Thursday, March 22, 2018

“ဥပါယ္တံမ်ဥ္လား၊ ေကာလိပ္ဂ်ပုိးလား”



ဒီဇာတ္ကားႏွစ္ကားလံံုးက သူ႕အတုိင္းအတာနဲ႕သူ ေအာင္ျမင္ခဲ့တဲ့ ဇာတ္ကားေတြလို႕ပဲ လြယ္လြယ္ေျပာၾကပါစို႕။ ဘာေၾကာင့္ ေအာင္ျမင္ခဲဲ့တာလဲ စဥ္းစားၾကည္႕မိတယ္။

ကုိယ့္အျမင္အရေတာ့ ေကာလိပ္ဂ်ပိုးက Marketing ေၾကာင့္ ေအာင္ျမင္တာျဖစ္ျပီး၊ ဥပါယ္တံမ်ဥ္က Branding ေၾကာင့္ ေအာင္ျမင္ခဲ့တာျဖစ္တယ္။

ဒါျဖင့္ ဒီႏွစ္ခု ဘာကြာလဲ။

- Marketing က Pushing the information သတင္းအခ်က္အလက္ေတြကို တြန္းပို႕ေပးတယ္။ ငါတုိ႕ ဒါေတြလုပ္ပါတယ္၊ ဒီေနရာေတြမွာ ၀ယ္ႏုိင္ပါတယ္၊ ဘယ္လိုပရိုမုိးရွင္းေတြ ေပးပါတယ္ စသျဖင့္။

Branding ကေတာ့ Pulling the customer ၀ယ္သူေတြကို ဆြဲယူတယ္။ ငါတုိ႕ ဘာေၾကာင့္ ဒါကိုလုပ္တယ္ ဆိုတဲ့အေၾကာင္းရင္းကို ရွင္းျပတယ္။ ဒါကုိ သေဘာက်၊ ေလးစားတဲ့ Customer က သူ႕နည္းသူ႕ဟန္နဲ႕ ကုိယ့္ဆီ အေရာက္လာတယ္။

- Marketing က 4 P ကုိ သံုးတယ္။ Branding ကေတာ့ Customer’s experience ေပၚ အေျခခံတယ္။

- Marketing က ေရာင္းအားကို တက္ေစတယ္။ Branding ကေတာ့ Loyal customer သစၥာရွိတဲ့ ၀ယ္သူေတြ ျဖစ္လာေစတယ္၊ ကုိယ္မွကုိယ္၊ ဒီတံဆိပ္မွ ဒီတံဆိပ္ ျဖစ္သြားေစတဲ့အထိ Emotional attachment ရသြားတယ္။

အုိေခ၊ ဒီကြာျခားခ်က္ေတြကို သိျပီးသြားရင္ ေကာလိပ္ဂ်ပုိးကို အရင္စေျပာမယ္။

Marketing ရဲ႕ P ၄ လံုးကို ဒီဇာတ္ကားက အသံုးခ်သြားတယ္။ ‘Product’ ဆုိလိုတာက ရုပ္ရွင္ကားေပါ့။ ျမင့္ျမတ္၊ ၀တ္မႈန္ေရႊရည္တုိ႕လုိ ေစ်းကြက္၀င္ မင္းသား မင္းသမီးေတြ သံုးထားတယ္၊ ရုပ္ရွင္ကလည္း ဟာသကား၊ ဒီေတာ့ မေပါက္စရာအေၾကာင္း သိပ္မရွိဘူး။ ‘Price’ ဒါက ရံုကသတ္မွတ္တဲ့ေစ်း။ ဒါေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္သိသေလာက္ေတာ့ မဂၤလာရံုေတြက JCGV ရံုေတြထက္စာရင္ ေစ်းပုိသက္သာမယ္။ ‘Place’ မဂၤလာရံုေတြမွာ တင္ခြင့္ရတယ္။ ၾကည္႕ရသူေတြအတြက္ ပိုအဆင္ေျပမယ္။ ‘Promotion’ ေဖ့စ္ဘြတ္ေပၚမွာ ေသခ်ာေလးေၾကာ္ျငာတယ္။ ေနာက္ကြယ္မွာ ဘယ္ေလာက္ ဘတ္ဂ်တ္သံုးလဲေတာ့ မသိေပမယ့္ သူ႕ရဲ႕ Page like က ၃ သိန္းေက်ာ္တယ္။ ဥပါယ္တံမ်ဥ္က တစ္သိန္းႏွစ္ေသာင္းပဲ ရွိမယ္။ ေကာလိပ္ဂ်ပိုး တင္ေနျပီေနာ္၊ ေကာလိပ္ဂ်ပုိးကို ပရိသတ္ေတြ ဘယ္လိုအားေပးတယ္ ဆုိတဲ့ပုိ႕စ္ေတြ ေတြ႕ေနရတယ္။

သေဘာက ဒီဇာတ္ကား ေစ်းကြက္ထုိးေဖာက္တဲ့ပံုစံသည္ သတင္းအခ်က္အလက္ေတြကုိ တြန္းပို႕တယ္၊ 4 P ကုိ သံုးတယ္၊ ဒီေတာ့ ေရာင္းအားတက္တယ္၊ ရံုထဲ လူ၀င္တယ္။

ဒါဆုိ ဥပါယ္တံမ်ဥ္ကေရာ။



ရံုတင္ခြင့္ရဖို႕ေတာင္ အေတာ္ၾကိဳးစားရတယ္။ ဇာတ္ကားထဲမွာလည္း သက္မြန္ျမင့္ကလြဲရင္ သရုပ္ေဆာင္အသစ္၊ ဒါရိုက္တာအသစ္၊ ထုတ္လုပ္ေရးအသစ္။ ရုိက္ထားတဲ့ပံုစံကလည္း ပရိသတ္အမ်ားစု ၾကည္႕ေန၊ သေဘာက်ေနတဲ့ပံုစံကေန ကြဲထြက္ေနတယ္။ ဒါေပမယ့္ ထင္မွတ္မထားေလာက္ေအာင္ ေအာင္ျမင္ခဲ့တယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲ။

သူတုိ႕ ဒီဇာတ္ကားကို ဘယ္လိုရုိက္ကူးခဲ့တယ္၊ သူတုိ႕ ဘယ္လိုအခက္အခဲေတြ ရွိခဲ့တယ္၊ ဘယ္လုိေက်ာ္လႊားခဲ့တယ္၊ အႏုပညာနဲ႕ပတ္သက္တဲ့ သူတို႕ရဲ႕ ခံယူခ်က္ေတြကို ေျပာျပတယ္။ ဒါေတြကုိ ေဖ့စ္ဘြတ္ပို႕စ္ေတြကတစ္ဆင့္၊ သူတို႕အင္တာဗ်ဴးေတြကတစ္ဆင့္ သိခြင့္ရတယ္။ ရုပ္ရွင္ေလာကသားေတြၾကားထဲ အျငင္းပြားမႈေလးေတြ ရွိခဲ့တယ္။ ဒါေတြကိုလည္း အေကာင္းဆံုးတံု႕ျပန္သြားႏုိင္တယ္။ သြားၾကည္႕ျပီးတဲ့သူေတြ၊ တတ္ကၽြမ္းသူေတြဆီက ရီဗ်ဴးေတြဖတ္ရတယ္၊ ျမန္မာ့ရုပ္ရွင္အတြက္ အေျပာင္းအလဲတစ္ခုျဖစ္ေစမယ့္ ဇာတ္ကားအျဖစ္ ခံစားလာၾကတယ္။ သြားၾကည္႕တယ္။ သိပ္ေကာင္းတယ္၊ သိပ္ျပည္႕စံုတယ္ဆုိတာထက္ ေစတနာ သိပ္ပါတာကို ခံစားရတယ္။ တစ္ခုေလးေျပာရရင္ ဆရာ၀န္အျဖစ္ သရုပ္ေဆာင္တဲ့ မင္းဦး အဲဒီကားထဲမွာ သံုးတဲ့ နားၾကပ္က Littman တံဆိပ္ျဖစ္ေနတာမ်ိဳးေပါ့။ (ဆရာ၀န္မဟုတ္သူေတြ ရွင္းသြားေအာင္ ေျပာရရင္ အဲဒီတံဆိပ္က ဆရာ၀န္အမ်ားစုသံုးတဲ့ အမ်ိဳးအစား၊ အေကာင္းစားပဲဆုိပါေတာ့) ဒါမ်ိဳးက ဆရာ၀န္ပါတဲ့ ျမန္မာဇာတ္ကား ၁၀၀ မွာ ၉၉ ကား မေတြ႕ရတတ္ဘူး။ ၀ိတိုရိယလုိေဆးရံုမ်ိဳးမွာ အလုပ္လုပ္တဲ့ ႏွလံုးအထူးကုဆရာ၀န္တစ္ေယာက္ ကုိင္တဲ့ နားၾကပ္က အဲဒီလိုမ်ိဳးပဲ ျဖစ္သင့္တာေပါ့။ ဆုိလိုတာက ဒီလို ဘာမဟုတ္တဲ့ အေသးစိတ္ကအစ ဂရုစို္က္ထားတယ္။ အဲဒီအခါ ၾကည္႕ျပီးသူတုိင္းက တသသနဲ႕ ေျပာကုန္ၾကတယ္။ ညႊန္းကုန္ၾကတယ္။

သူကက် ပရိသတ္ကို စြဲေဆာင္တယ္။ ၾကည္႕ျပီးသူမ်ားရဲ႕ Review က ေနာက္ထပ္ ေနာက္ထပ္ ပရိသတ္ေတြကို တုိးလာေစတယ္။ ေရာင္းအားလည္း တက္သလို၊ ခီေမာင္ႏွံမွ ခီေမာင္ႏွံ ဆုိတဲ့ ပရိသတ္ေတြပါ ရကုန္တယ္။

ေကာလိပ္ဂ်ပိုးကုိ ေၾကာ္ျငာျမင္ျပီး သေဘာက်လို႕ သြားၾကည္႕တာရွိမယ္၊ ဒါမွမဟုတ္လည္း ရယ္ခ်င္လို႕သြားၾကည္႕မယ္၊ အေဖာ္ရွိလို႕ သြားၾကည္႕မယ္။ သေဘာေတြလည္း က်ခဲ့မယ္။ ဒါေပမယ့္ ေကာလိပ္ဂ်ပိုးၾကည္႕ေနပါတယ္ လို႕ ပို႕စ္တင္သူ ေတာ္ေတာ္ရွားမယ္။

ဥပါယ္တံမ်ဥ္က်ေတာ့ ဒါ ၾကည္႕လုိက္ရလုိ႕ ေခတ္မီသြားျပီဆုိတာထက္ ဒီဇာတ္ကားၾကည္႕လုိက္ရတာကို ဂုဏ္ယူတာ။ ငါတုိ႕ျမန္မာေတြလည္း ဒီလိုကားမ်ိဳး ရုိက္ႏုိင္တယ္ဆုိတ့ဲ ပီတိကို ေက်နပ္တာ။ ဒါကုိ ၾကည္႕ျပီးသြားတဲ့အခ်ိန္မွာ ျမန္မာ့ရုပ္ရွင္ေလာက တုိးတက္ဖို႕ တခုခုေလး ထည္႕၀င္လိုက္ရသလိုလည္း ခံစားၾကရတယ္။

ေကာလိပ္ဂ်ပိုး ေအာင္ျမင္သြားျပီးေနာက္ပုိင္း အဲဒီလိုေအာင္ျမင္တဲ့ကား၊ ပရိသတ္ၾကိဳက္တဲ့ကားေတြ အမ်ားၾကီး ရုိက္ႏုိင္ပါလိမ့္ဦးမယ္။ ဒါေပမယ့္ ေသခ်ာတာက မေအးေအး၀င္း စီစဥ္သည္ ဆုိတာနဲ႕ ၾကည္႕ကုိၾကည္႕မယ္ဆုိျပီး အသင့္ျဖစ္ေနတဲ့သူေတြေတာ့ မရွိဘူး။

ဥပါယ္တံမ်ဥ္ေအာင္ျမင္ျပီးသြားတဲ့ေနာက္မွာ သူတို႕လည္း ဇာတ္ကားေတြ ထပ္ရုိက္ပါလိမ့္ဦးမယ္။ မတူတာက ခရစၥတီးနားခီ၊ ဇဏ္ခီ ဆိုတဲဲ့အသံေတြ ၾကားတာနဲ႕ကို ၾကည္႕ဖုိ႕အသင့္ျဖစ္ေနတဲ့သူေတြ ရွိလာျပီ။ အႏုပညာဆုိတာမ်ိဳးက ကိုယ္ဖန္တီးလိုက္တုိင္း ပရိသတ္ၾကိဳက္မယ္လို႕ အာမခံမရေတာ့ အကုန္လံုးေတာ့ ေပါက္ခ်င္မွေပါက္မွာေပါ့။ ကုိယ္ၾကိဳက္ခ်င္မွ ၾကိဳက္မွာေပါ့။ ဒါေပမယ့္ သူတုိ႕ရုိက္တဲ့ကားဆုိရင္ေတာ့ ေသခ်ာတယ္၊ ေပါကားျဖစ္မွာ မဟုတ္ဘူး၊ ျဖစ္သလိုရုိက္မွာ မဟုတ္ဘူး၊ ေခတ္စကားနဲ႕ေျပာရရင္ ဂ်င္းထည္႕မွာ မဟုတ္ဘူးဆုိတဲ့ ခံစားခ်က္ လူေတြဆီမွာ ရသြားတယ္။

အဲဒီေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႕ေတြေရာ ကုိယ့္လုပ္ငန္းေတြကုိ ဘယ္လုိပံုစံနဲ႕ ေအာင္ျမင္ေအာင္ လုပ္ၾကမလဲ။ ကုိယ့္ကုိ္ယ္ကုိယ္ေရာ ဘယ္လိုလုပ္ၾကမလဲ။

တခ်ိဳ႕ကေျပာၾကတယ္။ Marketing ပညာဟာ ဘယ္လိုလူအတြက္မဆုိ လိုအပ္လာပါတယ္တဲ့။ ဥပမာ စာအုပ္တစ္အုပ္ ေရာင္းေကာင္းတယ္ဆုိတာ စာအုပ္အရည္အေသြးကို တုိက္ရုိက္ ကုိယ္စားမျပဳဘူး၊ Marketing ဘယ္ေလာက္ေကာင္းသလဲ ဆုိတာကိုပဲ ညႊန္းတာျဖစ္တယ္။ စာအုပ္က လြယ္လြယ္ကူကူ ၀ယ္လို႕ရသလား၊ ဆုိင္ထဲမွာ ဒီစာအုပ္ကို ေသခ်ာခင္းက်င္းျပသထားရဲ႕လား၊ စာေရးဆရာကုိယ္တုိင္ လက္မွတ္ထုိးတာမ်ိဳး၊ နာမည္ေက်ာ္ေတြကို လက္ေဆာင္ေပးျပီး ရီဗ်ဴးေရး ေၾကာ္ျငာခုိင္းတာမ်ိဳးေတြနဲ႕ ပရုိမိုးရွင္းလုပ္သလား စတဲ့ အခ်က္ေတြက ေရာင္းအားကုိ တက္ေစတာ။ တစ္ခါလည္း ဖတ္ဖူးတယ္။ စာေရးဆရာ ျဖစ္ခ်င္လား၊ စာေရးနည္း သင္၊ Best seller ျဖစ္ခ်င္လား၊ Marketing ပညာ သင္ တဲ့။

ဒါေပမယ့္ ဆုိင္မွာေတြ႕လို႕၊ သူမ်ားညႊန္းလို႕ ၀ယ္လိုက္တာထက္ ဒီစာေရးဆရာ စာအုပ္ထြက္ျပီ ဆုိတဲ့အသံၾကားတာနဲ႕ ဆုိင္တကာလည္ျပီး ၀ယ္တဲ့အထိ ျဖစ္ဖုိ႕၊ ဒီအတုိင္းေလး ၀ယ္ဖတ္လို္က္တာထက္ ဒီစာအုပ္ ကုိယ့္စာအုပ္စင္မွာ ရွိေနတာကို ေက်နပ္ေနဖို႕၊ ဒီစာေရးဆရာရဲ႕ ပရိသတ္ျဖစ္ရတာကို ဂုဏ္ယူေနဖုိ႕ဆုိရင္ေတာ့ သူ႕မွာ စာေပအေပၚထားတဲ့ ခံယူခ်က္၊ အမ်ားေနာက္ မလုိက္ဘူးဆိုတဲ့ ရပ္တည္ခ်က္ခုိင္မာတာေတြ၊ ပရိသတ္ကို ေလးစားတဲ့စိတ္၊ ပရုိပီသတဲ့စိတ္၊ ကုိယ္က်င့္သိကၡာေတြ၊ ဒါေတြပါ လိုအပ္လာပါျပီ။

ဒါေၾကာင့္ စဥ္းစားၾကည္႕ပါ။ ကုိယ့္လက္ေအာက္က ၀န္ထမ္းေတြဟာ ဒီလုပ္ငန္းကို ကုိယ္စားျပဳရတာ၊ ကုိယ္နဲ႕အလုပ္တြဲလုပ္ခြင့္ရတာ၊ ကုိယ့္တပည္႕ျဖစ္ရတာကို ဂုဏ္ယူေနသလား။ ကုိယ့္ Customer ေတြဟာ ကုိယ့္ဆီလာရတာကုိ ဂုဏ္ယူေနသလား။ ကုိယ့္ပရိသတ္ေတြက ကုိယ့္ကုိ အားေပးေနရတာကုိ သူတို႕ ဂုဏ္ယူေနသလား။ အဲဒါဆုိရင္ေတာ့ ကုိယ္ ဆုိတဲ့တံဆိပ္တစ္ခုရဲ႕ တန္ဖုိးဟာ ျမင့္ေနျပီလို႕ ဆုိရမွာျဖစ္ပါတယ္။

အဲဒီလုိလုပ္ငန္း၊ အဲဒီလိုအဖြဲဲ႕အစည္း၊ အဲဒီလိုလူပုဂၢိဳလ္ေတြကုိလည္း သြားၾကည္႕လုိက္ပါ။
Integrity ဆုိတဲ့ ေျဖာင့္မတ္မႈ၊ Reliability ဆုိတဲ့ ယံုၾကည္ေလာက္ျခင္း၊ Professional ဆိုတဲ့ ဘယ္သူသိသိ မသိသိ အေသးစိတ္ေလးကအစ အေကာင္းဆံုးျဖစ္ေအာင္ လုပ္မယ္ဆုိတဲ့ ပရုိပီသမႈ၊ ေက်ာက္စုိင္ေက်ာက္သားလို ခုိင္မာတဲ့ ခံယူခ်က္၊ ရပ္တည္ခ်က္ေတြနဲ႕ ကုိယ့္အလုပ္ကိုယ္ တန္ဖုိးထားျပီး အေကာင္းဆံုးလုပ္ေနတဲ့သူေတြ ျဖစ္ေနတာကို ေတြ႕ရပါလိမ့္မယ္။

ေဒါက္တာ ျဖိဳးသီဟ
၁၃.၃.၂၀၁၈

No comments: