Sunday, June 30, 2013

ဘ၀သည္ ဓမၼ ဓမၼသည္ ဘ၀



တရားဓမၼဆိုတာ

လက္ေတြ႕ဘ၀နဲ႕ မသက္ဆိုင္တဲ့

သီးျခားအေၾကာင္းအရာ မဟုတ္ဘဲ

လက္ေတြ႕ဘ၀ထဲက

အေၾကာင္းအရာ အျဖစ္အပ်က္ေတြကိုပဲ

အေကာင္းအဆိုး

အေၾကာင္းအက်ိဳး မွန္ကန္စြာ

စနစ္တက် နားလည္သိျမင္ျခင္း

ျဖစ္ပါတယ္။

ဘ၀ကို အျပဳသေဘာနဲ႕ 

နားလည္သိျမင္ရင္

ေကာင္းေသာ တရားဓမၼ၊

ျမတ္ေသာ တရားဓမၼျဖစ္လာျပီး

ဘ၀ကို အဖ်က္သေဘာနဲ႕

နားလည္သိျမင္ရင္ေတာ့

ဆိုးေသာတရားဓမၼ၊

ယုတ္ေသာ တရားဓမၼ ျဖစ္သြားပါတယ္။

Credit: အရွင္ဆႏၵာဓိက (ေရႊပါရမီေတာရ) - စိတ္အားျဖည့္ ဓမၼပန္းပြင့္ စာအုပ္

ဆာေလာင္တဲ့ေရာဂါ ေရာင့္ရဲျခင္းနွင့္ စနစ္က်သံုးေဆာင္




"လူေတြဟာ အစာအိမ္ဆန္႔ သေလာက္ နင္းကန္ စားေနၾက တာပဲ"တဲ့။ သီလရွင္ ဆရာႀကီး ေဒၚသုမဂၤလရဲ႕စည္းခံု ေစတီေတာ္ ေပၚကို ကြ်န္ေတာ္တို႔ရဲ႕ေခတ္ေပၚ ကဗ်ာဆရာ လွသန္း ေဆးကုသမႈ ခံယူရေအာင္ လာပို႔စဥ္က မည့္သူ႔ ကိုေျပာသည္ မသိဘဲ အမွတ္မထင္ ၾကားလိုက္ရတဲ့ စကားပါ။ အဲဒီမွာ ကြ်န္ေတာ့္ အာ႐ံု ေၾကာေတြ 'ဖ်င္း'ကနဲ ျဖစ္သြား ရတာက ဓမၼပဒသုခဝဂ္ ထဲက ျဖစ္ရပ္ႏွစ္ခုကို ေျပးသတိရမိလို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ 

ေရာင့္ရဲတင္းတိမ္ျခင္းဟာ အေကာင္းဆံုးဥစၥာ
ဘာသာေရး စာေပေတြထဲ မွာပေႆနဒီ ေကာသလ မင္းႀကီး ဟာနာမည္ေက်ာ္ပါ အထူးသျဖင့္ သူ႔ရဲ႕ အစားက်ဴးမႈ ေၾကာင့္ပါပဲ။ တစ္ခါေတာ့ သူ႔ထံုးစံ အတိုင္း(ဆန္ တစ္အိတ္ဆိတ္ တစ္ေကာင္)သူ႔ အစာအိမ္ကို အျပည့္ အသိပ္ စားၿပီး ျမတ္ဗုဒၶထံကို လာေရာက္ ဆည္းကပ္ ပါတယ္။ ခါတိုင္းဆိုရင္ သူဟာ ပြဲေတာ္တည္ၿပီး အိပ္စက္ အနားယူၿပီးမွ လာပါတယ္။

အဲ ေကာသလ မင္းႀကီးဟာ အစားက်ဴး ေပတဲ့ ျမတ္စြာ ဘုရားရွင္ဆီကို ေတာ့တစ္ေန႔ တစ္ေခါက္ မွန္မွန္ပဲ လာေရာက္ ဆည္းကပ္ေလ့ ရွိပါ သတဲ့။ ျဖစ္ခ်င္ေတာ့ အဲဒီေန႔မွာ အနားမယူ ခဲ့ရတဲ့ အတြက္ သူဟာ ဘုရားရွင္ေရွ႕မွာ ငိုက္မ်ဥ္း ေနပါ တယ္။ ဟိုဘက္လွည္ ဒီဘက္ လွည့္နဲ႔အိပ္ခ်င္ စိတ္ကိုေျဖေဖ်ာက္ ေသာ္လည္း မရတဲ့ အတြက္ ငိုက္ မ်ဥ္းေန ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဘုရား ေရွ႕ေမွာက္မွာ ရဲရဲမအိပ္ရဲတာ ေၾကာင့္ တိုင္ကိုမွီၿပီး ငိုက္ေနပါ တယ္။ ဒါကိုျမင္တဲ့ ဘုရားရွင္က 'မင္းႀကီး အစာစားၿပီး မအိပ္ဘဲ လာခဲ့သလား'လို႔ ေမးပါတယ္။

မင္းႀကီးကလည္း တပည့္ေတာ္ အစာစားၿပီးတိုင္း အိပ္ခ်င္စိတ္ကို ႏွိမ္လို႔ မရပါဘုရား လို႔အမွန္အတိုင္း ေျဖပါတယ္။ အဲဒီအခါ ျမတ္စြာ ဘုရားက အစာကို အမ်ားႀကီး စားျခင္းဟာ ဆင္းရဲဒုကၡကို ျဖစ္ေစတယ္။အ စာ ဝတဲ့ဝက္ႀကီးလို အိပ္ေမာက်ၿပီး တလူးလူး တလိမ့္လိမ့္ အိပ္ေလ့ရွိ တယ္။အၿမဲတမ္းသတိနဲ႔အစာကို စားၿပီးတိုင္းထြာ စားေသာက္တတ္ သူတို႔သာ ေဝဒနာေခါင္းပါး ေရာဂါ နည္းပါတယ္။ သက္ေစာင့္ဓာတ္ ကလည္း အစာကို ေၾကညက္ေစ တတ္တယ္လို႔ ေဟာေျပာဆံုးမ လိုက္ပါတယ္။

ဒီတရား စကားကို ေကာသလ မင္းႀကီးအလြန္ပဲ သေဘာက်ၿပီး ေတာ့ မိမိမမွတ္မိႏိုင္တဲ့ အတြက္ အနားမွာပါလာတဲ့ တူေတာ္ေမာင္ သုဒႆနကို အရက်က္ခိုင္း ခဲ့ပါ တယ္။ အဲဒီလိုသင္ယူတဲ့ အခါမွာ လည္း ျမတ္စြာ ဘုရားရွင္က လုပ္ ငန္းစဥ္ကိုတစ္ခါတည္းၫႊန္ၾကား ပါတယ္။ မင္းႀကီး ပြဲေတာ္တည္လို႔ ေနာက္ဆံုး ထမင္းလုတ္စား အံဆဲ ဆဲမွာဒီဂါထာကို ရြတ္ပါလို႔မွာၾကား ပါတယ္။

ဒီလိုရြတ္လိုက္လို႔ မင္းႀကီး ထမင္းလုတ္ကို ခ်ပစ္လိုက္ရင္ ထမင္းေစ့ အေရအတြက္ကိုမွတ္ သားၿပီး စားေတာ္ကဲက မင္းႀကီး ပြဲေတာ္ခ်က္တဲ့ အခါအဲသေလာက္ ဆန္ေစ့ကို ေလွ်ာ့ၿပီး ခ်က္ပါေစလို႔ မွာလိုက္ပါတယ္။ သုဒႆန လုလင္ကလည္း ေကာသလမင္းႀကီး ပြဲေတာ္တည္ တိုင္း အနီးမွေနၿပီး မင္းႀကီးေနာက္ ဆံုးအလုတ္ကို ကိုင္တဲ့ အခါတိုင္း ဒီဂါထာ(ကဗ်ာ)ကို ရြတ္ပါတယ္။

မင္းႀကီးလည္း သတိတရ အဲဒီ ထမင္းလုတ္ကို ပစ္ခ်ပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ နံနက္ တစ္ႀကိမ္ ညတစ္ ႀကိမ္သုဒႆနကရြတ္ မင္းႀကီး က ပစ္ခ် အဲဒီလိုေလွ်ာ့လာတာ တျဖည္းျဖည္းနဲ႔ ဆန္တစ္လံုး ခ်က္သာသာ စားပါေတာ့ သတဲ့။ အစားအေသာက္ကို နင္းကန္ စားေသာက္သူမ်ား သတိျပဳလိုက္ နာစရာပါ။ ဒီလိုနဲ႔ မင္းႀကီးဟာ ဣရိယာ ပုတ္မွ်တၿပီး လြန္စြာ ခ်မ္းသာျခင္း ႏွင့္အတူ ကိုယ္အေလး ခ်ိန္လည္း ေလ်ာ့ၾက လာပါတယ္။ ဂါထာကို ရြတ္တိုင္းရြတ္ဆိုေလတိုင္းလည္း သုဒႆန လုလင္ကို အသျပာ တစ္ေထာင္ဆုခ်ပါတယ္။ 

လူေတြဟာ က်န္းမာေပါ့ပါး ၿပီးေဝဒနာကင္းရွင္းသြားတဲ့အခါ ဝမ္းေျမာက္ရႊင္ျမဴးလာတတ္တာ ထံုးစံပါပဲ။ေကာသလမင္းႀကီးဟာ တစ္ေန႔တာဘုရားရွင္ကို"အရွင္ ဘုရားတပည့္ေတာ္ သြက္လက္ ေပါ့ပါးၿပီး အခုသမင္ကိုေရာျမင္း ကိုပါ မိေအာင္လိုက္ဖမ္းႏိုင္ပါၿပီ ဘုရားလို႔ ဝမ္းေျမာက္ ဝမ္းသာ ေလွ်ာက္ပါတယ္၊အဲဒီလိုေလွ်ာက္ တဲ့အခါ ျမတ္စြာဘုရားက" အနာ ေရာဂါကင္းျခင္းဟာအ ေကာင္းဆံုး လာဘ္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ရသမွ် ပစၥည္း ႏွင့္ေရာင့္ရဲႏိုင္ျခင္းဟာအေကာင္း ဆံုးဥစၥာျဖစ္ေၾကာင္း၊ရင္းႏွီးကြ်မ္းဝင္ တဲ့မိတ္ေဆြဟာ အေကာင္းဆံုး ေဆြမ်ိဳးျဖစ္ေၾကာင္း"ေဟာေျပာခဲ့ ပါတယ္။ မွတ္သား ထိုက္တဲ့ အဆို အမိန္႔မ်ားပါပဲ။

ဆာေလာင္တဲ့ေရာဂါ
ျမတ္စြာဘုရား ရွင္ရဲ႕ အစား အေသာက္ေပၚမွာ ထားတဲ့ သေဘာ ထားအျမင္က ဒီေလာက္ပဲလား ဆိုရင္ မဟုတ္ေသးပါဘူး။ ဗုဒၶျမတ္စြာ ဘုရားရွင္ဟာ သာဝတၳိျပည္ ေဇတဝန္ေက်ာင္း ေတာ္ကေန အာဠဝီျပည္ကို ရဟန္းငါးရာနဲ႔ျြကခ်ီပါတယ္။
အဲဒီ အခ်ိန္မွာ အာဠဝီျပည္ သူျပည္သား ေတြဟာ အားရဝမ္းသာေလွ်ာက္ ထားပင့္ ဖိတ္ၾကပါတယ္။ ဒီအခ်ိန္ မွာဆင္းရဲ သားတစ္ေယာက္ဟာ တရားနာ ဦးမယ္လို႔ စိတ္ကူးရွိ ေပ မယ့္ သူ႔မွာ ႏြားတစ္ေကာင္ ေပ်ာက္ဆံုးေနတာနဲ႔ တရားနာ ရမလားႏြားပဲ အရွာထြက္ ရမလား ေဝခြဲမရဘဲ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ေနာက္ဆံုးေတာ့ ႏြားရွာၿပီး ေတာ့မွ တရားနာေတာ့ မယ္လို႔ စိတ္ပိုင္း ျဖတ္ကာ မနက္ေစာေစာ ႏြားအရွာ ထြက္ပါတယ္။

အာဠဝီျပည္သူ ျပည္သား ေတြက ဘုရားအမွဴးရွိတဲ့သံဃာ ေတာ္ေတြကိုဆြမ္းခဲဖြယ္ေဘာဇဥ္ ေတြနဲ႔လုပ္ေကြ်းျပဳစုၾကပါတယ္။ ၿပီးမွတရားနာမယ္ဆိုၿပီးဘုရားရွင္ ရဲ႕သပိတ္ေတာ္ကို ယူပါတယ္။ ျမတ္စြာဘုရားကလည္းႏြားအရွာ သြားတဲ့ဆင္းရဲသားေရာက္မွတရား ေဟာမယ္ဆိုၿပီး ဆိတ္ဆိတ္ထိုင္ ေနေတာ္မူပါတယ္။ ဆင္းရဲသားဟာ ေန႔ခင္းမွ ႏြားရွာေတြ႕ၿပီးၿခံထဲႏြားသြင္းထား ခဲ့ကာကပ်ာကသီပဲ တရားနာ မမီမွာစိုးၿပီး ဘုရားရွင္ထံထြက္ လာခဲ့ပါတယ္။

ဘာမွမစားရေသး တဲ့သူ႔ ဗိုက္ဟာ တဂ်ဳတ္ဂ်ဳတ္ တဂြီဂြီျမည္ၿပီး လြန္စြာပဲဆာ ေလာင္မြတ္သိပ္ေနပါတယ္။ အလ်င္ အျမန္ျမတ္စြာဘုရား ကိုဦးခ်ၿပီးတစ္ေနရာမွာ သြားထိုင္ ေနတဲ့ေယာက်ာ္းကို ျမင္ေတာ့ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ကေဝယ်ာေဝစၥ ေဆာင္ရြက္ၾကတဲ့ သူေတြကို သံဃာမ်ားျြကင္းက်န္တဲ့ထမင္း ဟင္းမ်ားရွိေသးရဲ႕လားေမး ေတာ့ အရွင္ဘုရား မ်ားစြာက်န္ ပါေသးတယ္လို႔ေလွ်ာက္ထား တဲ့အခါ ဆင္းရဲသားဒကာကို ေကာင္းေကာင္းမြန္မြန္ ေကြ်းေမြး ခိုင္းပါတယ္။ (ပိဋကတစ္ခုလံုးမွာ အခုလို ဘုရားရွင္ ကိုယ္ေတာ္တိုင္ဧည့္ သည္အာဂႏၱဳကို ထမင္းေကြ်းခိုင္း တာဒီဒကာတစ္ေယာက္ပဲရွိတယ္ လို႔အဌကထာဆရာကဆိုပါတယ္) အဲသလို ဧည့္သည္ ဆင္းရဲ သားစားေသာက္ၿပီးလို႔ စိတ္ၿငိမ္ သြားမွ တရားကို ျမတ္စြာဘုရား ေဟာၾကား ပါတယ္။

ဒါဟာ ဆာေလာင္မႈေၾကာင့္ စိတ္မတည္ၾကည္ ႏိုင္တဲ့အခါ တရားကိုေကာင္း ေကာင္းနာယူႏိုင္မွမဟုတ္တဲ့အ တြက္ ဒီလိုေကြ်းေမြးၿပီးမွသစၥာ ေလးပါးကို ျပျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီအခါဆင္းရဲသားေသာတပန္ တည္ပါတယ္။ဒီလိုအႏုေမာဒနာ ျပဳၿပီး ဘုရားရွင္သာဝတၳိျပည္ကို ျပန္ျြကေတာ္မူပါတယ္။ အဲသလိုၾကြတဲ့ အခါ လမ္း ခရီးမွာ ရဟန္းေတြ ကတိုးတိုးတိုး တိုးနဲ႔ အတင္းေျပာ ၾကပါတယ္။ တစ္ႀကိမ္တစ္ခါမွ ဒီလိုဒကာကို မေကြ်းေမြးဖူးဘဲ ဒီဒကာကိုမွ ေကြ်းေမြးခိုင္းတယ္ဘာညာေပါ့။
အတင္းအုပ္ၾကတဲ့ အခါဘုရားရွင္ ကမွန္တယ္ ရဟန္းတို႔ ယူဇနာ သံုးဆယ္ ရွိတဲ့ဒီခရီးကို ငါဘုရား ၾကြခ်ီ လာျခင္းဟာ ဒီ ဒကာရဲ႕ ဥပနိႆယကိုျမင္လို႔ျြကျခင္းျဖစ္ တယ္။ဒီလူဟာဆာေလာင္မြတ္ သိပ္လ်က္ ေတာႀကီးထဲ ႏြား အရွာသြား၊ အေျပးျပန္လာတယ္၊ တရားနာ၊ ဒီအခါ ဆာေလာင္ျခင္း ဒုကၡေၾကာင့္ တရားကို ထိုးထြင္း သိႏိုင္မွာ မဟုတ္ဘူး။

ဒါ့ေၾကာင့္ ေကြ်းေမြးခိုင္းျခင္း ျဖစ္တယ္ ေလာကမွာ ဆာေလာင္ျခင္း ေလာက္အဆိုးရြားဆံုး ေရာဂါမရွိ ဘူး။ မတည္ၿမဲတဲ့ သခၤါရေလာက္ အဆိုးရြားဆံုး ဒုကၡမရွိဘူး}ဟု ေဟာၾကားခဲ့ပါတယ္။ ဒီမွာဆာေလာင္မႈ ဟာလည္း ဆိုးရြားတဲ့ ေရာဂါပါပဲ။ ဒီေတာ့ အစား အေသာက္ကို လည္း အတိုင္းအတာနဲ႔ မွန္မွန္စားေပး ရပါမယ္။ တအားနင္းကန္စားလို႔ လည္းမျဖစ္ပါဘူး။ သင့္တင့္ ေလ်ာက္ပတ္႐ံုစားရမယ္ဆိုတဲ့ အေျဖရပါတယ္။ အစာမရွိရင္လည္း ဥာဏ္ အလင္းကိုမရႏိုင္သလိုနင္းကန္ စားျပန္ရင္လည္း ငိုက္ျမည္းအိပ္ ငိုက္ေနလို႔ ဥာဏ္အလင္းကိုမရ ႏိုင္ပါဘူး။

ဒီေနရာမွာ ရွင္ရဟန္း ေတြကို ေနနည္း ထိုင္နည္းစား ေသာက္နည္းေတြသင္ၾကားျပသ ေပးတဲ့ ေသခိယလို႔ေခၚတဲ့လိုက္ နာက်င့္သံုးရမယ့္သိကၡာပုဒ္ေတြ ရွိပါတယ္။ အဲဒီမွာျမတ္စြာဘုရား ကေနာက္ထပ္ထမင္းစားတဲ့အခါ မွာ ေနာက္ထပ္ ေလးငါးလုတ္ ေလာက္စားလိုက္ရင္ ဗိုက္ဝသြား ေတာ့မယ္ဆိုတာကိုသိတာနဲ႔ အဲဒီေလးငါးလုတ္ကိုမစားဘဲေရ ေသာက္လိုက္ပါလို႔ၫႊန္ၾကားပါ တယ္။

ဒီလိုေလးလုတ္ငါးလုတ္ အစား ေရေသာက္ျခင္းအားျဖင့္ ပိုၿပီးက်န္းမာ၊ပိုၿပီးအစာေၾကလြယ္ တယ္လို႔အဌကထာဆရာကဖြင့္ ဆိုပါတယ္။ ဒီေနရာမွာရဟန္းသံဃာမ်ား ညစာမစားျခင္းနဲ႔ ပက္သက္လို႔ လည္းထို႔အတူပါပဲ။ညစာဟာလူ ကိုအမ်ားႀကီးေက်းဇူးမျပဳပါဘူး။ ကိေလသာကိုထူေျပာေစတယ္၊ ပြားမ်ားေစတယ္လို႔အဌကထာ ဆရာမ်ားက ဖြင့္ဆိုၾကပါတယ္။
အစားအေသာက္ စားရာမွာ ဘုရားရွင္ ေပးထားတဲ့ နည္းစနစ္မ်ား ဟာအင္မတန္ လိုက္နာက်င့္သံုး စရာေကာင္း ပါတယ္။ကြ်န္ေတာ္ တို႔ဟာေလာက ေနာက္ကိုလိုက္ ၿပီးေကာင္းရင္ေကာင္းသလို နင္း ကန္စားတာ မသင့္ေတာ္ပါဘူး။ ခ်င့္ခ်င့္ခ်ိန္ခ်ိန္နဲ႔တန္ယံုသင့္ယံု စားၾကဖို႔လိုပါတယ္။ သီလရွင္ဆရာႀကီး ေဒၚ သုမဂၤလက လူေတြက အစာအိမ္ ဆန္႔သေလာက္ နင္းကန္စားေန ၾကတာပဲ ဆိုတဲ့ စကားသံၾကား ေတာ့ကြ်န္ေတာ္ဟာဓမၼပဒထဲက ဒီအျဖစ္ အပ်က္ႏွစ္ခုကို ေျပးျမင္ သတိရ မိပါတယ္။

ခုလိုေရာဂါ ဘယေတြ ေသြတိုးေတြ၊ ေလျဖတ္ ေတြ၊ႏွလံုး ေသြးေၾကာ က်ဥ္းေတြ ေပါေနတဲ့ေခတ္မွာ အစားအေသာက္ ဆင္ျခင္ဖို႔ဟာ အဓိကအခ်က္ ပါလို႔သိလိုက္ ရပါတယ္။ျမတ္စြာ ဘုရားရွင္ကလည္း ေရာဂါ၊ေရာဂါ လို႔ေျပာတယ္။ ရဟန္းတို႔တကယ္ ေတာ့ေရာဂါဆိုတာ ႐ုပ္တရားေတြ ရဲ႕နာမည္ပဲလို႔ မိန္႔ခဲပါတယ္။

႐ုပ္တရားရွိရင္ အစာေကြ်း ရမယ္၊ အစာေၾကာင့္ ႐ုပ္တရား ေတြ ေဖာက္ျပန္ မသြားေအာင္ အစာေကြ်းရင္ စနစ္တက်အသိ တရားနဲ႔ ဆင္ျခင္သံုးေဆာင္ရမွာ လူသားေတြရဲ႕တာဝန္ပါပဲကိုလွသန္း ကိုလည္း အမွတ္ရလို႔ ဒီေဆာင္း ပါးေလးကို ေရးျဖစ္လိုက္ ပါတယ္။ 

ဥကၠာေက်ာ္
Credit: SHADE Journal

Friday, June 28, 2013

၀က္သားႏွင့္ ဂ်ဴးအုပ္ခ်က္




ကၽြန္ေတာ္ဒီေန႕ဖတ္ျဖစ္တဲ့မဂၢဇင္းတစ္ေစာင္ထဲက ရွမ္းျပည္ရိုးရာ ဓေလ့အစားအစာထဲက သေဘာတက် ျပန္လည္ေ၀မွ်ေပးခ်င္တဲ့ ဟင္းလ်ာကေတာ့ အသားဟင္းကို ဂ်ဴးျမစ္အုပ္ခ်က္တဲ့ဟင္းေပါ့ေနာ္။ ဓနုမ်ိဳးႏြယ္တို႕ ရွမ္းအင္းအႏြယ္တို႕ဟာ ဂ်ဴးျမစ္ကိုခံုခံုမင္မင္ စားေသာက္တတ္တဲ့ ဓေလ့ရွိပါသတဲ့။ သူတို႕ခ်က္ျပဳတ္တဲ့ဟင္းလ်ာေတြမွာထည့္တတ္တဲ့ အမယ္ေတြဟာ သဘာ၀ကရတဲ့အရာေတြ မ်ားပါတယ္။ ဟင္းခ်ိဳမႈန္႕တို႕လို႕ အပဟိကေတြသိပ္မပါဘူးေပါ့ေနာ္။ 

အရင္ကေတာ့ ေျခေလးေခ်ာင္းသားသိပ္မစားတတ္ၾကတဲ့သူေတြ ပါတဲ့။ေနာက္ပိုင္းမွသာ စားလာၾကတယ္လို႕ေျပာပါတယ္။
ကဲကဲ….၀က္သားကို ဂ်ဴးျမစ္နဲ႕အုပ္ခ်က္တဲ့ဟင္းလ်ာျဖစ္ပါတယ္။ ၀က္သားဆိုရင္ သံုးထပ္သားက ပိုေကာင္းပါတယ္တဲ့။ ၀က္ငယ္၍ အေခါက္ပါးျပီး ႏုေနခဲ့လွ်င္ အေခါက္ကိုဖယ္ထုတ္ရန္မလိုပါ၊ အေခါက္ထူျပီး ရင့္မာေနလွ်င္ေတာ့ ပယ္လိုက္သင့္ပါတယ္။ထည့္ခ်က္ တည့္အခါ မႏူးႏိုင္ မနပ္ႏိုင္ စားေတာ့ပ်ဥ္းထုပ္ ပ်ဥ္းထုပ္ႏွင့္ ၀ါးမရ စားမရျဖစ္တတ္တာကိုးေနာ္။

၀က္သားႏွင့္ ဂ်ဴးအုပ္ခ်က္
လိုအပ္ေသာပစၥည္းမ်ား -
ဂ်ဴးျမစ္ ၁၀က်ပ္သား၊ ၀က္သားသံုးထပ္သား ၁၀က်ပ္သား၊ ၾကက္သြန္ဥနီ အရြယ္ေတာ္ ၃လံုး၊ ၾကက္သြန္ဥျဖဴ အရြယ္ေတာ္ ၅လံုး၊ ဆီ အနည္းငယ္မွ်သာ၊ ဆား အနည္းငယ္၊ ၾကာညိဳ႕ ေခၚ တရုတ္ငံျပာရည္အခ်ိဳ အနည္းငယ္၊ ဂ်င္းၾကိဳက္လွ်င္ ဂ်င္းသံုးႏိုင္ပါတယ္။

ျပင္ဆင္နည္း
၁။ ဂ်ဴးျမစ္ကို လက္တစ္ဆစ္ အရြယ္ခန္႕စီလွီးျဖတ္ထားရပါမည္။
၂။ ၀က္သံုးထပ္သားကို ပါးပါးလက္တစ္လံုးျဗက္ႏွင့္ လက္တစ္ဆစ္ခန္႕ဆီလွီးပါ။
၃။ ၾကက္သြန္ဥနီကို ရွစ္စိတ္ခန္႕ ပိုင္းျဖတ္ထားပါ။
၄။ ၾကက္သြန္ဥျဖဴကို ဓားျပားရိုက္ထားပါ။
၅။ ၀က္ညွီနံ႕ကို ေၾကာက္လွ်င္ ခ်င္းပါးပါးသံုးျပားခန္႕ လွီးထားပါ။
၆။ အစပ္ၾကိဳက္သူတို႕အဖို႕ ငရုတ္စိမ္း ရင္ကြဲရံုအူေဖာက္ထားပါ။

ခ်က္ျပဳတ္နည္းအဆင့္ဆင့္
ဆီအနည္းငယ္ထည့္ျပီး ၾကက္သြန္ျဖဴ ဓားျပားရိုက္ႏွင့္ ၾကက္သြန္နီရွစ္စိတ္ပိုင္းျဖတ္ထားသည္တို႕ကိုထည့္ပါ။ ခ်င္းၾကိဳက္က ခ်င္းျပားသံုးျပားကိုလည္း တစ္ျပိဳင္တည္းထည့္ပါ။

မီးေအးေအးျဖင့္ ႏွံ႕ေအာင္ေမႊပါ။ ၾကက္သြန္သင္းရနံ႕ထြက္လာလွ်င္ သံုးထပ္သားလွီးထားသည္ကိုထည့္ပါ။ ႏွံ႕ေအာင္ေမႊျပီး ၀က္သားလည္းက်က္၊ ၀က္ဆီလည္းထြက္လာျပီ ဆိုေသာအခါ လွီးျဖတ္ထားေသာ ဂ်ဴးျမစ္မ်ားကိုထည့္ပါ။ ဆားသင့္ရံု ထည့္ျပီး ေမႊေပးပါ။

ဂ်ဴးျမစ္ပိုင္းမ်ားမွာ ညွိဳးက်လာလွ်င္ ေရအနည္းငယ္စြက္ျပီး အဖံုးအုပ္ထားပါ။ မီးမျပင္းပါႏွင့္။ ဟင္းနဲ႕ေမႊးၾကိဳင္လာလွ်င္ ၾကာညိဳ႕ အနည္းငယ္ ဆမ္းျပီး ႏွံ႕ေအာင္ေမႊပါ။ အဖံုးေခတၱအုပ္ထားပါ။

ဟင္းအိုးခ်ကာနီး၌ အစပ္ၾကိဳက္သူတို႕ ရင္ခြဲအူေဖာက္ ငရုတ္သီးစိမ္းေတာင့္ကိုထည့္ျပီး အဖံုးအုပ္ပါ။ မီးေပၚကခ်ျပီး ေခတၱအၾကာမွာ စားေသာက္ဖို႕ အဆင္သင့္ျဖစ္ပါျပီ။

*အထူး- အခ်ဥ္ဓာတ္ေလးနည္းနည္းပါေစခ်င္သူတို႕အဖို႕ ခရမ္းခ်ဥ္သီးႏွစ္လံုး ေလးစိတ္ စိတ္စိတ္ျပီး ဂ်ဴးအုပ္ႏွပ္စဥ္မွာထည့္ႏွပ္လိုက္ပါ။ ဟင္းအေရာင္ပိုလွ၊အရသာ တစ္မ်ိဳးထားပါသည္။ ဂ်ဴးအခ်ိဳသာၾကိဳက္သူတို႕က ခရမ္းခ်ဥ္သီးမထည့္ပါႏွင့္။

အကယ္၍ အခ်ိဳအရသာ နည္းနည္းကဲလိုလွ်င္ ဟင္းခ်ဳိမႈန္႕ ဟင္းခတ္မႈန္႕တို႕ကိုလည္း က်န္းမာေရးအတြက္မသံုးလိုဘူးဆိုပါလွ်င္ သၾကား နည္းနည္းျဖဴးႏိုင္ပါသည္။ ဟင္းအိုး မီးေပၚက အခ်မွာ သၾကားျဖဴးျပီး အဖံုးအုပ္ကာ ေခတၱႏွပ္ထားရံုျဖင့္ လံုေလာက္ပါျပီ။ ခ်က္ျပဳတ္စဥ္ သၾကားၾကိဳတင္ထည့္လိုက္ပါက ဟင္းတူးလြယ္ပါသည္။ ၾကာညိဳ႕ကိုလည္း ေစာေစာၾကိဳမထည့္ထားသင့္ပါ။ အတူးျမန္ေစပါသည္။

Credit: Wellness Magazine – June 2013, မင္းသန္႕ဦး(ေတာင္ၾကီး)ရဲ႕ ရွမ္းျပည္နယ္ေတာင္ပိုင္း အင္းဓေလ့အစားအစာမ်ား(၂၆)

လူမ်ိဳးဆိပ္သုဥ္းေပ်ာက္ကြယ္ေရးဘ၀




‘ကုိလုိနီ’ (colony) ဆုိလွ်င္ အင္အားႀကီးႏုိင္ငံတခုက တျခားအင္အားငယ္ႏုိင္ငံတခုကုိ (သုိ႕မဟုတ္) ႏုိင္ငံအမ်ားကုိ သေဘာတူ သည္ျဖစ္ေစ၊ မတူသည္ျဖစ္ေစ၊ စစ္ေရးအရက်ဴးေက်ာ္၀င္ေရာက္သိမ္းပုိက္ၿပီး အခ်ဳပ္အခ်ာကုိ သိမ္းခ်ဳပ္ကာ လက္ေအာက္ခံ ႏုိင္ငံျပဳ လုပ္သည္ဟု ေယဘူယ် နားလည္ၾကသည္။ ‘ကုန္ၾကမ္းထုတ္-ကုန္ေခ်ာယူ’ ဆုိသည့္ စီးပြါးေရးအရေသာ္လည္းေကာင္း၊ စစ္ေရးအရ ‘အေစာင့္ေရွာက္ခံႏုိင္ငံ’ အျဖစ္ လည္းေကာင္းသုိ႔မဟုတ္ ‘ေရွ႕တန္းစစ္စခန္း’ အျဖစ္ လည္းေကာင္း၊ ႏွစ္ခုစလုံးအတြက္ေသာ္ လည္းေကာင္းႏုိင္ငံတကာ နယ္ခ်ဲ႕မ်ား က်င့္သုံးခဲ့သည့္ နယ္ေျမျဖစ္သည္။

ယဥ္ေက်းေသာနယ္ခ်ဲ႕မ်ားသည္ မိမိတုိ႔အက်ဳိးအျမတ္ရရွိေရးအတြက္ နယ္ခ်ဲ႕ခံနယ္ေျမမ်ား တုိးတက္ေရးကုိ အာရုံစုိက္ခဲ့ၾကသည္။ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး၊ ပညာေရး၊အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ ကုန္သြယ္ေရး၊ ယဥ္ေက်းမႈအဖက္ဖက္မွ ေဒသခံမ်ား တုိးတက္ေအာင္ ဖန္တီးခဲ့သည္။ ေဒသခံအလုိေတာ္ရိမ်ား တုိးတက္ေလ နယ္ခ်ဲ႕မ်ား အက်ဳိးအျမတ္ရေလ။တခ်ိန္တည္းတြင္ အလုိေတာ္ရိမဟုတ္ေသာ ေဒသခံမ်ား အျမင္ က်ယ္လာေလ လြတ္လပ္ေရးတုိက္ပြဲမ်ား ေပၚထြန္းေလျဖစ္ခဲ့သည္။ သုိ႕ျဖစ္၍ မတုိးတက္ေသာေဒသမ်ားတြင္ ေဒသငယ္မွ ေဒသႀကီး၊ ၿမိဳ႕ျပႏုိင္ငံမွ အမ်ဳိးသားႏုိင္ငံအဆင့္ ျမင့္မားခဲ့ရသည္။ 

လြတ္လပ္ေသာအမ်ဳိးသားမ်ားႏုိင္ငံ၊ ဓနသဟာယႏုိင္ငံ၊ အေစာင့္ အေရွာက္ခံႏုိင္ငံ မ်ား ေပၚထြန္းလာခဲ့ၾကသည္။ မတူကြဲျပားျခားနားေသာ ယဥ္ေက်းမႈ ရုိးရာဓေလ့မ်ား၊ လူနည္းစုမ်ား ရွင္သန္ တည္တံ့ ေရးကုိ အေလး ေပးခဲ့သည္။
ေကာင္းက်ဳိးမ်ားရွိခဲ့သလုိ ဆုိးက်ဳိးမ်ားလည္း အေျမာက္အမ်ား ရွိခဲ့သည္။ နယ္ခ်ဲ႕ခံႏုိင္ငံမ်ား၏ လူသားအရင္းအျမစ္မ်ား၊ သဘာ၀ အရင္း အျမစ္မ်ားကုိ နယ္ခ်ဲ႕ႏုိင္ငံမ်ားကသူတုိ႔အက်ဳိးအျမတ္အတြက္ ဖက္စုံအသုံးခ်ခဲ့ၾကသည္။ နယ္ေျမမ်ားကုိမူ ေဒသခံျပည္သူ မ်ားဆႏၵမပါဘဲ သူတုိ႔အုပ္ခ်ဳပ္ရလြယ္ေအာင္ အျခမ္းျခမ္း စိတ္ျဖာခဲ့သည္။ စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာအရကုိလုိနီကြ်န္စိတ္မ်ား သြင္းထားခဲ့သည္။ နယ္ခ်ဲ႕မ်ားကုိ အရွင္သခင္းမ်ားဟု အျမင္ေရာက္ေစခဲ့သည္။ ေတာ္လွန္လုိစိတ္မ်ား ကင္းမဲ့ေအာင္ ဖန္တီးထားခဲ့သည္။

(၁၉၆၀) ခုႏွစ္တြင္ ကမၻာ့ကုလသမဂၢမွ ႏုိင္ငံတကာနယ္ခ်ဲ႕စနစ္ (International Colonialism)  ခ်ဳပ္ၿငိမ္းသြားၿပီးဟု ေၾကျငာလုိက္ခ်ိန္ တြင္ မလြတ္လပ္ေသးေသာ လြတ္လပ္ေရးတိုက္ပ၀ြဲ င္ ႏိုင္ငံမ်ားအတြက္ အက်ပ္ရိုက္သြားခဲ့ရသည္။ ယင္းအခ်ိန္တြင္ ကမၻာႀကီး၌အုပ္စု (၃) စု ခြဲထားသည္။ အရင္းရွင္ကမၻာကုိ ပထမကမၻာ (1st World)၊ ဆုိရွယ္လစ္ ကမၻာကုိ ဒုတိယကမၻာ (2nd World)၊ လြတ္လပ္စ ႏုိင္ငံမ်ားကမၻာကုိ တတိယကမၻာ (3rd World) ဟူ၍ ခြဲျခားထားခဲ့ၾကသည္။သုိ႔ေသာ္ လြတ္လပ္စကမၻာတြင္ မလြတ္လပ္ေသး ေသာ အမ်ဳိးသားမ်ား ေျမာက္ျမားစြာ ရွိေသးသည္။ သမုိင္းအရ ကုိယ့္မင္းကုိယ့္ခ်င္းႏွင့္ ေနလာေသာ အမ်ဳိးသားမ်ားကုိျပည္သူ႕ဆႏၵမပါဘဲ ကမၻာ့နယ္ခ်ဲ႕မ်ားက ဤတတိယကမၻာတြင္ ထည့္သြင္းထားခဲ့ ၾကသည္။သူတုိ႔သည္ မလြတ္လပ္ေသးေသာ ကုိလုိနီမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ သုိ႔ေသာ္ ကမၻာ့ကုိလုိနီစနစ္ခ်ဳပ္ၿငိမ္းသြားၿပီဟုေၾကျငာခ်ိန္တြင္ ေဒသႏၱရကုိလုိနီနယ္ခ်ဲ႕မ်ား (regional colonists) ေအာက္တြင္ ၎ တုိ႔ရွိေနခဲ့သည္။

ဤလြတ္လပ္စကမၻာမ်ားသည္ ကမၻာ့နယ္ခ်ဲ႕မ်ားက ေဒသခံျပည္သူမ်ား (၀ါ) လူမ်ဳိးမ်ားဆႏၵကုိမယူဘဲ သူတုိ႔အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဆင္ေျပမႈ၊ နယ္ခ်ဲ႕အခ်င္းခ်င္း သေဘာတူညီမႈမ်ားအေပၚအေျခခံၿပီး နယ္ေျမမ်ားခြဲျခားမႈအေပၚ လူမ်ဳိးတမ်ဳိးထက္ ပုိ၍ေနထုိင္ေသာ တုိင္းျပည္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ဤတုိင္းျပည္မ်ားတြင္ တခ်ဳိ႕က လူ႔အခြင့္အေရး၊ ဒီမုိကေရစီအေရး၊ ကုိယ့္ၾကမၼာကုိယ္ဆုံးျဖတ္ပုိင္ခြင့္ရရွိေရးကုိ အာမခံခ်က္ ရွိၿပီး ႏုိင္ငံေရးအရ တန္းတူအခြင့္အေရးမ်ားရွိေသာ ဖယ္ဒရယ္ႏုိင္ငံအျဖစ္လည္းေကာင္း၊ ကြင္ဖယ္ဒရယ္ႏုိင္ငံအျဖစ္ လည္းေကာင္းတည္ ေဆာက္ႏုိင္ၾကၿပီး၊ ဤအခြင့္အေရးမ်ား မေပးေသာ ႏုိင္ငံမ်ားမွာ ေဒသႏၱရ ကုိလုိနီစနစ္ (regional colonialism) ကုိ ဆက္လက္ က်င့္ သုံးသြားၾကသည္။
သုိ႔ေသာ္ ကမၻာက ၎ေဒသႏၱရကုိလုိနီနယ္ခ်ဲ႕မ်ား (regional colonists)ကုိ နယ္ခ်ဲ႕မ်ားဟု မသတ္မွတ္ၾကသျဖင့္ သူတုိ႔သည္ ‘ဖုန္း ကြယ္ခံနယ္ခ်ဲ႕မ်ား (hidden colonists)’ ’ ျဖစ္လာခဲ့သည္။ သူတုိ႔လက္ေအာက္ နယ္ခ်ဲ႕ခံအမ်ဳိးသားမ်ားသည္ ‘ဖုန္းကြယ္ခံ ကြ်န္ပုန္း ကုိလုိနီ(hidden colony)’’ ျဖစ္လာခဲ့ရသည္။ ဤသည္ကုိ စတုတၳကမၻာ (4th world)ဟု သတ္မွတ္ရမည္။ ယေန႔ကမၻာတြင္ ‘ကုိယ္စား ျပဳမခံရေသာ အမ်ဳိးသားမ်ားႏွင့္ ျပည္သူမ်ားအဖြဲ႕(Unre -presented Nations and Peoples Organization – UNPO) သည္ စတုတၱကမၻာ (4th world)အဖြဲ႔၀င္ ကြ်န္းပုန္းကုိလုိနီမ်ားအသင္း ျဖစ္သည္။ တနည္းေျပာရလွ်င္ မလြတ္လပ္ေသးေသာ ကြ်န္ပုန္းကုိလုိနီ မ်ား၏ ကမၻာ့ကုလသမဂၢ (shadowed UN)ျဖစ္သည္။ ဤအ၀န္းအ၀ုိင္းကလြတ္လပ္သြားလွ်င္ ကုလသမဂၢအဖြဲ႕ (UNO)၏ အဖြဲ႕၀င္ ျဖစ္သြားမည္။ (၁၉၉၈) ခုတြင္႕UNPO၏ ေၾကြးေၾကာ္သံသည္ ‘လြတ္လပ္ေသာႏုိင္ငံမ်ား ျပည္ေထာင္စု’ (Federation of Independent States – FIS) ျဖစ္လာသည္။

ငါတုိ႕ ရခုိင္ျပည္အမ်ဳိးသား ညီညြတ္ေရးပါတီ (NUPA) ၏ သဘာပတိႀကီးဦးေမာင္စိန္ညႊန္႕က (၁၉၉၆) ခုတြင္ ‘လြတ္လပ္ေသာလူမ်ဳိးမ်ား ဆႏၵအေလ်ာက္ ပူးေပါင္းေနထုိင္ေသာစနစ္’ (Voluntary association of Free Nations) ကုိ က်င့္သုံးသြားမည္ဟု မဟာမိတ္မ်ား ျဖစ္ေသာကရင္အမ်ဳိးသားအစည္းအရုံး( KNU) ကရင္နီအမ်ဳိးသားတုိးတက္ေရး(KNPP)ကခ်င္လြတ္ေျမာက္ေရးအဖြဲ႕ (KIO) မြန္ျပည္ သစ္ပါတီ (MNSP) လူ႕ေဘာင္သစ္ဒီမုိကရက္တစ္ပါတီ (DPNS) ႏွင့္ ျပည္သူ႕လြတ္ေျမာက္ေရးတပ္ဦး (PLF) တုိ႔ႏွင့္ ေတြ႕ဆုံစဥ္ေျပာ ၾကားခဲ့ဖူးသည္။ ယေန႔ ဗမာျပည္ေထာင္စုေခၚ ႏုိင္ငံတြင္ ရွမ္း၊ ခ်င္း၊ ကခ်င္၊ ကရင္၊ကရင္နီ၊ မြန္၊ ရခိုင္တို႔သည္ ကြ်န္ပုန္းကိုလိုနီမ ်ား ျဖစ္ ၾကသည္။ စစ္အာဏာရွင္သည္ နယ္ခ်ဲ႕ပုန္း (Hidden Colonist) ျဖစ္သည္။ ဤကြ်န္ပုန္းကုိလုိနီစနစ္ (Hidden Colonialism) တြင္ နယ္ခ်ဲ႕စစ္အာဏာရွင္ နအဖက ဗမာမဟုတ္ေသာလူမ်ဳိးကုိ ဗမာမႈျပဳ (Burmanization) ရန္ေအာက္ပါစနစ္မ်ားကုိ က်င့္သုံး ေနသည္။

(၁) ဗမာရုံးသုံးအမ်ဳိးသားေရး၀ါဒ (Burma Official Nationalism)
(၂) ဗမာေဒသကုိ စီးပြါးေရးအရ ဗဟုိျပဳ၀ါဒ (Economic Centralism)
(၃) ယဥ္ေက်းမႈအရ ၀ါးမ်ဳိမႈ (Cultural Hegemonism)
(၄) ကုိလုိနီ ေသြးသားေရာေႏွာမႈ (Colonial assimilation) မ်ားကုိ က်င့္သုံးေနသည္။

အက်ဳိးဆက္အျဖစ္ နအဖ စစ္အာဏာရွင္လက္ေအာက္ ကြ်န္ပုန္းကုိလုိနီမ်ားသည္ ေအာက္ပါစနစ္ဆုိးေအာက္တြင္ ဗမာမႈျပဳျခင္း (Burmaniztion) ခံေနရသည္။

(၁) တဆင့္ခံလူမ်ဳိးငယ္မ်ား (Sub-nation Status)
(၂) ေရြ႕ေျပာင္းအလုပ္သမားမ်ား (Migrant Workers)
(၃) ယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့ထုံးစံမ်ား ဖ်က္ဆီးခံရျခင္း (Cultural Genocide)
(၄) လူမ်ဳိးေပ်ာက္ကြယ္ျခင္း (National Extinction of Ethnic Cleansing)
အထိ ေရာက္သြားရမည္။

ဗမာ့ရုံးသုံးအမ်ဳိးသားေရး၀ါဒ (Burma Official Nationalism)
“ဗမာျပည္သည္ တုိ႔ျပည္၊ ဗမာစကားသည္ တုိ႔စကား၊ ဗမာစာသည္ တုိ႔စာ၊ ဗမာျပည္ကုိ ခ်စ္ပါ၊ ဗမာစကားကုိ ေလးစားပါ၊ ဗမာစာကုိ ျမတ္ႏုိးပါ။” ဟူ၍ အုပ္ခ်ဳပ္သူဗမာပါလီမန္အစုိးရေသာ္လည္းေကာင္း၊ စစ္အာဏာရွင္အစုိးရေသာ္လည္းေကာင္း၊ ေၾကြးေၾကာ္က်င့္သုံး ခဲ့ၾကသည္။ ဗမာျပည္လြတ္လပ္ေရးအတြက္ တိုက္ပ၀ြဲ င္ေနသည့္ကာလတြင္ဗမာလူမ်ဳိးတရပ္လုံးကုိ အမ်ဳိးသားေရးစိတ္ဓာတ္ တက္ၾကြ ေစရန္သုံးခဲ့စဥ္ မွန္ခဲ့သေလာက္လြတ္လပ္ေရးရၿပီးေနာက္ ဆက္လက္က်င့္သုံးျခင္းသည္ အျခားတုိင္းရင္းသားမ်ားအား “၀ါးမ်ဳိေရး” မူကုိ က်င့္သုံးရာ ေရာက္သည္။ ယေန႔ဗမာမဟုတ္ေသာ တုိင္းရင္းသားေဒသမ်ားတြင္ ဤေၾကြးေၾကာ္သံမ်ားႏွင့္အတူ နအဖစစ္အစုိးရက “ဗမာ မႈ” လုပ္ေနသျဖင့္ ဗမာမဟုတ္ေသာ တုိင္းရင္းသားေဒသမ်ားတြင္ ဤေၾကြးေၾကာ္သံမ်ားႏွင့္အတူ နအဖစစ္အစုိးရက “ဗမာမႈ” လုပ္ေန သျဖင့္ ဗမာမဟုတ္ေသာတုိင္းရင္းသားမ်ားသည္ “လူမ်ဳိးငယ္မ်ား” (Subnations) အဆင့္ သုိ႔ ေလ်ာ့က်ခဲ့ရသည္။ မိမိတုိ႔၏ ယဥ္ေက်းမႈဓေလ့ထုံးစံမ်ား၊ စာေပမ်ား၊အမ်ဳိးသားလကၡဏာမ်ား ၀ါးမ်ဳိခံခဲ့ရသည္။ 
အမ်ဳိးသားေရးစိတ္ဓာတ္မ်ား ေလ်ာ့ရဲခဲ့ရသည္။ ေနာက္ဆုံး မိမိတုိ႔အမ်ဳိးသားကုိ ျမတ္ႏုိးစိတ္ ကုန္ခမ္းခဲ့ရသည္။ ဤသည္မွာ မိမိတုိ႔လူမ်ဳိးေပ်ာက္ကြယ္မည့္လမ္းကုိ ေရွးရႈေနျခင္း ျဖစ္သည္။

ဗမာေဒသကုိ စီးပြါးေရးအရ ဗဟုိျပဳ၀ါဒ (Economic Centralism)
လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရးသည္ ႏုိင္ငံတႏုိင္ငံ၏ စီးပြါးေရး အသက္ေသြးေၾကာျဖစ္သည္။ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး အျဖတ္ေတာက္ခံရ ေသာေဒသသည္ စီးပြါးေရးပ်က္ၿပိဳရ မည္သာျဖစ္သည္။ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရးကုိ အမွီသဟဲျပဳေနရေသာ စီးပြါးေရးလုပ္ငန္းရွင္မ်ား စီးပြါးပ်က္ရသည္။ သုိ႔ျဖစ္၍ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး ေကာင္းမြန္ေသာေဒသသုိ႔ေျပာင္းေရြ႕သြားရသည္။ စက္ရုံအလုပ္ရုံမရွိေသာေဒသ သည္ ကုန္ၾကမ္းထုတ္၊ ကုန္ေခ်ာပုိ႔ခံရေသာ ကုိလုိနီေစ်းကြက္ ျဖစ္ရသည္။ ယင္းေဒသမွ ပညာတတ္မ်ားသည္ အလုပ္လက္မဲ့ျဖစ္ၿပီး စက္ရုံအလုပ္ရုံရွိရာေဒသသုိ႔ ေရြ႕လ်ားသြားၾကသည္။ ယေန႔ဗမာေဒသကုိ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး အေကာင္းဆုံးျဖစ္ေအာင္လုပ္ထား သည္။ ကုန္ေခ်ာထုတ္စက္ရုံမ်ား ဗမာေဒသတြင္ ဗဟုိျပဳတည္ေဆာက္ထားသည္။ စီးပြါးေရးဗဟုိခ်က္မ ျဖစ္ေအာင္ ဖန္တီးထားသည္။

ဗမာမဟုတ္ေသာ တုိင္းရင္းသားမ်ားေဒသမွ စီးပြါးေရး အဆင္မေျပသူမ်ား၊ အလုပ္လက္မဲ့မ်ား၊ ပညာတတ္မ်ား ဗမာေဒသသုိ႔ မလြဲမေရွာင္ သာ ေရြ႕ေျပာင္းလာခဲ့ရသည္။ တုိင္းရင္းသားမ်ားေဒသတြင္ လူဦးေရေလ်ာ့နည္းခဲ့ရသည္။ ဦးေႏွာက္ယုိစီးမႈမ်ား ျဖစ္ခဲ့ရသည္။ တုိင္းရင္း သားမ်ားေဒသ၌ အတတ္ပညာရွင္မ်ား၊ အသိပညာရွင္မ်ား မိမိေျမကုိ စြန္႔ခြါသြားၾကရသည္။

ယဥ္ေက်းမႈအရ ၀ါးမ်ဳိမႈ (Cultural Hegemonism)
ဗမာစာကုိ ရုံးသုံးစာ၊ ဗမာစကားကုိ ရုံးသုံးစကား၊ ဗမာယဥ္ေက်းမႈကုိ အမ်ဳိးသားယဥ္ေက်းမႈအျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳလုိက္ရာမွ တျခား ဗမာမဟုတ္ေသာ တုိင္းရင္းမ်ား၏စကား၊ စာပီ၊ ယဥ္ေက်းမႈစေသာ အမ်ဳိးသားလကၡဏာမ်ား ေမွးမွိန္သြားခဲ့ရသည္။ ယဥ္ေက်းမႈ ၀ါးမ်ဳိ ခံလုိက္ရသည္။ ဤသည္ လူမ်ဳိးတမ်ဳိး၏ အမ်ဳိးသားေရးစိတ္ဓာတ္ကုိ ခ်ဳိးႏွိမ္ခံလုိက္ရျခင္းျဖစ္သည္။ မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ဓာတ္ က်ဆင္းေစသည္။ အျခားတဖက္တြင္ ဗမာမႈျပဳျခင္းကုိအထင္းႀကီးစိတ္ျဖစ္ေပၚေစသည္။ မိမိလူမ်ဳိးႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈကုိ အထင္ေသးအျမင္ေသး ျဖစ္ေစသည္။

ကုိလုိနီေသြးသားေရာေႏွာမႈ (Colonial Assimilation)
ဤကဲ့သုိ႔ ဗမာအမ်ဳိးသားေရးကုိ ျပည္ေထာင္စု၏ ရုံးသုံးအမ်ဳိးသားေရးအျဖစ္ ဖန္တီးထားျခင္း၊ ဗမာျပည္ကုိ စီးပြါးေရးဗဟုိခ်က္မ ဖန္တီး လုိက္ျခင္း၊ ဗမာယဥ္ေက်းမႈကုိႏုိင္ငံေတာ္ယဥ္ေက်းမႈအျဖစ္ သတ္မွတ္လုိက္ျခင္းမ်ားသည္ ဗမာမဟုတ္ေသာ အျခားတုိင္းရင္းသားမ်ား၏ ဘ၀တည္ၿငိမ္မႈကုိ ပ်က္စီးေစသည္။ ၎တုိ႔၏ ယဥ္ေက်းမႈမ်ားကုိ ၀ါးမ်ဳိလႊမ္းမုိးလုိက္ျခင္းသည္ ထုိလူမ်ဳိးမ်ားကုိ ေပ်ာက္ပ်က္ေစသည္။ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ားသည္အသိတရားအရေသာ္လည္းေကာင္း၊ ရုပ္ဘ၀အရေသာ္လည္းေကာင္း၊ ခံစားခ်က္၊ ခံယူခ်က္မ်ား ေျပာင္း လဲခဲ့ရသည္။ အမ်ဳိးသားဘ၀ ေပ်ာက္ကြယ္ခဲ့ရသည္။
သို႔ျဖစ္၍ ကြ်န္ပုန္းကိုလိုနီဘ၀ က်ေ ရာက္ေနေသာ အမ်ဳိးသားမ်ား၏ ေနာက္ဆုံးဘ၀မွာ ‘လူမ်ဳိးဆိပ္သုဥ္းေရး (၀ါ) လူမ်ဳိးေပ်ာက္ကြယ္ ေရး’ ျဖစ္သည္။ ငါတုိ႔သည္ မိမိတုိ႔လူမ်ဳိး ဆိတ္သုဥ္းေပ်ာက္ကြယ္ေရးလမ္းေၾကာင္းမွ ငါတုိ႔လူမ်ဳိးကုိ ကယ္တင္ရမည္။ ဤလုပ္ငန္းသည္ မ်ဳိးဆက္တဆက္ၿပီးတဆက္ လက္ဆင့္ကမ္းေဆာင္ရြက္ရသည့္ သမုိင္းေပးတာ၀န္ျဖစ္သည္။ ငါတုိ႔သည္ ေနာင္မ်ဳိးဆက္မ်ားအား ‘အရႈံးေပး၀ါဒ’ (Defeatism) ကုိ သမုိင္းဆုိးေမြအျဖစ္ မေပးအပ္။ ငါတုိ႔၏ အဘုိးအေဘးမ်ားသည္ ငါတုိ႔ကုိ ဤဆုိးေမြမ်ား မေပးခဲ့၍ ယေန႔တုိင္ အမ်ဳိးသားဘ၀ အာမခံခ်က္ရွိမည့္ အမ်ဳိးသားေရးတာ၀န္မ်ားကုိ ထမ္းေဆာင္ရန္တာ၀န္ေပးခဲ့သျဖင့္ ဆက္လက္ထမ္းေဆာင္ ေနျခင္း ျဖစ္သည္။ ေနာင္မ်ဳိးဆက္မ်ားကုိလည္းဆက္လက္ လက္ဆင့္ကမ္းရဦးမည္။

နိဂုံးခ်ဳပ္ရလွ်င္ ႏုိင္ငံတကာကုိလုိနီစနစ္တြင္ လူမ်ဳိးမ်ား ရွင္သန္တုိးတက္မႈရွိခဲ့သေလာက္ ေဒသႏၱရကုိလုိနီစနစ္တြင္ တနည္း ကြ်န္ပုန္း ကုိလုိနီစနစ္တြင္ လူမ်ဳိး ဆိပ္သုဥ္းေရးကုိ ျဖစ္ေပၚေစသည္ျဖစ္၍ ငါတုိ႔အမ်ဳိး မေပ်ာက္ပ်က္၊ မဆိပ္သုဥ္းရေအာင္ အမ်ဳိးသားတည္ တံ့ ရွင္သန္ေရးအတြက္ ငါတုိ႔ႏွင့္တကြ ေနာင္မ်ဳိးဆက္မ်ားသည္ အဆေပါင္းမ်ားစြာ ဆက္လက္ တုိက္ပြဲ၀င္ၾကရဦးမည္ ျဖစ္သည္။ ငါတုိ႔၏ အမ်ဳိးသားဘ၀ ရွင္သန္ေရးအတြက္ တုိက္ပြဲ၀င္ရာတြင္ ပထမအဆင့္အေနျဖင့္ လူမ်ဳိး မေပ်ာက္ပ်က္ရေအာင္ ဘက္ေပါင္းစုံမွ ခုခံ ကာကြယ္ရမည္မွာ လက္ငင္းတာ၀န္ျဖစ္သည္။
“ကုိယ့္ၾကမၼာ ကုိယ္ဆုံးျဖတ္ဖန္တီးခြင့္မရွိေသာလူမ်ဳိးတမ်ဳိးသည္ ဂုဏ္က်က္သေရလည္း မရွိ၊ တန္းတူေရးလည္း မရွိ၊ အမ်ဳိးသားဘ၀ လုံၿခံဳေရးႏွင့္ နယ္ေျမတည္တံ့ ခုိင္ၿမဲေရးလည္း အာမခံခ်က္မရွိ။”

(မွတ္ခ်က္။ စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာ၊ ရုပ္ပုိင္းဆုိင္ရာ “ဗမာမႈ” ျပဳခံရေသာ ရခုိင့္လူ႔အဖြဲ႕အစည္း၏ ျဖစ္ရပ္မ်ား။)

(၁) ယခင္ကာလက ရခုိင့္လူ႔အဖြဲ႕အစည္းမွ ရခုိင္တုိ႔သည္ ရခုိင္ျပည္တြင္ အလုပ္လက္မဲ့ဘ၀ကုိ ေျဖရွင္းႏုိင္ရန္အတြက္ ရြင့္က်ာ (Migrants) ဘ၀ျဖင့္ စီးပြါးေရး ဗဟုိခ်က္မအျဖစ္ဖန္တီးထားေသာ ဗမာေဒသသုိ႔ မလႊဲမေရွာင္သာ ေရြ႕လ်ားသြားၾကသည္။ သူတုိ႔သည္ မည္သည့္ ေနရာသုိ႔ပင္ ေရာက္ေရာက္ အိမ္ေထာင္ျပဳခ်ိန္ေရာက္လွ်င္ မိမိတုိ႔ေဆြမ်ဳိးသားခ်င္းေသာ္လည္းေကာင္း၊ မိမိရပ္ရြာမွေသာ္လည္း ေကာင္း လာေရာက္အိမ္ေထာင္ျပဳေလ့ ရွိၾကသည္။ လူမ်ဳိးျခား၊ ဘာသာျခားမ်ားကုိ အိမ္ေထာင္ျပဳေလ့ မရွိ။ ရွားရွားပါးပါး ျပဳခဲ့မိလွ်င္လည္း ၎ မိသားစုသည္ ရခုိင္မိသားစုသာျဖစ္ခဲ့ရသည္။ ယခုကာလတြင္ လုံး၀ေျပာင္းလဲခဲ့ၿပီ။ ရခုိင္-ရွမ္း၊ ခ်င္း-ရခုိင္၊ မြန္-ရခုိင္၊ ကရင္-ရခုိင္ စသည္ျဖင့္ အိမ္ေထာင္ျပဳမိခဲ့လွ်င္ေသာ္မွရလာေသာ သား၊ သမီးမ်ား ဗမာျဖစ္သြားရသည္။ ယင္းထက္ဆုိး၀ါး သည္မွာ အမိရခုိင္၊ အဖ ရခုိင္ျဖစ္လ်က္ႏွင့္ “ကြ်န္ေတာ္ ဗမာ” ျဖစ္ေနၾကၿပီ။ မိဖမ်ား ထိန္းသိမ္းမႈ အေရးႀကီးလာသည္။

(၂) ယခင္က ရခုိင္တုိ႔သည္ မိမိဘာသာစကားကုိ အျမတ္တႏုိး တန္ဖုိးထား ေျပာၾကသည္။သား၊ သမီးမ်ားကုိ အျပင္တြင္ ဗမာစကား (သုိ႔မဟုတ္)တျခားဘာသာစကား ေျပာခ်င္သေလာက္ေျပာ ျပႆနာမရွိေသာ္လည္း အိမ္ကုိေရာက္လွ်င္ ရခုိင္စကား (မိခင္စကား)ကုိသာ ေျပာေစသည္။ ယခုမူ သား၊ သမီးမ်ား ဗမာစကား (၀ါ) ဘာသာျခားစကား အိမ္တြင္ေျပာေနသည့္အခါ နားေထာင္ေကာင္းသလုိ မိဘမ်ား က လုိက္ေျပာၾကသည္။ မိဘမ်ားကုိယ္တုိင္ ဘာသာျခားစကားကုိ လုိလုိခ်င္ခ်င္ ေျပာေနၾကၿပီ။ တခ်ဳိ႕ဆုိလွ်င္ ရခုိင္ျပည္မွဗမာျပည္ဖက္ ကူးသည္ႏွင့္ ရခုိင္စကား မေျပာေတာ့ေပ။ ယင္းထက္ဆုိးသည္မွာ ရခုိင္အသံႏွင့္ထိန္း၍ မရ။ ဗမာအသံျဖင့္ ထိန္းမွရသည့္ အဆင့္ျဖစ္ေန သည္။

(၃) စာေပႏွင့္ ပတ္သက္လာလွ်င္ ယေန႔ဗမာစာသည္ပင္လွ်င္ ရခုိင္စာျဖစ္ေနသည္။ ဗမာစာမူလသည္ ရခုိင္စာျဖစ္သည္။ ျမေစတီ ေက်ာက္စာက သက္ေသျပေနသည္။ ယခင္ရခုိင္ျပည္တြင္ ဗမာစာကုိျပလွ်င္ ရခုိင္တုိ႔ ရခုိင္အသံႏွင့္ ဖတ္ၾကသည္။ ဗမာဆရာ၊ ဆရာမမ်ား ရခုိင္ျပည္သုိ႔ ေရာက္လွ်င္ (၂) လ (၃) လ အၾကာတြင္ ရခုိင္ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား ျဖစ္သြားၾကသည္။ ယခုမူ ရခုိင္ျပည္တြင္ ဗမာစာကုိ “ဗမာ အသံ” ျဖင့္ ဖတ္ရမည္ဟု အတင္းအဓမၼခုိင္းေစလာသည္။ ဤလုပ္ရပ္အားလုံးသည္ “ဗမာမႈ”ျပဳ ခံေနရေသာ ရခုိင္တုိ႔၏ ဘ၀မွန္ျဖစ္ သည္။ ကြ်န္ပုန္းကုိလုိနီဘ၀ ေနာက္ဆုံးလားရာလမ္းသည္ “ရခုိင္လူမ်ဳိးဘ၀” ေပ်ာက္ကြယ္ေရးျဖစ္သည္။

အသွ်င္နာဂိႏၵက ရခုိင္တုိ႔အား “အမ်ဳိးသီလ၊ ႏွစ္ဌာနကုိ၊ ျပည့္၀မ႑ိဳင္၊ ေစာင့္စြမ္းႏုိင္၍၊ရကၡိဳင္နာမ၊ ဘြဲ႔မည္လွျဖင့္၊ အႏြတၱသညာ၊ ေခၚ အပ္စြာတည္း။” ဟု မွာၾကားခဲ့သည္။
ေဒါက္တာခင္ေမာင္

(Arakan Review ၀ဘ္ဆုိက္ဒ္တြင္ ေမလ (၁၀) ရက္၊ (၂၀၁၀) တြင္ ေဖာ္ျပခဲ့ေသာေဆာင္းပါး ျဖစ္ပါသည္။)