Wednesday, March 13, 2019

K-pop ရဲ႕ တဟုန္ထိုးေအာင္ျမင္မႈ ေနာက္ကြယ္မွာ ဘာေတြစေတးလိုက္ရသလဲ?


K-pop ေလာကမွာ အစစ္ဆိုတာ အ႐ွားပါးဆံုးပဲ!

ဟုတ္တယ္.. ဒီနယ္ပယ္မွာ အစစ္ဆိုတာ အင္မတန္႐ွားတယ္။ ဘာေတြလဲ...

အရင္ဆံုးေတြ႕ရမွာက ႐ုပ္အတုေတြ။ ပလတ္စတစ္ဆာဂ်ရီ ႐ုပ္ေတြနဲ႔ ပရိသတ္ကို ဆြဲေဆာင္ၾကမယ္။ ၿပီးေတာ့ အသံအတုေတြstage performance ေတြမွာ playback ဖြင့္ၿပီး ေဖ်ာ္ေျဖၾကတယ္.. သူတို႔အေခၚ MR ေပါ့။ ေနာက္ ခ်စ္စရာေကာင္းတဲ့အမူအရာေတြ (aegyo) တမင္လုပ္ျပၾကရတယ္။ အိုဗာအက္တင္ေတြလုပ္ေလ ပရိသတ္ႀကိဳက္ေလ... အဖြဲ႔သားအခ်င္းခ်င္း ခ်စ္သည္႐ွိ မခ်စ္သည္႐ွိ စင္ေပၚမွာဖက္လိုက္နမ္းလိုက္လုပ္ၿပီး ဒရာမာခင္းလို႔ ပရိသတ္ခ်စ္ေအာင္ေနျပရတယ္။ ဒါမ်ိဳးေတြလုပ္မွလည္း ပရိသတ္လက္ခုပ္သံက်ယ္တာ။ K-pop ကမ႓ာမွာေတာ့ အႏုပညာဆိုတာ အတုပဲလို႔ေျပာခ်င္ ရဲရဲႀကီးေျပာလို႔ရတယ္။ တခါတေလ K-idol ေတြခမ်ာ သူတို႔ကိုယ္တိုင္ေတာင္ လူအတုျဖစ္ေနၿပီလားစဥ္းစားၿပီး ေက်ာခ်မ္းေနၾကမလားေတြးမိတယ္။ ဒါေတြအကုန္ သူတို႔အျပစ္လံုးလံုးမဟုတ္တာေတာ့အာမခံတယ္ဗ်... အဲ့အေၾကာင္း ေနာက္မွာဆက္႐ွင္းမယ္။

ေဟာ... မီဒီယာေတြကေရာ?
သတင္းအတုေတြ ေကာလာဟာလေတြဆိုတာ K-pop ေလာကမွာ အင္မတန္ေပါပဲ။ ဒီေန႔ေတာင္ Big Bang ရဲ႕ Seungri ကို ျပည့္တန္ဆာ႐ွာေပးမႈနဲ႔ စြပ္စြဲထားတာေတြ႕လိုက္ေသးတယ္။ မ႐ွိတဲ့သတင္း ႐ွိေအာင္ဖန္တီးမယ္၊ ေသးတဲ့အမႈႀကီးေအာင္ ဖြမယ္.. ဒါ ကိုရီးယားမီဒီယာရဲ႕ထံုးစံ။ အဲ့ေတာ့ဘာလုပ္ရလဲ idol ေတြရဲ႕ လြတ္လပ္တဲ့ဘဝေတြဆံုး႐ွံူးရတယ္။ ျပစ္မ်ိဳးမွဲ႔မထင္ျဖစ္ေအာင္ေနျပၾကရတယ္။ ရည္းစားေတာင္ ထားလို႔မရဘူး၊ dating news ထြက္ရင္ဘဝပ်က္ၿပီပဲ။

တခါတေလေလးမ်ား မဟုတ္တာလုပ္မိမယ္မၾကံနဲ႔... မီဒီယာေတြဝိုင္းဖြမႈနဲ႔ ေျမာင္းထဲေရာက္သြားႏိုင္တယ္။ ရည္းစားထားမိလို႔ agency က ကန္ထုတ္လိုက္လို႔ အိပ္မက္ေတြပ်က္စီးသြားသူေတြတပံုတပင္ပဲ။ ဒါအႏုပညာနဲ႔ ဘာဆိုင္သလဲ???

ဒီလိုအတုအေယာင္ေပါင္းမ်ားစြာနဲ႔ ေအာင္ျမင္မႈကို႐ွာေနရတဲ့ K-pop industry ဟာ အခုအခ်ိန္မွာေတာ့ တဟုန္ထိုးေအာင္ျမင္ေနၿပီ။ ေစ်းကြက္ကက်ယ္ျပန္႔သထက္ က်ယ္ျပန္႔လာတယ္။ ေစ်းကြက္လုိအပ္ခ်က္ျမင့္လာေတာ့ K-pop group ေပါင္းမ်ားစြာကို agency ေပါင္းမ်ားစြာက mass-production စနစ္နဲ႔ အံုလိုက္က်င္းလိုက္ ထုတ္လုပ္ေပးေနတယ္။ ေစ်းကြက္ဝင္တဲ့ တန္းဝင္အဖြဲ႔ေတြေပၚလာသလို ေစ်းကြက္ကိုမတိုးႏိုင္ပဲ စံုးစံုးျမဳပ္သြား႐ွာသူေတြလည္းမနည္းဘူး။

အဲ့ေတာ့ဘာလုပ္ၾကမလဲ... all or none ျဖစ္ေနေတာ့ ဘုရင့္ေနာင္ေဖာင္ဖ်က္ၿပီးေစ်းကြက္ဝင္ေအာင္လုပ္ၾကရတာေပါ့။ အလြန္အၾကဴး sexy က်ေအာင္လုပ္မလား... အလြန္အၾကဴး ေခ်ာေမာတဲ့လူေတြကိုစုၿပီး group ဖြဲ႔မလား... ခ်စ္စရာ အမူအရာေတြအရမ္းလုပ္ျပၿပီး ေစ်းကြက္ထဲဝင္တိုးမလား... နားစြဲလြယ္ၿပီးေအာင္ျမင္ႏိုင္မယ့္ သီခ်င္းေတြကိုပဲ ဆိုၾကမလား... စသည္ျဖင့္ေပါ့။ အႏုပညာအရည္အေသြး ဘယ္လိုျမႇင့္မလဲဆိုတာကိုေတာ့ ေရြးခ်ယ္ဖို႔သိပ္မစဥ္းစားၾကဘူး။ ေရြးခ်ယ္သူ႐ွားတယ္။ ဘယ္လိုနာမည္ႀကီးရမလဲ ဘယ္လိုေစ်းကြက္ဝင္ေအာင္လုပ္ရမလဲ ဆိုတာပဲ စဥ္းစားတာ။ နာမည္ႀကီးဖို႔ႀကိဳးစားေလေလ အႏုပညာအရည္အေသြးက်လာေလ ဆိုတဲ့သေဘာမ်ိဳး တျဖည္းျဖည္း ျဖစ္လာေနၿပီ။

ေဩာ္ ဒါနဲ႔ အဲ့ဒီေရြးခ်ယ္မႈကို အႏုပညာ႐ွင္ေတြကလုပ္ရမယ္မထင္လိုက္နဲ႔... ent. agency ေတြ၊ producer ေတြက ဆံုးျဖတ္တာ။ အဆိုေတာ္ေတြဆိုတာ သူတို႔လက္ခုပ္ထဲကေရပဲ။ သူတို႔ကစားသမွ်ခံရမယ့္ သူတို႔ထုတ္လုပ္ေပးထားတဲ့စက္႐ုပ္ေလးေတြအျဖစ္ေလာက္ပဲ သေဘာထားခံရတယ္။ ထုတ္ေဝသူေတြေစ်းကြက္တင္ ေပးတာခံရမယ့္ ကုန္ပစၥည္းေတြပါပဲ။ သနားဖို႔သိပ္ေကာင္းတယ္။ အကုန္ Truman ေလးေတြခ်ည္း။

ဒီေငြ႐ွာလို႔သိပ္ေကာင္းတဲ့ အႏုပညာအမည္ခံ စီးပြာေရးေစ်းကြက္ႀကီးက ဝင္ေငြေတြတသဲသဲ လက္ခုပ္သံေတြမစဲပဲ ျဖစ္လာဖို႔ဘာေတြစေတးလိုက္ရတာလဲ?

1. လူငယ္ေတြရဲ႕အႏုပညာ႐ွင္ျဖစ္ခ်င္တဲ့ အိပ္မက္ေတြ႐ိုက္ခ်ိဳးခံရတယ္

K-pop ဆိုတာႀကီး တဟုန္းဟုန္းေတာက္ေလာင္ေအာင္ျမင္ ေနတဲ့ကိုရီးယားႏိုင္ငံမွာ လူငယ္သန္းေပါင္းမ်ားစြာရဲ႕ အိပ္မက္ေတြဟာ K-idol ျဖစ္ရဖို႔ပဲ။ အဆိုဝါသနာပါသူ၊ အကဝါသနာပါသူစသည္ျဖင့္မ်ားျပားလွလိမ့္မယ္။ ေလ့က်င့္ၾကမယ္ အႏုပညာသင္တန္းေတြတက္ၾကမယ္။ က်ဴ႐ွင္လခဘတ္ၿပီး အဆိုအကသင္တန္းေၾကးေပးေနၾကသူ ေတြလည္းနည္းတာေတာ့မဟုတ္။ အဆင့္ေပါင္းမ်ားစြာျဖတ္ေက်ာ္ၿပီးေနာက္ အင္တာတိန္းမန္႔ ကုမၸဏီႀကီးေတြရဲ႕ audition ေတြကိုဝင္ၿပိဳင္ၾကၿပီေပါ့။ သူတို႔အရည္အေသြးျပည့္မီၿပီ သတ္မွတ္ရင္ ဝင္ခြင့္ရမယ္၊ မႀကိဳက္ရင္လစ္။ ဒါပဲ။ ဒါဘာမွေစာဒကတက္စရာေတာ့မ႐ွိဘူးေလ။ သူတို႔ကုမၸဏီ ဝင္ခ်င္ သူတို႔ႀကိဳက္ဖို႔လိုတာကိုး။ ဒါေပမယ့္ ေစာဒကတက္စရာ ျပႆနာအႀကီးႀကီးက သူတို႔က ကိုယ့္မွာဘယ္ေလာက္အရည္အခ်င္း႐ွိလဲဆိုတာကို ၾကည့္ၿပီးဆံုးျဖတ္တာ ဟုတ္ေရာဟုတ္ရဲ႕လား? ဆိုတဲ့ေမးခြန္းပဲ။ ခင္ဗ်ားႀကိဳက္တဲ့ နာမည္ေက်ာ္ k-idol တေယာက္ လက္ညႇိဳးထိုးျပလိုက္။ သူ႔႐ုပ္ဟာ အေခ်ာႀကီးျဖစ္ရင္ျဖစ္၊ မဟုတ္ရင္ ၾကည့္ေကာင္းေနမွာ ေျမႀကီးလတ္ခတ္မလြဲပဲ။ အကုန္ပိန္ပါးပါးခႏၶာကိုယ္ ေျပျပစ္ေခ်ာေမာေနတဲ့သူခ်ည္း။ အဲ့ေတာ့ audition ေတြမွာ ႐ုပ္ရည္ပိုင္းအားနည္းေပမယ့္ သီခ်င္းေကာင္းေလးေတြ ေရးႏိုင္သူ၊ အသံသိပ္ေကာင္းလြန္းသူ စသည္ျဖင့္အရည္အခ်င္း႐ွိသူတို႔ဟာ အိမ္ျပန္လမ္းပဲေလွ်ာက္ၾကရတာပဲ။ မေတာ္တဆေရြးလိုက္ၿပီထား၊ trainee အေနနဲ႔ပဲ အဆံုးသတ္သြားဖို႔မ်ားတယ္။ ႐ုပ္ရည္အားနည္းသူ တေယာက္ကို စင္တင္ေပးဖို႔ဆိုတာ ေတာ္ရံု ေအဂ်င္စီေတြ စဥ္းေတာင္မစဥ္းစားမယ့္အရာပဲ။ ထူးထူးျခားျခား YG ကေတာ့ 100% talent ပဲ ၾကည့္ေရြးတယ္ေျပာၾကတယ္။ YG က AKMU ဆိုတဲ့ေမာင္ႏွမႏွစ္ေယာက္က ႐ုပ္ရည္မေခ်ာေမာေပမယ့္ ေအာင္ျမင္တဲ့ ႐ွား႐ွားပါးပါး အဖြဲ႔။

ၿပီးေတာ့ ခုနကတစ္ခါေျပာၿပီးတဲ့ ရည္းစားကိစၥ။ မင္းမွာရည္းစား႐ွိလား ရည္းစားထားဖူးလား ဆိုတာက စေမးၿပီးေရြးၾကတာ.... အံ့ဖြယ္ဗ်။ အရင္ YG သင္တန္းသူ Miyeon ဆိုတဲ့ေကာင္မေလးဆိုရင္ dating လုပ္လို႔ debut လုပ္ခါနီးမွ BLACKPINK အဖြဲ႔ထဲကခ်န္လွပ္ခံခဲ့ရတာ။ ကုမၸဏီကေန လံုးဝအၿပီးကန္ထုတ္လိုက္တာ။ သူက အခုေတာ့ CUBE ရဲ႕ (G)I-DLE မွာ main vocalist ျဖစ္ေနပါၿပီ။ အရည္အခ်င္းလည္းအျပည့္႐ွိ၊ ႐ုပ္လည္းေခ်ာေမာပါသားနဲ႔ ရည္းစားကိစၥေၾကာင့္ အဆိုေတာ္ျဖစ္ခြင့္မရဘူးဆိုတာ သာမန္လူေတြအတြက္ရယ္စရာျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မယ္။ K-pop ေလာကမွာေတာ့ ဒါသာမန္ကိစၥ။

2. Idol ျဖစ္ၿပီးေနာက္ ႐ိုက္ခ်ိဳးခံရတဲ့အိပ္မက္ေတြ

ဒီလိုနဲ႔ပဲ အဆင့္ဆင့္ျဖတ္သန္းၿပီးေနာက္ အဆိုေတာ္ေတြျဖစ္လာၾကၿပီ။ K-idol ေတြျဖစ္ၿပီ။
သူတို႔ျဖစ္ခ်င္တာ "အႏုပညာ႐ွင္" ခင္ဗ်။ အႏုပညာကိုဝါသနာပါတဲ့လူက 80% ဆို စင္ေပၚမွာ ႂကြႂကြရြရြေလး လူေတြၾကည့္တာခံခ်င္တဲ့လူက 20% ေလာက္ပဲ။ ဒါေပမယ့္ အႏုပညာ႐ွင္ျဖစ္ခြင့္မရသလို စင္ေပၚမွာ နာမည္ႀကီးရံုသက္သက္သာသာလည္း ရပ္ခြင့္မရၾကပါဘူး။ ဘာလို႔အႏုပညာ႐ွင္ ျဖစ္ခြင့္မရသလဲ ဆိုရင္ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးေၾကာင့္။ ေအာင္ျမင္မႈေနာက္ တေကာက္ေကာက္လိုက္ရင္း အင္တာတိန္းမန္႔ကုမၸဏီေတြကို အလုပ္အေႂကြးျပဳရရင္းနဲ႔ မိန္းကေလး idol ေတြ ဝတ္ရတဲ့ စကပ္ေတြဟာ တိုသထက္တိုလာတယ္၊ ရင္နဲ႔တင္ကိုပဲအသားေပးၿပီး ျပၾကရတယ္။ ေယာက္်ားေလး idol ေတြရဲ႕ မ်က္ႏွာကမိတ္ကပ္ေတြထူလာတယ္၊ six pack ေတြေဖာ္သထက္ေဖာ္ျပၾကရတယ္၊ ႏြဲ႔ေႏွာင္းၿပီး aegyo (cute pose) ေတြလုပ္ျပၾကရတယ္။ အဆိုေတာ္ျဖစ္ခ်င္ခဲ့သူက playback ဖြင့္လို႔ ပါးစပ္လႈပ္ရင္းကျပေနရတယ္။ ဒါအႏုပညာ႐ွင္တေယာက္ျဖစ္လာတာ မဟုတ္ဘူး "ေဖ်ာ္ေျဖေရးသမား" သက္သက္ပါပဲ။ စင္ေပၚမွာႂကြႂကြရြရြေလး ရပ္ၿပီးသီခ်င္းဆိုႏိုင္ဖို႔ေမွ်ာ္လင့္ခဲ့ၾကသူေတြလည္း sexy dance ကို တကိုယ္လံုးလႈပ္ၿပီးကျပရင္း ပရိသတ္အာရံုစိုက္မိဖို႔ အတြက္႐ုန္းကန္ေနရတယ္။
ကိုယ္လုပ္ခ်င္တဲ့အႏုပညာကိုလုပ္ခြင့္မ႐ွိတာ K-pop ကမ႓ာပဲေလ။ ေဖ်ာ္ေျဖေရးသမားစက္႐ုပ္ေတြလို႔ပဲ ကြၽန္ေတာ္ေခၚခ်င္တယ္။

3. အရည္အခ်င္းအစစ္အမွန္ေတြ ေခ်ာင္ထိုးခံရတယ္

ကိုရီးယားက လူေတာ္ေတြအင္မတန္ေပါတဲ့ႏိုင္ငံ။ စီးပြားေရး၊ နည္းပညာကစလို႔ အႏုပညာအထိ ကိုရီးယားေတြဟာ ေတာ္ၾကပါတယ္။ ကိုရီးယားအေျခစိုက္ Samsung ဆို Apple ကိုေတာင္ယွဥ္ fight ေနတာကြၽန္ေတာ္တို႔အျမင္ပဲ။ အႏုပညာေလာကမွာေရာ? လူေတာ္ေတြေပါမ်ားတာ မိႈလိုေပါက္ပါ။ ကိုရီးယားမင္းသားႀကီး Choi Min Sik ဆို Robert De Niro နဲ႔ေတာင္ႏိႈင္းယွဥ္ခံရတဲ့ထိကို ေတာ္တာ။ သူ႔ Oldboy ကားကို ေဟာလီးဝုဒ္မွာ နာမည္ႀကီးသ႐ုပ္ေဆာင္ေတြနဲ႔ျပန္႐ိုက္တာေတာင္ သူ႔ဇာတ္ကားကိုမမီခဲ့တာ အားလံုးအသိ။ အဆိုဘက္မွာၾကည့္မလား G-Dragon, Bobby, RM စသူေတြက ကမ႓ာ့အဆင့္မီ rapper ေတြ။

ဒါေပမယ့္ ဒီေလာက္ talented ျဖစ္သူေတြကို သက္သက္ႏွိမ္ခ်ပစ္ၾကတာလည္း ဒီကိုရီးယားေတြပါပဲ။ ဘာလို႔လဲဆိုေတာ့ mainstream ေစ်းကြက္ႀကီးထဲ မွာ အရည္အခ်င္းမ႐ွိလည္းလူႀကိဳက္မ်ားရင္ ဝင္ေငြေကာင္းတယ္ေလ။ ႏွေမ်ာစရာေကာင္းလြန္းတဲ့အျဖစ္ပါပဲ။

သီခ်င္းေရး ေတာ္သူျဖစ္ေပမယ့္ သူတို႔ေရးထားတဲ့သီခ်င္းကို ေအဂ်င္စီကထုတ္မေပးတဲ့အခါမွာ တျခားေတးေရးဆရာေရးေပးထားတဲ့ နာမည္ႀကီးရံု ေပါေတာေတာသီခ်င္းကိုပဲ ဆိုၾကရတာေတြလည္းမနည္း။ တျခားေတးေရးဆရာနဲ႔အတူေရးထားခဲ့ရင္ေတာင္ credit မရၾကတာေတြ႐ွိတယ္။ တကယ္ေတာ္တဲ့ rapper စစ္စစ္ေတြလည္း ေပါခ်ာခ်ာ ေပါ့ပ္သီခ်င္းေလးမွာ အျဖည့္ခံသေဘာေလာက္ rap ေလးႏွစ္ေၾကာင္းသာသာရြတ္လိုက္ၾကရတယ္။ သီခ်င္းခမ္းခမ္းနားနားႀကီးေတြ ဆိုတဲ့ေနရာမွာ ထူးခြၽန္တဲ့ vocalist ေတြကလည္း ခ်ိဳမိုင္မိုင္သာသာ သီခ်င္းေလးေတြကိုဆိုၾကရ႐ွာတယ္။ ေနာက္အဆိုးဝါးဆံုးတစ္ခုက ဘာအရည္အခ်င္းမွမ႐ွိတဲ့ ႐ုပ္ေခ်ာေခ်ာ idol ေတြေနရာရလာၾကတယ္။ လူေတာ္ေတြကေတာ့ ေနရာရဖို႔ခဲယဥ္းမယ္။ ဒါမွမဟုတ္ သူတို႔ဆႏၵနဲ႔ဆန္႔က်င္ၿပီး ေစ်းကြက္ဝင္ဖို႔ adapt လုပ္ရမယ္။

အဲ့ဒီဝဲဂယက္ထဲက ႐ုန္းထြက္ႏိုင္သူေတြထဲဆိုရင္ လတ္တေလာမွာ B.A.P ရဲ႕ Yongguk နဲ႔ Zelo ဆိုတဲ့ rapper စစ္စစ္ႏွစ္ေယာက္ကေတာ့ သူတို႔ေအဂ်င္စီ TS ရဲ႕ဒဏ္ကိုမခံႏိုင္ေတာ့လို႔ အဖြဲ႔ထဲကထြက္လိုက္ၾကတယ္။ (အခုက်န္တစ္ဖြဲ႔လံုး TS ကထြက္ဖို႔စီစဥ္ထား)
TS ကထြက္ၿပီးေနာက္ Yongguk ရဲ႕သီခ်င္းေတြက သူဖန္တီးလိုတဲ့ dark ျဖစ္တဲ့ hip-hop စစ္စစ္ေတြကိုျမင္ရစျပဳလာတယ္။

အရည္အခ်င္းေတြေခ်ာင္ထိုးခံရတဲ့ေနာက္ထပ္တစ္ခ်က္က ေအဂ်င္စီတစ္ခုတည္းမွာပဲ အဖြဲ႔သံုးေလးဖြဲ႔႐ွိတယ္ဆိုပါေတာ့။ ပရိသတ္ေတာင္းဆိုမႈ ပိုမ်ားတဲ့ ပိုေပါက္ဖို႔ potential ႐ွိတဲ့အဖြဲ႔က ပဲ သီခ်င္းေတြထြက္ရတယ္။ Comeback မၾကာမၾကာလုပ္ရတယ္။ အသက္ႀကီးသြားၿပီျဖစ္တဲ့၊ ဒါမွမဟုတ္ fandom ေသးတဲ့ အဖြဲ႔ေတြက ဘယ္ေလာက္အရည္အခ်င္း႐ွိသည္ျဖစ္ေစ ေခ်ာင္ထဲကိုဒိုးရတာပါပဲ။ BLACKPINK ေပၚလာလို႔ 2NE1 ဖ်က္သိမ္းခံလိုက္ရတာ အႀကီးဆံုးျပလို႔ရတဲ့ဥပမာပဲ။ (btw, I'm a BLINK :3)

အဲ့အေၾကာင္းေတြေၾကာင့္ idol ေတြက သူတို႔အႏုပညာအရည္အေသြးထက္ျမက္လာဖို႔ထက္ ဝိတ္ခ်ဖို႔ ဆံပင္ျပင္ဖို႔ မိတ္လပ္လိမ္းဖို႔ ခြဲစိတ္ျပဳျပင္ဖို႔ကို ပိုၿပီး ႀကိဳးစားအားထုတ္ၾကတယ္။ မဟုတ္ရင္ career ဆံုးၿပီေလ။

ဒါလည္းေစ်းကြက္ေတာင္းဆိုမႈကိုက အႏုပညာထက္ အညဳပညာကိုလိုလားလာလို႔ျဖစ္တယ္။


4. အေပါစား တေဇာက္ကန္း Korean media နဲ႔ မ်က္စိပိတ္နားပိတ္ general audience 

ကိုရီးယားမီဒီယာေလာက္အဖြၾကမ္းတာ ကိုရီးယားမီဒီယာပဲ။ ၿပီးေတာ့ ကိုရီးယားပရိသတ္ေတြေလာက္ ေတြ႔သမွ်သတင္း ထိုင္ဆဲႏိုင္တဲ့လူလည္းမ႐ွိဘူး။ ဟုတ္ဟုတ္မဟုတ္ဟုတ္ ဖြမယ္ဆိုတဲ့ မီဒီယာနဲ႔ မဲမဲျမင္ရာဝင္ဆဲတဲ့ K-netizen (Korean online users) ေတြက ဘုန္းႀကီး႐ူးနဲ႔ေလွလူးဆိုသလိုပဲ။ မီဒီယာေတြမ်က္ႏွာသာေပးခ်င္တဲ့ အဖြဲ႔ေတြက ထိပ္ဆံုးကိုေရာက္ၿပီး မီဒီယာေတြ scandal အမ်ိဳးမ်ိဳးထုတ္၊ ထိုးခ်တဲ့အဖြဲ႔ေတြက စံုးစံုးျမဳပ္ၾကရတယ္။ Scandal တစ္ခုထြက္ၿပီဆိုတာနဲ႔ ဟုတ္လားမဟုတ္လား မေသခ်ာေသး၊ ေဝဖန္ၾကၿပီ။ General audience ေတြေရာ hater ေတြပါ အတင္းတုပ္ၾကမယ္။ အုတ္ေအာ္ေသာင္းနင္း ျဖစ္ေအာင္လုပ္ၾကမယ္။ ဒါထံုးစံ။ အခုေလာေလာဆယ္နာမည္ႀကီးေနတာ Big Bang ကို ထိုးခ်ေနတဲ့သတင္းေတြျဖစ္ေနတယ္။ ဟုတ္လား မဟုတ္လား ဘယ္သူသိမလဲ။ ဒါေပမယ့္ Big Bang ကေတာ့ ထိုးခ်ခံရၿပီးၿပီ။ အဲ့ဒါနဲ႔အၿပိဳင္ပဲ ကိုရီးယား မီဒီယာေတြ မ်က္ႏွာသာေပးလိုတဲ့ အႏုပညာ႐ွင္ေတြကေတာ့ ဘာလုပ္လုပ္တင့္တယ္ေနၾကတယ္။

ဒီလိုလုပ္ရပ္ေတြေၾကာင့္ ဘယ္အႏုပညာ႐ွင္ေတြ နာမည္မွမထြက္ရေသးခင္ သတင္းအတုေတြ ေကာလာဟလေတြေၾကာင့္ ပ်က္စီးခဲ့ၾကရၿပီးၿပီလဲ?

K-pop ရဲ႕ ေအာင္ျမင္မႈေနာက္မွာ မီဒီယာေတြက ထိပ္ဆံုးေနရာက ကူညီခဲ့ရသလို ကိုရီးယားအႏုပညာ႐ွင္မ်ားစြာကိုလည္း ထိုးခ်ဖ်က္ဆီးခဲ့ၿပီးၿပီ။

သာမန္ကိစၥတင္မက မဆိုင္တဲ့ ႏိုင္ငံေရး စီးပြားေရး ပံုရိပ္ ကိစၥေတြကလည္း K-pop ပံုရိပ္ကိုျခယ္လွယ္ေနတဲ့ မီဒီယာေတြကို ႀကိဳးကိုင္ထားတယ္။ School of Performing Arts သတင္းကိုဖံုးကြယ္ဖို႔ K-idol ေတြရဲ႕ သတင္းဆိုးေတြ၊ dating news ေတြကို အသံုးခ်ေနတဲ့ အခုကိစၥမ်ိဳး အရင့္အရင္ကာလေတြက အမ်ားႀကီးၾကံဳခဲ့ရၿပီးၿပီ။ Big Bang လို ပံုရိပ္ႀကီးမားတဲ့အဖြဲ႔ေတာင္ အခုလို နာမည္ထိခိုက္ေနရင္ နာမည္ရကာစ ႀကိဳးစားဆဲ idol ေတြ ဘယ္ေလာက္ေတာင္ အိပ္မက္ေတြပ်က္စီးခဲ့ရၿပီလဲ သတင္းဆိုးေတြေအာက္ နစ္ျမဳပ္ခဲ့ရၿပီလဲ စဥ္းစားၾကည့္လို႔ရတယ္။

5. ကိုယ့္ Idol ေတြကို မသနားတတ္တဲ့ fan မ်ား

K-idol ေတြဟာလူေတြပါ။ စက္႐ုပ္ေတြမဟုတ္ဘူး။ သာမန္လူသားေတြ သာမန္အႏုပညာ႐ွင္ေတြထက္ပိုၿပီး ဖိအားမ်ားတဲ့လူသားေတြပါ။ သူတို႔ဆႏၵနဲ႔ဆန္႔က်င္တဲ့ ဂီတ၊ အဆို အကေတြကို အတင္းအၾကပ္ေစခိုင္းခံေနရတယ္။ Stella အဖြဲ႔ဝင္တစ္ေယာက္ဆိုရင္ အလြန္အၾကဴး sexy ျဖစ္တဲ့ MV scene တစ္ခုကိုအဓမၼ႐ိုက္ကူးခိုင္းခဲ့လို႔ တစ္သက္လံုး စိတ္ဒဏ္ရာ trauma ႀကီး ျဖစ္သြားခဲ့တဲ့ထိ။ ၿပီးေတာ့ သူတို႔ဘဝက စားခ်င္တာမစားရ၊ ဝတ္ခ်င္တာမဝတ္ရ၊ ေနခ်င္သလိုမေနရတဲ့လူသားေတြလည္းျဖစ္တယ္။ တစ္ေနကုန္ ကန္စြန္းဥ တစ္စိတ္ပဲစားၿပီး အကေလ့က်င့္ေနရတဲ့လူမ်ိဳးေတြ... အတိတ္ကိုျပန္ေကာက္မယ္ဆို ဟိုး အရင္ trainee ဘဝတည္းက လူလိုဆက္ဆံမခံခဲ့ရပဲ စက္႐ုပ္ေတြလို ထိန္းခ်ဳပ္ခံခဲ့ရတဲ့လူေတြ။

အဲ့ဒီအျပင္ ရည္းစားမထားရ dating news ထြက္လို႔မရတဲ့ျပႆနာေၾကာင့္ အခ်စ္ေရးလြတ္လပ္ခြင့္ ကိုပါ ဆံုး႐ႈံးထားၾကရတယ္။ ေအာင္ျမင္မႈရဲ႕ ေနာက္ကြယ္က ဖိအားေပါင္းမ်ားစြာေၾကာင့္လည္း depression အႀကီးအက်ယ္ ရေနတဲ့ idol ေတြအမ်ားႀကီးပဲ။

G-Dragon ကိုပဲ ၾကည့္။ သူ႔ဘဝက ဘာမွထပ္မလိုခ်င္ေတာ့ေလာက္ေအာင္ ျပည့္စံုတယ္။ ကိုရီးယားရဲ႕အခ်မ္းသာဆံုး အေအာင္ျမင္ဆံုးအႏုပညာ႐ွင္ေတြထဲကတစ္ေယာက္။ သူ႔ေအဂ်င္စီ YG ရဲ႕ CEO Yang ကေတာင္ သူ႔ကိုလြတ္လပ္ခြင့္ေပးထားတယ္။ ျပင္းထန္တဲ့ထိန္းခ်ဳပ္မႈေတြမလုပ္ေတာ့ဘူး.... မင္းႀကိဳက္တ့ဲဂီတလုပ္.... မင္းႀကိဳက္တဲ့အခ်ိန္ အေခြထုတ္ ငါလုပ္ေပးမယ္ ဆိုသေလာက္အထိ။ ေကာင္မေလးေတြဆိုတာလည္း ထည္လဲတြဲေနတဲ့လူ.. dating news အထြက္ဆံုး idol လို႔ေတာင္ေျပာရမယ္။

ဒါေပမယ့္ သူ depression အႀကီးအက်ယ္ရခဲ့တယ္။ ေအာင္ျမင္မႈရဲ႕ဒဏ္ကိုသူအလူးအလွိမ့္ ခံစားေနရတယ္။ အထီးက်န္မႈေတြအမ်ားႀကီး၊ လက္ခုပ္သံေတြေသာင္းေသာင္းျဖျဖရေနတဲ့ စင္ျမင့္ေပၚမွာေဖ်ာ္ေျဖၿပီးေနာက္မွာ ဟိုတယ္ခန္းထဲမွာတစ္ေယာက္တည္းေနရတဲ့အခါ စီးကရက္ေငြ႕ေတြကို အဆုတ္တစ္ခုလံုးျပည့္တဲ့ထိ႐ႈိက္သြင္းရင္း ဘဝႀကီးကို စိတ္ကုန္မိတာ ေန႔တိုင္း။ သူမ်ားေတြက အပင္ပန္းခံဝိတ္ခ်ေနရေပမယ့္ သူက မစားႏိုင္မေသာက္ႏိုင္ျဖစ္ၿပီး အ႐ိုးေပၚအေရတင္ျဖစ္ေနတယ္။ အခန္းေအာင္းၿပီး ႏႈတ္ခမ္းေမြးမုတ္ဆိတ္ေမႊးဗရပ်စ္နဲ႔ ျဖဴေရာ္ေနတယ္။ သူ႔ဘဝႀကီးကို အတုေတြျပည့္ေနတဲ့ The Truman Show နဲ႔အျမဲတင္စားေလ့႐ွိတယ္။

(*သူ႔အထီးက်န္မႈေတြနဲ႔ depression အေၾကာင္း ေသခ်ာသိခ်င္ရင္ Kwon Ji Yong album နဲ႔ ACT III M.O.T.T.E documentary ကို recommend ပါတယ္)


ေျပာခ်င္တာက GD လို တျခားသူေတြနဲ႔မတူပဲ လြတ္လပ္ခြင့္အမ်ားႀကီးရထားတဲ့ လူမ်ိဳး၊ သူလုပ္ခ်င္ရာလုပ္လို႔ရေနတဲ့လူမ်ိဳးေတာင္မွ ဒီလိုျပင္းထန္တဲ့ စိတ္က်ေရာဂါ႐ွိေနရင္ တျခားေသာ စက္႐ုပ္လံုးလံုးျဖစ္ေနတဲ့ idol ေတြဆိုတာ ဘယ္ေလာက္ထိ စိတ္က်ဥ္းက်ပ္ေနၾကမလဲ စိတ္ဓာတ္က်ေနၾကမလဲဆိုတာ ေတြးၾကည့္လို႔ရတယ္။ မႏွစ္ကပဲ SHINee ရဲ႕ Jonghyun suicide လုပ္သြားတာ မွတ္မိၾကေသးတယ္မဟုတ္လား။

ဒါေပမယ့္ ဒီေလာက္ထိ ဖိအားေတြျပည့္ေနတဲ့ idol ေတြကို သူ႔ကို ခ်စ္လွပါေခ်ရဲ႕ဆိုတဲ့ သူ႔ ပရိသတ္ေတြကပဲ ထပ္ၿပီး ဖိအားေတြေပးတယ္။

ကိုယ့္ Idol က သူခ်စ္တဲ့မိန္းကေလးနဲ႔လက္တြဲသြားတယ္။ ဟုတ္ၿပီ ဝမ္းနည္းမယ္... လက္ခံေပးလို႔ရတယ္။ ဒါမဆန္းဘူး။ ဒါေပမယ့္ အဲ့ေကာင္မေလးကို ဝိုင္းဆဲၾကတယ္။ မုန္းၾကမယ္။ ျမန္ျမန္ျပတ္ပါေစ ဆုေတာင္းၾကတယ္။ သူတို႔ post ေတြမွာ ဝင္ၿပီး ျပတ္ၾကဖို႔အေၾကာင္းေတြ ေရးၾကတယ္။ ဒါ သူတို႔ႏွစ္ေယာက္ကို bully လုပ္ေနတာ!

ၿပီးေတာ့ ၿခိမ္းေျခာက္မႈေတြပါလုပ္တဲ့ အစြန္းေရာက္ဖန္ေတြ ဆိုတာလည္းမနည္းမေနာ။ ကိုယ္ခ်စ္တဲ့လူကို တျခားသူ ဝိုင္းဆဲဖို႔မေျပာနဲ႔ မလိုလားတဲ့အၾကည့္နဲ႔ၾကည့္ခံရတာေတာင္ နာတတ္တာ နားလည္ၾကရဲ႕လား။ ဒါေပမယ့္လည္း ကိုယ့္ idol ခ်စ္တဲ့လူကို ပိုးစိုးပက္စက္ဝိုင္းဆဲၾကတယ္ဆိုတာ ကိုယ္ခ်စ္တဲ့ idol ကို သတ္ေနတာနဲ႔အတူတူပဲေလ။ တခ်ိဳ႕က်ေတာ့လည္း တြဲေနတယ္လို႔ေတာင္ အတည္မျပဳရေသးပဲ dating news ထြက္ရံုေလးနဲ႔တင္ ဝိုင္းဆဲၾကတယ္ဆိုတာမ်ိဳးက ပိုၿပီးေတာ့ေတာင္ ႐ုပ္ပ်က္ဆင္းပ်က္ႏိုင္တယ္ထင္မိတယ္။

ေနဦး မၿပီးေသး... ရည္းစားထားတာအသာထားဦး သူ႔သာဘာ သူခင္တဲ့ေဘာ္ဒါေတြနဲ႔တရင္းတႏွီး ဖက္လွဲတကင္းေနတာကိုလည္း မေနရဘူး၊ သူနဲ႔ နီးနီးကပ္ကပ္ေနမိတဲ့ သူခမ်ာဝိုင္းဆဲတာခံၾကရျပန္ေရာ။ အမ်ိဳးသား idol တစ္ေယာက္ သူနဲ႔ခင္တဲ့ တျခား idol ေကာင္မေလးနဲ႔ျဖစ္ျဖစ္၊ dancer မနဲ႔ျဖစ္ျဖစ္ ဖက္လွဲတကင္းေနမိရင္ fan ေတြက မဆီမဆိုင္ ေဂ်ေတြဝင္ၿပီး အျပစ္ဝိုင္းေျပာၾကတာက မွ်တပါသလား??
Idol ရဲ႕ social life ကိုလံုးဝႀကီး ထိပါးေနတာ idol ကို ခ်စ္တာဟုတ္ရဲ႕လားလို႔ေမးခြန္းထုတ္ခ်င္တယ္။

"Ssaeng fan မ်ား"

သာမန္ k-popper အမ်ားစုေတာင္ ေတာ္ေတာ္လြန္လြန္က်ဴးက်ဴး obsessed ျဖစ္ေနၾကတာ အားလံုးအသိပဲ..  အဲ့ဒီအဆင့္ထက္ ေက်ာ္သြားၿပီး အစြန္းေရာက္သြားတဲ့ fan ေတြကို Ssaeng fan ေတြလို္႔ေခၚတယ္။ Idol ေတြဘဝကိုအတင္းအၾကပ္ ဝင္ေႏွာက္ယွက္တဲ့ fanေတြ။ K-idol ေတြအေၾကာက္ဆံုး အမုန္းဆံုးလူေတြလည္းျဖစ္တယ္။ Idol ေတြသြားတိုင္း ေနာက္ကတေကာက္ေကာက္လိုက္ၾကတယ္။ သတိထားမိေအာင္အမ်ိဳးမ်ိဳးလုပ္ၾကတယ္။ ေနာက္က တေကာက္ေကာက္လိုက္ေနတဲ့လူေတြရာနဲ႔ခ်ီၿပီး႐ွိၾကတယ္။ တခါတေလ idol သတိထားမိေအာင္ၿခိမ္းေျခာက္တာမ်ိဳး၊ ကိုယ္ထိလက္ေရာက္က်ဴးလြန္တာမ်ိဳးေတြအထိက်ဴးလြန္ျပတယ္။ ဖုန္းေခၚၿပီးေႏွာက္ယွက္ၾကတယ္။ လံုးဝ လံုးဝမ႐ွိသင့္တဲ့လူမ်ိဳးေတြပါ။ သင္ေရာ တေန႔မွာ over-obsessive ျဖစ္ၿပီး Ssaeng တေယာက္မျဖစ္သြားဘူးဆိုႏိုင္မလား?

အဲ့ဒါေၾကာင့္ Fan ေတြရဲ႕အလြန္အကြၽံအားေပးမႈက တခါတေလမွာ idol ကို supportive ျဖစ္ေပမယ့္ (e.g. streaming လုပ္ေပးတာမ်ိဳး၊ album ေတြအမ်ားႀကီးဝယ္တာမ်ိဳး) တစ္ခါတစ္ရံမွာလည္း idol ေတြဘဝကို ထိပါးေစတယ္။ အလြန္အကြၽံဆိုတာက ဘာမွေတာ့မေကာင္းတာအမွန္ပဲ။ k-popper ေတြ အမ်ားစုဆိုတာကလည္း အဲဒီ ေကာင္းတဲ့အခ်က္နဲ႔ မေကာင္းတဲ့အခ်က္ကို ဒြန္တြဲ ၿပီး လုပ္ၾကတဲ့လူေတြေလ။ တစ္ဖက္မွာ Idol ေတြေရာ K-pop ဂီတပါ ေအာင္ျမင္မႈရ႐ွိေပမယ့္ တစ္ဖက္မွာလည္း အေႏွာက္အယွက္ေတြနဲ႔ စိတ္က်ဥ္းက်ပ္မႈေတြကို ရင္းေနၾကရတယ္။ ဒါကလည္း K-pop ေအာင္ျမင္မႈေနာက္မွာ စေတးလိုက္ရတဲ့ေနာက္တစ္ခ်က္ပဲ။

အဲ့ဒါေၾကာင့္ ေနာက္ဆံုးျပန္ေျပာရမယ္ဆို K-pop ေလာကႀကီးက အျပင္ပန္းမွာသာ လွပေနၿပီး ေနာက္ကြယ္မွာ ယိုယြင္းပ်က္စီးမႈေတြမ်ားစြာ႐ွိေနတယ္။ အထူးသျဖင့္ idol ေတြကိုယ္တိုင္ကိုက အထိနာဆံုးသူေတြျဖစ္ေနၾကတယ္။ သူတို႔ကို သူတို႔ေအဂ်င္စီက နံပါတ္တစ္ ဖိအားေပးတယ္။ ၿပီးေတာ့ ပရိသတ္ေတြက၊ ေနာက္ မီဒီယာေတြ hater ေတြက၊ ေနာက္ဆံုး သူတို႔အိပ္မက္ေတြကိုယ္တိုင္က သူတို႔ကိုျပန္သတ္တယ္။ အရမ္းလိုခ်င္ခဲ့တဲ့ ေအာင္ျမင္မႈေတြရဲ႕ ေနာက္ကြယ္မွာအထိနာမႈေတြသိပ္မ်ားတယ္။

ဒုတိယအထိနာဆံုးက အရည္အခ်င္းနဲ႔ အႏုပညာစစ္။ နာမည္ေက်ာ္ေဇာမႈျမင့္လာေလ အႏုပညာအရည္အေသြးေတြက နိမ့္ပါးေလ ျဖစ္လာတယ္။ Trend ေနာက္လိုက္မယ္၊ fan service အမ်ိဳးမ်ိဳးေပးမယ္၊ အလွဆံုးျဖစ္ေအာင္ေနမယ္၊ ႏွစ္လတစ္ခါေလာက္ comeback လာမယ္၊ စက္နဲ႔လွည့္ထုတ္သလို သီခ်င္းေတြထုတ္တယ္၊ အရမ္းေအာင္ျမင္လာမယ္... ဒါေပမယ့္ အႏုပညာေတြ သီခ်င္းေကာင္းေတြကို ကြၽန္ေတာ္တို႔ဆံုး႐ႈံးရတယ္။ ဒါကို ဒီသီခ်င္းေတြကိုဖန္တီးတဲ့သူေတြ၊ K-idol ေတြတင္မက အႏုပညာစစ္ကိုလိုလားတဲ့ပရိသတ္ေတြပါ လိုလားမွာမဟုတ္ဘူး။ သူတို႔အရည္အခ်င္းစစ္ေတြပါ နစ္နာတဲ့ကိစၥျဖစ္တယ္။ ဒါေပမယ့္ trend အရေတာ့ ဆက္လုပ္ေနရဦးမွာပဲ။

အဲ့ဒါကပဲ ကိုရီးယားအႏုပညာေလာကအတြက္တင္မက လူအမ်ားစုရဲ႕ အျမင္ေတြနဲ႔ ေအာင္ျမင္မႈကိုတိုင္းတာတဲ့စံပါ ေျပာင္းလဲေစတယ္၊ အထိနာေစတယ္။ သီခ်င္းတစ္ပုဒ္ ဘယ္ေလာက္ေကာင္းသလဲဆိုတာမၾကည့္ပဲ You Tube viewer, Streaming count, Vote ဘယ္ေလာက္ေပးႏိုင္သလဲဆိုတာၾကည့္ၿပီး တိုင္းတာလာၾကတယ္။ ဒါေၾကာင့္ပဲ mass streaming, voting ေတြကအေရးပါလာတယ္။ ဒါရဖို႔ fandom ႀကီးဖို႔လိုအပ္တယ္။ အဲ့ေတာ့ ပရိသတ္အႀကိဳက္လိုက္လုပ္ရမယ္။ ပရိသတ္တိုးဖို႔ႀကိဳးစားရမယ္။ ဒီလိုနဲ႔ပဲ အႏုပညာအရည္အေသြးက ပိုယိုယြင္းလာတယ္။ Brainwash ခံထားရသလိုျဖစ္လာတယ္။ Mindset ေတြေျပာင္းကုန္တယ္။ အႏုပညာဆိုတာ ခံစားခ်က္ကိုေဖာ္ျပမယ့္ medium ကို ဖန္တီးမႈပါ... ကိုယ့္ရဲ႕ခံစားခ်က္ကို ပရိသတ္သိေအာင္ လက္ရာေတြကိုတစ္ဆင့္ခံၿပီး ျပတာက အႏုပညာျဖစ္တယ္။ လူသိမ်ားေအာင္ျမင္ရံုသက္သက္ ဖန္တီးထားတဲ့အရာက အႏုပညာမဟုတ္ဘူး။ လူသိမ်ားမႈ ေက်ာ္ေဇာမႈမွာ ေအာင္ျမင္သေလာက္ အႏုပညာဖန္တီးမႈမွာက်႐ႈံးလာမယ္။

အခုလိုေျပာေနတဲ့ ကြၽန္ေတာ္ကိုယ္တိုင္လည္း Big Bang MV ေတြ stream တယ္၊ မင္းတို႔ idol ဘယ္ေလာက္ေအာင္ျမင္လို႔လဲ ငါ့ idol က ဘယ္ေလာက္ viewer ရထားတာကြဆိုၿပီး ေျပာတတ္ေနတဲ့လူပဲ။ ကြၽန္ေတာ္ကိုယ္တုိင္လည္း ဒီ mindset ကိုေျပာင္းပစ္ဖို႔လိုအပ္ေနၿပီ။ ေျပာင္းလဲပစ္ဖို႔လည္း ႀကိဳးစားသင့္တယ္။

"You may say I'm a dreamer. But I'm not the only one.
I hope someday you'll join us!"
- John Lennon

(K-pop အေၾကာင္းကိုထဲထဲဝင္ဝင္ သိေနသူတစ္ေယာက္ျဖစ္လို႔၊ ကိုယ္တိုင္လည္း K-popper တစ္ေယာက္ျဖစ္လို႔ K-pop industry အေပၚ မေက်နပ္ခ်က္ေတြကို ေရးတာျဖစ္တယ္။ K-pop ကိုသာ မက ဘယ္အဖြဲ႔ကိုမွ ေစာ္ကားတိုက္ခိုက္တာမဟုတ္
K-popper ေတြကို blame တာလည္းမဟုတ္ပါေၾကာင္း)

မူရင္းေရးသားမ်ွေ၀သည့္ စာမ်က္ႏွာ - The Burmese Bug

No comments: