Sunday, February 10, 2019

KPI, KRA and Learning and Development Program


*****************************************************************
Htain Lin Kyaw (HR)

ဒီတစ္ပတ္အတြက္တင္ျပခ်င္တာေတာ့ KPI and KRA အေၾကာင္းနဲ႕ Learning and Development Program ဆက္စပ္ေဆာင္ရြက္ရတဲ႔ အေၾကာင္းေလးပါ။ KPI ကိုုေတာ့လူတိုုင္းေတာ္ေတ္ာ မ်ားမ်ား ၾကားဖူး ၾကပါလိမ့္မယ္။ Key Performance Indicator လိုု႕ေခၚတဲ႔ စြမ္းေဆာင္ရည္တိ္ုုင္းတာ သတ္မွတ္ခ်က္ေတြကိုု လုုပ္ငန္းခြင္ေတြမွာ ၀န္ထမ္းတစ္ေယာက္ခ်င္းစီ အလိုုက္ KPI ေတြအျဖစ္ သတ္မွတ္ၾကပါတယ္။ ဥပမာအားျဖင့္အေရာင္း၀န္ထမ္းတစ္ေယာက္က လစဥ္အေရာင္း ဘယ္ေလာက္ရွိရမယ္ ဆိုုတဲ႔ Target မ်ိဳး ၊ အဲကြန္းျပင္ဆင္ေရး အင္ဂ်င္နီယာ တစ္ေယာက္က တစ္လကိုု အဲကြန္း ဘယ္ႏွစ္လံုုး တပ္ဆင္ ျပင္ဆင္ျပီး သားျဖစ္ရမယ္ ဆိုုတာမ်ိဳးကိုု သတ္မွတ္ၾကတာပါ။

အဲ့လိုုသတ္မွတ္ရာမွာ အရင္ဆံုုးအေနနဲ႕ Key Result Area ေတြသတ္မွတ္ရပါတယ္။ KPI သတ္မွတ္ဖိုု႕ အတြက္ KRA မရွိလိုု႕မရပါဘူး ။ ၀န္ထမ္းတစ္ေယာက္ခ်င္းစီမွာ KPI ေတြအမ်ားၾကီးသတ္မွတ္လိုု႕ရႏိုုင္ပါတယ္ ။ ဒါေၾကာင့္ မိမိအဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ အေရးပါတဲ႔ အရာကိုု KPI သတ္မွတ္ဖိုု႕အတြက္ KRA ေတြကိုု အရင္ဆံုုး သတ္မွတ္ရပါတယ္။ KPI is always connected with the corporate goals ဆိုတဲ႔အတိုင္း အဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ ရည္မွန္းခ်က္ပန္းတိုင္ေတြနဲ႕ အျမဲတမ္းခ်ိတ္ဆက္ထားဖို႕ မေမ႔သင့္ပါဘူး ။ ေနာက္တစ္ခ်က္က ၀န္ထမ္းေတြအတြက္ ရႈပ္ေထြးေနတာမ်ိဳးမျဖစ္ေစရပဲ နားလည္လြယ္ကူေစရမွာပါ ။ ဒါမွလည္း မိမိ ေဆာင္ရြက္ ရမယ့္ KPI ေတြကို ေအာင္ျမင္စြာ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္မွာျဖစ္ပါတယ္။

ဥပမာ -Store Keeper တစ္ေယာက္အတြက္ KPI သတ္မွတ္မယ္ဆိုုပါစိုု႕ ၊ ကုုန္လက္က်န္ပ်က္စီးမႈ မ်ားေနတဲ႔ လုုပ္ငန္းမွာ ဒီအခ်က္က အေရးပါတာမိုု႕ ကုုန္လက္က်န္ထိန္းသိမ္းေရးအတြက္ ပ်က္စီးမႈ အနည္းဆံုုးျဖစ္ရမယ္ ဆိုုတာကိုု တိုုင္းတာရပါတယ္ ။ ဒီေတာ့ KPI က ကုုန္လက္က်န္ပ်က္စီးမႈ မရွိရဘူးဆိုုတာ ျဖစ္ပါတယ္ ။ ဒီ Key Result Area အတြက္ တိုုင္းတာရမယ့္ KRA က ကုုန္လက္က်န္ထိန္းသိမ္း ထားရွိမႈျဖစ္ပါတယ္။

KPI ေတြသတ္မွတ္ရာမွာ အလြယ္ဆံုုး ေျပာရရင္ ရံုုးစည္းကမ္းလိုု္က္နာမႈ ဆိုုတဲ႔ KRA ကုိသတ္မွတ္ျပီးရင္ ျပစ္ဒဏ္ေပးခံရမႈ ၊ ရံုုးပ်က္ကြက္ျခင္း အစရွိရွိတဲ႔ KPI ေတြကိုု ကာလတစ္ခုုသတ္မွတ္ျပီးတိုုင္းတာလိုု႕ရပါတယ္။ ဒါက KPI ေတြပါ ၊ တစ္ခ်ိဳ႕ေသာ ႏွစ္စဥ္ျပဳလုုပ္တဲ႔ Performance Appraisal ေတြမွာ KRA ေတြကိုု KPI အျဖစ္ထည့္သြင္းတိုုင္းတာၾကတာကိုုလည္း အမွတ္မွားစြာေတြ႕ၾကပါတယ္ ။ KRA ကိုုတိုုုုင္းတာလိုု႕မရသလိုု ၊တိက်မႈလည္းမရွိပါဘူး ၊ တိက်ခ်င္ရင္ေတာ့ KPI သတ္မွတ္ျပီး ၀န္ထမ္းတစ္ဦးခ်င္းစီအလိုုက္ Record ထားရွိတာ တိုုင္းတာရတာပါ။

KPI ဆိုုတာမ်ိဳးကလည္း ၀န္ထမ္းက ခ်မွတ္ရတာမ်ိဳးမဟုုတ္ပါဘူး ၊ ၀န္ထမ္းကိုု သတ္မွတ္ခိုုင္းရင္ သူလုုပ္ႏိုုင္တဲ႔ အနည္းဆံုုး KPI ေတြကိုုသာ သတ္မွတ္မွာမိုု႕လိုု Management ကခ်မွတ္ေပးရပါတယ္၊ေနာက္တစ္ခ်က္က KPI ေတြသတ္မွတ္ရာမွာ လုုပ္ငန္းရဲ႕ သေဘာသဘာ၀ အေနအထားကိုု ခ်ိန္ဆျပီး သတ္မွတ္ေပးရတာပါ။ အေရာင္း၀န္ထမ္းေတြအတြက္ Sale Target နဲ႕ခ်ိတ္ဆက္ျပီး KPI သတ္မွတ္ေပးမယ္ ဆိုုရင္ ေစ်းကြက္အတြင္းက မိမိ Product ရဲ႕ အေျခအေနကိုု အရင္ဆံုုးသံုုးသပ္ရပါမယ္။ ေတြ႕ဖူတာေလး တစ္ခုု မွ်ေ၀ခ်င္ပါတယ္ ။ အေရာင္းပိုုင္းလုုပ္ငန္းတစ္ခုုက KPI သတ္မွတ္ရာမွာ မိမိ Product အေျခအေနကိုု ေသခ်ာမသံုုးသပ္ပဲ Sale Target ကိုု KPI သတ္မွတ္ျပီး ျမွင့္တင္လိုုက္ပါတယ္။ နဂိုုကတည္းက သိပ္မေရာင္းရတဲ႔ Product လည္းျဖစ္ေန ျဖန့္ျဖဴးေရးက သူမ်ားလိုု ကားနဲ႕ေတာင္မဟုုတ္ ၀န္ထမ္းက လိုုင္းကားနဲ႕ သြားေနရတဲ႔ အခါေနာက္ဆံုုး KPI လည္း မထိ ၊ ၀န္ထမ္းလည္း အလုုပ္က ထြက္တာမ်ိဳးကိုု ျမင္ဖူးပါတယ္။ ဒီေတာ့ မိမိ လုုပ္ငန္းရဲ႕အေျခအေနကိုုလည္း ထည့္သြင္းတြက္ခ်က္ျပီးမွ KPI သတ္မွတ္ တာမ်ိဳးက ပိုုျပီးေကာင္းပါတယ္။ ေလ့လာသူေတြရဲ႕ အဆိုုအရ KRA ကိုု အမ်ားဆံုုး (၄) ခုုေလာက္ သတ္မွတ္ႏိုုင္ျပီး ၊KPI ကိုုေတာ့အမ်ားဆံုုး (၈)ခုုေလာက္သာ သတ္မွတ္ထားတာ အေကာင္းဆံုုးလိုု႕ ဆိုုထားပါတယ္။

ကၽြန္ေတာ္တိုု႕လုုပ္ငန္းေတြမွာ ဘာေၾကာင့္ KPI ေတြသတ္မွတ္ရတာလဲ ? တိက်တဲ႔ လုုပ္ငန္းစဥ္ သတ္မွတ္ခ်က္ေတြကိုု အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ႏိုုင္ဖိုု႕အတြက္ပါ။ ေနာက္တစ္ခ်က္က (JD) ထဲမွာ ကိ္န္းဂဏန္းအတိအက်နဲ႕ ေဖာ္ျပလိုု႕မရတဲ႔အတြက္ ၀န္ထမ္းတစ္ေယာက္ခ်င္းစီအလုုိက္ ေဆာင္ရြက္ရမယ့္ KPI ေတြသတ္မွတ္ေပးထားတာပါ ။ အေရးၾကီးတာတစ္ခုုကိုုေတာ့မေမ့ဖိုု သတိရွိေစခ်င္တာက KPI ေတြသတ္မွတ္ျပီး ၀န္ထမ္းကိုု ေဆာင္ရြက္ခိုုင္းတဲ႔အခါ (၆) လတစ္ခါျဖစ္ေစ ၊(၁) ႏွစ္လံုုးစာအတြက္ျဖစ္ေစ သတ္မွတ္ေပးရတာေတြရွိပါတယ္ ။ အဲ႔လိုုသတ္မွတ္ျပီးလိုု႕ ေဆာင္ရြက္တဲ႔အခါ ၀န္ထမ္းရဲ႕ ၾကိဳးစားမႈေၾကာင့္ ထိေရာက္အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏိုုင္တယ္ဆိုုရင္ Reward Systems တစ္ခုုခုုမ်ိဳးနဲ႕ခ်ိတ္ဆက္ထားႏိုုင္မွ ေရရွည္မွာ ထိေရာက္ႏုုိင္ပါတယ္။ မဟုုတ္ရင္ ၀န္ထမ္းအေနနဲ႕ အားေလ်ာ့ျပီးေနာက္ႏွစ္မွာ ၾကိဳးစားလိုု စိတ္ေပ်ာက္သြားတာကိုု ျဖစ္ေစႏိုုင္ပါတယ္။

KPI သတ္မွတ္ရာမွာ တိုု္င္းတာလိုု႕လြယ္ကူမယ့္အေရာင္ပိုုင္းေတြ ၊ ထုုတ္လုုပ္မႈ လုုပ္ငန္းစဥ္မွာ ပါ၀င္တဲ႔ ၀န္ထမ္းေတြအတြက္ သတ္မွတ္ရတာ လြယ္ကူေပမဲ႔ ၊ စီမံေရးရာ လုုပ္ငန္းစဥ္မွာ ေဆာင္ရြက္ေနရတဲ႔ ၀န္ထမ္းေတြ အတြက္ သတ္မွတ္ရတာေတာ့ အနည္းငယ္စဥ္းစားရပါတယ္ ။ မိမိအဖြဲ႕အစည္းမွာ လစဥ္၀န္ထမ္း ေရြးခ်ယ္ေရး လုုပ္ငန္းေတြ ဦးစားေပး လုုပ္ေနရတယ္ ဆိုုပါစိုု႕ KPI သတ္မွတ္ဖိုု႕ Recruitment အပိုုင္းကိုု KRA အျဖစ္ စဥ္းစားရမွာပါ။

ဥပမာ - HR Manager တစ္ေယာက္အတြက္ KPI သတ္မွတ္မယ္ ဆိုုပါစိုု႕ ၊ ဘယ္အပိုုင္းကိုုသတ္မွတ္မလဲ ဆိုုတဲ႔ KRA ကိုုအရင္ဆံုုး စဥ္းစားရပါတယ္ ။ KRA ကိုု Recruitment လိုု႕သတ္မွတ္ရင္ KPI ကိုု ၀န္ထမ္းထြက္ႏႈန္း( Turnover Rate) ရဲ႕ 90 % ျပည့္မီေအာင္ရွာေဖြဖိုု႕ သတ္မွတ္လိုု႕ရႏိုု္င္ပါတယ္ ။ ဒီ Recruitment အပိုုင္းမွာပဲ KPI ကိုု ၀န္ထမ္းေတြကိုု ရွာေဖြ ခန္႔အပ္တဲ႔အခ်ိန္က အမ်ားဆံုုး (၃၀) ရက္ထက္မေက်္ာလြန္ေစရဘူးဆိုုတဲ႔ အခ်ိန္သတ္မွတ္ ခ်က္မ်ိဳး ကိုု ထပ္မံသတ္မွတ္ႏိုု္င္ပါတယ္။

KRA and KPI အေၾကာင္းလည္းမ်ားသြားျပီဆိုုေတာ့ Learning and Development Program အေၾကာင္းကိုု ဆက္သြားရေအာင္ ….. KPI ေတြကိုုထိေရာက္ေအာင္ အေကာင္အထည္မေဖာ္ႏိုု္င္တဲ႔ ၀န္ထမ္းေတြကိုု Employee Performance Record မွာ ထည့္သြင္းမွတ္သားထားရပါတယ္ ။ ဒီ၀န္ထမ္းေတြအေနနဲ႕ (၁) ႏွစ္ေလာက္ အထိ KPI ေတြထိေအာင္ မေဆာင္ရြက္ႏိုု္င္ဘူးဆိုုရင္ေတာ့ သူရဲ႕ ကၽြမ္းက်င္မႈ လိုုအပ္ခ်က္ေၾကာင့္လား ?အဖြဲ႕အစည္းရဲ႕အားနည္းခ်က္ေၾကာင့္လားဆိုုတာကိုု ေလ့လာရပါတယ္ ၊ တကယ္လိုု႕ ေသခ်ာစြာ ေလ့လာျပီးလိုု႕လိုုအပ္ခ်က္ရွိတယ္ ဆိုုရင္ KPI ေဆာင္ သတ္မွတ္အေကာင္အထည္ေဖာ္ရာမွာ လိုုအပ္တဲ႔ အရည္အခ်င္းေတြကိုု ေဖာ္ထုုတ္ေပးရပါမယ္ ၊ New Skill ေတြ သင္ၾကားေပးတာေတြ ၊ နည္းပညာမ ွ်ေ၀တာေတြကိုု ျပဳလုုပ္ေပးရပါမယ္ ၊ ဒါကိုု စဥ္ဆက္မျပတ္လုုပ္ေဆာင္ေနရတဲ႔ Learning and Development အပိုုင္းပဲျဖစ္ပါတယ္။

တကယ္လိုု႕ ႏွစ္စဥ္ KPI ေတြထိေရာက္ေအာင္
အေကာင္ အထည္ေဖာ္ႏိုုင္တဲ႔ ၀န္ထမ္းေတြဆိုုရင္လည္း ဒီထက္ ျမင့္မားတဲ႔ ရာထူးတာ၀န္ေတြ ၊ ရပိုုင္ခြင့္ေတြကိုု တိုုးျမွင့္ခံစားေစရပါမယ္။ ဒီအတြက္ လိုုအပ္တဲ႔ New Skill ေတြကိုုလည္း Update လုပ္ေပးလိုု႕ရပါတယ္။ ဒီကတစ္ဆင့္ ထပ္တိုုးတိုုးျပီး ေဆာင္ရြက္ေစလိုု႕ရပါတယ္။ ဒီေလာက္ဆိုုရင္ေတာ့ KPI နဲ႕ KRA အေၾကာင္းနဲ႕ ခ်ိတ္ဆက္ျပီး Learning and Development အပိုုင္းကိုု နားလည္ျပီလိုု႕ ထင္ပါတယ္ ။


#ထိန္လင္းေက်ာ္ (HR)

No comments: