Monday, June 11, 2018

Late talker​ ကေလးမ်ားအ​ေၾကာင္​း


_________________________

      က​ေလး​ေတြရဲ႕ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈနဲ႔ ပတ္​သက္​ၿပီး အ​​ေတြ႔ရအမ်ားဆံုး ျပႆနာတစ္​ခုက​ေတာ့ စကား​ေျပာ​ေနာက္​က်ျခင္​းပါ။ ၂၀၁၄ခုႏွစ္​မွာ ျပဳလုပ္​ခဲ့တဲ့ သု​ေတသနတစ္​ခုအရ အသက္​၂ႏွစ္​မွ ၄ႏွစ္​ၾကား က​ေလး၁၀၀မွာ ၁၉​ေယာက္​က စကား​ေျပာ​ေနာက္​က်​ေသာ က​ေလး - late talker အျဖစ္​ သတ္​မွတ္​ခံရပါတယ္​။

​ေမး >> ဘယ္​လိုက​ေလးမ်ိဳးကို Late talkerလို႔ သတ္​မွတ္​ႏိုင္​ပါသလဲ?

​ေျဖ >> အသက္​၂ႏွစ္​က​ေန ၄ႏွစ္​ၾကား က​ေလးတခ်ိဳ႕ဟာ ကာယ၊ ဉာဏ၊ ​ေပါင္​းသင္​းဆက္​ဆံ​ေရးနဲ႔ စိတ္​လႈပ္​ရွားမႈဆိုင္​ရာ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ​ေတြမွာ ပံုမွန္​ျဖစ္​​ေပမယ္​့ ဘာသာစကား ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈမွာ​ေတာ့ ရြယ္​တူက​ေလး​ေတြနဲ႔ ယွဥ္​ရင္​ ​ေနာက္​က်တတ္​ၾကပါတယ္​။ Speech - Language Pathologist လို႔​ေခၚတဲ့ "ဘာသာစကားဆိုင္​ရာ ​ေရာဂါ​ေဗဒနဲ႔ ကုထံုးပညာ႐ွင္​​" ေတြခ်မွတ္​ထားတဲ့ စံႏႈန္​းကို မျပည္​့မီ​ေသးတဲ့ က​ေလး​ေတြကို late talkerလို႔ သတ္​မွတ္​ႏိုင္​ပါတယ္​။
---------------

​ေမး >> က​ေလး​ေတြရဲ႕ ဘာသာစကား စံႏႈန္​းဆိုတာ ဘယ္​လိုပါလဲ?

​ေျဖ >> ဘာသာစကား ပညာရွင္​ေတြဟာ ​က​ေလး​ေတြ သူ႔အသက္​အရြယ္​နဲ႔သူ ​အသံုးခ်ႏိုင္​လာၾကတဲ့ ဘာသာစကားကို ႏွစ္​​ေပါင္​းမ်ားစြာ သု​ေတသနလုပ္​ၾကတယ္​။ ရလာတဲ့ အခ်က္​အလက္​​ေတြ​ေပၚမွာ အ​ေျခခံၿပီး standard​ စံႏႈန္​းအ​ေနနဲ႔​ လမ္​းၫႊန္​ခ်က္​​​ေပးခဲ့ၾကတယ္​။ ဒီစံႏႈန္​းကို က​ေလး​ေတြရဲ႕ ဘာသာစကားဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ မိုင္​တိုင္​မ်ား Language Developmental Milestones လို႔လဲ လူသိမ်ားပါတယ္​။

 >> က​ေလး​ေတြရဲ႕ ဘာသာစကား ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ မိုင္​တိုင္​​ေတြက တစ္​​ေယာက္​နဲ႔ တစ္​​ေယာက္​လည္​း ကြဲျပားၾကပါ​ေသးတယ္​။
# ဥပမာ - ရြယ္တူ ​​ေယာကၤ်ား​ေလးနဲ႔ မိန္​းက​ေလးကို ႏိႈင္​းယွဥ္​ရင္​ မိန္​းက​ေလးက ပိုၿပီး​ေစာ​ေစာ စကားစ​ေျပာသလို စကားလံုးလဲ ပိုႂကြယ္​၀တယ္​။ ဒါဟာ သဘာ၀အရ ဦး​ေႏွာက္​ဖြဲ႔စည္​းပံု မတူလို႔ပါ။
 ​
# တခ်ိဳ႕​ေသာ က​ေလး​ေတြက​ေတာ့ ဘာသာစကား တစ္​မ်ိဳးထက္​ ပိုသံုးတဲ့ မိသားစုမွာ ​ေပါက္​ဖြားလာတယ္​။ သူတို႔ကို Bilingual Children လို႔​ေခၚတယ္​။ သူတို႔ဟာ ငယ္​စဥ္​ဘ၀မွာ ဘာသာစကား ႏွစ္​မ်ိဳး၊ သံုးမ်ိဳး​ေလာက္​ မွတ္​ရတဲ့အတြက္​ ​​ေရာ​ေထြးသြားႏိုင္​ၿပီး စကား​ေျပာ​ေနာက္​က်မႈ speech delay ျဖစ္​ဖို႔ ရာခိုင္​ႏႈန္​း ပိုမ်ားပါတယ္​။
---------------

​ေမး >> ဘယ္​လို စံႏႈန္​းကို မမီွရင္​ late talkerလို႔ သတ္​မွတ္​ၾကပါသလဲ?

​ေျဖ >> ပညာ႐ွင္​​ေတြ အဆိုအရ အသက္​ႏွစ္​ႏွစ္​ ျပည္​့ၿပီးတာ​ေတာင္​ စကားလံုးအ​ေရအတြက္​ ၅၀ႏွင္​့​ေအာက္​သာ အသံုးခ်ႏိုင္​ၿပီး၊ စကားလံုး ႏွစ္​လံုး သံုးလံုးပါတဲ့ စကားစု Phrase​ ​ေတြကို မ​ေျပာႏိုင္​တဲ့ က​ေလးမ်ားကို Late talkerလို႔ ယူဆႏိုင္​ပါတယ္​။ သူတို႔ဟာ ဘာသာစကားအားနည္​းလို႔ လူမႈဆက္​ဆံ​ေရးမွာလည္​း စိတ္​၀င္​စားမႈ ​ေလ်ာ့နည္​းတတ္​ၾကပါတယ္​။
----------------

​ေမး >> Late talker ​ေတြကို special needs အျဖစ္​ သတ္​မွတ္​ႏိုင္​ပါသလား?

​ေျဖ >> Late talker​ေလး​ေတြက ဘာသာစကား ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈသာ ​ေနာက္​က်​ေပမယ္​့ တျခား ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈ​ေတြက​ေတာ့ သာမန္​ပါ။ Autismနဲ႔ Down Syndromeလိုမ်ိဳးက​ေတာ့ ဘာသာစကားသာမက တျခား ဖြံၿဖိဳးမႈ​ေတြပါ ​ေႏွး​ေကြး​ေနတတ္​ၾကပါတယ္​။ ဒါ​ေပမယ္​့ ဆရာ​၊ ဆရာမ​ေတြအ​ေနနဲ႔ ဘယ္​က​ေလးကိုမွ special needsလို႔ တံဆိပ္​ကပ္​ခြင္​့မရိွသလို ကပ္​ခဲ့ရင္​လည္​း ဆရာ့က်င္​့၀တ္​ကို ​ေဖာက္​ဖ်က္​တာပါ။ သံသယရိွရင္​​ေတာင္​ ပညာ႐ွင္​​ေတြနဲ႔ ​ေဆြး​ေႏြးဖို႔ မိဘ​ေတြကို နားခ်ရပါမယ္​။
----------------

​ေမး >> Late talker အမ်ိဳးအစား ဘယ္​ႏွမ်ိဳး​ေလာက္​ ရိွပါသလဲ?

​ေျဖ >> အဓိကအားျဖင္​့က​ေတာ့ ႏွစ္​မ်ိဳးရိွတယ္​ဗ်။

# ပထမတစ္​ခုက Speech Disorder - အသံထြက္​ ခက္​ျခင္​း ျပႆနာ။ က​ေလး​ေတြ စကား​ေျပာရာမွာ အသံထြက္​ဖို႔ ခက္​ခဲျခင္​း၊ စကားထစ္​ျခင္​း၊ စကားမပီျခင္​း၊ အသံထြက္​​​ေသာ္​လည္​း အသံထြက္​မမွန္​ျခင္​း​ေတြဟာ ဒီျပႆနာရဲ႕ လကၡဏာ​ေတြပါပဲ။

#​ ေနာက္​တစ္​ခုက Language Disorder - ဘာသာစကား မႂကြယ္​၀ျခင္​း ျပႆနာ။ ဒီျပႆနာကိုလည္​း (၂)မ်ိဳးထပ္​ခြဲ ႏိုင္​ပါတယ္​။

(၁) Receptive Language Disorder - ဒီျပႆနာ ရိွတဲ့က​ေလး​ေတြက သူတို႔ကိုေျပာတဲ့ စကားအမ်ားစုကို နားမလည္​ႏိုင္​ၾက႐ွာပါဘူး။ တနည္​းအားျဖင္​့ ဆိုရရင္​​ေတာ့ Receptive skill ျဖစ္​တဲ့ listening skill - နား​ေထာင္​မႈစြမ္​းရည္​ အားနည္​းၾကတာပါ။

(၂) Expressive Language Disorder - ဒီျပႆနာရဲ႕ လကၡဏာက​ေတာ့ က​ေလး​ေတြ သူတို႔ကို ​ေျပာသမ်ွနားလည္​ၾက​ေပမယ္​့ reply ျပန္​ဖို႔၊ ျပန္​​ေျပာျပဖို႔ ​ေတာ္​​ေတာ္​ခက္​​ေနတတ္​ၾကတာပါ။ စကားလံုးမႂကြယ္​၀တာရယ္​၊ စကားလံုး​ေတြကို တြဲမ​ေျပာတတ္​တာရယ္​၊ ​ေျပာသင္​့တာကို မ​ေရြးခ်ယ္​တတ္​ၾကတာ​ရယ္​​ေၾကာင္​့ သူတို႔​ေျပာတာကို တျခားလူက နားမလည္​ၾကပါဘူး။

-----------------


​ေမး >> မိဘ​ေတြအ​ေနနဲ႔ late talker​ေလး​ေတြအတြက္​ ဘာ​ေတြမ်ား ကူညီလုပ္​​ေဆာင္​​ေပးသင္​့ပါသလဲ?

​ေျဖ >> မိဘ​ေတြအ​ေနနဲ႔ လုပ္​​ေဆာင္​​ေပးရမွာ ႏွစ္​ပိုင္​းရိွတယ္​။ မိဘ​ေတြကိုယ္​တိုင္​က က​ေလးကို စိတ္​႐ွည္​စြာနဲ႔ language exposure - ဘာသာစကားနဲ႔ ထိ​ေတြ႕ခြင္​့​ မ်ားမ်ား​ေပးရမယ္​။ ​ေနာက္တစ္​ပိုင္​းက​ေတာ့ တတ္​ကြၽမ္​းနားလည္​တဲ့ ပညာ႐ွင္​မ်ားနဲ႔ တိုင္​ပင္​​ေဆြး​ေႏြးၿပီး ကုသမႈခံယူရမွာ ျဖစ္​ပါတယ္​။

မိဘ​ေတြ ဖန္​တီး​ေပးရမယ္​့ အခြင္​့အလမ္​းမ်ား
..............................................................

# မိဘ​ေတြအ​ေနနဲ႔ သားသမီးအတြက္​ အခ်ိန္​ပို​ေပးၿပီး စကားမ်ားမ်ား​ေျပာ​ေပးပါ။ စကား​ေျပာတဲ့အခါမွာ က​ေလးနဲ႔ မ်က္​လံုးတစ္​တန္​းတည္​း (same eye level) ​ေနၿပီး ျဖည္​းျဖည္​းမွန္​မွန္​နဲ႔ ႐ွင္​းလင္​းစြာ ​ေျပာရပါမယ္​။

# ​ေန႔တိုင္​း က​ေလးစိတ္​၀င္​စားမယ္​့ စာအုပ္​(ပံုျပင္​ + ကာတြန္​း) ​ေတြကို ဖတ္​ျပ​ေပးပါ။ က​ေလး လက္​လွမ္​းမီတဲ့၊ ျမင္​သာတဲ့ ​ေနရာ​ေတြမွာ စာအုပ္​၊ ပိုစတာ​ေတြနဲ႔ language rich environment ျဖစ္​​ေအာင္​ ဖန္​တီး​ေပးပါ။

# Expansion behaviour ဆိုတဲ့ ခ်ဲ႕​ေျပာတဲ့ စနစ္​ကို သံုး​ေပးပါ။ ဥပမာ - က​ေလးက "ဆင္​"လို႔ ​ေျပာရင္​ မိဘက "ဆင္​ႀကီးက အႀကီးႀကီးပဲ" ၊ "ဆင္​က ၾကံ​ေတြကို စားတယ္​"ဆိုၿပီး ခ်ဲ႕​ေျပာ​ေပးရပါမယ္​။

# က​ေလးက စကားစမ္​း​ေျပာတဲ့အခါ သူ​ေျပာတာ အားလံုးကို လိုက္​ျပန္​​ေျပာတဲ့ Imitation behaviourဆိုတဲ့ စနစ္​ကိုလည္​း သံုးသင္​့ပါတယ္​။

# Responsive questioning behaviour ဆိုတဲ့ ​ေမးခြန္​း​ေလး​ေတြ ​ေမး​ေပးတဲ့ စနစ္​ကလည္​း အရမ္​း​ေကာင္​းပါတယ္​။

# Bilingual children ဆိုတဲ့ မိခင္​ဘာသာစကား ႏွစ္​မ်ိဳးနဲ႔ အထက္​​ေျပာရတဲ့ က​ျပား က​ေလး​ေတြအတြက္​ဆိုရင္​ "One Parent One Language (OPOL) Rule"ကိုသံုး​ေပးပါ။ မိခင္​နဲ႔ ဖခင္​က တစ္​ဘာသာစီကို ခြဲၿပီး ပံု​ေသ​ေျပာ​ေပးရတဲ့ စည္​းမ်ဥ္​းကို သံုးျခင္​းဟာ က​ေလးအတြက္​ မွတ္​ရတာ ပိုလြယ္​​ေစႏိုင္​ပါတယ္​။

တတ္​ကြၽမ္​းသူမ်ားနဲ႔ ​ေဆြး​ေႏြးတိုင္​ပင္​ျခင္​း
..........................................................

# မိဘ​ေတြအ​ေနနဲ႔ မိမိက​ေလးကို late talkerလို႔ သံသယ၀င္​ခဲ့ရင္​ က​ေလး​ေဆးရံု​ေတြမွာ Speech-Language Pathologist​ေတြနဲ႔ ​ေဆြး​ေႏြးတိုင္​ပင္​ၿပီး အ​ေၾကာင္​းအရင္​းကို ႐ွာရပါမယ္​။ ဒီဘာသာစကားပညာ႐ွင္​​ေတြဟာ က​ေလးရဲ႕ ဦး​ေႏွာက္​ဖြဲ႔စည္​းပံု ခ်ိဳ႕ယြင္​းခ်က္​ရိွမရိွ၊ sound producing mechanism ​ဆိုတဲ့ အသံထြက္​ ကိရိယာအစိတ္​အပိုင္​း​ေတြျဖစ္​တဲ့ လ်ွာ၊အာသီး၊ အသံအိုး၊ ​ေလႁပြန္​တို႔မွာ အမွားအယြင္​းရိွမရိွ၊ ျပင္​းထန္​တဲ့ ပတ္​၀န္​းက်င္​ရဲ႕ ႐ိုက္​ခတ္​မႈ​ေတြ​ေၾကာင္​့ စိတ္​ဒဏ္​ရာ​ေတြရိွမရိွ စစ္​​ေဆးၿပီး အ​ေၾကာင္​းရင္​း႐ွာၾကပါလိမ္​့မယ္​။

# Language disorder ရိွတဲ့ က​ေလး​ေတြအတြက္​ အၾကားအာရံု စစ္​​ေဆးမႈ (Audiological assessment) လုပ္​​ေပးရပါမယ္​။

# Late talker​ေလး​ေတြကို ဂ႐ုတစိုက္​ စိတ္​႐ွည္​လက္​႐ွည္​​ ​ေလ့က်င္​့​ေပးႏိုင္​တယ္​့ မူႀကိဳကို မိဘ​ေတြအ​ေနနဲ႔ ဂ႐ုတစိုက္​ ​ေရြးခ်ယ္​ရပါမယ္​။ ၿပီး​ေတာ့ က​ေလးရဲ႕ အ​ေျခအ​ေနကို ​ေက်ာင္​းတာ၀န္​ရိွသူ​ေတြနဲ႔ ​ေဆြး​ေႏြးၿပီး သူတို႔ရဲ႕ လမ္​းၫႊန္​ခ်က္​​ေတြကို လိုက္​နာရပါမယ္​။
-------------


     အ​ထက္​က အ​ေၾကာင္​းအရာ​ေတြက​ေတာ့ မိဘအမ်ားစု သိခ်င္​ၾကတဲ့ ​ေမးခြန္​း​ေတြကို ​​ေလ့လာမိသ​ေလာက္​ ​ႀကိဳးစား​ေျဖျပထားတာပါ။ က​ေလး​ေတြနဲ႔ ပတ္​သက္​တဲ့ ထာ၀ရမွန္​ကန္​တဲ့ ပရမတၱ သစၥာတရား - Universal truth တစ္​ခုရိွပါတယ္​။ အဲဒါက​ေတာ့ "Every child is unique" ဆိုတဲ့စကားပါ။ က​ေလးတစ္​​ေယာက္​ခ်င္​းစီဟာ ကိုယ္​ပိုင္​သီးျခား ၀ိ​ေသသနဲ႔ ​ေမြးဖြားလာၾကတဲ့ လူသား​ေတြပါ။ သူ႔က​ေလးက ဒီအခ်ိန္​မွာ ဒီလိုျဖစ္​လို႔ ငါ့က​ေလးလည္​း ျဖစ္​ရမယ္​ဆိုၿပီး ​ေယာင္​လို႔​ေတာင္​ မ​ေတြးပါနဲ႔။ အကယ္​၍ ကိုယ္​့က​ေလးကို late talkerလို႔မ်ား သံသယရိွခဲ့ရင္​ ပတ္​၀န္​းက်င္​က တတ္​​ေယာင္​ကားစကား​ေတြကို ဂ႐ုမစိုက္​ပဲ တတ္​ကြၽမ္​းသူ​ေတြနဲ႔ပဲ တိုင္​ပင္​ပါလို႔ပဲ အၾကံ​ေပးလိုက္​ပါရ​ေစ။

(ရင္​ေသြး​​ငယ္​​တိုင္း​ရဲ႕ တီတီတာတာ စကားသံ​ေလး​ေတြနဲ႔ ကမာၻ​ေျမႀကီးရဲ႕ အလွဆံုး ​ေတးသြား​ေတြကို သီက်ဴးႏိုင္​ၾကပါ​ေစသား...)

တီခ်ယ္​အာကာ

No comments: