Tuesday, January 10, 2017

"ထိေရာက္ေသာ မန္ေနဂ်ာမ်ားရဲ႕ အေလ့အက်င့္(၇)ရပ္"

"ထိေရာက္ေသာ မန္ေနဂ်ာမ်ားရဲ႕ အေလ့အက်င့္(၇)ရပ္"


ေလးႏွစ္ေက်ာ္ ကာလအေတြ႕အၾကံဳအရ သတိထားမိလာတာ တစ္ခုကေတာ့ အဖြဲ႕အစည္းေတြရဲ႕ ေအာင္ျမင္မႈဟာ အငယ္တန္းနဲ႔ အလယ္အလတ္ မန္ေနဂ်ာမ်ားရဲ႕ စီမံခန္႔ခြဲမႈ ေတာ္ျခင္း၊ မေတာ္ျခင္းေပၚမွာ အမ်ားႀကီးမူတည္ေနတယ္ ဆုိတာပါပဲ။ သူတို႔ေတာ္ရင္ ေတာ္သလုိ ရလဒ္ေတြ တက္လာတတ္ၿပီး အဆင္မေျပရင္ မေျပသလိုလည္း ထုိးဆင္းသြားတတ္ပါတယ္။ ကုိယ္တုိင္လုပ္ခဲ့ဖူးတဲ့ အေတြ႔အၾကံဳေတြေရာ၊ တအားေတာ္တဲ့ လုပ္ေဖာ္ကုိင္ဖက္ မန္ေနဂ်ာမ်ားဆီကေန ေလ့လာလို႔ရတာေတြေရာ ေပါင္းစပ္ၿပီး ဒီပို႔စ္ေလး ေရးျဖစ္ပါတယ္။

၁။ အစိတ္အပိုင္းမ်ားကုိ တပ္ဆင္တတ္ျခင္း

နာမည္ေက်ာ္နည္းျပႀကီး ဖာဂူဆန္ရဲ႕ အသံုးအႏႈန္းပါ၊ Assembling the Pieces တဲ့။ အသင္းအဖြဲ႕တစ္ခု လိုခ်င္တဲ့ပန္းတုိင္ဆီ အေရာက္သြားႏုိင္ဖုိ႔ အရင္ဆံုး ကုိယ့္အသင္းအဖြဲ႔ကို တည္ေဆာက္ရပါတယ္။

လူတစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္ဟာ Personality မတူၾကပါဘူး။ တခ်ဳိ႕က Introvert ျဖစ္တယ္၊ အေသးစိတ္ကုိ အားသန္တယ္၊ သူ႔ဆီက Report ေတြ တက္လာရင္ သိပ္စစ္စရာမလိုဘူး။ တခ်ဳိ႕က် Extrovert ၊ ေျပာရဆုိရမယ္ဆုိ အဆင္ေျပတယ္၊ အေသးစိတ္ဆုိ အလြဲလြဲအမွားမွား။ သူ႔က် လူေရွ႕ထြက္ရတဲ့ ပြဲေတြလိုမ်ဳိးမွာ မ်ားမ်ားတာ၀န္ေပးရမယ္။

အေတြ႕အၾကံဳအရ အားလံုးတစ္ေျပးညီ မွ်မွ်တတ လုပ္ၾကရမယ္ဆုိတဲ့မူဟာ မထိေရာက္သလို လုပ္ေနရတဲ့ သူေတြမွာလည္း ဖိအားျဖစ္ပါတယ္။ သူလုပ္ရင္ ဒီပြဲကေအာင္ျမင္မွာ မဟုတ္ပါဘူး၊ ဒီ Report ေတြလုပ္ကို မလုပ္ခ်င္ဘူးဆုိတာမ်ဳိးေတြ ရွိတာကိုး။

ဒါေၾကာင့္ လူအားလံုးဆီက တစ္ေျပးညီေသာ အရည္အေသြးမ်ိဳးေတြ ေမွ်ာ္လင့္ေတာထက္ သူ႔သက္ဆုိင္ရာ အရည္အေသြအလိုက္ အသံုးခ်ႏုိင္ဖုိ႔ လိုတယ္။ လက္ေခ်ာင္း ငါးေခ်ာင္းေတာင္ မညီပါဘူး၊ သူ႔တန္ဖိုးနဲ႔သူ ရွိၾကတာပဲ။ ကုိယ္က လက္ခလယ္က အရွည္ဆံုးမို႔ လယ္ခလယ္ခ်ည္း ငါးေခ်ာင္းစလံုးယူ မယ္ဆုိရင္ စဥ္းစားၾကည့္ပါ။ လက္သီးတင္း တင္းဆုပ္လုိ႔ရမယ္ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒီလိုပဲ၊ Diverse ျဖစ္မေနတဲ့ အသင္းအဖြဲ႕ တစ္ခုဟာ စုစည္းမႈ၊ ထိေရာက္မႈေတြမွာ အားနည္းေနတတ္ပါတယ္။

ဘယ္ေတာ့မွ ရွိလာမွာမဟုတ္တဲ့ အရည္အေသြးေတြကိုထည့္ဖုိ႔ မႀကိဳးစားပါနဲ႔၊ ရွိၿပီးသားေတြထဲကေနပဲ အစြမ္းကုန္ညႇစ္ထုတ္သံုးစြဲပါ။

၂။ ဂ႐ုစုိက္တတ္ျခင္း

Mobile Clinic တစ္ခုကုိ ခက္ခက္ခဲခဲလုပ္ၿပီး ျပန္လာခဲ့တဲ့အဖြဲ႕သားေတြကို ေတြေတြ႕ခ်င္း အရင္ဆံုးဘာေမးမလဲ။ လူနာဘယ္ ႏွေယာက္ရခဲ့သလဲဆိုၿပီး ေမးလည္းရတယ္။ လမ္းခရီးအဆင္ေျပၾကရဲ႕လား၊ ပင္ပန္းေနၾကမွာေပါ့ဆုိၿပီး ေျပာလည္းရတယ္။ ဘာမွေတာ့မဟုတ္ေပမယ့္ အဲဒီႏွစ္ခြန္းက ေတာ္ေတာ္ေလး ကြာျခားပါတယ္။

ပထမတစ္ခြန္းက အဖြဲ႔သားေတြရဲ႕ အေရးထက္ Target ျပည့္ဖုိ႔ကို ပိုအားသန္တဲ့ စိတ္ကိုျပတယ္။
ဒုတိယတစ္ခြန္းက အဖြဲ႕သားေတြဟာ ကိုယ့္အတြက္ နံပါတ္တစ္ျဖစ္ေၾကာင္း ကုိျပတယ္။

People do not care how much you know unti they know how much you care. တဲ့။
လူေတြဟာ သူတို႔ကို ခင္ဗ်ားက ဂ႐ုစိုက္ပါလားဆုိတာ မသိမခ်င္း ခင္ဗ်ားဘယ္ေလာက္သိသလဲ ဆုိတာကိုလည္း သူတုိ႔ က ဂ႐ုစုိက္ေနမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ကုိယ့္ကို ဂ႐ုစိုက္တဲ့ ေခါင္းေဆာင္နဲ႔သာဆုိ လူေတြဟာ ဘယ္ေလာက္ေ၀းတဲ့ ခရီးပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ဘယ္ေလာက္ပဲခက္ခဲခက္ခဲ အတူသြားဖုိ႔ အသင့္ ျဖစ္ေနတတ္ၾကတယ္။ ဒီစကားကိုပဲ ဒီလူေျပာတုန္းက အဆင္ေျပတယ္၊ ေနာက္လူကေျပာေတာ့ မႀကိဳက္ေတာ့ဘူး။ ဒီခရီးကိုပဲ ဒီလူနဲ႔သြားတုန္းက မညည္းၾကဘူး၊ ေနာက္လူနဲ႔က်ေတာ့ ေ၀းတယ္၊ မသြားခ်င္ဘူး ျဖစ္ကုန္တယ္။ ဘာလို႔လဲ။ အဓိက, က ယံုၾကည္မႈပါပဲ။ သူမလုပ္ရတုိင္း ခုိင္းေနတယ္ဆုိတာမ်ိဳး ျမင္ေနရင္ ဒါမ်ိဳး Complaint ေတြ တက္မယ္။ ငါတုိ႔ကုိ ဂ႐ုစုိက္တယ္လို႔ သိထားၾကရင္ေတာ့ ခက္ခဲတဲ့ေနရာဆုိ ကုိယ့္ကုိေတာင္ထားခဲ့ၿပီး သူတုိ႔ပဲ သြားလိုက္မယ္ဆုိတာမ်ဳိး လုပ္ၾကလိမ့္မယ္။

ကုိယ့္ေမြးေန႔ကိုယ္ေမ့ေနတဲ့ အဖြဲ႔သားတစ္ေယာက္ကို Surprise လုပ္ေပးမယ္၊ ေနမေကာင္းတဲ့သူကုိ သတင္းေမးမယ္၊ ဒါေတြဟာ ဘာမွလည္းမပင္ပန္းသလို အေထြအထူး အားစုိက္ထုတ္စရာလည္း မလိုပါဘူး။ ဂ႐ုစိုက္တတ္တဲ့ စိတ္ေလးရွိဖုိ႔သာ လိုတာပါ။

၃။ ေခါင္းေဆာင္မႈ ေပးႏုိင္ျခင္း

ရာထူးနာမည္အရ မန္ေနဂ်ာဆုိေပမယ့္ ေခါင္းေဆာင္မႈလည္းေပးႏုိင္ဖုိ႔ လိုပါတယ္။ ေခါင္းေဆာင္မႈဆုိတာ ဘာလဲအရွင္းဆံုးေျပာ ရရင္ေတာ့ Change Motivation Inspiration နဲ႔ Influence ပါပဲ။

ကုိယ္စၿပီးဒီအလုပ္ကို တာ၀န္ယူခ်ိန္ကစလုိ႔ ကုိယ္လုိခ်င္တဲ့ပံုစံကုိ ရွင္းရွင္းလင္းလင္းေျပာတယ္၊ ျဖည္းျဖည္းခ်င္းေျပာင္းလဲယူတယ္။

စိတ္ဓာတ္တက္ၾကြေစတယ္ဆုိတဲ့ ေနရာမွာ အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိတယ္။ Target ခ်ၿပီး အဲဒါကို ရေအာင္လုပ္မယ္ဆုိတာမ်ဳိးလည္း ျဖစ္တယ္။ Performance အေကာင္းဆံုးလူကုိ ဆုေပးမယ္ဆုိတာမ်ဳိးေတြလည္း လုပ္ၾကတယ္။ စိတ္အားထက္သန္မႈ အျပည့္နဲ႔ကိုယ့္ကိုၾကည့္ၿပီး သူတုိ႔ပါ အလိုလိုတက္ၾကြလာတာ မ်ိဳးေတြလည္းရွိတယ္။

ေခါင္းေဆာင္ေကာင္းေတြဟာ သူတို႔လူေတြကို Inspiration ေကာင္းေကာင္းေပးႏုိင္တယ္။ သူတုိ႔စကားမုိ႔ နားေထာင္ၿပီးရင္ ငါတုိ႔အားလံုးဟာ အေရးႀကီးတဲ့အလုပ္တစ္ခု၊ ျပည္သူေတြအတြက္ အက်ဳိးရွိမယ့္အလုပ္တစ္ခုကို လုပ္ေနတာပါလားဆုိၿပီး တန္ဖိုးထားတတ္လာၾကတယ္။

လႊမ္းမိုးႏုိင္စြမ္းဆုိတဲ့ကိစၥကို စဥ္းစားတဲ့ေနရာမွာ လူေကာင္ေသးတာ၊ အသက္ငယ္တာ၊ မိန္းကေလးျဖစ္တာ၊ ဒါေတြေမ့လိုက္ပါ။ အဓိက,က Personal Power ရွိဖုိ႔ပါပဲ။ ငါ မန္ေနဂ်ာပဲဆုိတဲ့ Positional Power က ေရရွည္မွာ အလုပ္မျဖစ္ပါဘူး။ ဒီေတာ့ Personal Power ရွိေအာင္ ဘယ္လိုလုပ္မလဲ။ ေရွ႕ေဆာင္လမ္းျပ ျဖစ္ရမယ္။ စည္းကမ္းလိုက္နာရမယ္။ Knowledge Skill သာရမယ္။ Attitude မွန္ရမယ္။ Pro ပီသရမယ္။ ေျပာရဲဆုိရဲရမယ္၊ ဆံုးျဖတ္ရဲရမယ္။ ဒါေတြဟာ Personal Power ရရာရေၾကာင္း အရည္အေသြးေတြပါပဲ။

၄။ သတၱိရွိျခင္း

ဆုိလိုတာက ႐ံုးခ်ဳပ္ကေန စစ္ေဆးေရးလာမယ္။ ဒီအခါ ဘာလုပ္မလဲ။ အျပေကာင္းေအာင္ မိတ္ကပ္ေတြ အတင္းမလိမ္းဘူး၊ ပံုမွန္လုပ္ေနက်အတုိင္းပဲ လုပ္ေနတယ္။ သူတို႔ လာတယ္ဆုိတာ ပိုေကာင္းေအာင္ လာလုပ္ေပးတာ၊ သူတုိ႔ေျပာသြားရင္ ျပင္လုိ႔ရတယ္။ မလွတာကို မိတ္ကပ္အတင္းလိမ္းထားရင္ လာၾကည့္သူ ဧည့္သည္က ဘာမွမျမင္ေတာ့ ဘာမွေျပာသြားလုိ႔မရေတာ့ဘူး။ ဒီလိုခံယူ တတ္ၾကတယ္။ ဒီအခါ ႐ံုးခ်ဳပ္ကလာမွာမို႔ ဘာလုပ္ထား၊ ညာလုပ္ထားဆုိတဲ့ ဖိအားမ်ိဳးေတြလည္း ဘယ္သူကမွ မခံစားရေတာ့ဘူး။ အဖြဲ႔သားေတြလည္းေပ်ာ္တယ္။ ကုိယ့္ကုိယ္ကိုယ္ ယံုၾကည္မႈရွိလာတယ္။ ဘယ္သူလာမွာမုိ႔ ေၾကာက္ေနရတယ္ဆုိတဲ့ ခံစားမႈက ေပ်ာက္သြားတယ္။

ေနာက္တစ္ခု သတိထားမိတာက အဲ့လိုခံယူထားတတ္သူေတြဟာ ဘယ္ေတာ့မွလည္း ျဖစ္ကတတ္ဆန္း လုပ္မထားတတ္တာပဲ။ အဲဒီလိုပဲ။ အေျပာခံရမွာကိုေၾကာက္ၿပီး မိတ္ကပ္လိမ္းဖုိ႔ ႀကိဳးစားေနသူေတြဟာ ပံုမွန္မွာလည္း အလုပ္ကိုေသခ်ာလုပ္မေနၾကတာကို ေတြ႕ရတယ္။

Achievement နည္းတာလည္း ျပႆနာမရွိဘူး။ အဓိက, က ကုိယ့္ေနရာမွာ ဘယ္သူလာလုပ္လုပ္၊ ဒီထက္မမ်ားေစရဘူးဆုိတာ မ်ဳိးေျပာႏုိင္တဲ့အထိ ႀကိဳးစားထားဖုိ႔ပဲ လိုတယ္။ ဘာေၾကာင့္ နည္းသြားရတယ္ဆုိတဲ့ အေၾကာင္းျပခ်က္ ခုိင္ခုိင္လံုလံုရွိတယ္၊ ဒီအခက္အခဲကို ေက်ာ္လႊားဖုိ႔ ဘယ္လိုစီစဥ္ထားတယ္ဆုိတဲ့ Plan ရွိတယ္ဆုိရင္ ဘယ္ေလာက္နည္းေနတဲ့ OutPut ပဲျဖစ္ျဖစ္ ေၾကာက္ေနရမွာ မဟုတ္ဘူး။ ဘယ္သူေတြ ေၾကာက္သလဲဆုိရင္ေတာ့ လံုေလာက္တဲ့ ႀကိဳးစားအားထုတ္မႈ ရွိမထားတဲ့သူေတြပဲ ေၾကာက္ၾကပါတယ္။

၅။ ဆက္သြယ္ျပန္ၾကားတတ္ျခင္း

Communication Skill လို႔ ေျပာလိုက္ရင္ စကားေျပာေကာင္းတာခ်ည္း ေျပးျမင္ၾကပါတယ္။ အမွန္ေတာ့ မကပါဘူး။ အဲ့ထက္ပုိပါတယ္။ လြယ္လြယ္ေလးပဲ ေျပာရရင္ေတာ့ ကုိယ္ဆုိလိုခ်င္တာကုိ ရွင္းရွင္းလင္းလင္းေျပာတတ္မယ္၊ တစ္ဖက္ကေျပာလာတာေတြကိုလည္း နားေထာင္တတ္မယ္ဆုိရင္ ေအာင္ျမင္တာပါပဲ။ နားေထာင္တာပဲ ဘာခက္လုိ႔လဲထင္မယ္။ မဟုတ္ပါဘူး၊ ခက္ပါတယ္။ ဒီေနျဖစ္ေနတဲ့ ျပႆနာ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ နားမေထာင္တတ္ၾကလုိ႔ ျဖစ္ေနတာပါ။ ေရပါလာတာပဲ လိုခ်င္တယ္၊ ေရဘူးေပါက္တာ မၾကားခ်င္ဘူးဆိုတဲ့ အမူအက်င့္မ်ိဳးရွိသူဟာ စကားေျပာဘယ္ေလာက္ေကာင္းေကာင္း၊ Communication Skill ညံ့တယ္ပဲ သတ္မွတ္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

၆။ စုစည္းမႈေပးႏုိင္ျခင္း

Team Work ဆိုတာ တစ္နဲ႔ တစ္ေပါင္းလုိ႔ ႏွစ္ထက္ပုိတာကုိေခၚတာပါ။ ေခါင္းေဆာင္ရဲ႕ တာ၀န္ကေတာ့ သူ႔ခ်ည္းပဲရွိေနတဲ့ ‘တစ္’ ႏွစ္ခုကိုေပါင္းေပးရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ခရီးအတူထြက္ၾကတာ၊ လစာထုတ္တဲ့ရက္ကုိ တစ္ဆုိင္ဆုိင္မွာ သြားစားၾကတာေတြက အသင္းအဖြဲ႕ရဲ႕ရင္းႏွီးမႈ၊ နားလည္မႈကိုတက္ေစပါတယ္။ ဒီအပိုင္းကို သိပ္အေလးထားတဲ့ မန္ေနဂ်ာမ်ားဆုိ ေန႔လယ္စာ ထမင္းစားခ်ိန္ေတြကုိ အိမ္ကုိေပးျပန္ၿပီး မစားေစပါဘူး။ ဘယ္ေလာက္အိမ္နီးတဲ့သူျဖစ္ျဖစ္ ႐ံုးကုိ ထမင္းခ်ိဳင့္ သယ္လာခုိင္းတယ္။ အတူတူစုစားတယ္။ စကားတေျပာေျပာနဲ႔ သူ႔ဟင္းကုိယ္ယူ ကုိယ္ဟင္းသူႏိႈက္စားၾကတယ္။ ဒါသည္လည္း အသင္းအဖြဲ႔ကို စုစည္းမႈ၊ နားလည္မႈ၊ ရင္းႏီွးမႈရွိေစတဲ့ အလုပ္တစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။

၇။ ျပတ္သားမႈရွိျခင္း

မန္ေနဂ်ာတစ္ေယာက္ မေအာင္ျမင္ရျခင္းအေၾကာင္းရင္းေတြထဲမွာ လူမုန္းမခံလုိျခင္းကလည္း ထိပ္ဆံုးကပါတယ္။ ဒီေနရာ ေရာက္လာရင္ေတာ့ ေျပာစရာရွိတာ ေျပာကုိေျပာရေတာ့မယ္။ အဖြဲ႔သားေတြအေပၚ နားလည္မႈထားတယ္၊ ဂ႐ုစိုက္တယ္ဆုိေပမယ့္ သူတုိ႔ ဘယ္လုိမွ လက္မခံႏုိင္တဲ့အဆင့္ ဆုိတာကို သတ္မွတ္ထားတတ္ၾကတယ္၊ အဲ့ဒါကိုလြန္လာရင္ေတာ့ သည္းမခံတတ္ဘူး။ ျပတ္ျပတ္သားသား ေျပာတတ္၊ လုပ္တတ္ၾကတယ္။ Client ကို ေကာင္းေကာင္းမဆက္ဆံတာ၊ ႐ံုးခ်ိန္ကုိ အေၾကာင္းၾကားျခင္းမရွိဘဲ ေနာက္က်တာ၊ ေဆးလိပ္အရက္ေသာက္တာ၊ အလုပ္မလုပ္တာ စသျဖင့္ ဘယ္လိုမွ လက္ခံေပးလို႔မရတဲ့ အေနအထားေတြကို ရွင္းရွင္းလင္းလင္း သတ္မွတ္ထားတယ္၊ ေျပာလည္း ေျပာျပထားတယ္၊ လုပ္လာရင္လည္း လက္ခံမေပးသလို၊ ေျပာဖုိ႔ကုိလည္း တြန္႔ဆုတ္မေနဘူး။

တကယ္ေတာ့ ဒါဟာလည္း အသင္းအဖြဲ႕ကို စုစည္းေစပါတယ္။ စည္းကမ္းေလ်ာ့ရဲလြန္းရင္ လုပ္ခ်င္ရာလုပ္လာမယ္၊ တစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္ လက္ညႇဳိးေတြထုိးၾကေတာ့မယ္။ ရလဒ္ေတြက်မယ္၊ စိတ္ဓာတ္တက္ၾကြမႈေတြလည္း နည္းလာလိမ့္မယ္။   ၊၊

ကုိယ့္အလုပ္မွာ ေတာ္တာ၊ Technical Skill ျပည့္၀တာ ေကာင္းပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ စီမံခန္႔ခြဲမႈ အရည္အေသြးေတြ ပါရွိထားရင္ေတာ့ ကုိယ့္ရဲ႕အစြမ္းအစေတြကုိ ဒီထက္ပုိ သံုးလို႔ရလာမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေဆာင္းပါးထဲက အမူအက်င့္ခုနစ္ခ်က္ကေတာ့ တကယ့္အေတြ႕အၾကံဳေတြအေပၚ အေျခခံၿပီးေရးထားတာျဖစ္လို႔ ဖတ္ရသူအတြက္ တစ္စံုတစ္ရာ အက်ိဳးရွိမယ္ ေမွ်ာ္လင့္ပါတယ္။

ေဒါက္တာ ၿဖိဳးသီဟ
(003 / 17)
Credit: ၄.၁.၂၀၁၆ Daily Eleven သတင္းစာ

No comments: