ကၽြန္ေတာ္တို႔အိမ္မွာ ေၾကာင္ေလးတစ္ေကာင္ ေမြးထားတယ္။ တစ္ရက္ ကၽြန္ေတာ္ရယ္၊ ကၽြန္ေတာ့္အေဖရယ္၊ ကၽြန္ေတာ့္အေမရယ္ အျပင္ကျပန္လာလို႔ အိမ္ထဲဝင္ဝင္ခ်င္း အဲဒီေၾကာင္ေလးက ေညာင္လို႔ ေအာ္လိုက္တယ္။ အဲဒါကိုၾကားတဲ့ ကၽြန္ေတာ္က “ဒီေကာင္ ေၾကာက္ေနရွာတာ ခုမွလူေတြျပန္လာလို႔ ေပ်ာ္သြားပုံရတယ္” လို႔ ေျပာတယ္။ အေမ က “သနားပါတယ္ ေၾကာင္ေလးဗိုက္ဆာေနၿပီ” တဲ့။ ေၾကာင္သိပ္ခ်စ္တတ္တဲ့ အေဖကေတာ့ အဲဒါ သူ႕ကို ႏႈတ္ဆက္တာပါတဲ့။
ေၾကာင္က ဘာကိုဆိုလိုတယ္ဆိုတာ ေၾကာင္ပဲသိမယ္။ ေပ်ာ္သြားတာလား၊ ဗိုက္ဆာေနတာလား၊ တကယ္ပဲ သခင္ကို ႏႈတ္ဆက္တာလား၊ ဒါမွမဟုတ္ တျခားတစ္ခုခုလားဆိုတာ သူကလြဲၿပီး ဘယ္သူမွမသိဘူး။ သူ႕ရဲ႕အသံကို ၾကားလိုက္ရတဲ့ လူတစ္ေယာက္ခ်င္းရဲ႕ စိတ္ေနစိတ္ထား၊ ခံယူခ်က္အလိုက္ တစ္ေယာက္တစ္မ်ိဳးစီ အဓိပၸာယ္ေကာက္သြားၾကတာ။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ ကေလးဘ၀ကလည္း ဒီလိုပဲ။ ကိုယ္က စကားမတတ္ေသးေတာ့ အလိုမက်ရင္၊ လိုခ်င္တာတစ္ခုခုရွိရင္ ငိုမယ္။ ဒါကို လူႀကီးက သေဘာေပါက္ပါမွ။ မဟုတ္ရင္ ကိုယ္က ႏို႔ဆာလို႔ငိုတာကို အႏွီးလာလဲေပးရင္ အလကားပဲ။
လူေတြေျပာေျပာေနတဲ့ Communication Gap ဆိုတာ အဲဒါပဲျဖစ္ပါတယ္။ ကိုယ္ေျပာခ်င္တဲ့ အဓိပၸာယ္က တစ္ဖက္ကို ေရာက္မသြားရင္၊ ေရာက္ေတာ့ ေရာက္သြားတယ္၊ ဒါေပမဲ့ ေပးတဲ့အဓိပၸာယ္အတိုင္း ေရာက္မသြားရင္ ကိုယ္နဲ႔သူနဲ႔ ဆက္သြယ္ေျပာဆိုမႈမွာ Gap (ကြက္လပ္) ျဖစ္သြားၿပီ။ ဒါဆို အထင္ေတြလြဲေတာ့မယ္။ ျပႆနာေတြ တက္ေတာ့မယ္။
ဆရာဝန္နဲ႔ လူနာၾကားက ျပႆနာအမ်ားစုသည္ ဒါေၾကာင့္ပဲ။ ကိုယ္သိထားတာကို မရွင္းျပလိုက္ဘူး။ ဒီေတာ့ လူနာနဲ႔ လူနာရွင္ဘက္က အထင္မွားသြားတယ္။ လူမႈကြန္ရက္မွာ တခ်ိဳ႕ေတြ အေဝဖန္ခံ၊ အေျပာဆိုခံရတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲ။ ေပးခ်င္တဲ့မက္ေဆ့က မွန္ေပမယ့္ သူေျပာခ်င္တဲ့အတိုင္း လူေတြသေဘာေပါက္ေအာင္ မေျပာႏိုင္တဲ့အခါမွာ အထင္မွားခံရတယ္။ ကိုယ္မဲေပးလိုက္တဲ့အမတ္ ဘာေတြလုပ္ေနလဲ မဲဆႏၵရွင္ျပည္သူ ေတြက မသိဘူး။ ဘာလို႔လဲ။ လုပ္ေတာ့လုပ္ေနေပမယ့္ ျပည္သူသိေအာင္မျပဘူး။ ျပည္သူနဲ႔ အၿမဲဆက္သြယ္မေနဘူး။ ဒါေၾကာင့္မို႔လည္း ဒီေန႔ေခတ္မွာ Communication Skill အေရးႀကီးတယ္ဆိုတာကို တအား ေရွ႕တန္းတင္ ေျပာဆိုလာၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။
အဲဒီလို Gap ေတြမျဖစ္ေအာင္ လုပ္ဖို႔ဆိုရင္ အရင္ဆုံး ဆက္သြယ္ေျပာဆိုျခင္း (Communication) ဆိုတာ ဘာလဲ အရင္သိထားဖို႔ လိုပါတယ္။
(၁) Communication ဆိုတာ ဘာလဲ
လူအခ်င္းခ်င္း သတင္းအခ်က္အလက္ေတြ၊ ခံစားခ်က္ေတြ၊ အေတြးအေခၚေတြကို ဖလွယ္ၾကတဲ့ ျဖစ္စဥ္တစ္ရပ္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီျဖစ္စဥ္မွာ အေျပာ၊ အေရး၊ အျပတို႔နဲ႔ တစ္ေယာက္ကို တစ္ေယာက္ ဆက္သြယ္ေနၾကပါတယ္။ ဖလွယ္တာျဖစ္လို႔ တစ္ေယာက္တည္းကပဲ သတင္းအခ်က္အလက္ ေပးပို႔သူျဖစ္ေနတဲ့ တစ္ခ်ိန္တည္းမွာ ရယူသူလည္း ျဖစ္ေနျပန္ပါေသးတယ္။ ကိုယ္ကခ်ည္းပဲ ေျပာေနတယ္ဆိုရင္ေတာင္ ၿငိမ္ၿပီး နားေထာင္သူေတြကလည္း ကိုယ့္ကို သတင္းမက္ေဆ့ေတြ ေပးေနတာရွိပါတယ္။ ျမင္ေအာင္ၾကည့္ၾကည့္ပါ။ ပ်င္းတဲ့ပုံေပါက္ေနသလား၊ တအားကို စိတ္ဝင္စားေနသလား၊ ကိုယ့္ကို စင္ေပၚကေန ဆင္းေစခ်င္သလား၊ စတာေတြကို သူတို႔မ်က္ႏွာနဲ႔ ကိုယ္ေနဟန္ထားေတြကေန ၾကည့္လို႔ ရပါတယ္။ စကားေျပာေကာင္းတယ္ ဆိုတဲ့ေနရာမွာလည္း စကားတစ္ခုတည္း နားေထာင္ေကာင္းေနတာ မဟုတ္ပါဘူး။ သူ႕ရဲ႕စကားလုံးအသုံးအႏႈန္း၊ ေလယူေလသိမ္း၊ ကိုယ္ေနဟန္ထားစတာေတြ အားလုံးပါဝင္ေနပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔ အေျပာေရာ အျပပါ အေရးႀကီးတယ္။ စာေရးတယ္ဆိုတာကလည္း စာေရးဆရာျဖစ္မွ လိုအပ္တာမဟုတ္ဘူး။ ေန႔စဥ္နဲ႔အမၽွ အီးေမးလ္ေတြ ပို႔ေနရတယ္။ လုပ္ငန္းေတြက သူတို႔ရဲ႕ Customer ေတြဆီ သတင္းစကားေတြ ပို႔ေနရတယ္။ ဒီေနရာေတြမွာ လူစိတ္ဝင္စားေအာင္ ေရးတတ္ရင္၊ ဖတ္ရအဆင္ေျပရင္၊ ဖတ္ေကာင္းေအာင္ တင္ျပတတ္ရင္ အဲဒါ Communication အားသာတာပဲ။ အဲဒီလိုလူ၊ အဲဒီလိုလုပ္ငန္းက ဘယ္အလုပ္မွာမဆို သူမ်ားထက္ ေခါင္းတစ္လုံး ပိုသာေနတတ္ပါတယ္။
(၂) ဆက္သြယ္ေျပာဆိုျခင္းျဖစ္စဥ္
ဆက္သြယ္ေျပာဆိုတယ္ဆိုတာက သတင္းအခ်က္အလက္တစ္ခုကို တစ္ဖက္ကေန တစ္ဖက္ကို ပို႔တဲ့ျဖစ္စဥ္ပါ။ ဒီျဖစ္စဥ္မွာ အစိတ္အပိုင္း ေလးပိုင္း ပါပါတယ္။
၁။ ေပးပို႔သူ (Sender)
၂။ ဆက္သြယ္ေရးလမ္းေၾကာင္း (Channel)
၃။ လက္ခံရယူသူ (Receiver)
၄။ တုံ႔ျပန္မႈ (Feedback) တို႔ျဖစ္ပါတယ္။
ေပးပို႔မယ့္သူကေတာ့ ကိုယ္ေပါ့။ ဒါဆို ကိုယ္က ကိုယ္ေျပာခ်င္တဲ့ မက္ေဆ့တစ္ခုကို တစ္ဖက္က ကိုယ္သိေစခ်င္တဲ့သူသိေအာင္ ဘယ္လိုလုပ္မွာလဲ။ အရင္ဆုံး လမ္းေၾကာင္းကိုေ႐ြးရမယ္။ လူခ်င္းေတြ႕ၿပီးေျပာ မွာလား။ ဖုန္းဆက္မွာလား။ အီးေမးလ္ပို႔မွာလား။ Facebook Messenger ကေန လွမ္းေျပာမွာလား။ ဘယ္လို လမ္းေၾကာင္းက အေကာင္းဆုံးျဖစ္မယ္ဆိုတာကို စဥ္းစားဖို႔လိုပါတယ္။ အေသးစိတ္ေဆြးေႏြးရမွာကို မက္ေဆ့ပို႔ေနရင္ မၿပီးေတာ့သလို ခပ္ျမန္ျမန္ ေဆြးေႏြးရမွာကိုလည္း လူခ်င္းေတြ႕ဖို႔လုပ္ေနရင္ ခ်ိန္းေနရတာနဲ႔ကို အခ်ိန္ကုန္လိမ့္မယ္။
(၃) Communication Gap မျဖစ္ဖို႔ဆိုရင္
ဒီဆက္သြယ္ေျပာဆိုမႈျဖစ္စဥ္မွာ အထူးျပဳၿပီး ေျပာလိုတာကေတာ့ Feedback ပဲ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ႀကဳံေနရတဲ့ Communication Gap ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက Feedback မယူခဲ့လို႔ျဖစ္တာ။ ဥပမာ – ကိုယ္က အီးေမးလ္ပို႔လိုက္တယ္။ တစ္ဖက္ကလူ ဖြင့္ဖတ္ျဖစ္ မဖတ္ျဖစ္ လွမ္းမေမးဘူး။ ဖုန္းဆက္လိုက္တယ္၊ ဆူညံသံေတြနဲ႔၊ လိုင္းကလည္း မမိေတာ့ တစ္ဖက္လူက သဲသဲကြဲကြဲမၾကားရဘဲ အဓိပၸာယ္တစ္မ်ိဳး ေကာက္သြား တယ္။ ဒါေတြေၾကာင့္ အထင္လြဲတာ၊ အလုပ္မျဖစ္တာ၊ အဆင္မေျပတာေတြ ျဖစ္ကုန္ရတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔ ကိုယ္တစ္ခုခု ဆက္သြယ္ၿပီးတိုင္း တစ္ဖက္လူဆီက Feedback ျပန္ယူတတ္ဖို႔ သိပ္အေရးႀကီးပါတယ္။
ဒီေနရာမွာ နာမည္ေက်ာ္တင္းနစ္မယ္ ရွာရာပိုဗာရဲ႕အျဖစ္က သင္ခန္းစာယူစရာေကာင္းတယ္။ တင္းနစ္အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ကေန ေဆးတစ္မ်ိဳးကို တားျမစ္ေဆးအျဖစ္ သတ္မွတ္လိုက္ေၾကာင္းနဲ႔ ဘယ္ကာလကစၿပီး ကစားသမားေတြ သုံးစြဲခြင့္မရွိေတာ့ေၾကာင္း အီးေမးလ္ေတြပို႔တယ္။ ျဖစ္ခ်င္ေတာ့ ရွာရာပိုဗာက အဲဒီေမးလ္ကို မေတြ႕ဘူး။ ဆက္သုံးေနတယ္။ တားျမစ္ေဆးစစ္တဲ့အခ်ိန္က်ေတာ့ သူ ဒီေဆးကိုသုံးထားတာေတြ႕တယ္။ ေဆးက်တယ္။ အဲဒီေတာ့မွ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္က ေမးလ္ပို႔ထားတာ သူမသိလိုက္တာ ျဖစ္ေနတယ္။ ေနာက္ဆုံး ပြဲပယ္ျပစ္ဒဏ္က်ခံရတယ္။ ကစားသမားအတြက္လည္း မေကာင္းသလို၊ ရွာရာပိုဗာလို နာမည္ေက်ာ္တစ္ေယာက္ ဝင္မၿပိဳင္ႏိုင္ေတာ့တဲ့အတြက္ ၿပိဳင္ပြဲေတြ၊ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြလည္း နစ္နာတယ္၊ ပရိသတ္ေတြလည္း စိတ္မေကာင္းျဖစ္ရတယ္။ ဒီျဖစ္စဥ္မွာ တျခားေသာ အေၾကာင္းရင္းခံေတြ ရွိေနတယ္ေျပာၾကေပမယ့္ Communication ႐ႈေထာင့္ကပဲ ၾကည့္ရင္ေတာ့ ဒါဟာ Feedback ယူမႈ အားနည္းသြားလို႔ ျဖစ္ရတာပဲ။ ကိုယ့္ဘက္က ပို႔ၿပီးၿပီပဲ၊ စစ္ရမွာသူ႕တာဝန္ဆိုတာက မွန္ေတာ့မွန္ေပမယ့္ တကယ္တမ္းသာ ဒီလိုေတြ Gap မျဖစ္ခ်င္ရင္ေတာ့ Feedback ျပန္ယူတာ အေကာင္းဆုံးပါပဲ။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ေတြ လုပ္မိေနတဲ့အမွားတစ္ခုကိုလည္း ေျပာခ်င္ပါေသးတယ္။ အဲဒါကေတာ့ ကိုယ္က မက္ေဆ့ကို လက္ခံရယူသူျဖစ္ရင္ လက္ခံရရွိေၾကာင္း မေျပာမိတတ္ၾကတာပဲ။ ေမးလ္ဆို ဖြင့္ဖတ္လိုက္တယ္။ လက္ခံရရွိေၾကာင္း စာမျပန္ဘူး။ မက္ေဆ့ေတြ႕တယ္၊ ဖတ္လိုက္တယ္၊ ဖတ္ၿပီးၿပီ သိၿပီးၿပီဆိုတာ လွမ္းမေျပာဘူး။ ဒီေတာ့ တစ္ဖက္က ဖုန္းလွမ္းဆက္ၿပီး ဖတ္ၿပီးၿပီလား လွမ္းေမးေနရတယ္။ ေနာက္ၾကာလာေတာ့ တစ္ဖက္က ပို႔ၿပီးရင္ၿပီးၿပီ၊ ဒီလူက သူဖတ္ၿပီးလည္း စာျပန္တာမွ မဟုတ္တာလို႔ ေတြးလာေတာ့တယ္။ တကယ္တမ္း ကၽြန္ေတာ္တို႔သာ ပုံမွန္ေလး စာျပန္ေပးမယ္ဆို ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျပန္တဲ့စာမရတာနဲ႔ တစ္ဖက္က သေဘာေပါက္ၿပီ။ ဒီလူ ငါပို႔လိုက္တဲ့ေမးလ္၊ ငါပို႔လိုက္တဲ့ မက္ေဆ့ကို ဖြင့္မဖတ္ ရေလာက္ေသးဘူးဆိုၿပီး။ ဒါဆိုရင္ သူကိုယ့္ကို ဖုန္းဆက္လာမယ္။ တစ္နည္းနည္းနဲ႔ လွမ္းအေၾကာင္းၾကားလာလိမ့္မယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔ ကိုယ္က ေပးပို႔သူျဖစ္ေနရင္ တတ္ႏိုင္သေလာက္ အၿမဲတမ္း Feedback ျပန္ျပန္ယူပါ။ ကိုယ္က လက္ခံရသူျဖစ္ေနရင္လည္း ကိုယ့္ကိုေပးပို႔သူဆီ Feedback အၿမဲျပန္ေပးပါ။ အဲဒီအေလ့အက်င့္ေလးက ကၽြန္ေတာ္တို႔ ႀကဳံေနရတဲ့ Communication Gap ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကို အဆင္ ေျပသြားေစပါလိမ့္မယ္။
ကေလးဘ၀ကေတာ့ ငိုပဲငိုတတ္လို႔ ကိုယ္ေျပာခ်င္တဲ့အဓိပၸာယ္ လူႀကီးက မသိတာမ်ိဳးျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ ဒီလိုပဲ၊ လူႀကီးကေန ကေလးေလး ဘာလို႔ ငိုေနလဲ ျပန္ေမးေနေပမယ့္ ကိုယ္ကမွ နားမလည္တာ၊ အလိုမက်မခ်င္း ငိုျခင္းနဲ႔ပဲ ဆက္သြယ္ခဲ့ရပါတယ္။ ခုလိုအ႐ြယ္ေရာက္လာေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဟာ တစ္ဖက္လူနားလည္ေအာင္ ေျပာတတ္လာပါၿပီ။ တစ္ဖက္က ျပန္ေျပာတာကိုလည္း နားလည္လာပါၿပီ။ ဒါေပမဲ့ ကေလးဘ၀ ကလိုပဲ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဟာ Communication Gap ေတြနဲ႔ ျပႆနာေတြ ႀကဳံေနရတုန္းပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္မို႔ ဒီလိုမ်ိဳး ဆက္သြယ္ေျပာဆိုျခင္းျဖစ္စဥ္ကို ေကာင္းေကာင္းသေဘာေပါက္ၿပီး ကိုယ့္လုပ္ငန္းခြင္၊ ကိုယ့္မိသားစုနဲ႔ ကိုယ့္ပတ္ဝန္းက်င္မွာ ပိုမိုဂ႐ုစ္ိုက္လာႏိုင္မယ္ဆိုရင္ အဆင္မေျပမႈ၊ အထင္လြဲမႈေတြ နည္းသြားမွာျဖစ္သလို ပိုေအာင္ျမင္တဲ့၊ ပိုေပ်ာ္႐ႊင္ရတဲ့ လူတစ္ေယာက္လည္း ျဖစ္လာပါလိမ့္မယ္။
ေဒါက္တာၿဖိဳးသီဟ
Credit: ေဒါက္တာ ၿဖိဳးသီဟရဲ႕ Page
No comments:
Post a Comment