန္ျဖစ္ရပ္ေတြ အလြန္အကဲ တန္ခိုးသတၱိေတြကို ဒ႑ာရီဘာသာစကားအျဖစ္ပဲ ျမင္တယ္။
(၉)လူ႔ဘဝရဲ႕
အနက္အဓိပၸာယ္နဲ႔ ပန္းတိုင္ကို လက္ရွိပစၥဳပၸန္ဘဝရဲ႕ အကန္႔အသတ္ေဘာင္ထဲမွာပဲ မိမိရဲ႕ကိုယ္ပိုင္ေရြးခ်ယ္မႈနဲ႔
ရွာေဖြရမယ္လို႔ ျမင္ပါတယ္
(၁ဝ)
ဘာသာတရားေတြဟာ ေခတ္ေဟာင္းကာလ လူ႔ယဥ္ေက်းမႈရဲ႕ အၾကြင္းအက်န္ေတြလို႔ ျမင္တယ္။ ဘာသာတရားေတြရဲ႕ေနရာကို
သိပၸံပညာ၊ ဒႆနပညာနဲ႔ အျခားလူမႈသိပၸံပညာရပ္ေတြက အစားထိုးေနရာယူလာၾကလိမ့္မယ္လို႔ ျမင္ပါတယ္။
ဘာသာမဲ့တစ္ဦးခ်င္းစီက
ဒီအခ်က္(၁ဝ)ခ်က္စလံုးကို အတိ အက်လက္ခံခ်င္မွ လက္ခံမွာျဖစ္ေပမယ့္ ဒီအခ်က္ေတြဟာ ဘာသာမဲ့ေတြအတြက္
ေယဘုယ်အားျဖင္႔ လက္ခံႏိုင္တဲ့ ရပ္တည္ခ်က္ေတြပါပဲ။
ဘာသာမဲ့ျခင္း
အေပၚ ဘာသာရွိသူတို႔ရဲ႕ေဝဖန္ခ်က္
ဘာသာရွိေတြနဲ႔
ဘာသာမဲ့ေတြ ဘယ္လိုျငင္းခုန္ၾကသလဲ။ မိမိေကာင္းကြက္ကုိျပၿပီး ဆန္႔က်င္ဖက္အယူအဆရဲ႕ ဆိုးကြက္ေတြကိုျပတာပါပဲ။
ဘာသာရွိေတြအျမင္မွာ ဘာသာတရားရွိျခင္းဟာ လူသားျဖစ္ျခင္းရဲ႕တန္ဖိုး ျဖစ္တယ္။ လူနဲ႔ လူမဟုတ္ေသာ
တိရိစၧာန္ေတြကို ျခားထားတဲ့စည္းလည္း ျဖစ္တယ္။ ဘာသာတရားဟာ ယဥ္ေက်းမႈရဲ႕ အေျခခံအုတ္ျမစ္ျဖစ္တာေၾကာင့္
ဘာသာမဲ့ျခင္းဟာ ယဥ္ေက်းမႈမဲ့ျခင္းဆီကို ဦးတည္ေနတယ္။ ယဥ္ ေက်းမႈမဲ႕ရင္ ကိုယ္က်င့္တရားႏႈန္းစံေတြပါ
ကင္းမဲ့လာလို႔ ေလာကရဲ႕ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို ပ်က္စီးေစလိမ့္မယ္။ (၂ဝ) ရာစုကမၻာ့သမိုင္းမွာ
ဘာသာမဲ့အာဏာရွင္ေတြအုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ တိုင္းျပည္ေတြမွာ လူ႔အသက္ေပါင္းမ်ားစြာ စေတးခဲ့ၾကရတာကိုလည္း
ေထာက္ျပၾကတယ္။ ဒါေၾကာင္႔ ဘာသာရွိျခင္းဟာ ဘာသာမဲ့ျခင္းထက္စာရင္ ပိုေကာင္းတယ္လို႔ ျမင္ပါတယ္။
ေနာက္တစ္ခ်က္က
ဘာသာရွိျခင္းအားျဖင့္ လူမႈေရးအေစးကပ္ျခင္း (Social Cohesiveness) ကို ရေစတယ္။ ယံုၾကည္မႈ၊
က်င့္သံုးမႈေတြတူတဲ့အခါ အတြင္းပဋိပကၡနည္းတယ္။ ဒီေတာ႔ ပိုၿပီးစည္းလံုးညီၫြတ္မႈကို ရတယ္။
ႏိုင္ငံလူမ်ိဳးအေနနဲ႔ သီးျခား ရပ္တည္တဲ့အခါ ဘာသာေရးယံုၾကည္ခ်က္ကိုအေျခခံရင္ အားေကာင္းခိုင္မာတဲ့
လူ႔အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခု ျဖစ္ႏိုင္တယ္။ ဘာသာမဲ့ေတြ ျဖစ္ေနရင္ ဝါးအစည္းေျပသလိုျဖစ္ၿပီး စည္းလံုးညီၫြတ္မႈ
မရႏိုင္ေတာ့ အားနည္းခ်ိနဲ႔တဲ့ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခု ျဖစ္သြားႏိုင္တယ္။
ေနာက္ဆံုးတစ္ခ်က္ကေတာ့
ဘာသာရွိျခင္းအားျဖင္႔ ဘာသာေရးကိုင္း႐ိႈင္းသူ လူသားဟာ ေလာကဓံေတြကို ပိုလို႔ခံႏိုင္ရည္
ရွိတယ္။ စိတ္က်ေရာဂါျဖစ္ပြားႏႈန္းနဲ႔ ကိုယ့္ကိုယ္ကို သတ္ေသမႈ ေတြဟာ ဘာသာမဲ့အခ်ိဳးအစားမ်ားတဲ့
လူ႕အဖြဲ႕အစည္းေတြမွာျဖစ္တာကို ၾကည္႔ျခင္းအားျဖင္႔ ဘာသာေရးယံုၾကည္မႈနဲ႔ စိတ္က်န္းမာေရး
ဆက္စပ္ေနတာကို ေတြ႔ႏိုင္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ဘာသာေရးယံုၾကည္မႈရွိသူဟာ ဘာသာေရးဆိုင္ရာ
က်င့္စဥ္ေတြနဲ႔ မိမိရဲ႕အတြင္းအဇၥ်တၱဘဝထဲက စိတ္ၿငိမ္းခ်မ္းမႈကို တည္ေဆာက္ႏိုင္ၿပီး ပိုၿပီးေျပလြင္ညီၫြတ္လွပတဲ့ဘဝကို
ရႏိုင္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ သဘာဝအ႐ိုင္းစိတ္ေတြကို ဘာသာေရးအဆံုးအမေတြ နဲ႔ ခြၽန္းအုပ္ႏိုင္လို႔
ပိုၿပီးေကာင္းျမတ္တဲ့ဘဝကို ရရွိႏိုင္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ဘာသာေရးကေပးတဲ့ေလာကအျမင္နဲ႔
မိမိဘဝကို ေလွ်ာက္လွမ္းတဲ့အခါ ဘဝရဲ႕အခ်ိဳးအေကြ႕ေတြတိုင္းမွာ ေရြးခ်ယ္ဆံုးျဖတ္ရတဲ့အခါမွာလည္း
ေဝေဝဝါးဝါးမျဖစ္ဘဲ ဆိုင္ရာဘာသာ ေရးတန္ဖိုးေတြနဲ႔ လမ္းၫႊန္ခ်က္ေတြကိုလိုက္နာၿပီး အစီအစဥ္
က်တဲ့ ေရွ႕ေနာက္ညီၫြတ္တဲ့ဘဝကို ရရွိႏိုင္တယ္လို႔လည္း ျမင္ၾကပါတယ္။
ဘာသာရွိျခင္း
အေပၚ ဘာသာမဲ့သူတို႔ရဲ႕ေဝဖန္ခ်က္
ဘာသာေရးကိုင္းရိႈင္းသူ၊
ဘာသာရွိသူေတြက ဘာသာေရးကို အေကာင္းျမင္ၾကေပမယ့္ ဘာသာမဲ႕သူေတြကေတာ့ ဘာသာေရးကို အဆိုးျမင္ၾကပါတယ္။
ဘာသာေရးေတြဟာ ထိန္းခ်ဳပ္ မႈအာဏာေတြျဖစ္လို႔ လူသားတစ္ဦးခ်င္းစီရဲ႕ ေမြးရာပါလြတ္လပ္ျခင္းနဲ႔
ဆန္႔က်င္တယ္လို႔ ျမင္ပါတယ္။ လူဟာ လြတ္လပ္စြာ ေမြးဖြားခဲ့ရေပမယ့္ ယဥ္ေက်းမႈစနစ္ေတြထဲမွာ
ဘာသာေရးရဲ႕ ကြၽန္ျပဳျခင္းကို ခံရတယ္။ ကေလးရဲ႕ လတ္ဆတ္သစ္လြင္တဲ့ ဦးေႏွာက္ဟာ ႏွစ္ပရိေစၧဒၾကာျမင့္ေနတဲ့
သမိုင္းတစ္ေလွ်ာက္က လူ႔အစြဲအလမ္းေတြ သြတ္သြင္းတာကိုခံရတယ္။ အေရာင္ဆိုးတာကို ခံရတယ္။လူသားရဲ႕
ပကတိသဘာဝအသိအျမင္ရဲ႕ေနရာမွာ ဘာသာေရးအစြဲေတြရဲ႕အျမင္နဲ႔ အစားထိုးခံရတယ္။ လူကိုလူလို႔
မျမင္ေတာ့ဘဲ ဘာသာတူ၊ ဘာသာကြဲ အျဖစ္ျမင္တယ္။ သဘာဝကို သဘာဝအတိုင္းမျမင္ေတာ့ဘဲ ဘာသာေရး
တန္ဖိုးေတြနဲ႔ ျဖတ္ၿပီးေတာ့ အေကာင္းအဆိုး၊ အယုတ္အျမတ္ ခြဲၿပီး ျမင္ခ်င္ရာျမင္ေတာ႔တယ္။
ဒီအခါမွာ လူဟာ လူ႔သဘာဝနဲ႔ လူပီသမႈကို ဆံုးၿပီလို႔ ဘာသာမဲ့ေတြက ယူဆပါတယ္။
ဘာသာမဲ့ေတြရဲ႕
အျမင္အရဆိုရင္ လူဟာ လူလိုက်င့္ႏိုင္ရင္၊ ကိုယ္ခ်င္းစာတရားနဲ႔ ဥပေဒလိုက္နာမႈရွိရင္ ကိုယ္က်င့္တရား
အတြက္ ဘာသာေရးမလိုအပ္ဘူးလို႔ ဆိုတယ္။ လူသားရဲ႕ စိတ္ၿငိမ္းခ်မ္းမႈဆိုတာလည္း ဘဝကို အသင့္အေလွ်ာ္႐ႈျမင္ႏိုင္တဲ့
ဘဝဒႆနအျမင္တစ္ခုရွိရင္ လူဟာ ေလာကဓံကိုလည္း ခံႏိုင္မယ္၊ စိတ္ေအးခ်မ္းမႈလည္း ရႏိုင္တယ္လို႔
ဆိုပါတယ္။ ဒါေတြ ရရွိဖို႔အတြက္ မျမင္ရတဲ့နတ္ေဒဝတာေတြ၊ ဖန္ဆင္းရွင္ဘုရားေတြ၊ ေရွ႕ဘဝေနာက္ဘဝ
ယံုၾကည္မႈေတြ မလိုအပ္ဘူးလို႔ ဆိုပါတယ္။လူမွာ ဗီဇပါအဖြဲ႕အစည္းစိတ္ဓာတ္ရွိတာမို႔ ဒီစိတ္ကို
အေျခခံၿပီး လူမႈပဋိညာဥ္ေတြနဲ႔ သာယာတဲ့ လူေဘာင္ေလာကတစ္ခုကို ဘာသာေရးအကူအညီမပါဘဲနဲ႔ တည္ေဆာက္ႏိုင္တယ္လို႔လည္း
ယူဆပါတယ္။
ဘာသာမဲ့ေတြရဲ႕အျမင္မွာေတာ့
ဘာသာေရးေတြဟာ ေကာင္းက်ိဳးထက္ဆိုးက်ိဳးကို ပိုျဖစ္ေစေနတာ ထင္ရွားပါတယ္။ ေလာကမွာ ဘာသာအယူဝါဒ
မတူညီမႈေတြေၾကာင့္ ရန္သတၱ႐ုေတြ ျပဳၾက၊ စစ္မက္ေတြျဖစ္ပြားၾကနဲ႔ ေလာကႀကီးရဲ႕ မၿငိမ္းခ်မ္းမႈကို
ဘာသာေရးက ျဖစ္ေစတယ္။ လူ႔ေဘာင္အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုမွာ တစ္ေျမတည္းေန တစ္ေရတည္းေသာက္တဲ့သူေတြေတာင္
ဘာသာအယူဝါဒ မတူညီမႈေတြေၾကာင့္ အဓိက႐ုဏ္းေတြ အႏိုင္က်င့္သတ္ျဖတ္မႈေတြ ျဖစ္ပြားရတယ္ဆိုတာၾကည့္ရင္
ဘာသာေရးယံုၾကည္မႈေတြဟာ ရႈပ္ေထြးတဲ့လူမႈပဋိပကၡေတြကို ေဆာင္ၾကဥ္းလာတတ္တာ ေတြ႕ရပါတယ္လို႔
ဆိုပါတယ္။
ေနာက္တစ္ခ်က္က
ဘာသာတရားေတြဟာ လူမႈေရးမညီမွ်မႈေတြကို ဘာသာေရးဆိုင္ရာ ေျဖသိမ့္မႈေတြနဲ႔ အေျဖမွားေတြေပးၿပီးေတာ့
တည္ဆဲလူေနမႈစနစ္ကို အကာအကြယ္ေပးထားတတ္ၾကပါတယ္။ ေလာကမွာျဖစ္ေနတဲ့ မတရားမႈေတြ၊ လူသားေတြရဲ႕
ဆံုးရႈံးနစ္နာမႈေတြကို မျမင္ရတဲ့ သဘာဝလြန္ေျဖရွင္းခ်က္ေတြနဲ႔ ေခြၽးသိပ္ေစတယ္ဆိုေတာ့
ဘာသာေရးဟာ အၿမဲတမ္းအႏိုင္ရသူေတြ၊ အာဏာရွိသူေတြ၊ အထက္စီးေနရသူေတြဘက္ကပဲ ေရွ႕ေနလိုက္ေပးေနသလိုျဖစ္လို႔
ေလာကရဲ႕ ျဖစ္သင့္ျဖစ္ထိုက္တဲ့ တရားမွ်တမႈေတြ မျဖစ္ေပၚလာေစေအာင္ အဟန္႔အတားျဖစ္ေနေစတယ္လို႔
ဆိုၾကပါတယ္။
ေနာက္ဆံုးအခ်က္အေနနဲ႔
ဘာသာေရးဟာ လူသားအသိဥာဏ္ပညာရဲ႕တိုးတက္မႈကို တားျမစ္ပိတ္ပင္ေနပါတယ္လို႔ ဘာသာမဲ့ေတြက ျမင္ပါတယ္။
ဘာသာတရားေတြဟာ သဘာဝေလာကဓာတ္ႀကီးနဲ႔ပတ္သက္ရင္ေတာင္ မိမိတို႔ဘာသာေရးက်မ္းစာေတြက ေဖာ္ျပခ်က္ေတြဟာ
အၿမဲမွန္၊ ထာဝရမွန္ကန္ ေနတဲ့ အဆိုဝါဒေတြအျဖစ္ ယူဆၾကတယ္။ သိပၸံပညာ ေပၚေပါက္ လာတဲ့အခါ
သဘာဝေလာကဓာတ္ႀကီးနဲ႔ပတ္သက္တဲ႔ နိယာမ တရားေတြကို ေလ့လာစူးစမ္းရင္း ေတြ႕ရွိလာၾကတယ္။ အထပ္
ထပ္စစ္ေဆးလို႔ ခိုင္ခံ့တဲ့သီအိုရီေတြ ထုတ္လာၾကတယ္။ ဒီလို ေတြ႕ရွိလာတဲ့ သိပၸံပညာဆိုင္ရာေတြ႕ရွိခ်က္ေတြဟာ
ဘာသာေရး က်မ္းစာေတြက ေဖာ္ျပခ်က္ေတြနဲ႔ ကြဲလြဲေနတာ အမွန္ပါပဲ။ ဒီ အခါ ဘာသာရွိသူေတြအတြက္
အခက္ႀကံဳရတယ္။ မိမိ ငယ္စဥ္ကတည္းက သည္းလိႈက္အူလႈိက္္ ယံုၾကည္ခဲ့ရတဲ့ ဘာသာေရးသင္ၾကားမႈေတြကိုပဲ
လက္ခံမလား၊ ေခတ္မီသိပၸံပညာရဲ႕ေတြ႕ရွိခ်က္ေတြကိုပဲ လက္ခံမလားလို႔ စဥ္းစားစရာ ျဖစ္လာေတာ့တယ္။
တစ္ခ်ိဳ႕
ဘာသာရွိသူေတြကေတာ့ သိပၸံရဲ႕အမွန္တရားကို လက္ခံၿပီးေတာ႔ မိမိရဲ႕ဘာသာေရးယံုၾကည္မႈကို
သိပၸံနဲ႔ လိုက္ေလွ်ာညီေထြျဖစ္ေအာင္ ေျပာင္းလဲအနက္ဖြင့္ဖို႔ ႀကိဳးစားၾကတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕က်ေတာ့
မိမိရဲ႕ဘာသာေရးယံုၾကည္မႈကိုပဲ မ်က္စိမွိတ္အေသဆုပ္ကိုင္ၿပီးေတာ့ ေခတ္မီသိပၸံပညာရဲ႕
ေတြ႕ရွိခ်က္ေတြကို
ဗေလာင္းဗလဲနဲ႔ မတည္မၿငိမ္ပဲ ေျပာင္းလဲတတ္တာေတြဆိုၿပီး ပစ္ပယ္လိုက္ၾကပါတယ္။ ဘာသာရွိသူေတြထဲက
အနည္းငယ္ေလာက္ပဲ ေခတ္မီသိပၸံပညာရဲ႕ ေတြ႕ရွိခ်က္ေတြကို ရဲရဲရင့္ရင့္ လက္ခံၾကတာ ရွိပါတယ္။
တကယ္လို႔ သိပၸံကိုပစ္ပယ္ခ်င္တဲ့အုပ္စုဟာ ဘာသာေရးအင္စတီက်ဴးရွင္းေတြမွာ ဦးေဆာင္မႈေနရာယူလာရင္ေတာ႔
ဒီဘာသာတရားဟာ လူ႔အသိပညာတိုးတက္မႈေရစီးကို ကန္႔လန္႔တိုက္တဲ့ အေနအထားကို ေရာက္ရွိသြားတတ္ပါတယ္။
ဘာသာတရားေတြရဲ႕သမိုင္းမွာလည္း ေခတ္မီသိပၸံပညာရဲ႕ ေတြ႕ရွိခ်က္ေတြကို အာဏာအမာသံုးၿပီး
ႏွိပ္ကြပ္သတ္ျဖတ္ခဲ့တာေတြ အထင္အရွားရွိခဲ႔ပါတယ္။ အခုအထိကို ေခတ္မီသိပၸံပညာ အံ့ဘနန္း
တိုးတက္ေနတဲ့ႏိုင္ငံႀကီးေတြမွာ ဒီလိုအားၿပိဳင္လြန္ဆြဲမႈက ရွိေနေသးတယ္ဆိုတာ ေတြ႕ေနရပါတယ္။
ဒီလိုအျမင္ရွိတဲ့ ဘာသာမဲ့သူေတြအတြက္ကေတာ့ လူ႔အသိအျမင္ေတြ တိုးတက္က်ယ္ျပန္႔လာေလေလ ဘာသာေရးလႊမ္းမိုးမႈဟာ
ဆုတ္ယုတ္တိမ္ေကာ ၿပီး ေနာက္ဆံုး ေပ်ာက္ကြယ္သြားေလေလပဲ ျဖစ္မယ္လို႔ ယူဆၾကပါတယ္။
ေဆြးေႏြးပြဲအတြင္း
ဘာသာလြတ္သူ ဝင္ေရာက္လာျခင္း
ဘာသာရွိေတြနဲ႔
ဘာသာမဲ့ေတြရဲ႕တိုက္ပြဲက ျပင္းထန္ေနဆဲ ပါပဲ။ ကမၻာ့ဇာတ္ခံုေပၚမွာေတာင္ မၿပီးႏိုင္မျပတ္ႏိုင္
ျဖစ္ေနပါေသး တယ္။ ျမန္မာအြန္လိုင္းေလာကမွာေတာ့ ဆိုဖြယ္ရာမရွိေပါ႔။ ဘာသာရွိသူေတြ ဆြဲကိုင္တဲ့ဆင္ေျခကေတာ့
ဘာသာမဲ့သူေတြဟာ လံုေလာက္တဲ့ယံုၾကည္မႈ က်င့္ႀကံအားထုတ္မႈရွိရင္ ဘာသာေရးရဲ႕ အမွန္တရားေတြကို
မ်က္ဝါးထင္ထင္ျမင္ရမယ္ေပါ့။
ဘာသာေရးရဲ႕
အမွန္တရားေတြကို မျမင္ရေသးတာ ဒီ အမွန္တရားတြက တကယ္မရွိလို႔မဟုတ္ဘဲ ဘာသာမဲ့သူေတြဖက္က
လိုအပ္ခ်က္ေတြ ရွိေနလို႕သာ မျမင္ရတာျဖစ္တယ္လို႕ တစ္ထစ္ခ် ေျပာဆိုၾကပါတယ္။ ဘာသာမဲ့ေတြ
ဆြဲကိုင္တဲ့ဆင္ေျခကေတာ့ဘာသာရွိသူေတြဟာ လံုေလာက္တဲ့ရဲစြမ္းသတၱိနဲ႔ ေတြးေတာဆင္ျခင္ႏိုင္စြမ္း
မရွိၾကလို႔ အစဥ္အလာ ဘာသာေရးယဥ္ေက်းမႈေတြရဲ႕ ပံုသြင္းလႊမ္းမိုးတာေတြကို ခံခဲ့ၾကရလို႔သာ
ပကတိအမွန္တရားကို မျမင္ရတာျဖစ္တယ္လို တစ္ထစ္ခ် ေျပာဆိုၾကပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ပဲ အျပန္အလွန္
ဆင္ေျခတင္ ေစာဒကတက္တာေတြက မီးခိုးမဆံုး မိုးမဆံုး ျဖစ္ေနရပါတယ္။
- လင္းထက္ေဆြ - To be continued..
Credit to http://nyanmuyar.blogspot.com/2014/03/blog-post_21.html
No comments:
Post a Comment