Friday, March 29, 2013

ဘယ္လို ေက်ာင္းသား ဗဟိုျပဳမွာလဲ



ေက်ာင္းဆုိတာဟာ စာသင္႐ံု သက္သက္ မဟုတ္ဘဲ လူ႕ဘ၀ရဲ႕ ေနနည္း ထုိင္နည္းေတြကုိပါ သင္ၾကားေပးတဲ့ေနရာ (ဓာတ္ပံု – edu-sources.org)

ကေလးတို႕ရဲ႕ အနာဂါတ္ အေၾကာင္းကို က်မတုိ႕ ေျပာၾကဆုိၾက ေဆြးေႏြးၾကတဲ့အခါမွာ ပညာေရးဆုိတဲ့အေၾကာင္းက မပါမျဖစ္ ပါလာရပါၿပီ။ မူလတန္းအရြယ္ ပညာေရးကစလုိ႕ တကၠသိုလ္ပညာေရး အဆံုးအထိ ပညာေရး အေၾကာင္းကုိ ေျပာမယ္ဆုိရင္ျဖင့္ သိပ္ကို က်ယ္ျပန္႕လြန္းပါတယ္။ အခုတေလာ က်မတုိ႕တုိင္းျပည္မွာ ေက်ာင္းသားဗဟုိျပဳစနစ္ ကုိ ေျပာင္းမယ္ဆုိတဲ့ အသံေတြကို ၾကားေနရပါတယ္။

ကေလး ဗဟုိျပဳ သင္ၾကားေရးစနစ္ တနည္းေျပာရရင္ ေက်ာင္းသားဗဟုိျပဳ သင္ၾကားေရးစနစ္ ဆုိတာဟာ တကယ္ေတာ့ အင္မတန္ သေဘာက်စရာ ေကာင္းတဲ့ သင္ၾကားေရး စနစ္တစ္ခုပါပဲ။ ပညာေရးကုိ လမ္းသစ္ထြင္သူ၊ အေတြးအေခၚပညာရွင္ၾကီး ဂၽြန္ေဒ၀ီ (June Dewey) တုိ႕ ေတြးခဲ့ေခၚခဲ့ စဥ္းစားခဲ့တဲ့ နည္းပါ။ ေက်ာင္းဆုိတာဟာ စာသင္ရုံသက္သက္မဟုတ္ဘဲ လူ႕ဘ၀ရဲ႕ ေနနည္းထုိိင္နည္းေတြကုိပါ သင္ၾကားေပးတဲ့ေနရာမုိ႕ ေက်ာင္းစာသင္ခန္းဆုိတာဟာ တကယ္ေတာ့ လူမႈအဖြဲ႕အစည္းၾကီးတခုကို ကုိယ္စားျပဳတယ္လုိ႕ ဆုိပါတယ္။ လူတေယာက္ခ်င္းစီဟာလည္း ဉာဏ္ရည္အမ်ိဳးမ်ိဳး၊ သင္ယူပံု သင္ယူနည္း အမ်ိဳးမ်ိဳး၊ ေလ့လာပံု ေလ့လာနည္း အမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႕ စိတ္၀င္စားမႈ အမ်ိဳးမ်ိဳး ရွိတာမုိ႕ သူတုိ႕စိတ္၀င္စားရာကုိ သင္ယူခ်င္တဲ့ ပံုစံအတုိင္း သင္ယူခြင့္ေပးတဲ့ စနစ္ပါပဲ။

ဆရာဗဟိုျပဳ စနစ္မွာကေတာ့ ဆရာဆုိတာဟာ ဆရာပဲမုိ႕ အားလံုးသိေနတယ္၊ သင္ရုိးညႊန္းတန္း အတိုင္းပဲ ဆရာက သင္တယ္၊ သင္တဲ့အတုိင္းပဲ ေက်ာင္းသားက ေျဖရပါတယ္။ က်မတုိ႕ တုိင္းျပည္မွာ  ဆရာဗဟုိျပဳစနစ္က ဗဟုိျပဳလြန္းလွတယ္လုိ႕ေတာင္ ဆုိရဦးမွာပါပဲ။ ဘာလုိ႕လဲဆုိေတာ့ က်ေနာ့္အေဖသည္ ဦးဘျဖစ္ပါသည္လို႕ ပံုႏွိပ္စာအုပ္မွာ ေရးထားရင္ ကုိယ့္အေဖက ဦးေအာင္ေအာင္ ျဖစ္ဦးေတာ့ ဦးဘလုိ႕ပဲ တတန္းလံုးေျဖမွ အမွတ္ရတာမုိ႕ပါပဲ။ စာအုပ္ထဲကအတုိင္း သည္၏ မေရြး ေျဖၾကရတာကုိး။

ေက်ာင္းသားဗဟုိျပဳစနစ္မွာေတာ့ အဲလုိမဟုတ္ေတာ့ပါဘူး။ ဆရာဆုိတာဟာ ကူညီရုံသက္သက္ပါပဲ။ ေက်ာင္းသားေလ့လာခ်င္တဲ့ စာအုပ္စာတမ္းေတြကို ဘယ္မွာ ရွာဖတ္လို႕ ရတယ္လုိ႕ ေျပာျပရုံပါပဲ။ ေက်ာင္းသားဟာ သူေလ့လာခ်င္၊ ရွာေဖြခ်င္တာကို သူ႕ဖာသာသူ ေလ့လာ အားထုတ္ ရွာေဖြရပါတယ္။ ဆရာဗဟုိျပဳ စနစ္တုန္းကလုိမ်ိဳး ဆရာက ေက်ာင္းသားကို ေမးခြန္းေမးၿပီးေတာ့ ေျဖခိုင္း႐ံု မဟုတ္ေတာ့ဘူး။ သူ႕ဖာသာ သူ စာေတြဖတ္ ေလ့လာရင္းနဲ႕ ေမးစရာေမးခြန္းေတြ ထြက္လာမယ္ (တနည္းေျပာရရင္ သိခ်င္လာမယ္)။ ကိုယ္သိခ်င္တာကို ကုိယ့္ဘာသာ ေလ့လာ ရွာေဖြရမွာပါ။ သင္ရုိးညႊန္းတန္းကလည္း လြတ္လပ္ပါတယ္။

ေက်ာင္းသားဗဟုိျပဳ သင္ၾကားေရးကုိ လုပ္မယ္ဆုိရင္ၿဖင့္ ပထမဆံုးလိုအပ္တာက ေက်ာင္းသားနဲ႕ ဆရာ ရဲ႕ဦးေရပါ။ အတန္းတတန္းမွာ လူ ငါးဆယ္ ေျခာက္ဆယ္ ရွိၿပီးေတာ့ ဆရာ တေယာက္တည္းနဲ႕ေတာ့ျဖင့္ ေက်ာင္းသားဗဟိုျပဳ သင္ၾကားေရးကို လုပ္ဖုိ႕မလြယ္လွပါဘူး။ ဒီသင္ၾကားေရးစနစ္မွာ အေရးၾကီးဆံုးကေတာ့ ေက်ာင္းသားမ်ား ေလ့လာခ်င္ရာကို ေလ့လာ နိုင္ဖုိ႕အတြက္ စာအုပ္စာတမ္းမ်ား အင္မတန္စံုတဲ့ စာၾကည့္တုိက္ေတြလုိပါတယ္။ သိပံၸဆုိလည္း သိပံၸကုိ ေလ့လာဖုိ႕ စမ္းသပ္ခန္းေတြ လုိပါတယ္။ အရည္အခ်င္း ျပည့္မွီတဲ့ ညႊန္ၾကားႏုိင္တဲ့ (သင္ၾကားတာမဟုတ္ပါ) ဆရာ လုိပါတယ္။ ေလ့လာခ်င္ရာကို ေလ့လာႏုိင္ဖုိ႕အတြက္၊ ရွာေဖြနိုင္ဖုိ႕အတြက္ ကမာ႔ဆက္သြယ္ေရး ကြန္ယက္ အင္တာနက္ကုိ ေက်ာင္းသားတုိင္း ေပါေပါလြယ္လြယ္နဲ႕ ေက်ာင္းမွာသံုးႏုိင္ဖုိ႕လုိပါတယ္။

ဒီလုိမွ မဟုတ္ပါဘဲနဲ႕ ေက်ာင္းသားဗဟိုျပဳစနစ္ကုိ ေျပာင္းမယ္ဆုိရင္ျဖင့္ ဘာေတြကို ဘယ္လုိရွာၿပီး ဘယ္လုိေတြေလ့လာၾကမလဲလုိ႕ ေမးစရာျဖစ္လာရပါၿပီ။ ပညာေရးစနစ္နဲ႕ သင္ရုိးညႊန္းတန္းဟာ က်မတုိ႕ႏုိင္ငံေလာက္ ေျပာင္းတာ က်မတုိ႕ႏုိင္ငံပါ။ ေတာ္ၾကာ ၀ိဇၨာနဲ႕ သိပံၸ တြဲလိုက္၊ ေတာ္ၾကာ ခြဲလိုက္နဲ႕ အမ်ိဳးမ်ိဳး ေျပာင္းေနတာပါ။ ၁၉၉၀ ခု ၀န္းက်င္ ေလာက္ကလည္း  ဂ်ပန္မွာအသံုးတြင္က်ယ္ေနတဲ့  CPR (comprehensive personal record) လို႕ေခၚတဲ့ ေက်ာင္းသားတဦးရဲ႕ အရည္အခ်င္းလုိက္ အမွတ္ေပးစနစ္ သံုးခဲ့ဖူးပါတယ္။ ရုိးရုိးနဲ႕လြယ္လြယ္ ေျပာရရင္ျဖင့္ အဲဒီစနစ္က က်သူ မရွိစနစ္ ျဖစ္လာရေတာ့တာပါပဲ။ ေက်ာင္းသားတဦးခ်င္းစီရဲ႕ အရည္အခ်င္းေတြ မေျပာင္ေျမာက္လာပဲ ျမန္မာစာေတာင္ ေကာင္းေကာင္း မဖတ္တတ္၊ မေရးတတ္တဲ့ ကေလးေတြ မ်ားလာတာကုိ ေတြ႕ၾကရပါတယ္။ သခ်ာၤမွာ ဒႆမေတာင္ မျဖတ္တတ္တဲ့ အထက္တန္းေက်ာင္းသားေတြ၊ ပထဝီမွာလည္း လူေတြဟာ ကမၻာလံုးရဲ႕ အတြင္းထဲမွာ ၀င္ေနတယ္လုိ႕ ထင္တဲ့ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကို ေမြးထုတ္ေပးလုိက္တာပါပဲ။

ေျပာင္းလို႕ ေျပာလုိက္ရတာက လြယ္လွပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ တကယ္ေရာ ေျပာင္းႏိုင္ရဲ႕လား။ ေျပာင္းလို႕ေရာ ရရဲ႕လား။ ေျပာင္းလို႕ လြယ္ရဲ႕လားဆုိတာ စဥ္းစားၾကဖို႕ လုိပါတယ္။  ေက်ာင္းသားဗဟုိျပဳစနစ္ကုိ တကယ္ေၿပာင္းႏုိင္ဖုိ႕အတြက္ က်မတုိ႕ သင္ရုိးညႊန္းတန္းေတြကို တကယ္ လြတ္လပ္ေစၿပီလား။ လြတ္လပ္စြာ ေလ့လာဖုိ႕ ေလ့လာစရာ စာအုပ္စာတမ္းေတြ၊ စာၾကည့္တုိက္ေတြကို တည္ေထာင္ႏုိင္ၿပီလား။ ေက်ာင္းေတြမွာ ေက်ာင္းသားတိုင္း အင္တာနက္သံုးခြင့္ရွိျပီလား၊ သံုးႏုိင္ၿပီလား။ ဆရာနဲ႕ေက်ာင္းသား အခ်ိဳးအဆ ညီညီေရာ စာသင္ခန္းေတြမွာ ထားႏိုင္ၿပီလား ဆုိတာကို အရင္ စဥ္းစားၾကပါဦး။ ေက်ာင္းသားဗဟုိျပဳစနစ္ကုိ နားလည္သူပညာရွင္မ်ားအေနနဲ႕လည္း ၀ိုင္း၀န္း ေဆြးေႏြး ေပးၾကပါဦးလုိ႕။     ။

No comments: