Tuesday, August 24, 2021

သင့်ရဲ့ စီးပွားရေး လုပ်ငန်း အိုင်ဒီယာက အောင်မြင် ပါ့မလားဆိုတာ

သင့်ရဲ့ စီးပွားရေး လုပ်ငန်း အိုင်ဒီယာက အောင်မြင် ပါ့မလားဆိုတာ




#Start_Up_Business

#စီးပွားရေးနှင့်စီမံခန့်ခွဲရေး

#စီးပွားရေးလုပ်ငန်းဆိုင်ရာ

(ကိုယ့်လက်ထဲမှာ အတော်အတန်အရင်းအနှီးငွေကြေးပမာဏတစ်ခု စုစည်းမိတဲ့အခါ စီးပွားရေးလုပ်ငန်းလေးတစ်ခု အစပျိုးလုပ်ကိုင်ဖို့ လူတိုင်းစိတ်ကူးကြပါတယ်။ ဒါပေမယ့် ကိုယ်လုပ်မယ့်စီးပွားရေးလုပ်ငန်းအိုင်ဒီယာဟာ အောင်မြင်ဖို့အခြေအနေဘယ်လိုရှိလဲဆိုတာကော ထည့်သွင်းစဉ်းစားသုံးသပ်ဖို့လိုတယ်။ ဒါကြောင့် ကိုယ့်အိုင်ဒီယာက အောင်မြင်ပါ့မလား ဘယ်အချက်တွေသုံးသပ်ဖို့လိုလဲသိရအောင် ဆောင်းပါးတစ်ပုဒ် ဝေငှလိုက်ပါတယ်။)

.

ဒီနေ့မှာတော့ စီးပွားရေး လုပ်ငန်းတစ်ခု Start-up  business တစ်ခုကို စတင်လိုတဲ့ သူများအတွက် ကိုယ့်ရဲ့ အသစ်စတင်မယ့် စီးပွားရေး လုပ်ငန်း အိုင်ဒီယာ ဟာ အောင်မြင်နိုင်ရဲ့လားဆိုတာကို ဆုံးဖြတ်သုံးသပ်ပေး နိုင်မယ့် Evaluation Tools လေးတစ်ခု ကိုမျှဝေပေးလိုပါတယ်။ ဒါကတော့ ကိုယ့်လုပ်ငန်း အောင်မြင်မှာလားဆိုတာကို  တိုင်းတာ နိုင်မယ့် မေးခွန်း ၇ ခု နဲ့ ဖွဲ့စည်းထားတဲ့ Framework လေးဖြစ်ပါတယ်။ ဒီ Framework လေးကတော့ လုပ်ငန်းပေါင်းများစွာကိုအောင်မြင် စွာ ထူထောင်နိုင်ခဲ့တဲ့ ဘီလီလျံနာ တစ်ဦးဖြစ်တဲ့ Peter Thiel ရဲ့ Zero to One ဆိုတဲ့ စာအုပ် ကနေ ထုတ်နုတ် ထားခြင်းလဲ ဖြစ်ပါတယ်။ 

.

အရင်ဆုံးတော့ Peter Thiel ရဲ့ Zero to One ဆိုတဲ့ အယူအဆလေးကို အရင်ဆုံးနားလည် ထားဖို့ လိုအပ်ပါတယ်။ လုပ်ငန်း တိုင်း ဟာ အနာဂတ်မှာအောင်မြင်မှု ထူးထူးခြားခြား ရမယ်ဆိုတဲ့ Progress ကို မျှော်လင့်ကြတာချည်းပဲဖြစ်ပါတယ်။ ဒီလိုအောင်မြင်မှု Progress တွေကို လုပ်ငန်းတွေဟာ ပုံစံ နှစ်မျိုးနဲ့ ရယူနိုင်ပါတယ်။ ပထမ တစ်မျိုးကတော့ Horizontal or extensive progress နည်းလမ်းဖြစ် ပါတယ်။ ဒီနည်းလမ်းကတော့ Copying things that work ဆိုတဲ့ အလုပ်ဖြစ်တဲ့ ၊ အောင်မြင်တဲ့၊ လူကြိုက်များတဲ့. Product or service တွေကို ကူးယူ ပြီးဖြစ်စေ အနည်းငယ်သော ပြုပြင်ပြောင်းလဲ မှုတွေ ပြုလုပ်ပြီးတော့ဖြစ်စေ လုပ်ငန်းအောင်မြင်မှု Progress ကို ရယူ တဲ့နည်းဖြစ်ပါတယ်။ ဒီနည်းကိုတော့ Peter က 1 to n လို့ ဆိုပါတယ်။ ရှိပြီးသား တစ်ခု ကနေ  အရေအတွက် အများအပြား (n) အဖြစ်ကူးယူ ပွားများ တဲ့ နည်းလမ်းပါပဲ။ ဥပမာ ဆိုရင် မော်တော်ကား company တွေ အပြိုင်အဆိုင် ကားအမျိုးအစား အစုံကို ထုတ်လုပ်ရင်းဈေးကွက်ဝေစုကို ရယူနေကြ တဲ့သဘော ပါပဲ။ ဒါ့အပြင် တရုတ်ပြည်မကြီး ဆိုရင်လဲ ကမ္ဘာ့ အရပ်ရပ်က အောင်မြင်မှု ရနေတဲ့ Product တွေ နည်းပညာတွေကိုတုပ ပြုလုပ်ပြီး Export ပြုလုပ်နေ တဲ့ Progress ကိုတွေ့ရမှာ ဖြစ်ပါတယ်။

.

နောက်ထပ် တစ်နည်းကတော့ Vertical or intensive progress. နည်းလမ်းဖြစ်ပါတယ်။ ဒီနည်းကတော့ Doing New Things ဆိုတဲ့ အသစ်အသစ်သော ဖန်တီးမှုတွေကို ပြုလုပ်ပြီး အနာဂတ် အောင်မြင်မှု Progress ကို ရယူတာဖြစ်ပါတယ်။ သမိုင်းမှာ တစ်ခါမှ မရှိခဲ့ မပေါ်ခဲ့ဖူးသေးတဲ့ လူတွေ အတွက် အသုံးဝယ်မယ့် Product or service တစ်ခုခု ကို Breakthrough Product အဖြစ် ဖန်တီး ပြီး အောင်မြင်မှု ရယူတာဖြစ်ပါတယ်။ ဒီနည်းလမ်းကိုတော့ 0 to 1 လို့သတ်မှတ်ပါတယ်။ ဘာမှ မရှိသေးတဲ့ သုည ကနေပြီးတော့ တစ်ခုခု စဖြစ်လာအောင် ဦးဆုံး ဆောင်ရွက်တဲ့ နည်းလမ်း ပါပဲ။ Zero to one ဖြစ်ပါတယ်။ 


.

ဥပမာ ပြောရရင် ဈေးကွက်ထဲမှာ အရောင်းသွက်နေတဲ့ လက်နှိပ်စက် တစ်လုံးကို နမူနာ ဝယ်ယူပြီး အရည်အသွေးတူတဲ့ လက်နှိပ်စက် ဖြစ်ဖြစ် ပိုကောင်းတဲ့ လက်နှိပ်စက်ဖြစ်ဖြစ် ထုတ်လုပ်ရောင်းချ လိုက်တာက 1 to n နည်းလမ်းဖြစ်ပါတယ်။ ဈေးကွက်ထဲမှာ လက်နှိပ်စက်တွေချည်း ရှိနေတုန်းမှာ Computer ဖန်တီးရောင်းချ မှု ကတော့ Zero to one နည်းလမ်းဖြစ်ပါတယ်။ ဒီနည်းလမ်းနှစ်ခု မှာ Zero to one ဆိုတဲ့အသစ်ဖန်တီးနိုင်မှုက အောင်မြင်မှုကို များများ နဲ့ မြန်မြန်ရစေတဲ့ နည်းလမ်းဖြစ် ပါတယ်။ ဥပမာ လက်ရှိအောင်မြင်နေတဲ့ Facebook နဲ့ Amazon တို့လို လုပ်ငန်းတွေဟာ အရင်က မရှိသေးတဲ့ သုည အခြေအနေကနေ တစ် ခုခုအနေနဲ့ ပေါ်ထွက်လာခဲ့တဲ့ Zero to one လုပ်ငန်းတွေ ဖြစ် ကြပါတယ်။ 

.

ဆိုလိုတာကတော့ ဈေးကွက် ထဲမှာ လူ အများအတွက် အသုံးလဲ ဝင် ၊ ယခင်ကလဲ မရှိသေးတဲ့ Product or service တစ်ခုခုကို Breakthrough အဖြစ် ကိုယ်က တီထွင်ဖန်တီးထားနိုင်ရင် ဒီ လုပ်ငန်း Start-up Business ဟာ အောင်မြင်ဖို့ အတော်နီးစပ်နေပြီဆိုတာပါပဲ။

.

ကဲ…ဒါဆိုရင် စီးပွားရေး idea တစ်ခု အောင်မြင်မလား မအောင်မြင်ဘူးလားဆိုတာကို စစ်ဆေးဖို့ 7 Questions Framework ကို ဆက်ပြီး သွား ကြည့်ရအောင်ပါ…

.

လုပ်ငန်း အိုင်ဒီယာ တစ်ခုအောင်မြင်မလား ဆိုတာကို Peter Thiel က ဒီမေးခွန်း ၇ ခုနဲ့ စစ် ထုတ် ဖို့ တိုက်တွန်းပါတယ်။

.

1. The Engineering Question: Can you create breakthrough technology instead of incremental improvements?


ပထမ မေးခွန်းကတော့ လုပ်ငန်းရဲ့ အဓိက ဖြစ်တဲ့ Product or service ကို ထုတ်လုပ် မယ့် အခြေအနေ မှာ Breakthrough ဖြစ်တဲ့ နည်းပညာ ဖြစ်ဖြစ် Product ဖြစ်ဖြစ် ဖန်တီး ထားနိုင် ပြီလား လို့ ဆိုလိုတာဖြစ်ပါတယ်။ တကယ်တော့ စီးပွားရေး လုပ်ငန်းအတော်များများ ဟာ 1 to n ဆိုတဲ့နည်းလမ်းနဲ့ ဈေးကွက်မှာပေါက်ပြီး သား Product ကိုပဲ ပိုပိုကောင်းအောင် လုပ်ဆောင် ပြုပြင်နေကြတာဖြစ်ပါတယ်။ ဒါကို Incremental improvements လို့ ဆိုပါတယ်။ ဒီလို 1 to n မဟုတ်ပဲ zero to one ဖြစ်စေမယ့် နည်းပညာ၊ Product ၊ Service တစ်ခုခုကို အခြား ဘယ်သူနဲ့ မှမတူပဲ Differentiate ဖြစ်နေတာမျိုး ရှိ ပြီလား လို့ ဆိုလိုတာဖြစ်ပါတယ်။ တစ်နည်းအားဖြင့်တော့ ဒီ Product or service နဲ့ လုပ်ငန်းကိုတည်ဆောက်ရမှာ ဖြစ်တဲ့အတွက် အခြေခံကျပြီး အရေးအကြီး ဆုံး အချက်လဲ ဖြစ်ပါတယ်။ 

.

2. The Timing Question: Is now the right time to start your particular business?


ဒီအချက်ကတော့ Timing အကြောင်းစစ်ဆေးသုံးသပ်ခိုင်းတာဖြစ်ပါတယ်။ ဘယ်လောက်ကောင်း တဲ့ စီးပွားရေး အိုင်ဒီယာ ဖြစ်ပါစေ ဖြစ်သင့်တဲ့ လုပ်သင့်တဲ့အချိန်မဟုတ် ရင် အောင်မြင်သင့်သလောက် မအောင်မြင် တာမျိုး ဖြစ်တတ်တာ ထုံးစံပါပဲ။ သေမယ့်နှစ်မှ စစ်ထဲ လိုက်မိ တယ် ဆိုသလိုမျိုး သိပ်ကို ကောင်းတဲ့ အိုင်ဒီယာဖြစ်ပေမယ့် အချိန်မကျသေးတဲ့အခါအလုပ်မဖြစ်တာမျိုးတွေ ရှိတတ်ပါတယ်။ ဥပမာ တိုင်းပြည်တစ်ပြည်လုံး စီးပွားရေး ချွတ်ချွံကျနေချိန်မှာ ဇိမ်ခံပစ္စည်း တွေထုတ်လုပ်မယ်ဆိုရင် ဖြစ်နိုင်မလား၊ ဒါမှမဟုတ် အခုလို ကိုဗစ် ရောဂါ ဖြစ်နေချိန် အပြီးသတ်မပျောက်သေးပဲ ခဏ ပဲငြိမ်နေ ချိန်မှာ ခရီးသွား လုပ်ငန်း company ဖွင့်လိုက်ရင်အဆင်ပြေနိုင်မလား၊ စသည်ဖြင့်ဖြစ်ပါတယ်။ ဥပမာ ထပ်ပေးရရင် ကိုဗစ် ပထမ လှိုင်းအချိန်မှာတုန်းက လူတိုင်းနီးပါး အပြင်မထွက်တော့ပဲ အွန်လိုင်း သာ သုံးနေကြချိန်မှာ အွန်လိုင်း ရှော့ပင် အဖြစ်လုပ်ကိုင် လိုက်နိုင်တဲ့အတွက် အမြတ် အစွန်း ရခဲ့ကြသူတွေ အများအပြားကို တွေ့ရမှာ ဖြစ်ပါတယ်။ ဒါဟာ အချိန်ကိုက်လုပ်ဆောင်နိုင်မှု ဖြစ်ပါတယ်။ 

.

3. The Monopoly Question: Are you starting with a big share of a small market?


 ကျွန်တော် Business consultation လုပ်ပေးတဲ့ Client တိုင်းကို မေးလေ့ရှိတဲ့ စကား တစ်ခု ရှိပါတယ်။ ဒါကတော့ ကိုယ့် ရေကန်ငယ်လေးထဲမှာ အကြီးဆုံးငါးဖြစ်အောင်လုပ်မလား၊ ပိုကြီး တဲ့ ပင်လယ် ထဲကို သွား ပြီး မှ ကြီးလာအောင်လုပ်မလား ဆိုတာပါပဲ။ နှစ်ခုလုံးမှာ အားသာ ချက် အားနည်းချက် ရှိပေမယ့် အခုမှ စတင်မယ့်လုပ်ငန်းလေးတွေ အတွက်ကတော့ ကိုယ့်ပိုင်နိုင်တဲ့ ရေကန်ကို အပိုင်စားဖြစ်အောင် အကြီးဆုံးဖြစ်အောင်လုပ်ပြီးမှ အခြား ပြိုင်ဖက်ကြီးကြီးတွေ ရှိမယ့် ပင်လယ်ဖက်ကို နယ်မြေချဲ့ထွင်ရမှာဖြစ်ပါတယ်။ ဆိုလိုတာကတော့ Niche Market ဆိုတဲ့ ကိုယ်ပိုင်ပိုင်နိုင်နိုင် ထိုးဖောက်နိုင်မယ့် Customer Segment တစ်ခုကို သေချာ ရွေးချယ်ပြီး အဲဒီ Segment ရဲ့ လိုအပ်ချက်ကို ကောင်းကောင်းဖြည့်ဆည်းပေးကာ အပိုင်သိမ်းထား ဦးထားဖို့ ဖြစ်ပါတယ်။ ဥပမာ အထည်ချုပ်ဆိုင်ဖွင့်မယ်ဆိုရင် တစ်မြို့လုံး လူတွေ အတွက် အဝတ်အစား မျိုးစုံ ချုပ်မယ်ဆိုပြီး စ တာထက် ကိုယ်အကျွမ်းကျင်ဆုံး အထည် ဒီဇိုင်းအမျိုးအစားကို ကိုယ့်ရပ်ကွက် ထဲက လူတွေ လိုအပ်ချက် နဲ့လဲ ကိုက်ညီ တဲ့ အခြေအနေ မျိုးနဲ့ ဈေးကွက်စဖောက်တာကပိုကောင်းပါတယ်။ ဒီကနေ တစ်ဆင့် သူနဲ့ဆက်စပ်နေတဲ့ နောက်ထပ် Customer segment တွေကို ဆက်လက်တိုးချဲ့ သွား လို့ရပါတယ်။ 

.

4. The People Question: Do you have the right team?


ဒါကတော့ အတော်လေးရှင်းပါတယ်။ ဒီလုပ်ငန်းကို စတင်ဖို့အတွက်သင့်မှာ သင့်တော်တဲ့ လူကောင်းတွေကို မှန်ကန်တဲ့နေရာ အလိုက်ရွေးချယ်စု စည်းထားပြီး ပြီလားဆိုတာပါပဲ။ Zero to one ဖြစ်ဖို့အတွက် Breakthrough product တွေ ဖန်တီးဖို့အတွက် မှန်ကန်တဲ့ ပညာရှင်တွေ ၊ ကျွမ်းကျင် ဝန်ထမ်းတွေ  ကျိမ်းသေ လိုအပ်မှာ ပါပဲ။

.

5. The Distribution Question: Do you have a way to not just create but deliver your product?


Peter Thiel က Zero to one Product တစ်ခုကို Breakthrough အဖြစ်နဲ့ ဖန်တီးရာမှာ လက်ရှိဈေးကွက် ထဲက Product တွေ ထက် 10 x better ဖြစ်ရမယ်လို့ ဆိုပါတယ်။ သဘောကတော့ လက်ရှိ ရှိနေတာတွေထက် ၁၀ ဆ လောက်ပို ကောင်း ပိုသာရမယ်လို့ ဆိုတာ ပါပဲ။ ဒါ့အပြင် မားကတ်တင်း မှာလဲ ဆိုရိုးတစ်ခု ရှိပါတယ်။ သင့်ရဲ့ Product ဟာ အခြား သူတွေထက် 10 ဆ သာလွန် တယ်ဆိုတာသာ မှန်ကန်ပါစေ၊ marketing လုပ်စရာ မလိုပဲ word of mouth နည်းလမ်းနဲ့ သူ့ အလိုလို ပြန့်နှံသွားကာ customer တွေ ကိုယ့်ဆီ တကူးတက ရောက်လာ လိမ့် မယ် လို့ပဲဖြစ်ပါတယ်။ 

.

အထက်ကcustomer တွေ ကိုယ့်ဆီကို အလိုလို ရောက်မလာရင်တောင် မှ ကိုယ့် Product. ရဲ့ ကောင်းကြောင်းတွေ ကို customer တွေဆီ ဘယ်လိုရောက်အောင်ပေးရမလဲဆိုတဲ့ နည်းလမ်းကတော့ Physical Product တစ်ခုလုံးကိုပါ အလွယ်ကူ အဆင်ပြေဆုံး ဘယ်လိုနည်း လမ်းတွေ နဲ့ customer တွေလက်ထဲ ဖြန့်ချီ ပေးလို့ရမလဲဆိုတာကို နည်းလမ်းရှိနေဖို့ လိုအပ်ပါတယ်။

.

6. The Durability Question: Will your market position be defensible 10 to 20 years into the future? 


လုပ်ငန်းအောင်မြင်ဖို့အတွက် နောက် ထပ် အရေးကြီးတစ်ချက်ကတော့ ကိုယ့်ရဲ့ ထိုးဖောက်နေတဲ့ ဈေးကွက် မှာ ကိုယ်ဟာ ဒီအတိုင်း နောက် ၁၀ နှစ် ကနေ နှစ် ၂၀ လောက်ထိ ဆက်ပြီး ရပ်တည်နေ နိုင် မလား ဆိုတာပါပဲ။ ဥပမာ မကြာခင်ခေတ်ကုန်သွားတော့မယ့် ဈေးကွက်မျိုးလား အပြောင်းအလဲ မြန်တဲ့ ဈေးကွက်မျိုးလား ဆိုတာပါပဲ။ ယခင်က ဗီဒီယို ကြည့်မယ်ဆိုရင် အောက်စက် ဆိုတဲ့ အခွေဖွင့်စက်ထဲကို တိပ်ခွေ တွေထည့်ပြီး ကြည့်ခဲ့ရပါတယ်။ အဲဒီ တိပ်ခွေခေတ်က အတော်လေး ကြာ လိုက်ပါသေးတယ်။ အဲဒီနောက် တိပ်ခွေကနေ CD, DVD တွေ ခေတ်ကို ရောက် လာပါတယ်။ အခု မှာတော့ DVD ချပ်တွေ သုံးတာ အတော်ရှားသွားပြီး. Online ကနေပဲ live stream ကြည့်ရှုကြတာ များ လာ ပါတော့တယ်။ ဒီလို အခြေအနေတွေ ကိုယ့်လုပ်ငန်းမှာ ရှိနိုင်လား ကိုယ်က လိုက်ပြီး  ပြောင်းလဲ နိုင်သလား စတာတွေသုံးသပ်ဖို့လိုအပ်ပါတယ်။

.

7. The Secret Question: Have you identified a unique opportunity that others don’t see?


တစ်နည်းအားဖြင့်တော့ ဒီစီးပွားရေးလုပ်ငန်း အိုင်ဒီယာ ကို ဘယ်လိုရသလဲ ဆိုတာနဲ့ သက်ဆိုင်ပါတယ်။ ဒီလုပ်ငန်း အိုင်ဒီယာကို ရလိုက်တာဟာ အခြားသူ တစ်ဦးဦး လုပ်နေ အဆင်ပြေ နေတာကို တွေ့လို့ လိုက်လုပ်တာလား၊ ဒါမှမဟုတ် အခြား ဘယ်သူတစ်ဦးမှ မတွေ့မမြင်သေးတဲ့ အခွင့်အလမ်းကော်ပေါက် တစ်ခုခုကို တွေ့ထားမိ ရာကနေ စီးပွားရေး အဖြစ်ပြောင်းလဲလုပ်ဆောင်ဖို့ စိတ်ကူး မိတာလားဆိုတာပါပဲ။ ဥပမာ အမေရိကန် တွေဟာ အင်ဂျင်ပါဝါကြီးကြီး ကား အကြီးကြီး တွေကို ပိုကြိုက်လေ့ရှိပါတယ်။ဒီအတွက်ဈေးကလဲ ကြီးဆီစားတဲ့ဒဏ်ကိုလဲခံရလေ့ရှိပါတယ်။ ဒါပေမယ့် အမေရိကန်မှာ ဟွန်ဒါ company စတင်တော့ ဆီစား သက်သာ တဲ့ဟွန်ဒါဆိုင်ကယ်လေး တွေကို အမေရိက စီးပွားရေး ကျဆင်းချိန်မှာ လူကြိုက်များလာတာကို သတိပြုမိရာကနေ အမေရိကန် culture နဲ့ ဆန့်ကျင်ဖက်ဖြစ်တဲ့ ဆီစား သက်သာ ပြီး အင်ဂျင်ပါဝါသေးတဲ့ မော်တော်ကားတွေကို စတင်ထုတ်လုပ် ဖြန့်ချီလိုက် တဲ့အခါ စီးပွားရေး ကျဆင်းနေချိန်ဖြစ်တာကြောင့် အကြီးအကျယ် အောင်မြင်သွားခဲ့ပါတယ်။ 

.

နောက်တစ်ခါ KFC ရဲ့ ကြက်ကြော် နည်း၊ ကိုကာကိုလာ ရဲ့ဖျော်စပ်ပုံ အချိုးအစား၊ စတာတွေဟာလည်း ဈေးကွက်ထဲကပြိုင်ဖက်တွေနဲ့ မတူညီစေတဲ့ Secret တွေ အဖြစ် ယူဆနိုင် ပါသေးတယ်။

.

အထက်က  မေးခွန်း ၇ ခု ကတော့ Start-up Business ဆိုတဲ့ အခုမှစတင် လုပ်ကိုင်မယ့် စီးပွားရေး လုပ်ကိုင်လိုသူတွေ ကိုယ့်ကိုကိုယ် ပြန်လည်မေးမြန်းဆန်းစစ် ရမယ့် မေးခွန်းတွေ ဖြစ်ပါတယ်။ ဒီမေးခွန်းတွေ အကုန်လုံးမှာ ကျေနပ်လောက်တဲ့ အဖြေမျိုး ရရှိမှသာ အနာဂတ်မှာ အောင်မြင်မှု ကြီးကြီးမားမားကို ရနိုင်မယ့် စီးပွားရေး လုပ်ငန်းတွေ အဖြစ်ယူဆလို့ရမှာဖြစ်ကြောင်း ဘီလီလျံနာ Peter Thiel က ရေးသား ခဲ့ကြောင်းပါခင်ဗျား…

.

လုံလောက်တဲ့ အသိပညာ ဟာ ပြင်းထန်တဲ့အခက်အခဲတွေကို လွယ်ကူစွာကျော်ဖြတ်စေနိုင် ပါတယ်။

.

Kaung Hein Soe – Strategic

Business Consultant


[Zawgyi]သင့္ရဲ့ စီးပြားေရး လုပ္ငန္း အိုင္ဒီယာက ေအာင္ျမင္ ပါ့မလားဆိုတာ




#Start_Up_Business

#စီးပြားေရးႏွင့္စီမံခန႔္ခြဲေရး

#စီးပြားေရးလုပ္ငန္းဆိုင္ရာ

(ကိုယ့္လက္ထဲမွာ အေတာ္အတန္အရင္းအႏွီးေငြေၾကးပမာဏတစ္ခု စုစည္းမိတဲ့အခါ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေလးတစ္ခု အစပ်ိဳးလုပ္ကိုင္ဖို႔ လူတိုင္းစိတ္ကူးၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ကိုယ္လုပ္မယ့္စီးပြားေရးလုပ္ငန္းအိုင္ဒီယာဟာ ေအာင္ျမင္ဖို႔အေျခအေနဘယ္လိုရိွလဲဆိုတာေကာ ထၫ့္သြင္းစဉ္းစားသံုးသပ္ဖို႔လိုတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကိုယ့္အိုင္ဒီယာက ေအာင္ျမင္ပါ့မလား ဘယ္အခ်က္ေတြသံုးသပ္ဖို႔လိုလဲသိရေအာင္ ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္ ေဝငွလိုက္ပါတယ္။)

.

ဒီေန့မွာေတာ့ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းတစ္ခု Start-up  business တစ္ခုကို စတင္လိုတဲ့ သူမ်ားအတြက္ ကိုယ့္ရဲ့ အသစ္စတင္မယ့္ စီးပြားေရး လုပ္ငန္း အိုင္ဒီယာ ဟာ ေအာင္ျမင္ႏိုင္ရဲ့လားဆိုတာကို ဆံုးျဖတ္သံုးသပ္ေပး ႏိုင္မယ့္ Evaluation Tools ေလးတစ္ခု ကိုမ်ွေဝေပးလိုပါတယ္။ ဒါကေတာ့ ကိုယ့္လုပ္ငန္း ေအာင္ျမင္မွာလားဆိုတာကို  တိုင္းတာ ႏိုင္မယ့္ ေမးခြန္း ၇ ခု နဲ႔ ဖြဲ႔စည္းထားတဲ့ Framework ေလးျဖစ္ပါတယ္။ ဒီ Framework ေလးကေတာ့ လုပ္ငန္းေပါင္းမ်ားစြာကိုေအာင္ျမင္ စြာ ထူေထာင္ႏိုင္ခဲ့တဲ့ ဘီလီလ်ံနာ တစ္ဦးျဖစ္တဲ့ Peter Thiel ရဲ့ Zero to One ဆိုတဲ့ စာအုပ္ ကေန ထုတ္ႏုတ္ ထားျခင္းလဲ ျဖစ္ပါတယ္။ 

.

အရင္ဆံုးေတာ့ Peter Thiel ရဲ့ Zero to One ဆိုတဲ့ အယူအဆေလးကို အရင္ဆံုးနားလည္ ထားဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ လုပ္ငန္း တိုင္း ဟာ အနာဂတ္မွာေအာင္ျမင္မႈ ထူးထူးျခားျခား ရမယ္ဆိုတဲ့ Progress ကို ေမ်ွာ္လင့္ၾကတာခ်ည္းပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုေအာင္ျမင္မႈ Progress ေတြကို လုပ္ငန္းေတြဟာ ပံုစံ ႏွစ္မ်ိဳးနဲ႔ ရယူႏိုင္ပါတယ္။ ပထမ တစ္မ်ိဳးကေတာ့ Horizontal or extensive progress နည္းလမ္းျဖစ္ ပါတယ္။ ဒီနည္းလမ္းကေတာ့ Copying things that work ဆိုတဲ့ အလုပ္ျဖစ္တဲ့ ၊ ေအာင္ျမင္တဲ့၊ လူႀကိဳက္မ်ားတဲ့. Product or service ေတြကို ကူးယူ ၿပီးျဖစ္ေစ အနည္းငယ္ေသာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲ မႈေတြ ျပဳလုပ္ၿပီးေတာ့ျဖစ္ေစ လုပ္ငန္းေအာင္ျမင္မႈ Progress ကို ရယူ တဲ့နည္းျဖစ္ပါတယ္။ ဒီနည္းကိုေတာ့ Peter က 1 to n လို႔ ဆိုပါတယ္။ ရိွၿပီးသား တစ္ခု ကေန  အေရအတြက္ အမ်ားအျပား (n) အျဖစ္ကူးယူ ပြားမ်ား တဲ့ နည္းလမ္းပါပဲ။ ဥပမာ ဆိုရင္ ေမာ္ေတာ္ကား company ေတြ အၿပိဳင္အဆိုင္ ကားအမ်ိဳးအစား အစံုကို ထုတ္လုပ္ရင္းေဈးကြက္ေဝစုကို ရယူေနၾက တဲ့သေဘာ ပါပဲ။ ဒါ့အျပင္ တရုတ္ျပည္မႀကီး ဆိုရင္လဲ ကမ႓ာ့ အရပ္ရပ္က ေအာင္ျမင္မႈ ရေနတဲ့ Product ေတြ နည္းပညာေတြကိုတုပ ျပဳလုပ္ၿပီး Export ျပဳလုပ္ေန တဲ့ Progress ကိုေတြ့ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

.

ေနာက္ထပ္ တစ္နည္းကေတာ့ Vertical or intensive progress. နည္းလမ္းျဖစ္ပါတယ္။ ဒီနည္းကေတာ့ Doing New Things ဆိုတဲ့ အသစ္အသစ္ေသာ ဖန္တီးမႈေတြကို ျပဳလုပ္ၿပီး အနာဂတ္ ေအာင္ျမင္မႈ Progress ကို ရယူတာျဖစ္ပါတယ္။ သမိုင္းမွာ တစ္ခါမွ မရိွခဲ့ မေပၚခဲ့ဖူးေသးတဲ့ လူေတြ အတြက္ အသံုးဝယ္မယ့္ Product or service တစ္ခုခု ကို Breakthrough Product အျဖစ္ ဖန္တီး ၿပီး ေအာင္ျမင္မႈ ရယူတာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီနည္းလမ္းကိုေတာ့ 0 to 1 လို႔သတ္မွတ္ပါတယ္။ ဘာမွ မရိွေသးတဲ့ သုည ကေနၿပီးေတာ့ တစ္ခုခု စျဖစ္လာေအာင္ ဦးဆံုး ေဆာင္ရြက္တဲ့ နည္းလမ္း ပါပဲ။ Zero to one ျဖစ္ပါတယ္။ 


.

ဥပမာ ေျပာရရင္ ေဈးကြက္ထဲမွာ အေရာင္းသြက္ေနတဲ့ လက္ႏိွပ္စက္ တစ္လံုးကို နမူနာ ဝယ္ယူၿပီး အရည္အေသြးတူတဲ့ လက္ႏိွပ္စက္ ျဖစ္ျဖစ္ ပိုေကာင္းတဲ့ လက္ႏိွပ္စက္ျဖစ္ျဖစ္ ထုတ္လုပ္ေရာင္းခ် လိုက္တာက 1 to n နည္းလမ္းျဖစ္ပါတယ္။ ေဈးကြက္ထဲမွာ လက္ႏိွပ္စက္ေတြခ်ည္း ရိွေနတုန္းမွာ Computer ဖန္တီးေရာင္းခ် မႈ ကေတာ့ Zero to one နည္းလမ္းျဖစ္ပါတယ္။ ဒီနည္းလမ္းႏွစ္ခု မွာ Zero to one ဆိုတဲ့အသစ္ဖန္တီးႏိုင္မႈက ေအာင္ျမင္မႈကို မ်ားမ်ား နဲ႔ ျမန္ျမန္ရေစတဲ့ နည္းလမ္းျဖစ္ ပါတယ္။ ဥပမာ လက္ရိွေအာင္ျမင္ေနတဲ့ Facebook နဲ႔ Amazon တို႔လို လုပ္ငန္းေတြဟာ အရင္က မရိွေသးတဲ့ သုည အေျခအေနကေန တစ္ ခုခုအေနနဲ႔ ေပၚထြက္လာခဲ့တဲ့ Zero to one လုပ္ငန္းေတြ ျဖစ္ ၾကပါတယ္။ 

.

ဆိုလိုတာကေတာ့ ေဈးကြက္ ထဲမွာ လူ အမ်ားအတြက္ အသံုးလဲ ဝင္ ၊ ယခင္ကလဲ မရိွေသးတဲ့ Product or service တစ္ခုခုကို Breakthrough အျဖစ္ ကိုယ္က တီထြင္ဖန္တီးထားႏိုင္ရင္ ဒီ လုပ္ငန္း Start-up Business ဟာ ေအာင္ျမင္ဖို႔ အေတာ္နီးစပ္ေနၿပီဆိုတာပါပဲ။

.

ကဲ…ဒါဆိုရင္ စီးပြားေရး idea တစ္ခု ေအာင္ျမင္မလား မေအာင္ျမင္ဘူးလားဆိုတာကို စစ္ေဆးဖို႔ 7 Questions Framework ကို ဆက္ၿပီး သြား ၾကၫ့္ရေအာင္ပါ…

.

လုပ္ငန္း အိုင္ဒီယာ တစ္ခုေအာင္ျမင္မလား ဆိုတာကို Peter Thiel က ဒီေမးခြန္း ၇ ခုနဲ႔ စစ္ ထုတ္ ဖို႔ တိုက္တြန္းပါတယ္။

.

1. The Engineering Question: Can you create breakthrough technology instead of incremental improvements?


ပထမ ေမးခြန္းကေတာ့ လုပ္ငန္းရဲ့ အဓိက ျဖစ္တဲ့ Product or service ကို ထုတ္လုပ္ မယ့္ အေျခအေန မွာ Breakthrough ျဖစ္တဲ့ နည္းပညာ ျဖစ္ျဖစ္ Product ျဖစ္ျဖစ္ ဖန္တီး ထားႏိုင္ ၿပီလား လို႔ ဆိုလိုတာျဖစ္ပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းအေတာ္မ်ားမ်ား ဟာ 1 to n ဆိုတဲ့နည္းလမ္းနဲ႔ ေဈးကြက္မွာေပါက္ၿပီး သား Product ကိုပဲ ပိုပိုေကာင္းေအာင္ လုပ္ေဆာင္ ျပဳျပင္ေနၾကတာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါကို Incremental improvements လို႔ ဆိုပါတယ္။ ဒီလို 1 to n မဟုတ္ပဲ zero to one ျဖစ္ေစမယ့္ နည္းပညာ၊ Product ၊ Service တစ္ခုခုကို အျခား ဘယ္သူနဲ႔ မွမတူပဲ Differentiate ျဖစ္ေနတာမ်ိဳး ရိွ ၿပီလား လို႔ ဆိုလိုတာျဖစ္ပါတယ္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ေတာ့ ဒီ Product or service နဲ႔ လုပ္ငန္းကိုတည္ေဆာက္ရမွာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ အေျခခံက်ၿပီး အေရးအႀကီး ဆံုး အခ်က္လဲ ျဖစ္ပါတယ္။ 

.

2. The Timing Question: Is now the right time to start your particular business?


ဒီအခ်က္ကေတာ့ Timing အေၾကာင္းစစ္ေဆးသံုးသပ္ခိုင္းတာျဖစ္ပါတယ္။ ဘယ္ေလာက္ေကာင္း တဲ့ စီးပြားေရး အိုင္ဒီယာ ျဖစ္ပါေစ ျဖစ္သင့္တဲ့ လုပ္သင့္တဲ့အခ်ိန္မဟုတ္ ရင္ ေအာင္ျမင္သင့္သေလာက္ မေအာင္ျမင္ တာမ်ိဳး ျဖစ္တတ္တာ ထံုးစံပါပဲ။ ေသမယ့္ႏွစ္မွ စစ္ထဲ လိုက္မိ တယ္ ဆိုသလိုမ်ိဳး သိပ္ကို ေကာင္းတဲ့ အိုင္ဒီယာျဖစ္ေပမယ့္ အခ်ိန္မက်ေသးတဲ့အခါအလုပ္မျဖစ္တာမ်ိဳးေတြ ရိွတတ္ပါတယ္။ ဥပမာ တိုင္းျပည္တစ္ျပည္လံုး စီးပြားေရး ခြၽတ္ခြၽံက်ေနခ်ိန္မွာ ဇိမ္ခံပစၥည္း ေတြထုတ္လုပ္မယ္ဆိုရင္ ျဖစ္ႏိုင္မလား၊ ဒါမွမဟုတ္ အခုလို ကိုဗစ္ ေရာဂါ ျဖစ္ေနခ်ိန္ အၿပီးသတ္မေပ်ာက္ေသးပဲ ခဏ ပဲၿငိမ္ေန ခ်ိန္မွာ ခရီးသြား လုပ္ငန္း company ဖြင့္လိုက္ရင္အဆင္ေျပႏိုင္မလား၊ စသည္ျဖင့္ျဖစ္ပါတယ္။ ဥပမာ ထပ္ေပးရရင္ ကိုဗစ္ ပထမ လိႈင္းအခ်ိန္မွာတုန္းက လူတိုင္းနီးပါး အျပင္မထြက္ေတာ့ပဲ အြန္လိုင္း သာ သံုးေနၾကခ်ိန္မွာ အြန္လိုင္း ေရွာ့ပင္ အျဖစ္လုပ္ကိုင္ လိုက္ႏိုင္တဲ့အတြက္ အျမတ္ အစြန္း ရခဲ့ၾကသူေတြ အမ်ားအျပားကို ေတြ့ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဟာ အခ်ိန္ကိုက္လုပ္ေဆာင္ႏိုင္မႈ ျဖစ္ပါတယ္။ 

.

3. The Monopoly Question: Are you starting with a big share of a small market?


 ကြၽန္ေတာ္ Business consultation လုပ္ေပးတဲ့ Client တိုင္းကို ေမးေလ့ရိွတဲ့ စကား တစ္ခု ရိွပါတယ္။ ဒါကေတာ့ ကိုယ့္ ေရကန္ငယ္ေလးထဲမွာ အႀကီးဆံုးငါးျဖစ္ေအာင္လုပ္မလား၊ ပိုႀကီး တဲ့ ပင္လယ္ ထဲကို သြား ၿပီး မွ ႀကီးလာေအာင္လုပ္မလား ဆိုတာပါပဲ။ ႏွစ္ခုလံုးမွာ အားသာ ခ်က္ အားနည္းခ်က္ ရိွေပမယ့္ အခုမွ စတင္မယ့္လုပ္ငန္းေလးေတြ အတြက္ကေတာ့ ကိုယ့္ပိုင္ႏိုင္တဲ့ ေရကန္ကို အပိုင္စားျဖစ္ေအာင္ အႀကီးဆံုးျဖစ္ေအာင္လုပ္ၿပီးမွ အျခား ၿပိဳင္ဖက္ႀကီးႀကီးေတြ ရိွမယ့္ ပင္လယ္ဖက္ကို နယ္ေျမခ်ဲ့ထြင္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဆိုလိုတာကေတာ့ Niche Market ဆိုတဲ့ ကိုယ္ပိုင္ပိုင္ႏိုင္ႏိုင္ ထိုးေဖာက္ႏိုင္မယ့္ Customer Segment တစ္ခုကို ေသခ်ာ ေရြးခ်ယ္ၿပီး အဲဒီ Segment ရဲ့ လိုအပ္ခ်က္ကို ေကာင္းေကာင္းျဖၫ့္ဆည္းေပးကာ အပိုင္သိမ္းထား ဦးထားဖို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ ဥပမာ အထည္ခ်ဳပ္ဆိုင္ဖြင့္မယ္ဆိုရင္ တစ္ၿမိဳ႔လံုး လူေတြ အတြက္ အဝတ္အစား မ်ိဳးစံု ခ်ဳပ္မယ္ဆိုၿပီး စ တာထက္ ကိုယ္အကြၽမ္းက်င္ဆံုး အထည္ ဒီဇိုင္းအမ်ိဳးအစားကို ကိုယ့္ရပ္ကြက္ ထဲက လူေတြ လိုအပ္ခ်က္ နဲ႔လဲ ကိုက္ညီ တဲ့ အေျခအေန မ်ိဳးနဲ႔ ေဈးကြက္စေဖာက္တာကပိုေကာင္းပါတယ္။ ဒီကေန တစ္ဆင့္ သူနဲ႔ဆက္စပ္ေနတဲ့ ေနာက္ထပ္ Customer segment ေတြကို ဆက္လက္တိုးခ်ဲ့ သြား လို႔ရပါတယ္။ 

.

4. The People Question: Do you have the right team?


ဒါကေတာ့ အေတာ္ေလးရွင္းပါတယ္။ ဒီလုပ္ငန္းကို စတင္ဖို႔အတြက္သင့္မွာ သင့္ေတာ္တဲ့ လူေကာင္းေတြကို မွန္ကန္တဲ့ေနရာ အလိုက္ေရြးခ်ယ္စု စည္းထားၿပီး ၿပီလားဆိုတာပါပဲ။ Zero to one ျဖစ္ဖို႔အတြက္ Breakthrough product ေတြ ဖန္တီးဖို႔အတြက္ မွန္ကန္တဲ့ ပညာရွင္ေတြ ၊ ကြၽမ္းက်င္ ဝန္ထမ္းေတြ  က်ိမ္းေသ လိုအပ္မွာ ပါပဲ။

.

5. The Distribution Question: Do you have a way to not just create but deliver your product?


Peter Thiel က Zero to one Product တစ္ခုကို Breakthrough အျဖစ္နဲ႔ ဖန္တီးရာမွာ လက္ရိွေဈးကြက္ ထဲက Product ေတြ ထက္ 10 x better ျဖစ္ရမယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ သေဘာကေတာ့ လက္ရိွ ရိွေနတာေတြထက္ ၁၀ ဆ ေလာက္ပို ေကာင္း ပိုသာရမယ္လို႔ ဆိုတာ ပါပဲ။ ဒါ့အျပင္ မားကတ္တင္း မွာလဲ ဆိုရိုးတစ္ခု ရိွပါတယ္။ သင့္ရဲ့ Product ဟာ အျခား သူေတြထက္ 10 ဆ သာလြန္ တယ္ဆိုတာသာ မွန္ကန္ပါေစ၊ marketing လုပ္စရာ မလိုပဲ word of mouth နည္းလမ္းနဲ႔ သူ႔ အလိုလို ျပန႔္ႏွံသြားကာ customer ေတြ ကိုယ့္ဆီ တကူးတက ေရာက္လာ လိမ့္ မယ္ လို႔ပဲျဖစ္ပါတယ္။ 

.

အထက္ကcustomer ေတြ ကိုယ့္ဆီကို အလိုလို ေရာက္မလာရင္ေတာင္ မွ ကိုယ့္ Product. ရဲ့ ေကာင္းေၾကာင္းေတြ ကို customer ေတြဆီ ဘယ္လိုေရာက္ေအာင္ေပးရမလဲဆိုတဲ့ နည္းလမ္းကေတာ့ Physical Product တစ္ခုလံုးကိုပါ အလြယ္ကူ အဆင္ေျပဆံုး ဘယ္လိုနည္း လမ္းေတြ နဲ႔ customer ေတြလက္ထဲ ျဖန႔္ခ်ီ ေပးလို႔ရမလဲဆိုတာကို နည္းလမ္းရိွေနဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။

.

6. The Durability Question: Will your market position be defensible 10 to 20 years into the future? 


လုပ္ငန္းေအာင္ျမင္ဖို႔အတြက္ ေနာက္ ထပ္ အေရးႀကီးတစ္ခ်က္ကေတာ့ ကိုယ့္ရဲ့ ထိုးေဖာက္ေနတဲ့ ေဈးကြက္ မွာ ကိုယ္ဟာ ဒီအတိုင္း ေနာက္ ၁၀ ႏွစ္ ကေန ႏွစ္ ၂၀ ေလာက္ထိ ဆက္ၿပီး ရပ္တည္ေန ႏိုင္ မလား ဆိုတာပါပဲ။ ဥပမာ မၾကာခင္ေခတ္ကုန္သြားေတာ့မယ့္ ေဈးကြက္မ်ိဳးလား အေျပာင္းအလဲ ျမန္တဲ့ ေဈးကြက္မ်ိဳးလား ဆိုတာပါပဲ။ ယခင္က ဗီဒီယို ၾကၫ့္မယ္ဆိုရင္ ေအာက္စက္ ဆိုတဲ့ အေခြဖြင့္စက္ထဲကို တိပ္ေခြ ေတြထၫ့္ၿပီး ၾကၫ့္ခဲ့ရပါတယ္။ အဲဒီ တိပ္ေခြေခတ္က အေတာ္ေလး ၾကာ လိုက္ပါေသးတယ္။ အဲဒီေနာက္ တိပ္ေခြကေန CD, DVD ေတြ ေခတ္ကို ေရာက္ လာပါတယ္။ အခု မွာေတာ့ DVD ခ်ပ္ေတြ သံုးတာ အေတာ္ရွားသြားၿပီး. Online ကေနပဲ live stream ၾကၫ့္ရႈၾကတာ မ်ား လာ ပါေတာ့တယ္။ ဒီလို အေျခအေနေတြ ကိုယ့္လုပ္ငန္းမွာ ရိွႏိုင္လား ကိုယ္က လိုက္ၿပီး  ေျပာင္းလဲ ႏိုင္သလား စတာေတြသံုးသပ္ဖို႔လိုအပ္ပါတယ္။

.

7. The Secret Question: Have you identified a unique opportunity that others don’t see?


တစ္နည္းအားျဖင့္ေတာ့ ဒီစီးပြားေရးလုပ္ငန္း အိုင္ဒီယာ ကို ဘယ္လိုရသလဲ ဆိုတာနဲ႔ သက္ဆိုင္ပါတယ္။ ဒီလုပ္ငန္း အိုင္ဒီယာကို ရလိုက္တာဟာ အျခားသူ တစ္ဦးဦး လုပ္ေန အဆင္ေျပ ေနတာကို ေတြ့လို႔ လိုက္လုပ္တာလား၊ ဒါမွမဟုတ္ အျခား ဘယ္သူတစ္ဦးမွ မေတြ့မျမင္ေသးတဲ့ အခြင့္အလမ္းေကာ္ေပါက္ တစ္ခုခုကို ေတြ့ထားမိ ရာကေန စီးပြားေရး အျဖစ္ေျပာင္းလဲလုပ္ေဆာင္ဖို႔ စိတ္ကူး မိတာလားဆိုတာပါပဲ။ ဥပမာ အေမရိကန္ ေတြဟာ အင္ဂ်င္ပါဝါႀကီးႀကီး ကား အႀကီးႀကီး ေတြကို ပိုႀကိဳက္ေလ့ရိွပါတယ္။ဒီအတြက္ေဈးကလဲ ႀကီးဆီစားတဲ့ဒဏ္ကိုလဲခံရေလ့ရိွပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အေမရိကန္မွာ ဟြန္ဒါ company စတင္ေတာ့ ဆီစား သက္သာ တဲ့ဟြန္ဒါဆိုင္ကယ္ေလး ေတြကို အေမရိက စီးပြားေရး က်ဆင္းခ်ိန္မွာ လူႀကိဳက္မ်ားလာတာကို သတိျပဳမိရာကေန အေမရိကန္ culture နဲ႔ ဆန႔္က်င္ဖက္ျဖစ္တဲ့ ဆီစား သက္သာ ၿပီး အင္ဂ်င္ပါဝါေသးတဲ့ ေမာ္ေတာ္ကားေတြကို စတင္ထုတ္လုပ္ ျဖန႔္ခ်ီလိုက္ တဲ့အခါ စီးပြားေရး က်ဆင္းေနခ်ိန္ျဖစ္တာေၾကာင့္ အႀကီးအက်ယ္ ေအာင္ျမင္သြားခဲ့ပါတယ္။ 

.

ေနာက္တစ္ခါ KFC ရဲ့ ၾကက္ေၾကာ္ နည္း၊ ကိုကာကိုလာ ရဲ့ေဖ်ာ္စပ္ပံု အခ်ိဳးအစား၊ စတာေတြဟာလည္း ေဈးကြက္ထဲကၿပိဳင္ဖက္ေတြနဲ႔ မတူညီေစတဲ့ Secret ေတြ အျဖစ္ ယူဆႏိုင္ ပါေသးတယ္။

.

အထက္က  ေမးခြန္း ၇ ခု ကေတာ့ Start-up Business ဆိုတဲ့ အခုမွစတင္ လုပ္ကိုင္မယ့္ စီးပြားေရး လုပ္ကိုင္လိုသူေတြ ကိုယ့္ကိုကိုယ္ ျပန္လည္ေမးျမန္းဆန္းစစ္ ရမယ့္ ေမးခြန္းေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေမးခြန္းေတြ အကုန္လံုးမွာ ေက်နပ္ေလာက္တဲ့ အေျဖမ်ိဳး ရရိွမွသာ အနာဂတ္မွာ ေအာင္ျမင္မႈ ႀကီးႀကီးမားမားကို ရႏိုင္မယ့္ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းေတြ အျဖစ္ယူဆလို႔ရမွာျဖစ္ေၾကာင္း ဘီလီလ်ံနာ Peter Thiel က ေရးသား ခဲ့ေၾကာင္းပါခင္ဗ်ား…

.

လံုေလာက္တဲ့ အသိပညာ ဟာ ျပင္းထန္တဲ့အခက္အခဲေတြကို လြယ္ကူစြာေက်ာ္ျဖတ္ေစႏိုင္ ပါတယ္။

.

Kaung Hein Soe – Strategic

Business Consultant

No comments: