Saturday, February 2, 2019

တကယ္ အလုပ္ရႈပ္ ေနတာလား ?


#Goldie_Kyaw

အလုပ္တစ္ခုျပီးမယ္မၾကံေသးဘူး ေနာက္တစ္ခုကဆက္လာျပီ ၊ မ်ားလုိက္တဲ႔ အလုပ္ေတြကြာ ရႈပ္ေနတာပဲ ဒီလိုစကားေတြ လုပ္ငန္းခြင္ထဲမွာ မၾကာခဏၾကားရမွာပါ ။ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက ကိုယ္လုပ္ရတဲ႔ အလုပ္အေပၚမွာ မ်ားျပားလွတဲ႔ လုပ္ငန္းတာ၀န္ေတြကို ထမ္းေဆာင္ေနရတယ္လို႕ ထင္ၾကမွာပါ။

တကယ္ေကာ အလုပ္ရႈပ္ေနတာလား ?

ရႈပ္ခ်င္ေယာင္ ေဆာင္ေနတာလားဆိုတာကေတာ့ မိမိကိုယ္တိုင္အသာ အသိဆံုး ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕ စီမံခန္႕ခြဲသူေတြက လက္ေအာက္က ၀န္ထမ္းေတြ အလုပ္လုပ္တယ္ဆိုတာကို ျပာယာခတ္ ေနေအာင္

ဟိုေလွ်ာက္ ဒီေလွ်ာက္လုပ္ေနမွ သာ အလုပ္လုပ္ေနတယ္လို႕ထင္ၾကတယ္။ အေရာင္း၀န္ထမ္းေတြကိုလည္း အျပင္ထြက္ေနမွသာ အလုပ္လုပ္ေနတယ္ ထင္ၾကတာေတြလည္း ရွိပါတယ္။
ဒီေတာ့ ၀န္ထမ္းတစ္ခ်ိဳ႕က အလုပ္ရႈပ္ခ်င္ေယာင္ ေဆာင္လာၾကတယ္ ၊ အလုပ္ေတြ မ်ားျပားေနေၾကာင္း ျငီးတြားၾကပါတယ္။ ကၽြန္မအေတြ႕အၾကံဳအရ တကယ္အလုပ္မ်ားသူေတြဟာ မိမိရဲ႕ အခ်ိန္ကို စီမံခန္႔ခြဲ ႏိုင္ၾကပါတယ္ ။ တကယ္လို႕မ်ား အခ်ိန္ကို ေကာင္းစြာ စီမံမခန္႔ခြဲ ႏိုင္ဘူး ဆိုရင္ေတာ့ သင္တကယ္ အလုပ္မ်ားေနတာ လား ဆိုတာ ျပန္လည္ ဆန္းစစ္ၾကည့္ဖို႕လုိပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခုက အလုပ္မ်ားတယ္ ဆိုတာကို Activity နဲ႕ တိုင္းတာလုိ႕မရသလို Results နဲ႕ တိုင္းတာမွသာ သူတကယ္လုပ္ႏိုင္စြမ္းရွိမရွိဆိုတဲ႔ Performance ကို တိုင္းတာလို႕ရႏိုင္ပါတယ္။ ဒါက Effectiveness ထိေရာက္စြမ္းရည္ကို ရရွိဖို႕ အတြက္ ၀န္ထမ္းေတြကို ခ်ိန္ညိႈရမယ့္ အခ်က္ပါ။

ဥပမာ -ေျမၾကီး (၃) က်င္းတူးဖို႕ အလုပ္သမား (၁)တစ္ေယာက္ဆီကို တာ၀န္ေပးမယ္။ တစ္ေယာက္က မနက္မိုးလင္းကတည္းက ေတာက္ေလွ်ာက္တူးေနတာ
ညေနေစာင္းေတာ့ မျပီးေသးဘူး ။ ေနာက္ တစ္ ေယာက္ က မနက္ပိုင္းကတူးတယ္ ၊ေန႕လည္ခင္း နားတယ္ ၊ ညေနေစာင္းဆက္တူးတယ္ ဒါေပမဲ႔ ညေနေစာင္းေတာ့ ျပီးေနျပီ ။ ဒီျဖစ္စဥ္မွာ တေနကုန္ တူးေနတဲ႔ ပထမအလုပ္သမားက Activity မ်ားေနျပီး Results မေကာင္းဘူး ။

ဒုတိယ အလုပ္သမားက Activity နည္းတယ္ ဒါေပမဲ့ ဘာကြာသြားလဲဆိုေတာ့ Results မွာ ကြာ ဟ သြားပါတယ္။ တစ္ေနကုန္တူးရသူက ေန႕လည္ခင္းပါတူးလို႕ ညေနေစာင္းေတာ့ သိပ္မတူးႏိုင္ေတာ့ဘူး ၊ ေနခင္းနားတဲ႔သူက အပူရွိန္သက္သာသလို အနားယူတဲ႔ အတြက္ေၾကာင့္ ညေနေစာင္းမွာ အားထည့္ျပီး လုပ္ကိုင္ႏိုင္တာကို ေတြ႕ရမွာပါ။ဒါေတာင္ ေျမၾကီးတူးတဲ႔ နည္းဗ်ဴဟာ ကြာဟခ်က္ေတြ ၊ ပစၥည္းကိရိယာ အသံုးျပဳမႈေတြ ကို အသံုးျပဳႏုုိင္ရင္ ပိုျပီး ကြာျခားသြားႏိုင္ပါတယ္ ။ ဒါကို ထိေရာက္စြမ္းရည္ လို႕ေျပာလို႕ ရပါတယ္။

တစ္ခ်ိဳ႕လုပ္ငန္းေတြက တကယ္ထိေရာက္တဲ႔ လုပ္ငန္းခြင္စြမ္းေဆာင္ရည္ျဖစ္မျဖစ္ဆိုတာကို လုပ္ငန္း တာ၀န္အလိုက္ KPI သတ္မွတ္ထားတာေတြ ရွိပါတယ္။ ဥပမာ - ေရတြက္လို႕ရႏိုင္တဲ႔ လုပ္ငန္းေတြျဖစ္တဲ႔ ထုတ္လုပ္ေရး ၊ ၀န္ေဆာင္မႈ စတာေတြမွာ တစ္လ ဘယ္ေလာက္ထုတ္ႏိုင္ရမယ္ ၊ ေဖာက္သည္ေတြ ဘယ္ေလာက္ ၀န္ေဆာင္မႈ ေပးႏိုင္ရမယ္ဆိုတာမ်ိဳးေတြ သတ္မွတ္ထားပါတယ္။

ဒီဇိုင္းျပဳျပင္သူ တစ္ဦးက တစ္ရက္ကို ပံုဘယ္ေလာက္ ေရးဆြဲႏိုုင္ရမယ္ ၊ စာရင္အင္းသမားေတြ ၊ရံုးလုပ္ငန္းေတြမွာလည္း သတ္မွတ္လို႕ ရတာေတြကို KPI သတ္မွတ္ထားပါတယ္။ ဒါေပမဲ႔ KPI သတ္မွတ္လို႕မရတာေတြျဖစ္တဲ႔ စီမံခန္႔ခြဲမႈ နည္းလမ္းမ်ား ၊ ေဖာက္သည္မ်ားရဲ႕ စိတ္ေက်နပ္မႈေတြကို တိတိပပ သတ္မွတ္ရခက္ခဲတာေတြေၾကာင့္ လည္း တစ္ခ်ိဳ႕ေနရာေတြမွာ အလုပ္မ်ားတယ္ ဆိုတဲ႔ စကားသံေတြ ၾကားေနရဦးမွာပါ။ ဒါေတြကို ေျဖရွင္းႏိုုင္ဖို႕တစ္ဦးတစ္ေယာက္ခ်င္းစီအလိုက္ မိမိရဲ႕ အခ်ိန္ကိုစီမံခန္႔ခြဲျပီး ၊ အဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ ထိေရာက္ စြမ္းအားအတြက္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ဖို႕လိုပါတယ္။

၀န္ထမ္းတိုင္းက အလုပ္မရႈပ္ႏိုင္သလို ၊ အခ်ိန္တိုင္းလညး္ အလုပ္မရႈပ္ႏိုင္ပါဘူုး ။ တကယ္လို႕ အခ်ိန္တိုင္း အလုပ္ရႈပ္ေနမယ္ဆိုရင္ေတာ့ မိမိရဲ႕ အခ်ိန္ကို စီမံခန္႔ခြဲတာ ညံ႔ဖ်င္းရာ ေရာက္ပါမယ္။ဒီလိုအေျခအေနေတြကို မၾကံဳေတြ႕ရေစဖို႕ အခ်ိန္ကို စီမံခန္႔ခြဲနည္း တစ္ခ်ိဳ႕ကို ရွာေဖြ တင္ျပထားပါတယ္။

(၁) Planning& Organizing - ၾကိဳတင္စီမံခ်က္ခ်ျခင္းႏွင့္ စုစည္းျခင္းတို႕အတြက္ အခ်ိန္ေပးပါ။
မိနစ္အနည္းငယ္ေလာက္ အခ်ိန္ေပးျပီး စီမံျခင္း၊ စုစည္းျခင္းက သင့္အတြက္ အလုပ္ေတြကို ျမန္ဆန္ လြယ္ကူေစဖို႕ အမ်ားၾကီး အေထာက္အကူျပဳပါလိမ့္မည္။

(၂) Goal - ရည္မွန္းခ်က္ခ်ပါ။ကိုယ္ ဘာျဖစ္ခ်င္တာလဲ၊ ဘယ္ဦးတည္ရာ ကိုသြားခ်င္တာလည္း အရင္သိေအာင္လုပ္ဖို႕ ျဖစ္ပါတယ္။ ဥပမာ- စီမံကိန္းတခုဆိုလ်ွင္ ေမ်ွာ္မွန္းရလာဒ္မ်ားကို အရင္ သတ္မွတ္ဖို႕ လိုပါတယ္။

(၃) Prioritize- ဦးစားေပးလုပ္ငန္းမ်ား ေရြးခ်ယ္သတ္မွတ္ပါ။
တန္ဖိုးထားသည့္အရာမ်ား၊ အေရးၾကီး ကိစၥမ်ား၊ အက်ိဴးအျမတ္မ်ားသည့္လုပ္ငန္းမ်ားကို အဆင့္ခြဲျခား သတ္မွတ္ပါ။

(၄) To-do List -”လုပ္ေဆာင္ရန္စာရင္း” တို႕ - ထားပါ။
အေရးၾကီးကိစၥႏွင့္ အေရးေပၚကိစၥကို ခြဲျခားသတ္မွတ္ပါ။ (အေရးၾကီး- မၾကီး၊ အေရးေပၚ-မေပၚ) စသျဖင့္ အတြဲေလးခုခြဲ၍ အမွတ္စဥ္အလိုက္ လုပ္ေဆာင္ပါ။ လုပ္ေဆာင္ျပီးကိစၥမ်ားကို စာရင္းထဲမွ ျခစ္ထုတ္ပါ။ ေအာက္ပါ ဇယားကို ၾကည့္ပါ။ အမွတ္စဥ္ (၁)(၂)(၃)(၄) အစဥ္လိုက္ လုပ္ေဆာင္ရန္ ျဖစ္သည္။ Stephen Covey ၏ "First thing, first" စည္းမ်ဥ္းမွာ နာမည္ေက်ာ္ပါသည္။

(၅) Be Flexible - ျပဳလြယ္ ျပင္လြယ္ ရိွပါေစ။
အေရးေပၚကိစၥအေသးကေလးမ်ားကိုလည္း လိုအပ္သလို ၾကားညွပ္လုပ္ေဆာင္ပါ။ ( ဥပမာ- ဖံုး) အေရးၾကီးကိစၥမ်ားအတြက္ ၁-၂ နာရီ သျဖင့္ သီးသန္႕ သတ္မွတ္လုပ္ေဆာင္ပါ။ (လိုအပ္လာလ်ွင္ တံခါးပိတ္ျပီး Do Not Disturb sign ခ်ိတ္ထားပါ) ကိုယ့္ ေမ်ွာ္မွန္းခ်က္ကို မၾကာခဏ ျပန္လည္ သံုးသပ္ျပီး လိုအပ္သလို ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲပါ။

(၆) Listen your body- ကိုယ့္ခႏၵာကိုယ္နဲ႕ လိုက္ေလ်ာညီေထြရိွစြာ လုပ္ေဆာင္ပါ။Time management ကို Energy management လို႕လည္း ေခၚၾကသည္။ အေရးၾကီးကိစၥမ်ားကို energy အျပည့္ဆံုးအခ်ိန္မွာ လုပ္ေဆာင္ပါ။ မ်ားေသာအားျဖင့္ မနက္အေစာပိုင္းတြင္ energy ျပည့္ေနတတ္ၾကေသာ္လည္း ခ်ြင္းခ်က္အေနျဖင့္ ညေနပိုင္း၊ ညပိုင္း အားသန္သူမ်ားလည္း ရိွတတ္ပါတယ္။

( ၇) Effectiveness+ Efficiency: မွန္တာလုပ္၊ မွန္မွန္ကန္ကန္လုပ္ပါ။လုပ္သင့္တဲ့အလုပ္ ( effectiveness ) ကို အရင္ဂရုစိုက္ေရြးခ်ယ္ပါ။ ျပီးေတာ့မွ လုပ္သင့္တဲ့ နည္းလမ္း ( efficiency ) ကို ခ်မွတ္လုပ္ေဆာင္ပါ။

(၈) Eliminate - မလိုလားအပ္တဲ့ အေရးေပၚ အရွဳပ္ထုပ္ေတြ လႊင့္ပစ္ပါ။အေရးေပၚကိစၥ၊ အေရးၾကီးကိစၥ အသြင္ေဆာင္ျပီးေရာက္လာတတ္တဲ့ တခ်ိဴ႕ အရွဳပ္ထုပ္ေတြကို လ်စ္လ်ဴရွဳလုိက္ပါ။ ( Intellectual Ignorance) တကယ္ အေရးၾကီးတဲ့ကိစၥလား အပို အရွဴပ္လား ဆိုတာ ခြဲျခားသိျမင္ ႏိုင္တဲ့ ဥာဏ္ေတာ့ လိုတာေပါ့။ ေအာက္ကလူကို ကိုယ္စားလႊဲရမဲ့ ကိစၥေတြရိွရင္ ယံုယံုၾကည္ၾကည္ လႊဲအပ္လိုက္ပါ။

(၉) No procrastination - အခ်ိန္ဆြဲေနတာေတြ မလုပ္ပါနဲ႕ေတာ့။
တခ်ိဳ႕ကိစၥေတြက ရင္ဆိုင္ေျဖရွင္းဖို႕ ခက္ခဲေနတတ္သည္။ ယင္းအလုပ္မ်ားကို ေ၀႕ကာပါတ္ကာ ေရွာင္ေနမည့္အစား လက္ေတြ႕က်က် ေျဖရွင္းဖို႕ လိုပါတယ္။

ေျဖရွင္းဖို႕အတြက္ အၾကံေပး ထားတာ ကေတာ့ -

(၁) ငါ အခ်ိန္မီျပီးရမယ္ ဆိုတဲ့ သံဓိဌာန္နဲ႕ ကိုယ့္စိတ္ကို ကိုယ္ ေအာင္ႏိုင္ေအာင္ တိုက္ယူပါ

(၂) deadline သတ္မွတ္ထားပါ၊ အစီအစဥ္ဆြဲပါ။

(၃) အလုပ္ၾကီးရင္ ေသးေသးကေလးေတြ ပိုင္းလိုက္ပါ။

(၄) ေပ်ာ္စရာေကာင္းတဲ့ နည္းလမ္းေတြ ရွာၾကံျပီး လုပ္ပါ

(၄) တဆင့္ခ်င္းျပီးတိုင္း ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ ( တနည္းနည္းနဲ႕) ဆုခ်ပါ။

(၅) ကိုုယ္နဲ႕ ရင္းႏွီးပါတ္သက္သူမ်ားကို အလုပ္ကိစၥ သတိေပးခိုင္းပါ

(၆) အခ်ိန္ျဖဳန္းတဲ့ ကိစၥေတြ တတ္ႏိုင္သမ်ွ ေရွာင္ပါ။

(၁၀) Not be Perfectionist- စင္းလံုးေခ်ာ ျဖစ္လိုတဲ့စိတ္ကို ေလ်ွာ့ပါ။

က-ၾကီးမွ အ- အထိ အေကာင္းဆံုး ျဖစ္ခ်င္စိတ္၊ ရိွသမ်ွအလုပ္ကို တေယာက္ထဲနဲ့ အားလံုး အေကာင္းဆံုး ျဖစ္လိုေသာ ဆႏၵ မထားရပါ။ ကိုယ္ပိုင္ဆိုင္တဲ့ အခ်ိန္ ၂၀ရာႏွဳန္းကိုသံုးျပီး ရလာဒ္အားလံုးရဲ့ ၈၀ရာႏွဳန္းေလာက္ ျပီးေျမာက္ေအာင္ လုပ္ႏိုင္ရင္ အိုေက ပါတယ္တဲ့။ အဲဒီလို ျဖစ္မျဖစ္ သံုးသပ္ခ်က္ကို Pareto Analysis လို႕ ေခၚပါတယ္။

(၁၁) Say " No" ဟင့္အင္း- လို႕ေျပာပါ။
ကိုယ္ မတတ္ႏိုင္တဲ့ကိစၥ၊ မသက္ဆိုင္တဲ့ ကိစၥေတြကို အားနာပါးနာ လက္ခံလိုက္မဲ့အစား အေၾကာင္းျပခ်က္ခိုင္ခိုင္မာမာနဲ႕ ျငင္းဆန္တတ္ဖို႕ ေလ႕က်င့္ပါ။ ဥပမာ ကိုယ္အလုပ္မ်ားေနတုန္း သူငယ္ခ်င္းဆီက ဖုန္းလာတာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ Facebook ကေန စကားေျပာလာရင္ပဲျဖစ္ျဖစ္ အားနာပါးနာ အခ်ိန္မျဖဳန္းပဲ ေနာက္ေတာ့မွ ျပန္ေခၚမဲ့အေၾကာင္း ခ်ိဴခ်ိဴသာသာ ေျပာျပႏိုင္ပါတယ္။ အက်ိဳးရွိမယ့္ စကားမ်ိဳးက လြဲရင္ေပါ႕။

(၁၂) Relax, Enjoy - အနားယူပါ၊ အားျဖည့္ပါ။
အားကုန္သြားတဲ့အထိ ဆက္တိုက္ အပင္ပန္းမခံပါနဲ႕။ အလုပ္တခုနဲ႕ တခုအၾကားမွာ ျဖစ္ေစ၊ အခ်ိန္နည္းနည္းရတာနဲ႕ အနားေျဖျပီး အားအင္ေတြ ျပန္ျပည့္ပါေစ။ အေရးၾကီးတဲ့ အလုပ္ တခု ေအာင္ျမင္ျပီးဆံုးတိုင္း ကိုယ့္ကိုယ္ကို ”ဆုခ်” သည့္ အျပဳအမူမ်ိဴးလုပ္ပါ။

ဒါေတြကေတာ့ ေသခ်ာစြာ လုပ္ကိုင္ႏိုင္ရင္ လုပ္ငန္းအတြက္ေကာ ၊မိမိအတြက္မွာ ႏွစ္ဦးႏွစ္ဖက္ အခ်ိန္ကို ေကာင္းစြာစီမံခန္႔ခြဲႏိုင္မယ့္ အခ်က္ေတြကို ရွာေဖြတင္ျပထားတာပါ ။ ဒီေတာ့ မိမိအေနနဲ႕ တကယ္အလုပ္ရႈပ္ေနတာလား ဆိုတာကို ျပန္လည္သံုးသပ္ရင္း အသံုးခ်ႏိုင္ၾကပါေစ။

Goldie Kyaw (https://www.facebook.com/shweyeemg)

Ref : : http://www. scholarship-position.com
www.clt.astate.edu /www.thatnaunghintada.com
www.wilkes.k12.nc.us/cte/doc/Teacher
"First thing, first, Stephen Covey

No comments: