၂ဝဝ၄ ခုႏွစ္ ေႏြရာသီက ခ်ာလီမုန္တိုင္းႀကီး မကၠဆီကိုပင္လယ္ေကြ႕ကေန
ဖေလာ္ရီဒါျပည္နယ္ကို ျပင္းထန္ၾကမ္းတမ္းစြာ တိုက္ခတ္ျဖတ္သန္းၿပီး အတၱလန္တိတ္သမုဒၵရာထဲကို
ဝင္ေရာက္သြားခဲ့သည္။ မုန္တိုင္းဒဏ္ေၾကာင့္ ဖေလာ္ရီဒါ ျပည္နယ္တစ္ခုလံုး ေၾကမြပ်က္စီးသြားခဲ့ရၿပီး
လူ(၂၂)ေယာက္ ေသဆံုးကာ ေဒၚလာ(၂၂)ဘီလီယံဖိုးခန္႔ ဆံုး႐ႈံးနစ္နာခဲ့ရသည္။ ဒီမုန္တိုင္း
တိုက္ခတ္ၿပီးေနာက္ပိုင္းမွာ အိမ္ရာတိုက္တာ၊ သစ္ပင္ႀကီးငယ္၊ လမ္းတံတား အပ်က္အစီးေတြ
အားလံုးကို ထံုးစံအတိုင္း အလ်င္အျမန္ျပန္လည္ျပဳျပင္ၾကရသည္။ ဒါေပမယ့္ ထံုးစံအတိုင္းမဟုတ္တာ
ဝယ္ယူရတဲ့ပစၥည္းေတြရဲ႕ ေစ်းႏႈန္း၊ ျပင္ဆင္စရိတ္ေတြရဲ႕ တန္ဖိုးႏႈန္းထားက ပံုမွန္ႏႈန္းထားထက္
မတရားသျဖင့္ ျမင့္တက္လာခဲ့သည္။ ဓာတ္ဆီေစ်းႏႈန္းက အရင္တစ္ဂါလံကို ႏွစ္ေဒၚလာကေန ဆယ္ေဒၚလာ
ျဖစ္သြား သည္။ အရင္စတိုးဆိုင္ေတြက ေဒၚလာ ၅ဝ နဲ႔ ေရာင္းေနက်ပစၥည္းေတြက ေဒၚလာ ၂၅ဝ အထိ
တက္သြားခဲ့သည္။ အိမ္ၿပိဳသြားလို႔ တည္းခိုုခန္းေပၚ တက္ေနရသူေတြကလည္း အရင္ကအခန္းခ တစ္ေန႔ေဒၚလာ
၄ဝ ကေန ၁၆ဝ အထိ ျမင့္တက္သြားၾကတာကို ေပးရသည္။ ဒီမွာတင္ ဖေလာ္ရီဒါတစ္နယ္လံုး ႐ုတ္တရက္
ကုန္ေစ်းႏႈန္းေတြ ထိုးတက္သြားတဲ့ျပႆနာကို မေက်မနပ္ ေျပာဆိုေဝဖန္ ကန္႔ကြက္လိုက္ၾကတာ
ပြက္ေလာ႐ိုက္သြားခဲ့၏။
ဒီကိစၥနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး USA TODAY သတင္းစာႀကီး ကလည္း 'မုန္တိုင္းအလြန္
ေကာင္းကင္ယံမွာ၊ လင္းတေတြေတာ့ ဝဲပ်ံေနၾကၿပီ' ဆိုတဲ့ ေခါင္းစည္းနဲ႔ သတင္းေဆာင္းပါးအရွည္ႀကီးတစ္ပုဒ္
ေရးလိုက္ေတာ့ မီးေလာင္ရာေလပင့္ျဖစ္ၿပီး တစ္ႏိုင္ငံလံုးမွာ ေဆြးေႏြးျငင္းခံုပြဲႀကီးတစ္ရပ္
ေပၚေပါက္လာပါေတာ့၏။ 'လူေတြက ဒုကၡေရာက္ေနခ်ိန္မွာ ေစ်းႏႈန္းေတြတင္ၿပီး အျမတ္ထုတ္တာ တရားမွ်တရဲ႕လား'။
အဲဒီအခ်ိန္က ဖေလာ္ရီဒါျပည္နယ္ရဲ႕ ေရွ႕ေနခ်ဳပ္ ခ်ာလီခရစ္ကေတာ့ 'မုန္တိုင္းႀကီးတိုက္ခတ္ျပီး
လူေတြဒုကၡေရာက္ေနတာကို အခြင့္ေကာင္းယူ အျမတ္ထုတ္မယ္ဆိုတဲ့ လူေတြရဲ႕ေလာဘရမၼက္စိတ္ကေတာ့
တုန္လႈပ္ေခ်ာက္ျခားစရာ ေကာင္းလြန္းပါတယ္ဗ်ာ'ဟု မွတ္ခ်က္ခ်ခဲ့၏။ ကုန္ေစ်းႏႈန္း ႐ုတ္တရက္ျမႇင့္တင္မႈ
တားဆီးကာကြယ္ေရးဥပေဒ ခ်မွတ္ထားသည့္ ဖေလာ္ရီဒါျပည္နယ္၏ ေရွ႕ေနခ်ဳပ္ ခရစ္၏႐ံုးခန္းသို႔
ကန္႔ကြက္တိုင္တန္းလႊာေပါင္း ေန႔စဥ္ႏွစ္ေထာင္ဝန္းက်င္မွ် ေရာက္ရွိေနေတာ့သည္။ ထိုကန္႔ကြက္လႊာမ်ားထဲတြင္
ေရွးေဟာင္းအလယ္ေခတ္ကကဲ့သို႔ေသာ ကာလမ်ဳိးမွာပင္ ကုန္စည္ဖလွယ္ေရးတြင္ 'တရားမွ်တေသာ ေစ်းႏႈန္း'
(Justice Price) စနစ္ ႀကီးစိုးလႊမ္းမိုးခဲ့ေၾကာင္း ေထာက္ျပၾက၏။ တရားမွ်တေသာေစ်းႏႈန္းဆိုသည္ကို
အစဥ္အလာတန္ဖိုးအရ (သို႔) သင့္တင့္ေလ်ာက္ပတ္သည့္ တန္ဖိုးျဖင့္သင့္ရမည္ဟု ယူဆခဲ့ၾက၏။
သို႔ေသာ္ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးပညာရွင္မ်ားကမူ ေစ်းႏႈန္းဆိုသည္ကို 'ေရာင္းလိုအား'ႏွင့္
'ဝယ္လိုအား'က ဆံုးျဖတ္သတ္မွတ္ျခင္းသာျဖစ္၍ 'တရားမွ်တေသာေစ်းႏႈန္း'ဟူသည္မရွိဟူ၍ ျပတ္သားစြာ
ပယ္ခ်ခဲ့ၾက၏။
ထိုစဥ္ကTAMPA TAIBUNE သတင္းစာတြင္ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးပညာရွင္
ေထာမတ္ဆိုဝဲလ္က 'ေစ်းႏႈန္းျမင့္တက္တယ္ဆိုတာ အေတာ္စိတ္လႈပ္ရွားစရာ ေကာင္းတာေပါ႔။ ဒါေပမဲ့
ေဘာဂေဗဒသေဘာအရေတာ့ ဘာမွအေလးထား စဥ္းစားစရာလိုတဲ့ျပႆနာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဖေလာ္ရီဒါမွာ ေဆာင္းတြင္းဆို
ေရခဲတစ္ထုပ္ ႏွစ္ေဒၚလာနဲ႔ရေပမယ့္ ေႏြမွာေတာ့ ဆယ္ေဒၚလာေပးရပါလိမ့္မယ္။ တကယ္ေတာ့ ေစ်းႏႈန္းဆိုတာ
ေရာင္းသူနဲ႔ဝယ္သူအၾကား ကုန္ပစၥည္းတစ္ခုအေပၚ ႐ိုး႐ိုးေလး အေပးအယူလုပ္ၾကတဲ့ သေဘာပါပဲ'
ဟု ရွင္းျပခဲ့၏။ အလားတူ ေစ်းကြက္ေလ့လာသူ ေဆာင္းပါးရွင္ ဂ်က္ဖ္ဂ်က္ ေကာ့ဘီကလည္း' အမွန္ေတာ့
ေစ်းကြက္ထဲမွာ ေစ်းႏႈန္းျမင့္မားလာတာကို ဘာမွစြဲခ်က္တင္ေနစရာမလိုပါဘူး။ ဒါေလာဘရမၼက္ႀကီးမႈသက္သက္လည္း
မဟုတ္ပါဘူး။ လြတ္လပ္တဲ့ ေစ်းကြက္ရဲ႕ သေဘာသဘာဝပါပဲ။ ေစ်းေတြတက္လာေတာ့ လူေတြကေတာ့ ေဒါသျဖစ္ၾကမွာေပါ႔။
ဒါေပမယ့္ ဒီေဒါသကို လြတ္လပ္တဲ့ေစ်းကြက္က ထည့္တြက္မွာေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး' ဟူ၍ ေဆာင္းပါးေရးခဲ့၏။
ထိုအခါ ဖေလာ္ရီဒါျပည္နယ္၏ ေရွ႕ေနခ်ဳပ္ ခရစ္ကလည္း အဆိုပါ
TAMPA ေန႔စဥ္သတင္းစာတြင္ အိတ္ဖြင့္ေပးစာတစ္ေစာင္ ေရးသားတံု႔ျပန္ခဲ့၏။ ထိုေပးစာတြင္
'မုန္တိုင္းနဲ႔ရင္ဆိုင္ေနရတဲ့ အေရးေပၚကာလမ်ဳိးအတြင္း ဒုကၡေရာက္ေနတဲ့ ျပည္သူေတြရဲ႕ ဘဝရပ္တည္ေရးအတြက္
အေျခခံလိုအပ္ခ်က္ေတြကို ဝိုင္းဝန္းကူညီ ျဖည့္ဆည္းေပးေနရတဲ့ကာလမ်ဳိးမွာ ေစ်းႏႈန္းေတြျမႇင့္တင္လိုက္တယ္ဆိုတာ
ဗူးေလးရာ ဖ႐ံုဆင့္တင္လိုက္တဲ့ သေဘာပဲ။ ဒါကို အစိုးရတစ္ရပ္အေနနဲ႔ သာမန္ေစ်းကြက္ အေပးအယူသေဘာဆိုၿပီး
ရပ္ၾကည့္မေနႏိုင္ဘူး။ ျပည္သူလူထုဘဝ အဆင္ေျပသက္သာေရးအတြက္ လိုအပ္တဲ့ ထိန္းခ်ဳပ္မႈေတြ
ဝင္ေရာက္ေဆာင္ရြက္ေပးရမွာပဲ' ဟု သူ၏သေဘာထားကို ထုတ္ေဖာ္ေၾကျငာလိုက္၏။ ဤသို႔ျဖင့္ ခ်ာလီဟာရီကိန္းအလြန္ကာလတြင္
ေစ်းႏႈန္းမ်ားျမႇင့္တင္လိုက္သည့္ကိစၥအေပၚ အျငင္းပြားမႈသည္ 'က်င့္ဝတ္ႏွင့္ တရား ဥပေဒ'
(MORALITY AND LAW) ျပႆနာတို႔အၾကား အျငင္းပြားရသည့္ အေနအထားသို႔ ေရာက္ရွိသြားေတာ့သည္။
ဤသို႔ျဖင့္ ေမးစရာေမးခြန္းမ်ားစြာ ေပၚေပါက္လာေတာ့သည္။
- သဘာဝေဘးအႏၲရာယ္ က်ေရာက္ေနျခင္းမ်ဳိးကို အခြင့္ေကာင္းယူကာ
ေရာင္းသူမ်ားက ေစ်းႏႈန္းျမႇင့္တင္ျခင္းသည္ လြတ္လပ္ေသာေစ်းကြက္ေလာကတြင္ အျပစ္ရွိပါသလား။
- ယင္းသို႔ေသာအေနအထားတြင္ အစိုးရႏွင့္ တရားဥပေဒတို႔က ရပ္ၾကည့္ေနရမည္ေလာ။
- လြတ္လပ္ေသာေစ်းကြက္တြင္ ေရာင္းသူႏွင့္ ဝယ္သူအၾကား အေပးအယူလုပ္ထားၾကသည့္
ေစ်းႏႈန္းကို အစိုးရက တရားဥပေဒအရ ဝင္ေရာက္ကန္႔သတ္သင့္သေလာ။
- အဆိုပါက်င့္ဝတ္ျပႆနာကို ဥပေဒအရ ကိုင္တြယ္ေျဖရွင္း သင့္ပါသလား။
အထက္ပါေမးခြန္းမ်ားမွာ လူတစ္ဦးခ်င္းစီအၾကား ဆက္ဆံေရးျပႆနာသက္သက္မွ်
မဟုတ္ေပ။ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းတစ္ရပ္လံုးကို မည္သို႔စည္း႐ံုးသင့္သည္၊ ယင္းသို႔စုစည္းရာတြင္
တရားဥပေဒပါဝင္ရမည့္ အခန္းမွာ မည္သို႔ျဖစ္သင့္သည္၊ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း၏ ညီၫြတ္တည္ၿငိမ္ေရးအတြက္
အေျခခံလိုအပ္ခ်က္မွာ ဤဟာပင္ျဖစ္သည္။ တနည္းအားျဖင့္ ခ်ဳပ္ေျပာရလွ်င္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအတြင္းရွိ
'တရားမွ်တမႈ' (Justice) ျပႆနာပင္ျဖစ္၏။ ဤျပႆနာကို ေျဖရွင္းေရးအတြက္ အရင္းခံအက်ဆံုး
လုပ္ငန္းမွာ 'တရားမွ်တမႈ' ဆိုသည့္ စကားလံုး၏ အဓိပၸာယ္ကို ဖြင့္ဆိုႏိုင္ရန္ႀကိဳးပမ္းေရးပင္
ျဖစ္သည္။ 'တရားမွ်တမႈ'၏ သေဘာသဘာဝကို ျပည့္စံုမွန္ကန္စြာ နားလည္ေရးပင္ျဖစ္သည္။
ဆိုခဲ့ေသာ ခ်ာလီမုန္တိုင္းလြန္ကာလတြင္ ေစ်းႏႈန္းျမင့္တက္ျခင္းအေပၚ
ျငင္းခံုျခင္းမ်ားကို ခ်ဳပ္ၾကည့္လွ်င္ 'တရားမွ်တမႈ'ရွိေရးအတြက္ ဘက္အသီးသီးမွ အျမင္အမ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္
ခ်ဥ္းကပ္တင္ျပခဲ့ျခင္းျဖစ္၏။ ယင္းဘက္အသီးသီး၏ အျမင္အမ်ဳိးမ်ဳိးကို ထပ္မံသံုးသပ္ ေပါင္း႐ံုးၾကည့္မည္ဆိုလွ်င္လည္း
အေျခခံျပႆနာ သံုးရပ္ေပၚတြင္ လည္ပတ္လႈပ္ရွားေနေၾကာင္း ေတြ႕ၾကရေပလိမ့္မည္။ ယင္းတို႔မွာ-
(၁) အမ်ားျပည္သူတို႔၏ အဆင္ေျပသက္သာမႈကို အႀကီး မားဆံုး
ျမႇင့္တင္ေပးေရး (Maximizing Welfare)
(၂) လြတ္လပ္မႈကို အျပန္အလွန္ေလးစားေရး (Respecting
Freedom)
(၃) ေကာင္းျမတ္မွန္ကန္သည့္တရားမ်ား ထြန္းကားေရး
(Promoting Virtue)
တို႔ျဖစ္ၾက၏။ လက္ေတြ႕အားျဖင့္ ေစ်းကြက္မွန္သမွ်တြင္ လက္ေတြ႕အေျခခံလိုအပ္ခ်က္
ႏွစ္ရပ္ရွိ၏။ ဦးစြာအားျဖင့္ အမ်ားျပည္သူမ်ား အဆင္ေျပသက္သာေရးကို ဦးစားေပးၾကရမည္ျဖစ္၏။
ထို႔ေၾကာင့္လည္း စူပါမားကက္ႀကီးမ်ားတြင္ တစ္ထိုင္တည္း တစ္ေနရာတည္း လိုရာမွန္သမွ် ဝယ္ယူရရွိႏိုင္ေစမည့္
တစ္ေနရာတည္းအၿပီး ဝန္ေဆာင္မႈမ်ား ေပးေနျခင္း ျဖစ္၏။ ဒုတိယအားျဖင့္ ေစ်းကြက္မွန္သမွ်သည္
စားသံုးသူမ်ား၏ လြတ္လပ္ခြင့္ကို ေလးစားလိုက္နာရမည္ျဖစ္၏။ စားသံုးသူမ်ား ဝယ္လိုေသာပစၥည္း၊
ရလိုေသာ အရည္အေသြး၊ ေပးလိုေသာေစ်းႏႈန္း မွန္သမွ်ကို လြတ္လပ္စြာ ေရြးခ်ယ္ခြင့္ေပးေရး
ျဖစ္၏။
သို႔ေသာ္ ခ်ာလီမုန္တိုင္းတိုက္ၿပီးေနာက္ ထူးျခားေသာအေနအထားေအာက္တြင္
လုပ္ငန္းရွင္မ်ားက ေစ်းႏႈန္းမ်ားျမႇင့္တင္လိုက္ၾက၏။ ယင္းတို႔အား ဤသို႔ေစ်းႏႈန္းျမႇင့္တင္လိုက္ျခင္းျဖင့္
ေစ်းေကာင္းရလိုေသာ ထုတ္လုပ္သူမ်ားက ျပည္သူလူထု လိုအပ္တာမွန္သမွ် အလ်င္အျမန္ အေျမာက္အမ်ား
ထုတ္လုပ္လာၾကသျဖင့္ ျပန္လည္ထူေထာင္ေရးလုပ္ငန္းမ်ား ျမန္ဆန္သြက္လက္လာသည္ဟု ဆိုၾက၏။ ထို႔ျပင္
မုန္တိုင္းက်လိုက္သည့္ ထူးျခားေသာအေျခအေနမ်ဳိးေအာက္တြင္ စားသံုးသူမ်ား၏ လြတ္လပ္စြာေရြးခ်ယ္ခြင့္ဆိုသည္မွာ
မလႊဲမေရွာင္သာစြာ အကန္႔အသတ္ရွိလာ၏။ စားသံုးသူမ်ား၏ ဝယ္လိုအား ႐ုတ္တရက္ ျမင့္တက္မ်ားျပားလာျခင္းေၾကာင့္
ေစ်းကြက္သဘာဝအရ အၿပိဳင္အဆိုင္ေရာင္းခ်ၾကရင္း ေစ်းႏႈန္းျမင့္တက္လာရျခင္းျဖစ္သည္ဟူ၍ ခုခံေခ်ပခဲ့ၾကသည္။
သို႔ေသာ္ စားသံုးသူမ်ားဘက္ကလည္း ဝယ္လိုအား မ်ားျပားလာျခင္း၊
ကုန္စည္ျပတ္လပ္ျခင္းတို႔ေၾကာင္း ေစ်းႏႈန္းျမင့္တက္မႈ အတန္အသင့္ရွိလာျခင္းမ်ဳိးကို နားလည္ေပးႏိုင္ၾက၏။
'မ်က္ျဖဴဆိုက္ေလ ဆရာႀကိဳက္ေလ' ဆိုေသာ သေဘာထားျဖင့္ လူအမ်ား ေသေကာင္ေပါင္းလဲျဖစ္ေနခ်ိန္မ်ဳိးတြင္
ကုန္ေစ်းႏႈန္းမ်ား မိုးသို႔ထိုးေထာင္ အၿပိဳင္အဆိုင္ ျမႇင့္တင္ေန ၾကသည့္ လုပ္ငန္းရွင္'လင္းတ'ႀကီးမ်ားကို
ေဒါသထြက္ေနၾကျခင္းျဖစ္၏။ ယင္းသို႔ေပါက္ကြဲထြက္လာသည့္ ေဒါသမွာ အရင္းခံအားျဖင့္ တရားလြန္'တရားမမွ်တမႈ'
(Injustice)ဟူသည့္ စိတ္ခံစားမႈ ေပၚေပါက္လာျခင္းျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ျပည္နယ္ေရွ႕ေနခ်ဳပ္
ခရစ္က 'စားသံုးသူမ်ားရဲ႕ ေဒါသေပါက္ကြဲမႈ အရင္းအျမစ္မွာ ေစ်းကြက္အေျခခံေၾကာင့္မဟုတ္၊
က်င့္ဝတ္အေျခခံေၾကာင့္သာ ျဖစ္တယ္။ မုန္တိုင္းေၾကာင့္ လူထုဒုကၡမ်ဳိးစံု ခံစားေနရခ်ိန္မ်ဳိးမွာ
ရသေလာက္ အျမတ္ထုတ္လိုက္မယ္ ဆိုတဲ့ ေလာဘရမၼက္စိတ္ကို ေဒါသထြက္ေနၾကတာပါ' ဟု ေကာက္ခ်က္ခ်ခဲ့၏။
ေလာဘရမၼက္ဆိုသည္မွာ မေကာင္းမႈ အကုသိုလ္စိတ္ျဖစ္၏။ အထူးသျဖင့္
မုန္တိုင္းေၾကာင့္ လူထုဒုကၡေရာက္ ေနခ်ိန္မ်ဳိးတြင္ ေလာဘရမၼက္တက္ေသာစိတ္မွာ က်င့္ဝတ္သေဘာအရ
အလြန္ဆိုးရြားလွ၏။ ထို႔ျပင္ ဤယုတ္ညံ့ေသာ စိတ္ထားမ်ဳိးကို လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္ခ်င္းအေပၚ
ထားရွိျခင္း မဟုတ္။ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအေပၚ ထားရွိျခင္းျဖစ္၍ ပိုမို႐ိုင္းစိုင္း ယုတ္မာလွ၏။
လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအေပၚ ထားရွိသည့္ ဤစိတ္႐ိုင္းစိတ္မိုက္မ်ဳိးကို လူ႔အဖြဲ႕အစည္းကလည္း ထိုက္တန္သည့္
ျပစ္ဒဏ္ျပန္ခတ္သင့္ေပသည္။ သို႔မွသာလွ်င္ ျပည္သူမ်ားကလည္း 'တရားမွ်တသည္' (Justice) ဟု
ယူဆၾကေပလိမ့္မည္။ ထို႔ေၾကာင့္လည္း ကမာ႖ႀကီးကို စစ္မီးစစ္လွ်ံထဲသို႔ ထိုးသြင္းလာခဲ့ေသာ
ဟစ္တလာအား သမိုင္းက ဒဏ္ခတ္ခဲ့ျခင္းကို ျပည္သူမ်ားက ႀကိဳဆိုခဲ့ၾကျခင္းျဖစ္၏။ ႏ်ဴရင္ဘတ္
စစ္ခံု႐ံုးသည္ နာဇီစစ္ရာဇဝတ္ေကာင္မ်ားကို ထိုက္တန္စြာ ေသဒဏ္ေပးလိုက္ျခင္းျဖင့္ ကမာ႖ႀကီး၏
'တရားမွ်တမႈဆိုင္ရာ' စံနမူနာ ျဖစ္လာခဲ့ရေပသည္။ ထို႔အတူ ယေန႔ မီလိုဆီဗစ္ကဲ့သို႔ေသာ စစ္ရာဇဝတ္ေကာင္မ်ားကို
စစ္ေဆးအျပစ္ဒဏ္ေပးေနသည့္ ဟိဂ္ၿမိဳ႕ရွိ 'ကမာ႖႔တရားခံု႐ံုး'သည္လည္း ကမၻာႀကီး တြင္ 'တရားမွ်တမႈ'ထြန္းကားေရးအတြက္
အာမခံခ်က္ေပးေနသည့္ေနရာပင္ ျဖစ္သည္။ ခ်ဳပ္ၾကည့္လွ်င္ ဆိုခဲ့သည့္အတိုင္း 'တရားမွ်တမႈ'ဆိုသည္တြင္
ျပည္သူမ်ား သက္သာအဆင္ေျပေရးႏွင့္ 'လြတ္လပ္ခြင့္'သာမက 'ေကာင္းမြန္ျမင့္ျမတ္သည့္ က်င့္ဝတ္ႏႈန္းစံမ်ား'
ပါဝင္ရန္လည္း အေရးႀကီးေပသည္။ ထိုေကာင္းျမတ္သည့္ က်င့္ဝတ္ႏႈန္းစံမ်ား ဥပေဒအျဖစ္ ပံုေပၚမွသာလွ်င္
'တရားမွ်တမႈ'ကို အျပည့္အဝ ခံစားခြင့္ရမည္ ျဖစ္ေပသည္။ ယင္းသို႔ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းတြင္ 'တရားမွ်တမႈ
လႊမ္းမိုးေရးအတြက္ ျမင့္ျမတ္ေကာင္းမြန္ေသာက်င့္ဝတ္မ်ား' တရားဥပေဒအျဖစ္ ရွင္သန္လႈပ္ရွားလာေရးဆိုသည္မွာ
'ေခတ္သစ္ႏိုင္ငံေရးဒႆနနယ္ပယ္'ကို အႀကီးက်ယ္ဆံုး စိန္ေခၚေနေသာ ေမးခြန္းႀကီးပင္ျဖစ္ေပသည္။
- တရားမွ်တေသာ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းတြင္ ျပည္သူမ်ားအတြင္း ျမင့္ျမတ္ေကာင္းမြန္ေသာ
က်င့္ဝတ္မ်ား တိုးပြားေကာင္းမြန္လာေအာင္ စြမ္းေဆာင္ေနပါသေလာ။
(သို႔မဟုတ္)
- ျပည္သူမ်ားအေနျဖင့္ ေကာင္းမြန္သည့္ ဘဝေနထိုင္မႈပံုစံကို
သူတို႔ကိုယ္တိုင္ ေရြးခ်ယ္ႏိုင္ေရးအတြက္ တရားဥပေဒသည္ မတူေသာေကာင္းမႈဆိုင္ရာ အျမင္အမ်ဳိးမ်ဳိးၾကားတြင္
ပါဝင္ဆံုးျဖတ္ေပးႏိုင္ျခင္းမရွိဘဲ ၾကားေနအျဖစ္ ရွိေနသင့္ပါသေလာ။
ေကာင္းမႈႏွင့္ မေကာင္းမႈဆိုသည့္ က်င့္ဝတ္ဆိုင္ရာ က်မ္းဂန္မ်ားအလိုအရ
အထက္ပါေမးခြန္းမ်ားကပင္ ႏိုင္ငံေရးဒႆနဆိုင္ရာ ေရွး႐ိုးစံထားအျမင္ႏွင့္ ေခတ္သစ္အေတြးအျမင္တို႔ကို
စည္းတားခြဲျခားေပးခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါသည္။ အရစၥတိုတယ္ (Aristotle) ၏ အျမင္အရ 'တရားမွ်တမႈ'
ဆိုသည္မွာ လူထုကို ယင္းတို႔ႏွင့္ထိုက္တန္သည့္ က်င့္ဝတ္ဆိုင္ရာတန္ဖိုးမ်ားကို အပ္ႏွင္းျခင္းပင္ျဖစ္၏။
ထိုသို႔အပ္ႏွင္းရန္အတြက္ မည္သူက မည္သည္ႏွင့္ထိုက္တန္သည္ကို ဆံုးျဖတ္ရန္ ေကာင္းမႈႏွင့္
မေကာင္းမႈတို႔ကို ခြဲျခားႏိုင္ရမည္ျဖစ္ၿပီး မည္သို႔ေသာ ေကာင္းမႈက မည္မွ်ထိုက္တန္သည္ကိုလည္း
အဆံုးအျဖတ္ေပးရမည္ျဖစ္၏။ ထို႔ျပင္ သူ၏အယူအဆအရ မည္သို႔ေသာ လူမႈဘဝပံုစံက လူထု၏စိတ္ဆႏၵႏွင့္
ကိုက္ညီသည္ကို တိုင္းျပည္၏ဖြဲ႕စည္းပံုဥပေဒ၏စနစ္တစ္ရပ္က ေရာင္ျပန္ဟပ္ျပႏိုင္စြမ္းမရွိလွ်င္
အဆံုးအျဖတ္ေပး ပံုေဖာ္ႏိုင္ရန္ အခက္အခဲရွိ၏။ ခ်ဳပ္လိုက္လွ်င္ အရစၥတိုတယ္၏ သေဘာထားမွာ
ျပည္သူလူထု၏ ေကာင္းမြန္ေသာ ေနထိုင္မႈဘဝပံုစံကို ပံုေဖာ္ေပးႏိုင္ေရးတြင္ တရားဥပေဒသည္
ၾကားေနေပး၍မျဖစ္ႏိုင္ေပ။
အထက္ပါအျမင္ႏွင့္ ဆန္႔က်င္စြာပင္ ေခတ္သစ္ ဒႆနပညာ၏ဖခင္ အီမယ္ႏ်ဴရယ္ကန္႔
(Immanule kant) မွ ၂ဝ ရာစု ႏိုင္ငံေရးဒႆနပညာရွင္ ဂြၽန္ေရာလ္ (John Rawls) အထိေသာ ပုဂၢိဳလ္ႀကီးမ်ားကမူ
တရားမွ်တမႈဆိုသည္ကို အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုမႈသည္ ေကာင္းမြန္ေသာက်င့္ဝတ္ (သို႔) လူမႈဘဝပံုစံစသည့္
အခိုင္အမာ အေၾကာင္းအခ်က္အခ်ဳိ႕ကို အေျချပဳ၍ မဆံုးျဖတ္သင့္၊ တရားမွ်တသည့္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း၌
ေကာင္းမြန္ေသာ ေနထိုင္မႈဘဝပံုစံကို ေရြးခ်ယ္ခြင့္တြင္ လူတစ္ဦးခ်င္းစီ၏ လြတ္လပ္မႈကို
အျပန္အလွန္ ေလးစားအသိအမွတ္ျပဳရန္ လိုအပ္လိမ့္မည္ဟု ယူဆၾကသည္။ ဆိုရလွ်င္ က်မ္း႐ိုးအယူအဆမ်ားက
'ေကာင္းျမတ္မွန္ကန္ ေသာက်င့္ဝတ္'ကို စံထားခဲ့ၾကၿပီး ေခတ္သစ္ႏိုင္ငံေရးဒႆနကမူ 'လြတ္လပ္ခြင့္ကို
မ႑ိဳင္ျပဳ စဥ္းစားေတြးေခၚခဲ့ၾကေပသည္။
ဆိုရလွ်င္ အထက္ပါႏိုင္ငံေရးဒႆနႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းသည့္ ေရွး႐ိုးစံထား
အျမင္မ်ားႏွင့္ ေခတ္သစ္ဒႆနအယူ အဆမ်ား ကိုယ္စီပင္လွ်င္ အားေကာင္းခ်က္အားနည္းခ်က္ ကိုယ္စီရွိၾကသည္ပင္ျဖစ္၏။
အထူးသျဖင့္ ဒႆနပညာရွင္မ်ားအၾကားထက္ သာမန္ျပည္သူလူထုအၾကားတြင္ 'တရားမွ်တမႈ' ဆိုသည္ႏွင့္
စပ္လ်ဥ္း၍ ပိုမိုက်ယ္ျပန္႔႐ႈပ္ေထြးေသာ အျမင္အမ်ဳိးမ်ဳိး ရွိတတ္ၾကေပသည္။ စင္စစ္အားျဖင့္
'တရားမွ်တမႈ'ကို အေလးအနက္ ဖြင့္ဆိုရျခင္းမွာ လူ႔ေလာကအႏွံ႔အျပားတြင္ 'မတရားမမွ်တမႈမ်ား'
အႏွံ႔အျပားရွိေသာေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္၏။ မတရားမမွ်တမႈမ်ားကို ေက်ာ္လႊားအႏိုင္ယူႏိုင္ေရးအတြက္
တရားမွ်တမႈ၏ အေျခခံမ်ားကို ရွင္းလင္းပီျပင္စြာ နားလည္ထားရန္ လိုအပ္ေပသည္။ လူတိုင္း
တရားမွ်တမႈကို လိုလားေတာင္းဆိုၾကျခင္း၏ ဦးတည္ခ်က္မွာ ေကာင္းျမတ္မွန္ကန္သည့္ က်င့္ဝတ္မ်ား
လႊမ္းမိုးသည့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေသာ လူ႔အဖြဲ႕ အစည္းမ်ဳိးကို ဖန္တီးလိုၾက၍ပင္ျဖစ္သည္။
တနည္းဆိုရလွ်င္ ၾကြယ္ဝခ်မ္းသာ၍ လြတ္လပ္ေသာ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းမ်ဳိးကို ေတာင့္တလိုလားၾကျခင္းျဖစ္၏။
ထိုလိုလားခ်က္မ်ားကို ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒေဘာင္ထဲတြင္ ထည့္သြင္းတည္ေဆာက္ႏိုင္မွသာ
လူ႔အဖြဲ႕အစည္းတြင္ 'တရားမွ်တမႈ'သည္ ရွင္သန္သက္ဝင္လာမည္ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္လည္း လြတ္လပ္ေရးေခတ္
ႏိုင္ငံေတာ္သီခ်င္းတြင္
'တရားမွ်တ လြတ္လပ္ျခင္းႏွင့္မေသြ
ဒို႔ေျပ ဒို႔ေျမ၊ မ်ားလူခပ္သိမ္း ၿငိမ္းခ်မ္းေစဖို႔
ခြင့္တူညီမွ် ဝါဒျဖဴစင္တဲ့ေျပ'
စသည့္ စကားလံုးမ်ား ပါဝင္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ေပမည္။
-
သန္းစိုးႏိုင္ -
No comments:
Post a Comment