------ ------ ----- -----
ဟိုေနရာမွာလည္းစီခနဲ၊ သည္ေနရာမွာလည္း ညံခနဲ၊ တိုးတိုးတမ်ိဳး၊ က်ယ္က်ယ္တမ်ိဳး ေျပာေနၾကသည္မွာ ေတာေရာၿမိဳ့ေရာ ေနရာအႏွံ့ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ နိုင္ငံတကာတရား႐ုံး(အိုင္စီေဂ်)သို့သြား၍ အမွုရင္ဆိုင္မည့္အေၾကာင္း ျဖစ္ေပသည္။ တနိုင္ငံလုံး ယခုတေလာ တအိုင္တည္းအိုင္၍ တစီတည္းစီကာ တေဂ်တည္း ေဂ်ေနၾကကုန္သည္တကား။
အိုင္စီေဂ် ဆိုတာဘာလဲ
အိုင္စီေဂ်ဆိုတာကေတာ့ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာတရား႐ုံး (International Court of Justice) ကို ေခၚတာပါ။ ကမၻာ့ခုံ႐ုံးလို့လည္း ေခၚၾကတယ္။ ကုလသမဂၢအဖြဲ႕ႀကီးရဲ့ ပင္မတရားေရးအဖြဲ႕အစည္းႀကီးပါ။ အိုင္စီေဂ်ရဲ့ တာဝန္ကေတာ့ နိုင္ငံအခ်င္းခ်င္းျဖစ္ပြားတဲ့ ဥပေဒေၾကာင္းဆိုင္ရာအျငင္းပြားမွုေတြကို ေျဖရွင္းေပးရတာမ်ိဳး၊ ကုလသမဂၢအဖြဲ႕ႀကီးက လႊဲအပ္ေပးလာတဲ့ ဥပေဒေၾကာင္းဆိုင္ရာကိစၥေတြအေပၚ အႀကံေပးခ်က္တင္ျပ ေပးရတာမ်ိဳးလုပ္ရပါတယ္။ အဖြဲ႕ရဲ့တည္ေနရာဟာ ကုလသမဂၢဌာနခ်ဳပ္ရွိရာ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု နယူးေယာက္ၿမိဳ့မွာမထားဘဲ နယ္သာလန္နိုင္ငံ သဟိတ္ဂ္ (The Hague) ၿမိဳ ့မွာတည္ရွိတာက ထူးျခားခ်က္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဘက္မလိုက္တဲ့သေဘာမ်ိဳးနဲ႔ ဒီလိုထားတယ္ထင္ပါတယ္။ အိုင္စီေဂ်ကို ၁၉၄၅ ဇြန္လ ၁၆ ရက္ေန႔မွာ စတင္တည္ေထာင္ပါတယ္။ အိုင္စီေဂ်မွာ နိုင္ငံတကာက ထင္ရွားတဲ့တရားသူႀကီး ၁၅ ဦးပါဝင္ၿပီး တရားသူႀကီးမ်ားရဲ့သက္တမ္းဟာ ၉ ႏွစ္ျဖစ္ပါတယ္။ လက္ရွိအိုင္စီေဂ်ဥကၠ႒ကေတာ့ ဆိုမာလီနိုင္ငံသား ဥပေဒပညာရွင္ အဗၺဒူကာဝီယူဆြတ္ (Abdulqawi Yusuf ) ျဖစ္ပါတယ္။ အိုင္စီေဂ် ဒုတိယဥကၠ႒ကေတာ့ တ႐ုတ္နိုင္ငံက ဥပေဒပညာရွင္ ဇူဟန္ရွင္း (Xue Hanqin) ဆိုတဲ့ အမ်ိဳးသမီး ျဖစ္ပါတယ္။ အိုင္စီေဂ်မွာ အမ်ိဳးသမီးတရားသူႀကီး သုံးဦးပါၿပီး အမ်ိဳးသား ၁၂ ဦးပါပါတယ္။
ျမန္မာဟာ အိုင္စီေဂ် (ICJ) အဖြဲ႕ဝင္ျဖစ္သလား
ကုလသမဂၢအဖြဲ႕ဝင္တိုင္းဟာ နိုင္ငံတကာတရား႐ုံး (ICJ) ရဲ့ အဖြဲ႕ဝင္ အလိုလိုျဖစ္ၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သီးျခားလက္မွတ္ထိုးစရာမလိုဘဲ ျမန္မာနိုင္ငံဟာ ကုလသမဂၢကိုဝင္ထားတာနဲ႔ အိုင္စီေဂ်အဖြဲ႕ဝင္နိုင္ငံ အလိုလိုျဖစ္လာပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ အိုင္စီေဂ်အဖြဲ႕ဝင္ ၁၉၃ နိုင္ငံရွိပါတယ္။ ျမန္မာလည္း ပါပါတယ္။
အိုင္စီေဂ် (ICJ) နဲ႔ အိုင္စီစီ (ICC) ဘာကြာပါသလဲ
အိုင္စီေဂ်ဆိုတာ နိုင္ငံတနိုင္ငံခ်င္းအေပၚမွာ တရားစြဲတာ၊ စစ္ေဆးတာ၊ ၾကားနာတာေတြကိုလုပ္တဲ့ ေနရာျဖစ္ၿပီး လူပုဂၢိဳလ္တေယာက္ခ်င္းအေပၚမွာ တရားစြဲတဲ့အလုပ္ကို မလုပ္ပါဘူး။ နိုင္ငံအခ်င္းခ်င္း အျငင္းပြားၾကတာကိုပဲ ေျဖရွင္းတဲ့အလုပ္ကိုလုပ္တဲ့ တရား႐ုံးျဖစ္ပါတယ္။ ေလာေလာဆယ္မွာ ႏွစ္နိုင္ငံျမစ္ေရခြဲ ေဝယူတဲ့ကိစၥမွာ တရားမၽွတမွုမရွိဘူးဆိုၿပီး ဘိုလီးဘီးယားနိုင္ငံက ခ်ီလီနိုင္ငံကို အိုင္စီေဂ်တရား႐ုံးမွာ အမွုဖြင့္တိုင္ၾကား ထားပါတယ္။ အိုင္စီစီ (ICC) လို့ ေခၚတဲ့ နိုင္ငံတကာရာဇဝတ္ခုံ႐ုံး (International Criminal Court) ကေတာ့ လူပုဂၢိဳလ္တေယာက္ခ်င္းအေပၚမွာ ရာဇဝတ္ေၾကာင္းအရ တရားစြဲတဲ့႐ုံးေပါ့။ ဒါေၾကာင့္ အိုင္စီစီ (ICC) တရား႐ုံးက စုံစမ္းစစ္ေဆးေလသမၽွကိစၥေတြဟာ ျမန္မာနိုင္ငံကို စုံစမ္းစစ္ေဆးတာမဟုတ္ဘဲ အတိုင္အေတာခံရတဲ့ လူတေယာက္၊ ႏွစ္ေယာက္ကိုမူတည္ၿပီး စုံစမ္းစစ္ေဆးတာျဖစ္တယ္၊ နိုင္ငံကို စစ္ေဆးတာမဟုတ္တဲ့အေၾကာင္း သိေစခ်င္ပါတယ္လို့ ICJ အႀကီးတန္းဥပေဒအႀကံေပး ကင္းစေလအေဘာ့က ေျပာခဲ့ဖူးပါတယ္။ အလြယ္မွတ္ရရင္ အိုင္စီေဂ်ဟာ နိုင္ငံကိုအေရးယူၿပီး အိုင္စီစီကေတာ့ လူကိုအေရးယူပါ တယ္။ ေလာေလာဆယ္ေတာ့ ျမန္မာနိုင္ငံကို အိုင္စီေဂ်မွာ အတိုင္ခံထားရၿပီး ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွူးႀကီးမင္းေအာင္လွိုင္နဲ႔ စစ္အရာႀကီးအခ်ိဳ့ကိုေတာ့ အိုင္စီစီတရား႐ုံးမွာ စြဲခ်က္တင္နိုင္ဖို့ နိုင္ငံအခ်ိဳ့နဲ႔ အိုင္စီစီအဖြဲ႕ဝင္နိုင္ငံအခ်ိဳ့က ႀကိဳးပမ္းေနၾကပါတယ္။
ျမန္မာနိုင္ငံဟာ ICC အဖြဲ႕ဝင္နိုင္ငံ မဟုတ္လို့ ICC က တရားစြဲခြင့္ရွိပါသလား
ေရာမစာခ်ဳပ္ (Rome Statute) လို့ ေခၚတဲ့စာခ်ဳပ္မွာ ျမန္မာနိုင္ငံဟာ လက္မွတ္ထိုးမထားတဲ့အတြက္ ICC အဖြဲ႕ဝင္မဟုတ္တာေၾကာင့္ ျမန္မာနိုင္ငံက လူပုဂၢိဳလ္တစုံတေယာက္ကို အိုင္စီစီတရား႐ုံးက စီရင္ပိုင္ခြင့္မရွိ ဘူးလို့ ျမန္မာနိုင္ငံဘက္က ေတာက္ေလၽွာက္ေျပာလာခဲ့ပါတယ္။ နိုင္ငံအခ်ိဳ့ကေတာ့ ျမန္မာနိုင္ငံဟာ အိုင္စီစီအဖြဲ႕ဝင္နိုင္ငံမဟုတ္ေပမဲ့၊ ျမန္မာက က်ဴးလြန္လိုက္လို့ ဘဂၤါလီေတြထြက္ေျပးလာၾကတဲ့ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ နိုင္ငံဟာ အိုင္စီစီအဖြဲ႕ဝင္နိုင္ငံျဖစ္တာမို့ ဒီကိစၥ (ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ကိုထြက္ေျပးလာရတဲ့ မူဆလင္ေတြကိစၥ)မွာ ႁခြင္းခ်က္အျဖစ္ စစ္ေဆးစီရင္ပိုင္ခြင့္ရွိတယ္လို့ အခိုင္အမာဆိုေနၾကပါတယ္။ ICJ အႀကီးတန္းဥပေဒအႀကံေပး ပုဂၢိဳလ္ ကင္းစေလအေဘာ့က-
''ဥပမာ၊ နိုင္ငံတနိုင္ငံကေန ေသနတ္နဲ႔ပစ္လိုက္လို့ ဟိုဘက္နယ္စပ္မွာရွိတဲ့ လူတေယာက္ ေသတယ္ဆိုပါစို့၊ ေသနတ္ပစ္တာဟာ ဒီဘက္နိုင္ငံျဖစ္ေပမဲ့ နစ္နာသူဟာ ဟိုဘက္နိုင္ငံမွာရွိတာေၾကာင့္ နစ္နာသူက အိုင္စီစီအဖြဲ႕ဝင္နိုင္ငံျဖစ္ရင္ စစ္ေဆးစီရင္ပိုင္ခြင့္ရွိသြားၿပီ''လို့ ဆိုပါတယ္။ သူက ဆက္ေျပာတာက ''တကယ္ ေတာ့ အိုင္စီစီရာဇဝတ္ခုံ႐ုံးဆိုတာ သက္ဆိုင္ရာနိုင္ငံက ရာဇဝတ္ေကာင္ကို ဘာမွအေရးမယူဘဲ လႊတ္ထားတဲ့အခါမွ နိုင္ငံတကာက ဝင္ပါရတာပါ။ သက္ဆိုင္ရာနိုင္ငံက စံခ်ိန္စံႏွုန္းနဲ႔ညီတဲ့ စုံစမ္းစစ္ေဆးေရး အဖြဲ႕ဖြဲ႕ၿပီး နိုင္ငံတကာ စံႏွုန္းေတြနဲ႔အညီ စုံစမ္းစစ္ေဆးမယ္ဆိုရင္ အိုင္စီစီက ဘာမွဝင္ပါစရာေတာင္ မလိုပါဘူး''လို့ ဆိုပါတယ္။
ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္နဲ႔ ICC/ICJ တိုက္ရိုက္သက္ဆိုင္သလား
တကယ္တမ္းေျပာရရင္ အိုင္စီစီ (ICC) အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ရာဇဝတ္ခုံ႐ုံးမွာ တရားစြဲခံရမယ့္စာရင္းထဲမွာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ မပါပါဘူး။ စစ္ေခါင္းေဆာင္အခ်ိဳ့ပဲ ပါဝင္တာျဖစ္ပါတယ္။ ၂ဝ၁၇ ၾသဂုတ္လ ARSA အၾကမ္းဖက္တိုက္ခိုက္မွုအၿပီး ျပဳလုပ္ခဲ့တဲ့နယ္ေျမရွင္းလင္းေရး၊ အၾကမ္းဖက္ႏွိမ္နင္းေရးစစ္ဆင္ေရးေတြမွာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ဟာ ျပည္ထဲေရးဝန္ႀကီးလည္းမဟုတ္၊ ကာကြယ္ေရးဝန္ႀကီးလည္းမဟုတ္၊ နယ္စပ္ေရး ရာဝန္ႀကီးလည္းမဟုတ္၊ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္လည္းမဟုတ္လို့ တပ္မေတာ္ကိုတိုက္ရိုက္ကြပ္ကဲ ညႊန္ၾကား အမိန႔္ေပးခြင့္မရွိပါ။ ၂ဝဝ၈ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ၂ဝ(ခ)မွာ ''တပ္မေတာ္သည္ တပ္ပိုင္းဆိုင္ရာကိစၥ အားလုံးကို လြတ္လပ္စြာစီမံခန႔္ခြဲ စီရင္ေဆာင္ရြက္ပိုင္ခြင့္ရွိသည္''လို့ ပါပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အိုင္စီစီကစြပ္စြဲေန သမၽွ လူသားမ်ိဳးႏြယ္အေပၚ က်ဴးလြန္ေသာရာဇဝတ္မွုတို့၊ လူမ်ိဳးတုံးသတ္ျဖတ္မွုတို့၊ အစုလိုက္အျပဳံလိုက္ သတ္ျဖတ္မွုတို့စတဲ့ စြပ္စြဲခ်က္ေတြမွာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကိုထည့္သြင္းတရားစြဲတာ မရွိသလို၊ သမၼတ ဦးထင္ေက်ာ္၊ ဦးဝင္းျမင့္တို့ကိုလည္း အိုင္စီစီကိုတိုင္တဲ့အထဲမွာမပါပါ။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ဟာ အိုင္စီစီ အမွုေတြနဲ႔ ပတ္သက္စရာမလိုေအာင္ကို ကင္းလြတ္ပါတယ္။ ICJ ကေတာ့ နိုင္ငံကိုစြဲတာျဖစ္ပါတယ္။
နိုင္ငံေတာ္ဆိုတာ ဘာလဲ
နိုင္ငံေတာ္ဆိုတာ အတိုခ်ဳပ္ေျပာရရင္
၁။ နိုင္ငံတနိုင္ငံရဲ့ ကမၻာကလက္ခံတဲ့ တိက် တဲ့ နယ္နိမိတ္ပိုင္နက္နယ္ေျမ (Territory)
၂။ အဲဒီနိုင္ငံမွာ ေနထိုင္တဲ့ (ဒါမွမဟုတ္) အဲဒီနိုင္ငံရဲ့ နိုင္ငံသားျဖစ္သူမ်ားရဲ့ လူဦးေရ (Po-pulation)
၃။ အစိုးရ (Government)
၄။ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ (Sovereignty) ဆိုတဲ့ အခ်က္ေလးခ်က္ျဖစ္တယ္။ နိုင္ငံေတာ္ကို တရားစြဲခံရတယ္ဆို တာ အဲဒီေလးခ်က္ကို တရားစြဲခံရတာပဲ။ ဒါ့ေၾကာင့္ ျမန္မာနိုင္ငံကို ဂမ္ဘီယာနိုင္ငံက အိုင္စီေဂ်မွာ တရားစြဲ တယ္ဆိုတာ တကယ္တမ္းက်ရင္ (၁) ျမန္မာနိုင္ငံသားအားလုံးကို တရားစြဲတာပဲ။ (၂) ျမန္မာအစိုးရကို တရားစြဲတာပဲ။ (၃) ျမန္မာနိုင္ငံရဲ့ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာကိုတရားစြဲခံရတာပဲျဖစ္တယ္။ ဒါဟာ NLD ကိုစြဲတာ မဟုတ္ဘူး၊ ႀကံ့ခိုင္ေရးကိုစြဲတာမဟုတ္ဘူး။ အဖြဲ႕အစည္းတခုကိုစြဲတာမဟုတ္ဘူး။ နိုင္ငံကိုစြဲတာျဖစ္တယ္။
နိုင္ငံေတာ္မွာ တပ္မေတာ္ပါသလား
နိုင္ငံေတာ္ရဲ့ အဓိပၸာယ္မွာ တပ္မေတာ္ကိုလိုက္ရွာရင္ ေတြ႕မွာမဟုတ္ဘူး။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ နိုင္ငံတကာက လက္ခံထားတာက တပ္မေတာ္ဆိုတာ အစိုးရရဲ့လက္ေအာက္ခံအစိတ္အပိုင္းတရပ္ပဲ။ အစိုးရ လို့ဆိုလိုက္တာနဲ႔ က်န္းမာေရးဝန္ႀကီးဌာနပါသလို၊ ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနပါသလို ကာကြယ္ေရးဝန္ႀကီးဌာနနဲ႔ တပ္မေတာ္ဟာ အစိုးရလက္ေအာက္မွာ ပါေနရမွာမို့လို့ တပ္မေတာ္ကို သီးျခားစာရင္းထဲမွာ ထည့္မထားတာပါ။ နိုင္ငံေတာ္ရဲ့ အဓိပၸာယ္ ၄ ရပ္မွာ အစိုးရဆိုတာပါမယ္။ အဲဒီအစိုးရလက္ေအာက္မွာမွ တပ္ မေတာ္ကရွိရမွာမို့ တပ္မေတာ္ကို သီးျခားထည့္ျပ မထားတာပါ။ ဒါက ကမၻာ့အစဥ္အလာပါ။ ျမန္မာျပည္မွာေတာ့ ၂ဝဝ၈ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒအရ တပ္မေတာ္ဟာ သီးျခားလုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြရေနၿပီး နိုင္ငံေတာ္အဂၤါရပ္ဟာ ၄ ခု မဟုတ္ဘဲ ၅ ခုလိုလိုျဖစ္ေနတာပါ။ ဒါေပမဲ့ အားတက္စရာေတာ့ ၾကားရပါတယ္။ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ တရား႐ုံး(ွုဃဲ)တြင္ ျမန္မာအေပၚ တရားစြဲဆိုထားမွုကိုရင္ဆိုင္ရာ၌ တပ္မေတာ္က နိုင္ငံေတာ္အစိုးရ၏ ဦးေဆာင္မွုေအာက္တြင္ လိုက္နာေဆာင္ရြက္မည္ျဖစ္ေၾကာင္း တပ္မေတာ္ဒုတိယစစ္ဥပေဒခ်ဳပ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ေသာင္းနိုင္ကေျပာၾကားလိုက္တဲ့ သတင္းကိုၾကားရပါတယ္။ ၂၄-၁၁-၂ဝ၁၉ ေန႔က ေနျပည္ေတာ္ရွိ တပ္မေတာ္စစ္သမိုင္းျပတိုက္မွာက်င္းပတဲ့ တပ္မေတာ္ရဲ့ ပုံမွန္သတင္းစာရွင္းလင္းပြဲမွာ တပ္ဘက္က ေျပာၾကားခဲ့တာပါ။
တပ္မေတာ္ဟာ အစိုးရရဲ့ဦးေဆာင္မွုေအာက္မွာ လိုက္နာေဆာင္ရြက္မယ္ဆိုတာ ေကာင္းတဲ့ကိစၥပါ။ ျဖစ္သင့္ျဖစ္ထိုက္တဲ့ကိစၥပါ။ ဒါေပမဲ့ မရွင္းတာက ဒီတရားစြဲခံရတဲ့ (ICJ) ကိစၥအေပၚမွာပဲ တပ္ဟာ အစိုးရရဲ့ဦးေဆာင္မွုေအာက္မွာေနမွာလား။ က်န္တဲ့ကိစၥေတြအားလုံး၊ ကာကြယ္ေရးကိစၥေတြအားလုံးမွာ တပ္ဟာ အစိုးရလက္ေအာက္မွာေနမွာလားဆိုတာ သိပ္ၿပီးမရွင္းလွပါဘူး။ တကယ္ကေတာ့ ေရြးေကာက္ခံ အရပ္သားအစိုးရရဲ့ စီမံခန႔္ခြဲမွုလက္ေအာက္မွာ စစ္တပ္က တာဝန္ထမ္းေဆာင္ၾကရတာ နိုင္ငံတကာ ဒီမိုကေရစီစံႏွုန္းေတြပါပဲ။ ဘယ္ဒီမိုကေရစီနိုင္ငံမွာမွ တပ္မေတာ္ဟာ သီးျခားကင္းလြတ္ၿပီး ပုဒ္မ ၂ဝ(ခ)လို အခြင့္အေရးကင္းလြတ္ခ်က္ေတြ ယူေလ့မရွိပါ။ ဒီမိုကေရစီနိုင္ငံေတြမွာသာမက တ႐ုတ္နိုင္ငံလို ကြန္ျမဴနစ္ နိုင္ငံမွာေတာင္ အစိုးရလို့ေျပာရင္ စစ္တပ္ဟာ ပါၿပီးသားျဖစ္ပါတယ္။ ျမန္မာျပည္မွာလည္း အဲဒီလိုျဖစ္ဖို့ဆိုရင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေသာင္းနိုင္တို့ဘက္က စကားေတြနဲ႔သာမဟုတ္ဘဲ ၂ဝဝ၈ အေျခခံဥပေဒမွာ သီးျခားကင္းလြတ္ျပ႒ာန္း ခ်က္ေတြျဖစ္တဲ့ ပုဒ္မေတြ (ဥပမာ ပုဒ္မ ၂ဝ(ခ)၊ ၂ဝ(ဂ)၊ ၆ဝ-ခ/၃၊ ၁ဝ၉(ခ)၊ ၁၄၁(ခ)၊ ၂၃၂-ခ/၂၊ ၃၃၈)ကို ျပင္ဆင္ဖ်က္သိမ္းသင့္တာေတြကို ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံ ဥပေဒျပင္ဆင္ေရးလုပ္ငန္းေတြမွာ ပူးေပါင္းလုပ္ ေဆာင္သင့္ပါတယ္။ အဲဒါဆိုရင္ တပ္မေတာ္ဟာ အစိုးရရဲ့ဦးေဆာင္မွုေအာက္မွာ လိုက္နာေဆာင္ရြက္ေန တယ္ဆိုတာ အေျပာမဟုတ္၊ အလုပ္နဲ႔ အသက္ဝင္လာမွာျဖစ္ပါတယ္။
အဲဒီလိုျဖစ္လာရင္ အစိုးရကသတ္သတ္၊ တပ္မေတာ္ကသတ္သတ္ ေဆာင္ရြက္ေနတဲ့လုပ္ငန္းေတြ အားလုံးတေပါင္းတည္းျဖစ္သြားၿပီး တိုင္းျပည္ပိုေကာင္းသြားမွာပါ။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းဟာ ေအာင္ဆန္း- အက္တလီစာခ်ဳပ္သြားခ်ဳပ္တုန္းကေရာ၊ ပင္လုံစာခ်ဳပ္ သြားခ်ဳပ္တုန္းကေရာ အရပ္သားအစိုးရေခါင္းေဆာင္ အေနနဲ႔သြားေရာက္ခဲ့တာျဖစ္ၿပီး ေဆြးေႏြးမွုေတြမွာ တပ္မေတာ္က သီးသန႔္ပါဝင္ျခင္းမရွိပါဘူး။ ဦးေအာင္ ဆန္းက အစိုးရေခါင္းေဆာင္အေနနဲ႔ ဆုံးျဖတ္ခဲ့တာေတြကို တပ္မေတာ္ကပါ တပါတည္းလက္ခံခဲ့တာပါ။ ဆိုလိုတာက အစိုးရမွာသာ အလုံးစုံအာဏာရွိခဲ့မယ္ဆိုရင္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးတာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ဝန္ႀကီး အဖြဲ႕ဖြဲ႕တာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ လႊတ္ေတာ္ေခၚတာပဲျဖစ္ျဖစ္ အစိုးရကသတ္သတ္၊ တပ္မေတာ္ကသတ္သတ္ျဖစ္ ေနစရာမလိုေတာ့ဘဲ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေသာင္းနိုင္ေျပာသလို တပ္မေတာ္ကအစိုးရဦးေဆာင္မွုေအာက္မွာ လိုက္နာေဆာင္ရြက္လိုက္႐ုံပါပဲ။ အဲဒါဆိုရင္ နိုင္ငံတကာက အျမင္ရွင္းမွာျဖစ္သလို၊ အစိုးရအေနနဲ႔လည္း အလုပ္လုပ္ရတာပိုၿပီး ရွင္းလင္းလြယ္ကူလာမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ နိုင္ငံတကာက တရားစြဲတာေတြ ဘာေတြ ျဖစ္လာရင္လဲ တပ္မေတာ္အရာရွိေတြကို စြဲဆိုတာေတြ ျဖစ္မလာနိုင္ေတာ့ဘဲ၊ အရပ္သားအစိုးရကပဲ တာဝန္ယူရ တာဝန္ခံရေတာ့မွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ျမန္မာဘက္က ခုခံေခ်ပသင့္တဲ့လမ္းေၾကာင္း
ျမန္မာဟာ ဘယ္သူ႔ကိုမွ မသတ္ခဲ့ပါဘူး။ စစ္ဆင္ေရးေတြဟာလည္း ARSA အၾကမ္းဖက္အဖြဲ႕ကိုသာ ဦးတည္တိုက္ခိုက္တာေၾကာင့္ အလြန္အျပစ္ကင္းစင္ပါတယ္ဆိုတဲ့ လမ္းေၾကာင္းမ်ိဳး ေဒၚေအာင္ဆန္း စုၾကည္ေျပာခဲ့ရင္ အမွုမွာသက္သာရာရဖြယ္ မျမင္ပါဘူး။ ေျပာသင့္တာက ျမန္မာနိုင္ငံ ရခိုင္ျပည္နယ္မွာ အၾကမ္းဖက္ႏွိမ္နင္းမွုစစ္ဆင္ေရးအတြင္း လူ႔အခြင့္အေရးခ်ိဳးေဖာက္မွုေတြရွိေကာင္းရွိခဲ့နိုင္တယ္။ ဘဂၤါလီ အရပ္သားအခ်ိဳ့နဲ႔ သုံ႔ပန္းအခ်ိဳ့ကို တပ္ကသတ္ခဲ့တာ (ဥပမာ - ဂူတာျပင္ျဖစ္ရပ္) ရွိခဲ့တယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒါေတြကို ျမန္မာအစိုးရနဲ႔ တပ္မေတာ္ဟာ လ်စ္လ်ဴရွုမထားဘူး။ တပ္ကလည္း ဂူတာျပင္ျဖစ္စဥ္ကို စစ္တရား႐ုံးမွာ စတင္စစ္ေဆးမယ္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ျမတ္ေက်ာ္ဥကၠ႒အျဖစ္ေဆာင္ရြက္တဲ့ စုံစမ္းစစ္ေဆးေရးခုံ႐ုံး (Court of Inquiry) နဲ႔ စစ္ေဆးေနတယ္။ လြတ္လပ္တဲ့ စုံစမ္းစစ္ေဆးေရးေကာ္မရွင္ (Independent Commission of Inquiry-ICOE) အစီရင္ခံစာေပၚထြက္လာတဲ့အခါက်ရင္လည္း တပ္မေတာ္သားမ်ားျပစ္မွုက်ဴးလြန္ရာမွာ ပါဝင္ပတ္သက္မွုရွိပါက ဥပေဒနဲ႔အညီ အေရးယူမယ္လို့ စစ္ဥပေဒခ်ဳပ္႐ုံးက တရားဝင္ေၾကညာထားေၾကာင္း ေျပာျပရပါမယ္။
ဒါေၾကာင့္ အၾကမ္းဖက္မွုဟာ ျမန္မာနိုင္ငံေတာ္ရဲ့ မူဝါဒမဟုတ္ေၾကာင္း၊ ဂမ္ဘီယာနိုင္ငံက စြပ္စြဲသလို လူမ်ိဳးတုံးသတ္ျဖတ္မွု (Genocide) လည္း ျမန္မာနိုင္ငံမွာမျဖစ္ပြားခဲ့ေၾကာင္း။ ျမန္မာနိုင္ငံမွာ လူ႔အခြင့္ အေရးခ်ိဳးေဖာက္မွုျပႆနာအခ်ိဳ့ရွိေသာ္လည္း ဂမ္ဘီယာနိုင္ငံက စြပ္စြဲထားတဲ့ လူမ်ိဳးတုံးသတ္ျဖတ္မွုမ်ိဳး မရွိေၾကာင္း၊ မတရားစြပ္စြဲခ်က္ျဖစ္ေၾကာင္း တင္ျပေလၽွာက္လဲသင့္ပါတယ္။ ဒီလမ္းေၾကာင္းအတိုင္း ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္သြားမယ္လို့ ယူဆပါတယ္။
အားလုံးေကာင္းပါသည္ခင္ဗ်ားလို့ ေလၽွာက္ထားရင္ ျမန္မာနာပါမယ္။ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာရွုေထာင့္၊ အမ်ိဳးသားေရးရွုေထာင့္မ်ားကေန ခုခံေခ်ပရင္ ျမန္မာမွားပါမယ္။ လူမ်ိဳးတုံးသတ္ျဖတ္မွု မဟုတ္ဘူး၊ လူသားမ်ိဳးႏြယ္ကို ဆန႔္က်င္တဲ့ရာဇဝတ္မွု မေျမာက္ေၾကာင္းဆိုတာကိုဘဲ ေဇာင္းေပးေျပာၾက ရမွာျဖစ္တယ္။ ရာဇဝတ္မွုက်ဴးလြန္သူေတြကို ျပည္တြင္းမွာအေရးယူမယ့္ မူဝါဒရွိေနပါတယ္ဆိုတာကို ျပရပါမယ္။ တပ္မေတာ္ဘက္ကလည္း အဲဒီအခ်က္ကို ေပၚေပၚလြင္လြင္အေကာင္အထည္ေဖာ္ၿပီး ေဒၚေအာင္ဆန္း စုၾကည္ရဲ့ ေလၽွာက္လဲခ်က္ကိုပံ့ပိုးကူညီသင့္ပါတယ္။
ဆႏၵျပပြဲေတြ လုပ္သင့္သလား
နယ္သာလန္၊ သဟိတ္ဂ္တရား႐ုံးကိုသြားမယ့္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို ေထာက္ခံတာေကာင္းပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ လူစုလူေဝးဆႏၵျပပြဲေတြလုပ္တာေတာ့ ေဆးအတြက္ေလးေစနိုင္ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ICJ ကို ဆန႔္က်င္တဲ့သေဘာမ်ိဳးဆႏၵျပတာေတာ့ ကမၻာ့အျမင္မွာ ျမန္မာေတြဟာ အရိုင္းအစိုင္းေတြ၊ ကုလသမဂၢတရား႐ုံး ကိုေတာင္ ဆန႔္က်င္အန္တုေနတဲ့နိုင္ငံလို့ ထင္နိုင္စရာရွိပါတယ္။ အာဏာရွင္နိုင္ငံေတြမွာသာ ကုလသမဂၢကို ဆန႔္က်င္ၿပီး ဆႏၵျပၾကတာပါ။ အစၥလာမၼစ္ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရးအဖြဲ႕ (OIC) ကို ဆန႔္က်င္ဆႏၵျပေနတာလည္း ထိုနည္းလည္းေကာင္းပဲ။ ျပည္တြင္းမွာ ခက္ခက္ခဲခဲတည္ေဆာက္ထားရတဲ့ ဗုဒၶဘာသာနဲ႔ အျခားဘာသာ ဝင္မ်ားရဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာယွဥ္တြဲေနထိုင္ေရးကို ထိခိုက္ေစပါတယ္။ အိုအိုင္စီမေကာင္းတာနဲ႔ ျပည္တြင္းက မူဆလင္ေတြကို မထိခိုက္ေစသင့္ပါဘူး။ သတ္သတ္စီသေဘာထားသင့္ပါတယ္။ ပ်ားအုံကို တုတ္နဲ႔သြားထိုးရင္ အစၥလာမၼစ္နိုင္ငံေတြမွာ ေရာက္ရွိအလုပ္လုပ္ကိုင္ေနတဲ့ ျမန္မာနိုင္ငံသားေတြအေပၚမွာ မုန္းတီးဆန႔္က်င္ခံရမွု၊ အၾကမ္းဖက္သတ္ျဖတ္ခံရမွုေတြ ျဖစ္လာနိုင္ပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ လြန္လြန္ကၽြံကၽြံဆႏၵျပမွု၊ လူစုလူေဝးခ်ီတက္ မွုေတြ မလုပ္သင့္ပါဘူး။ ICJ တရားသူႀကီး ၁၅ ေယာက္ဟာ ျမန္မာနဲ႔ ဂမ္ဘီယာႏွစ္နိုင္ငံဘက္က ေရွ႕ေနေတြ တင္ျပလာတဲ့ သက္ေသအေထာက္အထားေတြကိုၾကည့္ၿပီး ဆုံးျဖတ္မွာပါ။ ျပည္တြင္းဆႏၵျပေထာက္ခံပြဲ ေတြကိုၾကည့္ၿပီး အမွုကိုစီရင္ခ်က္ခ်မွာ မဟုတ္ပါဘူး။
မတရားတဲ့စီရင္ခ်က္ ခ်ခဲ့ရင္ေရာ
အိုင္စီေဂ် (ICJ) တရား႐ုံးအေၾကာင္းကို ေသေသခ်ာခ်ာေလ့လာၾကည့္ရင္၊ အဲဒီတရား႐ုံးရဲ့ဆုံးျဖတ္ခ်က္ေတြကို လက္မခံဘဲ(မလိုက္နာဘဲ) ပယ္ခ်ခဲ့တဲ့ နိုင္ငံေတြအမ်ားႀကီးရွိပါတယ္။ မလုပ္မေနရ ဥပေဒစည္းေႏွာင္မွု (Binding) မရွိပါဘူး။ မလိုက္နာရင္ U.N လုံျခဳံေရးေကာင္စီကိုတင္ပါတယ္။ အဲဒီမွာ ဗီတို အာဏာရွိသူက လက္မခံပယ္ခ်တယ္ဆိုရင္ ဘာမွေရွ႕ ဆက္လုပ္လို့မရပါဘူး။ အဲဒါေၾကာင့္ ICJ အေပၚ ေဝဖန္မွုေတြ အမ်ားႀကီးရွိပါတယ္။ ဥပမာအားျဖင့္ အေမရိကန္နဲ႔ နီကာရာဂြါနိုင္ငံတို့ျဖစ္ခဲ့တဲ့အမွုပါ။ နီကာရာဂြါနိုင္ငံမွာ အေမရိကန္စစ္ဘက္နဲ႔ ေထာက္လွမ္းေရးကသူပုန္ေတြကို အားေပးတာ၊ မိုင္းေတြခြဲတာေတြ ေဆာင္ရြက္ခဲ့လို့ နီကာရာဂြါနိုင္ငံက ကုလသမဂၢတရား႐ုံး (ICJ) ကို ၁၉၈၆ မွာ တိုင္ပါတယ္။ ႏွစ္အေတာ္ၾကာစစ္ေဆးၿပီး အေမရိကန္ကိုျပစ္တင္ရွုတ္ခ်တဲ့ အခ်က္ေပါင္းမ်ားစြာပါဝင္တဲ့ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ကို ICJ တရား႐ုံးက ခ်မွတ္ပါတယ္။ အေမရိကန္က လက္မခံ ပယ္ခ်ပါတယ္။ လုံျခဳံေရးေကာင္စီမွာမဲခြဲေတာ့ အေမရိကန္က ဗီတိုအာဏာနဲ႔ပယ္ခ်ပါ တယ္။ ဘာမွဆက္လုပ္လို့မရေတာ့တာေၾကာင့္ နီကာရာဂြါနိုင္ငံက ၁၉၉၂ မွာ အမွုကို တရားဝင္ျပန္လည္ ႐ုပ္သိမ္းသြားပါတယ္။ ဒိျပင္ သာဓကေတြမ်ားစြာလည္းရွိပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ ICJ က ျမန္မာအေပၚမွာ အင္မတန္နစ္နာေစတဲ့ စီရင္ခ်က္မ်ိဳးခ်ခဲ့ရင္ဆိုတာမ်ိဳးလည္း ေတြးပူစရာမလိုပါဘူး။ သင့္ေလ်ာ္မၽွတတဲ့ စီရင္ခ်က္ဆိုရင္ ေလးစားလိုက္နာ႐ုံ။ အလြန္ဆိုးဝါးေသာစီရင္ခ်က္ဆိုရင္ အေမရိကန္နိုင္ငံကလုပ္ခဲ့သလို လက္မခံပယ္ခ်႐ုံပါပဲ။ ICJ ရဲ့ဆုံးျဖတ္ခ်က္ကို မျဖစ္မေနလက္ခံအေကာင္အထည္ေဖာ္ရမယ္လို့ ကုလသမဂၢ ပဋိညာဥ္စာခ်ဳပ္မွာ မပါပါဘူး။ ဒါ့ေၾကာင့္ အရမ္းလည္းစိတ္မေအးၾကရန္၊ အရမ္းလည္းစိတ္မပူၾကရန္ လူေျပာမ်ားေန အိုင္စီေဂ်အေရးကို ေမၽွာ္ေရးေထာက္ဆ၊ ဗဟုသုတမၽွေဝလိုက္ရပါေၾကာင္း။
သရဝဏ္(ျပည္)
No comments:
Post a Comment