Tuesday, June 4, 2013

စီးပြားေရးႏွင့္ ကိုယ္က်င့္တရား (၂)

၀ိနည္းပိဋကတ္သည္ လူ၀တ္ေၾကာင္မ်ားႏွင့္ လားလားမွ်မသက္ဆိုင္ဟုအခ်ိဳ႕ေသာဗုဒၶ၀ါဒီတို႕က ယူဆၾကသည္။ ၀ိနည္းဟူသည့္ ရဟန္းမ်ားသာ လိုက္နာက်င့္သံုးအပ္ေသာဘုရားဥပေဒေတာ္ဟု ခံယူထားၾကသည္။

အကယ္စင္စစ္ ၀ိနည္းေတာ္လာ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားသည္ သတ္မွတ္ထားေသာလုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ားႏွင့္အညီ သံဃာ့ေဘာင္သို႕ ၀င္ေရာက္ ထားသည့္ Formal Members တို႕အတြက္သာမက၊ True Members မ်ားႏွင့္လည္းသက္ဆိုင္ေၾကာင္းထိုင္းႏိုင္ငံသား ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာ ရဟန္းေတာ္ Ven.P.A.Payutto က သူ၏ Buddhist Economics(ဗုဒၶအလုိက်ေဘာဂေဗဒ) က်မ္းစာတြင္ ေရးသား တင္ျပ ထားသည္။

က်မ္းျပဳဆရာဆိုလိုေသာ Formal Members ဆိုသည္မွာ ၀ိနည္းႏွင့္အညီသိမ္၀င္ျပီး သကၤန္း၀တ္ကာ ရဟန္းဘ၀ကိုတရား၀င္ခံယူထား ေသာ သမၺဳတိရဟန္းေတာ္မ်ားကိုဆိုလိုျခင္းျဖစ္သည္။ သမၺဳတိရဟန္းကို ၀ိနည္းရဟန္းဟုလည္းေခၚဆိုႏိုင္သည္။

TrueMembers ဆိုသည္မွာ ၀ိနည္းေတာ္ႏွင့္အညီ ရဟန္းဘ၀ကို ခံယူထားျခင္းမရွိေသာ္လည္းလူ၀တ္ေၾကာင္ဘ၀ျဖင့္ တစ္မဂ္တစ္ဖိုလ္ ဆိုက္ျပီးေသာ အရိယာသူေတာ္စင္မ်ားကို ဆိုလိုျခင္းျဖစ္သည္။ယင္းပုဂၢိဳလ္မ်ိဳးကို ပရမတ္ရဟန္း ဟုလည္းေကာင္း၊သုတၱန္ရဟန္း ဟု လည္းေကာင္းေခၚဆိုႏိုင္ေၾကာင္းအ႒ကထာဆရာမ်ားက ဖြင့္ဆိုခဲ့ၾကသည္။

ယခင္ ျပည္ေထာင္စု ဆိုရွယ္လစ္သမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္၊ ႏိုင္ငံေတာ္သီးျခား၀ိနည္းဓိုရ္အဖြဲ႕(၄)၏ “ေက်ာက္ပံုေတာရ၀ါဒ၀ိနစၧယ” တြင္လည္း ေအာက္ပါအတိုင္း ေဖာ္ျပထားသည္ကိုေတြ႕ရွိရပါသည္။

“ပဋိပႏၷေကာ ဟိ ေဒေ၀ါ ၀ါ ေဟာတု မႏုေႆာ၀ါ၊ဘိကၡဴတိ သေခ်ႍ ဂစၧိေယ၀ (ဒီ႒ ၂။ ၃၄၆)” ဟူေသာပါဠိေတာ္အရ ျဖစ္သည္။ အနက္မွာ “တရားက်င့္သူ ပုဂၢိဳလ္မွာ နတ္ျဗဟၼာပင္ျဖစ္ေစ၊ လူသားျဖစ္ေစရဟန္းဟုေခၚေ၀ၚေရတြက္ျခင္းသို႕ ေရာက္ရ၏”ဟူ၍ျဖစ္သည္။ အဆိုပါ အ႒ကထာတြင္လာေသာ ‘ဘိကၡဳ’မွာ သုတၱန္ရဟန္း (၀ါ) ပရမတ္ရဟန္းကိုဆိုလိုေၾကာင္း ၀ိနည္းဓိုရ္အဖြဲ႕က ဆံုးျဖတ္ခဲ့သည္။

ေက်းဇူးရွင္ လယ္တီဆရာေတာ္ဘုရားၾကီးကလည္း လယ္တီဆပဂံပုစၧာအေျဖႏိုင္ငံတြင္းပုစၧာေပါင္းခ်ဳပ္တြင္ -
“ပရမတ္ရဟန္း ဆိုသည္ကား သုေဒၶါဓနမင္းၾကီး၊ သႏၱတိအမတ္ၾကီးတို႕ကဲ့သို႕မင္းေျမာက္တန္ဆာ ဆင္ယင္လ်က္ရွိေသာ လူပင္ျဖစ္ ေသာ္ျငားလည္း၊ နတ္ပင္ျဖစ္ေသာ္ျငားလည္း၊သိၾကားျဗဟၼာပင္ ျဖစ္ေသာ္ျငားလည္း အရိယာမဂ္ရေသာအခါက အစျပဳ၍ သာမေဏာ = သမဏ လည္းမည္၏။ ျဗဟၼေဏာ= ျဗဟၼဏလည္းမည္၏။ ဘိကၡဳ = ဘိကၡဳလည္းမည္၏”ဟုအဆံုးအျဖတ္ေပးခဲ့သည္။

အထက္ပါအခ်က္မ်ားကို ေထာက္ရႈလ်က္ ေက်ာက္ပံုေတာရ ၀ိနစၧယတြင္၀ိနည္းဓိုရ္အဖြဲ႕က ‘ရဟန္း’ ဟုဆိုရာတြင္ ၀ိနည္းႏွင့္အညီ တရား၀င္ ရဟန္းေဘာင္သို႕ မ၀င္ေရာက္ဘဲလူ၀တ္ေၾကာင္ျဖင့္ပင္ေနေသာ္ျငား အရိယာသူေတာ္စင္ျဖစ္ပါက ထိုပုဂၢိဳလ္ကို ပရမတ္ ရဟန္းဟုေခၚဆိုထိုက္ေၾကာင္း အတည္ျပဳေပးခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။

သို႕ျဖစ္ရာ ၀ိနည္းပိဋကတ္လာ ဗုဒၶ၏ဆံုးမလမ္းညႊန္ခ်က္မ်ားသည္သံဃာေတာ္မ်ားႏွင့္သာ သက္ဆုိင္ျပီး လူ၀တ္ေၾကာင္မ်ားႏွင့္ လံုး၀ မသက္ဆိုင္ဆိုေသာ အယူအဆကိုျပန္လည္သံုးသပ္ရန္ သင့္လွေပသည္။

စင္စစ္အားျဖင့္လည္း ဗုဒၶ၀ါဒီတို႕၏ အႏၱိမရည္မွန္းခ်က္ပန္းတိုင္သည္ မဂ္ဉာဏ္၊ဖိုလ္ဉာဏ္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳရေသာ အရိယာ သူေတာ္စင္ ဘ၀ ျဖစ္ေပရာပရမတ္ရဟန္းဘ၀ဆီသို႕ ေရွးရႈလ်က္ က်င့္ၾကံအားထုတ္ၾကရမည္သာ ျဖစ္ေပသည္။

ယင္းသို႕အားထုတ္ၾကသူမ်ားသည္ ဥစၥာဓနရွာေဖြစုေဆာင္းမႈဆိုင္ရာ ကိစၥအ၀၀ကို ဥေပကၡာျပဳေက်ာခိုင္းရမည္ဟုကား ဗုဒၶျမတ္စြာက မည္သည့္အခါကမွ်တိုက္တြန္းမႈ အလ်ဥ္းမျပဳခဲ့ေခ်။ သမၼာအာဇီ၀နည္းလမ္းတက်စီးပြားရွာေဖြမႈျပဳျပီး ရရွိလာေသာဥစၥဓနတို႕ကို အတၱ ႏွင့္ ပရ ႏွစ္ျဖာေသာအက်ိဳး ျဖစ္ထြန္းေစမည့္ ကိစၥတို႕၌ အသိဉာဏ္ျဖင့္ယွဥ္လ်က္အသံုးခ်တတ္သူတို႕အား ဗုဒၶက ေကာင္းခ်ီးေထာမနာ ပင္ ျပဳခဲ့ပါေသးသည္။

ဤေနရာတြင္ ဗုဒၶ ေကာင္းခ်ီးေထာမနာျပဳေသာကိစၥမွာဥစၥာဓန ကံုလံုၾကြယ္၀ျခင္းကိုမဟုတ္ဘဲ ထိုဥစၥာဓနတို႕ကို သမၼာအာဇီ၀နည္းျဖင့္ ရိုးသားစြာရွာေဖြႏိုင္ေသာအရည္အေသြးႏွင့္ ယင္းတို႕အား အတၱ၊ပရ ႏွစ္ျဖာေသာအက်ိဳးအတြက္ အသံုးခ်တတ္သည့္အသိပညာႏွင့္ျပည့္စံုမႈကိုသာျဖစ္ေၾကာင္း သတိခ်ပ္သင့္ေပသည္။

မိရိုးဖလာဗုဒၶဘာသာ၀င္ အေတာ္မ်ားမ်ားသည္ ခ်မ္းသာၾကြယ္၀ေနသူတို႕၏ မ်က္ေမွာက္ဘ၀ ၾကိဳးပမ္းအားထုတ္မႈတို႕ကိုထည့္သြင္း မစဥ္းစားတတ္ၾကေပ။ ယင္းပုဂၢိဳလ္တို႕၏ အတိတ္ဘ၀ကုသိုလ္ကံ အက်ိဳးေပးေကာင္းျခင္းေၾကာင့္သာယခုဘ၀၌ ၾကီးပြားခ်မ္းသာေန ျခင္းျဖစ္သည္ဟု ယူဆေလ့ရွိၾကသည္။

စပ္ဆိုင္ရာကိစၥအ၀၀ကို ရႈေထာင့္အသီးသီးမွေၾကာင္းက်ိဳး ဆင္ျခင္ေတြးေခၚရာမွ ရရွိလာသည့္ ယံုၾကည္မႈမ်ိဳးမဟုတ္ျခင္း၊ ဗုဒၶသည္ ဥစၥာဓနၾကြယ္၀ခ်မ္းသာျခင္းထက္ ရိုးသားေျဖာင့္မတ္မႈႏွင့္ ကိုယ္က်င့္တရား ေကာင္းမြန္မႈတို႕ကိုသာအေလးေပးခ်ီးမြမ္းျခင္းတို႕ေၾကာင့္ ယင္းအယူအဆသည္ ဗုဒၶ၀ါဒႏွင့္ ဆန္႕က်င္ကြဲလြဲေသာ အယူအဆတစ္ရပ္သာျဖစ္ေပသည္။

စင္စစ္အားျဖင့္ မ်က္ေမွာက္ဘ၀သည္သာ အနီးကပ္ဆံုးႏွင့္အေရးအပါဆံုးျဖစ္သည္။ အတိတ္ဘ၀ကံက ရုပ္ခႏၶာ၊ ပါရမီ၊ ဉာဏ္ရည္ႏွင့္ ထူးျခားသည့္ ကိုယ္ရည္ကိုယ္ေသြးတို႕ေပါင္းစည္းပါ၀င္ေသာ ေမြးရာပါအေျခအေနကိုသာ ဆံုးျဖတ္ေပးႏိုင္သည္။

ခ်မ္းသာၾကြယ္၀ေသာ မိသားစုအတြင္း ေမြးဖြားလာရျခင္းသည္လူသားတစ္ဦး၏ ဘ၀ကံၾကမၼာကို အဆံုးအျဖတ္ေပးႏိုင္ေသာ ကိစၥအျဖစ္ ထင္မွတ္ေျပာဆိုေလ့ရွိၾကသည္။ဗုဒၶကမူ ထိုသို႕ ေမြးရာပါအေျခအေန ေကာင္းမႈကို အဓိကခ်ီးမြမ္းထိုက္ေသာကိစၥဟု မမွတ္ယူခဲ့ေခ်။

တစ္နည္းဆိုေသာ္ ဗုဒၶ၀ါဒက လူသားတို႕၏ေမြးရာပါအေျခအေန အေကာင္း၊အဆိုးကို အေရးပါေသာ ကိစၥတစ္ရပ္ဟု ခံယူထားျခင္း မရွိေခ်။ ေမြးရာပါအေျခအေနေကာင္းကိုရရွိလာေစသည့္ အေၾကာင္းတရားျဖစ္ေသာ အတိတ္ဘ၀ကျပဳခဲ့သည့္ ေကာင္းမႈကုသိုလ္တို႕ ကိုသာ ခ်ီးမြမ္းေကာင္းခ်ီမြမ္းေပလိမ့္မည္။

ခ်မ္းသာၾကြယ္၀ေသာ အသိုင္းအ၀ိုင္းအတြင္းေမြးဖြားလာျခင္းသည္ အတိတ္ဘ၀ကံ၏ ေကာင္းက်ိဳးကို ခံစားရျခင္းထက္ပို၍ အထူးတလည္ ခ်ီးမြမ္းရန္မလိုအပ္ေပ။

ေမြးရာပါကုသိုလ္ကံ ေကာင္းျခင္းသည္ အခ်ိဳ႕လူမ်ားအတြက္သူတကာထက္ သာလြန္ေကာင္းမြန္သည့္အခြင့္အလမ္းမ်ားကို ရရွိေစႏိုင္ ေသာ ခိုင္မာသည့္ အုတ္ျမစ္တစ္ခုဟုဆိုႏိုင္ပါသည္။လက္ရွိဘ၀ တစ္သက္တာလံုးအတြက္ ျဖန္႕က်က္ေတြးေခၚမည္ဆိုလွ်င္ကား အတိတ္ ဘ၀ကံ၏ အက်ိဳးေပးသည္ေမြးရာပါဗီဇႏွင့္ ပတ္၀န္းက်င္ကို ဖန္တီးေပးရံုသာ ျဖစ္ေပသည္။

ေမြးဖြားခ်ိန္မွစလ်က္ ဘ၀သစ္တစ္ခုႏွင့္အတူကံအသစ္မ်ားကို ဖန္တီးေပးေနရျပီ ျဖစ္သည္။ ေမြးရာပါ ကုသိုလ္ကံေကာင္းျခင္းကို အသိိဉာဏ္ႏွင့္ယွဥ္လ်က္အသံုးမျပဳတတ္ပါမူ အဆိုပါခိုင္မာေသာအုတ္ျမစ္ၾကီးမွာ အလြယ္တကူ က်ိဳးပဲ့ပ်က္စီးသြားမည္သာျဖစ္သည္။

ေမြးရာပါ ကုသိုလ္ကံေကာင္းမႈ အေပၚတြင္သာမိန္းေမာလ်က္ မ်က္ေမွာက္ဘ၀တြင္ ၾကိဳးပမ္းအားထုတ္မႈမျပဳခဲ့ပါက အဖိုးတန္ အခြင့္ အလမ္းမ်ားစြာကိုလက္လႊတ္လိုက္ရေပမည္။ ထိုမွ်မက ဘ၀တစ္ေလွ်ာက္လံုး ရႈံးနိမ့္မႈမ်ားႏွင့္သာ ရင္ဆိုင္ၾကံဳေတြ႕ရေပလိမ့္မည္။

ဗုဒၶ၀ါဒီတို႕အတြက္ အေရးအၾကီးဆံုး စဥ္းစားဆင္ျခင္ရမည့္ကိစၥမွာလူသားတို႕အေနႏွင့္ ေမြးရာပါကုသိုလ္ကံအက်ိဳးေပးကို မည္ကဲ့သို႕ အသံုးခ်ရမည္ဆိုျခင္းပင္ျဖစ္သည္။

ဗုဒၶသည္ ဥစၥာဓနၾကြယ္၀ခ်မ္းသာမႈကို ခ်ီးမြမ္းေထာမနာမျပဳခဲ့သလို၊ ေ၀ဖန္ရႈတ္ခ်ျခင္းလည္း မျပဳခဲ့ေခ်။ ဗုဒၶ အေလးဂရုျပဳေသာအခ်က္မွာ လူသားတို႕အေနႏွင့္မိမိတို႕ ရွာေဖြစုေဆာင္းရရွိသမွ်ေသာ ဥစၥဓနတို႕အား အက်ိဳးရွိစြာ မည္ကဲ့သို႕ အသံုးခ်ရမည္ဆိုျခင္းသာျဖစ္သည္။

ဗုဒၶအလိုအရဆိုပါက ဥစၥာဓနကို အမ်ားအက်ိဳးသယ္ပိုးရာတြင္အသံုးခ်သင့္သည္။ ေကာင္းျမတ္ေသာ ဘ၀တစ္ခုကိုထူေထာင္ရန္ႏွင့္ လူသားထုတစ္ရပ္လံုး၏ စြမ္းရည္ျမင့္မားတိုးတက္လာေစေရးကိစၥမ်ားတြင္အသံုးခ်ရန္ဟူေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ ဥစၥာဓနကိုအသံုးျပဳ သင့္ပါသည္။

အဆိုပါမူ၀ါဒအတိုင္းသာ လိုက္နာက်င့္သံုးၾကမည္ဆိုပါကလူသားတစ္ဦး၏စီးပြားျဖစ္မႈသည္ သူ႕ပတ္၀န္းက်င္ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းအတြက္ အက်ိဳးျဖစ္ထြန္းေစမည္သာျဖစ္သည္။သူ၏ၾကီးပြားခ်မ္းသာမႈသည္ သူရွင္သန္ရပ္တည္ရာ ပတ္၀န္းက်င္လူ႕အဖြဲ႕အစည္း၏ ၾကီးပြားခ်မ္းသာမႈပင္ ျဖစ္ေတာ့သည္။

ဤသို႕မိမိပိုင္ဥစၥာဓနကို အမ်ားအက်ိဳးအတြက္ အသံုးခ်တတ္ေသာ ၾကြယ္၀ခ်မ္းသာသူတို႕သည္ လူအမ်ားစားသံုးရန္ေကာက္ႏွံစပါး စိုက္ပ်ိဳးျဖစ္ထြန္းေစႏိုင္သည့္ ေျမဆီၾသဇာႏွင့္ ျပည့္စံုေသာ လယ္ယာေျမေကာင္းႏွင့္အလားသဏၭာန္ တူေပသည္။

သူတို႕သည္ သူတို႕ေနထိုင္ရာ ပတ္၀န္းက်င္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းအတြက္ၾကီးစြာေသာ ေကာင္းက်ိဳးရလဒ္မ်ားကို ျဖစ္ထြန္းေစသူမ်ားလည္း ျဖစ္သည္။ ထိုပုဂၢိဳလ္မ်ားသာမရွိပါကသူတို႕တရားသျဖင့္ ရွာေဖြစုေဆာင္းခဲ့ေသာ ဥစၥာဓနမ်ား ေပၚေပါက္လာမွာမဟုတ္သလို ယင္းဥစၥာဓနမ်ားက ပတ္၀န္းက်င္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းသို႕ ေပးစြမ္းမည့္ေကာင္းက်ိဳးရလဒ္မ်ားလည္း ျဖစ္ထြန္းလာမည့္မဟုတ္ေခ်။

အဆိုပါပုဂၢိဳလ္မ်ားသည္ ရက္ေရာျခင္း၊အမ်ားအက်ိဳးသယ္ပိုးျခင္းစေသာ ေကာင္းျမတ္သည့္စိတ္ထားတို႕၏ ျပ႒ာန္းမႈေၾကာင့္ မိမိတို႕ကိုယ္ကိုလူ႕အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခု၏ အက်ိဳးစီးပြားအတြက္ ကိုယ္စားျပဳေဆာင္ရြက္ရန္ တာ၀န္ရွိသူမ်ားအျဖစ္ခံယူထားသူမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။

ယင္းခံယူခ်က္ႏွင့္အညီ လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္မႈ၏အက်ိဳးဆက္ကား လူထုၾကီးက သူတို႕ပိုင္ဆိုင္သမွ်ေသာဥစၥာဓနတို႕ကို အက်ိဳးရွိစြာ အသံုးခ်ေပးပါရန္ယံုၾကည္အပ္ႏွံမႈကို ခံယူရရွိေစျခင္းပင္ ျဖစ္ေတာ့သည္။

မိမိပိုင္ဥစၥာဓနကို မိမိအက်ိဳးအတြက္သာအသံုးမခ်ဘဲ အမ်ားအက်ိဳးျပဳလုပ္ငန္းမ်ား၌ စိတ္ထက္သန္စြာ အသံုးခ်တတ္သူမ်ားသည္ လူထု၏ေစတနာေရာင္ျပန္ဟပ္မႈကိုလည္း ခံစားၾကရစျမဲပင္ ျဖစ္သည္။ အိမ္ယာထူေထာင္ လူ၀တ္ေၾကာင္ဘ၀ျဖင့္ေနေစကာမူမိမိပိုင္ ဥစၥာဓနတို႕ကို အမ်ားအက်ိဳးအတြက္ ခြဲေ၀အသံုးခ်တတ္ေသာသူသည္ ျမင့္ျမတ္မွန္ကန္ေသာလမ္းေၾကာင္းအတိုင္း ေလွ်ာက္လွမ္းေနသူ ပင္ျဖစ္သည္ဟု ဗုဒၶကသြန္သင္ ညႊန္ျပခဲ့ပါေၾကာင္းတင္ျပလိုက္ရေပသတည္း ။  ။

က်မ္းကိုး - BuddhistEconomics by Ven.P.A Payutto

၀င္းသိန္းဦး
(ဓမၼရံသီ၊ အမွတ္ ၁၁၅၊၁၉၉၉ခုႏွစ္၊ ဇူလိုင္လ)

No comments: