ကမာၻေပၚမွာရိွတဲ့ ကေလးျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ေရး အေတြးအေခၚ ဒႆနေတြဟာ တစ္ေက်ာင္းတစ္ဂါထာ၊ တစ္ရြာတစ္ပုဒ္ဆန္းဆိုသလို အမ်ိဳးမ်ိဳးကို ရိွခဲ့ၾကသဗ်။ ေနရာေဒသအလိုက္၊ လူမ်ိဳးဘာသာအလိုက္ ဓေလ့ထံုးစံေတြ၊ အယူအဆေတြ ကြဲျပားခဲ့ၾကေပမယ့္ (၂၀)ရာစုေနာက္ပိုင္း သိပၸံပညာ႐ွင္ေတြဟာ ကေလးေတြရဲ႕ သဘာ၀ကို သုေတသနျပဳၿပီး ကေလးတိုင္းအက်ံဳး၀င္တဲ့ သီအိုရီေတြကို ေဖာ္ထုတ္လာၾကတယ္။
အဲဒီသီအိုရီမ်ားစြာအနက္မွာ ဂ်ာမန္-အေမရိကန္လူမ်ိဳး စိတ္ပညာ႐ွင္ Erik Erikson အဲရစ္ အဲရစ္ဆင္(၁၉၀၂-၁၉၉၄)ရဲ႕ ကမာၻေက်ာ္သီအိုရီတစ္ခုလည္း အပါအ၀င္ျဖစ္တယ္။ အဲရစ္ဆင္ဟာ လူသားေတြ ေမြးဖြားရာကေန ေသဆံုးတဲ့အထိ ရိွၾကတဲ့ လူ႔သဘာ၀၊ စိတ္ေနစိတ္ထား၊ ေဆာင္ရန္ေ႐ွာင္ရန္ေတြကို "Theory of psychosocial development" စိတ္ဆက္ဆံေရး ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈ သီအိုရီနဲ႔ ေဖာ္ျပခဲ့တယ္။
ဒီသီအိုရီမွာ ေ႐ွးဦးအရြယ္ ကေလးသူငယ္ဘ၀ကို အဆင့္(၃)ဆင့္နဲ႕ ေဖာ္ျပခဲ့တယ္။ ကိုယ့္ကေလးကို ကိုယ္တိုင္ပ်ိဳးေထာင္ရာမွာ အေထာက္အကူရမယ့္ ဒီအဆင့္(၃)ဆင့္အေၾကာင္းကို စုစည္းတင္ျပလိုက္ပါတယ္။
(1) Trust vs Mistrust
(ယံုၾကည္မႈႏွင့္ သံသယ အားၿပိဳင္ေသာ အဆင့္)
..............................................................
အဲရစ္ဆင္ သီအိုရီရဲ႕ ပထမဦးဆံုးအဆင့္ကေတာ့ ကေလးေမြးခါစကေန အသက္တစ္ႏွစ္ခြဲအထိ အက်ံဳး၀င္တယ္။ မိဘနဲ႔ သားသမီးၾကား ယံုၾကည္မႈ တည္ေဆာက္တဲ့ ဒီအဆင့္မွာ အေရးအႀကီးဆံုးကေတာ့ မိဘႏွစ္ပါးရဲ႕ ျပဳစုေစာင့္ေ႐ွာက္မႈပဲ။ မိဘမရိွခဲ့ရင္ေတာ့ အုပ္ထိန္းသူရဲ႕ အနီးကပ္ ဂ႐ုစိုက္မႈေပါ့။
တခ်ိဳ႕မိဘေတြက ကေလးပဲ....ဘာမွမသိပါဘူးလို႔ ေျပာတတ္ၾကတယ္။ ဒီအရြယ္ေလးေတြဟာ သူ႔ကိုေျပာတဲ့ ႏႈတ္ေျပာစကား-verbal languageကိုသာ သိပ္နားမလည္တာ၊ သူ႔ကို ဒီလူ ဂ႐ုစိုက္လား မစိုက္လားကို အျမင္နဲ႔ စူးစမ္းသလို၊ အထိအေတြ႔နဲ႔လည္း နားလည္ၾကသဗ်။ ကေလးဆိုၿပီး ေလ်ွာ့ေတာ့မတြက္နဲ႔၊ သူယံုၾကည္ရတဲ့လူ ဟုတ္မဟုတ္ ေကာင္းေကာင္းႀကီး ခြဲျခားႏိုင္တယ္။
မိဘေတြဆီက ၀တၱရားေက်ရံုမဟုတ္ပဲ ေမတၱာအျပည့္နဲ႔ ျပဳစုေစာင့္ေရွာက္မႈကို ရခဲ့တဲ့ကေလးေတြဟာ ေလာကႀကီးအေပၚ အေကာင္းျမင္စိတ္နဲ႔ ၾကည့္တတ္ၾကတယ္။ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ယံုၾကည္မႈရိွသလို၊ သူတစ္ပါးအေပၚလည္း ယံုၾကည္မႈ ေပးႏိုင္ၾကတယ္။
မိဘေတြနဲ႔ယံုၾကည္မႈ ေကာင္းေကာင္းမတည္ေဆာက္ႏိုင္ခဲ့တဲ့ ကေလးေတြဟာေတာ့ အဆိုးျမင္၀ါဒီသမားေတြ ျဖစ္လာတတ္ၾကတယ္။ တျခားသူေတြအေပၚ သံသယမ်ားသလို စိတ္လံုျခံဳမႈလည္းမရိွၾကဘူး။ ကိုယ့္ကိုယ္ကို အသံုးမ၀င္သလို၊ တန္ဖိုးမဲ့သလိုခံစားမႈ (worthlessness)ေတြရိွလာၿပီး ေလာကႀကီးနဲ႔ သဟဇာတမျဖစ္ၾကေတာ့။
ဒါေၾကာင့္ အဲရစ္ဆင္က "လူတစ္ေယာက္ ကမာၻေလာကႀကီးကို ယံုၾကည္တတ္ဖို႔ သူ႔မိဘကို အရင္ယံုၾကည္ရပါလိမ့္မယ္"တဲ့။ ဒီအဆင့္က အေရးအႀကီးဆံုးဆိုတာ အေထြအထူး ေျပာဖို႔မလိုေတာ့ဘူးေနာ္။
(2) Autonomy vs Shame & Doubt
ကိုယ္တိုင္ လုပ္ကိုင္လိုစိတ္နဲ႔ ႐ွက္ရြံ႕ေၾကာက္လန္႔စိတ္တို႔ အားၿပိဳင္ေသာ အဆင့္
......................................................................
အဲရစ္ဆင္ သီအိုရီအရ ဒီဒုတိယအဆင့္မွာ ကေလးေတြဟာ sense of self-control ဆိုတဲ့ ကိုယ့္ဘာသာကိုယ္ ထိန္းခ်ဳပ္လုပ္ကိုင္လိုစိတ္ေတြ စတင္ဖြံၿဖိဳးလာၾကတယ္။ အသက္တစ္ႏွစ္ခြဲကေန သံုးႏွစ္အထိကေလးေတြဟာ ဒီအဆင့္ကို ျဖတ္သန္းေနၾကသူေတြေပါ့။
ဒီကာလမွာ ကေလးေတြဟာ မိဘေတြကို safe baseအေနနဲ႔ ဗဟိုျပဳၿပီး သူတို႔ပတ္၀န္းက်င္က ကမာၻေလးကို စျပီးစပ္စုလာၾကတယ္။ ကိုယ့္ဘာသာ စူးစမ္းလုပ္ကိုင္ရင္းနဲ႔ ကြၽမ္းက်င္မႈ အသစ္ကို သင္ယူၾကတယ္၊ အမွန္နဲ႔ အမွားကို မွတ္သားၾကတယ္၊ သူတို႔ရဲ႕ စိတ္၀င္စားမႈနဲ႔ အားသာခ်က္ကို ႐ွာေတြ႔လာၾကတယ္။
မိဘေတြအေနနဲ႔ ဒီအရြယ္သဘာ၀ျဖစ္တဲ့ ကိုယ္တိုင္ စမ္းသပ္လုပ္ကိုင္လိုမႈကို ေရေလာင္းေပါင္းသင္မယ္ဆိုရင္ ကိုယ့္အားကိုယ္ကိုးတတ္တဲ့၊ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ယံုၾကည္မႈရိွတဲ့ ကေလးေတြျဖစ္လာမွာပါ။
တကယ္လို႔မ်ား မိဘေတြက စိုးရိမ္လြန္စိတ္နဲ႔ ကေလးကို ဟိုဟာမလုပ္ရ၊ ဒီဟာမလုပ္ရ ခ်ဳပ္ခ်ယ္မိခဲ့ရင္ ကေလးရဲ႕ သဘာ၀အရ စူးစမ္းလုပ္ကိုင္ခ်င္စိတ္ေတြ ေပ်ာက္ဆံုးသြားပါလိမ့္မယ္။ လုပ္ခ်င္စိတ္မရိွေတာ့ မတတ္၊ မတတ္ေတာ့ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ယံုၾကည္မႈက နည္းသြားတယ္။ ဒီလိုကေလးေလးေတြဟာ လူေ႐ွ႕သူေ႐ွ႕ မွားမွာ႐ွက္ေတာ့ လူေတာမတိုးရဲၾကဘူး။ အသစ္အဆန္း လုပ္ရမွာေၾကာက္ေတာ့ မိဘကိုပဲ အားကိုးလြန္သြားတတ္ၾကတယ္။ ေနာက္ဆံုး ႀကီးတဲ့အထိ ကိုယ့္တကိုယ္ရည္ တာ၀န္ကိုေတာင္ သူမ်ားကလိုက္ယူေနရျပန္ေရာ။
(3) Initiative vs Guilt
ကိုယ္ပိုင္အစြမ္းအစနဲ႔ ဦးေဆာင္လိုျခင္း vs အငံု႔စိတ္ျဖင့္ အျပစ္တင္ျခင္း
..................................................................
ဒီအဆင့္ကေတာ့ မူႀကိဳအရြယ္ျဖစ္တဲ့ အသက္၃ႏွစ္ကေန ေျခာက္ႏွစ္ၾကား ကေလးေတြနဲ႔ သက္ဆိုင္ပါတယ္။ ဒီအဆင့္မွာ ကေလးေတြဟာ သူတို႔ရဲ႕ ကိုယ္ပိုင္ဆႏၵေတြ၊ ရည္မွန္းခ်က္ပန္းတိုင္ေတြ စရိွလာၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။ ကိုယ္ပိုင္ဉာဏ္သံုးၿပီး ကိုယ္စြမ္းကိုယ္စေတြ စျပခ်င္လာတတ္တဲ့ အရြယ္ေပါ့။
မူႀကိဳအရြယ္ကာလမွာ ကေလးေတြဟာ သူတို႔ပတ္၀န္းက်င္က လူႀကီးေတြကို အရင္ကထက္ ပိုအာရံုစိုက္လာတယ္။ စမ္းၿပီးေတာ့လည္း အတုခိုးၾက၊ ပံုတူကူးခ်ၾကတယ္။ Observational learning ဆိုတဲ့ အတုျမင္ အတတ္သင္ျခင္း အားေကာင္းေနခ်ိန္ေပါ့။ ဒါေၾကာင့္ မူႀကိဳအရြယ္ကေလးေတြဟာ ျပဇာတ္ပံုစံ ကစားတဲ့ Role playတို႔၊ စိတ္ကူးယဥ္ ဟန္ေဆာင္ကစားနည္း Imaginative & Pretend playတို႔၊ အ႐ုပ္ေတြ အရာ၀တၳဳေတြ သံုးၿပီးကစားတဲ့ Object playတို႔ကို သိပ္ႀကိဳက္ၾကတာေပါ့။
သူတို႔ေတြရဲ႕ ကိုယ္ပိုင္ စိတ္ကူးစိတ္သန္းနဲ႔ သူတို႔၀ါသနာပါရာ၊ သူတို႔ႏွစ္သက္ရာကို ေဖာ္ထုတ္ျပသခြင့္ ရၾကတဲ့ကေလးေတြဟာ ကိုယ့္အသိစိတ္ဓာတ္၊ ကိုယ္ပိုင္ဉာဏ္နဲ႔ ဦးေဆာင္ၿပီး လုပ္လိုၾကတဲ့ ေခါင္းေဆာင္စိတ္ဓာတ္နဲ႔ ကေလးေတြ ျဖစ္လာၾကတယ္။
သူတို႔၀ါသနာပါရာ၊ တန္ဖိုးထားႏွစ္သက္ရာကို လုပ္ခြင့္မရတဲ့ ကေလးေတြခမ်ာမွာေတာ့ ကိုယ့္ဘ၀ကို အားမလိုအားမရျဖစ္ၿပီး သိမ္ငယ္စိတ္၊ အငံု႔စိတ္ေတြ ၀င္သြားတတ္ၾကပါတယ္။ ေျပာမွသိ၊ ခိုင္းမွလုပ္တဲ့ ေနာက္လိုက္စိတ္ဓာတ္နဲ႔ အသားက်သြားၾကတယ္။ ငယ္ဘ၀ရဲ႕ စိတ္ဒဏ္ရာေၾကာင့္ ႀကီးတဲ့အထိ ကိုယ္တိုင္အေပၚမွာေရာ ပတ္၀န္းက်င္အေပၚမွာပါ အျပစ္ေတြ တင္ေနတတ္ၾကတယ္။
အဲရစ္ဆင္ သီအိုရီရဲ႕ အဆင့္ေတြဟာ တစ္ခုနဲ႔တစ္ခု ခ်ိတ္ဆက္ေနၾကပါတယ္။ အစေကာင္းမွ အေႏွာင္းေသခ်ာဆိုတဲ့အတိုင္း ပထမအဆင့္ေကာင္းခဲ့ဖို႔လိုသလို၊ ကေလးရဲ႕ အသက္အရြယ္အလိုက္ အဆင့္တိုင္းမွာလည္း အေကာင္းဆံုး ပံ့ပိုးေပးဖို႔ လိုအပ္လွပါတယ္။
က်ေနာ္တို႔ႏိုင္ငံဟာ ၂၀၁၀ခုႏွစ္ေနာက္ပိုင္းမွ ECCDနည္းစနစ္ေတြ က်ယ္ျပန္႔လာၿပီး မိဘအမ်ားစုဟာ သိပၸံနည္းက် ကေလးျပဳစုပ်ိဳးေထာင္နည္းေတြကို စိတ္၀င္တစား ေလ့လာလိုက္စားလာၾကတယ္။ မိ႐ိုးဖလာဆံုးမနည္း အေတာ္မ်ားမ်ားဟာ လူႀကီးေတြ ျဖစ္ေစခ်င္တဲ့ဆႏၵကိုသာ လိုက္လုပ္ခိုင္းၿပီး ကေလးဆႏၵ၊ ကေလးခံစားခ်က္ကို ေမ့ထားခဲ့ၾကတယ္။ ဒါေၾကာင့္လဲ က်ေနာ္တို႔ ျမန္မာလူမ်ိဳးေတြရဲ႕ စိတ္ေနစိတ္ထားနဲ႔ ကိုယ္စြမ္းကိုယ္စေတြ နိမ့္က်သြားၾကတာ။
အခုအခ်ိန္ဟာ ေနာက္မ်ိဳးဆက္အတြက္ ကေလးစိတ္ပညာ၊ ပညာေရးစိတ္ပညာနဲ႔ သိပၸံနည္းက် ကေလးထိန္းေက်ာင္းနည္းေတြကို စၿပီးေလ့လာၾကဖို႔ အခ်ိန္တန္ပါၿပီလို႔ တိုက္တြန္းပါရေစ။ နည္းမွန္လမ္းမွန္ျဖစ္ေစမယ့္ နည္းေကာင္းလမ္းေကာင္းေတြ ေတြ႔ႏိုင္ၾကပါေစလို႔လည္း ဆုေတာင္းလိုက္ပါတယ္ဗ်ာ။
တီခ်ယ္အာကာ
[Early Childhood Educator ဆရာ အာကာရဲ႕ Page မွ ကူးယူေဖာ္ျပျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ တီခ်ယ္အာကာ စာသားေလးမွာ လင့္ခ္ခ်ိတ္ေပးထားပါတယ္ ခင္ဗ်။)
No comments:
Post a Comment