Sunday, March 25, 2018

''​ေရခ်ိဳးဆိပ္​''


( ၁ )

ရြာမနက္ခင္း......။
မိုးမလင္းခင္ လင္းၾကက္တြန္ကတည္းက ရြာက နိုးနွင့္ပါျပီ။ သည္ေခတ္မွာေတာ့ တခ်ိဳ႕ ​ေတာင္သူအိမ္ေတြမွာ တရုတ္နာရီေတြ ခပ္ၾကြားၾကြား ခ်ိတ္ထားနိုင္ေပမယ့္ ကြ်န္မတို႔ ငယ္ငယ္ကေတာ့ ရြာမွာ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းကလြဲလို႔ အိမ္ေတြမွာ နာရီမရွိၾကပါ။ ​ေရွးကဗ်ာေတြထဲကလုိ ၾကက္သံကို ဗဟိုျပဳရပါသည္။ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းေတြမွာေတာ့ ခ်ိန္သီးနာရီၾကီးေတြက ခန္႔ညားလွသည္။ နာရီေတြကို ေျပာင္လက္ေနေအာင္ တိုက္ခြ်တ္ ထားတာဆိုေတာ့ ရြာေက်ာင္းသာ အိုရင္ အိုမည္။ နာရီေတြ မအိုပါ။ ခ်ိန္သီးေတြက ဘယ္တစ္ခ်က္ ညာတစ္ခ်က္ ေဂ်ာက္ဂ်က္ ေဂ်ာက္ဂ်က္ မရပ္မနားရွိတာကိုပဲ ကြ်န္မတို႔ သြားေငးၾကစျမဲ။

သည္ေခတ္မွာေတာ့ နာရီၾကည့္ သြားသည္ဆိုလ်ွင္ ရယ္စရာေကာင္းေရာ့မည္။ အခ်ိန္ျပည့္လို႔ ေဒါင္ေဒါင္ဒင္ဒင္ျမည္တာကလည္း ကြ်န္မတို႔အဖို႔ ထူးဆန္းသည္။ နာရီအေၾကာင္း ကြ်န္မေျပာရတာ အေၾကာင္းရွိပါသည္။ စက္နာရီက နာရီထိုးသံကို တစ္ရြာလံုး မၾကားနိုင္ပါ။ သည္ေတာ့ ဦးပဥၨင္းေတြ ၊ ကိုရင္ေတြက ေၾကးေမာင္း ထ ထိုးၾကရသည္။

ထေလာ့ ....  ရြာကေလး။
ရြာသူေတာ္ေကာင္းတို႔ ဆြမ္းထမင္း ၊ ဆြမ္းဟင္း ခ်က္ၾကကုန္လာ့။ မိုးေသာက္အာရံုမွာ ဆြမ္းေတာ္တင္ေလာ့။ ဝမ္းအာဟာရျပည့္စံုေသာ္ သစ္ခင္းကိုင္းခင္း ဆင္းၾကကုန္ေလာ့။

ရြာသူရြာသားေတြကလည္း မေန႔က ပင္ပန္းခဲ႔တာေတြ တစ္ညတာေက်ာခ်ခဲ႔တာနွင့္ပင္ ေျပေပ်ာက္ရေလျပီ။ ကြ်န္မတို႔မိန္းကေလးေတြကေတာ့ ေနကေလး မျပဴတျပဴမွာ ဧရာဝတီျမစ္မထဲ ေရခပ္ဆင္းၾကရသည္။ ေရတစ္အိုး ခါးထစ္ခြင္ ဒါမွမဟုတ္ ေခါင္းေပၚရြက္ျပီး မ်က္နွာသစ္ဆင္းၾကရျခင္းျဖစ္သည္။ ျမစ္ကမ္းပါးနွဳတ္ခမ္းတင္ရြာဆိုေပမယ့္ ေရတစ္ထမ္း တစ္ရြက္ေတာ့ ထမ္းရ ရြက္ရျမဲပင္။ ဆိုးဆိုးဆတ္ဆတ္ ေရတစ္ဖလားခပ္ခ်င္လို႔ ေရတြင္းရယ္ ၊ ေရကန္ရယ္ မရွိ။ ဧရာဝတီျမစ္မၾကီး ရြာေျခမွာရွိေနတာကိုက မခန္းနိုင္ေသာ နတ္ျမစ္လို ေအာက္ေမ႔ေန ၾကတာ မဟုတ္လား။

''ေသာက္ပါေလ႔ေအ။ ခ်ိဳးပါေလ႔... ျမစ္ဆိပ္မ်ား ငရုတ္တစ္လွမ္း ၊ ခရမ္းတစ္ခုန္ရယ္ရွိသာ... ျမစ္က ထြက္မေျပးပါဘူးဟဲ႔...​ေရေတြ ေဘာက္ဘက္လန္ေအာင္ ခပ္ထားစရာမလိုေပါင္... သံုးေရတစ္အိုး ၊ န ( ႏြား ) ေရတစ္အိုး ထည့္ထားျပီးရင္ က်န္တာ ေသာက္ေရေလာက္ပဲ လိုသာပါ''
ၾကီးေတာ္တို႔ အေမတို႔က ကြ်န္မအစ္မအပ်ိဳေတြ ျမစ္ဆိပ္ေရဆင္းခပ္တာကို မၾကိဳက္မရွိ။ ေရဆိုတာ အိမ္မွာျပည့္ေကာင္းတာ ၊ ရွိေကာင္းတာ ၊ ေပါေကာင္း မ်ားေကာင္းတာ အမွန္ပင္။ သို႔ေသာ္ ကြ်န္မအစ္မေတြမွာ ေရခပ္ၾကရင္း စကားေျပာၾကရသည္။ အပ်ိဳအခ်င္းခ်င္းသာ နားလည္နိုင္ေသာ ဘာသာစကားေတြ ေရခပ္လမ္းမွာမွ ေျပာၾကရသည္။

ဇာတ္ပြဲအေၾကာင္း ၊ ဘုရားပြဲအေၾကာင္း ၊ ေတာရြာမွာ ဘဘေက်ာ္နတ္ပြဲ သြားၾကမည့္အေၾကာင္း ၊ ဝတ္ခ်င္စားခ်င္ရွိရသည့္ အက်ႌပံုဆန္းေတြအေၾကာင္း ၊ ရက္ကန္းက် ထမီေတြအေၾကာင္း ၊ ဒါမ်ိဳးက ေရခပ္တုန္းမွာ ဆံုၾကရ ေျပာၾကရတာမဟုတ္လား။ သည္ေတာ့ ျမစ္ေရကို တစ္ေခါက္ ခပ္ရလို႔လည္္း မေမာ။ နွစ္ေခါက္ခပ္ရလို႔လည္း မေမာ။ ဆယ္ေခါက္ခပ္ရဦးေတာ့ ခပ္နိုင္ၾကပါသည္။ သို႔ေသာ္ မ်က္နွာေကာင္း မရ။ ျမစ္မ်ား ထြက္ေျပးမွာက်လို႔တဲ႔။

ႏြားစာက်င္းထဲမွာ ပဲေမွာ္ ၊ ပဲရိုးေက် ၊ ေျပာင္းရိုးေက်နွင့္ ျမက္စိုကို စဥ္းကာ ေရနွင့္ စပ္စပ္ေလာ္ကာ ထည့္ရသည္။ ေရကလည္း ကုန္ေတာ့ အကုန္သား။ သံုးေရအိုးကေတာ့ မီးဖိုေခ်ာင္သံုး လက္ေလးလက္ေပါ႔သံုးဖို႔ေပါ႔။ ေသာက္ေရကလည္း ျမစ္ေရေသာက္ ၾကီးျပင္းရသူေတြဆိုေတာ့ ျမစ္ေရမွပဲ ေလးေလးပင္ပင္နွင့္ အာသာေျပရပါသည္။

" ျမစ္ေရေအးေအးၾကည္ၾကည္ မနက္ေစာေစာ ထခပ္ၾကပါဟဲ႔...​ေလွမလူး ၊ ႏြားမကူးခင္ ခပ္မွ သန္႔သန္႔ကေလးရသာ...ဘုရားဆြမ္းေတာ္ ၊ ရဟန္းဆြမ္းေတာ္အတြက္ ဆြမ္းထမင္း ၊ ဆြမ္းဟင္းမ်ား ေရကေလးသန္႔သန္႔နဲ႔ ခ်က္ၾကေလာင္းၾကဟဲ႔...မနက္ေစာေစာထ ငါ႔ေျမး။ ေရခ်ိဳးဆိပ္မွာ မခပ္နဲ႔...အထက္နား ဝါးၾကိမ္ေတာေျခမွာ သြားခပ္ေခ် "

အဘက အိပ္ယာထပ်င္းေသာကြ်န္မကို ေစာေစာနွိဳးျပီး ျမစ္ေရခ်ိဳ ခပ္ခိုင္းေလ႔ရွိ၏။ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းက စက္နာရီ ငါးနာရီမွာ ေၾကးေမာင္းတစ္တံု ထိုးေလ့ရွိရာ ယင္းအခ်ိန္သည္ ျမစ္ေရထဲ အကူးအလူးနည္းၾကေသးသည္။ ေလွသမၺာန္ ၊ စက္တပ္ေလွ ၊  မီးသေဘၤာေတြ လွိဳင္းၾကီးထေအာင္ မျဖတ္ၾကေသးခင္ ေရအၾကည္ခပ္ခိုင္းျခင္းျဖစ္ပါ၏။ အဘေျပာတာ အမွန္ပါ။ မနက္ေစာေစာ ျမစ္ဆိပ္ဆင္းရတာ ၾကည္နူးစရာေကာင္းလွပါသည္။ ေရာင္နီေျပေျပကေလးေအာက္မွာ ျမစ္ေရေသာင္စပ္လမ္းသည္ပင္ ပကတိေအးျမတည္ျငိမ္လ်က္ ျမစ္ေလက တေသြးေသြး။ အိပ္မွဳန္စံုမႊားစိတ္တို႔သည္ပင္ ၾကည္လင္လန္းဆန္းသြားရပါ၏။

ကြ်န္မတို႔ငယ္ငယ္ လူမွန္းသိကတည္းက ရြာေဘးကစီးဆင္းေနသည့္ ျမစ္ၾကီး။ အဘတို႔ကေတာ့ အေရွ႕ျမစ္ ေခၚၾကသည္။ အေနာက္ျမစ္က ခ်င္းတြင္း။ အဘ၏သမီးအၾကီးဆံုး ၾကီးေတာ္က ေရစၾကိဳျမိဳ႔နယ္ ျဖံဳဘူးရြာမွာေနတာဆိုေတာ့ အေရွ႕ျမစ္နွင့္ အေနာက္ျမစ္ၾကားက ကၽြန္းရြာေတြဆီ ကြ်န္မတို႔ ကူးေနလူးေနက်ပင္။ ကြ်န္းရြာေတြ အေရွ႕ဘက္ကျမစ္ကို အေရွ႕ျမစ္ ၊ အေနာက္ဘက္က ျမစ္ကို အေနာက္ျမစ္ ေခၚျခင္းျဖစ္ပါ၏။ သည္ေတာ့ ကြ်န္မတို႔ဥဒယကလည္း ဧရာဝတီျမစ္ကို အေရွ႕ျမစ္လို႔ပဲ သံုးၾကေတာ့သည္။

( ၂ )

" ငွက္ကေလးေတြ .... စိုးစီ... စိုးစီ ... ဝင္းေပါက္မွာျမည္ ...... ခ်ိန္တန္ျပီ .. ညီမေထြးရဲ႕ ...ဆြမ္းေတာ္ကပ္လွည့္ .... "

ကြ်န္မအရြယ္ေရာက္လို႔ ဒီကဗ်ာေလးဖတ္ရေတာ့မွ ငယ္ဘဝ ရြာ့မနက္ခင္း ဧရာဝတီမနက္ခင္းကို ေနာက္ေၾကာင္းျပန္ ခံစားရပါသည္။
မနက္ေစာေစာၾကီးထျပီး ျမစ္တစ္ျမစ္ကို ကမ္းပါးထိပ္က ရပ္ၾကည့္ပါ။ ျမစ္တစ္ျမစ္၏ က်က္သေရအရွိဆံုးအခ်ိန္ကို ေတြ႔နိုင္ပါ၏။ ကိုယ့္ရြာေဘးက ျမစ္ၾကီးတစ္ျမစ္ စီးဆင္းေနတာကပင္ အားရွိခ်င္စဖြယ္။ ျမစ္ေရၾကည္ၾကည္ခပ္ခ်ိန္မွာ ငွက္ကေလးေတြ က်ီက်ီက်ာက်ာ ေအာ္ျမည္ေနၾကျပီ။ အစ္မေတြက ျမစ္ေရသန္႔သန္႔ျဖင့္ ဆြမ္းခ်က္ၾကျပီ။ က်က္ျပီဆိုေတာ့ ဦးေပါင္းပါေအာင္ ခူးခပ္ျပီး ဆြမ္းေတာ္တင္ၾကသည္။ ကြ်န္မတို႔ရြာေတြမွာ ေျမအိုးနွင့္ ထမင္းခ်က္ၾကတာဆိုေတာ့ ဆန္က အိုးတက္သည္နွင့္ စေလာင္းဖံုးအထိ ေမာက္ေမာက္ကေလး ရွိတတ္ပါသည္။ စေလာင္းဖံုးလက္ကိုင္ကေလးထဲအထိ ထမင္းေရာက္ေတာ့ ဦးေပါင္းဖူးဖူးကေလး ရသည္။ ဦးေပါင္းမပ်က္ေအာင္ ေအာက္ဖက္က ေယာင္းမနွင့္ေကာ္ကာ ဆြမ္းထမင္း ျပင္ၾက ကပ္ၾကသည္။ ဦးေပါင္းဖူးဖူးပဲ႔ေအာင္ ခူးလို႕ ခပ္လို႕ကေတာ့ အဆူအေငါက္ခံရဖို႔သာျပင္။

အၾကည္ခံထားရေသာ ဘုရားေသာက္ေတာ္ေရအိုးထဲက ေသာက္ေတာ္ေရငါးခြက္ ခပ္ ၊ ရိုရိုေသေသ ကပ္ ၊ ဆြမ္းထမင္းပူပူကို ေၾကြရည္သုတ္အုပ္ကေလးထဲ ရြာေက်ာင္းေလးေက်ာင္းက ကိုယ္ေတာ္ေတြအဖို႔ရာ ခူးနွင့္ ခပ္နွင့္ရသည္။ ေဝယ်ာေဝစၥေတြျပီးေတာ့ ဆရာေတာ္ေက်ာင္းက ခုနွစ္နာရီ ေၾကးေမာင္းထိုးျပန္ပါ၏။ အေမတို႔ ၊ အစ္မတို႔ ၊ ၾကီးေတာ္တို႔ ၊ ေဒြးေလးတို႔ အခင္းဆင္းၾကရေတာ့မည္။ ထမင္းပူပူထဲ နွမ္းဆီနွစ္ေပါက္ ၊ သံုးေပါက္ဆမ္းျပီး ငါးပိကင္ရွိေတာ့ ငါးပိကင္ ၊ ခ်ဥ္ေပါင္ငပိခ်က္ကေလး ညကက်န္ေတာ့ က်န္တာနွင့္ စားၾကရံုပင္။ ဒါဆိုလ်ွင္ ေနတစ္မြန္းတည့္စာ အဆာခံနိုင္ၾကျပီ။

" မထူး ... ႏြားေက်ာင္းမထြက္ခင္ နေရကေလး ျဖည့္ခဲ႔ဦး .....  ျမစ္ထဲ ေရကူးမေနနဲ႔ေနာ္ ... လက္ပံေခ်ာက္ဘက္ မသြားနဲ႔ ...  ကမ္းပါးေခ်ာက္ၾကီး နက္တယ္ ...ႏြားေတြ ေဖာင္းကားကုန္းဘက္ လႊတ္ .... ျမက္ေပါတယ္ ... ကမ္းပါးထိပ္ မေရာက္ေစနဲ႔ ...."

မွာလို႔သာ မွာတာပါ။ ျမစ္ကမ္းပါးတစ္ေလ်ွာက္က ျမက္စိုကြင္းကို ႏြားေတြ ၾကိဳက္သည္။ တစ္ျပန္႔ၾကီး စားနိုင္ၾကသည္။ တစ္ခါတစ္ရံ ျမစ္ကမ္းပါးက အိကနဲ ျပိဳတတ္သည္။ ျမစ္ကမ္းနားတန္းရြာေတြမွာ ႏြားေတြ ျမစ္ေရထဲ က်ခဲ႔တာမ်ားျပီ။ ႏြားေတြက ျမက္စိုေနာက္လိုက္ရင္း ျမစ္ကမ္းပါးဘက္ေရာက္ၾကတာကို ဂရုစိုက္ၾကရပါသည္။ ကြ်န္မတို႔က ျမစ္ေရထဲ ကူးၾကခတ္ၾကရင္း ႏြားေက်ာင္းရတာကို ပိုေပ်ာ္ပါသည္။ ႏြားေတြကလည္း ျမက္စိုျမက္စိမ္းစားၾကရ ကြ်န္မတို႔ကေလးေတြကလည္း ေရကူး ၊ ေရေဆာ့ၾကရ။

ဟိုတုန္း ဟိုအခါကေတာ့ ရြာေနာက္ေက်ာဘက္ ထြက္လိုက္သည္နွင့္ ျမစ္ကို လက္နွင့္ ပုတ္နိုင္ပါျပီ။ ကြ်န္မတို႔ရြာေတြမွာ ျမစ္ကမ္းပါးရယ္လို႔ သမန္းေတာကိုင္းေတာထူထူၾကီးေတြ မရွိ။ ရြာေျမနွင့္ ျမစ္ကမ္းပါးက တိုးလ်ွိဳေပါက္ဆိုေတာ့ ျမင္ကြင္းရွင္းသည္။ ဘယ္နားကၾကည့္ၾကည့္ ျမစ္ကို ျမင္ရသည္။
 ေရၾကီးခါဆိုေတာ့ ေရၾကီးခါအေလ်ာက္ ေရငယ္ခါဆိုေတာ့ ေရငယ္ခါအေလ်ာက္ ေရျပည့္ျမစ္ ၊ စည္းတိမ္ေသာင္ပါးၾကားက စီးဆင္းေနေသာျမစ္ ၊ ေရနီၾကမ္းေတြ လွိဳင္းထေနေသာျမစ္ ၊ ေတာင္ေလက အေၾကးလွန္သည့္ျမစ္။
ဧရာဝတီကို ေႏြေႏြ မိုးမိုး ေဆာင္းေဆာင္း မျမင္ခ်င္၍မရပါ။ မထိေတြ႔ခ်င္လို႔ မရပါ။ ေရွာင္လႊဲခ်င္လို႔ မျဖစ္ပါ။ ဧရာဝတီျမစ္ကို ခရီးသြားဟန္လႊဲ ျမင္ရတာမ်ိဳးမဟုတ္။ သိုးကနဲ သန္႔ကနဲ လွမ္းျမင္ရတာမ်ိဳး မဟုတ္။ မိုးလင္းကမိုးခ်ဳပ္ ျမစ္နဲ႔ အတူေန ၊ ျမစ္ေဘးမွာ အိပ္ ၊ ျမစ္ေရေသာက္ၾကသူေတြခ်ည္းျဖစ္သည္။

ေျပာစကားေတြထဲမွာ " တို႔ျဖင့္ တစ္သက္လံုး ျမစ္ကို မေအလုပ္ေနၾကတာပါေအ " ဆိုသည့္စကား ပါေလ႔ရွိၾကတာသာၾကည့္ေတာ့။

( ၃ )

ကြ်န္မ ေရးခဲ႔လွပါျပီ။ ကြ်န္မတို႔ရြာ ဥဒယသည္ ဧရာဝတီျမစ္ကို ေမးတင္ထားေသာရြာကေလးျဖစ္သည္။ ကြ်န္မတို႔ရြာ၏ေျမာက္ဘက္ နွစ္ရြာေက်ာ္မွာ ဥမၼာဒႏၲီဘြဲ႔ကိုေရးခဲ႔ေသာ ဆရာရႊန္းအပိုင္စားခဲ႔သည္႔ ဆီမီးခံုရြာရွိသည္။ ေတာင္ဘက္နွစ္ရြာေက်ာ္မွာ အဂၤလိပ္ျမန္မာပထမစစ္ပြဲ စစ္ေျပျငိမ္းေရးစာခ်ဳပ္ ခ်ဳပ္ဆိုခဲ႔သည့္ ရႏၲပိုရြာရွိသည္။ ျမစ္အေနာက္ဘက္ကမ္း ကြ်န္မတို႔ရြာနွင့္ မ်က္နွာခ်င္းဆိုင္မွာေတာ့ ကုန္းေဘာင္ေခတ္က ေရႊျပည္ဝန္လို႔ ထင္ရွားေက်ာ္ေဇာခဲ႔ေသာ ျမန္မာပညာရွိသုခမိန္ ေယာမင္းၾကီးဦးဖိုးလွိဳင္၏ဇာတိ ေရပုလဲ ( ရြာပုလဲရြာ )ရြာ ရွိသည္။

သမိုင္းဝင္ထင္ရွားခဲ႔ေသာ ထိုရြာသံုးရြာ၏ ဖိုခံုေလာက္ဆိုင္အလယ္တြင္ ကြ်န္မတို႔ရြာကေလးကေတာ့ ရြာဇနပုဒ္ကေလးမ်ွသာျဖစ္ပါသည္။ အေဖက " တို႔ရြာက သမိုင္းမၾကီးေပမယ့္ ဂုဏ္ၾကီးတယ္သမီးရဲ႕ ... " ဟု ကြ်န္မတို႔တေတြကို ေျပာျပတတ္သည္။ ဘိုးဘြားစဥ္ဆက္ ေျမသီးေျမနွံကိုစား ၊ ျမစ္ေရကိုေသာက္ ၊ ရိုးရိုးသားသားရွိခဲ႔ၾကတာကို ဆိုလိုေလသလား။

ကြ်န္မတို႔ရြာေတြကို ေရွးက ေလွရြာဟု ေခၚၾကသည္။ ေလွနွင့္ တက္နွင့္ ျမစ္ရိုး ၊ ျမစ္မ ထုိထုိေပါက္ ဝမ္းစာရွာခဲ႔ၾကသူေတြ မ်ားပါသည္။ ကြ်န္မတို႔မ်ိဳးဆက္မွာပင္ ဧရာဝတီနွင့္ ခြဲမရခ်င္ခဲ႔။ ျမစ္နွင့္အတူ ၾကီးျပင္းခဲ႔ရတာ မဟုတ္လား။ သည္စာကို ေရးရင္းက ကြ်န္မတို႔ေရခ်ိဳးခဲ႔ၾကသည့္ ေရခ်ိဳးဆိပ္ကို သတိရမိပါသည္။ ကြ်န္မတို႔ရြာေရဆိပ္သည္ ညေနတိုင္လ်ွင္ ဘုရားပြဲ ေက်ာင္းပြဲတမ်ွ စည္ကားေနတတ္သည္။ လုပ္ခင္းကိုင္ခင္းျပန္ေတြ သည္အခ်ိန္က်မွ ေရခပ္ၾက ၊ ေရခ်ိဳးၾက ၊ ေလ်ွာ္ၾကဖြပ္ၾကရတာ မဟုတ္လား။

ျမစ္ဆိပ္နွင့္ရြာၾကား လမ္းကေလးမွာ လူေတြ ပုရြက္ေၾကာင္းလိုက္လို႔။ ေအာ္ၾကဟစ္ၾက ၊ ဆူၾကညံၾက ျမစ္ဆိပ္မွာဆံုရသခိုက္ အေၾကာင္းစံုကို ေပါင္းလန္ေအာင္ေျပာၾကသည္။ ပဲအေၾကာင္း ၊ နွမ္းအေၾကာင္း ၊ ထန္းအေၾကာင္းပါသလို
သားအေၾကာင္း ၊ သမီးအေၾကာင္း ၊ မရီးအေၾကာင္းလည္း ပါသည္။ ရြာအေၾကာင္း ၊ ရပ္အေၾကာင္းပါသလို ဇာတ္အေၾကာင္း ၊ နတ္အေၾကာင္းေတြလည္း ပါသည္။ ျမစ္ဆိပ္ေသာင္ခံုမွာ အဝတ္ေဟာင္းေတြ ေဘးခ်ကာ မ်က္နွာခ်င္းဆိုင္ အဝတ္ေလ်ွာ္ၾကရင္း သတင္းစကား ၊ အတင္းစကား ၊ အဖ်င္းစကားေတြ ပါးေစာင္အျမဳပ္ထြက္ ေျပာၾကသူတို႔က နားကြဲလုမတတ္ ေအာ္ဟစ္ေသာင္းက်န္းေနၾကေသာ ကြ်န္မတို႕ကေလးေတြကို " စကားလံုး မေျပာင္လိုက္တာေနာ္ ....သြား ... ေတာ္ရာ သြားေဆာ့ေခ်ၾက ..... " လို႔ ေငါက္ငမ္းတတ္ေသး၏။

ေငါက္ကာမွ ေငါက္ကေရာ။ ျမစ္ထဲေရာက္လို႔ကေတာ့ ကြ်န္မတို႔ကလည္း နွဳတ္ခမ္းေတြျပာ ၊ မ်က္လံုးေတြနီ ၊ လက္္ေတြ ပဲၾကီးေရပြျဖစ္ေစဦး ျမစ္ထဲက မတက္ျပီ။ ေရကူးျပိဳင္ၾက ၊ ေရငုတ္ျပိဳင္ၾက ၊ ေရထဲငုတ္ျပီး တူတူပုန္းၾက ၊ ေရထဲတင္ စိန္ေျပးတမ္းကစားၾက ၊ဝုန္းဒိုင္းက်ဲလို႔။ ေတာထဲက ႏြားေက်ာင္းျပန္ ၊ ႏြားေရတိုက္ရင္း ျမစ္ထဲ ေရာက္ၾကတာဆိုေတာ့ ျမစ္ေရကိုက္လွျပီ။

" ေဟး .... တို႔အိမ္က ကေလးေတြ ... ျမစ္ထဲ ရွိၾကသလားေဟ႔ .....ႏြားေက်ာင္းျပန္ကတည္း က အိမ္ျပန္မေရာက္ၾကတာ ဆူလိုက္ေငါက္လိုက္ၾကစမ္းပါေဟ့ ..... "

" ဟဲ႔  ... ၾကားလား .... နင္တို႔အိမ္က ဟစ္ေနျပီ။ ကဲလည္း ကဲတဲ႔ဟာေတြ ...  မတက္ဘူးလား .. တက္မွာလား ... ငါ ခ်ည္ရဲတုတ္နဲ႔ လွမ္းထုမွာေနာ္ .... "

ခ်ည္ရဲတုတ္ ( ခ်ည္ရိုက္တုတ္ ) ဆိုတာ အဝတ္ေလ်ွာ္သည့္တုတ္ကို ေခၚျခင္းျဖစ္၏။ ကြ်န္မတို႔ရြာေတြမွာ ရက္ကန္းစင္တင္ရန္ ခ်ည္ခင္မ်ားကို ခ်ည္စာနင္းရင္း တုတ္ျဖင့္ ထုေလ႔နွက္ေလ႔ရွိၾကသည္။ အရိုက္နာေလ ခ်ည္ေကာင္းေလဆိုေတာ့ သည္တုတ္ၾကီးေတြနွင့္ အားရပါးရ လႊဲရိုက္ၾကရသည္။ သည္တုတ္ၾကီးေတြကို အဝတ္ေလ်ွာ္ဖြပ္သည့္ေနရာမွာ သံုးေတာ့လည္း ခ်ည္ရဲတုတ္ေခၚၾကပါ၏။ သည္လို ေဒၚၾကီး ၊ ေဒၚေလး ၊ ေဒြးေလးတို႔က ေငါက္ငမ္းလႊတ္လို႔သာ ႏြားေတြဆြဲျပီး အိမ္ျပန္ခဲ႔ရေသာ္လည္း ျမစ္ဆိပ္က မခြါခ်င္ေသး။ အပ်ိဳေတြ ေရခပ္လမ္း ေခ်ာင္းၾက ၊ ပိုးၾကသူေတြကလည္း ဒုနဲ႔ေဒး။

ဝါဝင္ျပီဆိုလ်ွင္ ကြ်န္မ ရြာကို သတိရေနမိပါသည္။ ဝါဆိုဦးကတည္းက ရြာေျခတြင္ ေရစပ္စပ္ဝင္ေလျပီ။ ရြာေျခ ဝါးၾကိမ္ေတာစပ္မွာ ေရတိုးငါးကေလးေတြ ျမဴးၾကျပီ။ ကြ်န္မတို႔ကေလးမ်ားအဖို႔ေတာ့ ဝါးၾကိမ္ေတာျခံဳၾကီးထဲ တိုးျပီး ငါးနုပ္ငါးသန္းဖမ္းၾကျခင္း
သည္လည္း ကစားနည္းတစ္မ်ိဳးျဖစ္ပါသည္။

ဆန္ခါခံုးမ်ား ၊ ဖ်င္ထည္ေစာင္ပါးမ်ားျဖင့္ ငါးတိုက္ၾကသည္။ ကြ်န္မကေတာ့ ၾကီးေတာ္ခ်ဳပ္ေပးထားေသာ စပ္ထမီကို တိုတိုပါေအာင္ဝတ္ျပီး ေရခ်ိဳးရင္း ငါးတိုက္ရတာ အလြန္ေပ်ာ္ပါသည္။ ငါးနုပ္ေပါက္ကေလးေတြရလာေတာ့ အိမ္ကထင္းမီးဖိုထဲ ပစ္သြင္းကာ ငါးမီးဖုတ္ခ်ိဳခ်ိဳကို သြားေရစာအျဖစ္ စားၾကသည္။

ျမစ္ေရတိုးျပီဆိုလ်ွင္ ရြာထဲကို အရင္မဝင္ေသးပဲ ရြာေတာင္ဖ်ားေခ်ာင္းေပါက္က ပန္းထြက္ကာ ရြာအေရွ႕ကို ေရဝိုင္းသည္။ ျပီးေတာ့ ရြာေျမာက္ဖ်ား ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းနွစ္ေက်ာင္းၾကား လမ္းနိမ္႔ကို ေခါင္းထိုးစီးဝင္ေလ႔ရွိသည္။ သည္အခ်ိန္ ကြ်န္မတို႔တေတြ၏ ေရခ်ိဳးဆိပ္သည္လည္း ရြာ့ေျမာက္ဖ်ား ေျပာင္းၾကရျပီ။ ကြ်န္မတို႕ကေလးေတြကေတာ့ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းနွစ္ေက်ာင္းၾကားက ေရဝင္ခ်ိဳင့္က်င္းလိုျဖစ္ေနေသာ ေရစီးေျမာင္းပက္လက္ထဲ ႏြားစာက်င္းတိုေတြကို ေမ်ာျပီး စီးၾကသည္။ ေရဆန္ကို တြန္းသြားလိုက္ၾက ၊ ေရစုန္ကို ျပန္ေမ်ာခ်လာလိုက္ၾကနဲ႔  ေသာေသာကိုညံလို႔။ ဆူလြန္းမက ဆူလာလ်ွင္ေတာ့ ဆရာေတာ္က ေက်ာင္းဝထြက္ျပီး ၾကိမ္လံုးျပကာ လူစုခြဲရေလ႔ရွိသည္။

ျမစ္ေရေတြ ရြာထဲ ကမ္းျပည့္ကမ္းလ်ွံဝင္ျပီဆိုလ်ွင္ေတာ့ တစ္ရြာလံုး ေရဖံုးျပီ။ သည္အခ်ိန္မွာ ေျမျပင္ရယ္လို႔ ျမင္ခ်င္လို႔ မျမင္ရေတာ့။ ၾကည့္ေလရာရာ ေရေတြ ေရေတြ ျမစ္ေရႏွင့္ ရြာေရ တဆက္တည္းျဖစ္ရပါျပီ။ တစ္ျပင္တည္း ျဖစ္ရပါျပီ။ ဒါကို အေမတို႔က ရြာေရစတုတ္ တိုက္ျပီလို႔ သံုးတာ မွတ္မိသည္။ အိမ္ေအာက္ထပ္ေတြ လူေနလို႔ မျဖစ္ေတာ့။ အိမ္အေပၚထပ္ တက္ေနၾကရသည္။ မီးဖိုလည္း အိမ္ေပၚ ၊ လူေနလည္း အိမ္ေပၚ ၊ အိပ္လည္း အိမ္ေပၚ ၊ ကြ်န္မတို႔၏ေရခ်ိဳးဆိပ္လည္း အိမ္ေပၚျဖစ္ၾကရျပီ။

အိမ္ေရွ႕ကျပင္ေပၚကေန ဝုန္းကနဲ ခုန္ခ်လိုက္ၾက ၊ ျပန္တက္လိုက္ၾက ၊ လူၾကီးေတြေရွ႕မွာ သိပ္မကဲဝံ႕ၾကေတာ့ အိမ္နား သီမေနၾကပဲ ေရာက္ေလရာရာ လက္ပစ္ကူးသြားၾကရင္း ေဆာ့ၾကသည္။ ေလွေလွာ္ျပိဳင္ၾက ၊ ေရကူးျပိဳင္ၾက ၊ ဒါကလည္း ေလွရြာက ကေလးေတြအဖို႔ ကစားနည္းတစ္မ်ိဳးပင္။ ျမစ္နား ကမ္းနား ၾကီးၾကရသူေတြမို႔လားမသိ။ ေရမေၾကာက္တတ္ၾကသလို ေရေၾကာင့္ ဒုကၡေရာက္ၾကရပါတယ္လို႔လည္း မရွိ။ ေရၾကီးခ်ိန္မွာ လူၾကီးေတြလည္း တစ္အိမ္နဲ႔တစ္အိမ္ လက္ပစ္ကူးသြားၾကရံုကလြဲလို႔ တျခားနည္းမရွိ။

ေလွဆိုတာက အိမ္တိုင္းရွိတာမဟုတ္။ ႏြားစာက်င္းတိုကေလးေတြကေတာ့ ေရဝင္ခါမွာ အားရသည္မရွိ။ တစ္ရြာလံုး ေရထဲမွာဆိုေတာ့ တစ္အိမ္႔တစ္အိမ္ အိမ္လည္ခ်င္လ်ွင္ ေရခ်ိဳးရင္း လည္ရသည္။ အိမ္တိုင္း ႏြားတင္းကုတ္ေတြကို ျမွင့္ေဆာက္ထားတတ္ၾကေသာ္လည္း တခ်ိဳ႕ ေရတိုးၾကမ္းသည့္နွစ္ေတြမွာ ႏြားတင္းကုတ္ေတြလည္း ျမဳပ္ ၊ လူေနအိမ္ေတြလည္း ျမဳပ္သည့္နွစ္ေတြ ၾကံဳရဖူးသည္။ ႏြားေတြကို ေရလြတ္ရာ အေရွ႕ၾကည္းေတာရြာေတြဘက္ သြားပို႔ၾကရသည္။ ၾကည္းေတာရြာေတြကို တိုးေရမေရာက္ေတာ့ ေရေျခာက္မိုးေျခာက္ ထားနိုင္သည္။ ေရမေျခာက္မခ်င္း ႏြားေတြ ျပန္လာလို႔မျဖစ္ေတာ့။ တခ်ိဳ႕မ်ား ၾကည္းေတာရြာေတြမွာ တစ္လေလာက္ၾကာတာမ်ိဳးပင္ ရွိၾကသည္။

ရြာက နိမ္႔ပါးသူမ်ားခမ်ာ နီးစပ္ရာအိမ္ျမင့္ကို ခို ၊ တစ္ခ်ိဳ႕နွစ္ေတြမွာ သစ္ပင္ၾကီးေတြေပၚ လင့္စင္ထိုးကာ ေနရတာမ်ိဳးပင္ရွိခဲ႔ဖူးသည္။ သည္ေတာ့ ေရနစ္လို႔ မေသ ၊ ေျမြကိုက္လို႔ တိမ္းပါးၾကရသူမ်ား ရွိခဲ႔ဖူးသည္။ ေရက်ျပီဆိုလ်ွင္ေတာ့ တစ္ရြာလံုး ရႊံ႕ႏွစ္ရည္မ်ားျဖင့္ ညွီက်န္ရစ္ေတာ့သည္။ ေရၾကည္ရာအထက္ဘက္ ကုန္းမာမာဆီ ေျပးျပီး ေရခပ္ၾကရ ေရခ်ိဳးၾကရျပီ။ ေရက်ျပီဆိုသည္နွင့္ အေဝးေရာက္ေနသူ လူေတြ ၊ ႏြားေတြ ရြာျပန္ကပ္ၾကရပါျပီ။ ရြာလယ္လမ္းက ေျမမာလမ္းဆိုေတာ့ ေလ်ွာက္လို႔ရပါျပီ။ သစ္ပင္ေတြမွာ တြယ္ကပ္ေနၾကသည့္ ေျမြေတြကို နွင္ရ ေျခာက္ရသည္။ ျမစ္ေရသယ္လာေသာ နွဳန္းေျမေတြသည္ သဘာဝေျမဆီေျမနွစ္ ျဖစ္ရျပီ။
ျမစ္လံုးလည္း ေပၚျပီ။ ရြာေျမလည္း ေပၚျပီ။

( ၄ )

သည္ရက္ထဲ ကေတာရြာစာေပေဟာေျပာပြဲကအျပန္ ကြ်န္မညီမ ဝမ္းကြဲတစ္ေယာက္ မႏၲေလးကို လိုက္လာခဲ႔သည္။ ညဘက္ ရြာအေၾကာင္း ၊ ရပ္အေၾကာင္းေတြ ေျပာျဖစ္ၾကပါသည္။  ျမစ္ေရမဝင္တာ နွစ္ေတြၾကာျပီဆိုေတာ့ သစ္ခင္းေတြမွာ ေျမဆီၾသဇာညံကုန္ျပီ ဆိုပါ၏။ ႏြားစားက်က္ေတြ ေပ်ာက္ ၊ ႏြားစာရွားတာေတြလည္း ၾကားရသည္။ ေျမက သဲဆန္လာလို႔ သစ္ဥေတြ ဖ်င္းကုန္တာလည္း ပါသည္။ အဆိုးဆံုးက ေရလိုခ်ိန္မွာ ေရမရွိျခင္းျဖစ္သည္။ တတ္နိုင္သူေတြက ေရစုပ္စက္ေတြ ေထာင္ကာ အခင္းထဲ ေရသြင္းနိုင္ေသာ္လည္း မတတ္နိုင္သူေတြအဖို႔မွာေတာ့ ကဏန္းလက္က်ိဳးျဖစ္ၾကရံုသာ။

" ျမစ္ကလည္း မမထူးနွယ္ .... အေနာက္ဘက္ ဆုတ္သြားတာမ်ား ... ကေလးခ်င္း မတည့္ၾကလို႔ ေပစုတ္စုတ္ ေရွာင္ဖယ္ဖယ္ လုပ္ေနသလိုပါေတာ္ .... ေသာင္ျပင္ၾကီးဆိုတာ တစ္ျပန္႔ၾကီး ..... ရြာနဲ႔ျမစ္မနဲ႔ ေဝးသြားေတာ့ ျမစ္ေရတစ္အိုးရဖို႔ ေသာနုတၱရမုဆိုး ဆဒၵန္ဆင္မင္းရွိတဲ႔ေတာထဲ သြားရသေလာက္ ၾကာတယ္ ေအာက္ေမ႔တာပဲ ..... "

ကြ်န္မညီမ ေျပာေနခ်ိန္မွာ ကြ်န္မတို႔ငယ္ငယ္က ေရခ်ိဳးဆိပ္ကို ျမင္ေယာင္ေနမိပါသည္။ အခင္းကအျပန္ ေရခ်ိဳးၾကသူေတြ ၊ ႏြားေရတိုက္ၾကသူေတြ ၊ ကေလးတရုန္းရုန္း ေခြးတရုန္းရုန္း ဘယ္မွာရွိနိုင္ပါေတာ့မလဲ။ တစ္သက္လံုးက လွည့္မၾကည့္ခဲ႔ၾကေသာ တြင္းက ေရကို အားကိုးၾကရျပီ။ ကြ်န္မတို႔ဘၾကီး ဘိုးတိုက္ၾကည္ လွဴခဲ႔ေသာေရတြင္းကလည္း ေရထြက္တခ်က္ မထြက္တခ်က္။

" ေသာက္ပါေလ႔ ....  ခ်ိဳးပါေလ႔  ..... ျမစ္ဆိပ္မ်ား ငရုတ္တစ္လွမ္း .... ခရမ္းတစ္ခုန္ ရွိတာပါ .....  ျမစ္က ထြက္မေျပးပါဘူး ..... "

ျကီးေတာ္တို႔ ေျပာခဲ႔တဲ႔စကားေတြ.......။ အခုေတာ့ ျမစ္​က ​ေျပးပါပေကာ ... ၾကီးေတာ္ရဲ႕။ ကြ်န္မညီမ ေျပာပံုျဖင့္ ျမစ္က ရြာနွင့္ခပ္လွမ္းလွမ္းက စီးသတဲ႔။ ပင့္လို႔ ဖိတ္လို႔သာ ရေၾကးဆို ... ဧရာဝတီျမစ္ၾကီးရယ္ ..... ကြ်န္မတို႔ရြာနံေဘး ကပ္ျပီး စီးေတာ္မူပါ ..... ေျမဆီၾသဇာ နွစ္စဥ္ ခ်ေတာ္မူပါ ...... ေသာင္မထြန္း ကမ္းပါးမျပိဳ ေရခ်ိဳေအးေအးေလး ေပးေတာ္မူပါလို႔ ေလ်ွာက္လိုက္စမ္းခ်င္ေသးသည္ ..... ။ သို႔ေပမယ့္ ဧရာဝတီမွာလည္း သူ႔ေဝဒနာနဲ႔သူ မဟုတ္လား ..... ။သူ႔ဒုကၡနဲ႔သူ မဟုတ္လား ......။
ကြ်န္မကေတာ့ ရြာေျခ ​ေရခ်ိဳးဆိပ္ကို လြမ္းေနမိသည္။

 ခင္ခင္ထူး
(ရက္​ကန္လြန္​း ဝတၳဳတိုမ်ား)

No comments: