Thursday, October 14, 2021

မိန်းမလျာအခွင့်အရေး Gays Right နှင့် နိုင်ငံတော်ဖွံ့ဖြိုးရေး ဆက်စပ်ပုံ

မိန်းမလျာအခွင့်အရေး Gays Right နှင့် နိုင်ငံတော်ဖွံ့ဖြိုးရေး ဆက်စပ်ပုံ




#Human_Rights

#LGBTQs

#မိန်းမလျာ_ယောက်ျားလျာများအခွင့်အရေး


(လူဆိုတာ လူတစ်ယောက်ရဲ့ အခွင့်အရေးနဲ့ ရပိုင်ခွင့်၊လုပ်ပိုင်ခွင့်တွေကို တန်းတူညီမျှရရှိသင့်တယ်ဆိုတဲ့ အယူအဆကို လူအတော် မ်ားမ်ားက လက်ခံပါရဲ့လား။ အထူးသဖြင့် လိင်စိတ်တိမ်းညွှတ်မှုမတူ ကွဲပြားခြားနားတဲ့ လူတွေအတွက်ဆိုရင်ရော အထက်ပါအယူအဆ ကို ထည့်သွင့်စဉ်းစားပါ့မလား။ လူကို လူလို့မြင်စေချင်တယ်၊ မတူကွဲပြားမှုကို လက်ခံစေချင်တယ်။ မိန်းမလျာများရဲ့ လူ့အခွင့်အရေး ကိစ္စက နိုင်ငံတော်ဖွံ့ဖြိုးရေးနဲ့ ဘယ်လိုများသက်ဆိုင်နေပါလိမ့်လို့ အတွေး၀င်သူများ ဖတ်ရှုရအောင် ဆောင်းပါးတစ်စောင်ကို ေ၀ငှလိုက်ပါတယ်။ ဖတ်ကြည့်ပါ။)


လွန်ခဲ့သော နှစ်နှစ်ခန့်က အသက် ၁၇နှစ်နှင့် ၁၅နှစ်အရွယ်အသီးသီးရှိကြသော ကျွန်တော်၏ သမီးနှစ်ယောက်သည် သူတို့၏ အဒေါ်ဖြစ်သူ ထိုင်းနိုင်ငံသို့ ဘုရားဖူးသွားရာတွင် အဖော်အဖြစ် ဘန်ကောက်မြို့သို့လိုက်သွားကြပါသည်။ ပြန်လာတော့ သမီးကြီးက ကျွန်တော့်အတွက်ဆို ကာ ဘန်ကောက်မှ၀ယ်လာသော တီရှပ်သုံးထည် လက်ဆောင်ပေးသည်။ ငယ်ငယ်ကတည်းက ဖအေနားအလွန်ကပ်ပြီး ဖအေကိုလည်း စနောက်တတ်သည့် သမီးငယ္ကေတာ့ ဖေဖေကြီးအတွက် သမီးလည်းလက်ဆောင်၀ယ်လာတယ်ဟုပြောရာ ကျွန်တော်က ဟုတ္လားသမီး ဟု အလိုက်သင့်ပြန်ပြောတော့ သူမက သမီး၀ယ်လာတဲ့လက်ဆောင်က ဖေဖေ့အကြိုက်ဟု ထပ်၍ကွန့်ပါသည်။ ဘာများလဲသမီးရဲ့ ဟု မေးတော့ သမီးက ရော့ ဖေကြီး၊ ဖေကြီးအကြိုက်လေးတွေ ဟုပြောပြီး ဓာတ်ပုံတစ်ပုံကို ထုတ်ပေးပါတော့သည်။ ကျွန်တော်က ဓာတ်ပုံကိုကြည့်လိုက်တော့ အောင်မလေးဟဲ့ဟုပင် ပါးစပ္က ယောင်၍ထွက်သွားပါသည်။


ဓာတ်ပုံထဲမှာက ရေကူး၀တ်စုံနှင့် ခန္ဓာကိုယ်အလှကို အထူးပြုထားသည့် အလွန်ချောသော မိန်းကလေးငါးယောက်လောက် စင်ပေါ်တက်၍ သီချင်းဆိုနေသည့်ပုံ ဖြစ်ပါသည်။ ၄င်းမိန်းကလေးများသည် မျက်နှာရော၊ ကိုယ်လုံးကိုယ်ပေါက်ရော၊ ကိုယ်ဟန်အနေအထားရော ပြောစရာ မရှိအောင်လှသည်။ ခြောက်ပြစ်ကင်း သဲလင်စင်အလှဟု ဆိုနိုင်ပါသည်။ ကျွန်တော့်ပါးစပ်က အောင်မလေးဟဲ့ဟု ယောင်၍ အသံထြက္သြား ခြင်းမှာ သူတို့၏အလှကို ရင်ဖိုသွား၍ဟု စာဖတ်သူတို့ အထင်မလွဲစေလိုပါ။ ကျွန်တော်၏ အသက်အရွယ်သည် ရင်ခုန်ရမည့်အရွယ်မဟုတ်။ ၁၅နှစ်သမီးက ဖအေကို ဒီလိုပုံမျိုးလက်ဆောင်ပေးတော့ လန့်သွားတာပါ။ နောက်စရာရှားလို့ ကိုယ့်ဖအေကို သည်လိုနောက်ရသလားဆိုပြီး သမီးငယ္ကို ဆုံးမလိုက်ရသေးသည်။ သမီးငယ္က ဆက်၍ပြောသည်မှာ ဖေကြီး၊ သူတို့က ယောက်ျားဘ၀ကနေ ခွဲစိတ်ခံပြီး မိန်းမဘ၀ကို ပြောင်းထားတာဟု ပြောပြပါသည်။ ပြီးတော့

သူတို့က ပွင့်ပွင့်လင်းလင်းပဲ၊ သူတို့ခွဲစိတ်ခဲ့ပြီး လိင်ပြောင်းထားတာလို့လည်း ပြောင်ပြောင်တင်းတင်းပြောတယ်။ ဓာတ်ပုံလည်း အရိုက်ခံ တယ်။ သူတို့ရဲ့ဘ၀မှန်ကို ဘယ်သူဘာပြောပြော သူတို့က ပြဿနာမရှိဘူး။ ပတ်၀န်းကျင်နဲ့လည်း ပြဿနာမရှိဘူး ဟု သမီးငယ္က ကလေးတစ်ဦးအနေနှင့် သူသိသလောက် တိုတိုတုတ်တုတ်ပြောလိုက်သော်လည်း သူ့စကားအရ ထိုင်းနိုင်ငံ၏ ကျန်းမာရေးအခြေအနေ အဆင့်အတန်းတစ်ခုကို ချက်ချင်း ကျွန်တော်အကဲခတ်လိုက်မိသည်။


ဘယ္လိုအကဲခတ္လိုက္တာလဲ ရှင်းပြပါမည်။ ကမ်ဘာ့ကျန်းမာရေးအဖွဲ့ကြီးက ကျန်းမာရေး(Health)ကို အဓိပ္ပာယ်သတ်မှတ်သည်မှာ ကျန်းမာခြင်းဟူသည်မှာ ရောဂါကင်းရှင်းနေရုံသာမဟုတ်၊ ကိုယ်၏ ကျန်းမာခြင်း(ကာယသုခ)၊ စိတ်၏ချမ်းသာခြင်း(စိတ္တသုခ)တို့အပြင် လူမှုရေးသုခနှင့်ပြည့်စုံနေခြင်းဖြစ်သည်။ဟုဆိုပါသည်။ ဒီတော့ ယောက်ျားဘ၀နှင့် မိန်းမစိတ်ပေါက်နေသူတစ်ယောက်ကို မြင်ယောင်ကြည့်ပါ။


သူ့မှာ ရောဂါကင်းရှင်းနေမယ်ဆိုပါစို့။ ဒါဆိုရင် ကာယသုခတော့ရှိပါမယ်။ ဒါပေမဲ့ ဖြစ်ချင်တဲ့မိန်းမဘ၀ကို တကယ်မဖြစ်ရရှာဘူး။ ဒီတော့ စိတ်မချမ်းသာဘူး။ ဒီတော့ စိတ္တသုခနဲ့ မပြည့်စုံဘူး။ ဒါတင်ဘယ်ကမလဲ ပတ်၀န်းကျင်ကလည်း သိပ်ပြီးအဖက်မလုပ်ဘူး၊ မိန်းမလျာ (ဘန်းစကားနဲ့ ဆိုရင် အခြောက်)ဆိုပြီး ပစ်ပယ်ထားမယ်။ ဒီတော့ လူမှုရေးသုခနဲ့ မပြည့်စုံတော့ဘူး။ ကမ်ဘာ့ကျန်းမာရေးအဖွဲ့(WHO)ရဲ့ သတ်မှတ်ချက်နဲ့ ချိန်ထိုးကြည့်ရင် ကာယသုခပဲပြည့်စုံတယ်။ စိတ္တသုခနဲ့ လူမှုရေးသုခ မပြည့်စုံဘူး။ ဒီတော့ မိန်းမလျာတွေကို မကျန်းမာကြရှာဘူးဟု ပြောနိုင်ပါတယ်။ လူတွေနားလည်တဲ့ ကျန်းမာခြင်းဆိုတာကလည်း ရောဂါ ရွိမရွိဆိုတဲ့ ပေတံနဲ့ပဲ တိုင်းတာကိုး။ လူရာ၀င်မ၀င်၊ လူ၀င်ဆံ့မဆံ့ဆိုတဲ့ အချက်လည်းပါသေးတယ်ဆိုတာ လူတွေသိပ်မသိကြပါဘူး။


ဒါပေမဲ့ ထိုင်းနိုင်ငံမှာ ကျွန်တော့်သမီးငယ်တွေ့ခဲ့တဲ့ စင်ပေါ်တက်ပြီး သီချင်းဆိုနေတဲ့ ရေကူး၀တ်စုံ၀တ်၍ က်ားဘ၀မွ မဘ၀သို့ ပြောင်းထား ကြသူများကတော့ သိပ်လှပြီး မြင်သူငေးနေရတယ်။ ရောဂါမရှိဘူး။ ဒီတော့ ကာယသုခနဲ့ ပြည့်စုံနေပြီး ခွဲစိတ်လိင်ပြောင်းထားလို့ ဖြစ်ချင်သလို ဖြစ်လာရပြီဆိုတော့ စိတ်ချမ်းသာပြီပေါ့။ ဒီတော့ စိတ္တသုခနဲ့ပြည့်စုံပြီး သူတို့က သူတို့အကြောင်းကို ပွင့်ပွင့်လင်းလင်း ပတ်၀န်းကျင်မှာ ချပြရဲတယ်။ ပတ်၀န်းကျင်နဲ့လည်း ပြဿနာမရှိဘူးဆိုတော့ လူမှုရေးသုခနဲ့လည်း ပြည့်စုံပြီပေါ့။ ဒီတော့ သူတို့ကျန်းမာကြသည်။ ဒီလို ကျန်းမာရေးအနေ အထားတစ်ခုကိုရောက်ဖို့ ပတ်၀န်းကျင်၏ နားလည်ပေးမှု Understanding နဲ့လည်းဆိုင်တယ်။ တစ်နည်းအားဖြင့် Development status of social environment (ခေါ်) လူမှုပတ်၀န်းကျင်၏ ဖွံ့ဖြိုးတိုးတက်မှုနဲ့လည်း ဆိုင်ပါသည်။


ဥပမာတစ်ခုပြောရသော် အကယ်၍ လူတစ်ဦးကို သူ့ရဲ့ပတ်၀န်းကျင်က ၀ိုင်းပယ်လာတယ်ဆိုပါစို့။ ကမ်ဘာ့ကျန်းမာရေးအဖွဲ့၏ အဓိပ္ပာယ် သတ်မှတ်ချက်အရ သူဟာ ကျန်းမာသူမဟုတ်ပါဘူး။ ၉၆ပါး ရောဂါေ၀ဒနာကင်းစင်နေသော်လည်း လူမှုရေးသုခ သူ့မှာ မပြည့်စုံပါ။ ထို့အပြင် သူ့ကို၀ိုင်းပယ်ထားသော ပတ်၀န်းကျင်သည်လည်း ဖွံ့ဖြိုးရေးအဆင့်အတန်းမြင့်နေသည့် Development Status ဟုမဆိုသာပါ။ စာနာစိတ် နည်းနေသေးသည်ဟု ဆိုနိုင်ပါ၏။ 


ဘန်ကောက်မြို့မှ ပြန်လာတဲ့ ၁၅နှစ်အရွယ် ကျွန်တော့်သမီးက ဘန်ကောက်မှာ ယောက်ျားဘ၀မှ မိန်းမဘ၀သို့ ခွဲစိတ်လိင်ပြောင်းထား သူတွေ ပတ်၀န်းကျင်နဲ့ ပြဿနာမရှိဘူး။ ပတ်၀န်းကျင်မှာ မသိမ်ငယ်ရဘူးဆိုတော့ အဲဒီပတ်၀န်းကျင်ရဲ့ Development ဟာ မြင့်မားနေပြီဟု ကောက်ချက်ချမိပါသည်။ 


မကြာသေးမီက ဂျာနယ်တစ်စောင်တွင် နိုင်ငံခြားတိုင်းပြည်တစ်ခုမှာ က်ားဘ၀မွ မဘ၀သို့ ခွဲစိတ်လိင်ပြောင်းသော ဦးရေအရေအတွက် အလွန်များနေပါသည်ဟု ရေးခဲ့ရာ စာဖတ်သူတချို့က ပြဿနာတွေတော့ များကုန်ပါပြီဟု စုတ်သပ်နေကြသည်ကို တွေ့ခဲ့ဖူးပါသည်။ တကယ်တော့ က်ားဘ၀ကေန ခွဲစိတ်လိင်ပြောင်းလိုက်သော အရေအတွက် များလာခြင်းသည် ပြဿနာများလာခြင်း မဟုတ်။ ပြဿနာ ဖြေရှင်းခြင်းများသာဖြစ်၏။


Problem များခြင်းမဟုတ်၊ Problem Solution များလာခြင်းဖြစ်ပါသည်။ ခွဲစိတ်လိင်မပြောင်းဘဲ ဒီအတိုင်းထားတော့ကော ၄င်းပုဂ္ဂိုလ် တို့သည် ယောက်ျားစိတ်ပြန်ပေါက်မှာတဲ့လား။ ယောက်ျားစိတ်ပြန်မပေါက်သည့်အပြင် ယောက်ျားအင်္ဂါနှင့် မိန်းမစိတ်ဖြစ်နေပြီး ပြဿနာများတော့၏။ ပြဿနာကတော့ လိင်တူ ဆက်ဆံခြင်း (Homo Sex) နှင့် လူမှုရေးပြဿနာအမျိုးမျိုးဖြစ်၏။ ၄င်းတို့ကို M.S.M (Men who have Sex with Men) ဟုခေါ်ပါ၏။ M.S.M တို့၌ HIV ကူးစက်မှုအန္တရာယ်လည်း မြင့်မားနေတတ်ပါသည်။ 


ကျွန်တော်သည် HIV ကာကွယ်ရေးစီမံကိန်း၌ တာ၀န်ထမ်းဆောင်ဖူးသဖြင့် M.S.M ပေါင်းများစွာနှင့် ခင်မင်ရင်းနှီး အသိအကျွမ်းဖြစ်ခဲ့ဖူး ပါသည်။ များသောအားဖြင့် ၄င်း M.S.M တို့သည် အပယ်ခံများဖြစ်ကြပါသည်။ အနည်းဆုံးတော့ သူတို့ကို ဟားစရာဟု ယူဆကြပါသည်။ တချို့ကတော့ ကမ်ဘာပေါ်တွင် HIV ကူးစက်နှုန်းမြင့်မားအောင် လုပ်သူတွေထဲမှာ သူတို့လည်းပါတယ်ဟု အပြစ်တင်တတ်ကြပါသည်။ မြန်မာနိုင်ငံမှ M.S.M များတွင် တချို့မှာ ချမ်းသာပြီး ကံထူးကြပါသည်။ ဘာကြာင့်လဲဆိုတော့ ထိုင်းနိုင်ငံသို့ ကျွန်တော်သိရသလောက် ဘုရားဖူးလိုလိုသွားပြီး ခွဲစိတ်လိင်ပြောင်းခဲ့ကြပါသည်။ ဒီတော့ ကိုယ်ဖြစ်ချင်တဲ့ဘ၀ကို ကိုယ်ရောက်ရပြီး အတိုင်းအတာတစ်ခုအထိတော့ စိတ်ချမ်းသာရပါတယ်။ ဒါပေမဲ့ လုံးလုံးလျားလျားတော့ မေပ်ာ္ရဲပါ။ ဘာကြောင့်လဲဆိုတော့ ငါတော့ မိန်းမလုံးလုံးဖြစ်ပြီဟေ့လို့ မကြေညာရဲပါ။ မိမိရဲ့ ပြောင်းလဲသွားတဲ့ဘ၀ကို ပတ်၀န်းကျင်သို့ ပေါ်ပေါ်တင်တင် အသိမေပးရဲတာ ကျွန်တော်တို့ အသိမိတ်ဆွေထဲတွင် ရှိပါသည်။


တချို့က ပြောကြပြန်ပါသည်။ က်ား ဘ၀မွ မဘ၀သို့ ခွဲစိတ်လိင်ပြောင်းခြင်းသည် ဥပေဒအရ ပြစ်မှုမြောက်သည်ဟု ဆိုကြပြန်၍ အပယ္ခံ M.S.M တို့ခမျာ သွေးလန့်ကြရှာပါသည်။ တပ်လိုက်တဲ့ ဥပေဒပုဒ္မက အကြီးကြီးမှ တကယ့်ကို အကြီးကြီးပါ။ မြန်မာနိုင်ငံ ရာဇသတ်ကြီးခေါ် ပြစ်မှုဥပဒေ ၃၂၆တွင် လူတစ်ဦး၏ ကိုယ်အင်္ဂါတစ်ခုခုကို ပျက်စီးစေလျှင် ကျွန်းဒဏ်အထိ ပြဋ္ဌာန်းထားပါသည်။ ဒီတော့ ယောက်ျားလိင်အင်္ဂါ ကြီးကို ခွဲစိတ်ဖြတ်တောက်လိုက်တော့ ကိုယ်အင်္ဂါတစ်ခုကို ဖျက်ဆီးလိုက်တာပဲဆိုပြီး ဒီပုဒ်မကြီးတပ်လိုက်တော့ သွေးပျက်ကုန်ကြရှာပါသည်။ 


#ကိုယ်အင်္ဂါကို ပျက်စီးစေခြင်းလား၊ ဆေးကုသခြင်းလား

လူတစ်ဦးနဲ့တစ်ဦး ရန်ဖြစ်၍ ဒေါသအလျှောက် ဓားနှင့်ခုတ်လိုက်၍ တစ္ဖက္လူ လက်ပြတ်သွားသော် ကိုယ်အင်္ဂါပျက်စီး၍ ဒုက္ခိတဖြစ်သွား သဖြင့် ပြစ်မှုဥပဒပုဒ်မ ၃၂၆နှင့် အကျုံး၀င်ပါသည်။ သို့သော် ဆီးချိုလူနာတစ်ယောက် ဆီးချိုအလွန်ပြင်းထန်ပြီး ခြောက်ထောက်အနာဖြစ်၍ ခြေထောက်ပုပ်သဖြင့် အသက်အန္တရာယ်ရှိ၍ ဆရာ၀န္က ၄င်းခြေထောက်ကို ဖြတ်ရသော် ဒီကိစ္စက ကိုယ်အင်္ဂါကို ပျက်စီးစေခြင်းဟု အဓိပ္ပာယ်မမှတ်ဘဲ ဆေးကုသခြင်းဟု အဓိပ္ပာယ်သတ်မှတ်၍ ပုဒ္မ ၃၂၆နှင့် အကျုံးမ၀င်ပြန်ပါ။


ဒီတော့ M.S.M တစ်ယောက်ရဲ့ လိင်အင်္ဂါကို ဖြတ်တောက် လိင်ပြောင်းရာ၌ ဤကိစ္စသည် ဆေးကုသပေးခြင်းဖြစ်ပါသည်ဟု လျှောက်လဲနိုင် ပါသည်။ တကယ်တော့ ခွဲစိတ်လိင်ပြောင်းထားခြင်းကို တားမြစ်သော အထူးဥပဒမရွိသလို ခွင့်ပြုထားသာ ပြဋ္ဌာန်းချက်လည်း မရွိပါ။ ဤအမှုကိစ္စမျိုးကို တိုင်ကြား တရားစွဲဖူးခြင်းမရှိ၍ စီရင်ထုံးလည်း မရှိသေးပါ။ 


တချို့သော ဥပေဒေရးရာ အငြင်းပွားမှုများတွင် ကိုးကားစရာ ဥပဒေရှာမတွေ့ဘဲ စီရင်ထုံးများကို ကိုးကားရပါသည်။ စီရင်ထုံးဆိုသည်မှာ နိုင်ငံတစ်နိုင်ငံ၏ အမြင့်ဆုံးတရားရုံးဖြစ်သော တရားရုံးချုပ်၏ စုံညီစုံရုံးကာ ဆုံးဖြတ်ပေးဖူးသော အမှုတစ်ခု၏ ဆုံးဖြတ်ပုံ (ဝါ) ဖြတ်ထုံး (ဝါ) စီရင်ထုံးဖြစ်ပြီး အောက်တရားရုံးအားလုံးက လိုက်နာပါသည်။ ဥပမာ - မြန်မာလင်မယားတို့၌ လင်က မယားကို ကြိမ်ဖန်များစွာ ပါးရိုက်သော် လည်း မယားကို ကွာရှင်းခွင့်ပြုရမည်ဟု အတိအလင်း တိတိကျကျပြဋ္ဌာန်းချက်မရှိ၍ ပါးရိုက်ခံရသောမယားက တရားရုံးတွင် လင်မယားကွာ ရှင်းခွင့်တောင်းသော် တရားရုံးအမျိုးမျိုး၌ မတူညီသော စီရင်ချက်အမျိုးမျိုး ဖြစ်ပေါ်နိုင်ပါသည်။ သို့သော် ၁၉၆၈ ၌ ၁၉၆၈ တရားမ ပထမ အယူခံမှု အမှတ် ၁ တွင် ဦးမျိုးမြင့်နှင့် ဒေါက်တာခင်မေကြည် စီရင်ထုံး၌ လင်မယားကွာရှင်းခွင့်ပေးခဲ့ပြီး စီရင်ထုံးအဖြစ် ထုတ်ပြန်ခဲ့သည်။ ထိုစီရင်ထုံးကို ကိုးကား၍ နောက်အခါ လင်မယား ပါးရိုက်မှုဖြစ်သော် အောက်ရုံးအားလုံးက စီရင်ထုံးကို လိုက္နာ၍ ကွာရှင်းခွင့်ပေးရသည်။ ဒါက စီရင်ထုံး ဥပမာတစ္ခုပါ။


သို့သော် M.S.M တို့လိင်ပြောင်းခြင်း၌ ယနေ့တိုင် အမှုမဖြစ်သေးသဖြင့် စီရင်ထုံးလည်း မရှိသေးပါ။ M.S.M တစ်ယောက် ခွဲစိတ်ဖြတ်တောက် ၍ လိင်ပြောင်းသော် ဥပေဒအရ တကယ်ပင် မိန်းမဖြစ်သွားပြီလား။ ဥပမာ - လိင်ပြောင်းလိုက်သော M.S.M ဘ၀ကလာသူသည် ယောက်ျား တစ်ယောက်ကို တရား၀င်လက်ထပ်ခွင့် ရွိ မရှိဟူသော ဥပဒေပြဿနာမျိုးရှိပါသည်။ ကျွန်တော်တို့နိုင်ငံတွင် ဤကိစ္စမျိုး၌လည်း စီရင်ထုံး မရှိသေးပါ။


#အပယ်ခံလူတန်းစားဆိုသည်မှာ ဘာလဲ

အပယ်ခံရသူတို့မှာ ဥပမာတချို့ကတော့ လိင်တူဆက်ဆံသူများ၊ ပြည့်တန်ဆာများ၊ အနာကြီးေ၀ဒနာသည်၊ AIDS ေ၀ဒနာသည် စသည်ဖြင့် ဖြစ်ကြပါသည်။


တစ်ခါက WHO မွ HIV ပိုးရွိသူမ်ားကို စာနာကြည်ဖြူလက်တွဲကူရန် ဆောင်ပုဒ်ထုတ်ပြန်ခဲ့ဖူးပါသည်။ စာနာကြည်ဖြူကြခြင်းသည် Acceptance ပင်ဖြစ်ပါသည်။ လူမှုရေးအားနည်းချက်ရှိသူများအား ၀ိုင်းပယ်သော ပတ်၀န်းကျင်သည် ဖွံ့ဖြိုးမှု နောက်ကျနေသေးပြီး စာနာကြည်ဖြူလက်သင့်ခံသော ပတ်၀န်းကျင်သည် ဖွံ့ဖြိုးမှု ခြေတစ်လှမ်းတိုးလာသည်ဟု ဆိုနိုင်ပါသည်။ ဖွံ့ဖြိုးပြီးဖြစ်သော လူမှုရေးအဆောက်အအုံတစ်ခုတွင် လူမှုရေးအားနည်းသူများကို ပြစ်ပယ်လှောင်ပြောင်ခြင်း၊ ၀ိုင်း၍ ဟားခြင်းမရှိတော့ပါ။


မကြာသေးမီက ကျွန်တော်တို့နိုင်ငံတွင် ရုပ်ရှင်မင်းသားငယ်လေးတစ်ယောက် လက်ထပ်တော့ သူ၏ သတို့သမီးအား က်ား မွ မ သို့ ဘ၀ပြောင်းထားသူပါဟု တစ်စုံတစ်ယောက်က သတင်းလွှင့်ခဲ့သည်။ တချို့က ဟားသည်။ ဒါပေမဲ့ တကယ်မဟုတ်တော့ ဟားလို့ မရေတာ့ဘူး။ သို့သော် တကယ်ဟုတ်နေကြတဲ့ M.S.M တွေခမျာ ဘယ်လောက်အဟားခံနေကြရရှာမလဲ။


တချို့က M.S.M များနှင့် ပြည့်တန်ဆာများသည် HIV/AIDS ပြန့်ပွားရေး၌ တရားခံစာရင်းတွင် ပါ၀င်သည်ဆိုပြီး ၄င်းတို့ကို အပြစ်တင်ရှုတ်ချ ကြပါသည်။ ဤသို့ အပြစ်တင်ခြင်းသည် HIV/AIDS ကာကွယ်ရေး၏ မှန်ကန်သောနည်းလမ်း(Right Method) မဟုတ်ပါ။ သူတို့အား စည်းခြားထားသော လူမှုရေးအတားအဆီး (Social Barrier) အားနည်းပါးစေလျက် ကာကွယ်ရေးနည်းလမ်းများ (ဥပမာ-ကွန်ဒုံး စသည်ဖြင့်)ကို အေလ့အထ အလေ့အကျင့်ဖြစ်စေခြင်းဖြင့်သာ HIV/AIDS ကို တားဆီးရပါမည်။


#ဖွံ့ဖြိုးခြင်း

Development is a Change towards positive directions. ဟု ဆိုပါသည်။ ဖွံ့ဖြိုးခြင်းသည် ကောင်းသောဘက်ကို ပြောင်းလဲခြင်းဖြစ် ပါသည်။ တချို့က အာကာသယာဉ်စီး၍ ကမ်ဘာတ်ပတ်မှ ဖွံ့ဖြိုးခြင်းဟု ထင်ကြပါသည်။ တကယ့်ဖွံ့ဖြိုးခြင်းသည် အခန်းကဏ္႑ Sector မ်ားစြာ ရှိပါသည်။အာကာသယာဉ်စီး၍ ကမ်ဘာပတ်နိုင်ခြင်းသည် သိပ္ပံနည်းပညာကဏ္႑ ဖွံ့ဖြိုးခြင်းသာဖြစ်ပြီး ပိုမိုအရေးကြီးသည်မှာ လူမှုရေးကဏ္႑များ Social Sector များပါ၀င်သည်။


အပယ်ခံများအတွက် စာနာလက်ခံလုပ်ပေးနိုင်ခြင်းသည်လည်း ဖွံ့ဖြိုးခြင်းပင်ဖြစ်ပါသည်။ ကျွန်တော်တို့သည် လောလောဆယ်အခိုက်အတန့် မွာ လကမ်ဘာသို့ ဒုံးပျံစီး၍ မသွားကြသေးပါ။ သို့သော် M.S.M တို့၊ ပြည့်တန်ဆာတို့အတွက်တော့ စာနာသော ပတ်၀န်းကျင်ကို ဖန်တီးနိုင်စွမ်း ရှိကြသည်။ ယနေ့ပင် ဖန်တီးနိုင်သည်ဟု ဆိုချင်ပါသည်။ ထို့ကြော့် ယနေ့ပင် ဖွံ့ဖြိုးနိုင်သည်။

နားလည်မှု၊ လေးစားမှုများပေးလျှင် အပြန်အလှန် လေးစားမှုရှိကြပေမည်။ ကျန်းမာရေးအဆင့်အတန်း၊ ဖွံ့ဖြိုးရေးအဆင့်အတန်း တိုးတက် လာမည်ဟု ဆိုနိုင်ပါ၏။


ရေးသားသူ - ဒေါက်တာ ထွန်း၀င်း


*** ဒေါက်တာထွန်း၀င်း - လိင်နှင့် ကျားမဆိုင်ရာနိုင်ငံရေး (Sex and Gender Politics) စာအုပ်ရဲ့ စာမျက်နှာ ၁၃ပါဆောင်းပါး။


ကျမ်းကိုး

မြန်မာနိုင်ငံ ရာဇသတ်ကြီးဥပဒေ

မြန်မာ့ဓလေ့ထုံးတမ်းဥပဒေ (ဦးမြစိန်၊ ဗဟိုတရားရုံးရှေ့နေ)

အေအိုင်ဒီအက်စ် ကာကွယ်ရေးနှင့် သက်ဆိုင်ရာဥပဒေများ (ဒေါက်တာထွန်း၀င်း)


မိန္းမလ်ာအခြင့္အေရး Gay’s Right ႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္ဖြံ႕ျဖိဳးေရး ဆက္စပ္ပံု




#Human_Rights

#LGBTQs

#မိန္းမလ်ာ_ေယာက္်ားလ်ာမ်ားအခြင့္အေရး


(လူဆိုတာ လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ အခြင့္အေရးနဲ႔ ရပိုင္ခြင့္၊လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြကို တန္းတူညီမွ်ရရွိသင့္တယ္ဆိုတဲ့ အယူအဆကို လူအေတာ္ မ်ားမ်ားက လက္ခံပါရဲ႕လား။ အထူးသျဖင့္ လိင္စိတ္တိမ္းညႊတ္မႈမတူ ကြဲျပားျခားနားတဲ့ လူေတြအတြက္ဆိုရင္ေရာ အထက္ပါအယူအဆ ကို ထည့္သြင့္စဥ္းစားပါ့မလား။ လူကို လူလို႔ျမင္ေစခ်င္တယ္၊ မတူကြဲျပားမႈကို လက္ခံေစခ်င္တယ္။ မိန္းမလ်ာမ်ားရဲ႕ လူ႕အခြင့္အေရး ကိစၥက ႏိုင္ငံေတာ္ဖြံ႔ျဖိဳးေရးနဲ႔ ဘယ္လိုမ်ားသက္ဆိုင္ေနပါလိမ့္လို႔ အေတြး၀င္သူမ်ား ဖတ္ရႈရေအာင္ ေဆာင္းပါးတစ္ေစာင္ကို ေ၀ငွလိုက္ပါတယ္။ ဖတ္ၾကည့္ပါ။)


လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ႏွစ္ခန္႔က အသက္ ၁၇ႏွစ္ႏွင့္ ၁၅ႏွစ္အရြယ္အသီးသီးရွိၾကေသာ ကၽြန္ေတာ္၏ သမီးႏွစ္ေယာက္သည္ သူတို႔၏ အေဒၚျဖစ္သူ ထိုင္းႏိုင္ငံသို႔ ဘုရားဖူးသြားရာတြင္ အေဖာ္အျဖစ္ ဘန္ေကာက္ျမိဳ႕သို႔လိုက္သြားၾကပါသည္။ ျပန္လာေတာ့ သမီးၾကီးက ကၽြန္ေတာ့္အတြက္ဆို ကာ ဘန္ေကာက္မွ၀ယ္လာေသာ တီရွပ္သံုးထည္ လက္ေဆာင္ေပးသည္။ ငယ္ငယ္ကတည္းက ဖေအနားအလြန္ကပ္ျပီး ဖေအကိုလည္း စေနာက္တတ္သည့္ သမီးငယ္ကေတာ့ “ေဖေဖၾကီးအတြက္ သမီးလည္းလက္ေဆာင္၀ယ္လာတယ္”ဟုေျပာရာ ကၽြန္ေတာ္က ဟုတ္လားသမီး ဟု အလိုက္သင့္ျပန္ေျပာေတာ့ သူမက “သမီး၀ယ္လာတဲ့လက္ေဆာင္က ေဖေဖ့အၾကိဳက္’ဟု ထပ္၍ကြန္႔ပါသည္။ “ဘာမ်ားလဲသမီးရဲ႕” ဟု ေမးေတာ့ သမီးက “ေရာ့ ေဖၾကီး၊ ေဖၾကီးအၾကိဳက္ေလးေတြ” ဟုေျပာျပီး ဓာတ္ပံုတစ္ပံုကို ထုတ္ေပးပါေတာ့သည္။ ကၽြန္ေတာ္က ဓာတ္ပံုကိုၾကည့္လိုက္ေတာ့ “ေအာင္မေလးဟဲ့”ဟုပင္ ပါးစပ္က ေယာင္၍ထြက္သြားပါသည္။


ဓာတ္ပံုထဲမွာက ေရကူး၀တ္စံုႏွင့္ ခႏၶာကိုယ္အလွကို အထူးျပဳထားသည့္ အလြန္ေခ်ာေသာ မိန္းကေလးငါးေယာက္ေလာက္ စင္ေပၚတက္၍ သီခ်င္းဆိုေနသည့္ပံု ျဖစ္ပါသည္။ ၄င္းမိန္းကေလးမ်ားသည္ မ်က္ႏွာေရာ၊ ကိုယ္လံုးကိုယ္ေပါက္ေရာ၊ ကိုယ္ဟန္အေနအထားေရာ ေျပာစရာ မရွိေအာင္လွသည္။ ေျခာက္ျပစ္ကင္း သဲလင္စင္အလွဟု ဆိုႏိုင္ပါသည္။ ကၽြန္ေတာ့္ပါးစပ္က “ေအာင္မေလးဟဲ့”ဟု ေယာင္၍ အသံထြက္သြား ျခင္းမွာ သူတို႔၏အလွကို ရင္ဖိုသြား၍ဟု စာဖတ္သူတို႔ အထင္မလြဲေစလိုပါ။ ကၽြန္ေတာ္၏ အသက္အရြယ္သည္ ရင္ခုန္ရမည့္အရြယ္မဟုတ္။ ၁၅ႏွစ္သမီးက ဖေအကုိ ဒီလိုပံုမ်ိဳးလက္ေဆာင္ေပးေတာ့ လန္႔သြားတာပါ။ ေနာက္စရာရွားလို႔ ကိုယ့္ဖေအကို သည္လိုေနာက္ရသလားဆိုျပီး သမီးငယ္ကို ဆံုးမလိုက္ရေသးသည္။ သမီးငယ္က ဆက္၍ေျပာသည္မွာ “ေဖၾကီး၊ သူတို႔က ေယာက္်ားဘ၀ကေန ခြဲစိတ္ခံျပီး မိန္းမဘ၀ကို ေျပာင္းထားတာ”ဟု ေျပာျပပါသည္။ ျပီးေတာ့

“သူတို႔က ပြင့္ပြင့္လင္းလင္းပဲ၊ သူတို႔ခြဲစိတ္ခဲ့ျပီး လိင္ေျပာင္းထားတာလို႔လည္း ေျပာင္ေျပာင္တင္းတင္းေျပာတယ္။ ဓာတ္ပံုလည္း အရိုက္ခံ တယ္။ သူတို႔ရဲ႕ဘ၀မွန္ကို ဘယ္သူဘာေျပာေျပာ သူတို႔က ျပႆနာမရွိဘူး။ ပတ္၀န္းက်င္နဲ႔လည္း ျပႆနာမရွိဘူး” ဟု သမီးငယ္က ကေလးတစ္ဦးအေနႏွင့္ သူသိသေလာက္ တိုတိုတုတ္တုတ္ေျပာလိုက္ေသာ္လည္း သူ႕စကားအရ ထိုင္းႏိုင္ငံ၏ က်န္းမာေရးအေျခအေန အဆင့္အတန္းတစ္ခုကို ခ်က္ခ်င္း ကၽြန္ေတာ္အကဲခတ္လိုက္မိသည္။


ဘယ္လိုအကဲခတ္လိုက္တာလဲ ရွင္းျပပါမည္။ ကမၻာ့က်န္းမာေရးအဖြဲ႔ၾကီးက က်န္းမာေရး(Health)ကို အဓိပၸာယ္သတ္မွတ္သည္မွာ “က်န္းမာျခင္းဟူသည္မွာ ေရာဂါကင္းရွင္းေနရံုသာမဟုတ္၊ ကိုယ္၏ က်န္းမာျခင္း(ကာယသုခ)၊ စိတ္၏ခ်မ္းသာျခင္း(စိတၱသုခ)တို႔အျပင္ လူမႈေရးသုခႏွင့္ျပည့္စံုေနျခင္းျဖစ္သည္။”ဟုဆိုပါသည္။ ဒီေတာ့ ေယာက္်ားဘ၀ႏွင့္ မိန္းမစိတ္ေပါက္ေနသူတစ္ေယာက္ကို ျမင္ေယာင္ၾကည့္ပါ။


သူ႕မွာ ေရာဂါကင္းရွင္းေနမယ္ဆိုပါစို႔။ ဒါဆိုရင္ ကာယသုခေတာ့ရွိပါမယ္။ ဒါေပမဲ့ ျဖစ္ခ်င္တဲ့မိန္းမဘ၀ကို တကယ္မျဖစ္ရရွာဘူး။ ဒီေတာ့ စိတ္မခ်မ္းသာဘူး။ ဒီေတာ့ စိတၱသုခနဲ႔ မျပည့္စံုဘူး။ ဒါတင္ဘယ္ကမလဲ ပတ္၀န္းက်င္ကလည္း သိပ္ျပီးအဖက္မလုပ္ဘူး၊ မိန္းမလ်ာ (ဘန္းစကားနဲ႔ ဆိုရင္ အေျခာက္)ဆိုျပီး ပစ္ပယ္ထားမယ္။ ဒီေတာ့ လူမႈေရးသုခနဲ႕ မျပည့္စံုေတာ့ဘူး။ ကမၻာ့က်န္းမာေရးအဖြဲ႔(WHO)ရဲ႕ သတ္မွတ္ခ်က္နဲ႔ ခ်ိန္ထိုးၾကည့္ရင္ ကာယသုခပဲျပည့္စံုတယ္။ စိတၱသုခနဲ႔ လူမႈေရးသုခ မျပည့္စံုဘူး။ ဒီေတာ့ မိန္းမလ်ာေတြကို မက်န္းမာၾကရွာဘူးဟု ေျပာႏိုင္ပါတယ္။ လူေတြနားလည္တဲ့ က်န္းမာျခင္းဆိုတာကလည္း ေရာဂါ ရွိမရွိဆိုတဲ့ ေပတံနဲ႔ပဲ တိုင္းတာကိုး။ လူရာ၀င္မ၀င္၊ လူ၀င္ဆံ့မဆံ့ဆိုတဲ့ အခ်က္လည္းပါေသးတယ္ဆိုတာ လူေတြသိပ္မသိၾကပါဘူး။


ဒါေပမဲ့ ထိုင္းႏိုင္ငံမွာ ကၽြန္ေတာ့္သမီးငယ္ေတြ႕ခဲ့တဲ့ စင္ေပၚတက္ျပီး သီခ်င္းဆိုေနတဲ့ ေရကူး၀တ္စံု၀တ္၍ ‘က်ား’ဘ၀မွ ‘မ’ဘ၀သို႔ ေျပာင္းထား ၾကသူမ်ားကေတာ့ သိပ္လွျပီး ျမင္သူေငးေနရတယ္။ ေရာဂါမရွိဘူး။ ဒီေတာ့ ကာယသုခနဲ႔ ျပည့္စံုေနျပီး ခြဲစိတ္လိင္ေျပာင္းထားလို႔ ျဖစ္ခ်င္သလို ျဖစ္လာရျပီဆိုေတာ့ စိတ္ခ်မ္းသာျပီေပါ့။ ဒီေတာ့ စိတၱသုခနဲ႔ျပည့္စံုျပီး သူတို႔က သူတို႕အေၾကာင္းကို ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း  ပတ္၀န္းက်င္မွာ ခ်ျပရဲတယ္။ ပတ္၀န္းက်င္နဲ႔လည္း ျပႆနာမရွိဘူးဆိုေတာ့ လူမႈေရးသုခနဲ႔လည္း ျပည့္စံုျပီေပါ့။ ဒီေတာ့ သူတို႔က်န္းမာၾကသည္။ ဒီလို က်န္းမာေရးအေန အထားတစ္ခုကိုေရာက္ဖို႔ ပတ္၀န္းက်င္၏ နားလည္ေပးမႈ Understanding နဲ႕လည္းဆိုင္တယ္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ Development status of social environment (ေခၚ) လူမႈပတ္၀န္းက်င္၏ ဖြံ႔ျဖိဳးတိုးတက္မႈနဲ႔လည္း ဆိုင္ပါသည္။


ဥပမာတစ္ခုေျပာရေသာ္ အကယ္၍ လူတစ္ဦးကို သူ႕ရဲ႕ပတ္၀န္းက်င္က ၀ိုင္းပယ္လာတယ္ဆိုပါစို႔။ ကမၻာ့က်န္းမာေရးအဖြဲ႕၏ အဓိပၸာယ္ သတ္မွတ္ခ်က္အရ သူဟာ က်န္းမာသူမဟုတ္ပါဘူး။ ၉၆ပါး ေရာဂါေ၀ဒနာကင္းစင္ေနေသာ္လည္း လူမႈေရးသုခ သူ႕မွာ မျပည့္စံုပါ။ ထို႔အျပင္ သူ႕ကို၀ိုင္းပယ္ထားေသာ ပတ္၀န္းက်င္သည္လည္း ဖြံ႕ျဖိဳးေရးအဆင့္အတန္းျမင့္ေနသည့္ Development Status ဟုမဆိုသာပါ။ စာနာစိတ္ နည္းေနေသးသည္ဟု ဆိုႏိုင္ပါ၏။ 


ဘန္ေကာက္ျမိဳ႕မွ ျပန္လာတဲ့ ၁၅ႏွစ္အရြယ္ ကၽြန္ေတာ့္သမီးက ဘန္ေကာက္မွာ ေယာက္်ားဘ၀မွ မိန္းမဘ၀သို႔ ခြဲစိတ္လိင္ေျပာင္းထား သူေတြ ပတ္၀န္းက်င္နဲ႔ ျပႆနာမရွိဘူး။ ပတ္၀န္းက်င္မွာ မသိမ္ငယ္ရဘူးဆိုေတာ့ အဲဒီပတ္၀န္းက်င္ရဲ႕ Development ဟာ ျမင့္မားေနျပီဟု ေကာက္ခ်က္ခ်မိပါသည္။ 


မၾကာေသးမီက ဂ်ာနယ္တစ္ေစာင္တြင္ ႏိုင္ငံျခားတိုင္းျပည္တစ္ခုမွာ ‘က်ား’ဘ၀မွ ‘မ’ဘ၀သို႔ ခြဲစိတ္လိင္ေျပာင္းေသာ ဦးေရအေရအတြက္ အလြန္မ်ားေနပါသည္ဟု ေရးခဲ့ရာ စာဖတ္သူတခ်ိဳ႕က ျပႆနာေတြေတာ့ မ်ားကုန္ပါျပီဟု စုတ္သပ္ေနၾကသည္ကို ေတြ႕ခဲ့ဖူးပါသည္။ တကယ္ေတာ့ ‘က်ား’ဘ၀ကေန ခြဲစိတ္လိင္ေျပာင္းလိုက္ေသာ အေရအတြက္ မ်ားလာျခင္းသည္ ျပႆနာမ်ားလာျခင္း မဟုတ္။ ျပႆနာ ေျဖရွင္းျခင္းမ်ားသာျဖစ္၏။


Problem မ်ားျခင္းမဟုတ္၊ Problem Solution မ်ားလာျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ခြဲစိတ္လိင္မေျပာင္းဘဲ ဒီအတိုင္းထားေတာ့ေကာ ၄င္းပုဂၢိဳလ္ တို႔သည္ ေယာက္်ားစိတ္ျပန္ေပါက္မွာတဲ့လား။ ေယာက္်ားစိတ္ျပန္မေပါက္သည့္အျပင္ ေယာက္်ားအဂၤါႏွင့္ မိန္းမစိတ္ျဖစ္ေနျပီး ျပႆနာမ်ားေတာ့၏။ ျပႆနာကေတာ့ လိင္တူ ဆက္ဆံျခင္း (Homo Sex) ႏွင့္ လူမႈေရးျပႆနာအမ်ိဳးမ်ိဳးျဖစ္၏။ ၄င္းတို႔ကို M.S.M (Men who have Sex with Men) ဟုေခၚပါ၏။ M.S.M တို႔၌ HIV ကူးစက္မႈအႏၱရာယ္လည္း ျမင့္မားေနတတ္ပါသည္။ 


ကၽြန္ေတာ္သည္ HIV ကာကြယ္ေရးစီမံကိန္း၌ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ဖူးသျဖင့္ M.S.M ေပါင္းမ်ားစြာႏွင့္ ခင္မင္ရင္းႏွီး အသိအကၽြမ္းျဖစ္ခဲ့ဖူး ပါသည္။ မ်ားေသာအားျဖင့္ ၄င္း M.S.M တို႔သည္ အပယ္ခံမ်ားျဖစ္ၾကပါသည္။ အနည္းဆံုးေတာ့ သူတို႔ကို ‘ဟား’စရာဟု ယူဆၾကပါသည္။ တခ်ိဳ႕ကေတာ့ ကမၻာေပၚတြင္ HIV ကူးစက္ႏႈန္းျမင့္မားေအာင္ လုပ္သူေတြထဲမွာ သူတို႕လည္းပါတယ္ဟု အျပစ္တင္တတ္ၾကပါသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ M.S.M မ်ားတြင္ တခ်ိဳ႕မွာ ခ်မ္းသာျပီး ကံထူးၾကပါသည္။ ဘာၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ထိုင္းႏိုင္ငံသို႔ ကၽြန္ေတာ္သိရသေလာက္ ဘုရားဖူးလိုလိုသြားျပီး ခြဲစိတ္လိင္ေျပာင္းခဲ့ၾကပါသည္။ ဒီေတာ့ ကိုယ္ျဖစ္ခ်င္တဲ့ဘ၀ကို ကိုယ္ေရာက္ရျပီး အတိုင္းအတာတစ္ခုအထိေတာ့ စိတ္ခ်မ္းသာရပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ လံုးလံုးလ်ားလ်ားေတာ့ မေပ်ာ္ရဲပါ။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ငါေတာ့ မိန္းမလံုးလံုးျဖစ္ျပီေဟ့လို႔ မေၾကညာရဲပါ။ မိမိရဲ႕ ေျပာင္းလဲသြားတဲ့ဘ၀ကို ပတ္၀န္းက်င္သို႔ ေပၚေပၚတင္တင္ အသိမေပးရဲတာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အသိမိတ္ေဆြထဲတြင္  ရွိပါသည္။


တခ်ိဳ႕က ေျပာၾကျပန္ပါသည္။ ‘က်ား’ ဘ၀မွ ‘မ’ဘ၀သို႔ ခြဲစိတ္လိင္ေျပာင္းျခင္းသည္ ဥပေဒအရ ျပစ္မႈေျမာက္သည္ဟု ဆိုၾကျပန္၍ အပယ္ခံ M.S.M တို႔ခမ်ာ ေသြးလန္႔ၾကရွာပါသည္။ တပ္လိုက္တဲ့ ဥပေဒပုဒ္မက အၾကီးၾကီးမွ တကယ့္ကို အၾကီးၾကီးပါ။ ျမန္မာႏိုင္ငံ ရာဇသတ္ၾကီးေခၚ ျပစ္မႈဥပေဒ ၃၂၆တြင္ လူတစ္ဦး၏ ကိုယ္အဂၤါတစ္ခုခုကို ပ်က္စီးေစလွ်င္ ကၽြန္းဒဏ္အထိ ျပ႒ာန္းထားပါသည္။ ဒီေတာ့ ေယာက္်ားလိင္အဂၤါ ၾကီးကို ခြဲစိတ္ျဖတ္ေတာက္လိုက္ေတာ့ ကိုယ္အဂၤါတစ္ခုကို ဖ်က္ဆီးလိုက္တာပဲဆိုျပီး ဒီပုဒ္မၾကီးတပ္လိုက္ေတာ့ ေသြးပ်က္ကုန္ၾကရွာပါသည္။ 


#ကိုယ္အဂၤါကို ပ်က္စီးေစျခင္းလား၊ ေဆးကုသျခင္းလား

လူတစ္ဦးနဲ႕တစ္ဦး ရန္ျဖစ္၍ ေဒါသအေလွ်ာက္ ဓားႏွင့္ခုတ္လိုက္၍ တစ္ဖက္လူ လက္ျပတ္သြားေသာ္ ကိုယ္အဂၤါပ်က္စီး၍ ဒုကၡိတျဖစ္သြား သျဖင့္ ျပစ္မႈဥပဒပုဒ္မ ၃၂၆ႏွင့္ အက်ံဳး၀င္ပါသည္။ သို႕ေသာ္ ဆီးခ်ိဳလူနာတစ္ေယာက္ ဆီးခ်ိဳအလြန္ျပင္းထန္ျပီး ေျခာက္ေထာက္အနာျဖစ္၍ ေျခေထာက္ပုပ္သျဖင့္ အသက္အႏၱရာယ္ရွိ၍ ဆရာ၀န္က ၄င္းေျခေထာက္ကို ျဖတ္ရေသာ္ ဒီကိစၥက ကိုယ္အဂၤါကို ပ်က္စီးေစျခင္းဟု အဓိပၸာယ္မမွတ္ဘဲ ေဆးကုသျခင္းဟု အဓိပၸာယ္သတ္မွတ္၍ ပုဒ္မ ၃၂၆ႏွင့္ အက်ံဳးမ၀င္ျပန္ပါ။


ဒီေတာ့ M.S.M တစ္ေယာက္ရဲ႕ လိင္အဂၤါကို ျဖတ္ေတာက္ လိင္ေျပာင္းရာ၌ ဤကိစၥသည္ ေဆးကုသေပးျခင္းျဖစ္ပါသည္ဟု ေလွ်ာက္လဲႏိုင္ ပါသည္။ တကယ္ေတာ့ ခြဲစိတ္လိင္ေျပာင္းထားျခင္းကို တားျမစ္ေသာ အထူးဥပဒမရွိသလို ခြင့္ျပဳထားသာ ျပ႒ာန္းခ်က္လည္း မရွိပါ။ ဤအမႈကိစၥမ်ိဳးကို တိုင္ၾကား တရားစြဲဖူးျခင္းမရွိ၍ စီရင္ထံုးလည္း မရွိေသးပါ။ 


တခ်ိဳ႕ေသာ ဥပေဒေရးရာ အျငင္းပြားမႈမ်ားတြင္ ကိုးကားစရာ ဥပေဒရွာမေတြ႕ဘဲ စီရင္ထံုးမ်ားကို ကိုးကားရပါသည္။ စီရင္ထံုးဆိုသည္မွာ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ၏ အျမင့္ဆံုးတရားရံုးျဖစ္ေသာ တရားရံုးခ်ဳပ္၏ စံုညီစံုရံုးကာ ဆံုးျဖတ္ေပးဖူးေသာ အမႈတစ္ခု၏ ဆံုးျဖတ္ပံု (၀ါ) ျဖတ္ထံုး (၀ါ) စီရင္ထံုးျဖစ္ျပီး ေအာက္တရားရံုးအားလံုးက လိုက္နာပါသည္။ ဥပမာ - ျမန္မာလင္မယားတို႔၌ လင္က မယားကို ၾကိမ္ဖန္မ်ားစြာ ပါးရိုက္ေသာ္ လည္း မယားကို ကြာရွင္းခြင့္ျပဳရမည္ဟု အတိအလင္း တိတိက်က်ျပ႒ာန္းခ်က္မရွိ၍ ပါးရိုက္ခံရေသာမယားက တရားရံုးတြင္ လင္မယားကြာ ရွင္းခြင့္ေတာင္းေသာ္ တရားရံုးအမ်ိဳးမ်ိဳး၌ မတူညီေသာ စီရင္ခ်က္အမ်ိဳးမ်ိဳး ျဖစ္ေပၚႏိုင္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ ၁၉၆၈ ၌ ၁၉၆၈ တရားမ ပထမ အယူခံမႈ အမွတ္ ၁ တြင္ ဦးမ်ိဳးျမင့္ႏွင့္ ေဒါက္တာခင္ေမၾကည္ စီရင္ထံုး၌ လင္မယားကြာရွင္းခြင့္ေပးခဲ့ျပီး စီရင္ထံုးအျဖစ္ ထုတ္ျပန္ခဲ့သည္။ ထိုစီရင္ထံုးကို ကိုးကား၍ ေနာက္အခါ လင္မယား ပါးရိုက္မႈျဖစ္ေသာ္ ေအာက္ရံုးအားလံုးက စီရင္ထံုးကို လိုက္နာ၍ ကြာရွင္းခြင့္ေပးရသည္။ ဒါက စီရင္ထံုး ဥပမာတစ္ခုပါ။


သို႕ေသာ္ M.S.M တို႔လိင္ေျပာင္းျခင္း၌ ယေန႕တိုင္ အမႈမျဖစ္ေသးသျဖင့္ စီရင္ထံုးလည္း မရွိေသးပါ။ M.S.M တစ္ေယာက္ ခြဲစိတ္ျဖတ္ေတာက္ ၍ လိင္ေျပာင္းေသာ္ ဥပေဒအရ တကယ္ပင္ မိန္းမျဖစ္သြားျပီလား။ ဥပမာ - လိင္ေျပာင္းလိုက္ေသာ M.S.M ဘ၀ကလာသူသည္ ေယာက္်ား တစ္ေယာက္ကို တရား၀င္လက္ထပ္ခြင့္ ရွိ မရွိဟူေသာ ဥပေဒျပႆနာမ်ိဳးရွိပါသည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံတြင္ ဤကိစၥမ်ိဳး၌လည္း စီရင္ထံုး မရွိေသးပါ။


#အပယ္ခံလူတန္းစားဆိုသည္မွာ ဘာလဲ

အပယ္ခံရသူတို႔မွာ ဥပမာတခ်ိဳ႕ကေတာ့ လိင္တူဆက္ဆံသူမ်ား၊ ျပည့္တန္ဆာမ်ား၊ အနာၾကီးေ၀ဒနာသည္၊ AIDS ေ၀ဒနာသည္ စသည္ျဖင့္ ျဖစ္ၾကပါသည္။


တစ္ခါက WHO မွ HIV ပိုးရွိသူမ်ားကို စာနာၾကည္ျဖဴလက္တြဲကူရန္ ေဆာင္ပုဒ္ထုတ္ျပန္ခဲ့ဖူးပါသည္။ စာနာၾကည္ျဖဴၾကျခင္းသည္ Acceptance ပင္ျဖစ္ပါသည္။ လူမႈေရးအားနည္းခ်က္ရွိသူမ်ားအား ၀ိုင္းပယ္ေသာ ပတ္၀န္းက်င္သည္ ဖြံ႕ျဖိဳးမႈ ေနာက္က်ေနေသးျပီး စာနာၾကည္ျဖဴလက္သင့္ခံေသာ ပတ္၀န္းက်င္သည္ ဖြံ႕ျဖိဳးမႈ ေျခတစ္လွမ္းတိုးလာသည္ဟု ဆိုႏိုင္ပါသည္။ ဖြံ႕ျဖိဳးျပီးျဖစ္ေသာ လူမႈေရးအေဆာက္အအံုတစ္ခုတြင္ လူမႈေရးအားနည္းသူမ်ားကို ျပစ္ပယ္ေလွာင္ေျပာင္ျခင္း၊ ၀ိုင္း၍ “ဟား”ျခင္းမရွိေတာ့ပါ။


မၾကာေသးမီက ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံတြင္ ရုပ္ရွင္မင္းသားငယ္ေလးတစ္ေယာက္ လက္ထပ္ေတာ့ သူ၏ သတို႔သမီးအား ‘က်ား’ မွ ‘မ’ သို႔ ဘ၀ေျပာင္းထားသူပါဟု တစ္စံုတစ္ေယာက္က သတင္းလႊင့္ခဲ့သည္။ တခ်ိဳ႕က ‘ဟား’သည္။ ဒါေပမဲ့ တကယ္မဟုတ္ေတာ့ ‘ဟား’လို႔ မရေတာ့ဘူး။ သို႕ေသာ္ တကယ္ဟုတ္ေနၾကတဲ့ M.S.M ေတြခမ်ာ ဘယ္ေလာက္အဟားခံေနၾကရရွာမလဲ။


တခ်ိဳ႕က M.S.M မ်ားႏွင့္ ျပည့္တန္ဆာမ်ားသည္ HIV/AIDS ျပန္႔ပြားေရး၌ တရားခံစာရင္းတြင္ ပါ၀င္သည္ဆိုျပီး ၄င္းတို႔ကို အျပစ္တင္ရႈတ္ခ် ၾကပါသည္။ ဤသို႔ အျပစ္တင္ျခင္းသည္ HIV/AIDS ကာကြယ္ေရး၏ မွန္ကန္ေသာနည္းလမ္း(Right Method) မဟုတ္ပါ။ သူတို႔အား စည္းျခားထားေသာ လူမႈေရးအတားအဆီး (Social Barrier) အားနည္းပါးေစလ်က္ ကာကြယ္ေရးနည္းလမ္းမ်ား (ဥပမာ-ကြန္ဒံုး စသည္ျဖင့္)ကို အေလ့အထ အေလ့အက်င့္ျဖစ္ေစျခင္းျဖင့္သာ HIV/AIDS ကို တားဆီးရပါမည္။


#ဖြံ႕ျဖိဳးျခင္း

“Development is a Change towards positive directions.” ဟု ဆိုပါသည္။ ဖြံ႕ျဖိဳးျခင္းသည္ ေကာင္းေသာဘက္ကို ေျပာင္းလဲျခင္းျဖစ္ ပါသည္။ တခ်ိဳ႕က အာကာသယာဥ္စီး၍ ကမၻာတ္ပတ္မွ ဖြံ႕ျဖိဳးျခင္းဟု ထင္ၾကပါသည္။ တကယ့္ဖြံ႕ျဖိဳးျခင္းသည္ အခန္းက႑ Sector မ်ားစြာ ရွိပါသည္။အာကာသယာဥ္စီး၍ ကမၻာပတ္ႏိုင္ျခင္းသည္ သိပၸံနည္းပညာက႑ ဖြံ႕ျဖိဳးျခင္းသာျဖစ္ျပီး ပိုမိုအေရးၾကီးသည္မွာ လူမႈေရးက႑မ်ား Social Sector မ်ားပါ၀င္သည္။


အပယ္ခံမ်ားအတြက္ စာနာလက္ခံလုပ္ေပးႏိုင္ျခင္းသည္လည္း ဖြံ႕ျဖိဳးျခင္းပင္ျဖစ္ပါသည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔သည္ ေလာေလာဆယ္အခိုက္အတန္႔ မွာ လကမၻာသို႔ ဒံုးပ်ံစီး၍ မသြားၾကေသးပါ။ သို႔ေသာ္ M.S.M တို႔၊ ျပည့္တန္ဆာတို႔အတြက္ေတာ့ စာနာေသာ ပတ္၀န္းက်င္ကို ဖန္တီးႏိုင္စြမ္း ရွိၾကသည္။ ယေန႔ပင္ ဖန္တီးႏိုင္သည္ဟု ဆိုခ်င္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာ့္ ယေန႔ပင္ ဖြံ႕ျဖိဳးႏိုင္သည္။

နားလည္မႈ၊ ေလးစားမႈမ်ားေပးလွ်င္ အျပန္အလွန္ ေလးစားမႈရွိၾကေပမည္။ က်န္းမာေရးအဆင့္အတန္း၊ ဖြံ႕ျဖိဳးေရးအဆင့္အတန္း တိုးတက္ လာမည္ဟု ဆိုႏိုင္ပါ၏။


ေရးသားသူ - ေဒါက္တာ ထြန္း၀င္း


*** ေဒါက္တာထြန္း၀င္း - လိင္ႏွင့္ က်ားမဆိုင္ရာႏိုင္ငံေရး (Sex and Gender Politics) စာအုပ္ရဲ႕ စာမ်က္ႏွာ ၁၃ပါေဆာင္းပါး။


က်မ္းကိုး

ျမန္မာႏိုင္ငံ ရာဇသတ္ၾကီးဥပေဒ

ျမန္မာ့ဓေလ့ထံုးတမ္းဥပေဒ (ဦးျမစိန္၊ ဗဟိုတရားရံုးေရွ႕ေန)

ေအအိုင္ဒီအက္စ္ ကာကြယ္ေရးႏွင့္ သက္ဆိုင္ရာဥပေဒမ်ား (ေဒါက္တာထြန္း၀င္း)


No comments: