Wednesday, 12 October 2011 00:00 The Voice Journal
(ပုံ-၁)(ႏွစ္ေပါင္း ၅၀ ခန႔္ က်င့္သုံးခဲ့သည့္ စနစ္ေဟာင္း)
(ပုံ-၂)(အေျခခံဥပေဒတြင္ ပုံေဖာ္ထားသည့္ စနစ္သစ္)
* Prev
* 1 of 2
* Next
ျမန္မာ နိုင္ငံတြင္ အေျခခံ ဥပေဒသစ္အရ ေပၚထြန္း လာခဲ့ေသာ အရပ္သား အစိုးရ
သစ္၏ အႀကီးအကဲ ျဖစ္သူ နိုင္ငံေတာ္ အႀကီးအကဲ ဦးသိန္းစိန္က အစိုးရ သစ္၏
အဓိက ဦးတည္ ခ်က္မွာ Good Governance ပင္ ျဖစ္ေၾကာင္း ၎၏ပထမဆုံး
ျပည္ေထာင္စု အေျခၿပ မိန႔္ခြန္းတြင္ ေျပာၾကားခဲ့ရာ ျပည္သူအားလုံးက
ႀကိဳဆိုခဲ့ၾကပါသည္။
အတိအက် ေျပာရလၽွင္ ဒီမိုကေရစီ၏ အႏွစ္သာရမွာ တရားဥပေဒ စိုးမိုး
အုပ္ခ်ဳပ္ျခင္း ျဖစ္ၿပီး ထို Law ေခၚ ဥပေဒမ်ား ကို ျပည္သူ႔ကိုယ္စား
ျပည္သူလူထု၏ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားက အဆုံးအျဖတ္ ေပးသည့္ စနစ္ကို
လႊမ္းျခဳံေခၚဆိုျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ ေျပာရလၽွင္ ဥပေဒ၊
နည္းဥပေဒ၊ လုပ္ထုံးလုပ္နည္း၊ အမိန႔္ညႊန္ၾကားခ်က္ အားလုံးကို ျပည္သူ
ပါဝင္ေသာ အျပန္အလွန္ ထိန္းေက်ာင္းမွု နိုင္ငံေရး လုပ္ငန္းစဥ္ အတြင္း
ျဖတ္သန္းေစ၍ အေကာင္းဆုံး Law ၏ ဥပေဒ၊ နည္းဥပေဒ၊ အမိန႔္ ညႊန္ၾကားခ်က္မ်ား
ျဖစ္ေစၿပီး ထိုဥပေဒမ်ား အတိုင္း ေက်ာသားရင္သား မခြဲျခားဘဲ Rule of Law အရ
အုပ္ခ်ဳပ္သည့္ စနစ္ကို Good Governance ဟု ေခၚၿပီး ထိုစနစ္၏ ပန္းတိုင္ကို
ဒီမိုကေရစီဟု ေခၚၾကျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ ႏွစ္ေပါင္း ငါးဆယ္ၾကာ အစိုးရ အဆက္ဆက္က Good Governance
ဟု ထုတ္ေဖာ္ မေျပာဘဲ ႀကိဳးစားခဲ့ၾက ေသာ္လည္း မေအာင္ျမင္ခဲ့ ရျခင္း၏ အဓိက
အေၾကာင္းရင္းမွာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာ ကို Rule of Law အလို႔ငွာ အျပန္အလွန္
ထိန္းေက်ာင္းမည့္ ေနာက္အာဏာ တစ္ရပ္ (ဥပေဒျပဳ အာဏာ) ကို
ခြင့္မျပဳခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။ ပုံ(၁)
ႏွစ္ေပါင္း ၅၀ ခန႔္ က်င့္သုံးခဲ့သည့္ စနစ္ေဟာင္း
Good Governance ကို ရိုးရိုးစင္းစင္း ေျပာရလၽွင္ အစိုးရက ျပည္သူလူထုအား
ေထာက္ပံ့ရန္ ရွိသည့္ ျပည္သူ႔ေရးရာ ဝန္ေဆာင္မွုမ်ားကို ေက်ာသားရင္သား
မခြဲျခားဘဲ ရရွိေစရန္ ရည္ရြယ္၍ ဥပေဒမ်ား ျပ႒ာန္းေပးၿပီး ထိုဥပေဒႏွင့္ အညီ
(Rule of Law) ေဆာင္ၾကဥ္း ေထာက္ပံ့ျခင္း ျဖစ္သည္။
လက္ေတြ႕ လုပ္ကိုင္ ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ ျပည္သူလူထုအား ေက်ာသားရင္သား
မခြဲျခားဘဲ ျပည္သူ႔ေရးရာ ဝန္ေဆာင္မွုမ်ား ေထာက္ပံ့နိုင္ရန္ မၽွတေသာ
ဥပေဒျဖစ္ရန္ လိုအပ္သည္။ ထိုဥပေဒကို ျပည္သူ ပါဝင္ေသာ နိုင္ငံေရး
လုပ္ငန္းစဥ္ ျဖစ္သည့္ လႊတ္ေတာ္မ်ား၏ ဥပေဒျပဳ လုပ္ငန္းစဥ္မွ
ထုတ္လုပ္ေပးနိုင္လၽွင္ အေကာင္းဆုံး ျဖစ္ပါသည္။ ထိုသို႔ ခြင့္ျပဳနိုင္သည့္
စနစ္ကိုလည္း ဒီမိုကေရစီဟု ေခၚၾကသည္။
ဥပေဒမ်ား ထြက္ေပၚလာၿပီးသည့္ ေနာက္တြင္လည္း ျပည္သူ႔ေရးရာ ဝန္ေဆာင္မွု
လက္ေတြ႕ ေထာက္ပံ့သည့္ ကိစၥရပ္အတြက္ နည္းဥပေဒ၊ လုပ္ထုံးလုပ္နည္း၊ အမိန႔္၊
ညႊန္ၾကားခ်က္မ်ားကို ဥပေဒႏွင့္ အညီ ဥပေဒကို မေက်ာ္လြန္ေစဘဲ ေရးဆြဲ
ျပ႒ာန္း၍ ေထာက္ပံ့ နိုင္ေသာအခါ Rule of Law သည္ ပန္းတိုင္ကို
ေရာက္ရွိျခင္း ျဖစ္သည္။ ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ ျပည္သူလူထု ခံစားခဲ့ရေသာ
မေက်နပ္မွု အားလုံးသည္ ထိုအဆင့္တြင္ ျဖစ္ေပၚျခင္း ျဖစ္သည္။ နည္းဥပေဒ၊
လုပ္ထုံးလုပ္နည္းမ်ား၊ အမိန႔္ ညႊန္ၾကားခ်က္မ်ား ဥပေဒႏွင့္ အညီ ဥပေဒကို
မေက်ာ္လြန္ေၾကာင္းကို လႊတ္ေတာ္က ထိန္းေက်ာင္းရသည္။ ထိုအတိုင္း လက္ေတြ႕
ေထာက္ခံျခင္း ရွိ၊ မရွိကိုလည္း လႊတ္ေတာ္က ေစာင့္ၾကည့္ရသည္။ ပုံ (၂)
အေျခခံဥပေဒတြင္ ပုံေဖာ္ထားသည့္ စနစ္သစ္
အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာ(အစိုးရ) တစ္ရပ္သာ ရွိသည့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး စနစ္ သို႔မဟုတ္
အာဏာ သုံးရပ္ကို တစ္ေပါင္းတည္း က်င့္သုံးသည့္ စနစ္တြင္ အစိုးရအဖြဲ႕
အႀကီးအကဲ မည္မၽွပင္ ေစတနာေကာင္း ရွိေစကာမူ သက္ဆိုင္ရာ ဝန္ႀကီးမ်ားႏွင့္
ဝန္ႀကီးဌာနမ်ား၏ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ယႏၲရား အဆင့္ဆင့္ကို ေစာင့္ၾကည့္
ေမးခြန္းထုတ္မည့္သူ မရွိလၽွင္ ဥပေဒက မည္သို႔ပင္ ဆိုေစကာမူ ဟုဆိုကာ
အမိန႔္မ်ား၊ ႏွုတ္မိန႔္မ်ား ဥပေဒ၊ နည္း ဥပေဒမ်ားကို ေက်ာ္လြန္ ထုတ္ဆင့္၍
ကိုယ္က်ိဳးစီးပြား ေဖာ္ေဆာင္ျခင္း မ်ားျဖင့္သာ အဆုံးသတ္ သြားရတတ္ ပါသည္။
ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္ မွစ၍ တက္လာေသာ အစိုးရ အဆက္ဆက္သည္ အထက္တြင္
ေဖာ္ျပခဲ့သည့္အတိုင္း ၾကဳံေတြ႕ခဲ့ၾကသည္ကို သတိျပဳ နိုင္ပါသည္။
အဘယ္ေၾကာင့္ Rule of Law ႏွင့္ Good Governance အေကာင္အထည္ မေပၚရ သနည္းဟု
အေျခခံက်က် သေဘာမေပါက္ နိုင္ခဲ့ေသာေၾကာင့္ ျပည္သူ႔ေရးရာ ဝန္ေဆာင္မွု
ေထာက္ပံ့ျခင္း ကိစၥ ေရွာေရွာရွူရွူ ျဖစ္ေစရန္ ရည္ရြယ္၍
တပ္မေတာ္သားမ်ားကို အရပ္ဘက္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ယႏၲရား အတြင္းသို႔
ထည့္သြင္းခဲ့ပါသည္။ အေကာက္ခြန္ ဦးစီးဌာန ကဲ့သို႔ ဝန္ထမ္း အဖြဲ႕အစည္း
တစ္ခုလုံး နီးပါးကို လူသစ္ လဲ၍ ျပင္ဆင္ ဖြဲ႕စည္းခဲ့သည္ ကိုလည္း
ေတြ႕ခဲ့ၾကရပါသည္။ ေထာက္လွမ္းေသာ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား ထားရွိ၍ ေစာင့္ၾကည့္
ေစခဲ့ရသည္။ အဆုံးတြင္ ထူးမျခားနား ရလဒ္မ်ားကိုသာ ရရွိခဲ့သည္ကို
ေတြ႕ရပါသည္။ အဓိက က်ေသာ အေၾကာင္းအရင္းမွာ ဥပေဒျပဳ အာဏာ၏ Check and
Balance မပါရွိဘဲ ပုံ (၁) အတိုင္း ျဖစ္ေပၚေန ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။
ျမန္မာနိုင္ငံ၏ အေျခခံ ဥပေဒသစ္သည္ ႏွစ္ေပါင္း ငါးဆယ္ၾကာ ရွိခဲ့သည့္
လစ္ဟာမွုႀကီးကို စနစ္တက် ေရးသား ျပ႒ာန္း၍ ဥပေဒျပဳ အာဏာျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး
အာဏာ၏ စည္းေက်ာ္ေသာ အစိတ္အပိုင္းမ်ားကို အျပန္အလွန္ ထိန္းေက်ာင္းရန္
ဥပေဒပုဒ္မ ၉၇၊ ၁၃၇၊ ၁၅၇ တို႔တြင္ အတိအက် ျပ႒ာန္း ထားပါသည္။ စနစ္တက်
ပုံေပၚလာလၽွင္ ပုံ (၂) အတိုင္း ေတြ႕ရ ပါလိမ့္မည္။
ဤေနရာတြင္ အေရးႀကီးသည္မွာ ဥပေဒျပဳ အာဏာသည္ ဥပေဒကို ေက်ာ္လြန္
လုပ္ေဆာင္သည့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ယႏၲရား၏ လုပ္ေဆာင္မွု မ်ားကိုသာ အေျခခံဥပေဒအရ
ထိန္းေက်ာင္းခြင့္ ရွိၿပီး ဥပေဒအတိုင္း လိုက္နာ လုပ္ေဆာင္ေသာ ဝန္ႀကီးဌာန၊
ဝန္ႀကီးမ်ားႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ယႏၲရား အေပၚတြင္ ထိန္းေက်ာင္းခြင့္
မရွိေအာင္ ကန႔္သတ္ထားသည္ ဆိုေသာအခ်က္ ျဖစ္သည္။ ဤအခ်က္ကို သေဘာမေပါက္လၽွင္
အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာသည္ ဥပေဒျပဳ အာဏာကို ၎တို႔၏ ရန္ဘက္ အျဖစ္ ထင္ျမင္သြား
တတ္ေပသည္။ (ပုဒ္မ ၉၇၊ ၁၃၇၊ ၁၅၇ ရွု။)
တည္ဆဲ ဥပေဒမ်ားအရ ျပ႒ာန္းသည့္ နည္းဥပေဒ၊ လုပ္ထုံးလုပ္နည္း၊ စည္းမ်ဥ္း၊
စည္းကမ္းအားလုံး အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာက ျပ႒ာန္း ထုတ္ျပန္ခြင့္ ရွိေသာ္လည္း
ဥပေဒကို ေက်ာ္လြန္ျခင္း ရွိ၊ မရွိ စစ္ေဆးနိုင္ရန္ လႊတ္ေတာ္မ်ားသို႔
တင္ျပ၍ အတည္ျပဳရန္ အခ်က္ကို ပုဒ္မ ၉၇၊ ၁၃၇ ႏွင့္ ၁၅၇ တြင္
ျပ႒ာန္းထားသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ဆိုလိုသည္မွာ ပုံမွန္ ထုံတမ္းစဥ္လာ ျဖစ္သည့္
အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာက ထုတ္ဆင့္ ေနေသာ စည္းမ်ဥ္း စည္းကမ္းမ်ား (အမိန႔္
ညႊန္ၾကားခ်က္) ကို ဥပေဒ ႏွင့္အညီ ဟုတ္ မဟုတ္ လႊတ္ေတာ္က စစ္ေဆးသည့္
အဆင့္ကို ထည့္သြင္း လိုက္ျခင္းေၾကာင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာသည္ မူ
အုပ္ခ်ဳပ္ေသာ စနစ္သို႔ မျဖစ္မေန ကူးေျပာင္းရန္ လိုအပ္သြားၿပီ ဆိုေသာ သေဘာ
ျဖစ္ပါသည္။
ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ အသစ္ ျပ႒ာန္းထားေသာ အေျခခံဥပေဒသစ္၏ ဇယား - ၁ (စာ-၁၈၁)
တြင္ ေဖာ္ျပထားေသာ ျပည္ေထာင္စု၏ လုပ္ပိုင္ခြင့္မ်ားသည္ အမွန္အားျဖင့္
ေခတ္အဆက္ဆက္ ျပ႒ာန္းခဲ့ေသာ တည္ဆဲ ဥပေဒမ်ား ရွိႏွင့္ၿပီး ျဖစ္ပါသည္။
ထိုဥပေဒမ်ားသည္ အေျခခံဥပေဒႏွင့္ မဆန႔္က်င္ မကြဲလြဲသမၽွ အတည္ျဖစ္ရာ ဥပေဒ
အမ်ားစု အတည္ျဖစ္ေန ပါေသးသည္။ အမွန္ေျပာရလၽွင္ ျပည္သူလူထုအား ဥပေဒမ်ားက
ေပးအပ္ထားေသာ အခြင့္အေရးမ်ား အမွန္တကယ္ ရရွိေစရန္ အဟန႔္အတား ျပဳေနသည့္
လုပ္ထုံးလုပ္နည္း၊ အမိန႔္ ညႊန္ၾကားခ်က္၊ စည္းမ်ဥ္း စည္းကမ္းမ်ားကို
ဥပေဒႏွင့္အညီ ျဖစ္ေအာင္ ျပင္ဆင္ေပးနိုင္႐ုံမၽွျဖင့္ မ်ားစြာ
အလုပ္ျဖစ္နိုင္ ပါေသးသည္။
အတိအက် ေျပာရလၽွင္ ျမန္မာနိုင္ငံ၏ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး စနစ္သစ္တြင္ Good
Governance ႏွင့္ Clean Government တို႔ ျဖစ္နိုင္ေၿခ ရွိ၊ မရွိ ဆိုေသာ
အခ်က္မွာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာ ျဖစ္သည့္ ျပည္ေထာင္စု အစိုးရ ဝန္ႀကီးဌာန
အသီသီးက ေန႔စဥ္ ထုတ္လႊင့္ေနေသာ လုပ္ထုံး လုပ္နည္းမ်ား၊ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္း
ျဖစ္ေသာ အမိန႔္၊ ညႊန္ၾကားခ်က္မ်ားကို လႊတ္ေတာ္မ်ားသို႔ တင္ျပသည့္ အဆင့္
မည္မၽွ အသက္ဝင္သနည္း ဆိုေသာ အခ်က္ေပၚတြင္ မူတည္ေနေပသည္။ ဤအဆင့္သည္ ယခင္
အုပ္ခ်ဳပ္ေရး စနစ္ႏွင့္ အဓိက ကြာျခားခ်က္ ျဖစ္ၿပီး မူျဖင့္
အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို အာမခံေသာ အခ်က္ ျဖစ္သည္။ မူျဖင့္ မအုပ္ခ်ဳပ္ တတ္လၽွင္
အာဏာမရွိ ေတာ့သည့္ အလား ခံစားရေစနိုင္ေသာ ျပ႒ာန္းခ်က္လည္း ျဖစ္ေပသည္။
ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံ အေျခခံဥပေဒ ၁၃၇ ႏွင့္ ၁၅၇ တို႔တြင္ ျပည္သူ႔
လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ အမ်ိဳးသား လႊတ္ေတာ္မ်ားသို႔ ဥပေဒအရ ျပဳသည့္ နည္းဥပေဒ၊
စည္းမ်ဥ္း သို႔မဟုတ္ စည္းကမ္း တစ္ရပ္ရပ္ကို ထုတ္ျပန္ ၿပီးသည့္အခါ
အနီးကပ္ဆုံး ပုံမွန္ အစည္းအေဝးမ်ားသို႔ တင္ျပရမည္ဟု ျပ႒ာန္းပါရွိသည္။
အဆိုပါ နည္းဥပေဒ၊ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္း မ်ားသည္ သက္ဆိုင္ရာ ဥပေဒပါ
ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္ ညီညြတ္မွု မရွိပါက လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္ေပါင္း
သေဘာတူညီခ်က္ျဖင့္ ပယ္ဖ်က္ျခင္း ျပင္ဆင္ျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္နိုင္ရန္
ျဖစ္ပါသည္။
ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံ အေျခခံဥပေဒပုဒ္မ (၉၇) တြင္ လႊတ္ေတာ္သို႔ တင္ျပရမည့္
နည္းဥပေဒ၊ စည္းမ်ဥ္း၊ စည္းကမ္းမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ ေအာက္ပါအတိုင္း
ေဖာ္ျပပါရွိသည္။
၉၇။ (က) ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္သည္ ဥပေဒတစ္ရပ္ ျပ႒ာန္းသည့္အခါ
(၁) ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒအရ ဖြဲ႕စည္းသည့္ ျပည္ေထာင္စု အဆင့္ အဖြဲ႕အစည္း
တစ္ရပ္ရပ္အား ယင္းဥပေဒႏွင့္ သက္ဆိုင္သည့္ နည္းဥပေဒ၊ စည္းမ်ဥ္းႏွင့္
စည္းကမ္းမ်ား ထုတ္ျပန္ခြင့္ကို အပ္ႏွင္း နိုင္သည္။
(၂) သက္ဆိုင္ရာ အဖြဲ႕အစည္း သို႔မဟုတ္ အာဏာပိုင္အား ယင္း ဥပေဒႏွင့္
သက္ဆိုင္သည့္ အမိန႔္ေၾကာ္ျငာစာ၊ အမိန႔္၊ ညႊန္ၾကားခ်က္ ႏွင့္
လုပ္ထုံးလုပ္နည္းမ်ား ထုတ္ျပန္ခြင့္ကို အပ္ႏွင္းလိုက္သည္။
(ခ) ဥပေဒတစ္ရပ္က အပ္ႏွင္းသည့္ လုပ္ပိုင္ခြင့္အရ ျပဳလုပ္ေသာ နည္းဥပေဒ၊
စည္းမ်ဥ္း၊ စည္းကမ္း၊ အမိန႔္ေၾကာ္ျငာစာ၊ အမိန႔္၊ ညႊန္ၾကားခ်က္ႏွင့္
လုပ္ထုံးလုပ္နည္းမ်ားသည္ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္
လည္းေကာင္း၊ သက္ဆိုင္ရာ ဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္ လည္းေကာင္း
ညီညြတ္မွု ရွိရမည္။
(ဂ) ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ ႏွစ္ရပ္လုံးက နည္းဥပေဒ၊
စည္းမ်ဥ္း သို႔မဟုတ္ စည္းကမ္း တစ္ရပ္ရပ္ကို ပယ္ဖ်က္ရန္ သို႔မဟုတ္
ျပင္ဆင္ေစရန္ ဆုံးျဖတ္ပါက ယင္းနည္းဥပေဒ၊ စည္းမ်ဥ္း သို႔မဟုတ္ စည္းကမ္းကို
ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္က ပယ္ဖ်က္သည္ သို႔မဟုတ္ ျပင္ဆင္ေစသည္ဟု မွတ္ယူရမည္။
(ဃ) နည္းဥပေဒ၊ စည္းမ်ဥ္း သို႔မဟုတ္ စည္းကမ္း တစ္ရပ္ရပ္ ကို ပယ္ဖ်က္ရန္
သို႔မဟုတ္ ျပင္ဆင္ေစရန္ ျပည္သူ႔ လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ အမ်ိဳးသား လႊတ္ေတာ္တို႔
သေဘာ ကြဲလြဲပါက ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္တြင္ ေဆြးေႏြး ဆုံးျဖတ္ရမည္။
(င) နည္းဥပေဒ၊ စည္းမ်ဥ္း သို႔မဟုတ္ စည္းကမ္း တစ္ရပ္ရပ္ကို ပယ္ဖ်က္ရန္
သို႔မဟုတ္ ျပင္ဆင္ေစရန္ ပုဒ္မခြဲ (ဂ) သို႔မဟုတ္ (ဃ) အရ ဆုံးျဖတ္ပါက
ထိုသို႔ပယ္ဖ်က္ျခင္း သို႔မဟုတ္ ျပင္ဆင္ေစျခင္း မျပဳမီ ယင္းနည္းဥပေဒ၊
စည္းမ်ဥ္း သို႔မဟုတ္ စည္းကမ္းအရ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၿပီးေသာ အမွုကိစၥမ်ားကို
ထိခိုက္ျခင္း မရွိေစရ။
ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံ အေျခခံဥပေဒပုဒ္မ (၁၃၇) တြင္လည္း ေအာက္ပါအတိုင္း
ေဖာ္ၿပ ပါရွိသည္။
၁၃၇။ (က) ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္က ျပ႒ာန္းသည့္ ဥပေဒအရ ျပဳသည့္ နည္းဥပေဒ၊
စည္းမ်ဥ္း သို႔မဟုတ္ စည္းကမ္း တစ္ရပ္ရပ္ကို ထုတ္ျပန္ၿပီးသည့္ အခါ
သက္ဆိုင္ရာ အဖြဲ႕အစည္းသည္ မိမိ ထုတ္ျပန္သည့္ နည္းဥပေဒ၊ စည္းမ်ဥ္း
သို႔မဟုတ္ စည္းကမ္းကို အနီးကပ္ဆုံး က်င္းပေသာ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ ပုံမွန္
အစည္းအေဝး ကာလတြင္ လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒က ခြင့္ျပဳသည့္ အစီအစဥ္ျဖင့္ လႊတ္ေတာ္
ကိုယ္စားလွယ္မ်ားထံ ျဖန႔္ေဝတင္ၿပ ရမည္။
(ခ) နည္းဥပေဒ၊ စည္းမ်ဥ္း သို႔မဟုတ္ စည္းကမ္း တစ္ရပ္ရပ္သည္ သက္ဆိုင္ရာ
ဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္ ညီညြတ္မွု မရွိ ေၾကာင္း ေတြ႕ရွိပါက ယင္း
နည္းဥပေဒ၊ စည္းမ်ဥ္း သို႔မဟုတ္ စည္းကမ္းကို ပယ္ဖ်က္ရန္ သို႔မဟုတ္
ျပင္ဆင္ေစရန္ နည္းဥပေဒ၊ စည္းမ်ဥ္း သို႔မဟုတ္ စည္းကမ္းျဖန႔္ေဝ တင္ျပေသာ
ေန႔ရက္မွ ရက္ေပါင္း ၉၀ အတြင္း လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားက ျပည္သူ႔
လႊတ္ေတာ္တြင္ အဆိုတင္သြင္း နိုင္သည္။
(ဂ) နည္းဥပေဒ၊ စည္းမ်ဥ္း သို႔မဟုတ္ စည္းကမ္း တစ္ရပ္ရပ္ကို ပယ္ဖ်က္ရန္
သို႔မဟုတ္ ျပင္ဆင္ေစရန္ ဆုံးျဖတ္ရာတြင္ ျပည္သူ႔ လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ အမ်ိဳးသား
လႊတ္ေတာ္တို႔ သေဘာ ကြဲလြဲပါက ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္သို႔ တင္ျပရမည္။
ဆိုလိုသည္မွာ ေနာင္တြင္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာ က်င့္သုံးသည့္ ျပည္ေထာင္စု
အစိုးရအဖြဲ႕ ဝန္ႀကီးဌာန အသီးသီးက ထုတ္ျပန္သည့္ နည္းဥပေဒ၊ စည္းမ်ဥ္း၊
စည္းကမ္း၊ အမိန႔္ေၾကာ္ျငာစာ၊ အမိန႔္၊ ညႊန္ၾကားခ်က္ႏွင့္ လုပ္ထုံးလုပ္နည္း
အားလုံးသည္ သက္ဆိုင္ရာ ဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္ ညီညြတ္မွု
ရွိရေတာ့မည္ ျဖစ္ၿပီး ထိုသို႔ ညီညြတ္မွု ရွိ၊ မရွိကိုလည္း
လႊတ္ေတာ္မ်ားသို႔ တင္ၿပ အစစ္ေဆး ခံရေတာ့မည္ ဆိုသည့္အခ်က္ ျဖစ္သည္။
အေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၉၇၊ ၁၃၇၊ ၁၅၇ တြင္ ေဖာ္ၿပ ပါရွိသည့္ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားကို
ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ဆိုင္ရာ ဥပေဒႏွင့္ နည္းဥပေဒမ်ား၊ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္
ဆိုင္ရာ ဥပေဒႏွင့္ နည္းဥပေဒ မ်ား၊ အမ်ိဳးသား လႊတ္ေတာ္ဆိုင္ရာ ဥပေဒႏွင့္
နည္းဥပေဒမ်ားတြင္ အေသးစိတ္ ထပ္မံခြဲျခမ္း စိတ္ျဖာ၍ Standard Operation
Procedure မ်ားအျဖစ္ ျပ႒ာန္းေပးရ ပါမည္။ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ဆိုင္ရာ နည္းဥပေဒ
အခန္း (၂၀) ပုဒ္မ ၁၇၀ တြင္ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားသည္ အေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၁၃၇
အတိုင္း ျပန္လည္ကူးယူ ေဖာ္ျပထားသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ အမ်ိဳးသား
လႊတ္ေတာ္ဆိုင္ရာ နည္းဥပေဒ အခန္း(၂၀) ပုဒ္မ ၁၇၀ တြင္လည္း အလားတူပင္
ေဖာ္ျပထားသည္ကို ေတြ႕ရသည္။
အဓိက ရွင္းလင္းရန္ လိုအပ္ေသာ အခ်က္မ်ားမွာ ပုဒ္မ ၁၃၇ (က) (၁၅၇ - က
တြင္လည္း အလားတူ) ေဖာ္ျပထားသည့္ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္က ျပ႒ာန္းသည့္
ဥပေဒအရ ျပဳသည့္ နည္းဥပေဒ၊ စည္းမ်ဥ္း စည္းကမ္းမ်ား ဆိုရာတြင္ တည္ဆဲဥပေဒ
အားလုံးသည္ အေျခခံဥပေဒႏွင့္ မဆန႔္က်င္သမၽွ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္က
ျပ႒ာန္းသကဲ့သို႔ ဆက္လက္ အသက္ဝင္ ေသာေၾကာင့္ အေျခခံဥပေဒ အသက္ဝင္ၿပီး
ေနာက္ပိုင္း ထုတ္ျပန္ေသာ နည္းဥပေဒ၊ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္း ညႊန္ၾကားခ်က္
အမိန႔္၊ လုပ္ထုံးလုပ္နည္း အားလုံး ဥပေဒႏွင့္ ညီညြတ္ျခင္း ရွိ၊ မရွိ
စစ္ေဆးရန္ လႊတ္ေတာ္သို႔ တင္ျပရန္ လိုအပ္ခ်က္ ရွိသြားၿပီ ဆိုေသာ အခ်က္
ျဖစ္သည္။
ပုဒ္မ ၉၇ (က/၁) တြင္ ေဖာ္ျပခ်က္အရ နည္းဥပေဒ/ စည္းမ်ဥ္း၊ စည္းကမ္းမ်ားကို
အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာက ထုတ္ျပန္ခြင့္ ရွိသည္ဟု ေဖာ္ျပထားေသာေၾကာင့္
လႊတ္ေတာ္မ်ားသို႔ မတင္ျပရေသးမီႏွင့္ တင္ျပထားဆဲ ကာလမ်ားတြင္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး
အာဏာက ဆုံးျဖတ္ေဆာင္ရြက္လ်က္ ရွိသည့္သေဘာ ေရးသားထားျခင္း ျဖစ္သည္ဟု
ဆိုနိုင္ပါသည္။ လႊတ္ေတာ္ အစည္းအေဝး တစ္ခုႏွင့္ တစ္ခုအၾကား ၾကားကာလ
ရွည္ၾကာသြားပါက အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာသည္ Check and Balance မရွိဘဲ လုပ္ကိုင္
ေဆာင္ရြက္ခြင့္ ရွိသည့္သေဘာ ျဖစ္တတ္ေပသည္။ (ထိုင္းနိုင္ငံတြင္
အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာသည္ လႊတ္ေတာ္ မရွိသည့္ ခဏတာ ကာလကေလးတြင္ ႐ုတ္တရက္
ဆုံးျဖတ္ လုပ္ကိုင္ျခင္းမ်ိဳး ျပဳလုပ္ေလ့ ရွိရာ ဥပေဒျပဳ အာဏာထံ
ေရာက္ရွိလာခ်ိန္တြင္ ပယ္ဖ်က္ လိုက္သည့္တိုင္ အခ်ိဳ႕ ကိစၥရပ္မ်ားမွာ
ၿပီးေျမာက္သြားၿပီ ျဖစ္၍ Check and Balance ေပ်ာက္ေနေၾကာင္း
လႊတ္ေတာ္မ်ားက ျငင္းခုံဖူးသည္ကို ေတြ႕ရသည္။)
မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ ေနာင္တြင္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာသည္ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္း
ျဖစ္သည့္ အမိန႔္ ညႊန္ၾကားခ်က္မ်ားကို ဥပေဒ ပုဒ္မ၊ နည္းဥပေဒ ပုဒ္မမ်ား
ကိုးကား၍ ထုတ္ျပန္ရေတာ့မည္ ျဖစ္ၿပီး လႊတ္ေတာ္မ်ားသို႔လည္း တင္ျပရ ေတာ့မည္
ျဖစ္ရာ စီးပြားေရးႏွင့္ ပတ္သက္၍ အေျပာင္းအလဲ ျမန္လြန္းေသာ စည္းမ်ဥ္း
စည္းကမ္းမ်ား ေလ်ာ့ပါးသြားေတာ့မည္ဟု ခန႔္မွန္းရ ေပသည္။
Credit: http://www.yoyarlay.com/localnews/local-news/politic/14743-2011-10-11-05-53-13
No comments:
Post a Comment