"ျမန္မာတို႔၏ျမန္မာ့ရိုးရာထီး"
***********************
(ျမန္မာ့ရိုးရာထီးသမိုင္းအက်ဥ္း နွင့္ ပုသိမ္ထီး ျပဳလုပ္ပံု အဆင့္ဆင့္)
ျမန္မာ့ရိုးရာထီးမ်ားမွာ ပုဂံေခတ္အေစာပိုင္းကာလမည္သည့္အခ်ိန္ထဲစတင္ေပါေပါက္ခဲ့သည္ကိုတိက်စြာမသိရွိပါ။သို႔ေသာ္ ပထမျမန္မာနိုင္ငံေတာ္ႀကီးကိုတည္ေထာင္ခဲ့ေသာ အေနာ္ရထာမင္းႀကီး လက္ထက္ပုဂံေခတ္တြင္ ရဟန္းေတာ္မ်ား ၊သီလရွင္မ်ားနွင့္ရွင္ဘုရင္မိဖုရား၊အိမ္ေရွ႕စံမင္းသားတို႔၏နန္းတြင္းအေဆာင္
အေယာင္ပစၥည္းတစ္စံုအျဖစ္စတင္အသံုးျပဳခဲ့ပါသည္။
ဘုရင္မင္းျမတ္မ်ား တိုင္းခန္းလွည့္လည္ၾကည့္ရ႕ူ႔ရာတြင္ ဆင္၊ျမင္း၊ဗိုလ္ပါၿခံရံလ်ွက္ ထီးေဆာင္း၍ အေဆာင္အေယာင္အျဖစ္သံုးပါသည္။ထိုသို႔တိုင္းခန္းလွည့္လည္စဥ္လမ္းခရီး၌ မိဖုရားေ႐ြးခ်ယ္ရာတင္လည္း ေ႐ြးခ်ယ္လိုေသာမိဖုရား၏အိမ္ေရွ႕တြင္ထီးစိုက္ေထာင္လိုက္သည္ဟုလဲသိရွိရပါသည္။ျမန္မာ့ရာဇဝင္တြင္ ထီးနန္းထီေဆာင္မင္း၊ထီးျဖဴေဆာင္းမင္းေလာင္း အစရွိေသာ
စကားမ်ားထဲမွ ထီးဆိုေသာစကားလံုးမွာ ျမန္မာ့ရိုးရာထီးဟုဆိုလိုျခင္းျဖစ္ပါသည္။
ထိုကဲ့သို႔ဂုဏ္ရွိန္ျမင့္မားစြာနန္းတြင္းအသံုးအေဆာင္တစ္ခုအျဖစ္ ပုဂံေခတ္မွစတင္၍ ျမင္းစိုင္း၊စစ္ကိုင္း၊ပင္းယ၊အင္းဝ၊ကုန္းေဘာင္စသည္ျဖင့္ျမန္မာရွင္ဘုရင္မ်ားေခတ္အဆက္ဆက္အသံုးျပဳလာခဲ့ၾကေသာျမန္မာ့ရိုးရာထီးမ်ားမွာ ေျပာင္းလဲလာခဲ့ေသာ ေခတ္ကာလအားေလ်ာ္စြာအႀကိဳက္ခ်င္းမတူညီနိုင္ေသာဘုရင္မင္းျမတ္တို႔၏ဆႏၵအေလ်ာက္ အနည္းငယ္ေျပာင္းလဲဆန္းသစ္မႈမ်ားလဲရွိခဲ့ပါသည္။
ဥပမာအားျဖင့္ ရဟန္းေဆာင္းထီးမ်ားမွလြဲ၍ နန္းတြင္းအသံုးအေဆာင္ထီးမ်ားမွာ ပုဂံေခတ္တြင္ ခ်ည္သားပိတ္စျဖင့္အမိုးျပဳလုပ္ၿပီးလ်ွင္ ပင္းတယေခတ္တြင္မိုင္းတိုင္စကၠဴအျဖစ္ေျပာင္းလဲလာျခင္းကုိလည္း အျပင္အဆင္တစ္မ်ိဳးဆန္း၍ယေန႔ထိတိုင္အင္းေလးေဒသမ်ာတြင္ျမင္ေတြ႕နိုင္ေသးသည္မွာလည္းျမန္မာတို႔၏ဂုဏ္ယူဖြယ္ရာအမွတ္ရစရာအေမြတစ္ခုျဖစ္ပါသည္။
ထိုမ်ွမက မႏၲေလးေတာ္ဝင္ထီးမွာလည္း ေ႐ႊမႏၲေလးဟူေသာဂုဏ္ပုဒ္နွင့္အညီ ေ႐ႊေဆးသုတ္လိမ္းၿပီး ေ႐ႊေရာင္ဒီဇိုင္းမ်ားေရးခ်ယ္ျခင္းနွင့္ ထီးဖ်င္ပိတ္သားေပါတြင္အေရာင္ခ်ယ္၍ အရစ္မ်ားျပဳလုပ္ျခင္းသဘာဝအသီးအ႐ြက္အေခါက္မ်ားမွရရွိေသာ အေရာင္အခ်ိဳးတို႔ကိုေရာစပ္၍ ျပဳလုပ္ခဲ့ေသာေရာင္စံုအရစ္ထီးမ်ားမွာလည္း"မႏၲေလးအိမ္ေတာ္ရာထီး"ဟူ၍ထူးထူးျခားျခားရွိခဲ့ဖူးပါသည္။တစ္ခ်ိန္က ေ႐ႊမႏၲေလးအတြက္ ဂုဏ္ယူဖြယ္ရာ အႏုပညာလက္ရာ အမွတ္ရခ်င္စရာ ရိုးရာအေမြအနွစ္တစ္ခုျဖစ္ပါသည္။
ျမန္မာ့ရိုးရာထီးမ်ားေပါတင္ေရွးယခင္ထဲကပန္းမ်ိဳးစံုလွပဆန္းၾကယ္ခန္းနားေသာ ကႏုတ္ပန္းလက္ရာမ်ား၊နံရံေဆးေရးပန္းခ်ီလက္ရာမ်ား၊နွင္းဆီ၊သစ္ခြ၊ဂႏၶမာ၊ေနၾကာ၊စံပယ္အစရွိေသာ ပန္းအစစ္မ်ားကိုအသံုးျပဳ၍ ဒီဇိုင္းျပဳလုပ္ျခင္း၊ေဆးခ်ယ္၍ပန္းမ်ိဳးစံုပန္းခ်ီမ်ားေရးဆြဲျခင္း၊ရွဴ႕ခင္းအမ်ိဳးမ်ိဳး၊က်ံဳးၿမိဳ႕ရိုး၊နန္းၿမိဳ႕ရိုးမ်ား၊ေက်းလက္ေတာ႐ြာဓေလ့ျမင္ကြင္းမ်ား အစရွိေသာဒီဇိုင္းပံုစံအမ်ိဳးမ်ိဳးတို႔နွင့္ ေ႐ႊထီး၊ေငြထီးအစရွိသာထီးမ်ား ခမ္းနားထည္ဝါလွေသာျမန္မာ့ရိုးရာအႏုပညာမ်ားပင္ျဖစ္ပါေတာ့သည္။
ထိုကဲ့သို႔အရွိန္အဝါႀကီးမားလွေသာျမင့္ျမတ္ေသာျမန္မာ့ရိုးရာထီးအမ်ိဳးမ်ိဳးတို႔ကိုရဟန္းေတာ္မ်ားနွင့္္နန္းတြင္းအသံုးအေဆာင္သီးသန္႔မ်ွသာ ေခတ္အဆက္ဆက္အသံုးျပဳခဲ့ေသာေၾကာင့္ ျမန္မာ့ရိုးရာထီးပညာရွင္မ်ားမွာလည္း မင္းခစား မင္းမႈထမ္းမ်ားပင္ျဖစ္ခဲ့ၾကၿပီး
ျမန္မာ့နန္းတင္းအႏုပညာတစ္ရပ္ဟုဆိုလ်ွင္မွားမည္မဟုတ္ေတာ့ပါ။
"ျမန္မာ့ရိုးရာ ပုသိမ္ထီး"
********************
ျမန္မာနိုင္ငံ၏ေနာက္ဆံုးမင္းဆက္ျဖစ္ေသာသီေပါမင္းပါေတာ္မူၿပီး ၁၈၈၅ ခုနွစ္ေနာက္ပိုင္းတြင္ အစိတ္အမႊာမႊာၿပိဳကြဲသြားေသာနန္းတြင္းပညာရွင္မင္းမႈထမ္းတို႔မွာလည္း အနယ္နယ္ အရပ္ရပ္သို႔ေ႐ႊ့ေျပာင္းေနထိုင္ၾကလ်ွက္ အသက္ေမြးဝမ္းေၾကာင္းမ်ိဳးစံုတို႔ျဖင့္ မထင္မရွာ ရပ္တည္ခဲ့ၾကပါသည္။
ထိုအထဲမွ ျမန္မာ့ရိုးရာထီးပညာရွင္အခ်ိဳ႕တို႔သည္ ျမစ္ဝကြၽန္းေပါေဒသ ပုသိမ္သို႔ ေ႐ႊ့ေျပာင္းေနထိုင္ခဲ့ၾကၿပီး ရဟန္းေတာ္မ်ားနွင့္ သီလရွင္မ်ားအတြက္ ထီးမ်ားကို ျပဳလုပ္ေရာင္းခ်၍ စားဝတ္ေနေရးအသက္ေမြးမႈကို စတင္ျပဳလုပ္ခဲ့ပါသည္။ထို႔အျပင္ယေန႔နာမည္ႀကီးထင္ရွားလွေသာ ပုသိမ္ထီးမ်ားကိုလည္းစတင္ထုတ္လုပ္ခဲ့ပါသည္။
ပုသိမ္ထီး၏အစမာ ဝါးကိုယ္ထည္ေပၚတြင္
ယခင္ကန္းစင္မ်ားမွရရွိသာခ်ည္းသားစစ္စစ္ဖ်င္စ(ပိတ္)
ကိုကပ္၍ မႏၲေလးတြင္အသံုးျပဳခဲ့ေသာပန္းမ်ိဳးစံုဒီဇိုင္းမ်ား၊သဘာဝရွဴ႕ခင္းမ်ိဳးစံု၊မႏၲေလးက်ံဳးၿမိဳ႕ရိုး၊နန္းၿမိဳ႕ရိုး အစ
ရွိသည္တို႔ကို ေရးဆြဲခဲ့ၾကၿပီး စတင္ေရာင္းခ်ခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ ပုသိမ္ၿမိဳ႕တြင္ထုတ္လုပ္ေသာေၾကာင့္ ပုသိမ္ထီးဟူေသာ အမ်ားကေခၚခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါသည္။
ထို႔ေနာက္ ပုသိမ္ထီးမ်ားကို လူအမ်ားသိရွိလာၾကၿပီးလ်ွင္ မင္းပြဲ၊စုိးပဲ၊အလွဴပြဲနွင့္ပြဲမ်ိဳးစံုတို႔တြင္ အသံုးျပဳလာၾကသည္။အဂၤလိပ္ေခတ္အထက္တန္းလႊာအမ်ိဳးသမီးမ်ား၏ အသည္းစြဲျဖစ္ခဲ့ၿပီး လက္ကိုင္ရိုးမ်ားတြင္ေငြသားအစစ္မ်ားျဖင့္ျပဳလုပ္၍ တန္ဖိုးျမႇင့္တင္မႈ႕မ်ားကိုလည္း ျပဳလုပ္ခဲ့ၾကပါသည္။
အိႏၵိယဘက္မွဝင္ေရာက္လာသာ ဖဲသားဖ်င္စမ်ားေၾကာင့္ပုသိမ္ထီးမွာေျပာင္းလဲလာခဲ့သည္။အေၾကာင္းမွာ ျမန္မာတို႔၏ခ်ည္သားစစ္စစ္ဖ်င္စ(ပိတ္)မ်ားေနရာတြင္ ဖဲသားဖ်င္စနွင့္အစားထိုး၍ျပဳလုပ္ခဲ့ၾကၿပီးေနာက္ပိုင္းတြင္ခ်ည္သားကပဲထားေသာ ပုသိမ္ထီးမ်ားကြယ္ေပ်ာက္၍ ဖဲသားဖ်င္စအသံုးျပဳေသာပုသိမ္ထီးမ်ားအျဖစ္ အဆင့္ဆင့္ေျပာင္းလဲ လာသည္ကိုလည္းယေန႔ထိတိုင္ေတြ႕ျမင္နိုင္ပါသည္။ထို႔ေၾကာင့္ ျမန္မာ့ရိုးရာထီးအစပိုင္းနွင့္ ယေန႔ေခတ္ပုသိမ္ထီးမ်ားမွာ အနည္းငယ္မက ကြဲလြဲသြားေၾကာင္းကိုလည္း သိေစလိုပါသည္။
ေရွးေခတ္ဘုရင္မ်ားေခတ္အဆက္ဆက္အသံုးျပဳခဲ့ေသာထီးမ်ိဳးစံုတို႔မွာ ျမန္မာ့ရိုးရာထီးဆိုေသာဂုဏ္ပုဒ္နွင့္အညီ ျမန္မာနိုင္ငံမွ ထြက္ရွိေသာသစ္၊ဝါးမ်ားကိုအေျခခံကာကိုယ္တိုင္ျပဳလုပ္၍ ရက္ကန္းစင္မ်ားမွရရွိေသာ ခ်ည္သားဖ်င္စ(ပိတ္)ျဖင့္အမိုးျပဳလုပ္၍ သဘာဝသစ္သီး၊သစ္ေခါက္၊သစ္ဥ တို႔မွ အရည္၊အေစး၊အဆီအနွစ္တို႔ကိုအေျခခံကုန္ၾကမ္းျပဳလုပ္၍ ျမန္မာ့ရာသီဥတုနွင့္အထူးသင့္ေလ်ာ္ေအာင္ ၊ ဥတုသံုးပါးလံုးအသံုးျပဳနိုင္ေသာ အထူးအရည္အေသးျဖင့္ ျမန္မာ့အႏုပညာလက္ရာျဖစ္ေၾကာင္းကိုလည္း ထပ္ေလာင္း၍သိေစလိုပါသည္။
ထို႔အျပင္ ျမန္မာ့ေရေျမသဘာဝနွင့္အထူးသင့္ေလ်ာ္ျခင္း
အေအးဒဏ္၊အပူဒဏ္ခံနိုင္ျခင္း၊ေလဒဏ္၊မိုးဒဏ္ခံနိုင္
ျခင္း စေသာဂုဏ္သတၱိမ်ိဳးစံုတို႔နွင့္လည္း ျပည့္စံုလ်ွက္
ရွိပါသည္။
ယေန႔ေခတ္ပုသိမ္ထီးမ်ားမွာ အလွဆင္ယင္ျခင္းနွင့္ေနကာသီးသန္႔သာျဖစ္ပါသည္။ ထို႔အျပင္ဖဲသားဖ်င္စကိုအသံုးျပဳနိုင္ျခင္းေၾကာင့္ ယေန႔အခ်ိန္ထိျမန္မာနိုင္ငံတြင္ဖဲဖ်င္မထုတ္နိုင္ေသာေၾကာင့္ ဖဲသားကပ္ပုသိမ္ထီးမ်ားမွာ ေရွးေခတ္ျမန္မာ့ရိုးရာထီးမ်ားေလာက္ စြဲေဆာင္မႈမရွိေတာ့ေပ။ထို႔ေၾကာင့္လည္း ခ်ည္သားစစ္စစ္
ျဖင့္ျပဳလုပေသာပုသိမ္ထီးမ်ားက ျပန္လည္ဆန္းသစ္ထုတ္လုပ္မႈနွင့္လူႀကိဳက္မ်ားကာ ျပန္လည္ထိုးေဖာက္ေနၿပီျဖစ္ပါသည္။
ျမန္မာ့ရိုးရာပုသိမ္ထီး ျပဳလုပ္ပံု အဆင့္ဆင့္
☆●☆●☆●☆●☆●☆●☆●☆●☆●☆●☆●☆●☆
ျမန္မာ့ရိုးရာ ပုသိမ္ထီးျပဳလုပ္ရာတြင္ ကုန္ၾကမ္းအဆင့္ႏွင့္ ကုန္ေခ်ာအဆင့္ဟူ၍ အၾကမ္းဖ်င္းအားျဖင့္ ၂မ်ိဳးသတ္မွတ္ႏိုင္ပါသည္။
ကုန္ၾကမ္းအဆင့္ကိုျပဳလုပ္သိုေလွာင္ထားရွိရန္မွာလည္း ပုသိမ္ထီးလုပ္ငန္းစဥ္၏ အေရးပါလွေသာ အခန္းက႑တရပ္ပင္ျဖစ္သည္။
အဆင့္ ၁
"ထီးကုန္ၾကမ္း ထုတ္လုပ္ျခင္း"
၁။ ထီးလံုးကုန္ၾကမ္းထုတ္လုပ္ျခင္းႏွင့္ ထီးလက္ကိုင္ျပဳလုပ္ျခင္း
ထီးလံုးဆိုသည္မွာ ပုသိမ္ထီး၏ ပိတ္ဖ်င္စ မဖံုးအုပ္ရေသးေသာ ဝါးခ်ည္းသက္သက္ ထီးကိုယ္ထည္တခုလံုးကို စုေပါင္း ေခၚဆိုျခင္းျဖစ္ၿပီး ပုသိမ္ထီး၏ တည္ေဆာက္ပံု structure ျဖစ္ပါသည္။
ထီးလံုးကုန္ၾကမ္းတြင္ ေအာက္ပါ အစိတ္အပိုင္းမ်ားပါဝင္ပါသည္။
(က) ထီးေခါင္း
(ခ)ထီးမ
(ဂ)ထီးလက္တံ
(ဃ)ထီးခရိုင္
(င)ထီးလက္ကိုင္ တို႔ျဖစ္ၾကပါသည္။
ထီးေခါင္း ၊ ထီးမ ၊ထီးလက္ကိုင္ စသည္တို႔ကို ျပဳလုပ္ရာတြင္ ေတာင္မရိုး ၊ ဒီးတူး ၊ မအူေရႊဝါ ၊ မအူလက္တံ စေသာ သစ္အမ်ိဳးအစားမ်ားကို အသံုးျပဳပါသည္ ။
ထုတ္လုပ္ပံုအဆင့္မ်ားမွာ
(၁) သစ္ခုတ္ျခင္း
(၂)အတိုင္းျဖတ္ျခင္း
(၃)ပံုၾကမ္းခြဲျခင္း
(၄)ထီးေခါင္း ခုတ္ထြင္းျခင္း
(၅)မ်က္စင္တင္ (ပန္းပြတ္)ျခင္း
(၆)စိတ္ေၾကာင္းေဖာ္ျခင္း
စသည္တို႔ျဖစ္ပါသည္။
ထီးလက္တံႏွင့္ ထီးခရိုင္ျပဳလုပ္ရာတြင္ "သရကူ" ဝါးတမ်ိဳးထဲကိုသာ အသံုးျပဳရၿပီး ၎ဝါးအမ်ိဳးအစားသည္ ပုသိမ္ၿမိဳ႕နယ္ ၊သာေပါင္းၿမိဳ႕နယ္ ၊ ငါးသိုင္းေခ်ာင္း ၿမိဳ႕နယ္ ႏွင့္ ပုသိမ္ ေမာ္တင္စြန္း ကားလမ္းနံေဘးရွိ ေတာေတာင္မ်ားထဲတြင္ အေလ့က် ေပါက္ေရာက္ပါသည္။
"သရကူ" ဝါးသည္ ေပ်ာ့ေျပာင္းညင္သာၿပီး လိုရာပံုအလြယ္တကူ သြင္းယူ ႏိုင္ေၾကာင့္ ေခတ္အဆက္ဆက္ ပုသိမ္ထီး ျပဳလုပ္သည့္ ပညာရွင္မ်ား ယေန႔အခ်ိန္ထိတိုင္ေအာင္ ဆက္လက္အသံုးျပဳလ်က္ရွိပါသည္။
"ထီးလက္တံႏွင့္ ထီးခရိုင္"
အထက္ပါ ထီးလက္တံႏွင့္ ထီးခရိုင္ထုတ္လုပ္ပံု အဆင့္မ်ားမွာ
(၁) ဝါးခုတ္ျခင္း
(၂)အတိုင္းတာျဖတ္ျခင္း
(၃)ဝါးခြဲျခင္း
(၄)အေပါက္ေဖာက္ျခင္း
(၅)အေခ်ာသတ္ျခင္း
(၆) ပါးပုပ္ ဝမ္းခြဲျခင္းတို႔ပင္ ျဖစ္ပါသည္။
လိုအပ္သည့္ ကုန္ၾကမ္းမ်ားရရွိၿပီးေနာက္ ရရွိလာေသာ ထီးေခါင္းမ်ား ၊ထီးခရိုင္မ်ား ၊ထီးလက္တံမ်ားကို
(၁) ထီးေခါင္းႏွင့္ ထီးလက္တံ
(၂)ထီးမ ႏွင့္ ထီးခရိုင္
(၃)ထီးလက္တံ အလယ္ ႏွင့္ ထီးခရိုင္ထိပ္ဝိုင္း
မ်ားကို စနစ္တက် တြဲဆက္ရၿပီး
(၄) လိပ္ေက်ာက္တိုက္ျခင္း စသည္တို႔ကို အဆင့္ဆင့္ျပဳလုပ္ရပါသည္။
(က) အထက္ပါ အစိတ္အပိုင္းမ်ား တခု ႏွင့္တခုကို ျမဲျမံေစရန္ ခ်ည္သားႀကိဳး (ဗမာခ်ည္)ျဖင့္ တြယ္ဆက္ရပါသည္။
အထက္ေဖာ္ျပပါ အဆင့္မ်ားၿပီးဆံုးပါက " ထီးလံုးကုန္ၾကမ္း ႏွင့္ ထီးလက္ကိုင္ရိုးတို႔ကို ရရွိလာမည္ ျဖစ္ပါသည္။
(ခ) ဝါးရိုးလက္ကိုင္ ထုတ္လုပ္ျခင္း အဆင့္
ဤအဆင့္တြင္ အသံုးျပဳေသာ ဝါးမွာ "ထီးရိုးဝါး" ႏွင့္ "ခရင္က်စ္" ဝါးအမ်ိဳးအစားတို႔ကို အသံုးျပဳရပါသည္။
☆☆☆(၃) ထီးဖ်င္ (ပိတ္စ)
ထီးဖ်င္ပိတ္စ မ်ားကို ျမန္မာျပည္ အလယ္ပိုင္း ယကၠန္းစင္မ်ား တည္ရွိရာ မနၱေလးတိုင္းေဒသႀကီး အတြင္းရွိၿမိဳ႕ရြာမ်ားမွ ထုတ္လုပ္ၿပီး ပုသိမ္ထီးျပဳလုပ္ရန္ ခ်ည္သားစစ္စစ္ ပိတ္ဖ်င္ မ်ားကို သာ အသံုးျပဳရပါသည္။
ေဖာ္ျပပါ ပိတ္စမ်ားကို ျပဳလုပ္မည့္ ထီး၏ အတိုင္းအတာ အလိုက္ စေကးမ်ား ျဖင့္ တြက္ခ်က္ ကိုက္ျဖတ္ရပါသည္။
■■■■■■■■■■■■
☆☆☆(၄) သဘာဝေကာ္ (စစ္စီး ) ႏွင့္ ေကာ္က်ဲ ထုတ္လုပ္ျခင္း
ျမန္မာ့ရိုးရာပုသိမ္ထီး ျပဳလုပ္ရာ၌ ပိတ္သားခ်ည္ႏွင့္ ထီးလံုးဝါးကိုယ္ထည္တို႔ကို တြဲဆက္ရာ၌ ေကာ္ရည္ကို အသံုးျပဳရၿပီး ၎ေကာ္ရည္ကို ပုသိမ္ထီး ထုတ္လုပ္သူမ်ားကိုယ္တိုင္ ကိုယ္က် ေဖာ္စပ္ထုတိလုပ္ရျခင္းျဖစ္ပါသည္။
အရည္က်ဲေကာ္ ထုတ္လုပ္နည္း
●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●
အဓိက ပါဝင္ေသာ ပစၥည္းမွာ သဘာဝ "တည္ပင္" မွ ရရွိေသာ "တည္သီး" ျဖစ္ပါသည္။
ေကာ္ရည္က်ဲ ထုတ္လုပ္ရန္ ေအာက္ပါ အဆင့္မ်ားကို လုပ္ေဆာင္ရပါသည္။
(က)တည္သီးခူးျခင္း
(ခ)အညႇာေခၽြျခင္း
(ဂ) အေမႊးခၽြတ္ျခင္း (ေရေဆး)
(ဃ) ထုေထာင္းျခင္း ( ဆန္ေထာင္းဆံုျဖင့္)
(င) တည္ရည္စိမ္ျခင္း (စဥ့္အိုးမ်ားအတြင္း စိမ္ျခင္း)တို႔ပင္ ျဖစ္ပါသည္။
တည္ရည္စိမ္ရာ၌ ဆန္ေထာင္းဆံုျဖင့္ ထုေထာင္းၿပီးေသာ တည္သီးမ်ားကို စဥ့္အိုးမ်ား အတြင္း စနစ္တက် ဖိသိပ္လ်က္ ရကိသတၱပါတ္ ၂ပါတ္ခန္႔ ေရထည့္၍ အပုပ္ခံ ထားရွိရပါသည္။ ရရွိလာေသာ တည္ရည္မ်ားကို အထက္ေဖာ္ျပပါ ထီးလံုးကိုယ္ထည္ ႏွင့္ တြယ္ဆက္ရန္ ကပ္ရာ၌ အသံုးျပဳႏိုင္ေသာ ေကာ္ရည္က်ဲ ကို ရရွိမည္ျဖစ္ပါသည္။
သဘာဝေကာ္ (စစ္စီး) ထုတ္လုပ္ျခင္း
●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●
ဤအဆင့္အတြက္ အဓိက ပါဝင္ေသာ အသံုးျပဳေသာ ပစၥည္းမွာ ပထမ အဆင့္၌ ထုတ္လုပ္ထားေသာ ေကာ္ရည္က်ဲကို ယူ၍ မီးေအးေအးျဖင့္ က်ိဳခ်က္ေသာအခါ ပ်ားရည္သကဲ့သို႔ အေရာင္အဆင္းရွိၿပီး ေစးကပ္သည့္ သဘာဝ ေကာ္ တမ်ိဳးကို ရရွိလာပါေတာ့သည္။
☆☆☆(၅) ပီေလာ ပီနံ ေကာ္ရည္က်ဲ ထုတ္လုပ္ျခင္း
●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●
ပီေလာပီနံ ေကာ္ရည္ ျပဳလုပ္ရာ ၌ ပထမဦးစြာ ပီေလာ ပီနံဥကို အေျခာက္လွန္းရပါသည္။ ထို႔ေနာက္ ၎ပီေလာပီနံ ဥ အေျခာက္ကို ႀကိတ္စက္ျဖင့္ႀကိတ္လိုက္ေသာ အခါ ပီေလာ ပီနံ အမႈန္႔ရရွိလာမည္ ျဖစ္ၿပီး ရရွိလာေသာ ပီေလာ ပီနံ အမႈန္႔ကို လိုအပ္ေသာ ေရပမာဏ ျဖင့္ေရာစပ္ေသာ အခါ ပီေလာပီနံ ေကာ္ရည္က်ဲကို ရရွိပါသည္။
☆☆☆(၆) သုတ္လိမ္းရန္ဆီ (ခ်က္ေဆး) ထုတ္လုပ္ျခင္း
●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●
ခ်က္ေဆး ထုတ္လုပ္ရာ၌ အသံုးျပဳရေသာ ကုန္ၾကမ္းပစၥည္းမ်ားမွာ
(က) ထင္းရႉးဆီ
(ခ) ႏွမ္းဆီ
(ဂ) ေထာပတ္ဆီ
(ဃ) အင္တြဲ
(င) ဖေယာင္း
(စ) ေရနံဆီ
(ဆ) ငါးႀကီးဆီ
စသည့္ ပါဝင္ပစၥည္းမ်ားကို အခ်ိဳးက်ေရာစပ္၍ မီးေအးေအးျဖင့္ လိုအပ္သည့္ အေနအထားေရာက္ေအာင္ အဆင့္ဆင့္ က်ိဳခ်က္ျပဳျပင္ ထုတ္လုပ္ရၿပီး ေနာက္ ခ်က္ေဆး ကို ရရွိပါသည္။
အထက္ေဖာ္ျပပါ ျမန္မာ့ရိုးရာ ပုသိမ္ထီး ျပဳလုပ္ရန္ ကုန္ၾကမ္းပစၥည္း အမ်ိဳးမ်ိဳးကို အဆင့္ဆင့္ ထုတ္လုပ္ၿပီးေနာက္ ေအာက္ပါ ကုန္ၾကမ္းမ်ား စံုလင္စြာရရွိလာပါသည္။
(၁) ထီးလံုးကုန္ၾကမ္းႏွင့္ ထီးလက္ကိုင္
(၂) ဝါးရိုး
(၃) ထီးဖ်င္
(၄)သဘာဝေကာ္ စစ္စီး
(၅)ပီေလာပီနံ ေကာ္ရည္က်ဲ
(၆) သုတ္လိမ္းရန္ဆီ (ခ်က္ေဆး) တို႔ စံုလင္စြာရရွိၿပီ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ျမန္မာရိုးရာ ပုသိမ္ထီး ကုန္ေခ်ာကို စတင္ ထုတ္လုပ္ႏိုင္ၿပီ ျဖစ္ပါသည္။
ထီးကုန္ေခ်ာ ထုတ္လုပ္ပံု အဆင့္ဆင့္
■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■
(က) ထီးေကြးျခင္း
ထီးလံုး ေခၚ ထီးကိုယ္ထည္၏ ဝါးအဖ်ားမ်ားကို မီးျဖင့္ အပူေပး၍ အနားမ်ားကို ကိုင္းညႊတ္ေအာင္ ေကြး၍ ျပဳျပင္ယူျခင္းကို ထီးေကြးျခင္း ဟုေခၚဆိုပါသည္။
(ခ) အရိုးတပ္ဆင္ ျခင္း ႏွင့္ ပံုဖမ္းျခင္း
ထီးလံုးကိုယ္ထည္ရွိ ထီးမအတြင္းမွ ျဖတ္သန္း၍ ဝါးရိုးသြင္းကာ ထီးအပြင့္အရြယ္အစား တိုင္းတာျခင္း (ပံုဖမ္းျခင္း) ျပဳလုပ္ၿပီးမွ ဝါးရိုးကို ထည့္သြင္း တပ္ဆင္ရပါသည္။
(ဂ) ထီးခ်ည္ျခင္း ႏွင့္ လက္ကြက္ညႇိျခင္း
အရိုးတပ္ဆင္ၿပီးေသာ ထီးကို ဖြင့္၍ ထီးလက္တံ အဖ်ားမ်ားကို အပ္ခ်ည္ျဖင့္ ခ်ည္ကာထီးလက္တံ တခုႏွင့္တခု အကြာအေဝးတူညီေစရန္ လက္ကြက္ညႇိျခင္းကို တစ္ခ်ိန္တည္းမွာပင္ ၿပိဳင္တူ လုပ္ေဆာင္ ပံုေဖာ္ယူရပါသည္။
(ဃ) ေကာ္သုတ္၍ ထီးကပ္ျခင္း
ထီးလက္တံ အရင္းအဖ်ားအႏွံ႔ မ်က္ႏွာျပင္အားလံုးတြင္ သဘာဝေကာ္ စစ္စီးကို သုတ္လိမ္းရၿပီး ေနာက္ အတိုင္းအတာ စေကးျဖင့္ ညႇပ္ယူထားေသာ ခ်ည္သားစစ္စစ္ ဖ်င္စ ကို ၎ ထီးလံုးေခၚ ထီးကိုယ္ထည္၌ စနစ္တက် ကပ္ရၿပီး ေျခာက္ေသြ႕ေစရန္ ေနပူလွန္းထားရပါသည္။
(င)အနားသိမ္းျခင္း
ထီးလက္တံအဖ်ားမွ အနည္းငယ္ ပိုညႇပ္ထားေသာပိတ္စအနားသား မ်ားကို စစ္စီးသုပ္၍ အတြင္းဘက္သို႔ ေခါက္သြင္း အနားလံုး ကပ္ရျပန္ပါသည္။
(စ) ခ်ည္ထိုးျခင္းႏွင့္ ပန္းထိုးျခင္း( Spider Net )
အတြင္းပိုင္းရွိ ထီးလက္တံ (ခါး) အလယ္ဝန္းက်င္ႏွင့္ ထီခရိုင္ တေလၽွာက္ မွ ထီးမ အားလံုးျခံဳ၍ သိုးေမႊးခ်ည္ျဖင့္ ပင့္ကူအိမ္သဖြယ္ အေရွ႕အေနာက္ ေတာင္ ေျမာက္ ယွက္ထိုးသြယ္တန္း၍ ပန္းအလွ ဆင္ရျပန္ပါေသးသည္။
☆☆☆မိုးေရခံေကာ္ သုတ္လိမ္းျခင္း အဆင့္ဆင့္
●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●
(က) တပ္ဆင္ၿပီးစီးထားေသာ ထီးဖ်င္မ်က္ႏွာျပင္တခုလံုးအား ပီေလာပီနံ ေကာ္ရည္က်ဲ ေနရာအႏွံ႔ သုတ္လိမ္းကာ ေနပူတြင္လွန္းရပါသည္။
(ခ)တည္ရည္ ေကာ္က်ဲ သုတ္လိမ္းျခင္း
အထက္ေဖာ္ျပပါ အဆင့္ၿပီးသည့္ေနာက္ ပထမ ေကာ္သုတ္ အေျခာက္လွန္း ၿပီးစီးသည့္အခါ ဒုတိယ တစ္ထပ္အေနျဖင့္ ရရွိထားေသာ တည္ေရ ေကာ္က်ဲအား ထီးမ်က္ႏွာျပင္အႏွံ႔ စနစ္တက် သုတ္လိမ္းေပးရၿပီး ေနာက္တဆင့္ အေျခာက္ခံေနလွန္းရပါသည္။
အထက္ေဖာ္ျပပါ (က) ႏွင့္ (ခ) အဆင့္ကို ထီးျပဳလုပ္သူ စိတ္တိုင္းက် အထပ္ထပ္ အခါခါ ျပဳလုပ္ႏိုင္ပါသည္။ ခနိ႔မွန္းေျခ ၃ ရက္မွ ၅ရက္ၾကာသည္အထိ ၾကာရွည္တက္ၿပီး ၎ ကို ေကာ္တင္ျခင္း (သို႔) ေကာ္သြင္းျခင္းဟုေခၚပါသည္။ ျပဳလုပ္ေသာ ပုသိမ္ထီး အရြယ္အစား အႀကီးအေသးေပၚမူတည္၍ ၾကာျမင့္ေသာ အခ်ိန္ ေျခာက္ေသြ႕ေသာအခ်ိန္လည္း ကြာျခားႏိုင္ပါသည္။
(ဂ) လက္ဖ်ားစီ ထီးလံုးခ်ျခင္း
ထီးလက္တံ မ်ားအားလံုး၏ ၾကားတြင္ရွိေသာ ပိတ္ ဖ်င္စ အသားမ်ားကို ညီညာစြာ ေခါက္၍ အတြင္းသို႔ သြင္းရ သိမ္းရပါသည္။
(ဃ) မွင္ေၾကာ
ရရွိလာေသာ ပုသိမ္ထီးကို ေခါက္၍ (ပိတ္၍ ) ထီးလက္တံ မ်ား စုစည္းထားသည့္ မ်က္ႏွာျပင္မ်ားကို ေဆးအမည္းျဖင့္ သုတိလိမ္းလိုက္ေသာ အခါ ထီးမ်က္ႏွာျပင္ေပၚရွိ ဖ်င္စမ်ားကို ေဆးမ်ား ေပစြန္းျခင္းမရွိပဲ ထီးလက္တံ ႏွင့္ ထိစပ္ေနေသာ ပိတ္မ်ားသာ ေဆးခ်ယ္ေနလွန္းျခင္းျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ထီးမ်က္ႏွာျပင္ေပၚ၌ အနက္ေရာင္ အစင္းမ်ား ရရွိလာမည္ ျဖစ္ပါသည္။.
(င) ဇက္စီး
ထီးခရိုင္ႏွင့္ ထီးလက္တံမ်ား တြယ္ဆက္ထားေသာ ေနရာ ေနရာ၏ အထက္နားတြင္ စကၠဴအထူျဖင့္ ေကာ္ကပ္၍ စည္းရပါသည္။
(စ) လက္ဖ်ားစီ ထီးလံုးခ်ထားသျဖင့္ ပိတ္ထားေသာ ထီးကို ျပန္ဖြင့္၍ ထီးပန္းခ်ီ ဒီဇိုင္းဆြဲေသာ ပန္းခ်ီ ဆရာ၏ လက္သို႔အပ္ႏွံ၍ ထီးအမ်ိဳးအစားအလိုက္ ပုဂံ၊ မနၱေလး ၊ အိမ္ေတာ္ရာ စသည့္ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ ဒီဇိုင္းတို႔ကို စိတ္တိုင္းက် ေရးခ်ယ္ရပါသည္။
(ဆ) မိုးေရခံ ဆီ ( ခ်က္ေဆး) သုတ္လိမ္းျခင္း
ဒီဇိုင္းၿပီးစီး ေျခာက္ေသြ႕သြားသည့္အခါ မိုးေရခံဆီ (ခ်ကိေဆး)ကို ထီးမ်က္ႏွာျပင္ အႏွံ႔ သုတ္လိမ္းရပါသည္ ။ အေပၚယံ ဆီမ်ား ဖ်ငိသား ပိတ္စ အတြင္းသို႔ စိမ့္ဝင္ေစရန္ ေခတၱမၽွ ေနလွမ္းထားရပါသည္။ အထက္ေဖာ္ျပပါ ခ်က္ေဆး သုတ္ျခင္း ေနလွမ္းျခင္းတို႔ကို ထီးျပဳလုပ္သူ၏ စိတ္တိုင္းက်မႈ့ အေပၚ မူတည္၍ အႀကိမ္ေပါင္း ေျမာက္မ်ားစြာ
ထီးေခါင္းႏွင့္ ထီးလက္တံမ်ား တြယ္ဆက္ထားရာ
ျပဳလုပ္ႏိုင္ၿပီး ခန္႔မွန္းေျခ ၂ ရက္မွ ၅ရက္ထိ ၾကာျမင့္တက္ပါသည္။
(စ်) လက္ကိုင္ရိုးတပ္ဆင္ျခင္း
ထီးရိုးဝါး အဖ်ားတြင္ သစ္သား လက္ကိုင္ရိုးတပ္ဆင္ရပါသည္။
(ည) ေဆးသုတ္ အေခ်ာသတ္ျခင္း ထီးေခါင္းႏွင့္ လက္ကိုင္ရိုးတို႔ကို စစ္စီးေဆး သုတိၿပီး ေျခာက္ေသြ႕ေစရန္ ေနလွန္းရျပန္ပါသည္။
အထက္ပါ လုပ္ငန္းစဥ္အားလံုးကို စနစ္တက် ျပန္လည္ စစ္ေဆးၿပီး လိုအပ္သည္မ်ား ထပ္မံျပဳ ျပင္ၿပီးသည့္ေနာက္မွသာ ေစ်းကြက္သို႔ တင္ပို႔ေရာင္းခ်ႏိုင္ပါေတာ့သည္။
ျမန္မာ့ရိုးရာ ပုသိမ္ထီးကို ေလတ္အဆက္ဆက္ ပုသိမ္ၿမိဳ႕၌သာ အဓိက ထုတ္လုပ္ေရာင္းခ်ၿပီး ယေန႔ေခတ္အခါ ၌ ေခတ္ေပၚ သံုးရာသီ ထီးမ်ား ဝင္ေရာက္လာမႈ့တို႔ေၾကာင့္ ေနာင္အခါ ၌ ပုသိမ္မွ ထီးလုပ္ငန္း လုပ္ကိုင္ေသာ ပညာရွင္မ်ားသည္ ကုန္ၾကမ္းပစၥည္းရွားပါးမႈ့ ၊စားဝတ္ေနေရး မေျပလည္ မႈ့တို႔ေၾကာင့္ ပုသိမ္ထီးျပဳလုပ္ႏိုင္ေသာ ပညာရွင္မ်ား နီးစပ္ရာ အိမ္နီးခ်င္း ႏိုင္ငံမ်ားသို႔ သြားေရာက္အလုပ္လုပ္ကိုင္ရာမွ အိမ္နီးခ်င္း အစိုးရ၏ ေျမေတာင္ေျမာက္ေပးမႉ့ေၾကာင့္ ထီးပညာရွင္မ်ား ဘဝ အေျခေန တိုးတက္ကာ ယခုအခါ ထိုင္းႏိုင္ငံ ခ်င္းမိုင္ ေဒသ ၌ "ခ်င္းမိုင္ထီး" ဟု အမည္သစ္တြင္ေစလ်က္ ျမန္မာ့ရိုးရာ ပုသိမ္ထီးသည္ တိုင္းတပါး၏ ရိုးရာ ထီးအျဖစ္ ကမၻာလွည့္ခရီးသည္မ်ား၏ အာရံု ဆြဲေဆာင္ရာ အသံုးေတာ္ခံအျဖစ္ ေအာင္ျမင္ေနသည္က ျမန္မာ့ရိုးရာ အေမြႏွစ္စစ္စစ္တခု၏ စိုးရိမ္ဖြယ္ရာ အေနအထားတခုပင္ ျဖစ္ပါသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ အစိုးရ အေနျဖင့္ မိမိႏိုင္ငံ၏ ယဥ္ေက်းမႈ့ အေမြအႏွစ္ စစ္စစ္ တခု ကို တိုင္းတပါးသားတို႔ အတုယူ ခိုးခ် ျခင္း အနၱရာယ္မွ ကင္းေဝးေစရန္ ထီးျပဳလုပ္ျခင္း အတတ္ပညာ ကၽြမ္းက်င္သည့္ ပညာရွင္မ်ားအား နည္းပညာ အေထာက္အကူမ်ားေပးျခင္း ေျမေတာင္ေျမာက္ေပးျခင္းျဖင့္ အနာဂတ္ ပုသိမ္ထီးမ်ိဳးဆက္ မပ်က္ေစေရးကို ေရွးရႉကာ ျမန္မာတို႔၏ရိုးရာ ယဥ္ေက်းမႈ့ အေမြအႏွစ္စစ္စစ္ တခုကို ပ်က္သုဥ္း ေပ်ာက္ကြယ္မသြားခင္ အခ်ိန္မွီ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ေစလိုပါေၾကာင္း အၾကံျပဳ တင္ျပလိုက္ရပါသည္။
စိုးမိုးေအာင္
ဧည့္လမ္းညႊန္ (ပုသိမ္)
အပတ္စဥ္ ၄၈
****ဆက္သြယ္ဝယ္ယူရန္*****
Credit: မဟာပုသိမ္ရဲ႕ Page
No comments:
Post a Comment