Wednesday, February 27, 2019

ပဋိပကၡေျဖရွင္းျခင္းစိတ္ပညာ (Relationship Conflict Resolution)


ခ်စ္သူ/ရည္းစား/အိမ္ေထာင္ဖက္ ဆက္ဆံေရး (romantic relationship) တစ္ခု တည္ေဆာက္ျပီးသြားရင္ ဘယ္လိုတည္ျမဲေအာင္ ၾကိဳးစားလုပ္ေဆာင္ၾကမလဲဆိုတဲ့အေၾကာင္းနဲ႔ပတ္သက္ျပီး လူေမးမ်ားပါတယ္။ အၾကံျပဳထားၾကတဲ့စာေပေတြလည္း မနည္းမေနာရွိပါတယ္။ ဒီေဆာင္းပါးေလးကေတာ့ ကိုယ္မွတ္သားနာယူဖူးတာေလးေတြ၊ စာထဲမွာဖတ္ဖူးတာေလးေတြနဲ႔ ကိုယ္တိုင္အေတြ႔အၾကံဳေတြကိုေပါင္းျပီး relationship တစ္ခုမွာ ပဋိပကၡ (conflicts) ေလးေတြရွိလာတဲ့အခါ ဘယ္လိုေျဖရွင္းမလဲဆိုတာကို အဓိကထား ေဖာ္ျပသြားမွာျဖစ္ပါတယ္။

ပဋိပကၡဆိုတာ စကားမ်ားရန္ျဖစ္တာ၊ ကြဲၾကျပဲၾကတာကိုပဲ ဆိုလိုတာမဟုတ္ပါဘူး။ ပဋိပကၡျဖစ္တယ္ဆိုတာ ႏွစ္ဦးၾကားမွာ တစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္ သေဘာထားခ်င္း၊ အျမင္ခ်င္း၊ အထင္ခ်င္း၊ ယံုၾကည္ခ်က္ခ်င္း၊ ရပ္တည္ခ်က္ခ်င္း၊ တစ္စံုတစ္ခုကို နားလည္ယူဆပံု ဘာသာျပန္ပံုခ်င္း တသားတည္းက်မေနဘဲ တိုက္ဆိုင္ညီညြတ္မႈမရွိတာကို ဆိုလိုပါတယ္။ ပဋိပကၡတစ္ခုအေပၚ လူေတြဟာ ပံုစံအမ်ဳိးမ်ဳိး၊ နည္းလမ္းအမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ တံု႔ျပန္တတ္ၾကပါတယ္။ အဲ့ဒီထဲကတခ်ဳိ႕ကေတာ့ ပါးစပ္နဲ႔နာေအာင္ေျပာတာ၊ မိမိအသာစီးရေရး ကိုယ္မွန္ေရးကို ေရွ႕တန္းတင္ျပီး ျငင္းခံုတာ၊ တစ္ဖက္သားမွားေၾကာင္း နည္းမ်ဳိးစံုနဲ႔ သက္ေသျပဖို႔ၾကိဳးစားတာ၊ ကိုယ္ထိလက္ေရာက္ ခိုက္ရန္ျဖစ္ပြားတာ၊ ဒီလိုခိုက္ရန္ျဖစ္ပြားဖို႔အတြက္လံႈ႕ေဆာ္တာ၊ တစ္ဖက္သားနဲ႔မဆိုင္တဲ့ ေဘးလူေတြ တျခားအခ်င္းအရာေတြကိုပါ ဆြဲသြင္းတာ စတာေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ လူအမ်ားစု သိပ္သတိမထားမိၾကတဲ့ ပဋိပကၡတစ္မ်ဳိးကေတာ့ တစ္ဖက္သားကို ဘာမွမေျပာေတာ့ဘဲ ႏႈတ္ဆိတ္ေနလိုက္တာ၊ လ်စ္လ်ဴရႈလိုက္တာမ်ဳိးျဖစ္ပါတယ္။ ကိုယ္ဘာျဖစ္ေနေၾကာင္း၊ ဘယ္လိုခံစားေနရေၾကာင္းကို တစ္ဖက္ကို အသိမေပးဘဲ ေျပာမျပဘဲ ၾကားထဲမွာစိတ္နံရံတစ္ခုျခားပစ္လိုက္တတ္တာပါ။

ပဋိပကၡစတင္ရာအေျခခံရာ အေၾကာင္းရင္းဇစ္ျမစ္ကို အတူတူရွာဖို႔ (သိ႔ုမဟုတ္) ကိုယ့္ဘာသာကိုယ္ရွာဖို႔ေတာင္ မၾကိဳးစားဘဲ ျပႆနာဟာ သူ႔ဟာသူအလိုအေလ်ာက္ ခ်ဳပ္ျငိမ္းသြားမယ္လို႔ယူဆျပီး အခ်ိန္တစ္ခုၾကာ ျပႆနာကေန ေရွာင္ေနလိုက္တာမ်ဳိးဟာ ထိေရာက္တဲ့ပဋိပကၡေျဖရွင္းနည္း (conflict resolution) မဟုတ္ပါဘူး။ ပဋိပကၡကို ပိုဆိုးရြားသြားေစႏိုင္တဲ့ အမူအက်င့္ပဲျဖစ္ပါတယ္။ တခ်ဳိ႕ကလည္း တစ္ဖက္လူက ျပန္လာမေခၚမခ်င္း၊ ဒါမွမဟုတ္ လာမေတာင္းပန္မခ်င္း၊ လာမညွိမခ်င္း ေပခံျပီးေတာ့ကို စိတ္အေၾကကြဲခံ၊ ေဒါသအျဖစ္ခံ၊ ရင္အနာခံျပီး ျပႆနာကို မေျဖရွင္းပါဘူး။ ဒီလိုအေျခအေနမ်ဳိးေတြျဖစ္တဲ့အခါ အခ်ိန္တစ္ခုၾကာလို႔ ႏွစ္ဦးသား ျပန္လည္သင့္ျမတ္သြားသည့္တိုင္ေအာင္ အဲ့ဒီပဋိပကၡ/ျပႆနာျဖစ္ပြားရာ မူလဇစ္ျမစ္အေၾကာင္းအရာဟာ ေပ်ာက္ကြယ္သြားမွာမဟုတ္ပါဘူး။ ေခတၱငုပ္လ်ဳိးေနတာမ်ဳိးပဲ ျဖစ္မွာပါ။ ေနာင္အခါ ျပန္ေပၚလာႏိုင္ပါတယ္။ အဲ့ဒီအခါက်မွ မီးေတာင္ေပါက္ကြဲသလို အားလံုးဟာ အဆင့္ဆင့္အထပ္ထပ္ျဖတ္ျပီး ဟိုးေအာက္ေျခကငုပ္လ်ဳိးေနတဲ့အရာေတြပါ အေပၚကို အကုန္ဆန္ၾကြျပီး ရႈပ္ေထြးသြားႏိုင္ပါတယ္။ အပ်က္အစီးလည္း ပိုမ်ားႏုိင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ျပႆနာ/ပဋိပကၡကို ဘယ္လိုေျဖရွင္းမလဲဆိုတာကို အၾကံေပးခ်င္ပါတယ္။

(၁) တစ္ဖက္လူကို စကားေျပာဖို႔ အခြင့္အေရးေပးပါ

ပဋိပကၡတစ္ခုျဖစ္တဲ့အခါ ျဖစ္ေလ့ျဖစ္ထရွိတာက ကိုယ့္ဘက္က ေျပာျပခ်င္တဲ့အခ်က္အလက္ေတြ၊ ကိုယ့္ထင္ျမင္မႈေတြ၊ ကိုယ့္ယံုၾကည္ခ်က္ေတြကိုခ်ည္းပဲ ေရွ႕တန္းတင္ေလ့ရွိပါတယ္။ ကိုယ့္ဘက္ကမွန္ေနေၾကာင္းကိုအရင္းခံျပီး ေဖာ္ျပခ်င္တဲ့စိတ္ေၾကာင့္ ဒီလိုျဖစ္တာပါ။ ကိုယ္မွန္ေနပါလ်က္နဲ႔ တစ္ဖက္က ဘာေၾကာင့္ နားမလည္ႏိုင္ရသလဲ၊ အမွန္ကိုမျမင္ႏိုင္ရသလဲဆိုတဲ့စိတ္နဲ႔ ဒါကိုပဲ သေဘာမေပါက္မခ်င္း၊ မျမင္မခ်င္း ထပ္ခါထပ္ခါ စကားရည္လုျပီးေျပာမိေနတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ တကယ့္ပဋိပကၡဇစ္ျမစ္ကိုရွာဖို႔ ေမ့ေနတတ္ၾကပါတယ္။ ျပႆနာေျဖရွင္းဖို႔ရာဟာလည္း ေႏွာင့္ေႏွးသြားႏိုင္ပါတယ္။ ဘာျဖစ္လိ႔ုလဲဆိုေတာ့ ႏွစ္ဦးစလံုးက တစ္ဖက္နဲ႔တစ္ဖက္ ကိုယ္ထင္ျမင္ရာ ယံုၾကည္ရာေတြကိုပဲ ကိုယ့္ဘက္ကအမွန္ဆိုတဲ့စိတ္ၾကီးနဲ႔ ခြန္းတံု႔ျပန္ေျပာေနၾကမယ္ဆိုရင္ ဆံုးမွာမဟုတ္ေတာ့ဘဲ ျပႆနာပိုရႈပ္ေထြးလာတာပဲ ျဖစ္မွာပါ။

ကိုယ္ေျပာခ်င္တာေျပာ၊ ကိုယ္ေဖာ္ျပခ်င္တာကိုလည္းေဖာ္ျပရမွာျဖစ္သလို တစ္ဖက္သားရဲ႕ ခံစားခ်က္၊ သေဘာထား၊ အျမင္၊ ယံုၾကည္ခ်က္ေတြကိုလည္း နားေထာင္ဖို႔ အခ်ိန္ေပးရပါမယ္။ ဒီလိုအခ်ိန္ေပးဖို႔ရာ သူေျပာတာကို ေသေသခ်ာခ်ာ နားေထာင္ေပးဖို႔လိုအပ္ပါတယ္။ ကိုယ့္ဘက္ကအမ်ားၾကီးေျပာျပခ်င္ေနတာမွန္ေပမဲ့ ခဏေလးေစာင့္ျပီး သူေျပာတာကိုလည္း နားေထာင္ေပးပါ။ လုမေျပာပါနဲ႔။ သူေျပာခ်င္တာေပးေျပာလိုက္ပါ။ သူေျပာလို႔ဝျပီဆိုမွ ဒါကေတာ့ဒီလိုဟုတ္ျပီ၊ မင္းဘက္ကသေဘာထားကို ငါနားေထာင္ျပီးျပီ၊ ငါနားလည္တယ္၊ အခု ငါ့ဘက္ကေျပာမယ့္အေၾကာင္းအရာေတြကိုလည္း ေက်းဇူးျပဳျပီးနားေထာင္ေပးပါလို႔ စကားခံျပီး ကိုယ္ေျပာခ်င္တာကို စကားလံုးေသခ်ာေရြးခ်ယ္ျပီးေျပာပါ။ ဒီလို တစ္ေယာက္န႔ဲတစ္ေယာက္ နားေထာင္ၾကတဲ့အဆင့္ဟာ conflict resoluation မွာ ပထမဦးဆံုးနဲ႔ အေျခခံအက်ဆံုးအခ်က္ပါ။

(၂) စကားေျပာတဲ့အခါ မင္းေၾကာင့္ဆိုတဲ့စကားလံုးကို ေရွာင္ပါ

နံပါတ္(၁)မွာေျပာခဲ့သလို ကိုယ့္ဘက္ကေျဖရွင္းခ်က္ထုတ္ဖို႔အခြင့္အေရးရလို႔ တကယ္ကိုယ့္ခံစားခ်က္ေတြကိုေျပာျပီဆိုရင္လည္း မင္းေၾကာင့္၊ မင္းလုပ္လိုက္လို႔၊ မင္းမလုပ္မိလိုက္လို႔ စတဲ့ စြပ္စြဲခ်က္ဆန္တဲ့၊ အျပစ္တင္သလိုအဓိပၸာယ္မ်ဳိးသက္ေရာက္တဲ့စကားလံုးေတြကို လံုးဝေရွာင္ၾကဥ္ပါ။ ဒီလိုစကားလံုးေတြကို သံုးႏႈန္းျခင္းအားျဖင့္ ကိုယ့္ဘက္ကအျမင္ကို ေအးေအးေဆးေဆးေျပာျပေနတာနဲ႔မတူဘဲ တစ္ဖက္သားကို ဖိႏွိမ္ျပီးအျပစ္တင္ေနတာမ်ဳိး သေဘာသက္ေရာက္သြားႏုိင္လို႔ပါ။ အဲ့လိုသေဘာသက္ေရာက္ျပီဆိုတာနဲ႔ တစ္ဖက္က ကိုယ္ေျပာတာကို ဆံုးေအာင္နားေထာင္ခ်င္ေတာ့မွာမဟုတ္ပါဘူး။ လုျပီးဝင္ေျပာေတာ့မွာပါ။ ဒီအခါ ပဋိပကၡဟာ သံသရာလည္ျပီး မၾကာသင့္ဘဲ ပိုၾကာရွည္သြားႏိုင္ပါတယ္။

(၃) အခ်ိန္ယူဖို႔လိုအပ္ရင္ ယူပါ

ျပႆနာျဖစ္ျဖစ္ခ်င္း ႏွစ္ဖက္စလံုးက ေသြးပူေနတာမို႔ ဘာပဲေျပာေျပာ/လုပ္လုပ္ အမွားပါႏိုင္ပါတယ္။ အေျခအေနကို ပိုဆိုးသြားေစႏိုင္တဲ့အလားအလာလည္းရွိပါတယ္။ အဲ့ဒီလို တစ္ခုခုကို ေျပာမိလုပ္မိမွာကို ကိုယ့္ဘက္က ၾကိဳတင္တြက္ဆမိရင္ (သို႔မဟုတ္) က်ိန္းေသၾကိဳျမင္ေနရင္ အခ်ိန္တစ္ခုယူပါ။ ခ်က္ခ်င္းမေျဖရွင္းပါနဲ႔။ တခ်ဳိ႕က ကိုယ့္ေဒါသအေျခအေန၊ ကိုယ့္ႏႈတ္အမူအယာ ကိုယ္အမူအယာအေျခအေန အသြားအလာကို ကိုယ္တိုင္နားလည္ထားၾကပါတယ္။ အဲ့လိုနားလည္တဲ့အေလ်ာက္ ကိုယ့္ကိုကိုယ္ခ်င့္ခ်ိန္ျပီး ပဋိပကၡျဖစ္ေနတုန္းမွာ ဘာမွ အလ်င္စလိုမလုပ္မိႏိုင္ေအာင္ထိန္းႏိုင္ရင္ ပိုအဆင္ေျပပါတယ္။

အခ်ိန္တစ္ခုယူျပီး ေသြးေအးေအာင္ခဏေနဖို႔လိုအပ္တယ္လို႔ယူဆရင္ အခ်ိန္တစ္ခုယူလိုက္ပါ။ "ငါ ဒီကိစၥကိုေျဖရွင္းပါ့မယ္၊ ဒါေပမဲ့ ငါ့ကိုအခ်ိန္ခဏေလာက္ေပးပါ" လို႔ ရိုးရိုးေလးပဲခြင့္ပန္ request လုပ္ျပီး ျပႆနာနဲ႔ေဝးရာ၊ ေသြးေအးရာကို ခဏေရွာင္ထြက္သြားလိုက္လည္း ျဖစ္ပါတယ္။ တခ်ဳိ႕က အဲ့လို ျပႆနာနဲ႔ နည္းနည္းေဝးကြာတဲ့ေနရာမ်ဳိးမွာ ေသြးေအးေအးနဲ႔အခ်ိန္ခဏေလာက္ယူျပီး ကိုယ့္ဘာသာကိုယ္တစ္ေယာက္တည္းေတြးျပီး အေျဖရွာတတ္ၾကပါတယ္။ ဒါ တစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္နဲ႔ေတာ့ မတူၾကပါဘူး။ အဲ့လို အခ်ိန္ (time) နဲ႔ ေနရာ (space) ခဏေလာက္ယူျပီး ကိုယ့္စိတ္အေျခအေနကိုျပန္သံုးသပ္ဖို႔ဟာ သိပ္ကိုအေရးၾကီးပါတယ္။ ျဖစ္ျဖစ္ခ်င္းမွာထင္ေနျမင္ေန ယံုၾကည္ေနတာေတြနဲ႔ ကိုယ့္ကိုကိုယ္အခ်ိန္န႔ဲေနရာခဏေလာက္ေပးျပီးလို႔ ျပန္စဥ္းစားသံုးသပ္ၾကည့္လိုက္တဲ့အခါ ရလာတဲ့ရလာဒ္မ်ဳိးဟာ မ်ားေသာအားျဖင့္ မတူညီတာကို ေတြ႔ရပါမယ္။

ေနရာလို႔ေျပာတဲ့အခါမွာလည္း physical space (ခႏၶာကိုယ္ ေနရာ) နဲ႔ emotional space (ခံစားခ်က္ ေနရာ) ဆိုျပီး ထပ္ခြဲႏိုင္ပါတယ္။ တခ်ဳိ႕လူေတြမွာရွိတတ္ၾကပါတယ္။ တစ္ဖက္လူက ကိုယ့္နားမွာ ခႏၶာကိုယ္ခ်င္း နီးနီးကပ္ကပ္ရွိေနရင္ စိတ္မလုံျခံဳမႈ၊ သံသယျဖစ္မႈေတြ ပိုမ်ားလာျပီး တကယ့္ျပႆနာေျဖရွင္းဖို႔ဆီအာရံုမေရာက္ႏိုင္ဘဲ ဒီအကြာအေဝး၊ ေနရာၾကီးကိုပဲစိုးရိမ္ျပီး ဒီလိုနီးကပ္ေနတာကပဲ သူတို႔အတြက္ ျပႆနာေနာက္တစ္ခု ထပ္ျဖစ္ေနတတ္ၾကပါတယ္။ အဲ့ဒီအခါ မိမိကိုယ္ကိုမလံုျခံဳမႈ၊ အားငယ္မႈ၊ ေၾကာက္ရြံ႔မႈ၊ စိုးရိမ္မႈ၊ ေဒါသထြက္မႈေတြ ပိုမ်ားလာႏိုင္ပါတယ္။ တခ်ဳိ႕ကလည္း emotional space (ခံစားခ်က္ ေနရာ) အကြာအေဝးေလးတစ္ခု လိုအပ္တတ္ၾကပါတယ္။ ခႏၶာကိုယ္ခ်င္းက အခန္းတစ္ခန္းထဲမွာ (သို႔မဟုတ္) တစ္အိမ္ထဲမွာ အတူတူရွိေနၾကေပမဲ့လည္း စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ခံစားခ်က္ဆိုင္ရာ အကြာအေဝးေလးတစ္ခု ေတာင့္တတတ္ပါတယ္။ ဘာမွမေျပာဘဲခဏ emotional space ေပးလိုက္ခ်င္းအားျဖင့္ ႏွစ္ဦးစလံုး တစ္ေယာက္စီ ကိုယ္စီကိုယ္ငွ ခံစားေနၾကရတာေတြကို မိမိဘာသာမိမိ ျပန္သံုးသပ္ျပီး reflect လုပ္ႏိုင္လာမွာျဖစ္ပါတယ္။ အဲ့လိုလုပ္ႏိုင္ျပီဆိုရင္ conflict resolution လုပ္ဖို႔ရာ အဆင့္တစ္ဆင့္ ပိုနီးသြားျပီပဲျဖစ္ပါတယ္။

(၄) ပဋိပကၡကို လူခ်င္းေတြ႔ျပီး မ်က္ႏွာစံုညီေျဖရွင္းပါ

Conflict တစ္ခုကိုေျဖရွင္းတဲ့အခါမွာ ဘယ္ေတာ့မွ ဖုန္းနဲ႔ျဖစ္ေစ၊ စာပို႔/စာရိုက္ျပီးေတာ့ျဖစ္ေစ မေျဖရွင္းပါနဲ႔။ ျဖစ္ႏိုင္ရင္ လူခ်င္းအျပင္မွာဆံုျပီး မ်က္ႏွာခ်င္းဆိုင္ စကားေျပာျပီး လူၾကီးဆန္ဆန္ ေျဖရွင္းပါ။ အေနေဝးေနၾကတယ္ဆိုရင္ ဗီဒီယိုေကာ(လ္)လိုမ်ဳိးနဲ႔ စကားေျပာႏိုင္ဖို႔ၾကိဳးစားပါ။ ဒါမွသာ တစ္ေယာက္ရဲ႕ မ်က္လံုး၊ အသံ၊ မ်က္ႏွာအမူအယာ၊ လက္ဟန္ေျခဟန္အမူအယာ၊ ခႏၶာကုိယ္အမူအယာေတြကို ေနာက္တစ္ေယာက္က ေသခ်ာဖတ္ႏိုင္မွာျဖစ္ပါတယ္။ ခႏၶာကိုယ္အမူအယာကေျပာတဲ့ဘာသာစကား  (body language) ဟာ ပဋိပကၡေျဖရွင္းရာမွာ အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈ အမ်ားၾကီးရွိပါတယ္။ တစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္ ဒါေတြကို မျမင္ရ မသိရတဲ့အခါ မလိုလားအပ္တဲ့ နားလည္မႈလြဲတာေတြ၊ အထင္အျမင္လြဲမွားတာေတြ၊ အဓိပၸာယ္ေကာက္ယူမႈလြဲတာေတြ ပိုျဖစ္ပြားႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ မ်က္ႏွာစံုညီေသခ်ာေျဖရွင္းၾကတာက ျပႆနာကိုေက်ေအးေစဖို႔ ပိုလြယ္ကူပါတယ္။

(၅) ဘာေၾကာင့္ အခ်ိန္နဲ႔ေနရာ ယူဖို႔လိုအပ္တယ္ဆိုတာကို ျပန္ဆံုတဲ့အခါ ေျပာျပပါ

နံပါတ္(၃)မွာေျပာခဲ့သလို time and space ယူျပီးသြားလို႔ ႏွစ္ဦးသား ျပန္လည္ မ်က္ႏွာဆံုညီျပန္ျဖစ္ၾကျပီဆိုရင္ ကိုယ္ ဘာေၾကာင့္ အဲ့လိုမ်ဳိး အခ်ိန္နဲ႔အကြာအေဝးေလး ခဏေလာက္ယူခဲ့ရသလဲဆိုတာကို ေသခ်ာျပန္ရွင္းျပပါ။ အဲ့လိုအခ်ိန္ယူေနစဥ္၊ အကြာအေဝး (space) ေလး ခဏယူလိုက္တဲ့အခ်ိန္မွာ ကိုယ့္ဘက္က ဘာေတြေတြးျဖစ္တယ္၊ ဘာေတြကိုေတာ့ျဖင့္ ျမင္သြားတယ္၊ အရင္က မေတြးမိတဲ့ဘယ္လိုအခ်က္ေတြကိုေတာ့ျဖင့္ ေတြးမိသြားတယ္၊ ရွင္းလင္းသြားတယ္ စသျဖင့္ debriefing (ျဖစ္ပ်က္ခဲ့တာေတြကို စနစ္တက် ျပန္လည္တင္ျပတာမ်ဳိး) လုပ္ပါ။ ဒါမွ တစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္ နားလည္မႈပိုခိုင္ျမဲလာျပီး reunion (ျပန္လည္သင့္ျမတ္မႈ) ဟာလည္း ပိုအႏွစ္သာရျပည့္စံုမွာျဖစ္ပါတယ္။ ေရွ႕ေလွ်ာက္ရမယ့္ခရီးလမ္းမွာလည္း ျပႆနာေတြထပ္ၾကံဳလာတဲ့အခါ တစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္ ဘယ္လို time and space မ်ဳိးေပးရမလဲဆိုတာကို ရွင္းရွင္းလင္းလင္းသိျမင္ႏိုင္မွာမို႔ ၾကိဳတင္ျပင္ဆင္လုိ႔လည္းရသြားပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ တစ္ခုအေရးၾကီးတာက time and space မယူခင္မွာ ယူေတာ့မယ္ဆိုတဲ့အေၾကာင္းကို တစ္ဖက္သားကို အတိအလင္း အရိုးသားဆံုး အသိေပးသြားပါ။ အဲ့လိုအသိမေပးဘဲ ကိုယ့္ဘက္က တိတ္တိတ္ေလးထြက္သြားမယ္ဆိုရင္ တစ္ဖက္က ကိုယ့္အေပၚ မယံုတာေတြ၊ သံသယရွိတာေတြပိုမ်ားလာႏိုင္ျပီး ကိုယ့္ကိုလည္း ျပႆနာျဖစ္တိုင္း ေရွာင္ထြက္ေျပးသြားသူ၊ ရင္ဆိုင္ေျဖရွင္းမႈ (confrontation) ကိုေၾကာက္ရြံ႔သူ၊ အားထားဖို႔မသင့္သူ၊ တစ္ကိုယ္ေကာင္းဆန္သူရယ္လုိ႔ ျမင္သြားႏိုင္ပါတယ္။ ဘာမွမေျပာဘဲထြက္သြားမယ္ဆိုရင္ အဓိပၸာယ္အမ်ဳိးမ်ဳိး သက္ေရာက္သြားႏိုင္ပါတယ္။ သူ႔ခံစားခ်က္ကို ကိုယ္က ဘာမွနားေထာင္ဖို႔မၾကိဳးစားဘဲ သူနဲ႔ေဝးရာကို ေရွာင္ထြက္သြားတယ္၊ လ်စ္လ်ဴရႈသြားတယ္၊ တစ္ကိုယ္ေကာင္းဆန္သြားတယ္ စတဲ့သေဘာမ်ဳိးေတြ သက္ေရာက္ႏိုင္တာမို႔ time and space ယူဖို႔လိုအပ္ျပီဆိုရင္ လိုအပ္ေၾကာင္း၊ ယူေတာ့မယ္ျဖစ္ေၾကာင္းကို ေသေသခ်ာခ်ာ သူသိေအာင္ေျပာျပျပီးမွ ယူပါ။

(၆) ၾကားခံလူတစ္ေယာက္ေယာက္ ရွိဖို႔လိုအပ္ရင္ အကူအညီေတာင္းပါ

တခါတေလမွာ တစ္ဖက္နဲ႔တစ္ဖက္ စကားေျပာဖို႔၊ ရွင္းျပဖို႔ ႏွစ္ေယာက္တည္းအဆင္မေျပဘူး၊ မလံုျခံဳႏိုင္ဘူးလို႔ခံစားရရင္ ၾကားခံလူ (တတိယလူ)/mediator တစ္ေယာက္ကိုေခၚျပီး ညွိႏိႈႈင္းၾကပါ။ အဲ့ဒီလူကလည္း ဘက္လိုက္တဲ့လူမ်ဳိးမျဖစ္ေစရဘဲ ႏွစ္ဦးစလံုးက ယံုၾကည္စိတ္ခ်ရသူ၊ အားမနာတမ္း မ်က္ႏွာမပူစတမ္း အကုန္ဖြင့္ခ်တိုင္ပင္ႏိုင္မယ့္လူမ်ဳိးျဖစ္ဖို႔ အေရးၾကီးပါတယ္။ တစ္ဦးဦးရဲ႕ မိသားစုဝင္ဆိုရင္ အဆင္မေျပႏိုင္ပါဘူး။ ႏွစ္ဦးစလံုးက အရမ္းယံုၾကည္အားထားရတဲ့ အကုန္တိုင္ပင္လို႔ရတဲ့ သူငယ္ခ်င္းမ်ဳိး၊ ဒါမွမဟုတ္ relationship အၾကံေပးလိုမ်ဳိးဆိုရင္ အဆင္ေျပႏိုင္ပါတယ္။ တခါတေလမွာ သူ႔ကိုေျပာမထြက္တဲ့စကားလံုးေတြရွိႏုိင္ပါတယ္။ သူ႔မွာလည္း ကိုယ့္မ်က္ႏွာကိုတည့္တည့္ၾကည့္ျပီး ေျပာမျပႏိုင္ရက္တဲ့ ခါးသီးတဲ့အမွန္တရားေတြရွိႏိုင္ပါတယ္။ အဲ့ဒီအခါမွာ ၾကားထဲမွာလူတစ္ေယာက္ေယာက္ရွိေနျခင္းအားျဖင့္ ၾကားလူကိုအေၾကာင္းျပဳျပီး မေျပာခ်င္တဲ့အရာေတြ၊ မေျပာရက္တဲ့အရာေတြကို ပိုျပီးေျပာထြက္လာဖို႔ ရဲသြားပါတယ္။ အဲ့ဒီၾကားခံလူကိုလည္း လိုအပ္မွသာ ႏွစ္ဦးၾကားမွာ ဝင္ေရာက္ျဖန္ေျဖေပးဖို႔၊ ဘာမွေဝဖန္အကဲျဖတ္မႈမ်ဳိး ၾကားျဖတ္ေျပာဆိုမႈမ်ဳိးမလုပ္ဖို႔ ၾကိဳတင္သတိေပးထားသင့္ပါတယ္။ ႏွစ္ဦးသားညွိႏိႈင္းေနတာ၊ ျပန္လည္သင့္ျမတ္ဖို႔ၾကိဳးစားေနတာကို ၾကားခံလူတစ္ဦးအေနနဲ႔ သက္ေသခံရွိေနေပးတဲ့သေဘာမ်ဳိးေဆာင္ေအာင္ပဲ ထားရွိသင့္ပါတယ္။

(၇) ျပန္လည္သင့္ျမတ္သြားတဲ့အခါ ပဋိပကၡကို ျပန္သံုးသပ္ပါ

ႏွစ္ဦးသားျပန္အဆင္ေျပသြားတယ္ဆိုရင္ ျဖစ္ခဲ့တဲ့ျပႆနာ/ပဋိပကၡအေၾကာင္းကို ျပန္ေျပာပါ။ ရွက္မေနပါနဲ႔။ အားနာမေနပါနဲ႔။ ဒီျပႆနာအေပၚ ထပ္နားလည္ႏိုင္ဖို႔ၾကိဳးစားပါ။ ဒီပဋိပကၡျဖစ္လိုက္တုန္းက ငါတို႔ဘယ္လိုတံု႔ျပန္ခဲ့ၾကတယ္၊ ဘယ္အရာေတြကေတာ့ မွားျပီး ဘယ္အခ်က္ေတြကေတာ့ ျဖစ္သင့္ခဲ့တယ္ လုပ္ခဲ့သင့္တယ္၊ ဘာေတြကိုေတာ့ျဖင့္ မလုပ္သင့္မေျပာသင့္ခဲ့ဘူး၊ အခ်ိန္ဘယ္ေလာက္ယူလိုက္တာက ပိုအဆင္ေျပသြားတယ္၊ ေနရာဘယ္ေလာက္ယူလိုက္တာက အဆင္မေျပခဲ့ဘူး၊ ဘာကေတာ့ အဆင္မေျပတာမုိ႔လို႔ ေနာက္ဒါမ်ဳိးျဖစ္တဲ့အခါ ဘယ္လိုမ်ဳိးလုပ္ၾကည့္ဖို႔ၾကိဳးစားၾကမယ္ စသျဖင့္ ေနာင္အနာဂတ္မွာရွိလာဦးမယ့္ ပဋိပကၡေတြအတြက္လည္း ၾကိဳတင္ညွိႏိႈင္းျပီးသား ျဖစ္သြားပါတယ္။ ဒီေတာ့ ထပ္ျဖစ္လာဦးမယ့္ ပဋိပကၡေတြမွာ ပိုေအာင္ျမင္၊ ပိုထိေရာက္တဲ့ conflict resolution နည္းလမ္းေတြဆီခ်ဥ္းကပ္ဖို႔ရာအတြက္ အလားအလာပိုရွိသြားပါတယ္။ ျပႆနာေျဖရွင္းတဲ့အခါမွာလည္း မွန္ကန္ျမန္ဆန္တဲ့နည္းလမ္းကို ႏွစ္ဦးသား ပိုမိုသိျမင္နားလည္သြားႏိုင္ပါတယ္။ ။


ေရးသားသူ - Craton Highways

No comments: