ကေလးေတြရဲ႕ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အေတြ႔ရအမ်ားဆံုး ျပႆနာတစ္ခုကေတာ့ စကားေျပာေနာက္က်ျခင္းပါ။ ၂၀၁၄ခုႏွစ္မွာ ျပဳလုပ္ခဲ့တဲ့ သုေတသနတစ္ခုအရ အသက္၂ႏွစ္မွ ၄ႏွစ္ၾကား ကေလး၁၀၀မွာ ၁၉ေယာက္က စကားေျပာေနာက္က်ေသာ ကေလး - late talker အျဖစ္ သတ္မွတ္ခံရပါတယ္။
ေမး >> ဘယ္လိုကေလးမ်ိဳးကို Late talkerလို႔ သတ္မွတ္ႏိုင္ပါသလဲ?
ေျဖ >> အသက္၂ႏွစ္ကေန ၄ႏွစ္ၾကား ကေလးတခ်ိဳ႕ဟာ ကာယ၊ ဉာဏ၊ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံေရးနဲ႔ စိတ္လႈပ္ရွားမႈဆိုင္ရာ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈေတြမွာ ပံုမွန္ျဖစ္ေပမယ့္ ဘာသာစကား ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈမွာေတာ့ ရြယ္တူကေလးေတြနဲ႔ ယွဥ္ရင္ ေနာက္က်တတ္ၾကပါတယ္။ Speech - Language Pathologist လို႔ေခၚတဲ့ "ဘာသာစကားဆိုင္ရာ ေရာဂါေဗဒနဲ႔ ကုထံုးပညာ႐ွင္" ေတြခ်မွတ္ထားတဲ့ စံႏႈန္းကို မျပည့္မီေသးတဲ့ ကေလးေတြကို late talkerလို႔ သတ္မွတ္ႏိုင္ပါတယ္။
---------------
ေမး >> ကေလးေတြရဲ႕ ဘာသာစကား စံႏႈန္းဆိုတာ ဘယ္လိုပါလဲ?
ေျဖ >> ဘာသာစကား ပညာရွင္ေတြဟာ ကေလးေတြ သူ႔အသက္အရြယ္နဲ႔သူ အသံုးခ်ႏိုင္လာၾကတဲ့ ဘာသာစကားကို ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ သုေတသနလုပ္ၾကတယ္။ ရလာတဲ့ အခ်က္အလက္ေတြေပၚမွာ အေျခခံၿပီး standard စံႏႈန္းအေနနဲ႔ လမ္းၫႊန္ခ်က္ေပးခဲ့ၾကတယ္။ ဒီစံႏႈန္းကို ကေလးေတြရဲ႕ ဘာသာစကားဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ မိုင္တိုင္မ်ား Language Developmental Milestones လို႔လဲ လူသိမ်ားပါတယ္။
>> ကေလးေတြရဲ႕ ဘာသာစကား ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ မိုင္တိုင္ေတြက တစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္လည္း ကြဲျပားၾကပါေသးတယ္။
# ဥပမာ - ရြယ္တူ ေယာကၤ်ားေလးနဲ႔ မိန္းကေလးကို ႏိႈင္းယွဥ္ရင္ မိန္းကေလးက ပိုၿပီးေစာေစာ စကားစေျပာသလို စကားလံုးလဲ ပိုႂကြယ္၀တယ္။ ဒါဟာ သဘာ၀အရ ဦးေႏွာက္ဖြဲ႔စည္းပံု မတူလို႔ပါ။
# တခ်ိဳ႕ေသာ ကေလးေတြကေတာ့ ဘာသာစကား တစ္မ်ိဳးထက္ ပိုသံုးတဲ့ မိသားစုမွာ ေပါက္ဖြားလာတယ္။ သူတို႔ကို Bilingual Children လို႔ေခၚတယ္။ သူတို႔ဟာ ငယ္စဥ္ဘ၀မွာ ဘာသာစကား ႏွစ္မ်ိဳး၊ သံုးမ်ိဳးေလာက္ မွတ္ရတဲ့အတြက္ ေရာေထြးသြားႏိုင္ၿပီး စကားေျပာေနာက္က်မႈ speech delay ျဖစ္ဖို႔ ရာခိုင္ႏႈန္း ပိုမ်ားပါတယ္။
---------------
ေမး >> ဘယ္လို စံႏႈန္းကို မမီွရင္ late talkerလို႔ သတ္မွတ္ၾကပါသလဲ?
ေျဖ >> ပညာ႐ွင္ေတြ အဆိုအရ အသက္ႏွစ္ႏွစ္ ျပည့္ၿပီးတာေတာင္ စကားလံုးအေရအတြက္ ၅၀ႏွင့္ေအာက္သာ အသံုးခ်ႏိုင္ၿပီး၊ စကားလံုး ႏွစ္လံုး သံုးလံုးပါတဲ့ စကားစု Phrase ေတြကို မေျပာႏိုင္တဲ့ ကေလးမ်ားကို Late talkerလို႔ ယူဆႏိုင္ပါတယ္။ သူတို႔ဟာ ဘာသာစကားအားနည္းလို႔ လူမႈဆက္ဆံေရးမွာလည္း စိတ္၀င္စားမႈ ေလ်ာ့နည္းတတ္ၾကပါတယ္။
----------------
ေမး >> Late talker ေတြကို special needs အျဖစ္ သတ္မွတ္ႏိုင္ပါသလား?
ေျဖ >> Late talkerေလးေတြက ဘာသာစကား ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈသာ ေနာက္က်ေပမယ့္ တျခား ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈေတြကေတာ့ သာမန္ပါ။ Autismနဲ႔ Down Syndromeလိုမ်ိဳးကေတာ့ ဘာသာစကားသာမက တျခား ဖြံၿဖိဳးမႈေတြပါ ေႏွးေကြးေနတတ္ၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဆရာ၊ ဆရာမေတြအေနနဲ႔ ဘယ္ကေလးကိုမွ special needsလို႔ တံဆိပ္ကပ္ခြင့္မရိွသလို ကပ္ခဲ့ရင္လည္း ဆရာ့က်င့္၀တ္ကို ေဖာက္ဖ်က္တာပါ။ သံသယရိွရင္ေတာင္ ပညာ႐ွင္ေတြနဲ႔ ေဆြးေႏြးဖို႔ မိဘေတြကို နားခ်ရပါမယ္။
----------------
ေမး >> Late talker အမ်ိဳးအစား ဘယ္ႏွမ်ိဳးေလာက္ ရိွပါသလဲ?
ေျဖ >> အဓိကအားျဖင့္ကေတာ့ ႏွစ္မ်ိဳးရိွတယ္ဗ်။
# ပထမတစ္ခုက Speech Disorder - အသံထြက္ ခက္ျခင္း ျပႆနာ။ ကေလးေတြ စကားေျပာရာမွာ အသံထြက္ဖို႔ ခက္ခဲျခင္း၊ စကားထစ္ျခင္း၊ စကားမပီျခင္း၊ အသံထြက္ေသာ္လည္း အသံထြက္မမွန္ျခင္းေတြဟာ ဒီျပႆနာရဲ႕ လကၡဏာေတြပါပဲ။
# ေနာက္တစ္ခုက Language Disorder - ဘာသာစကား မႂကြယ္၀ျခင္း ျပႆနာ။ ဒီျပႆနာကိုလည္း (၂)မ်ိဳးထပ္ခြဲ ႏိုင္ပါတယ္။
(၁) Receptive Language Disorder - ဒီျပႆနာ ရိွတဲ့ကေလးေတြက သူတို႔ကိုေျပာတဲ့ စကားအမ်ားစုကို နားမလည္ႏိုင္ၾက႐ွာပါဘူး။ တနည္းအားျဖင့္ ဆိုရရင္ေတာ့ Receptive skill ျဖစ္တဲ့ listening skill - နားေထာင္မႈစြမ္းရည္ အားနည္းၾကတာပါ။
(၂) Expressive Language Disorder - ဒီျပႆနာရဲ႕ လကၡဏာကေတာ့ ကေလးေတြ သူတို႔ကို ေျပာသမ်ွနားလည္ၾကေပမယ့္ reply ျပန္ဖို႔၊ ျပန္ေျပာျပဖို႔ ေတာ္ေတာ္ခက္ေနတတ္ၾကတာပါ။ စကားလံုးမႂကြယ္၀တာရယ္၊ စကားလံုးေတြကို တြဲမေျပာတတ္တာရယ္၊ ေျပာသင့္တာကို မေရြးခ်ယ္တတ္ၾကတာရယ္ေၾကာင့္ သူတို႔ေျပာတာကို တျခားလူက နားမလည္ၾကပါဘူး။
-----------------
ေမး >> မိဘေတြအေနနဲ႔ late talkerေလးေတြအတြက္ ဘာေတြမ်ား ကူညီလုပ္ေဆာင္ေပးသင့္ပါသလဲ?
ေျဖ >> မိဘေတြအေနနဲ႔ လုပ္ေဆာင္ေပးရမွာ ႏွစ္ပိုင္းရိွတယ္။ မိဘေတြကိုယ္တိုင္က ကေလးကို စိတ္႐ွည္စြာနဲ႔ language exposure - ဘာသာစကားနဲ႔ ထိေတြ႕ခြင့္ မ်ားမ်ားေပးရမယ္။ ေနာက္တစ္ပိုင္းကေတာ့ တတ္ကြၽမ္းနားလည္တဲ့ ပညာ႐ွင္မ်ားနဲ႔ တိုင္ပင္ေဆြးေႏြးၿပီး ကုသမႈခံယူရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
မိဘေတြ ဖန္တီးေပးရမယ့္ အခြင့္အလမ္းမ်ား
..............................................................
# မိဘေတြအေနနဲ႔ သားသမီးအတြက္ အခ်ိန္ပိုေပးၿပီး စကားမ်ားမ်ားေျပာေပးပါ။ စကားေျပာတဲ့အခါမွာ ကေလးနဲ႔ မ်က္လံုးတစ္တန္းတည္း (same eye level) ေနၿပီး ျဖည္းျဖည္းမွန္မွန္နဲ႔ ႐ွင္းလင္းစြာ ေျပာရပါမယ္။
# ေန႔တိုင္း ကေလးစိတ္၀င္စားမယ့္ စာအုပ္(ပံုျပင္ + ကာတြန္း) ေတြကို ဖတ္ျပေပးပါ။ ကေလး လက္လွမ္းမီတဲ့၊ ျမင္သာတဲ့ ေနရာေတြမွာ စာအုပ္၊ ပိုစတာေတြနဲ႔ language rich environment ျဖစ္ေအာင္ ဖန္တီးေပးပါ။
# Expansion behaviour ဆိုတဲ့ ခ်ဲ႕ေျပာတဲ့ စနစ္ကို သံုးေပးပါ။ ဥပမာ - ကေလးက "ဆင္"လို႔ ေျပာရင္ မိဘက "ဆင္ႀကီးက အႀကီးႀကီးပဲ" ၊ "ဆင္က ၾကံေတြကို စားတယ္"ဆိုၿပီး ခ်ဲ႕ေျပာေပးရပါမယ္။
# ကေလးက စကားစမ္းေျပာတဲ့အခါ သူေျပာတာ အားလံုးကို လိုက္ျပန္ေျပာတဲ့ Imitation behaviourဆိုတဲ့ စနစ္ကိုလည္း သံုးသင့္ပါတယ္။
# Responsive questioning behaviour ဆိုတဲ့ ေမးခြန္းေလးေတြ ေမးေပးတဲ့ စနစ္ကလည္း အရမ္းေကာင္းပါတယ္။
# Bilingual children ဆိုတဲ့ မိခင္ဘာသာစကား ႏွစ္မ်ိဳးနဲ႔ အထက္ေျပာရတဲ့ ကျပား ကေလးေတြအတြက္ဆိုရင္ "One Parent One Language (OPOL) Rule"ကိုသံုးေပးပါ။ မိခင္နဲ႔ ဖခင္က တစ္ဘာသာစီကို ခြဲၿပီး ပံုေသေျပာေပးရတဲ့ စည္းမ်ဥ္းကို သံုးျခင္းဟာ ကေလးအတြက္ မွတ္ရတာ ပိုလြယ္ေစႏိုင္ပါတယ္။
တတ္ကြၽမ္းသူမ်ားနဲ႔ ေဆြးေႏြးတိုင္ပင္ျခင္း
..........................................................
# မိဘေတြအေနနဲ႔ မိမိကေလးကို late talkerလို႔ သံသယ၀င္ခဲ့ရင္ ကေလးေဆးရံုေတြမွာ Speech-Language Pathologistေတြနဲ႔ ေဆြးေႏြးတိုင္ပင္ၿပီး အေၾကာင္းအရင္းကို ႐ွာရပါမယ္။ ဒီဘာသာစကားပညာ႐ွင္ေတြဟာ ကေလးရဲ႕ ဦးေႏွာက္ဖြဲ႔စည္းပံု ခ်ိဳ႕ယြင္းခ်က္ရိွမရိွ၊ sound producing mechanism ဆိုတဲ့ အသံထြက္ ကိရိယာအစိတ္အပိုင္းေတြျဖစ္တဲ့ လ်ွာ၊အာသီး၊ အသံအိုး၊ ေလႁပြန္တို႔မွာ အမွားအယြင္းရိွမရိွ၊ ျပင္းထန္တဲ့ ပတ္၀န္းက်င္ရဲ႕ ႐ိုက္ခတ္မႈေတြေၾကာင့္ စိတ္ဒဏ္ရာေတြရိွမရိွ စစ္ေဆးၿပီး အေၾကာင္းရင္း႐ွာၾကပါလိမ့္မယ္။
# Language disorder ရိွတဲ့ ကေလးေတြအတြက္ အၾကားအာရံု စစ္ေဆးမႈ (Audiological assessment) လုပ္ေပးရပါမယ္။
# Late talkerေလးေတြကို ဂ႐ုတစိုက္ စိတ္႐ွည္လက္႐ွည္ ေလ့က်င့္ေပးႏိုင္တယ့္ မူႀကိဳကို မိဘေတြအေနနဲ႔ ဂ႐ုတစိုက္ ေရြးခ်ယ္ရပါမယ္။ ၿပီးေတာ့ ကေလးရဲ႕ အေျခအေနကို ေက်ာင္းတာ၀န္ရိွသူေတြနဲ႔ ေဆြးေႏြးၿပီး သူတို႔ရဲ႕ လမ္းၫႊန္ခ်က္ေတြကို လိုက္နာရပါမယ္။
-------------
အထက္က အေၾကာင္းအရာေတြကေတာ့ မိဘအမ်ားစု သိခ်င္ၾကတဲ့ ေမးခြန္းေတြကို ေလ့လာမိသေလာက္ ႀကိဳးစားေျဖျပထားတာပါ။ ကေလးေတြနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ထာ၀ရမွန္ကန္တဲ့ ပရမတၱ သစၥာတရား - Universal truth တစ္ခုရိွပါတယ္။ အဲဒါကေတာ့ "Every child is unique" ဆိုတဲ့စကားပါ။ ကေလးတစ္ေယာက္ခ်င္းစီဟာ ကိုယ္ပိုင္သီးျခား ၀ိေသသနဲ႔ ေမြးဖြားလာၾကတဲ့ လူသားေတြပါ။ သူ႔ကေလးက ဒီအခ်ိန္မွာ ဒီလိုျဖစ္လို႔ ငါ့ကေလးလည္း ျဖစ္ရမယ္ဆိုၿပီး ေယာင္လို႔ေတာင္ မေတြးပါနဲ႔။ အကယ္၍ ကိုယ့္ကေလးကို late talkerလို႔မ်ား သံသယရိွခဲ့ရင္ ပတ္၀န္းက်င္က တတ္ေယာင္ကားစကားေတြကို ဂ႐ုမစိုက္ပဲ တတ္ကြၽမ္းသူေတြနဲ႔ပဲ တိုင္ပင္ပါလို႔ပဲ အၾကံေပးလိုက္ပါရေစ။
(ရင္ေသြးငယ္တိုင္းရဲ႕ တီတီတာတာ စကားသံေလးေတြနဲ႔ ကမာၻေျမႀကီးရဲ႕ အလွဆံုး ေတးသြားေတြကို သီက်ဴးႏိုင္ၾကပါေစသား...)
တီခ်ယ္အာကာ
No comments:
Post a Comment