Sunday, January 27, 2013

ဆိတ္ဆိတ္ေနေထာင္တန္သတဲ့လား (ေဒါက္တာဆန္းျမင့္)


ဆရာ/မမ်ိဳးဆက္ေတြကလည္း တစ္ဆက္ၿပီးတစ္ဆက္ ျဖတ္သန္းသြားၾကပါတယ္။ ေရွ႕မ်ိဳးဆက္မ်ားမွ မိမိတုိ႕ရဲ႕ ျမတ္ႏုိးစရာေကာင္းတဲ့ အက်ိဳးရွိတဲ့ လုပ္ငန္းမ်ားကုိ မ်ိဳးဆက္သစ္ ဆရာ/မမ်ားဆီ လက္ဆင့္ကမ္းသြားၾကပါတယ္။ အုိလံပစ္စကားနဲ႕ ေျပာရရင္ မီးရွဴးတုိင္ႀကီးကုိ လက္ဆင့္ကမ္းဖုိ႔ အခ်ိန္တန္ပါၿပီ။ လႈပ္ရွားတက္ႂကြ တုိးတက္ၾကတဲ့ မ်ိဳးဆက္သစ္ ဆရာ/မေလးမ်ားကုိ ေတြ႕ရတာျဖင့္ တကယ့္ကုိပဲ အားရစရာေကာင္းလွပါတယ္။

ဆရာျဖစ္သင္တန္းေတြတက္လုိ႔၊ အလုပ္ရုံေဆြးေႏြးပြဲမ်ားမွာ ပါ၀င္ၾကလုိ႔၊ ၿပီးေတာ့ ေလ့လာခဲ့သမွ် မိမိတို႔ရဲ႕ သင္ၾကားေရးလုပ္ငန္းေတြမွာ ျပန္ၿပီး လက္ေတြ႔အသုံးခ်ၾကလုိ႕ ေနၾကပါတယ္။ ေသြးသစ္ေလာင္းထားတဲ့ ဆရာ/မေလးေတြဆီမွ ျပန္လည္ၾကားရတဲ့ စကားမ်ားမွ ကြၽန္ေတာ့္ကုိ စိတ္လႈပ္ရွားတက္ႂကြမႈ မလြဲမေသြျဖစ္ေစပါတယ္။ သူတုိ႔အတြက္ေကာ၊ သင္ၾကားၾကတဲ့ ကေလးမ်ားရဲ႕အနာဂတ္အတြက္ေကာေပါ့။ ဒီ့အျပင္ မိမိကုိယ္တုိင္ရဲ႕အေတြ႔အႀကံဳနဲ႕ အေထြေထြပညာေရးရႈခင္းကုိလည္း သုံးသပ္မိပါတယ္။

ဆိတ္ဆိတ္ေနေတာ့ ေထာင္တန္သတဲ့။ (အဂၤလိပ္အဆုိအရ "Silence is golden") တိတ္ဆိတ္ျငိမ္သက္ျခင္းေၾကာင့္ မိမိစိတ္၊ မိမိကုိယ္တြင္း နက္နဲစြာ ဆင္ျခင္သုံးသပ္ ေတြးေတာႏုိင္ပါသတဲ့။ အတိတ္ေကာ။ အနာဂတ္အပါအ၀င္ပါ။ ဆရာတစ္ဦးေျပာဖူးပါတယ္။ "ငါ့အဖုိးက ဘာသာစကား(၉)မ်ိဳးနဲ႕ ဆိတ္ဆိတ္ေနတတ္တယ္ကြ"။ စကားအေတာ္မ်ားမ်ား တတ္ေပမယ့္ မလုိအပ္ရင္ မေျပာဖူးဆိုတဲ့ သေဘာပါ။ ဘယ္စကားတတ္တတ္ မလုိအပ္ပဲ စကားမ်ားတာေတာ့ မေကာင္းပါဘူး။ ဘာသာစကား(၉)မ်ိဳးတတ္ေျမာက္ထားေပမယ့္ အဲဒီအဖုိးက မလုိအပ္ပဲ စကားမေျပာပါဘူး။ ဒီလုိေနရာမ်ိဳးဆုိရင္ေတာ့ ဆိတ္ဆိတ္ေနတာ ေကာင္းတယ္လုိ႔ ဆုိၾကတာေပါ့။ လူေတြဘာျဖစ္လုိ႔ ဆိတ္ဆိတ္ေနၾကပါလိမ့္။ ပညာရွိလုိ႔ေပါ့။ အဲဒီလုိပဲ ထင္ၾကျမင္ၾကရတာပါပဲ။

ျမန္မာအယူအဆတစ္ခုရွိပါတယ္။ ပညာရွိမ်ားသည္ မိမိတုိ႔ရဲ႕ ဗဟုသုတနဲ႔ ဥာဏ္ပညာမ်ားကုိ ေၾကာင္မ်ားလက္သဲ၀ွက္သလုိ ၀ွက္တတ္ၾကပါသတဲ့။ ဥာဏ္ပညာကုိလည္း ထုတ္ေဖၚႂကြား၀ါျခင္း မရွိပါဘူးလုိ႔ဆုိပါတယ္။ အေျခအေနအရ မလုိအပ္ရင္ မိမိတုိ႔ရဲ႕ ဗဟုသုတ၊ ကြၽမ္းက်င္မႈေတြကုိ သုံးေလ့မရွိပါ။ ေမးသူမရွိရင္ ေျဖသူလည္း မရွိရပါ။ မတီးပဲနဲ႕ ျမည္တဲ့ ေခါင္းေလာင္းလုိ မျဖစ္ရပါ။ အေကာင္းဖက္မွၾကည့္ရင္ ဒီအဆုိေၾကာင့္ ဗဟုသုတကုိိ သင့္ေတာ္တဲ့ ေနရမွာသာလွ်င္သုံးရမယ္၊ သူမ်ားအထင္ေသးေလာက္ေအာင္ စကားမမ်ားရဖူး စသည္ျဖင့္ သိျမင္ရပါတယ္။

မလုိအပ္တဲ့ေနရာမွာ လူတကာသိျမင္ေအာင္ မိမိသိထား၊ တတ္ထားတာေတြကုိ ထုတ္ျပ၊ ႂကြားဝါျခင္းမျပဳရဖူးဆုိတာ ေလွ်ာ္ကန္သင့္ျမတ္တဲ့စကားပါ။ အေမာင္ေယာင္လုိ႔ ေတာင္မွန္း ေျမာက္မွန္းမသိေလာက္ေအာင္ ဥာဏ္ပညာကုိ ေနရာတကာ မခြဲမျခား သုံးလုိ႔မျဖစ္ဖူးေလ။ ဒါေပမယ့္ ေၾကာင္မ်ားလက္သဲ၀ွက္သလုိ အသိပညာေတြ ၀ွက္တာမ်ားသြားရင္၊ ေၾကာင္ေတြက အခ်ိန္မေရြး လက္သဲထုတ္ႏုိင္ေပမယ့္ ေလ့က်က္ျခင္း၊ လက္ေတြ႔အသုံးခ်ျခင္းကင္းတဲ့ အသိပညာဆုိတာ တုိးတက္မႈ ရပ္တန္႕ၿပီး ပညာစဥ္မမွီျဖစ္တတ္ပါတယ္။ သစ္ပင္ထဲမွာစီးဆင္းတဲ့ သစ္ေစးေတြလုိပဲ ဥာဏ္ပညာေတြလည္း အစီးရပ္သြားၿပီး အဆုံးမွာ ေက်ာက္ျဖစ္ရုပ္ႂကြင္းေတာင္ ျဖစ္ႏုိင္ပါတယ္။ ပညာရွိမ်ားရဲ႕ လွ်ာဖ်ားမွာ ဥာဏ္ပညာေတြတာထြက္ဖုိ႔ ဟန္ျပင္ေနၾကပါလိမ့္မယ္။ သူတုိ႔လက္ေခ်ာင္းထိပ္ဖ်ားေတြမွာ တြဲလဲခုိစီးေနပါလိမ့္မယ္။ ဒါေပမယ့္ လြယ္လင့္တကူေတာ့ ေခ်ာ့ေမာ့ေခၚထုတ္လုိ႔ မရနုိင္ေတာ့ပါဘူး။

အေတြးအျမင္ဆုိတာ ဒီအတုိင္းဆုိ သူ႔ပင္ကုိယ္အတုိင္း ျငိမ္သက္ေနတတ္ပါတယ္။ မိမိတုိ႔မွ ႏိႈးဆြေပးရပါတယ္။ စိတ္မွႀကံစည္ေတြးေတာၿပီးေနာက္ ႏႈတ္ႏွင့္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ကုိယ္ႏွင့္ေသာ္လည္းေကာင္း လႈပ္ရွားၾကတာပဲေလ။ ေနာက္ပုိင္းရလာဒ္ေတြ ဘာျဖစ္မယ္လုိ႔ မသိႏုိင္ေပမယ့္ စိတ္နဲ႔ စိတ္ရဲ႕ေတြးေတာႀကံစည္မႈေတြက မူလအစဆုိတာေတာ့ ထင္ရွားပါတယ္။ အက်ိဳးရွိမဲ့၊ အလုပ္ျဖစ္မယ့္အေတြးေတြ ေပၚေပါက္လာေအာင္ နည္းမ်ိဳးစုံနဲ႔လုပ္ရတာပဲ။ ဒါေၾကာင့္မုိ႔လည္း အဂၤလိပ္စကားမွာ "thought-provoking" (အေတြးကုိ ႏိႈးဆြေပးေသာ)ဆုိတဲ့ အသုံးအႏႈံးရွိရတာပဲ။

လူဆုိတာ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံတဲ့ သတၱ၀ါပါ။ အျပန္အလွန္ တုန္႔ျပန္ဆက္ဆံဖုိ႔ အေတြးတစ္ခုတည္းနဲ႕ေတာ့ မျဖစ္ႏုိင္ပါဘူး။ ေျပာစကား၊ စာအေရးအသားမ်ားနဲ႕ ဆက္ဆံရတာပဲ။ ဒါေတြကုိ မ်က္ႏွာအမူအယာ၊ ေျခဟန္လက္ဟန္၊ ကုိယ္ဟန္ေနထား စသည္ျဖင့္ လူသားဆန္ေအာင္ အားျဖည့္ေပးၾကပါတယ္။ ဘာသာစကား စတင္ေလ့လာသူမ်ားအတြက္ "ဆိတ္ဆိတ္ေနျခင္း" ဆုိတဲ့ အဆင့္တစ္ဆင့္ကုိ မျဖစ္မေန ျဖတ္သန္းရပါတယ္။ စကားကုိ မိမိကုိယ္တုိင္ထုတ္ေျပာဖုိ႔ အဆင္သင့္မွ မျဖစ္ေသးတာ။ စာအုပ္ထဲက ၀ါက်ေတြ စာပုိဒ္အတုိအထြာေတြကုိ ဖတ္နုိင္ၿပီ ဆုိေပမယ့္ စကားကုိမွတ္သားဖုိ႔၊ ကုိယ္တုိင္ထုတ္ဖုိ႔ အခ်ိန္ယူရပါေသးတယ္။ စတင္ေလ့လာသူမ်ားသည္ "ဆိတ္ဆိတ္ေနျခင္း" ဆုိတဲ့အဆင့္ကုိ ဘာသာစကားသင္ၾကားေရး အစိတ္အပုိင္းတစ္ခု အေနနဲ႕ ေတြ႕ႀကဳံၾကရပါတယ္။

"ဆိတ္ဆိတ္ေနုျခင္း" အဆင့္ကုိ လြန္ေျမာက္သြားတဲ့ ေလ့လာသူမ်ားသည္ စကားစတင္ေျပာတဲ့ ကနဦးအပို္င္းကုိ ျဖတ္သန္းရပါမယ္။ အမွားအယြင္းေတြလည္း အမ်ားႀကီးေပါ့။ ေနာက္ပုိင္းက်ေတာ့ စကားလုံးတစ္လုံးျခင္း၊ စကားစုတစ္စုျခင္း၊ ၀ါက်တုိမ်ား၊ ရုိးရုိးရွင္းရွင္းစကားမ်ား စသည္ျဖင့္ စီတန္းၿပီး ေပၚေပါက္လာၾကပါတယ္။ မိခင္ဘာသာနဲ႔ ေလ့လာေနနဲ႕ဘာသာၾကား စပ္ကူးမတ္ကူးအဆင့္ (intermediate stage)ဆီေရာက္သြားတဲ့ အခါက်ေတာ့ ကေလးေတြလည္း ဆိတ္ဆိတ္ေနတာ နည္းလာၿပီး စကားပုိၿပီးေျပာလာၾကပါတယ္။ အဲဒါၿပီးေတာ့ ပိုမုိတုိးတက္တဲ့ စကားေျပာတဲ့အဆင့္ဆီ ေရာက္သြားပါတယ္။ ဒီကာလအတြင္း ငယ္ရြယ္သူကေလးမ်ား၊ သင္ၾကားေနတဲ့စကားကုိ မိခင္ဘာသာအေနႏွင့္ေျပာတဲ့ ေဒသမွာ ေနထုိင္သူမ်ားဟာ မိခင္ဘာသာစကားပမာ ေျပာဆုိႏုိင္တဲ့ ကြၽမ္းက်င္မႈတုိင္ေအာင္ ဆက္လက္တုိးတက္ဖုိ႔ ေမွ်ာ္လင့္ရပါတယ္။ မည္သည့္ဘာသာစကား ေလ့လာသူမ်ားမဆုိ ျဖတ္သန္းရမယ့္ ခရီးပဲျဖစ္ပါတယ္။

ေလ့လာေနတဲ့ နုိင္ငံျခားဘာသာစကားျဖင့္ အစပိုင္းမွာ မေျပာႏုိင္ရင္ အျခားကြၽမ္းက်င္မႈေတြ သုံးရမွာေပါ့။ စကားကုိအာရုံစိုက္နားေထာင္ၿပီး အထိအေတြ႔၊ အေတြ႔အႀကဳံရေအာင္ လုပ္ရမွာေပါ့။ ဗဟုသုတေတြ စုေဆာင္းၿပီး ေျပာႏိုင္တဲ့ အတုိင္းအတာေလာက္ ေျပာရမွာေပါ့။ စကားလုံး တစ္လုံးစႏွစ္လုံးစ၊ လြယ္လြယ္ရွင္းရွင္း စကားမ်ားျဖင့္ ေျပာဆုိရမွာေပါ့။

ဒါေပမယ့္ ဆိတ္ဆိတ္ေနမယ္ ဆုိရင္ေကာ၊

ဒီအေျခအေနမွာေတာ့ "ဆိတ္ဆိတ္ေနေထာင္တန္" ေတာ့ မျဖစ္ေတာ့ပါဘူး။

အျပန္အလွန္ တုန္႔ျပန္ေျပာဆုိၾကတဲ့အခါမွာ လႈပ္ရွားတက္ႂကြမႈ၊ အစုန္အဆန္ေျပာဆုိမႈနဲ႔ အေရးအႀကီးဆုံးက ခံစားခ်က္ေတြ ရွိၾကပါတယ္။ ပညာရွင္မ်ားမွ affective factors လုိ႔ေခၚတဲ့ ခံစားခ်က္မ်ားသည္ မိမိတုိ႔ကုိ လူသားဆန္ေစတဲ့ အျခင္းအရာမ်ားျဖစ္ပါတယ္။ ခံစားခ်က္မ်ား ေနာက္ကြယ္မွာ မိမိတုိ႔ ပုန္းကြယ္ေနရင္ ဆိတ္ဆိတ္ပဲ ေနၾကရေတာ့မွာေပါ့။ ေဆာင္းပါးအစမွာ ေျပာခဲ့တဲ့ လူႀကီးမင္းနဲ႕ မတူတဲ့အခ်က္က တိတ္ဆိတ္ရတဲ့ အေၾကာင္းရင္းသည္ ေျပာစရာစကား မရွိလုိ႔ကုိ ျဖစ္နုိင္ပါတယ္။

ဆရာသခင္မ်ားသည္ ကေလးေတြ "ဆိတ္ဆိတ္ေနျခင္း" အဆင့္ကုိ ေက်ာ္လြန္ႏုိင္ေအာင္ စိတ္ရွည္ရွည္နဲ႕ ပံ့ပုိးေပးရပါမယ္။ တစ္ဆက္ထဲမွာ တစ္ခ်ိန္ခ်ိန္ တစ္ေနရာရာမွာ "ဆိတ္ဆိတ္ေနျခင္း" အဆင့္ (silent stage)မွ ေပၚထြက္လာဖုိ႔ ေဖးမေပးရပါမယ္။ ကြၽန္ေတာ့္အျမင္မွာ အေရးအႀကီးဆုံးအခ်က္က ကေလးေတြကုိ မသင္မီ မိမိတုိ႔ကုိယ္တုိင္ ဆိတ္ဆိတ္ေနျခင္းအဆင့္မွ ရုန္းကန္လြတ္ေျမာက္ႏုိင္ရပါမယ္။ ဒီနည္းအားျဖင့္ ေနာင္လာမဲ့မ်ိဳးဆက္သစ္ေတြကုိ ထိန္ထိန္ညီးေအာင္ ေတာက္ေနတဲ့ မီးရွဴးတုိင္အား လက္ဆင့္ကမ္းႏုိင္မယ္ျဖစ္ပါေၾကာင္း။


ေဒါက္တာဆန္းျမင့္ 

No comments: