Monday, April 29, 2013

လိင္မႈဆိုင္ရာ အသိပညာေပးေရးႏွင့္ ဆယ္ေက်ာ္သက္


 မိန္းကေလး ေက်ာင္းသူေတြကို သခြားသီးမွာ ကြန္ဒံုးအစြပ္ကို အစားထိုး စြပ္ခိုင္းရတဲ့အခါ အေတာ့္ကို ကသိကေအာင့္ ျဖစ္ၾကတာကို ေတြ႕ခဲ့ရတယ္။ ဒါေပမယ့္ အခုလုပ္တဲ့ လိင္ပညာေပး အလုပ္႐ံု ေဆြးေႏြးပဲြေလးကို တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားေတြ ျပင္ဆင္လာၾကတဲ့ အတိုင္း အထစ္အေငါ့မရွိ ေအာင္ျမင္စြာ ျပဳလုပ္ႏိုင္ခဲ့တယ္။ 

တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသား/သူေတြ ဦးေဆာင္ၿပီး အလယ္တန္းဆင့္ ေက်ာင္းသားေတြကို သင္ၾကား ပို႔ခ် ေဆြးေႏြး သြားၾကတာပါ။ ဆယ္ေက်ာ္သက္ အရြယ္ေတြရဲ႕ ခ်စ္မႈႀကိဳက္မႈ ကိစၥကို ထိန္းဖို႔ဆိုတာ ခက္ခဲတဲ့ ကိစၥပါ။ အခုလို လိင္မႈဆိုင္ရာ ကိစၥကို ေဆြးေႏြးဖို႔ကေတာ့ အေတာ့္ကို မလြယ္ပါဘူး။

မန္တနာ ၁၅ ႏွစ္ သမီးတုန္းက ေကာင္ေလး တစ္ေယာက္နဲ႔ ဇာတ္လမ္းျဖစ္ေတာ့ သူ႔မိဘေတြေကာ၊ ဆရာေတြေကာ ဝိုင္း ေမးခြန္းထုတ္ၾက၊ ကန္႔ကြက္ၾကတာ မခံမရပ္ႏိုင္ေအာင္ပါဘဲ။  “အဲဒီတုန္းက သူတို႔တေတြ စိုးရိမ္လို႔ ေျပာၾကတယ္ ဆိုတာကို က်မသိတယ္။ ဒါေပမယ့္ က်မ ဘယ္လိုမွ နားမဝင္ခဲ့ဘူး” ဟု သူမက ေျပာတယ္။

အခု ၂၁ ႏွစ္ အရြယ္ မန္တနာက သမာဆပ္ တကၠသိုလ္မွာ စာနယ္ဇင္းႏွင့္ လူထုဆက္ဆံေရးပညာ အႀကီးတန္းကို တက္ေရာက္ေနသူပါ။ သူမရဲ႕ ဆယ္ေက်ာ္သက္ အေတြ႕အႀကံဳကို ျပန္သံုးသပ္ရင္း ရင္ခုန္တက္စ၊ ကေလး သာသာ တုန္းက လုပ္ခ်င္တာေတြ၊ ျဖစ္ခ်င္တာေတြကို ဘယ္လူႀကီးကမွ အတင္း ထိန္းေက်ာင္း ခ်ဳပ္ခ်ယ္ခ်င္လို႔ မရပါဘူး။ ခ်စ္ၾကႀကိဳက္ၾကတဲ့ ကိစၥေတြဆို ပိုလို႔ေတာင္ လက္မခံၾကဘူး။ အဲဒီအရြယ္ ေယာက္်ားေလးပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ မိန္းကေလးပဲ ျဖစ္ျဖစ္ စိတ္ခံစားမႈကို အဓိက ထားၾကတယ္။ ခ်င့္ခ်ိန္စဥ္းစားမႈ မရွိခဲ့ဘူး။ အဲဒီလို အခ်ိန္မွာ တကယ္လိုတာက လူႀကီးသူမေတြရဲ႕ နားလည္မႈရွိစြာ တည့္မတ္ေပးဖို႔ပါ လို႔ သူမက ေျပာပါတယ္။

ဒီကိစၥဟာ မိသားစုဝင္ အခ်င္းခ်င္းၾကားမွာ ျဖစ္တတ္တဲ့ ဆက္ဆံေရး ျပႆနာတင္ မဟုတ္ပဲ၊ ထိုင္းႏိုင္ငံရဲ႕ လူငယ္ေတြကို လိင္မႈဆိုင္ရာ အသိပညာေပးေရးကို ခ်ဥ္းကပ္ရာမွာ စိန္ေခၚမႈ တစ္ခု ျဖစ္တယ္လို႔ သူမက ျဖည့္ေျပာပါတယ္။ လူႀကီး မိဘေတြနဲ႔ လိင္ကိစၥ၊ ကာမဆက္ဆံမႈ ကိစၥေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး၊ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း မေျပာဆိုရဲဘူး၊ မေဆြးေႏြးရဲဘူး။ သူတို႔က ကိုယ့္အေပၚ ပံုစံတမ်ဳိးျမင္ သြားမလားဆိုတဲ့ သံသယက လႊမ္းမိုးေနတယ္။ အဲဒီအခ်က္က လိင္မႈဆိုင္ရာ ပညာေပးဖို႔ အတြက္ အဓိက အခက္အခဲပဲလို႔ သူမရဲ႕ ထင္ျမင္ခ်က္ကို ေျပာပါတယ္။

အခု သူမပါဝင္ လုပ္ေဆာင္ေနတဲ့ "ဆယ္ေက်ာ္သက္တို႔ အတြက္ ဘဝတြက္တာ" ဆိုတဲ့ လိင္ပညာေပး အလုပ္ရုံ ေဆြးေႏြးမႈက ပိုနည္းလမ္းက်တဲ့ ခ်ည္းကပ္မႈလို႔ ဆိုတယ္။ ဒီအစီအစဥ္ကို သူမတက္ေရာက္ေနတဲ့ စာနယ္ဇင္းႏွင့္ လူထုဆက္ဆံေရး ပညာဌာနနဲ႔ ပလန္ ေဖာင္ေဒးရွင္း (ထိုင္းႏိုင္ငံ) တို႔ ပူးေပါင္း လုပ္ေဆာင္ေနၾကတာပါ။

အခု လုပ္ေနတဲ့ လိင္မႈဆိုင္ရာ အသိပညာေပး ေဆြးေႏြးပဲြက ေက်ာင္းသားေတြကို လိင္ႏွင့္ လိင္ဆက္ဆံမႈ အသိပညာ ကိစၥေတြနဲ႔ ေဆြးေႏြးပို႔ခ်ရာမွာ အခ်က္အလက္ မွန္ကန္ဖို႔၊ လက္ေတြ႕က်ဖို႔၊ နားလည္သိျမင္ လြယ္ဖို႔ ဆိုတဲ့ ဦးတည္ခ်က္နဲ႔ လုပ္ပါတယ္လို႔ ပလန္ရဲ႕ ထိုင္းႏိုင္ငံဆိုင္ရာ ဒါ႐ိုက္တာ မာဂ်ာကူဘာ႐ူဘီရာ က ေျပာပါတယ္။

သူမက ဆက္ၿပီး "ငယ္ရြယ္သူေတြ အေနနဲ႔ အခ်က္အလက္ အမွန္ကိုရမယ္၊ အဲဒီ အေပၚမူတည္ၿပီး အသိနဲ႔ ဆံုးျဖတ္လာတက္ဖို႔ကို ပထမဦးဆံုး လုပ္ယူပါတယ္။ က်မတို႔ ငယ္တုန္းကလည္း ဒီလို ခ်စ္ၾကႀကိဳက္ၾကၿပီး၊ ႐ူး႐ူးမူးမူးနဲ႔ အမွားအမွန္ ေဝခြဲရခက္ခဲ့တာပဲ။”
"ထိုင္းမွာ ဆယ္ေက်ာ္သက္ရြယ္ ကိုယ္ဝန္ေဆာင္သည္ ျပႆနာက တကယ့္ကို အႀကီးႀကီး ရွိေနတယ္ ဆိုတာ အားလံုး အသိပဲ။ ဘာေၾကာင့္ ဒီလိုျဖစ္ၾကသလဲ ဆိုေတာ့ လိုအပ္တဲ့ အသိပညာ ဗဟုသုတ မရွိၾကလို႔ပဲ။”

“သူတို႔ကို ကာမဆက္ဆံမႈ မလုပ္ၾကနဲ႔လို႔ေတာ့ ေျပာလို႔ရမွာ မဟုတ္ဘူး။ ဘယ္လိုပဲ ျဖစ္ျဖစ္ သူတို႔ ဆက္ဆံမယ္၊ လုပ္မယ္ ဆိုရင္ေတာင္ မလိုခ်င္တဲ့ ကိုယ္ဝန္ ရမလာေအာင္၊ လိင္က တဆင့္ ကူးစက္တဲ့ ေရာဂါေတြ မကူးစက္ႏိုင္ေအာင္ ဘယ္လို လုပ္ရမယ္ဆိုတာကို သူတို႔ သိေနရင္ မျဖစ္သင့္တဲ့ အေျခအေနေတြကို ကာကြယ္ႏိုင္တာေပါ့။”

"အခ်ဳိ႕ လူႀကီးေတြက လိင္မႈဆိုင္ရာ အသိပညာေပး ကိစၥကို ငယ္ငယ္ရြယ္ရြယ္နဲ႔ မဟုတ္မဟပ္ကိစၥေတြ လုပ္လာေအာင္ အားေပးအားေျမႇာက္ လုပ္တဲ့ကိစၥလို႔ ယူဆေနၾကတယ္" ဟု မန္တနာက ျဖည့္ေျပာသည္။

“တကယ္က သူတို႔ ယူဆေနတဲ့ ပံုစံမ်ဳိး မဟုတ္ပါဘူး။ လိင္မႈဆိုင္ရာ အသိရွိထားေတာ့ တစ္ေယာက္ေယာက္ကမ်ား လိင္ဆက္ဆံဖို႔ ၾကံရင္ေတာင္ အရိပ္အေျခကို သိေတာ့ ေရွာင္ထြက္ႏိုင္တယ္၊ မေတာ္တဆ ကိုယ္ဝန္ မရေအာင္လည္း ကာကြယ္ႏိုင္လိမ့္မယ္။ အဲဒီသိျခင္းက အသံုးမတည့္ဘူးလား” လို႔ သူမက ဆက္ေျပာသည္။

အခု အစီအစဥ္ တစ္ခုလံုးကို သမာဆပ္တကၠသိုလ္မွ ေက်ာင္းသား/သူ ၃၀ က စီစဥ္ပံုစံခ် သင္ျပခဲ့တာ ျဖစ္ၿပီး၊ လိုအပ္တဲ့ အခ်က္အလက္၊ ပညာရပ္ပိုင္း ဆိုင္ရာ အကူအညီမ်ားကို ပလန္ ေဖာင္ေဒးရွင္းမွ အားျဖည့္ ေထာက္ပံ့ေပးခဲ့သည္။ ကြန္ဒံုးကို အသံုးျပဳပံု၊ ကိုယ္ဝန္တားေဆး၊ အက်ပ္အတည္း ႀကံဳလာရင္ ဘယ္လို ျငင္းမလဲ၊ သတိထားစရာ အေျခအေနေတြကို ပို႔ခ်ေဆြးေႏြးသည္။

ယခု အလုပ္႐ံုေဆြးေႏြးပဲြကို စူဝမ္ခိုလတ္ဝီထိရာလိုင္ ရန္စစ္ေက်ာင္းမွ အသက္ ၁၃ ႏွစ္ႏွင့္ ၁၄ ႏွစ္ ဝန္းက်င္ ေက်ာင္းသား/သူမ်ားနဲ႔ ျပဳလုပ္ခဲ့ၾကသည္။

ဒီအရြယ္ေတြက အရာရာကို စူးစမ္းခ်င္လာၿပီ၊ စတင္ဖြံ႕ၿဖိဳးတဲ့ အခ်ိန္၊ သတင္းပလင္းပံုစံ မ်ဳိးစံု ကလည္း ေနရာ တကာမွာ ရွွိၿပီး၊ သူတို႔ သိခ်င္ၾကတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီအရြယ္ အုပ္စုကို ဦးတည္ခ်က္ထား လုပ္ေဆာင္တာျခင္း ျဖစ္တယ္လို႔ သမာဆပ္ တကၠသိုလ္၊ စာနယ္ဇင္းႏွင့္ လူထု ဆက္ဆံေရး ပညာဌာန တဲြဖက္ပါေမာကၡ ကလ်ာကြန္က ဆိုပါတယ္။

အခုအစီအစဥ္က ပို႔ခ်တဲ့ အသိပညာေတြကို လက္ခံႏိုင္တဲ့ အရြယ္၊ မျဖစ္သင့္ မျဖစ္ထိုက္တာကို မျဖစ္ေအာင္ ကာကြယ္ႏိုင္ေသးတဲ့ အရြယ္ေတြ အတြက္ တိက်ေသခ်ာတဲ့ အခ်က္အလက္ေတြနဲ႔ ျပင္ဆင္ေပးထားပါတယ္။

အခုျပဳလုပ္တဲ့ ပညာေပး ပို႔ခ်ခ်က္ အစီအစဥ္မွာ အပိုင္းငါးပိုင္း ပါဝင္ၿပီး၊ အားလံုးကို သမာဆပ္ ေက်ာင္းသားေတြ ပံုစံခ်ျပီး ပို႔ခ်ခဲ့ၾကတာပါ။

လိင္ကဲြျပားမႈ၊ ကာမဆက္ဆံျခင္းႏွင့္ ဆက္စပ္ၿပီး ကိုယ္ဝန္ ရရွိလာႏိုင္မႈ၊ ႀကံဳေတြ႕လာႏိုင္မယ့္ အခက္အခဲမ်ား၊ ကြန္ဒံုးကို စနစ္တက် ဘယ္လို စြပ္ရမယ္၊ လိင္ဆက္ဆံမႈကေန ရလာႏိုင္တဲ့ ကူးစက္ေရာဂါမ်ား အေၾကာင္းႏွင့္ ဘယ္လို ကာကြယ္ႏိုင္မယ္ ဆိုတဲ့ အခ်က္မ်ား၊ လိုအပ္လို႔ ပဋိသေႏၶတားေဆး သံုးရတဲ့အခါ သံုးစဲြရပံု၊ ကိုယ့္ ရည္စား ေယာက္်ားေလးက လိင္ဆက္ဆံဖို႔ စည္း႐ံုးလာရင္၊ အဆင္သင့္ မျဖစ္ေသးေၾကာင္း၊ မျဖစ္ႏိုင္ေၾကာင္း ဘယ္လိုျငင္းဆန္ ရမလဲ စတာေတြ ပါဝင္တဲ့ ေဆြးေႏြးပို႔ခ်မႈ ေတြကို ေပ်ာ္စရာ ကစားနည္းေတြ၊ သ႐ုပ္ျပ သင္ခန္းစာ ေတြနဲ႔ ျပဳလုပ္ပညာေပးပါတယ္။

ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ေဆြးေႏြးဖို႔လိုတဲ့ လိင္မႈဆိုင္ရာ ကိစၥရပ္ေတြကို တကယ့္ ဆရာေတြ အစား အသက္အရြယ္ သိပ္မကြာတဲ့ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားေတြက ဆရာေတြ အျဖစ္ ပို႔ခ်ေဆြးေႏြးတဲ့ အခါမွာ၊ သင္ယူတဲ့ ေက်ာင္းသားေလးေတြ အေနနဲ႔ ေျပာဆိုေဆြးေႏြးဖို႔ ပိုအဆင္ေျပၿပီး၊ ပိုမိုနားလည္ သေဘာေပါက္ လြယ္ေစ ပါတယ္။
တဲြဖက္ပါေမာကၡ ကလ်ာကြန္က "က်မတို႔ ေက်ာင္းသားေတြက အခုမွ ၂၁၊ ၂၂ ႏွစ္ ေလာက္ပဲ ရွိၾကေသးေတာ့၊ သူတို႔ ဆယ္ေက်ာ္သက္ အရြယ္ လြန္ခဲ့တာ သိပ္မၾကာၾကေသးဘူး။" "ဒီေတာ့ သူတို႔ ဆယ္ေက်ာ္သက္မွာ ေတြ႕ႀကံဳခဲ့ရတဲ့ လိင္ကိစၥနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ခံစား သိျမင္ ခဲ့တာေတြကို အခုပညာေပးအစီအစဥ္မွာ ေက်ာင္းသားေတြ ထိထိေရာက္ေရာက္ နားလည္ႏိုင္ဖို႔ ဘယ္လို တင္ျပမလဲ ဆိုတာကို ေကာင္းေကာင္း သိၾကတာေပါ့"

စူဝမ္ခိုလတ္ဝီထိရာလိုင္ေက်ာင္းက ၁၄ ႏွစ္ အရြယ္၊ ရွစ္တန္း ေက်ာင္းသူ ဂ်စ္ထရင္နတ္က အခုလို တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသူ ေက်ာင္းသားေတြက လိင္မႈဆိုင္ရာ ပညာေပးကို လာသင္ၾက၊ လာေဆြးေႏြးၾကတဲ့ စိတ္ကူးကို ႏွစ္သက္ေၾကာင္း ေျပာပါတယ္။ အခု သင္ၾကားမႈ အစီအစဥ္ဟာ ေပါ့ေပါ့ပါးပါးနဲ႔ ေပ်ာ္စရာေကာင္းရုံ တင္မက၊ ေက်ာင္းကဆရာေတြ သင္တာထက္ ပိုထိေရာက္ ပါတယ္တဲ့။

"ေက်ာင္းက ဆရာ/ဆရာမေတြနဲ႔ သင္ရင္ေတာ့ အၿမဲလိုလို သူတို႔ ေျပာတာ နားေထာင္ ေနရတာဆိုေတာ့၊ ဘယ္လိုလုပ္ ျပန္ေမးခြန္း ထုတ္ရဲမွာလည္း" လို႔ ဂ်စ္ထရင္နတ္က ဆက္ေျပာပါတယ္။ ဆယ္ေက်ာ္ သက္ေတြ ေတြ႕ႀကံဳရႏိုင္တဲ့ လိင္ပိုင္းဆိုင္ရာ ေႏွာက္ယွက္ ခံရမႈ၊ မလိုလားတဲ့ ကိုယ္ဝန္ ျပႆနာေတြ ဟန္႔တားႏိုင္ဖို႔ရာမွာ မိသားစုဝင္ေတြၾကား ပြင့္လင္းတဲ့ ဆက္ဆံေရးက အေရးပါတဲ့ အခ်က္တခ်က္ ျဖစ္ၿပီး၊ ယင္း အေလ့အက်င့္ကို အားေပးဖို႔သင့္ေၾကာင္း သင္တန္းပို႔ခ်သူ ကူဘာ႐ူဘီရာက ဆိုပါတယ္။

"ေကာက္ခံရရွိတဲ့ အခ်က္အလက္ေတြအရ က်မတို႔ဆီမွာ ဆယ္ေက်ာ္သက္ ကိုယ္ဝန္ေဆာင္ႏႈန္း က ျမင့္လြန္းေနတယ္ ဆိုတာကို အားလံုးသိေနၾကတယ္။ တကယ္လို႔မ်ား ျဖစ္တဲ့ကိစၥကို ကိုယ့္အိမ္မွာ၊ သားသမီးနဲ႔ မိဘ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ေျပာဆိုေဆြးေႏြး ႏိုင္ခဲ့မယ္ ဆိုရင္၊ အခုလို ဆယ္ေက်ာ္သက္ ကိုယ္ဝန္ေဆာင္မႈ အေရအတြက္ ပိုနည္းပါလိမ့္မယ္။ ဒီေတာ့ ေျပာဆိုဆက္ဆံေရးဆိုတာ အဓိကက် မေနဘူးလား" လို႔ သည္အစီအစဥ္မွာ ပါ၀င္သူ မာဂ်ာကလည္း ေျပာပါတယ္။ သမာဆပ္နဲ႔ ပလန္ ထိုင္းနဲ႔ လက္မွတ္ထိုး သေဘာတူညီခ်က္နဲ႔ အလုပ္လုပ္ရာမွာ အခ်င္းခ်င္း အျပန္အလွန္ ပူးတဲြ လုပ္ေဆာင္ဖို႔ႏွင့္ ထိုင္းကေလးေတြ အက်ိဳးျဖစ္ထြန္းေစမယ့္ နည္းလမ္းေပါင္းစံု ရွာေဖြသြားဖို႔ပါလို႔ သူမကဆိုပါတယ္။

အျခားက ယဥ္ေက်းမႈပံုစံစံု ေရာယွက္လာတာနဲ႔ အမွ် အမူအက်င့္ေပါင္းစံုနဲ႔ ထိေတြ႕ရမႈေတြ ပိုမ်ားလာတဲ့ အေျခအေနမွာ အသက္ငယ္ငယ္နဲ႔ အတူေနတဲ့ကိစၥ၊ လိင္ဆက္ဆံတဲ့ကိစၥ ေတြကို သာမန္ ျဖစ္႐ိုးျဖစ္စဥ္လိုမ်ဳိး သေဘာထားလာၾကတယ္။ အခုလို သေဘာထားမ်ဳိးနဲ႔ အံဝင္ဖို႔ ဆိုရင္ေတာ့ ကိုယ့္မိသားစုဝင္ အခ်င္းခ်င္းၾကား ေဆြးေႏြးတိုင္ပင္မႈကို အခုထက္မက ေစာေစာ လုပ္သင့္ပါတယ္။

"ကေလးေတြ အိမ္မွာ အခ်ိန္ျပည့္မရွိသလို၊ မိဘေတြကလည္း သူတို႔ကို အခ်ိန္ျပည့္ ၾကည့္မေနႏိုင္ၾကဘူး။ ဒီေတာ့ ကေလးေတြ ေက်ာင္းျပန္ခ်ိန္၊ ေက်ာင္းပိတ္ရက္ေတြမွာ ဘာလုပ္ေနၾကလဲ ဆိုတာ က်မတို႔ တကယ္ မသိၾကဘူး"။
"က်မကေတာ့ သူတို႔ကို အကာအကြယ္ မပါပဲ ဆက္ဆံမိရင္ ဘာျဖစ္ႏိုင္တယ္၊ ကိုယ္ဝန္ရႏိုင္တယ္၊ ဒါေတြကို ဘယ္လို ကာကြယ္ႏိုင္တယ္ဆိုတာ သူတို႔ကို ပညာေပးထားခဲ့ရင္ သူတို႔အတြက္ အေကာင္းဆံုး ျဖစ္ေစ လိမ့္မယ္။"

လိင္ႏွင့္ ပတ္သက္တဲ့ ပညာေပးမႈမွာ ထိုင္းအစိုးရက ပိုပြင့္လင္းလာပါတယ္။ ပလန္ အေနနဲ႔ ခ်င္း႐ိုင္း၊ ခ်င္းမိုင္ၿမိဳ႕က ေက်ာင္းအခ်ဳိ႕မွာ လိင္မႈဆိုင္ရာ ပညာေပး အစီအစဥ္ေတြ လုပ္ေနပါတယ္။ ေက်ာင္းေတြကိုယ္၌က သူတို႔ ကေလးေတြကို ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ပညာေပးေစလိုၾကတယ္။"

"ဒီပညာေပး အစီအစဥ္ေတြကို ၿမိဳ႕ႀကီးေတြနဲ႔ ဆင္ေျခဖံုး ေက်ာင္းေတြမွာ လုပ္လာၾကတာကို ေတြ႕ေနရပါၿပီ။ အခု က်မစိုးရိမ္ေနတာက ေတာင္ေပၚ တိုင္းရင္းသားေတြနဲ႔ ေက်ာင္းမေနရတဲ့ ကေလးေတြပါ။ သူတို႔ေတြက ဘာမွအသိပညာ မရွိပဲ ေနခ်င္သလို ေနမိၾကမွာပဲ။ က်မတို႔ သူတို႔ကို ထိစပ္ဖို႔၊ အသိပညာေပးဖို႔ တကယ့္ကို လုိအပ္ေနတယ္။"
ကေန႔ ထိုင္းဆယ္ေက်ာ္သက္ေတြၾကား လိင္ပညာေပးမႈ ေအာင္ျမင္ဖို႔ဆိုရင္ နားလည္မႈနဲ႔ လိုအပ္ခ်က္ေတြကို ပံ့ပိုး ႏိုင္မႈက အခရာက်တာကို သူႏွစ္ႏွစ္ကာကာ ယံုၾကည္တယ္လို႔ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသူ မန္တနာက ေျပာပါတယ္။
သူမကပဲ "မဂၤလာ မေဆာင္ခင္ အတူမေနသင့္ဘူး ဆိုတဲ့ အေတြးအေခၚကို နားလည္ေပးႏိုင္ ပါတယ္။ ေနာက္ထပ္ စဥ္းစားမိတာက ကမာၻပံုစံကလည္း အေတာ့္ကို ေျပာင္းေနၿပီ ဆိုတာပါ။"

"ဒီကေန ဆယ္ေက်ာ္သက္ေတြၾကား အကာအကြယ္မပါပဲ အတူေန၊ အတူအိပ္ၾကတဲ့ ကိစၥက တကယ့္ကို နက္နက္႐ႈိင္း႐ႈိင္း ျဖစ္ေနတဲ့ ကိစၥပါ။ ဒါကို လ်စ္လ်ဴ႐ႈ ပစ္မထားသင့္ဘူး။ ဒီျပႆနာကို ေျဖရွင္းဖို႔ က်မျမင္တာကေတာ့ ျဖစ္လာတဲ့ အေပၚ နားလည္မႈေပးႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးစားေပးပါ။ သူတို႔ အေပၚ အျပစ္တင္ေနတာထက္ စာရင္ေတာ့ အဲဒီကေလးေတြကို ဘာလုပ္သင့္တယ္ဆိုတာကို လမ္းညႊန္သင္ျပေပးပါ။"

(Bangkok Post သတင္းစာပါ Arusa Pisuthipan ေရးသားေသာ Sex from Students' Perspective ေဆာင္းပါးကို ဆီေလ်ာ္ေအာင္ ဘာသာျပန္ဆိုပါသည္)

http://www.bangkokpost.com/news/health/338826/sex-from-students-perspectives
ေမာကၡ - လိင္မႈဆိုင္ရာ အသိပညာေပးေရးႏွင့္ ဆယ္ေက်ာ္သက္ (ဒုတိယပိုင္း)

No comments: