ဗုဒၶစာေပသည္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တို႕အတြက္ အျမတ္ဆံုး တရားရတနာျဖစ္သည္။
ဗုဒၶေဟာၾကားခဲ့ေသာ တရားေတာ္ကို ဗုဒၶဘာသာ၀င္တိုင္း ယံုၾကည္ၾကသည္။ ရိုေသေလးစားၾကသည္။
လိုက္နာက်င့္ၾကံၾကသည္။ တတ္ႏိုင္သမွ် သေဘာေပါက္ေအာင္ ေလ့လာ ဖတ္ရႈၾကပါသည္။ သို႕ေသာ္ စာေရးသူ
သီရိလကၤာႏိုင္ငံတြင္ ေနထိုင္စဥ္က ဗုဒၶစာေပကို မယံုၾကည္ပါဘူး ဟုဆိုလာသူ တစ္ေယာက္ႏွင့္
ေတြ႕ခဲ့ရ၏။ သူမ သည္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မဟုတ္သျဖင့္လြတ္လပ္စြာေ၀ဖန္ေျပာဆိုႏိုင္ပါသည္။ ထို႕အတူ
စာေရးသူသည္လည္း ဗုဒၶဘာသာရဟန္းေတာ္ တစ္ပါးျဖစ္ေသာေၾကာင့္ တတ္ႏိုင္သမွ်ျပန္လည္ ေျဖရွင္းရန္တာ၀န္ရွိလာပါသည္။
သူမသည္ ခ်မ္းသာေသာ အာရွႏိုင္ငံတစ္ခုမွျဖစ္သည္။ သီရိလကၤာသို႕
လုပ္အားေပးတာ၀န္ျဖင့္ ေရာက္ရွိထမ္းေဆာင္ေနသူတစ္ဦးလည္း ျဖစ္ပါသည္။ စာေရးသူ၏ အတန္းေဖာ္မိတ္ေဆြမေလးက
ေခၚလာသျဖင့္ စာေရးသူေနထိုင္ရာ ကိုလံဘိုျမိဳ႕ မကုဋာရာမေက်ာင္းသို႕ ေရာက္လာခဲ့သည္။ ေဖာ္ေရြသူ၊
ရင္းႏွီးပြင့္လင္းသူ၊ ေပ်ာ္ရႊင္စြာ ေနတတ္သူျဖစ္ေၾကာင္း အကဲခတ္မိသည္။ ေရာက္တတ္ရာရာ ေျပာဆို
ၾကျပီး အျပန္တြင္ "အိႏၵိယကို အလည္သြားဦးမယ္၊ မွာစရာရွိရင္ မွာပါ" ဟုေျပာလာသည္။
"အိႏၵိယေရာက္ရင္ ဗုဒၶဂယာသို႕ေရာက္ေအာင္ သြားပါလား" ဟုေျပာသည္တြင္ "ဘာရွိလို႕လဲ"
ဟုေမးသည္။ စာေရးသူက "ဗုဒၶႏွင့္ပတ္သက္ေသာ အထြဋ္အျမတ္ေနရာတစ္ခုျဖစ္သည္။ ေစတီပုထိုးမ်ား
ရွိပါသည္" ဟုေျပာရာ "ကၽြန္မ အိႏၵိယသြားမွာက ျမိဳ႕ေတာ္ေဒလီရယ္၊ သာယာလွပတဲ့
ဘုံေဘျမိဳ႕ရယ္ကိုပါ။ ဗုဒၶဘာသာ ၀င္တစ္ေယာက္ မဟုတ္လို႕ ဗုဒၶဂယာေတာ့ ေရာက္ခ်င္မွေရာက္မယ္"
ဟုေျပာသျဖင့္ ဘာသာျခားတစ္ေယာက္ပါလားဟု သတိျပဳမိ လိုက္သည္။
စာေရးသူလည္း ေမ့ေမ့ေပ်ာက္ေပ်ာက္ေနခဲ့ရာ တစ္လေက်ာ္ေက်ာ္ခန္႕အၾကာတြင္
မိတ္ေဆြအမ်ိဳးသမီးက မစၥ....တစ္ေယာက္အၾကီး အက်ယ္ပူေဆြးေသာကေရာက္ေနတယ္။ ကူညီျပီးသက္သာေအာင္ေျပာေပးပါလား၊ခုလာခဲ့မယ္
ဟုဖုန္းဆက္ပါသည္။ သိပ္မၾကာခင္ပင္ သူတို႕ႏွစ္ေယာက္စာေရးသူ၏အခန္းသို႕ေရာက္လာၾကသည္။
မစၥ.....ကိုၾကည့္ရသည္မွာ အရင္တစ္ေခါက္ႏွင့္ မတူဘဲအမ်ားၾကီးေျပာင္းလဲသြားသျဖင့္
အံ့အားသင့္မိပါသည္။ သိသိသာသာ ပိန္ခ်ံဳး သြားေသာ ခႏၶာကိုယ္၊ ငိုထားသျဖင့္ မို႕ေမာက္ေနေသာ
မ်က္ခြံ၊ နီရဲေနေသာ မ်က္လံုးတို႕ျဖင့္ သနားစရာပင္ေကာင္းလွသည္။ သြက္ လက္ေသာ အမူအရာမ်ားလည္းေပ်ာက္သြားေလျပီ။
နဂိုက အရွည္ထားေသာဆံပင္ကိုလည္း ေခါင္းတံုးရိတ္ထားသျဖင့္ ျမင္ရသည္မွာ တစ္မ်ိဳးၾကီးျဖစ္ေနသည္။
"လြန္ခဲ့တဲ့ တစ္ပတ္ေလာက္က သူ႕ခ်စ္သူ ကားခ်င္းတိုက္ျပီး
ဆံုးသြားတယ္။ ဟိုႏိုင္ငံကေန တယ္လီဖုန္းဆက္ျပီး အေၾကာင္းၾကားတယ္။ အဲဒီသတင္း ၾကားျပီးကတည္းက
ငိုေနလိုက္တာ၊ မရပ္ေတာ့ဘူး။ အစားအေသာက္လည္း မစားဘူး။ ၾကာရင္ ဒုကၡေရာက္ေတာ့မယ္၊ အရွင္ဘုရား
သက္သာေအာင္ေျပာေပးပါဦး"
စာေရးသူ မိတ္ေဆြကေတာ့ အားကိုးတၾကီးေျပာလာေလျပီ။ သူမေရာက္လာတိုင္း
ဗုဒၶဘာသာအေၾကာင္း ေျပာျပေနက်ျဖစ္၍ အထင္ ၾကီးဟန္တူသည္။ တကယ့္အေရးတြင္မွအားမကိုးရဘူးဆိုလွ်င္
စာေရးသူ သိကၡာက်ေတာ့မည္။ ဗုဒၶဘာသာကိုလည္း အထင္ၾကီးေတာ့ မည္မဟုတ္။ သူမက ဘယ္လုိခံစားေနရသည္ကို
သိမွသာ အက်ိဳးအေၾကာင္း ေျပာႏိုင္ေပမည္။ ထို႕ေၾကာင့္ -
"မင္းက မင္းရဲ႕ခ်စ္သူကို အေတာ္ခ်စ္တယ္ ထင္တယ္"
ဟုစကားေထာက္ၾကည့္လိုက္သည္။
သူမကလည္း သူတို႕ႏွစ္ေယာက္ အလြန္ခ်စ္ၾကေၾကာင္း၊ ဒီကျပန္လွ်င္
အတူေနလက္ထပ္ရန္ စီစဥ္ထားေၾကာင္း၊ ျပန္ဖို႕လည္း ႏွစ္လ ခန္႕သာလိုေတာ့ေၾကာင္း၊ မေသခင္သံုးနာရီေလာက္တြင္
ဖန္းဆက္ေသးေၾကာင္း မ်က္ရည္က်ရင္းေျပာပါသည္။
"ကၽြန္မအေနနဲ႕ သူေသသြားျပီဆိုတာ ယံုကိုမယံုဘူး။ သူရွိေနေသးတယ္လို႕ပဲ
စိတ္ထဲ ထင္ေနတယ္။ သူ႕အေလာင္းကို သျဂႋဳဟ္လိုက္ျပီ။ ကၽြန္မ ျပန္သြားရင္ေတာင္ သူ႕ကိုမေတြ႕ႏိုင္ေတာ့ဘူးတဲ့။
ကၽြန္မ ဘယ္လိုလုပ္ျပီး လက္ခံလို႕ ရမွာလဲ"
သူမအေနျဖင့္ စကၠန္႕မလပ္ ေျပာင္းလဲေနေသာ သခၤါရသေဘာတရားမ်ားကို
မသိျမင္ပါ။ မထင္မွတ္ဘဲျဖစ္တတ္ေသာ ေသျခင္းသေဘာ ကိုလည္း သေဘာေပါက္ဟန္မတူပါ။
"မင္းအေနနဲ႕ လက္ခံသည္ျဖစ္ေစ၊ လက္မခံသည္ျဖစ္ေစ၊ မင္းခ်စ္သူကေတာ့
အမွန္တကယ္ေသသြားပါျပီ။ ဘယ္လိုပဲ ပူေဆြး၀မ္းနည္း ေနေပမဲ့ ျပန္ရွင္မလာေတာ့ပါဘူး။ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္
ဂရုစိုက္ပါ။ က်န္းမာေရး ထိခိုက္ေအာင္ မလုပ္ပါနဲ႕။ လူ႕ဘ၀မွာသူမရွိေတာ့ေပမဲ့ မင္းက ဆက္ျပီးလူ႕ဘ၀မွာ
ေနရဦးမယ္။ မငိုနဲ႕လို႕ေတာ့ မေျပာပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ မင္းငိုေပမဲ့ သူက သိခ်င္မွ သိေတာ့မွာ"
စာေရးသူ၏စကားကို သူမက သေဘာမက်ႏိုင္ေပ။ အသိအျမင္ ဗဟုသုတခ်င္းကလည္း
ကြာျခားသည္ မဟုတ္ပါလား။
"သူ ဘာျဖစ္လို႕ မသိရမွာလဲ။ သူေသျပီးရင္ေတာင္ သူ႕၀ိညာဥ္က
ကၽြန္မအနားမွာ အျမဲရွိေနမယ္။ ကၽြန္မ သူ႕အတြက္ ၀မ္းမနည္းဘဲ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ရႊင္ရႊင္ေနရင္
သူ တမလြန္ဘ၀က စိတ္ဆိုးေနမွာေပါ့၊ သူ သိေနတယ္ မဟုတ္လားဟင္"
"အဲဒီလိုတြက္ရင္ မင္းမွားေနမွာေပါ့။ မင္းငိုေနလို႕
သူသိခ်င္မွ သိေတာ့မယ္လို႕ ငါရဲရဲၾကီး ေျပာရဲတယ္။ တို႕ဗုဒၶစာေပအရ လူတစ္ေယာက္ ေသျပီးရင္
ျပန္ျဖစ္ႏိုင္တဲ့ဘ၀ ငါးမ်ိဳးရွိတယ္။ နတ္ဘ၀၊လူ႕ဘ၀၊ငရဲသားဘ၀၊ျပိတၱာဘ၀၊ တိရစၦာန္ဘ၀တဲ့။
အဲဒီအထဲမွာ နတ္ျဖစ္၊ျပိတၱာျဖစ္ ေနရင္ေတာ့ မင္းငိုေနတာ သူသိခ်င္သိလိမ့္မယ္။ တကယ္လို႕
လူျပန္ျဖစ္၊ ငရဲက်၊ တိရစၦာန္ျဖစ္ေနရင္ေတာ့ မသိေတာ့ဘူး။ မင္း စဥ္းစား ၾကည့္ လူျဖစ္ရင္လည္း
ဘ၀သစ္က အမိ၀မ္းမွာ ရက္သားပဲ ရွိဦးမယ္။ တိရစၦာန္ဆိုလည္း ဒီအတိုင္းပဲ။ ငရဲက်ေနရင္ေတာ့
ခံစားရတဲ့ဒုကၡ ေတြ မ်ားလြန္းလို႕ သူမင္းကို သတိေတာင္ ရႏိုင္မွာ မဟုတ္ဘူး။ မွန္တာေျပာရရင္
ဘ၀ျခားသြားတဲ့သူႏွစ္ေယာက္ျပန္ ဆက္စပ္မိဖို႕ဘဲ ခဲယဥ္းလြန္းပါတယ္"
သူမကစာေရးသူ၏စကားကိုအေသအခ်ာနားစိုက္ေထာင္ေနသျဖင့္ သေဘာေပါက္
လက္ခံသြားျပီဟု ထင္မိသည္။ သို႕ေသာ္ သူမက ဆက္ေျပာေသာ စကားမ်ားေၾကာင့္ စာေရးသူမွာ ေအာင့္သက္သက္
ျဖစ္သြားရသည္။
"အရွင္ဘုရား ဒါေတြ ဘယ္လိုလုပ္ျပီး သိတာလဲ"
"တို႕ဆရာ ဗုဒၶေဟာခဲ့လို႕ သိတာေပါ့။ ဒီအေၾကာင္းေတြ
ဗုဒၶစာေပမွာ ရွိေနတယ္။ က်က္မွတ္ေလ့လာထားလို႕ သိတာေပါ့" ဟု စာအုပ္စင္ ၾကီးကို လက္ညွိဳးထိုးျပကာ
ေျပာလိုက္ပါသည္။
"အရွင္ဘုရား ဗုဒၶစာေပဆိုတာ ဒီစာအုပ္ေတြကို ေျပာတာမဟုတ္လား။
စာအုပ္ေတြကို ဘယ္လိုယံုရမွာလဲ။ မွန္မမွန္ ဘယ္လိုသိမွာလဲ။ အရွင္ဘုရားကေကာ မွန္တယ္လို႕
အာမခံႏိုင္သလား" ဟုေစာဒကတက္ကာ ေျပာလာေတာ့သည္။
လာျပန္ေခ်ျပီ။ တစ္ခုရွင္းလို႕မွ် မျပီးေသး တစ္ခုဆင့္လာျပန္သည္။
သူမက လြယ္လြယ္ေျပာေသာ္လည္း အေရးၾကီးလွသည္။ မယံုၾကည္ သူကို မည္သုိ႕ေျပာရမည္နည္း။ ယုတၱိနည္းက်က်
မျငင္းႏိုင္ေအာင္ ေျဖဆိုမွသာ လက္ခံလိမ့္မည္။ဒီလိုအေမးမ်ိဳးျမန္မာျပည္မွာ ေနစဥ္က တစ္ခါမွ်
အေမးမခံခဲ့ရ။ အတူပါလာသူမိတ္ေဆြကလည္း ဘာေျပာမည္နည္းဟု အကဲခတ္ေနသည္။ သူတို႕ႏွစ္ေယာက္စလံုး
ဗုဒၶစာေပကို ေလ့လာဖူးသူမ်ား မဟုတ္ၾက။ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ား မဟုတ္ၾက။ မိမိက ေက်နပ္လက္ခံေအာင္
ရွင္းျပႏိုင္လွ်င္ သူတို႕ဗုဒၶဘာသာကို စိတ္၀င္ စားလာၾကလိမ့္မည္။
"မင္းတို႕က ဗုဒၶအဆံုးအမနဲ႕မထိေတြ႕ဖူးေတာ့ မယံုၾကည္ၾကဘူးေပါ့။
ဗုဒၶစာေပဆိုတာ စာအုပ္ထဲေရာက္ေနတဲ့ ဗုဒၶရဲ႕အဆံုးအမေတြပါပဲ။ ေရွးတုန္းကေတာ့ ႏႈတ္တက္အာဂံုေဆာင္ျပီး
ဆရာကေန တပည့္ကို လက္ဆင့္ကမ္းေပးခဲ့ၾကတယ္။ ခုမွ အလြယ္တကူေလ့လာႏိုင္ေအာင္ စာအုပ္ထဲ ပံုႏွိပ္ေဖာ္ျပခဲ့တာေပါ့။
အၾကိမ္ၾကိမ္လည္း စစ္ေဆး သုတ္သင္ျပီးသားပါ"
"မွန္မမွန္သိႏိုင္တဲ့နည္းေပးပါမယ္။ ကိုယ္တုိင္မွန္တယ္ဆိုမွ
လက္ခံယံုၾကည္ေပါ့။ တိုေပ၊က်ဥ္းေပမဲ့လို႕ ဗုဒၶစာေပ တစ္ရပ္လံုးကို ကိုယ္စား ျပဳတဲ့ အဆံုးအမေလးတစ္ခုက
-
'သဗၺပါပႆ
အကရဏံ၊ ကုသလႆ ဥပသမၸဒါ၊ သစိတၲ ပရိေယာဒါပနံ၊ ဧတံ ဗုဒၶါန သာသနံ' တဲ့။
၁။
မေကာင္းမႈမွန္သမွ် မလုပ္နဲ႕။
၂။
ေကာင္းတာေတြကို ဆတက္ထမ္းပိုး တိုးျပီးလုပ္ပါ။
၃။
မိမိစိတ္ကို ျဖဴစင္သန္႕ရွင္းေအာင္ထားပါတဲ့။"
" ဒီအထဲမွာ မေကာင္းမႈဆိုတာက သူတစ္ပါးအသက္ကို သတ္ျခင္း၊
သူတစ္ပါးဥစၥာ မတရားယူျခင္း၊ ကာမဂုဏ္ကို လြန္က်ဴးလိုက္စားျခင္း ဆိုတဲ့ ကိုယ္နဲ႕ျပဳတဲ့
ကာယကံသံုးမ်ိဳးပါ။ လိမ္ညာေျပာဆိုျခင္း၊ခ်စ္ခင္သူေတြမုန္းသြားေအာင္ ကုန္းစကားေျပာဆိုျခင္း၊
ၾကမ္းတမ္းရိုင္းစိုင္း တဲ့ စကားေတြကိုေျပာျခင္း၊ အတင္းအဖ်င္းေျပာဆိုျခင္း၊ ႏႈတ္နဲ႕ေျပာတဲ့
၀စီကံေလးပါး။ သူမ်ားစည္းစိမ္ကို မမွန္မကန္လိုခ်င္ျခင္း၊ စိတ္ဆိုး ေဒါသထြက္ျခင္း၊ အမွန္မသိျခင္းဆိုတဲ့
မေနာကံသံုးပါး။ အားလံုးေပါင္း ဆယ္ပါးပါ၀င္တယ္။
ဒီအထဲမွာ ေကာင္းတာတစ္ခုမွ မပါဘူး မဟုတ္လား။ ကိုယ့္အတြက္ေရာ သူမ်ားအတြက္ေရာ ဘာတစ္ခုမွ
မေကာင္းလို႕ တို႕ဗုဒၶက မလုပ္ၾကပါနဲ႕လို႕ေျပာခဲ့တာပါ။"
"တည္ျငိမ္ေအးခ်မ္းတဲ့ လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ဘ၀ကို ကုန္ကုန္ေျပာရရင္
လူ႕ေလာကၾကီးတစ္ခုလံုးကို ပ်က္စီးသြားေစႏိုင္တာေတြျဖစ္လို႕ မေကာင္းမႈလို႕ေျပာတာပါ။ မင္းတို႕ကိုယ္တိုင္စဥ္းစားျပီးေျဖ။
ေကာင္းသလား၊ မေကာင္းဘူးလား၊လုပ္သင့္သလား၊ မလုပ္သင့္ဘူး လားဆိုတာ"
"မေကာင္းပါဘူး၊ မလုပ္သင့္ပါဘူး"
"ဒါဆို နံပါတ္(၂)အခ်က္ကို ေျပာျပမယ္။ ေစာေစာကေျပာခဲ့တဲ့မေကာင္းမႈေတြရဲ႕
ဆန္႕က်င္ဘက္ျဖစ္တဲ့ ေကာင္းတာေတြကိုလုပ္ပါ။ ေပးကမ္းစြန္႕ၾကဲပါ။ ကိုယ္က်င့္တရား ထိန္းသိမ္းပါ၊
ဒုကၡေရာက္သူေတြကို ကူညီေစာင့္ေရွာက္ပါ ဆုိတာေတြဟာ ေကာင္းသလား၊ မေကာင္းဘူးလား၊ လုပ္သင့္သလား၊
မလုပ္သင့္ဘူးလား၊ ၾကိဳက္သလိုေျဖပါ"
"ေကာင္းပါတယ္၊ လုပ္သင့္ပါတယ္"
"နံပါတ္(၃)အခ်က္အေနနဲ႕ စိတ္ကိုျဖဴစင္ေအာင္ထားဆိုတာအလြယ္ေျပာရရင္
သူမ်ား မေကာင္းၾကံတဲ့စိတ္၊ မရိုးသားေကာက္က်စ္တဲ့ စိတ္၊ မနာလို၀န္တိုတဲ့စိတ္၊ သတ္ျဖတ္ညွင္းဆဲခ်င္တဲ့စိတ္ေတြ
မျဖစ္ေအာင္ထိန္းသိမ္းျပီးေတာ့ ျဖဴစင္သန္႕ရွင္းတဲ့စိတ္၊ ေကာင္းက်ိဳးလို လားတဲ့ စိတ္မ်ိဳးေတြ
ျဖစ္ေနေအာင္ ၾကိဳးစားပါလို႕ တို႕ဗုဒၶက ေဟာခဲ့ပါတယ္"
"မင္းတို႕အေနနဲ႕ ကိုယ္တိုင္ဆံုးျဖတ္ပါ။ ဒါေတြဟာ ဗုဒၶအဆံုးအမေတြပါပဲ။
ဗုဒၶစာေပထဲမွာ ဒါမ်ိဳးေတြ အမ်ားၾကီးရွိပါတယ္။ ဒါ့ထက္ ေကာင္းတာေတြလည္း အမ်ားၾကီးပါပဲ။
မင္းတို႕အေနနဲ႕ ဘယ္လို သေဘာရသလဲ မွန္မမွန္ေပါ့"
" မွန္ပါတယ္၊ လက္ခံစရာလည္း ေကာင္းပါတယ္"
စာေရးသူသည္ သူတို႕နားလည္ေလာက္မည့္ ဗုဒၶအဆံုးအမမ်ားကို ေရြးခ်ယ္ကာ
ရွင္းျပလိုက္ပါသည္။ သူတို႕လည္း သေဘာက်လက္ခံ သြားသည္။ ၀မ္းနည္းပူေဆြးေနသူလည္း အနည္းငယ္
သက္သာသြားဟန္ရွိသည္။ ဒါေပမဲ့ သူတို႕ကိုေျပာလိုက္သည္မွာ ဗုဒၶဘသာ၀င္ မွန္သမွ် သိထားၾကေသာ
အနည္းငယ္ေသာ တရားေလးသာ ျဖစ္ပါေတာ့သည္။
ဓမၼဒူတ
ေဒါက္တာ အရွင္ပညိႆရ
B.A
(Myanmar), M.A (Srilanka), Ph.D (India).
Note:
ေဒါက္တာ အရွင္ပညိႆရ - ဘာသာမဲ့သူေလး တရားစာအုပ္ငယ္ေလးမွ
No comments:
Post a Comment