'ကို၀င္းေရ၊ ခင္ဗ်ားတို႕ရပ္ကြက္က ဆိုင္းသံဗံုသံတညံညံနဲ႕ တယ္လည္းျမိဳင္ဆိုင္ေနပါလားဗ်ိဳ႕'
'ဆိုင္းသံဗံုသံညံဆို မိရိုးဖလာ နတ္ကႏၷားပြဲေလဗ်ာ'
'ဒါနဲ႕ ခင္ဗ်ားနည္းနည္း နားစြင့္ၾကည့္စမ္းပါဦး၊ အခုတင္ေျပာင္းလိုက္တဲ့တီးလံုးက နတ္ဒိုးသံလည္းမဟုတ္ေတာ့ပါလား၊ ေမာင္းသံလိုလို ေၾကးလင္ပန္းသံလုိလုိနဲ႕ တီးကြက္ကအဆန္းသားဗ်'
'ဟားဟား....ကိုလင္းကသာဆန္းေနတာ၊ ကႏၷားပြဲေတြထဲဒီတီးလံုးမ်ိဳး၀င္လာတာ သံုး ေလးႏွစ္ေတာင္ရွိေရာ့မယ္'
'ဟုတ္လား၊ အမယ္အေသအခ်ာ နားေထာင္ၾကည့္ေတာ့ ေထာင္ကဲတို႕အၾကိဳက္ပဲဗ်'
'ေၾသာ္....ခင္ဗ်ားႏွယ္၊ က်ားကိုက္ပါတယ္ဆိုမွ နာတာရွည္လား ဆိုသလိုျဖစ္ေနျပီ၊ အဲဒါ ကြမ္ယင္မယ္ေတာ္ကိုပင့္ေနတာဗ်'
'ဟိုက္....ျပည္ၾကီးသူကြမ္ယင္ခမ်ာ က်ဳပ္တို႕ဆီေရာက္မွပဲ ကႏၷားပြဲထဲ ၀င္ႏႊဲရပါေရာ့လား၊ ကႏၷားစီးတို႕ကေတာ့ လုပ္ခ်လိုက္ျပန္ျပီ'
'ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာ ဘုရားေက်ာင္းကန္တခ်ိဳ႕ေပၚမွာေတာင္ တေဆာင္တေယာင္ တခမ္းတနားေရာက္ေနမွေတာ့ နတ္ကႏၷားပြဲထဲ၀င္ႏႊဲ တာ ဘာဆန္းေတာ့မွာလဲ ကိုလင္းရာ'
'အင္း....ကိုယ့္လူေတြကေတာ့ အက်ိဳးရွိတယ္လို႕ ႏွစ္ခြန္းမေျပာလိုက္နဲ႕၊ ဘာရယ္ညာရယ္မစဥ္းစားေတာ့ဘူး။ ကိုးကြယ္ရာစာရင္းထဲ ပစ္ သြင္းလိုက္ေတာ့တာပါပဲ။ ခင္ဗ်ားတစ္ခါကေျပာလို႕ ကြမ္ယင္ဆိုတာ မဟာယာန ဗုဒၶဘာသာအႏြယ္ တႏၲရ၊ မႏၲရဂုိဏ္း၀င္ေတြရဲ႕ ကိုးကြယ္ ရာ ေဗာဓိသတၲ အ၀ေလာကိေတႆရကို မိန္းမအသြင္ေဆာင္ထားတယ္ဆိုတာ သေဘာေလာက္ေတာ့သိပါရဲ႕၊ ဒါထက္ အဲဒီ အ၀ေလာကိေတႆရ ကိုးကြယ္မႈအယူအဆ ျဖစ္ေပၚလာပံုေလးလည္း နည္းနည္းထပ္ရွင္းျပေစခ်င္တယ္ဗ်ာ'
အ၀ေလာကိေတႆရအေၾကာင္းေျပာရင္ မဟာယာနဗုဒၶဘာသာအေၾကာင္းကိုပါ မေျပာမျဖစ္ ထည့္ေျပာရေတာ့မွာပဲဗ်
'ေကာင္းတာေပါ့ ကို၀င္းရာ၊ ဒါမွလည္း ေထရ၀ါဒ၊ မဟာယာန၊ ဟိနယာနဆိုတဲ့ ေ၀ါဟာရေတြရဲ႕ သေဘာဘသာ၀ေတြကိုပါ ကြဲကဲြျပားျပားနားလည္လာေတာ့မွာေပါ့'
'ေျပာရရင္ေတာ့ ဗုဒၶျမတ္စြာ ပရိနိဗၺာန္ျပဳျပီးေနာက္ ႏွစ္ေပါင္းသံုးရာေလာက္အတြင္း အျဖစ္အပ်က္ေတြကစရမွာပဲ၊ အိႏၵိယတိုက္ငယ္ရဲ႕ အရွင္သခင္ အေသာကမင္းၾကီးလက္ထက္ တတိယသဂၤါယနာေနာက္ပိုင္း ေ၀သာလီျပည္သားရဟန္းတစ္စုက အရက္စင္စစ္မျဖစ္ေသး တဲ့ ေသရည္အႏုစားမ်ိဳး၊ ကြၽန္ေတာ္တို႕အညာမွာေတာ့ ေရွးကတႏၲရဗုဒၶဘာသာအႏြယ္၀င္ အရည္းၾကီးရဟန္းေတြၾကိဳက္တတ္လို႕ ရဟန္း ၾကီးၾကိဳက္လို႕ေခၚတဲ့ ပင္က်ထန္းရည္လို၊ အခုေခတ္ဘီယာလိုဟာမ်ိဳး ေသာက္ခြင့္ရွိရမယ္၊ ေရႊေငြရတနာအႆျပာကို အလွဴခံယူကိုင္ တြယ္ သံုးစြဲခြင့္ရွိရမယ္၊ ေနမြန္းလြဲျပီးေနာက္ အရိပ္လက္ႏွစ္သစ္ထြက္တဲ့အထိ ဆြမ္းစားခြင့္ရွိရမယ္၊ ကိုယ့္ဆရာကေျပာတာဆိုရင္ ဘုရား ေဟာနဲ႕ ညီညီမညီညီ လုပ္ေကာင္းတယ္စတဲ့ ရဟန္း၀ိနည္းသိကၡာပုဒ္ဆိုင္ရာ ျပင္ဆင္ခ်က္ ၁၀ ခုကို ျပ႒ာန္းက်င့္သံုးလာခဲ့ၾကတယ္၊ ဒီလို၀ိနည္းသိကၡာပ်က္ ရဟန္းေတြရဲ႕လုပ္ရပ္ မွားယြင္းေၾကာင္း သီလ၊သမာဓိ၊ပညာနဲ႕ျပည့္စံုတဲ့ မေထရ္ျမတ္ၾကီးေတြက ဆံုးျဖတ္ေပး ခဲ့တယ္၊ အဲဒီေနာက္ ပထမသဂၤါယနာမူအတိုင္း ဗုဒၶျမတ္စြာရဲ႕ ဓမၼနဲ႕ ၀ိနယေတြကို ေရွးမူမပ်က္ ဆက္လက္ထိန္းသိမ္းဖို႕ အားလံုးညႇိႏႈိင္း တိုင္ပင္ျပီး ဒုတိယသဂၤါယနာ တင္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒါကိုမေက်နပ္တဲ့ ၀ိနည္းသိကၡာပ်က္ရဟန္းဆိုးေတြက အုပ္စုဖြဲ႕၊ သူတို႕ကိုယ္ကို မဟာ သံဃိကဂိုဏ္းလို႕ သမုတ္ျပီး သူတို႕အလိုက် စင္ျပိဳင္သဂၤါယနာ တင္ခဲ့ၾကေတာ့တာပါပဲ'
'ဒါဆို ဒုတိယသဂၤါယနာတင္ေခတ္ကစျပီး သံဃာ့ဂိုဏ္းကြဲမႈစခဲ့တာေပါ့ေနာ္'
'အင္း....တခ်ိဳ႕သုေတသီေတြကေတာ့ ေအဒီ ၆၂၉ေလာက္မွာ မဇၩိမေဒသကိုေရာက္ခဲ့တဲ့ တရုပ္ရဟန္းေတာ္ ဟူယင္ဆင္ (Hiuentsang) ရဲ႕မွတ္တမ္းအရ ပထမသဂၤါယနာတင္တုန္းကတည္းက ကြဲခဲ့ၾကတယ္လို႕ အယူရွိတယ္၊ ပထမသဂၤါယနာတင္ရာ သတၲပ႑ိကလုိဏ္ဂူရဲ႕ အေနာက္ဘက္တစ္ယူဇနာအကြာ ပ႑၀လုိဏ္ဂူမွာ ပထမစင္ျပိဳင္သဂၤါယနာတင္ခဲ့တယ္လို႕ အဲဒီမွတ္တမ္းကဆိုေပမယ့္ အေထာက္ အထားမခိုင္လံုတဲ့အတြက္ ပညာရွင္ေတြလက္ခံေလာက္တဲ့ အယူအဆတစ္ရပ္ျဖစ္မလာခဲ့ဘူး၊ သာသနာႏွစ္တစ္ရာမွာလုပ္တဲ့ ဒုတိယ သဂၤါယနာကစျပီး သံဃာဂိုဏ္းကြဲခဲ့တဲ့ အခါမွာေတာ့ မူလ၀ိနည္းကိုမေဖာက္မဖ်က္ ဆက္လက္က်င့္သံုးခ်င္တဲ့ မေထရ္ၾကီးေတြရဲ႕ အယူအဆအတိုင္းလိုက္နာခဲ့တဲ့ သံဃာေတာ္ေတြကို ေထရ၀ါဒသံဃာဂိုဏ္းလို႕ ေခၚတြင္ခဲ့တယ္၊ အဲဒီေခတ္အခါကစျပီး ဗုဒၶသာသနာ ေရွ႕မွာ ေထရ၀ါဒဆိုတဲ့၀ိေသသ အထူးတပ္ေခၚေ၀ၚပညတ္ခဲ့ေပမယ့္ ေထရ၀ါဒဗုဒၶသာသနာဆိုတာ ဗုဒၶတရားေတာ္ေတြကို ထပ္ျပီးျဖည့္ စြက္ အဆန္းထြင္ထားတာမဟုတ္ဘဲ ဗုဒၶျမတ္စြာရွိစဥ္အခါက သာသနာေတာ္ မူရင္းအတိုင္းပဲဆိုတာ သိထားၾကဖို႕လိုတယ္ဗ်'
'အဲဒီေနာက္ပိုင္း ေထရ၀ါဒထဲက ဂိုဏ္းခြဲထြက္ခဲ့ၾကတာေကာရွိေသးလား'
'ရွိတာေပါ့ ကိုလင္းရာ၊ ေထရ၀ါဒသံဃာေတာ္ေတြထဲကေနပဲ ဗုဒၶ၀ါဒနဲ႕ပတ္သက္လို႕ အယူအဆကြဲလြဲျပီး မဟိသာသက၊ ၀ဇၨီပုတၲက၊ သဗၺတၲိ၀ါဒ စတဲ့ဂိုဏ္းေပါင္း (၁၁) ဂိုဏ္းကြဲထြက္သြားၾကတယ္၊ မဟာသံဃိကထဲကလည္း ေဂါကုလိက၊ ဧကဗ်ာဟာရိက စတဲ့ဂိုဏ္းကြဲ ေပါင္း ေျခာက္ဂိုဏ္းကြဲထြက္သြားတာ အားလံုးေပါင္း (၁၈)ဂိုဏ္းျဖစ္သြားပါေရာ၊ ဒါ့အျပင္ အဲဒီေခတ္အခါက အိႏၵိယမွာ ဗုဒၶသာသနာေရႊ ေခတ္လို႕ဆိုရေလာက္ေအာင္ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ကို ႏိုင္ငံအ၀န္းၾကည္ညိဳ ကိုးကြယ္ၾကတယ္ေလ၊ ဒီေတာ့ ဗုဒၶသာသနာႏြယ္၀င္ရဟန္း ေတြအဖို႕ လာဘ္လာဘေပါၾကြယ္သေလာက္ သာသနာပျဗာဟၼဏပုဏၰားေတြ၊ ဂ်ိမ္းရဟန္းေတြခမ်ာ အေျခြအရံပရိသတ္နည္းပါးလာျပီး အေတာ္ေလး စား၀တ္ေနေရးခက္ခဲလာၾကတယ္၊ ဒါေၾကာင့္ သူတို႕ထဲကတခ်ိဳ႕ဟာ ဗုဒၶ၀ါဒကိုတကယ္မယံုၾကည္ေပမယ့္ အေျခအေန အရ ေလ့လာသင္ၾကားျပီး ဗုဒၶဘာသာအမည္ခံဂိုဏ္းေတြ ထူေထာင္လာၾကတယ္၊ သူတို႕ရဲ႕မူလဘူတ ျဗာဟၼဏ၀ါဒ၊ ဂ်ိမ္း၀ါဒေတြနဲ႕ ဗုဒၶ၀ါဒ ကို ေရာေမႊထားတဲ့ အယူအဆေတြကိုပဲ ဗုဒၶ၀ါဒအစစ္အမွန္ျဖစ္သေယာင္ ေဟာေျပာလာၾကတယ္၊ သူတို႕က အႏၶရာတိုင္းမွာအေျခခ်ခဲ့တာမို႕ အႏၶကဂိုဏ္းေတြလို႕လည္း ေခၚေ၀ၚသမုတ္ခဲ့ၾကတယ္၊ ေနာက္ပိုင္း အႏၶကဂိုဏ္းခ်ည္းပဲ ကိုးဂိုဏ္းရွိခဲ့တယ္လို႕ ေထရ၀ါဒမွတ္တမ္းေတြ အရ သိရတယ္ဗ်'
'ေလာကကို ထာ၀ရဘုရားက ဖန္ဆင္းတယ္လို႕ ယံုၾကည္တဲ့ ျဗာဟၼဏေတြနဲ႕ ဘုရားေပါင္းအသေခၤ် နိဗၺာန္ဘုံမွာသက္ရွိထင္ရွား စံျမန္းေနတယ္လို႕ ယံုၾကည္ၾကတဲ့ ဂ်ိမ္းရဟန္းလူထြက္ေတြ ထူေထာင္ထားတဲ့ ဗုဒၶ၀ါဒမ်ိဳးဟာ ဘယ္မွာလာသန္႕စင္တဲ့ဗုဒၶ၀ါဒ ျဖစ္လာပါေတာ့မလဲေနာ္'
'ဒါေပါ့ဗ်ာ၊ အဲဒီအႏၶကကိုးဂိုဏ္းထဲမွာပါ၀င္တဲ့ ေ၀တုလႅ၀ါဒဟာ ေခတ္အဆက္ဆက္ ေထရ၀ါဒဗုဒၶသာသနာေတာ္ကို နည္းအမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႕ ထိုးေဖာက္စိမ့္၀င္ ဖ်က္ဆီးခဲ့ၾကတယ္ဗ်။ ဗုဒၶသာသနာရဲ႕ ေနာက္ဆံုးခံတပ္လို႕ တင္စားေခၚေ၀ၚခံခဲ့ရတဲ့ သီရိလကၤာႏိုင္ငံမွာေတာင္ အဲဒီဂိုဏ္းရဲ႕အဆက္အႏြယ္ သံဃမိတၲ ရဟန္းရဲ႕စနက္ေၾကာင့္ သာသနာသကၠရာဇ္ကိုးရာစုေလာက္မွာ ေထရ၀ါဒသံဃာေတာ္ေတြ အၾကီးအက်ယ္ ဒုကၡေရာက္ခဲ့ရဖူးးေသးတယ္'
'အဲဒီ ေ၀တုလႅဂုိဏ္းရဲ႕ အယူအဆကေရာ ဘယ္လိုမ်ားလဲဗ်'
'သူတို႕ျပဳစုတဲ့ ေ၀တုလႅပိဋကတ္ အလိုအရဆိုရင္ ဗုဒၶျမတ္စြာအစစ္အမွန္ဟာ တုသိတာနတ္ျပည္မွာပဲ စံျမန္းေနခဲ့ျပီး လူ႕ေလာကကို ဆင္းမလာခဲ့ဘူး၊ လူသားေတြကိုကယ္တင္ဖို႕ နိမၼိတရုပ္ ကိုယ္ပြားေတာ္ဖန္ဆင္းျပီး လူ႕ေလာကကို တရားေဟာေစလႊတ္ခဲ့တာျဖစ္တယ္၊ ဒါ့ေၾကာင့္ ဗုဒၶျမတ္စြာဟာ လူသားစင္စစ္မဟုတ္ဘဲ လူသားအသြင္ေခတၲေဆာင္ထားတာသာျဖစ္ျပီး သူ႕ကိုလွဴဒါန္းပူေဇာ္သမွ် လူေတြ ေက်နပ္ေအာင္ သံုးေဆာင္ဟန္ျပဳခဲ့တာသာျဖစ္တယ္တဲ့ဗ်ာ'
'ဗိႆႏိုးနတ္ဘုရားၾကီးက လူ႕ေလာကကိုဆင္းသက္လာျပီး ကယ္တင္ရွင္ အ၀တာရအျဖစ္နဲ႕ သတၲ၀ါေတြကို ကယ္တင္ေလ့ရွိတယ္ဆိုတဲ့ အယူအဆကို ဗုဒၶ၀ါဒထဲယဥ္ယဥ္ကေလး သြပ္သြင္းလိုက္တာပဲေနာ္'
'ဒါေပါ့ဗ်ာ၊ သက္ရွိထင္ရွားရွိခဲ့တဲ့ဗုဒၶကို မျမင္ရမၾကားရတဲ့ နတ္ျပည္နတ္နန္းကလာသူအျဖစ္ အသြင္ေျပာင္းလိုက္တာကိုပဲ ကိုယ့္ဘုရားကို အဆင့္ျမင့္ေပးလိုက္တာလို႕ထင္ျပီး အဲဒီ၀ါဒကို လက္ခံယံုၾကည္တဲ့လူျပိန္းေတြကေတာ့ သေဘာက်ၾကတာေပါ့။ ဒီလိုပါပဲ၊ အႏၶက ကိုး ဂိုဏ္းထဲက ဂုဠ၀ိနယက်မ္းကိုျပဳစုခဲ့တဲ့ ၀ါဇီရိယဂိုဏ္းကလည္း သူတုိ႕ရဲ႕က်င့္စဥ္အတိုင္း လိုက္နာက်င့္ၾကံၾကမယ္ဆိုရင္ လူ႕ခႏၶာကိုယ္ဟာ စိန္လိုမာေက်ာခိုင္ခံ့ျပီး သက္တမ္းအေသၤေခ် ေနႏိုင္တယ္၊ ထာ၀ရအသက္ကို ရႏိုင္တယ္လို႕ေဟာေျပာၾကျပန္သဗ်'
'ဒါလည္း ေရွးေခတ္အိႏၵိယက သာသနာပေယာဂီေတြရဲ႕ အယူအဆကို ပံုတူကူးထားတာပဲ၊ ကြၽန္ေတာ္တို႕ဆီက ၀ိဇၨာဓိုရ္လမ္းလိုက္ေန ၾကတဲ့ ဘုိးေတာ္၊ဘြားေတာ္ေတြ ထြက္ရပ္ေပါက္ျပီၚ သက္တမ္းအေသၤေခ်ေနႏိုင္ေရးအတြက္ ထံုကူးၾက၊ ဖုိ၀င္ၾကတယ္ဆိုတာ ဒီအယူ အဆေတြက ဆင္းသက္လာတာပဲ ျဖစ္မယ္ထင္တယ္'
'အဲဒီဂိုဏ္းကြဲေတြရဲ႕ အဆိုးရြားဆံုးအယူအဆ တစ္ခုကေတာ့ ရဟန္းဟာ အမ်ိဳးသမီးတစ္ေယာက္နဲ႕ တူႏွစ္ကိုယ္နိဗၺာန္ကူးဖို႕ ဆုထူးငယ္ ပန္ထားၾကတယ္ဆိုရင္ အဲဒီအမ်ိဳးသမီးနဲ႕သံ၀ါသျပဳႏိုင္တယ္၊ ရဟႏၲာျဖစ္ေစကာမူ မာရ္နတ္ရဲ႕ပေယာဂေၾကာင့္ သုတ္လႊတ္ႏိုင္ေသးတယ္ ဆိုတာေတြပဲ'
'အင္း....အာသေ၀ါတရားကလည္းမကုန္ခန္းေသး၊ ရဟႏၲာအျဖစ္နဲ႕လည္းေက်ာ္ေစာခ်င္ဆိုေတာ့ ကိုယ္လုပ္ခ်င္ရာလုပ္လို႕ရေအာင္ တီထြင္ထားတဲ့ ၀ါဒေတြထင္ပါရဲ႕၊ ျမန္မာျပည္မွာ တစ္ခ်ိန္ကစိုးမိုးသြားခဲ့တဲ့ အရည္းၾကီးေတြဟာ အဲဒီဂိုဏ္းကြဲေတြရဲ႕ အဆက္အႏြယ္ ေတြမ်ားလားဗ်ာ'
''ေသခ်ာတာေပါ့ ကိုလင္းရယ္၊ အခုေခတ္ ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာ၀င္အမည္ခံတခ်ိဳ႕ ကိုးကြယ္ၾကတဲ့ ရွင္မထီးဆိုတာ အဲဒီဂိုဏ္းေတြရဲ႕ အဆက္အႏြယ္တႏၲရဂိုဏ္း၀င္ အရည္းၾကီးရဟန္းတစ္ဦးပဲဗ်၊ အဲဒီ အယူအဆေတြဟာ နီေပါ၊ တိဗက္၊ ဘူတန္၊ တရုပ္၊ ကိုရီးယား၊ ဂ်ပန္ စတဲ့ ေျမာက္ပိုင္းဗုဒၶဘာသာႏိုင္ငံ အေတာ္မ်ားမ်ားကို ပ်ံ႕ႏွံ႕သြားခဲ့ၾကတာေပါ့၊ ဂ်ပန္ျပည္က တခ်ိဳ႕ဗုဒၶဘာသာဂိုဏ္း၀င္ ရဟန္းေတြ နဲ႕မယ္သီလေတြဟာ ဇနီးေမာင္ႏွံအျဖစ္ ေပါင္းသင္းေနထိုင္ခြင့္ရွိၾကတယ္ဗ်၊ အဲဒီလိုေဖာက္ျပန္တဲ့ အယူအဆေတြကို ဗုဒၶ၀ါဒထဲဆြဲ သြင္းလာလိုက္ၾကတာ ဒုတိယသဂၤါယနာအျပီး မူလသံဃိကအစည္းအရံုးကေနခြဲထြက္ခဲ့တဲ့ မဟာသံဃိကဂိုဏ္း၀င္ ရဟန္းတခ်ိဳ႕ က လည္း ျဗာဟၼဏေတြရဲ႕ ထာ၀ရဘုရားအယူအဆကို အတုယူျပီး 'ဗုဒၶျမတ္စြာဟာ နိဗၺာန္ဘုံမွာ အေသၤေခ်အနႏၲကာလပတ္လံုး စံျမန္း ေနတယ္' လို႕ဆိုလာၾကျပန္တယ္။ တစ္ခါ ဂ်ိမ္း၀ါဒကို အားက်ျပီး 'ဂဂၤါ၀ါဠဳသဲစုမကပြင့္ျပီးသမွ် ဗုဒၶေတြဟာအရပ္ဆယ္မ်က္ႏွာမွာ သက္ရွိ ထင္ရွားပ်ံ႕ႏွံ႕တည္ရွိေနတယ္' လို႕ေဟာၾကျပန္တယ္၊ ေထရ၀ါဒဂိုဏ္းက ခြဲထြက္ခဲ့တဲ့ မဟိသာသကဂိုဏ္းကေတာ့ 'သခၤါရတရားတို႕ ကင္း လြတ္ရာ အသခၤတဓာတ္ဟာ အာကာသေကာင္းကင္ၾကီးပဲျဖစ္တယ္၊ ဒါေၾကာင့္ ေကာင္းကင္ဟာနိဗၺာန္ပဲ' လို႕ အယူလြဲၾကသလို ၀ဇၨီပုတၲကဂိုဏ္းကလည္း 'သတၲ၀ါတိုင္းရဲ႕ ခႏၶာကိုယ္ထဲမွာ ဘ၀တစ္ခုကေနတစ္ခုကို ကူးေျပာင္းႏိုင္တဲ့ အတၲ၀ိညာဥ္ေကာင္ရွိတယ္'လို႕ ခံယူလာၾကျပန္တယ္ဗ်''
'ဗုဒၶပရိနိဗၺာန္ျပဳအျပီး ႏွစ္သံုးရာေလာက္အတြင္းမွာပဲ ဗုဒၶ၀ါဒဟာအေတာ့္ကို အဖ်က္ဆီးခံလိုက္ရေတာ့တာပါကလား၊ ဗုဒၶဟာ လူသား စင္စစ္မဟုတ္ဘူး၊ သက္ေတာ္အနႏၲ ရွည္လ်ားျပီး ဘံုနန္းတစ္ခုမွာ ထာ၀ရစံျမန္းေနတယ္၊ အာကာသေကာင္းကင္နဲ႕နိဗၺာန္ ထပ္တူညီ တယ္၊ သတၲ၀ါေတြရဲ႕ ခႏၶာကိုယ္ထဲမွာ ၀ိညာဥ္ေကာင္ရွိတယ္.... စတဲ့အယူအဆေတြဟာ ဗုဒၶပြင့္ျပီးေနာက္ ႏွစ္ေပါင္းေျခာက္ရာေလာက္ မွာထြန္းကားခဲ့တဲ့ ေကာင္းကင္ဘုံမွာ ထာ၀ရဘုရားသခင္ကစံျမန္းေနျပီး လူသားေတြကိုကယ္တင္ဖို႕ လူ႕ဇာတိကိုခံယူကာ လူ႕ေလာကကို ဆင္းသက္ခဲ့တယ္ဆိုတဲ့ အယူ၀ါဒမ်ိဳးနဲ႕ ဘာထူးေတာ့မွာလဲ ကို၀င္းရာ'
"အဲဒီအယူအဆေတြအားလံုးလိုလိုကို အခုေခတ္မဟာယာနအႏြယ္ ဗုဒၶဘာသာဂိုဏ္းကြဲအေတာ္မ်ားမ်ားက အေမြဆက္ခံထားၾကတယ္ဗ်။ အဲဒီတုန္းကရွိခဲ့တဲ့ ဥတၲရာပထကဂိုဏ္းဆိုရင္ 'ဗုဒၶျမတ္စြာရဲ႕ က်င္ၾကီး၊ က်င္ငယ္ဟာေမႊးရနံ႕ေတြ ၾကိဳင္လႈိင္ေနတယ္' လို႕ေတာင္ ေဟာ ေျပာခဲ့ၾကေသးတယ္ဆိုပဲ ကိုလင္းရဲ႕"
'ဟား ဟား ဟား၊ အေတာ္ရယ္စရာေကာင္းတဲ့ အယူအဆေတြပဲေနာ္'
'အဲဒီရယ္စရာေတြဟာ ဗုဒၶ၀ါဒအစစ္အမွန္ကို ခံယူက်င့္သံုးခ်င္တဲ့ ေထရ၀ါဒဂုိဏ္း၀င္သံဃာေတာ္ေတြနဲ႕ တပည့္ဒါယကာေတြအတြက္ ေတာ့ ငိုခ်င္စရာျဖစ္လာရေတာ့တာပါပဲ ကိုလင္းေရ႕။ ဒီလိုမဟုတ္တရုတ္အယူအဆေတြ ျပန္႕ပြားလာတာနဲ႕အမွ်၊ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ၾကီး ညႇိဳးႏြမ္းပ်က္စီးလာေတာ့မွာကို ေတြးျမင္မိခဲ့တဲ့ အရွင္မဟာေမာဂၢလိပုတၲတိႆမေထရ္ျမတ္ဟာ သာသနာ့ဒါယကာအေသာကမင္းရဲ႕ အကူအညီရယူျပီး ဗုဒၶ၀ါဒအမည္ခံ အယူ၀ါဒမွားေတြနဲ႕ အဲဒီအယူ၀ါဒမွားေတြကို ခံယူက်င့္သံုးသူေတြကို သာသနာေတာ္က ဖယ္ထုတ္ သန္႕စင္ပစ္ဖို႕ ၾကိဳးစားခဲ့တယ္ဗ်'
'ဓမၼစက္ကိုအာဏာစက္နဲ႕ပံ့ပိုးျပီး သာသနာေတာ္ သန္႕ရွင္းတည္တံ့ျပန္႕ပြားေရးအတြက္ လုပ္ၾကတာေပါ့ေနာ္'
'ဒါေပါ့ဗ်ာ၊ ရဟန္းတုရဟန္းေယာင္လို႕ ထင္ရွားသူမွန္သမွ် သာသနာေတာ္က ဖယ္ၾကဥ္ပစ္ဖို႕စီစဥ္ခဲ့ၾကတယ္၊ အရွင္မဟာေမာဂၢလိပုတၲ တိႆမေထရ္ျမတ္ဟာ ရဟန္းတု၊ သံဃာေယာင္ဂိုဏ္းဂဏေတြရဲ႕ အယူ၀ါဒေတြနဲ႕ သူတို႕ရဲ႕မွားယြင္းတိမ္းေခ်ာ္ပံုေတြကို တိတိက်က် ေဖာ္ထုတ္ထားတဲ့ ကထာ၀တၲဳက်မ္းကိုလည္း စီရင္ျပဳစုေပးခဲ့တယ္၊ ျပီးေတာ့ သာသနာ သကၠရာဇ္ ၂၃၅ခုႏွစ္မွာ ေထရ၀ါဒဗုဒၶသာသနာရဲ႕ တတိယေျမာက္ သဂၤါယနာတင္ပြဲၾကီးျဖစ္ေျမာက္ေအာင္ ေဆာင္ၾကဥ္းေပးႏိုင္ခဲ့တယ္ဗ်'
'အင္း.....ေထရ၀ါဒဗုဒၶသာသနာေတာ္အတြက္ေတာ့ အရွင္မဟာေမာဂၢလိပုတၲတိႆရဲ႕ ေက်းဇူးၾကီးမားလွပါတယ္၊ ဒါနဲ႕ သာသနာေတာ္ ကေန အၾကဥ္ခံသံဃာဂိုဏ္းေတြကေရာ သူတို႕အမွားကို ၀န္ခံျပီး အယူမွန္ကိုလက္ခံၾကသလား'
'အမ်ားစုကဘယ္လက္ခံပါ့မလဲဗ်ာ၊ သူတို႕မွာလည္း မင္းစိုးရာဇာအထက္တန္းလႊာက ကိုးကြယ္သူတပည့္ဒါယကာေတြနဲ႕ အင္အားေတာင့္ ခဲ့တာဆိုေတာ့ ရာဇျဂိဳလ္နဲ႕ မနီးမေ၀းမွာရွိတဲ့ နာလႏၵအရပ္မွာစု႐ုံးျပီး စင္ျပိဳင္သဂၤါယနာတင္ခဲ့ၾကတယ္ေလ၊ ေနာက္ေတာ့ နာလႏၵဟာ မယာယာနဗုဒၶဘာသာ၀င္တို႕ရဲ႕ အယူ၀ါဒျဖန္႕ျဖဴးရာဌာနခ်ဳပ္ၾကီးတစ္ခု ျဖစ္လာခဲ့တယ္။ ပုဂံေခတ္ အရည္းၾကီးေတြတည္ေထာင္တဲ့ ပြဲေက်ာင္းေတြမွာ တရားဓမၼထက္ ဓားခုတ္၊ လွံထိုး၊ ျမင္းစီး၊ေဗဒင္၊ယၾတာ၊နီတိ စတဲ့ေလာကီပညာေတြကို ဦးစားေပး သင္ၾကားေပးခဲ့ၾက သလို နာလႏၵတကၠသိုလ္ၾကီးဟာလည္း ဘာသာေရးကိုအေျချပဳျပီး ေခတ္ျပိဳင္ ၀ိဇၨာ၊သိပၸံ၊ေလာကဓာတ္ပညာေတြကိုပါ သင္ၾကားေပးရာ ဌာနၾကီးတစ္ခုအေနနဲ႕ ကမၻာေက်ာ္ခဲ့တယ္၊ အခုေခတ္ အေနာက္တိုင္းမွာနာမည္ၾကီးေနတဲ့ ေအာက္စဖို႕ဒ္တို႕၊ ကိန္းဘရစ္ခ်္တို႕လို ဘာသာေရးကိုအေျချပဳျပီး ထင္ရွားလာတဲ့တကၠသိုလ္ၾကီးေတြ ဘယ္ဆီရွိမွန္းမသိခင္ကတည္းက နာလႏၵတကၠသိုလ္ဟာ ကမၻာေက်ာ္ခဲ့ တာမို႕ အေရွ႕တိုင္းသားေတြအဖို႕ ဂုဏ္ယူမယ္ဆိုရင္ ယူစရာေပါ့ဗ်ာ'
'ဒါ့ထက္ အပယ္ခံဂုိဏ္းကြဲေတြဟာ သူတို႕ရဲ႕အယူကြဲေတြကို ဘယ္လိုညႇိႏႈိင္းျပီး သဂၤါယနာတင္ခဲ့သလဲဆိုတာ စဥ္းစားစရာပဲေနာ္'
"ဒီေနရာမွာ ေထရ၀ါဒဂိုဏ္းနဲ႕ အပယ္ခံဂိုဏ္းေတြအၾကား ခံယူခ်က္ျခင္းျခားနားၾကျပန္တယ္၊ ေထရ၀ါဒသံဃာေတာ္ေတြက 'အမွန္တရား သာလွ်င္ ခြန္အား' ဆိုတဲ့မူကို စြဲကိုင္ထားၾကေပမယ့္ အပယ္ခံဂိုဏ္းေတြကေတာ့ 'ခြန္အားသာလွ်င္အမွန္တရား' ဆိုတဲ့မူကို လက္ကိုင္ျပဳ ထားၾကတယ္။ ေထရ၀ါဒသံဃာေတြအေနနဲ႕ ဂိုဏ္း၀င္အေရအတြက္၊ တပည့္ဒါယကာအေရအတြက္ေပါမ်ားေရးကို ဦးစားမေပးဘဲ အမွန္ တရားကို လက္ခံယံုၾကည္က်င့္သံုးသူေတြနဲ႕သာ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ကို သန္႕သန္႕ရွင္းရွင္း ထြန္းကားေစခ်င္ၾကတယ္၊ အၾကဥ္ခံဂိုဏ္း ေပါင္းစံုကေတာ့ ဗုဒၶသာသနာေတာ္အစစ္အမွန္ ျပန္႕ပြားဖို႕ထက္ သူတို႕ကို ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္တဲ့ တပည့္ဒါယကာ အင္အားေတာင့္တင္း ေရးကိုသာ ဦးစားေပးခဲ့ၾကတယ္။ဒါေၾကာင့္ သိပ္ျပီးစီစီစစ္စစ္မလုပ္ေတာ့ဘဲ အဲဒီအခါကအင္အား အေတာင့္တင္းဆံုးျဖစ္တဲ့ သဗၺတၲိ၀ါဒ ဂိုဏ္းရဲ႕ဦးေဆာင္မႈနဲ႕ ဂိုဏ္းခြဲေတြစုရံုးျပီး သဂၤါယနာတင္ခဲ့ၾကတယ္၊ သူတို႕စိတ္ၾကိဳက္ဖန္တီးထားတဲ့ ပိဋကတ္ေတြကို ဘုရားေဟာအျဖစ္ လုပ္ၾကံဖန္တီးျဖည့္စြက္ခဲ့ၾကတယ္ဗ်"
'ခိုင္မာညီညြတ္တဲ့ လမ္းညႊန္သေဘာတရားမရွိဘဲ အမွန္တရားကို အင္အားသံုးျပီး ဖ်က္ဆီးၾကရမွာဆိုေတာ့ စည္းရံုးေရးတစ္ရပ္အေနနဲ႕ သာ လုပ္ခဲ့ၾကတာထင္ပါရဲ႕ဗ်ာ'
'အဲဒီလို အမွန္တရားကို ထိပါးေႏွာင့္ယွက္လာမယ့္ အႏၲရာယ္ရဲ႕အင္အားကို ခန္႕မွန္းမိခဲ့တဲ့ အရွင္မဟာေမာဂၢလိပုတၲတိႆမေထရ္နဲ႕ အေသာကမင္းၾကီးတို႕ဟာ သီရိလကၤာ၊ သု၀ဏၰဘူမိစတဲ့ ကိုင္းတိုင္းကိုးဌာနကို ေထရ၀ါဒဗုဒၶသာသနာျပဳအဖြဲ႕ေတြေစလႊတ္ျပီး သန္႕ရွင္း စစ္မွန္တဲ့ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ ျပန္႕ပြားေရးေဆာင္ရြက္ေစခဲ့တယ္၊ အေသာကမင္းၾကီးလည္းလြန္ေရာ မဇၩိမေဒသမွာ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ကို ခ်ီးေျမႇာက္မႈယုတ္ေလ်ာ့လာခဲ့ျပီး ဂ်ိမ္းဘာသာ၀င္ရဟန္းေတြနဲ႕ ျဗာဟၼဏပုဏၰားေတြသာ အကိုးကြယ္ခံဘ၀မွာ ၾကီးစိုးလာခဲ့ၾကတယ္၊ ဒါေၾကာင့္ ေထရ၀ါဒဂိုဏ္း၀င္သံဃာအမ်ားစုက ေတာင္ပိုင္းကိုေျပာင္းေရႊ႕ အေျခခ်လာခဲ့သလို အပယ္ခံဂိုဏ္းသားအမ်ားစုက ေျမာက္ပိုင္း ကိုေရႊ႕ေလ်ာ ေနရာယူခဲ့ၾကရတယ္ဗ်၊ တခ်ိဳ႕လည္း ေထရ၀ါဒသံဃာေတာ္ေတြ သြားရာလိုက္ျပီး အျပိဳင္အဆိုင္ သာသနာျပဳခဲ့ၾကတယ္ဗ်'
'အဲဒီေနာက္မွာေရာ သံဃာဂိုဏ္းကြဲမႈေတြ ရွိေသးလားဗ်'
'ေထရ၀ါဒအတြင္းမွာ မရွိသေလာက္ျဖစ္သြားေပမယ့္ အပယ္ခံဂိုဏ္းေတြအၾကားမွာေတာ့ထပ္ျပီး အယူ၀ါဒကြဲလြဲမႈေတြရွိခဲ့တယ္၊ အိႏၵိယ အေနာက္ေျမာက္ဘက္တစ္၀န္းကို ပ်ံ႕ႏွံ႕အေျခခ်လာတဲ့ ဂရိအႏြယ္ဖြားေတြနဲ႕အတူပါလာတဲ့ ဂရိအေတြးအေခၚေတြကပါ ဗုဒၶဘာသာဂိုဏ္း ကြဲေတြအၾကား စိမ့္၀င္ထိုးေဖာက္လာခဲ့ျပန္တယ္။ ေနရာေဒသနဲ႕ အယူ၀ါဒကြဲျပားမႈကိုအစြဲျပဳျပီး ဂိုဏ္းငယ္ကေလးေတြ အစိတ္စိတ္အျမြာ ျမြာျဖစ္လာခဲ့တယ္'
'အင္း....အစကတည္းက တစ္ေက်ာင္းတစ္ဂါထာ၊ တစ္ရြာတစ္ပုဒ္ဆန္းေတြကို စည္းရံုးေရးေရွးရႈျပီး စုစည္းခဲ့ရတာဆိုေတာ့ ဘိလပ္ေျမ နည္းနည္း၊ သဲမ်ားမ်ားနဲ႕ေဆာက္ထားတဲ့တိုက္ေတြလို မၾကာခင္အက္ေၾကာင္းလိုက္လာမွာအမွန္ပဲ ကို၀င္းေရ႕'
'ေသခ်ာတာေပါ့ဗ်ာ၊ သာသနာ ၆၀၀ ၀န္းက်င္ေရာက္ေတာ့ အိႏၵိယျပည္အေနာက္ေျမာက္ဘက္တစ္လႊား အင္အားေကာင္းလာခဲ့တဲ့ သဗၺတၲိ၀ါဒဂိုဏ္းထဲမွာကိုပဲ ဂႏၶာရနဲ႕ ကသၼီယဆိုျပီး ထပ္ကြဲျပားျပန္တယ္။ ဂုိဏ္းကြဲေတြနဲ႕အတူ အယူ၀ါဒဆန္းေတြကိုလည္း အမ်ိဳးမ်ိဳး တီထြင္ၾကံဆေဟာေျပာခဲ့ၾကတယ္၊ အထူးျခားဆံုးကေတာ့ ၾတိကာယ (Trikara) အယူအဆပဲ'
'ၾတိကာယဆိုေတာ့ ကိုယ္ကာယသံုးခုေပါ့ေနာ္'
'ဟုတ္တယ္၊ ဗုဒၶျမတ္စြာရဲ႕ မေဖာက္မျပန္ ထာ၀ရရွင္သန္ႏိုးၾကားေနတဲ့ သဗၺညဳတေရႊဥာဏ္ေတာ္ၾကီးကို ဓမၼကာယ၊ စ်ာန္၀င္စားျပီး သုခ ခ်မ္းသာကို ခံစားေနတဲ့ စ်ာန္ဗုဒၶကိုေတာ့ သေမၻာဂကာယ၊ လူ႕ေလာကမွာ လူ႕သဏၭာန္ေဆာင္ျပီး တရားေဟာခဲ့တဲ့ေဂါတမဗုဒၶကိုေတာ့ နိမၼာနကာယဆိုျပီး ဗုဒၶကာယသံုးမ်ိဳးရွိတယ္ဆိုတဲ့ အယူအဆေပါ့ဗ်ာ'
'ဒါဆို သန္႕ရွင္းေသာ၀ိညာဥ္ေတာ္၊ အဘဘုရားသခင္၊ သားေတာ္ သခင္ေယရႈသံုးပါးေပါင္း တစ္ဆူတည္းေသာထာ၀ရဘုရားဆိုတဲ့ ခရစ္ယာန္တို႕ရဲ႕ ၾတိနတိ (Trinity) အယူအဆနဲ႕အေတာ္တူေနတာပဲ ကို၀င္းရဲ႕'
'ဘာသာတရားတို႕ရဲ႕ ဇာစ္ျမစ္ကို စူးစမ္းခ်င္သူေတြအတြက္ စိတ္၀င္စားစရာေကာင္းတဲ့ သဲလြန္စေလးတစ္ခုဆိုရင္ မမွားဘူးေပါ့ဗ်ာ၊ မွတ္တမ္းေတြအရေတာ့ ၾတိကာယအယူအဆဟာ ၾတိနတိအယူအဆထက္ ေစာျပီးေပၚေပါက္ခဲ့တယ္ဆိုတာပဲ၊ ဒါေပမယ့္ ဟိႏၵဴတို႕ရဲ႕ ၾတိမူရ္တိ (Tri Murthy) လို႕ေခၚတဲ့ ျဗဟၼာ၊ ဗိႆႏိုး၊ သီ၀ သံုးပါးေပါင္းတစ္ဆူ၀ါဒကလည္း ၾတိကာယထက္ေစာျပီး ေပၚေပါက္ခဲ့တယ္ ဆိုတာ မေမ့သင့္ဘူးဗ်ေနာ္'
'ၾတိကာယအယူအဆအရဆိုရင္ ေဂါတမဗုဒၶဟာနိဗၺာန္ဘံုမွာစ်ာန္၀င္စားျပီး သုခခ်မ္းသာခံစားေနတဲ့စ်ာနဗုဒၶရဲ႕ ကိုယ္ပြားလို႕ဆိုရမွာေပါ့'
'သိပ္ဟုတ္တာေပါ့ဗ်ာ၊ အဲဒီလိုနိဗၺာန္ဘံုမွာစ်ာန္၀င္စားျပီး သုခခ်မ္းသာခံစားေနတဲ့ဗုဒၶဟာ ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြယံုၾကည္ထား သလို ပါရမီျဖည့္က်င့္လို႕ သဗၺညဳတဥာဏ္ေတာ္ကိုရျပီး ဗုဒၶျဖစ္လာသူမဟုတ္ဘူးတဲ့ဗ်၊ အသေခ်ၤအနႏၲကာလကတည္းက အလိုအ ေလ်ာက္ဗုဒၶျဖစ္ေနတာတဲ့ေလ၊ အဲဒီလို အစကတည္းက ဗုဒၶျဖစ္ေနသူမို႕ အာဒိဗုဒၶလို႕လည္းေခၚသဗ်၊ သူတို႕အယူအဆအရဆိုရင္ နိဗၺာန္ ဘံုမွာစံျမန္းေနတဲ့ အာဒိဗုဒၶေျခာက္ဆူရွိသတဲ့၊ အဲဒီထဲက အတိုင္းအဆမဲ့ ေရာင္ျခည္ေတာ္နဲ႕ သပၸါယ္ေနတဲ့ဘုရားလို႕အဓိပၸာယ္ရတဲ့ အမိတာဘာဗုဒၶကအထင္အရွားဆံုးေပါ့ဗ်ာ၊ အတိုင္းအဆမဲ့ သက္ေတာ္အနႏၲရွည္လို႕ အမိတာယုလို႕လည္းေခၚသဗ်၊ သူကလူသားေတြကို တရားေဟာဖို႕ နိမၼာနကာယေတြျဖစ္တဲ့ ကကုသန္၊ ေကာဏာဂံု၊ ကႆပ၊ ေဂါတမတို႕ကို ေစလႊတ္ေလ့ရွိသလို နိမၼနကာယဗုဒၶေတြ တစ္ဆူနဲ႕တစ္ဆူအၾကား မပြင့္မီကာလမွာလည္း သားေတာ္ဘုရားအေလာင္းေဗာဓိသတၲေတြကို လူ႕ေလာကကိုေစလႊတ္ေလ့ရွိသတဲ့ဗ်ာ'
'အဲဒီ ေဗာဓိသတၲေတြက လူ႕ေလာကကိုပါရမီျဖည့္ဖို႕လာတာလား'
'မဟုတ္ဘူး ကိုလင္းရဲ႕၊ သူတို႕က အာဒိဗုဒၶရဲ႕သားေတာ္ေတြမို႕ သာမန္လူသားေတြလို ပါရမီျဖည့္ဖို႕မလုိဘူး။ သစၥာေလးပါးကို အလိုအ ေလ်ာက္ ပိုင္းျခားသိျမင္ျပီးသားတဲ့၊ သက္ရွိဆိုရင္ ျမဴမႈံေလာက္ေတာင္မက်န္ေအာင္ နိဗၺာန္ေရႊျပည္ကို ပို႕ေဆာင္ျပီး ေနာက္ဆံုးက်မွ နိဗၺာန္မဂ္ဖိုလ္ကိုမ်က္ေမွာက္ျပဳမယ္ဆိုတဲ့ ကရုဏာေမတၱာေတာ္အနႏၱနဲ႕ေလာကသားေတြကို ၾကည့္ရႈေစာင့္ေရွာက္ဖို႕ ဆင္းသက္လာတဲ့ ကယ္တင္ရွင္မဟာသတၱေတြတဲ့ဗ်။ ေဗာဓိသတၲေတြထဲမွာ 'ေလာကကိုအစိုးရ ၾကည့္ရႈေစာင္မသူ' လို႕ အဓိပၸာယ္ရတဲ့ အ၀ေလာကိ ေတႆရက အထင္ရွားဆံုးေပါ့ဗ်ာ၊ ေဗာဓိသတၲေတြကို ကယ္တင္ရွင္ၾကီးေတြအျဖစ္ ယံုစားကိုးကြယ္ၾကသလို သတၱ၀ါတိုင္းမွာလည္း ေဗာဓိသတၲ ျဖစ္ႏိုင္တဲ့ စြမ္းအင္ဓာတ္သေဘာေတြ (ေဗာဓိဥာဏ္မ်ိဳးေစ့) ရွိၾကတယ္လို႕ ယူဆေဟာျပာလာခဲ့ၾကျပန္တယ္'
'ဒါဆို အဲဒီအပယ္ခံ ဗုဒၶဘာသာဂိုဏ္းကြဲေတြထဲမွာ ေဗာဓိသတၲေတြ အေတာ္ေပါမွာေပါ့ေနာ္'
'ေဗာဓိသတၲ ေတြေပါဆို ဗုဒၶဘာသာ၀င္တိုင္းဟာ ဘုရားဆုပန္ၾကရမယ္၊ ဘုရားအျဖစ္ကိုရလို႕ သတၱ၀ါေတြကို တရားဓမၼေဟာၾကား၊ ေခ် ခြၽတ္ျပီးမွ ပရိနိဗၺာန္ျပဳၾကရမယ္၊ ဒါမွျမင့္ျမတ္တဲ့လမ္းစဥ္ကို က်င့္သံုးရာေရာက္တယ္ဆိုတဲ့ အယူ၀ါဒေတြပါ တစ္ဆက္တည္းထြန္းကားလာ ခဲ့ၾကတယ္ဗ်'
'ရုိးရိုးရဟႏၱာဘ၀၊ ပေစၥကဗုဒၶဘ၀မ်ိဳးနဲ႕ နိဗၺာန္မဂ္ဖိုလ္ကိုမ်က္ေမွာက္ျပဳခ်င္သူေတြက်ေတာ့ ဘယ့္ႏွယ့္လုပ္မတံုး'
'အဲဒီလူေတြဟာ တစ္ကိုယ္ေကာင္းဆန္ျပီး စိတ္ဓာတ္ေရးရာ ေအာက္တန္းက်သူေတြျဖစ္တယ္လို႕ ဘုရားအေလာင္း၀ါဒီေတြက ဖိႏွိမ္ ေျပာေဟာလာၾကတယ္ဗ်။ဒီလိုနဲ႕ အပယ္ခံဗုဒၶဘာသာဂိုဏ္းကြဲေတြထဲမွာကိုပဲ ဘုရားအေလာင္း(ေဗာဓီသတၲ)၀ါဒလက္ခံသူေတြကေတာ့ သူတို႕ကိုယ္ကိုသူတို႕ ၾကီးက်ယ္ျမင့္ျမတ္တဲ့လမ္းစဥ္ကိုလိုက္သူေတြလို႕ အဓီပၸာယ္ရတဲ့ မဟာယာန၀ါဒီေတြလို႕ သမုတ္ၾကျပီး ဘုရား ေလာင္း၀ါဒလက္မခံသူကိုေတာ့ နိမ့္က်တဲ့လမ္းစဥ္ကိုလိုက္သူေတြလို႕ အဓိပၸာယ္ရတဲ့ ဟီနယာန၀ါဒီေတြအျဖစ္ ခ်ိဳးႏွိမ္ေခၚေ၀ၚခဲ့ၾကတယ္။ အဲဒီလို အိႏၵိယျပည္အေနာက္နဲ႕ အေနာက္ေျမာက္ဘက္၊ အခုေခတ္ေတာ့ ပါကစၥတန္နဲ႕အာဖဂန္ေဒသတစ္၀န္းမွာအေျခက်ေနတဲ့ ဗုဒၶ ဘာသာဂိုဏ္းကြဲေတြအၾကား မဟာယာန၊ ဟိနယာန၊ ကသၼီယ၊ဂႏၶရ စတဲ့၀ါဒ၊ ဌာနလိုက္ျပီး အစိတ္စိတ္အမႊာမႊာကြဲေနတာကိုမရႈဆိတ္ ႏိုင္တဲ့ ကုရွန္းမ်ိဳးႏြယ္ဂႏၶာရျပည့္ရွင္ ကန္နစ္သွ်ကမင္းကဂိုဏ္းေပါင္းစံုစုစည္းျပီး သဂၤါယနာတင္ဖို႕အၾကံရလာခဲ့တယ္'
'ကန္နစ္သွ်ကမင္းဆိုတာ ကြၽန္ေတာ္တို႕ျမန္မာေဗဒင္က်မ္းေတြမွာ သာလိ၀ါဟနသကမင္းလို႕ထင္ရွားတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ပဲမဟုတ္လား'
'ဟုတ္ပါတယ္၊ သူက သဗၺတၲိ၀ါဒဂုိဏ္းက အရွင္၀သုမိၾတနဲ႕ အရွင္အႆေဃာသတို႕ကို သံဃနာယကေနရာထားျပီး သာသနာသကၠရာဇ္ (၆၀၀)ေလာက္မွာ သဂၤါယနာတင္ခဲ့တယ္၊ ဒါဟာ အပယ္ခံဂိုဏ္းေတြအဖို႕ ေနာက္ဆံုးနဲ႕တတိယအၾကိမ္ေျမာက္ သဂၤါယနာလို႕ဆိုရမွာပဲ၊ ဒီေနာက္မွာေတာ့ ကာလေဒသေရြ႕ေလ်ာေျပာင္းလဲလာတာနဲ႕တကြ အယူ၀ါဒေတြ ကြဲလြဲလာလိုက္ၾကတာ အခုေခတ္တိုင္ေအာင္ ဘယ္လို မွစုစည္းညႇိႏႈိင္းလို႕မရေတာ့တဲ့အေျခအေန ေရာက္သြားေတာ့တာပဲဗ်ာ'
'ဒါ့ထက္ အဲဒီသဂၤါယနာပြဲမွာ ဘယ္ဘာသာစကားကို သံုးခဲ့ၾကတာလဲဗ်၊ ကြၽန္ေတာ္တို႕ဆီက ပါဠိေတာ္ေတြကိုပဲလား'
'မဟုတ္ဘူး ကိုလင္းရဲ႕၊ ျဗာဟၼဏ၀ါဒီေတြသံုးေလ့ရွိတဲ့ သကၠတဘာသာနဲ႕ သဂၤါယနာတင္ခဲ့ၾကတာ။ အခု နီေပါ၊ ဘူတန္၊ တိဗက္၊ တရုတ္၊ ဂ်ပန္စတဲ့ ေျမာက္ပိုင္းဗုဒၶဘာသာႏိုင္ငံေတြမွာရွိတဲ့ မဟာယာနပိဋကတ္ေတာ္အမ်ားစုဟာ သကၠတဘာသာကေန ျပန္ဆိုခဲ့ၾကတာပဲ'
"ေအးဗ်၊ ဒါေၾကာင့္ထင္တယ္၊ အဲဒီႏိုင္ငံေတြက ဗုဒၶဘာသာနဲ႕ ပတ္သက္တဲ့ အေခၚအေ၀ၚေ၀ါဟာရေတြဟာ သကၠတဘာသာရဲ႕ အရိပ္ အေငြ႕မကင္းတာေတြ႕ရတယ္၊ ဥပမာ - တိဗက္က ပင့္ေဆာင္လာတယ္ဆိုတဲ့ ဆင္းတုေတာ္တစ္ဆူရဲ႕ဘြဲ႕က 'မဟာသြံႆာရ' ဆိုလားပဲ"
'ဟုတ္တယ္၊ ကြၽန္ေတာ္တို႕ ေထရ၀ါဒပိဋကတ္သံုး ဘာသာစကားက မာဂဓဘာသာစကားဗ်၊ မဟာယာနနဲ႕ ေထရ၀ါဒပိဋကတ္တို႕ အၾကား အယူအဆသာမဟုတ္ဘဲ သံုးစြဲတဲ့ဘာသာစကားပါ ကြဲျပားျခားနားမႈရွိတာကိုေတြ႕ရတယ္။ သဗၺတၲိ၀ါဒဂိုဏ္းသား အရွင္အႆ ေဃာသဟာ သူကိုယ္တိုင္ သကၠတဘာသာနဲ႕စီရင္ခဲ့တဲ့ ဗုဒၶစာရိတက်မ္းစာကိုပါ သူတို႕ရဲ႕ သဂၤါယနာတင္ပြဲမွာ ဘုရားေဟာပိဋကတ္ေတာ္ အဆင့္မ်ိဳးမွာထားျပီး အတည္ျပဳေပးခဲ့တယ္လို႕ မွတ္တမ္းအခ်ိဳ႕ကဆိုတယ္'
'ဗုဒၶစာရိတက်မ္းစာရဲ႕ အလိုကေကာ ဘယ္လိုမ်ားတံုးဗ်'
'ဗုဒၶရဲ႕ျဖစ္စဥ္ေတြကို ဖတ္ခ်င္စဖြယ္ သာယာနာေပ်ာ္ဖြယ္ေကာင္းေအာင္ ေရးသားစပ္ဆိုထားတဲ့ အလကၤာက်မ္းၾကီးေပါ့ဗ်ာ၊ မုသားမပါ လကၤာမေခ်ာဆိုသလို ဗုဒၶရဲ႕ျဖစ္စဥ္ေတြကိုေရးသားရာမွာ သူ႕ရဲ႕စိတ္ကူးယဥ္ခ်က္ေတြကိုပါျဖည့္စြက္ျပီး ေရးသားခဲ့တာေပါ့။ အဲဒီမွာ အယူ အဆပိုင္းနဲ႕ပတ္သက္ျပီး အေရးၾကီးတဲ့အခ်က္တစ္ရပ္ကို ေတြ႕ရတာကေတာ့ ေဗာဓီသတၲခ်ီးမြမ္းခန္းေတြပဲဗ်၊ ေဗာဓိသတၲရဲ႕ ၾကီးက်ယ္ ျမင့္ျမတ္မႈကို အမႊမ္းတင္ရင္း ေဗာဓိသတၲဆိုတဲ့ ဘုရားေလာင္းျဖစ္ေရးလမ္းစဥ္မွန္ကန္ေၾကာင္း အတည္ျပဳေပးခဲ့တာေပါ့ဗ်ာ။ အဲဒီက်မ္းမွာ ဗုဒၶျမတ္စြာကို ေလာကရဲ႕အရွင္သခင္အျဖစ္လည္း သံုးႏႈန္းေရးသားထားတာ ေတြ႕ရတယ္'
'ဒါဟာ ဗုဒၶကို ဖန္ဆင္းရွင္၊ ကယ္တင္ရွင္အသြင္ ေျပာင္းလိုက္တာပဲ'
'အရွင္အႆေဃာသက သာ၀ကယာန၊ ပေစၥကယာနဆိုတဲ့ သာမန္ရဟႏၲာဘ၀၊ ပေစၥကဗုဒၶါဘ၀နဲ႕ ပရိနိဗၺာန္စံ၀င္ေရးလမ္းစဥ္ထက္ ဗုဒၶယာနလို႕ေခၚတဲ့ သဗၺညဳဗုဒၶျဖစ္ေအာင္အားထုတ္ျပီး သတၲ၀ါအေပါင္းကို ကယ္တင္ေခ်ခြၽတ္ေရးလမ္းစဥ္ဟာ အလြန္တရာသာလြန္ ျမင့္ျမတ္တယ္၊ သူကိုယ္တိုင္လည္း အဲဒီျမင့္ျမတ္တဲ့ မာဟာယာနလမ္းစဥ္ကို လိုက္နာက်င့္သံုးေနတယ္ဆိုတဲ့အေၾကာင္းေတြကိုပါ ေရးသားသီကုံးသြားခဲ့တယ္ဗ်'
'ကဗ်ာဆရာ အရွင္အႆေဃာသက သူ႕ရဲ႕ဗုဒၶစာရိတထဲမွာ မဟာယာန၀ါဒရဲ႕ မ်ိဳးေစ့ကို ခ်ေပးခဲ့တာပဲေနာ္'
(ဒုတိယပိုင္း ေဆာင္းပါးအဆံုးကို ဆက္တင္မည္)
No comments:
Post a Comment