Wednesday, May 3, 2017

Business Plan

(ေဒါက္တာေမာင္ေမာင္စိုး-ေဘာဂေဗဒ)


Business Plan ကို ျမန္မာလို လုပ္ငန္း စီမံကိန္းဟု တိုက္႐ိုက္
ျပန္ဆိုသည္ကို ၾကားဖူးသည္။ လိုခ်င္သည္ကား လုပ္ငန္းစီမံခ်က္ျဖသည္။ လုပ္ငန္းကို ဘယ္လို စတင္တည္ေထာင္မလဲဟူေသာ
ေခါင္းစဥ္သာ ျဖစ္သည္။

ေစ်းကြက္စီးပြားေရးႏွင့္ အလွမ္းေဝးခဲ့ေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံအဖို႔ လုပ္ငန္းတစ္ခု ထူေထာင္ဖို႔ စဥ္းစားၾကရာတြင္ ေစ်းကြက္စီးပြားေရး စနစ္တြင္ က်င္လည္ခဲ့ေသာ ႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ စဥ္းစားပံု၊ စဥ္းစားျခင္းကေတာ့ မတူၾကသည္ကို ေတြ႕ေနရသည္။ လုပ္ငန္းတစ္ခုကို ထူေထာင္ေတာ့မည္ ဆိုလွ်င္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ စတင္ စဥ္းစားေသာ အရာမ်ားသည္ ဘာကို ထုတ္လုပ္ေရာင္းခ်ၿပီး၊ မည္သည့္အမည္ကို ေပးမည္ဆိုသည္ကို ဦစား ေပး စဥ္းစားေလ့ရွိသည္။ အမည္ကိုပင္ ထုတ္ကုန္ႏွင့္လည္းကိုက္ေစ၊ ေဗဒင္အရလည္း ျဖစ္ေစမည့္ အမည္မ်ိဳးေလာက္ကုိ ဦးစားေပးစဥ္းစား ၾကသည္။

သို႔ေသာ္လည္း ေစ်းကြက္စီးပြားေရး စနစ္တြင္ လုပ္ငန္း ထူေထာင္
ေတာ့မည္ ဆိုလွ်င္ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးတြင္ က်င္လည္ခဲ့သူမ်ား
အေနျဖင့္ ေငြပင္ေငြရင္း၊ အရင္းအႏွီး မည္ကဲ့သို႔ ရရွိႏိုင္မည္ ဆိုသည့္အခ်က္ကို စတင္ စဥ္းစားေလ့ရွိသည္။ မ်ားေသာအားျဖင့္ သူတို႔ Business Plan ဆြဲျခင္းႏွင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ Business Plan ဆြဲျခင္းတို႔ကေတာ့ ဦးတည္ခ်က္ မတူသည့္သေဘာကို ေတြ႕ေနရသည္။

မ်ားေသာအားျဖင့္ Business Plan ကို ဆြဲၾကျခင္း အေၾကာင္းရင္းတြင္ ဘဏ္မွ ေခ်းေငြ ရရွိရန္အတြက္ ဆြဲၾကျခင္းကို အဓိက ထားသည္ဟု ဆိုလွ်င္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အျမင္အရ လက္မခံေသာသေဘာ ေတြ႕ေနရသည္။ ဘဏ္မ်ားအေနျဖင့္ လုပ္ငန္းတစ္ခုအတြက္ ေငြထုတ္ေခ်းေတာ့မည္ ဆိုလွ်င္ ထုတ္ေခ်းရန္ သင့္မသင့္ဆိုသည့္ ဘဏ္ဘက္မွ စဥ္းစားႏိုင္ရန္အတြက္ လုပ္ငန္း၏ Business Plan ကို မလြဲမေသြ ေတာင္းေလ့ရွိၾကသည္။ Business Plan တုိင္းတြင္ ေခ်းေငြ Loan အတြက္ျဖစ္ေစ၊ ေခ်းေငြရရွိၿပီး ျဖစ္သည့္တုိင္ ထပ္မံေခ်းငွားလိုေသာ Overdraft အတြက္ျဖစ္ေစ၊ Business Plan ကို ေတာင္းေလ့ရွိသည္။

Business Plan တစ္ခုတြင္ အဓိက လိုအပ္ေသာ အေျခခံအခ်က္မ်ားမွာ လုပ္ငန္းလုပ္ကိုင္ျခင္း၏ ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ားႏွင့္ ထုိလုပ္ငန္းကို မည္ကဲ့သို႔ လုပ္ကုိင္ေဆာင္ရြက္မည္ ဆိုသည့္ လုပ္ငန္းလည္ပတ္မႈ Operation ႏွင့္ ထိုလုပ္ငန္း လည္ပတ္မႈအတြက္ လုိအပ္မည့္ ဘ႑ာေရး အေျခအေန ျပည့္ျပည့္စံုစံု ပါရွိရမည္ ျဖစ္သည္။

Business Plan မ်ားကို လုပ္ငန္းမ်ားကေရးဆြဲၾကသည္ မွန္ေသာ္လည္း၊ အမွန္တကယ္ လမ္းေၾကာင္း၊ လမ္းၫႊန္ လုပ္ေပးသူကား ဘဏ္အေနျဖင့္ လိုအပ္ေသာ အခ်က္အလက္ မျပည့္မစံုကိုေတာင္းေလ့ရွိသည္။ Business Plan ႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ ျဖည့္စြက္ရမည့္ ပံုစံမ်ား ရွိေသာ္လည္း ထိုပံုစံမ်ား ျဖည့္စြက္ ေရးသြင္းရာတြင္ လုပ္ငန္းရွင္ အေနျဖင့္ သတိထားၿပီး လုပ္ငန္းျဖည့္သြင္းရန္ လိုအပ္သည္။ အေၾကာင္းမွာ ျဖည့္စြက္ရန္ ပံုစံတြင္ပင္ အခ်ိဳ႕ေသာ အခ်က္အလက္မ်ားသည္ အျပန္အလွန္ စစ္ေဆးေသာ ေမးခြန္းပံုစံမ်ိဳး Counter Check Questions သေဘာမ်ိဳးလည္း ပါေနေသာေၾကာင့္ လြန္စြာ သတိထား ျဖည့္စြက္ရသည္။

Business Plan မ်ား ေရးဆြဲရာတြင္ သတိထားရမည့္ အေျခခံအခ်က္မ်ား ရွိသည္။ ပထမဦးဆံုး လုပ္ငန္း ထူေထာင္ရာတြင္ အဓိကထားၿပီး စဥ္းစားရမည့္ အခ်က္ (၄) ခ်က္ ရွိတတ္သည္။

#ပထမအခ်က္မွာ မည္သည့္ကုန္စည္မ်ားကို ထုတ္လုပ္မည္ သို႔မဟုတ္ မည္သည့္ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ားကို လုပ္ကိုင္ ေဆာင္ရြက္မည္ ဆိုသည္ကို စဥ္းစား ဆံုးျဖတ္ၿပီး ျဖစ္ရမည္။

#ထိုသို႔ စဥ္းစားဆံုးျဖတ္ၿပီးသည္ႏွင့္ တစ္ဆက္တည္း ဆက္လက္ စဥ္းစားရမည္မွာ မည္သူတုိ႔ကို ေရာင္းခ်ရန္ ရည္ရြယ္သည္ဟူေသာ Consumers' target or aiming target မ်ားကို သတ္မွတ္ၿပီး ျဖစ္ရမည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ ရည္ရြယ္ၿပီးေသာ ေစ်းကြက္ ရွိၿပီးသား ျဖစ္ရပါမည္။

#ဒုတိယအခ်က္က ထုတ္လုပ္မႈ ကုန္က်စရိတ္ စဥ္းစားျခင္း ျဖစ္သည္။ ထို႔သို႔ စဥ္းစားရာတြင္ အဓိက ကုန္က်မည့္ စရိတ္ႀကီးမ်ားကို ဦးတည္ေစၿပီး၊ ထိုကုန္က်စရိတ္မ်ားသည္ ထုတ္လုပ္မႈကို ကာမိေအာင္ သင့္တင့္ေသာ ေစ်းႏႈန္းျဖင့္ ေရာင္းခ်ႏိုင္မည့္ အေျခအေန၊ ေစ်းကြက္လိုအပ္ခ်က္အရ ထုတ္လုပ္ႏိုင္မည့္ အေျခအေန ရွိ၊ မရွိ အတြက္ကိုပါ စဥ္းစားႏိုင္ရမည္ ျဖစ္သည္။

#တတိယအခ်က္သည္ လုပ္ငန္းတည္ေနရာ ျဖစ္သည္။ ထုတ္လုပ္မႈအတြက္ စဥ္းစားရာတြင္ ကုန္ၾကမ္းရွိသည့္ ေနရာတြင္ ထုတ္လုပ္မည့္ Raw Material Orientated Industry မ်ိဳးလား၊ ေစ်းကြက္တြင္သာ ထုတ္လုပ္ရမည့္ Market Orientated Industry ဆိုသည့္ အခ်က္အလက္မ်ားကို စဥ္းစားႏိုင္ရမည္ ျဖစ္သည္။

#အထူးသျဖင့္ ေရသန္႔ ထုတ္လုပ္ေရး လုပ္ငန္းမ်ား၊ ေမာ္ေတာ္ကား ထုတ္လုပ္ေရး လုပ္ငန္းမ်ား၊ ဆန္စက္၊ ဂ်ဳံစက္၊ သၾကားစက္တို႔လို လုပ္ငန္းမ်ားသည္ ကုန္ၾကမ္းရွိမည့္ ေနရာတြင္ စက္႐ုံေထာင္ျခင္းသည္ အေကာင္းဆံုး ျဖစ္သည္။ ထိုစက္႐ုံမ်ိဳးကို Raw Material Orientated Industries မ်ားဟု ေခၚၾကသည္။
သို႔ေသာ္လည္း အလွျပင္ဆိုင္တို႔၊ စားေသာက္ဆိုင္တို႔လို လုပ္ငန္းမ်ိဳးမ်ားသည္ ေစ်းကြက္အတြင္းတြင္ လာေရာက္ ဖြင့္ျခင္းသည္ အေကာင္းဆံုး ျဖစ္သည္။ ထိုသို႔ေသာ လုပ္ငန္းမ်ိဳးမ်ားကို Market Orientated Industries မ်ားဟု ေခၚၾကသည္။ လုပ္ငန္း သဘာဝႏွင့္ အေျခအေနေပၚလိုက္ၿပီး Business Plan တြင္ အက်ိဳးအေၾကာင္းအားျဖင့္ ေဖာ္ျပႏိုင္ရမည္ ျဖစ္သည္။

#စတုတၳအခ်က္ကား လူအင္အား ခန္႔ထား အသံုးျပဳမႈႏွင့္ စက္အင္အားမ်ား အသံုးခ်ႏိုင္မႈ အေျခအေနကို အေသးစိတ္ တင္ျပႏိုင္ရမည္ ျဖစ္သည္။ ထုတ္လုပ္သည့္ ပမာဏ၊ ထုတ္လုပ္သည့္ ကုန္စည္တို႔ႏွင့္ ဆီေလ်ာ္ညီၫြတ္မည့္ လူအင္အား အေျခအေနထားကို ျပည့္စံုစြာ တင္ျပႏိုင္ရမည္ ျဖစ္သည္။

အထက္ပါ အခ်က္အလက္မ်ားကို ဘဏ္မ်ားက ေခ်းေငြထုတ္ေခ်းသင့္မသင့္ကို စဥ္းစားေဆာင္ရြက္ေလ့ ရွိသည္။ အေသးစိတ္ ေဖာ္ျပႏိုင္သည့္တုိင္ လုပ္ငန္းအေနျဖင့္ ေငြစီးဝင္၊ စီးထြက္သြားသည့္ Cash Flow ခန္႔မွန္းခ်က္သည္ အားနည္းေနသည္ ဆိုပါက ေခ်းေငြထုတ္ေခ်းရန္ ဘဏ္အေနျဖင့္ ျငင္းဆန္ႏိုင္ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။

မ်ားေသာအားျဖင့္ Business Plan မ်ားတြင္ လုပ္ငန္းႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ ပါဝင္ေသာ္လည္း လိုအပ္ခ်က္အရ ၾကည့္မည္ဆိုလွ်င္ ဘဏ္မွ ေခ်းေငြရရွိရန္အတြက္ Business Plan ကို ေရးဆြဲျခင္းသာ ျဖစ္သည္။

သာမန္အားျဖင့္ Business Plan မ်ား၏ ေရးဆြဲမႈမ်ားကို ေလ့လာမည္ဆိုလွ်င္ ေအာက္ပါအခ်က္မ်ားကို ပါဝင္ေအာင္ ေရးဆြဲေလ့ ရွိၾကသည္။

၁။ လုပ္ငန္း၏အမည္

၂။ လုပ္ငန္း အမ်ိဳးအစား၊ တစ္ဦးတည္း ပိုင္ျဖစ္ေသာ Sole Trader မ်ိဳးလား၊ အစုစပ္လား၊ ထို႔အတူ အစုစပ္လုပ္ငန္း ျဖစ္သည့္တိုင္ Unlimited Liabilities ေခၚ အကန္႔အသတ္ မရွိ ေပးေလ်ာ္သည့္ လုပ္ငန္းမ်ိဳးလား၊ အကန္႔အသတ္ျဖင့္ ေပးေလ်ာ္သည့္ Private Limited Liability လုပ္ငန္းမ်ိဳးလား... စသည္ျဖင့္ လုပ္ငန္း အမ်ိဳးအစားကို ေဖာ္ျပရမည္ ျဖစ္သည္။

၃။ ထုတ္လုပ္မည့္ ကုန္စည္ သို႔မဟုတ္ လုပ္ကုိင္ေဆာင္ရြက္မည့္ ဝန္ေဆာင္မႈ အမ်ိဳးအစားကို တိတိက်က် ေဖာ္ျပေပးရန္ လိုအပ္သည္။

၄။ ထိုသို႔ ေဖာ္ျပေပးၿပီး စားသံုးမည့္သူမ်ား မည္သူတို႔အတြက္ ရည္ရြယ္ၿပီး ထုတ္လုပ္ ေရာင္းခ်မည္ ဆိုသည့္ အခ်က္ကိုလည္း တင္ျပႏိုင္ရမည္ ျဖစ္သည္။ အေၾကာင္းမွာ ထုတ္ကုန္ႏွင့္ ဝန္ေဆာင္မႈတို႔သည္ ထုတ္လုပ္လုိက္သည့္တိုင္ မည္သူတို႔ ဝယ္ယူ စားသံုးၾကမည္ဆိုသည့္ အခ်က္ကိုလည္း Business Plan တြင္ ေဖာ္ျပႏိုင္ရမည္ ျဖစ္သည္။

၅။ မိမိထုတ္လုပ္မည့္ ကုန္စည္ႏွင့္ ဝန္ေဆာင္မႈအတြက္ စားသုံးသူမ်ားသည္ မည္သူမ်ားျဖစ္သည္။ မည္မွ်ရွိသည္ဟူေသာ ေစ်းကြက္
္သုေတသန လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ား လုပ္ခဲ့ျခင္း ရွိ၊ မရွိကုိလည္း ေဖာ္ျပ
ႏုိင္ရမည္ ျဖစ္သည္။ မိမိလုပ္ငန္းႏွင့္ တူညီေသာ လုပ္ငန္းစုမ်ား မည္မွ်ရွိသည္။ သူတုိ႔၏ အနာဂတ္ေစ်းကြက္ အလားအလာမ်ားကိုလည္း သုေတသနျပဳၿပီး တင္ျပႏုိင္ရမည္ ျဖစ္သည္။

၆။ လုပ္သားအင္အား စီမံခန္႔ခြဲမႈအေနျဖင့္ ဝန္ထမ္းမည္မွ် ခန္႔မည္၊
မည္သည့္အဆင့္ ဝန္ထမ္းမ်ိဳး၊ လုပ္ကုိင္ေဆာင္ရြက္ရမည့္ တာဝန္ႏွင့္ တာဝန္ခံ လုပ္ကိုင္ ေဆာင္ရြက္မႈ အေျခအေနမ်ားကိုလည္း တင္ျပႏုိင္ရမည္ျဖစ္သည္။ ခန္႔ထားေသာ ဝန္ထမ္းဦးေရႏွင့္ တာဝန္အလိုက္ ခြဲေဝခ်ထားႏိုင္မႈမ်ားကိုလည္း တင္ျပႏိုင္ရမည္ ျဖစ္သည္။

၇။ ထုတ္လုပ္မည့္ ကုန္က်စရိတ္မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး စက္ပစၥည္း ကိရိယာအတြက္ ကုန္က်မႈ၊ ဆုိင္ခန္းခ၊ ပုံေသကုန္က်စရိတ္မ်ားႏွင့္ ထုတ္လုပ္မႈအတြက္ ကုန္က်စရိတ္မ်ားကို ခြဲျခား တင္ျပႏိုင္ရမည္ ျဖစ္သည္။

၈။ လုပ္ငန္းတည္ေနရာသည္ Business Plan တြင္ အေရးႀကီးသည္။ လုပ္ငန္းတည္ေနရာတြင္ ထုတ္လုပ္မည့္ ေနရာသည္လည္း အေရးပါသလို၊ ေရာင္းခ်မည့္ ေနရာသည္လည္း Business Plan တြင္ လြန္စြာအေရးပါသည္။

၉။ ခန္႔မွန္းအျမတ္ အေနျဖင့္ မ႐ႈံးမျမတ္ အေျခအေန Break even point သာမက၊ လုပ္ငန္းအေနျဖင့္ မည္မွ် ထုတ္လုပ္မည္၊ တစ္ႀကိမ္ ထုတ္လုပ္ေရာင္းခ်မႈရွိတုိင္း မည္မွ် အျမတ္အစြန္း ရရွိႏုိင္သည့္ အေျခ အေနမ်ားကုိလည္း တင္ျပႏုိင္ရမည္ ျဖစ္သည္။

၁၀။ လုပ္ငန္းအတြက္ လိုအပ္ေသာ ေငြအရင္းအႏွီးမ်ားကို တင္ျပၿပီး ထိုအရင္းအႏွီးမ်ားထဲမွ မည္မွ်ေသာ ပမာဏကို ဘဏ္မွ ရယူလုိပါ
ေၾကာင္းႏွင့္ လုပ္ငန္းအေနျဖင့္ ေငြဝင္၊ ေငြထြက္မႈ အေျခအေန Cash Flow အားျဖင့္ မည္မွ်ရွိႏုိင္မည့္ အေျခအေနမ်ားကုိ အေသးစိတ္ တင္ျပရန္ လုိအပ္သည္။ ၿပီးျပည့္စုံေသာ Business Plan တစ္ခုသည္ လုပ္ငန္း၏ ထုတ္ကုန္အမ်ိဳးအစားေပၚ လိုက္ၿပီး ကြဲျပားျခားနားေလ့ ရွိတတ္ပါသည္။

Credit: ေဒါက္တာေမာင္ေမာင္စိုး (ေဘာဂေဗဒ)


No comments: