Wednesday, February 8, 2017

ျမန္​မာတို႔၏ျမန္​မာ့ရိုးရာထီး (ပုသိမ္ထီး)


"ျမန္​မာတို႔၏ျမန္​မာ့ရိုးရာထီး"
***********************

(ျမန္​မာ့ရိုးရာထီးသမိုင္​းအက်ဥ္​း နွင္​့ ပုသိမ္​ထီး ျပဳလုပ္​ပံု အဆင္​့ဆင္​့)

ျမန္​မာ့ရိုးရာထီးမ်ားမွာ ပုဂံ​ေခတ္​အ​ေစာပိုင္​းကာလမည္​သည္​့အခ်ိန္​ထဲစတင္​​ေပါ​ေပါက္​ခဲ့သည္​ကိုတိက်စြာမသိရွိပါ။သို႔​ေသာ္​ ပထမျမန္​မာနိုင္​ငံ​ေတာ္​ႀကီးကိုတည္​​ေထာင္​ခဲ့​ေသာ အ​ေနာ္​ရထာမင္​းႀကီး လက္​ထက္​ပုဂံ​ေခတ္​တြင္​ ရဟန္​း​ေတာ္​မ်ား ၊သီလရွင္​မ်ားနွင္​့ရွင္​ဘုရင္​မိဖုရား၊အိမ္​​ေရွ႕စံမင္​းသားတို႔၏နန္​းတြင္​းအ​ေဆာင္​
အ​ေယာင္​ပစၥည္​းတစ္​စံုအျဖစ္​စတင္​အသံုးျပဳခဲ့ပါသည္။

ဘုရင္​မင္​းျမတ္​မ်ား တိုင္​းခန္​းလွည္​့လည္​ၾကည့္​ရ႕ူ႔ရာတြင္​ ဆင္​၊ျမင္​း၊ဗိုလ္​ပါၿခံရံလ်ွက္​ ထီး​ေဆာင္​း၍ အ​ေဆာင္​အ​ေယာင္​အျဖစ္​သံုးပါသည္​။ထိုသို႔တိုင္​းခန္​းလွည္​့လည္​စဥ္​လမ္​းခရီး၌ မိဖုရား​ေ႐ြးခ်ယ္​ရာတင္​လည္​း ​ေ႐ြးခ်ယ္​လို​ေသာမိဖုရား၏အိမ္​​ေရွ႕တြင္​ထီးစိုက္​​ေထာင္​လိုက္​သည္​ဟုလဲသိရွိရပါသည္​။ျမန္​မာ့ရာဇဝင္​တြင္​ ထီးနန္​းထီ​ေဆာင္​မင္​း၊ထီးျဖဴ​ေဆာင္​းမင္​း​ေလာင္​း အစရွိ​ေသာ
စကားမ်ားထဲမွ ထီးဆို​ေသာစကားလံုးမွာ ျမန္​မာ့ရိုးရာထီးဟုဆိုလိုျခင္​းျဖစ္​ပါသည္​။

ထိုကဲ့သို႔ဂုဏ္​ရွိန္​ျမင္​့မားစြာနန္​းတြင္​းအ​သံုးအ​ေဆာင္​တစ္​ခုအျဖစ္​ ပုဂံ​ေခတ္​မွစတင္​၍ ျမင္​းစိုင္​း၊စစ္​ကိုင္​း၊ပင္​းယ၊အင္​းဝ၊ကုန္​း​ေဘာင္​စသည္​ျဖင္​့ျမန္​မာရွင္​ဘုရင္​မ်ား​ေခတ္​အဆက္​ဆက္​အသံုးျပဳလာခဲ့ၾက​ေသာျမန္​မာ့ရိုးရာထီးမ်ားမွာ ​ေျပာင္​းလဲလာခဲ့​ေသာ ​ေခတ္​ကာလအား​ေလ်ာ္​စြာအႀကိဳက္​ခ်င္​းမတူညီနိုင္​​ေသာဘုရင္​မင္​းျမတ္​တို႔၏ဆႏၵအ​ေလ်ာက္​ အနည္​းငယ္​​ေျပာင္​းလဲဆန္​းသစ္​မႈမ်ားလဲရွိခဲ့ပါသည္​။

ဥပမာအားျဖင္​့ ရဟန္​း​ေဆာင္​းထီးမ်ားမွလြဲ၍ နန္​းတြင္​းအသံုးအ​ေဆာင္​ထီးမ်ားမွာ ပုဂံ​ေခတ္​တြင္​ ခ်ည္​သားပိတ္​စျဖင္​့အမိုးျပဳလုပ္​ၿပီးလ်ွင္​ ပင္​းတယ​ေခတ္​တြင္​မိုင္​းတိုင္​စကၠဴအျဖစ္​​ေျပာင္​းလဲလာျခင္​းကုိလည္​း အျပင္​အဆင္​တစ္​မ်ိဳးဆန္​း၍ယ​ေန႔ထိတိုင္​အင္​း​ေလး​ေဒသမ်ာတြင္​ျမင္​​ေတြ႕နိုင္​​ေသးသည္​မွာလည္​းျမန္​မာတို႔၏ဂုဏ္​ယူဖြယ္​ရာအမွတ္​ရစရာ​အ​ေမြတစ္​ခုျဖစ္​ပါသည္​။

ထိုမ်ွမက မႏၲ​ေလး​ေတာ္​ဝင္​ထီးမွာလည္​း ​​ေ႐ႊမႏၲ​ေလးဟူ​ေသာဂုဏ္​ပုဒ္​နွင္​့အညီ ​ေ႐ႊ​ေဆးသုတ္​လိမ္​းၿပီး ​ေ႐ႊ​ေရာင္​ဒီဇိုင္​းမ်ား​ေရးခ်ယ္​ျခင္​းနွင္​့ ထီးဖ်င္​ပိတ္​သား​ေပါတြင္​အ​ေရာင္​ခ်ယ္​၍ အရစ္​မ်ားျပဳလုပ္​ျခင္​းသဘာဝအသီးအ႐ြက္​အ​ေခါက္​မ်ားမွရရွိ​ေသာ အ​ေရာင္​အခ်ိဳးတို႔ကို​ေရာစပ္​၍ ျပဳလုပ္​ခဲ့​ေသာ​ေရာင္​စံုအရစ္​ထီးမ်ားမွာလည္​း"မႏၲ​ေလးအိမ္​​ေတာ္​ရာထီး"ဟူ၍ထူးထူးျခားျခားရွိခဲ့ဖူးပါသည္​။တစ္​ခ်ိန္​က ​ေ႐ႊမႏၲ​ေလးအတြက္​ ဂုဏ္​ယူဖြယ္​ရာ အႏုပညာလက္​ရာ အမွတ္​ရခ်င္​စရာ ရိုးရာအ​ေမြအနွစ္​တစ္​ခုျဖစ္​ပါသည္​။

ျမန္​မာ့ရိုးရာထီးမ်ား​ေပါတင္​​ေရွးယခင္​ထဲကပန္​းမ်ိဳးစံုလွပဆန္​းၾကယ္​ခန္​းနား​ေသာ ကႏုတ္​ပန္​းလက္​ရာမ်ား၊နံရံ​ေဆး​ေရးပန္​းခ်ီလက္​ရာမ်ား၊နွင္​းဆီ၊သစ္​ခြ၊ဂႏၶမာ၊​ေနၾကာ၊စံပယ္​အစရွိ​ေသာ ပန္​းအစစ္​မ်ားကိုအသံုးျပဳ၍ ဒီဇိုင္​းျပဳလုပ္​ျခင္​း၊​ေဆးခ်ယ္​၍ပန္​းမ်ိဳးစံုပန္​းခ်ီမ်ား​ေရးဆြဲျခင္​း၊ရွဴ႕ခင္းအမ်ိဳးမ်ိဳး၊က်ံဳးၿမိဳ႕ရိုး၊နန္​းၿမိဳ႕ရိုးမ်ား၊​ေက်းလက္​​ေတာ႐ြာဓ​ေလ့ျမင္​ကြင္​းမ်ား အစရွိ​ေသာဒီဇိုင္​းပံုစံအမ်ိဳးမ်ိဳးတို႔နွင္​့ ​ေ႐ႊထီး၊​ေငြထီးအစရွိသာထီးမ်ား ခမ္​းနားထည္​ဝါလွ​ေသာျမန္​မာ့ရိုးရာအႏုပညာမ်ားပင္​ျဖစ္​ပါ​ေတာ့သည္​။

ထိုကဲ့သို႔အရွိန္​အဝါႀကီးမားလွ​ေသာျမင္​့ျမတ္​​​ေသာျမန္​မာ့ရိုးရာထီးအမ်ိဳးမ်ိဳးတို႔ကိုရဟန္​း​ေတာ္​မ်ားနွင္​္​့နန္​းတြင္​းအသံုးအ​ေဆာင္​သီးသန္​႔မ်ွသာ ​ေခတ္​အဆက္​ဆက္​အသံုးျပဳခဲ့​ေသာ​ေၾကာင္​့ ျမန္​မာ့ရိုးရာထီးပညာရွင္​မ်ားမွာလည္​း မင္​းခစား မင္​းမႈထမ္​းမ်ားပင္​ျဖစ္​ခဲ့ၾကၿပီး
ျမန္​မာ့နန္​းတင္​းအႏုပညာတစ္​ရပ္​ဟုဆိုလ်ွင္​မွားမည္​မဟုတ္​​ေတာ့ပါ။

"ျမန္​မာ့ရိုးရာ ပုသိမ္​ထီး"
********************

ျမန္​မာနိုင္​ငံ၏​ေနာက္​ဆံုးမင္​းဆက္​ျဖစ္​​ေသာသီ​ေပါမင္​းပါ​ေတာ္​မူၿပီး ၁၈၈၅ ခုနွစ္​​ေနာက္​ပိုင္​းတြင္​ အစိတ္​အမႊာမႊာၿပိဳကြဲသြား​ေသာနန္​းတြင္​းပညာရွင္​မင္​းမႈထမ္​းတို႔မွာလည္​း အနယ္​နယ္​ အရပ္​ရပ္​သို႔​ေ႐ႊ့​ေျပာင္​း​ေနထိုင္​ၾကလ်ွက္​ အသက္​​ေမြးဝမ္​း​ေၾကာင္​းမ်ိဳးစံုတို႔ျဖင္​့ မထင္​မရွာ ရပ္​တည္​ခဲ့ၾကပါသည္​။

ထိုအထဲမွ ျမန္​မာ့ရိုးရာထီးပညာရွင္​အခ်ိဳ႕တို႔သည္​ ျမစ္​ဝကြၽန္​း​ေပါ​ေဒသ ပုသိမ္​သို႔ ​ေ႐ႊ့​ေျပာင္​း​ေနထိုင္​ခဲ့ၾကၿပီး ရဟန္​း​ေတာ္​မ်ားနွင္​့ သီလရွင္​မ်ားအတြက္​ ထီးမ်ားကို ျပဳလုပ္​​ေရာင္​းခ်၍ စားဝတ္​​ေန​ေရးအသက္​​​ေမြးမႈကို စတင္​ျပဳလုပ္​ခဲ့ပါသည္​။ထို႔အျပင္​ယ​ေန႔နာမည္​ႀကီးထင္​ရွားလွ​ေသာ ပုသိမ္​ထီးမ်ားကိုလည္​းစတင္​ထုတ္​လုပ္​ခဲ့ပါသည္​။

ပုသိမ္​ထီး၏အစမာ ဝါးကိုယ္​ထည္​​ေပၚတြင္​
ယခင္​ကန္​းစင္​မ်ားမွရရွိသာခ်ည္​းသားစစ္​စစ္​ဖ်င္​စ(ပိတ္​)
ကိုကပ္​၍ မႏၲ​ေလးတြင္​အသံုးျပဳခဲ့​ေသာပန္​းမ်ိဳးစံုဒီဇိုင္​းမ်ား၊သဘာဝရွဴ႕ခင္​းမ်ိဳးစံု၊မႏၲ​ေလးက်ံဳးၿမိဳ႕ရိုး၊နန္​းၿမိဳ႕ရိုး အစ
ရွိသည္​တို႔ကို ​ေရးဆြဲခဲ့ၾကၿပီး စတင္​​ေရာင္​းခ်ခဲ့ျခင္​းျဖစ္​ပါသည္​။ သို႔​ေသာ္​ ပုသိမ္​ၿမိဳ႕တြင္​ထုတ္​လုပ္​​ေသာ​ေၾကာင္​့ ပုသိမ္​ထီးဟူ​ေသာ အမ်ားက​ေခၚခဲ့ျခင္​းျဖစ္​ပါသည္​။

ထို႔​ေနာက္​ ပုသိမ္​ထီးမ်ားကို လူအမ်ားသိရွိလာၾကၿပီးလ်ွင္​ မင္​းပြဲ၊စုိးပဲ၊အလွဴပြဲနွင္​့ပြဲမ်ိဳးစံုတို႔တြင္​ အသံုးျပဳလာၾကသည္​။အဂၤလိပ္​​ေခတ္​အထက္​တန္​းလႊာအမ်ိဳးသမီးမ်ား၏ အသည္​းစြဲျဖစ္​ခဲ့ၿပီး လက္​ကိုင္​ရိုးမ်ားတြင္​​ေငြသားအစစ္​မ်ားျဖင္​့ျပဳလုပ္​၍ တန္​ဖိုးျမႇင္​့တင္​မႈ႕မ်ားကိုလည္​း ျပဳလုပ္​ခဲ့ၾကပါသည္​။

အိႏၵိယဘက္​မွဝင္​​ေရာက္​လာသာ ဖဲသားဖ်င္​စမ်ား​ေၾကာင္​့ပုသိမ္​ထီး​မွာ​ေျပာင္​းလဲလာခဲ့သည္​။အ​ေၾကာင္​းမွာ ျမန္​မာတို႔၏ခ်ည္​သားစစ္​စစ္​ဖ်င္​စ(ပိတ္​)မ်ား​ေနရာတြင္​ ဖဲသားဖ်င္​စနွင္​့အစားထိုး၍ျပဳလုပ္​ခဲ့ၾကၿပီး​ေနာက္​ပိုင္​းတြင္​ခ်ည္​သားကပဲထား​ေသာ ပုသိမ္​ထီးမ်ားကြယ္​​ေပ်ာက္​၍ ဖဲသားဖ်င္​စအသံုးျပဳ​ေသာပုသိမ္​ထီးမ်ားအျဖစ္​ အဆင္​့ဆင္​့​ေျပာင္​းလဲ လာသည္​ကိုလည္​းယ​ေန႔ထိတိုင္​​ေတြ႕ျမင္​နိုင္​ပါသည္​။ထို႔​ေၾကာင္​့ ျမန္​မာ့ရိုးရာထီးအစပိုင္​းနွင္​့ ယ​ေန႔​ေခတ္​ပုသိမ္​ထီးမ်ားမွာ အနည္​းငယ္​မက ကြဲလြဲသြား​ေၾကာင္​းကိုလည္​း သိ​ေစလိုပါသည္​။

​ေရွး​ေခတ္​ဘုရင္​မ်ား​ေခတ္​အ​ဆက္​ဆက္​အသံုးျပဳခဲ့​ေသာထီးမ်ိဳးစံုတို႔မွာ ျမန္​မာ့ရိုးရာထီးဆို​ေသာဂုဏ္​ပုဒ္​နွင္​့အညီ ျမန္​မာနိုင္​ငံမွ ထြက္​ရွိ​ေသာသစ္​၊ဝါးမ်ားကိုအ​ေျခခံကာကိုယ္​တိုင္​ျပဳလုပ္​၍ ရက္​ကန္​းစင္​မ်ားမွရရွိ​ေသာ ခ်ည္​သားဖ်င္​စ(ပိတ္​)ျဖင္​့အမိုးျပဳလုပ္​၍ သဘာဝသစ္​သီး၊သစ္​​ေခါက္​၊သစ္​ဥ တို႔မွ အရည္​၊​အ​ေစး၊အဆီအနွစ္​တို႔ကိုအ​ေျခခံကုန္​ၾကမ္​းျပဳလုပ္​၍ ျမန္​မာ့ရာသီဥတုနွင္​့အထူးသင္​့​ေလ်ာ္​​ေအာင္​ ၊ ဥတုသံုးပါးလံုးအသံုးျပဳနိုင္​​ေသာ အထူးအရည္​အ​ေသးျဖင္​့ ျမန္​မာ့အႏုပညာလက္​ရာျဖစ္​​ေၾကာင္​းကိုလည္​း ထပ္​​ေလာင္​း၍သိ​ေစလိုပါသည္​။

ထို႔အျပင္​ ျမန္​မာ့​ေရ​ေျမသဘာဝနွင္​့အထူးသင္​့​ေလ်ာ္​ျခင္​း
အ​ေအးဒဏ္​၊အပူဒဏ္​ခံနိုင္​ျခင္​း၊​ေလဒဏ္​၊မိုးဒဏ္​ခံနိုင္​
ျခင္​း စ​ေသာဂုဏ္​သတၱိမ်ိဳးစံုတို႔နွင္​့လည္​း ျပည္​့စံုလ်ွက္​
ရွိပါသည္​။

ယ​ေန႔​ေခတ္​ပုသိမ္​ထီးမ်ားမွာ အလွဆင္​ယင္​ျခင္​းနွင္​့​ေနကာသီးသန္​႔သာျဖစ္​ပါသည္​။ ထို႔အျပင္​ဖဲသားဖ်င္​စကိုအသံုးျပဳနိုင္​ျခင္​း​ေၾကာင္​့ ယ​ေန႔အခ်ိန္​ထိျမန္​မာနိုင္​ငံတြင္​ဖဲဖ်င္​မထုတ္​နိုင္​​ေသာ​ေၾကာင္​့ ဖဲသားကပ္​ပုသိမ္​ထီးမ်ားမွာ ​ေရွး​ေခတ္​ျမန္​မာ့ရိုးရာထီးမ်ား​ေလာက္​ စြဲ​ေဆာင္​မႈမရွိ​ေတာ့​ေပ။ထို႔​ေၾကာင္​့လည္​း ခ်ည္​သားစစ္​စစ္​
ျဖင္​့ျပဳလုပ​ေသာပုသိမ္​ထီးမ်ားက ျပန္​လည္​ဆန္​းသစ္​ထုတ္​လုပ္​မႈနွင္​့လူႀကိဳက္​မ်ားကာ ျပန္​လည္​ထိုး​ေဖာက္​​ေနၿပီျဖစ္​ပါသည္​။

ျမန္မာ့ရိုးရာပုသိမ္ထီး ျပဳလုပ္ပံု အဆင့္ဆင့္
☆●☆●☆●☆●☆●☆●☆●☆●☆●☆●☆●☆●☆

ျမန္မာ့ရိုးရာ ပုသိမ္ထီးျပဳလုပ္ရာတြင္ ကုန္ၾကမ္းအဆင့္ႏွင့္ ကုန္ေခ်ာအဆင့္ဟူ၍ အၾကမ္းဖ်င္းအားျဖင့္ ၂မ်ိဳးသတ္မွတ္ႏိုင္ပါသည္။
ကုန္ၾကမ္းအဆင့္ကိုျပဳလုပ္သိုေလွာင္ထားရွိရန္မွာလည္း ပုသိမ္ထီးလုပ္ငန္းစဥ္၏ အေရးပါလွေသာ အခန္းက႑တရပ္ပင္ျဖစ္သည္။

အဆင့္ ၁

"ထီးကုန္ၾကမ္း ထုတ္လုပ္ျခင္း"

၁။ ထီးလံုးကုန္ၾကမ္းထုတ္လုပ္ျခင္းႏွင့္ ထီးလက္ကိုင္ျပဳလုပ္ျခင္း

ထီးလံုးဆိုသည္မွာ ပုသိမ္ထီး၏ ပိတ္ဖ်င္စ မဖံုးအုပ္ရေသးေသာ ဝါးခ်ည္းသက္သက္ ထီးကိုယ္ထည္တခုလံုးကို စုေပါင္း ေခၚဆိုျခင္းျဖစ္ၿပီး ပုသိမ္ထီး၏ တည္ေဆာက္ပံု structure ျဖစ္ပါသည္။

ထီးလံုးကုန္ၾကမ္းတြင္ ေအာက္ပါ အစိတ္အပိုင္းမ်ားပါဝင္ပါသည္။

(က) ထီးေခါင္း
(ခ)ထီးမ
(ဂ)ထီးလက္တံ
(ဃ)ထီးခရိုင္
(င)ထီးလက္ကိုင္ တို႔ျဖစ္ၾကပါသည္။

ထီးေခါင္း ၊ ထီးမ ၊ထီးလက္ကိုင္ စသည္တို႔ကို ျပဳလုပ္ရာတြင္ ေတာင္မရိုး ၊ ဒီးတူး ၊ မအူေရႊဝါ ၊ မအူလက္တံ စေသာ သစ္အမ်ိဳးအစားမ်ားကို အသံုးျပဳပါသည္ ။

ထုတ္လုပ္ပံုအဆင့္မ်ားမွာ

(၁) သစ္ခုတ္ျခင္း
(၂)အတိုင္းျဖတ္ျခင္း
(၃)ပံုၾကမ္းခြဲျခင္း
(၄)ထီးေခါင္း ခုတ္ထြင္းျခင္း
(၅)မ်က္စင္တင္ (ပန္းပြတ္)ျခင္း
(၆)စိတ္ေၾကာင္းေဖာ္ျခင္း
စသည္တို႔ျဖစ္ပါသည္။

ထီးလက္တံႏွင့္ ထီးခရိုင္ျပဳလုပ္ရာတြင္ "သရကူ" ဝါးတမ်ိဳးထဲကိုသာ အသံုးျပဳရၿပီး ၎ဝါးအမ်ိဳးအစားသည္ ပုသိမ္ၿမိဳ႕နယ္ ၊သာေပါင္းၿမိဳ႕နယ္ ၊ ငါးသိုင္းေခ်ာင္း ၿမိဳ႕နယ္ ႏွင့္ ပုသိမ္ ေမာ္တင္စြန္း ကားလမ္းနံေဘးရွိ ေတာေတာင္မ်ားထဲတြင္ အေလ့က် ေပါက္ေရာက္ပါသည္။

"သရကူ" ဝါးသည္ ေပ်ာ့ေျပာင္းညင္သာၿပီး လိုရာပံုအလြယ္တကူ သြင္းယူ ႏိုင္ေၾကာင့္ ေခတ္အဆက္ဆက္ ပုသိမ္ထီး ျပဳလုပ္သည့္ ပညာရွင္မ်ား ယေန႔အခ်ိန္ထိတိုင္ေအာင္ ဆက္လက္အသံုးျပဳလ်က္ရွိပါသည္။

"ထီးလက္တံႏွင့္ ထီးခရိုင္"

အထက္ပါ ထီးလက္တံႏွင့္ ထီးခရိုင္ထုတ္လုပ္ပံု အဆင့္မ်ားမွာ

(၁) ဝါးခုတ္ျခင္း
(၂)အတိုင္းတာျဖတ္ျခင္း
(၃)ဝါးခြဲျခင္း
(၄)အေပါက္ေဖာက္ျခင္း
(၅)အေခ်ာသတ္ျခင္း
(၆) ပါးပုပ္ ဝမ္းခြဲျခင္းတို႔ပင္ ျဖစ္ပါသည္။

လိုအပ္သည့္ ကုန္ၾကမ္းမ်ားရရွိၿပီးေနာက္ ရရွိလာေသာ ထီးေခါင္းမ်ား ၊ထီးခရိုင္မ်ား ၊ထီးလက္တံမ်ားကို

(၁) ထီးေခါင္းႏွင့္ ထီးလက္တံ
(၂)ထီးမ ႏွင့္ ထီးခရိုင္
(၃)ထီးလက္တံ အလယ္ ႏွင့္ ထီးခရိုင္ထိပ္ဝိုင္း

မ်ားကို စနစ္တက် တြဲဆက္ရၿပီး

(၄) လိပ္ေက်ာက္တိုက္ျခင္း စသည္တို႔ကို အဆင့္ဆင့္ျပဳလုပ္ရပါသည္။

(က) အထက္ပါ အစိတ္အပိုင္းမ်ား တခု ႏွင့္တခုကို ျမဲျမံေစရန္ ခ်ည္သားႀကိဳး (ဗမာခ်ည္)ျဖင့္ တြယ္ဆက္ရပါသည္။

အထက္ေဖာ္ျပပါ အဆင့္မ်ားၿပီးဆံုးပါက " ထီးလံုးကုန္ၾကမ္း ႏွင့္ ထီးလက္ကိုင္ရိုးတို႔ကို ရရွိလာမည္ ျဖစ္ပါသည္။

(ခ) ဝါးရိုးလက္ကိုင္ ထုတ္လုပ္ျခင္း အဆင့္

ဤအဆင့္တြင္ အသံုးျပဳေသာ ဝါးမွာ "ထီးရိုးဝါး" ႏွင့္ "ခရင္က်စ္" ဝါးအမ်ိဳးအစားတို႔ကို အသံုးျပဳရပါသည္။

☆☆☆(၃) ထီးဖ်င္ (ပိတ္စ)

ထီးဖ်င္ပိတ္စ မ်ားကို ျမန္မာျပည္ အလယ္ပိုင္း ယကၠန္းစင္မ်ား တည္ရွိရာ မနၱေလးတိုင္းေဒသႀကီး အတြင္းရွိၿမိဳ႕ရြာမ်ားမွ ထုတ္လုပ္ၿပီး ပုသိမ္ထီးျပဳလုပ္ရန္ ခ်ည္သားစစ္စစ္ ပိတ္ဖ်င္ မ်ားကို သာ အသံုးျပဳရပါသည္။

ေဖာ္ျပပါ ပိတ္စမ်ားကို ျပဳလုပ္မည့္ ထီး၏ အတိုင္းအတာ အလိုက္ စေကးမ်ား ျဖင့္ တြက္ခ်က္ ကိုက္ျဖတ္ရပါသည္။

■■■■■■■■■■■■

☆☆☆(၄) သဘာဝေကာ္ (စစ္စီး ) ႏွင့္ ေကာ္က်ဲ ထုတ္လုပ္ျခင္း

ျမန္မာ့ရိုးရာပုသိမ္ထီး ျပဳလုပ္ရာ၌ ပိတ္သားခ်ည္ႏွင့္ ထီးလံုးဝါးကိုယ္ထည္တို႔ကို တြဲဆက္ရာ၌ ေကာ္ရည္ကို အသံုးျပဳရၿပီး ၎ေကာ္ရည္ကို ပုသိမ္ထီး ထုတ္လုပ္သူမ်ားကိုယ္တိုင္ ကိုယ္က် ေဖာ္စပ္ထုတိလုပ္ရျခင္းျဖစ္ပါသည္။

အရည္က်ဲေကာ္ ထုတ္လုပ္နည္း
●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●

အဓိက ပါဝင္ေသာ ပစၥည္းမွာ သဘာဝ "တည္ပင္" မွ ရရွိေသာ "တည္သီး" ျဖစ္ပါသည္။

ေကာ္ရည္က်ဲ ထုတ္လုပ္ရန္ ေအာက္ပါ အဆင့္မ်ားကို လုပ္ေဆာင္ရပါသည္။

(က)တည္သီးခူးျခင္း
(ခ)အညႇာေခၽြျခင္း
(ဂ) အေမႊးခၽြတ္ျခင္း (ေရေဆး)
(ဃ) ထုေထာင္းျခင္း ( ဆန္ေထာင္းဆံုျဖင့္)
(င) တည္ရည္စိမ္ျခင္း (စဥ့္အိုးမ်ားအတြင္း စိမ္ျခင္း)တို႔ပင္ ျဖစ္ပါသည္။

တည္ရည္စိမ္ရာ၌ ဆန္ေထာင္းဆံုျဖင့္ ထုေထာင္းၿပီးေသာ တည္သီးမ်ားကို စဥ့္အိုးမ်ား အတြင္း စနစ္တက် ဖိသိပ္လ်က္ ရကိသတၱပါတ္ ၂ပါတ္ခန္႔ ေရထည့္၍ အပုပ္ခံ ထားရွိရပါသည္။ ရရွိလာေသာ တည္ရည္မ်ားကို အထက္ေဖာ္ျပပါ ထီးလံုးကိုယ္ထည္ ႏွင့္ တြယ္ဆက္ရန္ ကပ္ရာ၌ အသံုးျပဳႏိုင္ေသာ ေကာ္ရည္က်ဲ ကို ရရွိမည္ျဖစ္ပါသည္။

သဘာဝေကာ္ (စစ္စီး) ထုတ္လုပ္ျခင္း
●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●

ဤအဆင့္အတြက္ အဓိက ပါဝင္ေသာ အသံုးျပဳေသာ ပစၥည္းမွာ ပထမ အဆင့္၌ ထုတ္လုပ္ထားေသာ ေကာ္ရည္က်ဲကို ယူ၍ မီးေအးေအးျဖင့္ က်ိဳခ်က္ေသာအခါ ပ်ားရည္သကဲ့သို႔ အေရာင္အဆင္းရွိၿပီး ေစးကပ္သည့္ သဘာဝ ေကာ္ တမ်ိဳးကို ရရွိလာပါေတာ့သည္။

☆☆☆(၅) ပီေလာ ပီနံ ေကာ္ရည္က်ဲ ထုတ္လုပ္ျခင္း
●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●

ပီေလာပီနံ ေကာ္ရည္ ျပဳလုပ္ရာ ၌ ပထမဦးစြာ ပီေလာ ပီနံဥကို အေျခာက္လွန္းရပါသည္။ ထို႔ေနာက္ ၎ပီေလာပီနံ ဥ အေျခာက္ကို ႀကိတ္စက္ျဖင့္ႀကိတ္လိုက္ေသာ အခါ ပီေလာ ပီနံ အမႈန္႔ရရွိလာမည္ ျဖစ္ၿပီး ရရွိလာေသာ ပီေလာ ပီနံ အမႈန္႔ကို လိုအပ္ေသာ ေရပမာဏ ျဖင့္ေရာစပ္ေသာ အခါ ပီေလာပီနံ ေကာ္ရည္က်ဲကို ရရွိပါသည္။

☆☆☆(၆) သုတ္လိမ္းရန္ဆီ (ခ်က္ေဆး) ထုတ္လုပ္ျခင္း
●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●

ခ်က္ေဆး ထုတ္လုပ္ရာ၌ အသံုးျပဳရေသာ ကုန္ၾကမ္းပစၥည္းမ်ားမွာ

(က) ထင္းရႉးဆီ
(ခ) ႏွမ္းဆီ
(ဂ) ေထာပတ္ဆီ
(ဃ) အင္တြဲ
(င) ဖေယာင္း
(စ) ေရနံဆီ
(ဆ) ငါးႀကီးဆီ

စသည့္ ပါဝင္ပစၥည္းမ်ားကို အခ်ိဳးက်ေရာစပ္၍ မီးေအးေအးျဖင့္ လိုအပ္သည့္ အေနအထားေရာက္ေအာင္ အဆင့္ဆင့္ က်ိဳခ်က္ျပဳျပင္ ထုတ္လုပ္ရၿပီး ေနာက္ ခ်က္ေဆး ကို ရရွိပါသည္။

အထက္ေဖာ္ျပပါ ျမန္မာ့ရိုးရာ ပုသိမ္ထီး ျပဳလုပ္ရန္ ကုန္ၾကမ္းပစၥည္း အမ်ိဳးမ်ိဳးကို အဆင့္ဆင့္ ထုတ္လုပ္ၿပီးေနာက္ ေအာက္ပါ ကုန္ၾကမ္းမ်ား စံုလင္စြာရရွိလာပါသည္။

(၁) ထီးလံုးကုန္ၾကမ္းႏွင့္ ထီးလက္ကိုင္
(၂) ဝါးရိုး
(၃) ထီးဖ်င္
(၄)သဘာဝေကာ္ စစ္စီး
(၅)ပီေလာပီနံ ေကာ္ရည္က်ဲ
(၆) သုတ္လိမ္းရန္ဆီ (ခ်က္ေဆး) တို႔ စံုလင္စြာရရွိၿပီ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ျမန္မာရိုးရာ ပုသိမ္ထီး ကုန္ေခ်ာကို စတင္ ထုတ္လုပ္ႏိုင္ၿပီ ျဖစ္ပါသည္။

ထီးကုန္ေခ်ာ ထုတ္လုပ္ပံု အဆင့္ဆင့္
■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■

(က) ထီးေကြးျခင္း

ထီးလံုး ေခၚ ထီးကိုယ္ထည္၏ ဝါးအဖ်ားမ်ားကို မီးျဖင့္ အပူေပး၍ အနားမ်ားကို ကိုင္းညႊတ္ေအာင္ ေကြး၍ ျပဳျပင္ယူျခင္းကို ထီးေကြးျခင္း ဟုေခၚဆိုပါသည္။

(ခ) အရိုးတပ္ဆင္ ျခင္း ႏွင့္ ပံုဖမ္းျခင္း

ထီးလံုးကိုယ္ထည္ရွိ ထီးမအတြင္းမွ ျဖတ္သန္း၍ ဝါးရိုးသြင္းကာ ထီးအပြင့္အရြယ္အစား တိုင္းတာျခင္း (ပံုဖမ္းျခင္း) ျပဳလုပ္ၿပီးမွ ဝါးရိုးကို ထည့္သြင္း တပ္ဆင္ရပါသည္။

(ဂ) ထီးခ်ည္ျခင္း ႏွင့္ လက္ကြက္ညႇိျခင္း

အရိုးတပ္ဆင္ၿပီးေသာ ထီးကို ဖြင့္၍ ထီးလက္တံ အဖ်ားမ်ားကို အပ္ခ်ည္ျဖင့္ ခ်ည္ကာထီးလက္တံ တခုႏွင့္တခု အကြာအေဝးတူညီေစရန္ လက္ကြက္ညႇိျခင္းကို တစ္ခ်ိန္တည္းမွာပင္ ၿပိဳင္တူ လုပ္ေဆာင္ ပံုေဖာ္ယူရပါသည္။

(ဃ) ေကာ္သုတ္၍ ထီးကပ္ျခင္း

ထီးလက္တံ အရင္းအဖ်ားအႏွံ႔ မ်က္ႏွာျပင္အားလံုးတြင္ သဘာဝေကာ္ စစ္စီးကို သုတ္လိမ္းရၿပီး ေနာက္ အတိုင္းအတာ စေကးျဖင့္ ညႇပ္ယူထားေသာ ခ်ည္သားစစ္စစ္ ဖ်င္စ ကို ၎ ထီးလံုးေခၚ ထီးကိုယ္ထည္၌ စနစ္တက် ကပ္ရၿပီး ေျခာက္ေသြ႕ေစရန္ ေနပူလွန္းထားရပါသည္။

(င)အနားသိမ္းျခင္း

ထီးလက္တံအဖ်ားမွ အနည္းငယ္ ပိုညႇပ္ထားေသာပိတ္စအနားသား မ်ားကို စစ္စီးသုပ္၍ အတြင္းဘက္သို႔ ေခါက္သြင္း အနားလံုး ကပ္ရျပန္ပါသည္။

(စ) ခ်ည္ထိုးျခင္းႏွင့္ ပန္းထိုးျခင္း( Spider Net )

အတြင္းပိုင္းရွိ ထီးလက္တံ (ခါး) အလယ္ဝန္းက်င္ႏွင့္ ထီခရိုင္ တေလၽွာက္ မွ ထီးမ အားလံုးျခံဳ၍ သိုးေမႊးခ်ည္ျဖင့္ ပင့္ကူအိမ္သဖြယ္ အေရွ႕အေနာက္ ေတာင္ ေျမာက္ ယွက္ထိုးသြယ္တန္း၍ ပန္းအလွ ဆင္ရျပန္ပါေသးသည္။

☆☆☆မိုးေရခံေကာ္ သုတ္လိမ္းျခင္း အဆင့္ဆင့္
●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●

(က) တပ္ဆင္ၿပီးစီးထားေသာ ထီးဖ်င္မ်က္ႏွာျပင္တခုလံုးအား ပီေလာပီနံ ေကာ္ရည္က်ဲ ေနရာအႏွံ႔ သုတ္လိမ္းကာ ေနပူတြင္လွန္းရပါသည္။

(ခ)တည္ရည္ ေကာ္က်ဲ သုတ္လိမ္းျခင္း

အထက္ေဖာ္ျပပါ အဆင့္ၿပီးသည့္ေနာက္ ပထမ ေကာ္သုတ္ အေျခာက္လွန္း ၿပီးစီးသည့္အခါ ဒုတိယ တစ္ထပ္အေနျဖင့္ ရရွိထားေသာ တည္ေရ ေကာ္က်ဲအား ထီးမ်က္ႏွာျပင္အႏွံ႔ စနစ္တက် သုတ္လိမ္းေပးရၿပီး ေနာက္တဆင့္ အေျခာက္ခံေနလွန္းရပါသည္။

အထက္ေဖာ္ျပပါ (က) ႏွင့္ (ခ) အဆင့္ကို ထီးျပဳလုပ္သူ စိတ္တိုင္းက် အထပ္ထပ္ အခါခါ ျပဳလုပ္ႏိုင္ပါသည္။ ခနိ႔မွန္းေျခ ၃ ရက္မွ ၅ရက္ၾကာသည္အထိ ၾကာရွည္တက္ၿပီး ၎ ကို ေကာ္တင္ျခင္း (သို႔) ေကာ္သြင္းျခင္းဟုေခၚပါသည္။ ျပဳလုပ္ေသာ ပုသိမ္ထီး အရြယ္အစား အႀကီးအေသးေပၚမူတည္၍ ၾကာျမင့္ေသာ အခ်ိန္ ေျခာက္ေသြ႕ေသာအခ်ိန္လည္း ကြာျခားႏိုင္ပါသည္။

(ဂ) လက္ဖ်ားစီ ထီးလံုးခ်ျခင္း

ထီးလက္တံ မ်ားအားလံုး၏ ၾကားတြင္ရွိေသာ ပိတ္ ဖ်င္စ အသားမ်ားကို ညီညာစြာ ေခါက္၍ အတြင္းသို႔ သြင္းရ သိမ္းရပါသည္။

(ဃ) မွင္ေၾကာ

ရရွိလာေသာ ပုသိမ္ထီးကို ေခါက္၍ (ပိတ္၍ ) ထီးလက္တံ မ်ား စုစည္းထားသည့္ မ်က္ႏွာျပင္မ်ားကို ေဆးအမည္းျဖင့္ သုတိလိမ္းလိုက္ေသာ အခါ ထီးမ်က္ႏွာျပင္ေပၚရွိ ဖ်င္စမ်ားကို ေဆးမ်ား ေပစြန္းျခင္းမရွိပဲ ထီးလက္တံ ႏွင့္ ထိစပ္ေနေသာ ပိတ္မ်ားသာ ေဆးခ်ယ္ေနလွန္းျခင္းျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ထီးမ်က္ႏွာျပင္ေပၚ၌ အနက္ေရာင္ အစင္းမ်ား ရရွိလာမည္ ျဖစ္ပါသည္။.

(င) ဇက္စီး

ထီးခရိုင္ႏွင့္ ထီးလက္တံမ်ား တြယ္ဆက္ထားေသာ ေနရာ ေနရာ၏ အထက္နားတြင္ စကၠဴအထူျဖင့္ ေကာ္ကပ္၍ စည္းရပါသည္။

(စ) လက္ဖ်ားစီ ထီးလံုးခ်ထားသျဖင့္ ပိတ္ထားေသာ ထီးကို ျပန္ဖြင့္၍ ထီးပန္းခ်ီ ဒီဇိုင္းဆြဲေသာ ပန္းခ်ီ ဆရာ၏ လက္သို႔အပ္ႏွံ၍ ထီးအမ်ိဳးအစားအလိုက္ ပုဂံ၊ မနၱေလး ၊ အိမ္ေတာ္ရာ စသည့္ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ ဒီဇိုင္းတို႔ကို စိတ္တိုင္းက် ေရးခ်ယ္ရပါသည္။

(ဆ) မိုးေရခံ ဆီ ( ခ်က္ေဆး) သုတ္လိမ္းျခင္း

ဒီဇိုင္းၿပီးစီး ေျခာက္ေသြ႕သြားသည့္အခါ မိုးေရခံဆီ (ခ်ကိေဆး)ကို ထီးမ်က္ႏွာျပင္ အႏွံ႔ သုတ္လိမ္းရပါသည္ ။ အေပၚယံ ဆီမ်ား ဖ်ငိသား ပိတ္စ အတြင္းသို႔ စိမ့္ဝင္ေစရန္ ေခတၱမၽွ ေနလွမ္းထားရပါသည္။ အထက္ေဖာ္ျပပါ ခ်က္ေဆး သုတ္ျခင္း ေနလွမ္းျခင္းတို႔ကို ထီးျပဳလုပ္သူ၏ စိတ္တိုင္းက်မႈ့ အေပၚ မူတည္၍ အႀကိမ္ေပါင္း ေျမာက္မ်ားစြာ

ထီးေခါင္းႏွင့္ ထီးလက္တံမ်ား တြယ္ဆက္ထားရာ
ျပဳလုပ္ႏိုင္ၿပီး ခန္႔မွန္းေျခ ၂ ရက္မွ ၅ရက္ထိ ၾကာျမင့္တက္ပါသည္။

(စ်) လက္ကိုင္ရိုးတပ္ဆင္ျခင္း

ထီးရိုးဝါး အဖ်ားတြင္ သစ္သား လက္ကိုင္ရိုးတပ္ဆင္ရပါသည္။

(ည) ေဆးသုတ္ အေခ်ာသတ္ျခင္း ထီးေခါင္းႏွင့္ လက္ကိုင္ရိုးတို႔ကို စစ္စီးေဆး သုတိၿပီး ေျခာက္ေသြ႕ေစရန္ ေနလွန္းရျပန္ပါသည္။

အထက္ပါ လုပ္ငန္းစဥ္အားလံုးကို စနစ္တက် ျပန္လည္ စစ္ေဆးၿပီး လိုအပ္သည္မ်ား ထပ္မံျပဳ ျပင္ၿပီးသည့္ေနာက္မွသာ ေစ်းကြက္သို႔ တင္ပို႔ေရာင္းခ်ႏိုင္ပါေတာ့သည္။

ျမန္မာ့ရိုးရာ ပုသိမ္ထီးကို ေလတ္အဆက္ဆက္ ပုသိမ္ၿမိဳ႕၌သာ အဓိက ထုတ္လုပ္ေရာင္းခ်ၿပီး ယေန႔ေခတ္အခါ ၌ ေခတ္ေပၚ သံုးရာသီ ထီးမ်ား ဝင္ေရာက္လာမႈ့တို႔ေၾကာင့္ ေနာင္အခါ ၌ ပုသိမ္မွ ထီးလုပ္ငန္း လုပ္ကိုင္ေသာ ပညာရွင္မ်ားသည္ ကုန္ၾကမ္းပစၥည္းရွားပါးမႈ့ ၊စားဝတ္ေနေရး မေျပလည္ မႈ့တို႔ေၾကာင့္ ပုသိမ္ထီးျပဳလုပ္ႏိုင္ေသာ ပညာရွင္မ်ား နီးစပ္ရာ အိမ္နီးခ်င္း ႏိုင္ငံမ်ားသို႔ သြားေရာက္အလုပ္လုပ္ကိုင္ရာမွ အိမ္နီးခ်င္း အစိုးရ၏ ေျမေတာင္ေျမာက္ေပးမႉ့ေၾကာင့္ ထီးပညာရွင္မ်ား ဘဝ အေျခေန တိုးတက္ကာ ယခုအခါ ထိုင္းႏိုင္ငံ ခ်င္းမိုင္ ေဒသ ၌ "ခ်င္းမိုင္ထီး" ဟု အမည္သစ္တြင္ေစလ်က္ ျမန္မာ့ရိုးရာ ပုသိမ္ထီးသည္ တိုင္းတပါး၏ ရိုးရာ ထီးအျဖစ္ ကမၻာလွည့္ခရီးသည္မ်ား၏ အာရံု ဆြဲေဆာင္ရာ အသံုးေတာ္ခံအျဖစ္ ေအာင္ျမင္ေနသည္က ျမန္မာ့ရိုးရာ အေမြႏွစ္စစ္စစ္တခု၏ စိုးရိမ္ဖြယ္ရာ အေနအထားတခုပင္ ျဖစ္ပါသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ အစိုးရ အေနျဖင့္ မိမိႏိုင္ငံ၏ ယဥ္ေက်းမႈ့ အေမြအႏွစ္ စစ္စစ္ တခု ကို တိုင္းတပါးသားတို႔ အတုယူ ခိုးခ် ျခင္း အနၱရာယ္မွ ကင္းေဝးေစရန္ ထီးျပဳလုပ္ျခင္း အတတ္ပညာ ကၽြမ္းက်င္သည့္ ပညာရွင္မ်ားအား နည္းပညာ အေထာက္အကူမ်ားေပးျခင္း ေျမေတာင္ေျမာက္ေပးျခင္းျဖင့္ အနာဂတ္ ပုသိမ္ထီးမ်ိဳးဆက္ မပ်က္ေစေရးကို ေရွးရႉကာ ျမန္မာတို႔၏ရိုးရာ ယဥ္ေက်းမႈ့ အေမြအႏွစ္စစ္စစ္ တခုကို ပ်က္သုဥ္း ေပ်ာက္ကြယ္မသြားခင္ အခ်ိန္မွီ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ေစလိုပါေၾကာင္း အၾကံျပဳ တင္ျပလိုက္ရပါသည္။

စိုးမိုးေအာင္ 
ဧည့္လမ္းညႊန္ (ပုသိမ္)
အပတ္စဥ္ ၄၈

****ဆက္​သြယ္​ဝယ္​ယူရန္​*****


Credit:  မဟာပုသိမ္ရဲ႕ Page

No comments: