Wednesday, October 13, 2021

နယ်မြေအသစ် မွာ လုပ်ငန်း တိုးချဲ ့မယ်ဆိုရင်.

နယ်မြေအသစ် မွာ လုပ်ငန်း တိုးချဲ ့မယ်ဆိုရင်.




#Business_Management

#စီးပွားရေးလုပ်ငန်း

#ဆရာကောင်းဟိန်းစိုး

(မိမိရဲ့ စီးပွားရေးလုပ်ငန်းဟာ စတင်ထူထောင်ရာဒေသ၀န်းကျင်မယ် အောင်မြင်ကြီးပွားလို့ပဲဖြစ်ဖြစ် သူစိမ်းနယ်မြေမှာ စမ်းသပ်ထူထောင် ချင်ရင်ပဲဖြစ်ဖြစ် သိထားသင့်တဲ့အကြောင်းအရာတွေကို ဆရာကောင်းဟိန်းစိုးက ရေးသားမျှေ၀ထားတာကို ထပ်ဆင့်ဖော်ပြလိုက်ပါတယ်။)


ဒီတစ်ခါမှာတော့ ကျွန်တော့်ရဲ ့မိတ် ဆွေ လုပ်ငန်းရှင် အချို ့ကြုံရတတ်တဲ့ မတူညီတဲ့ အျခား မြို ့တစ်မြို ့မွာ လုပ်ငန်းခွဲ အသစ် တစ္ခု ဖွင့်တဲ့အခါ ထင်သလောက် မေပါက္ဘူး ဆိုတဲ့ အချက်လေးတွေကို လက်တွေ ့ကြုံရတာလေးတွေ နဲ ့ယှဉ် ပြီး မျှဝေပေးလိုပါတယ်။

.

အောင်မြင်လာတဲ့ စီးပွားရေး လုပ်ငန်း မွန္သမွ်ဟာ လုပ်ငန်းကိုချဲ ့ထွင်ဖို ့ကြိုးစား ရလေ့ရှိပါတယ်။ ဒါမွ သာ အမြတ်ဝင်ငွေတွေ ဆက်လက်တိုးပွားပြီး ပို ကြီးမားတဲ့အောင်မြင်ကို ရယူနိုင်မှာလဲ ဖြစ်ပါတယ်။ ဒီလို တိုးချဲ ့ကြတဲ့ အထဲမွာ လုပ်ငန်းအတော်များများ ရဲ ့အလြယ္ကူ ဆုံး လုပ္လို ့ရတဲ့ လုပ်ကြတဲ့ တိုးချဲ ့နည်းကတော့ အျခား မတူညီတဲ့နေရာတစ်ခု့မှာ ဆိုင်ခွဲ တစ္ခု ထပ်မံဖွင့်လှစ် တာပဲဖြစ်ပါတယ်။

.

ဒီနေရာမှာ မိမိ ရဲ ့လုပ်ကိုင်နေကျ မြို ့အတွင်းမှာသာ ဆိုင် အသစ် တစ်ဆိုင် ထပ္မံ ဖွင့် လွစ္တယ္ဆို ရင်တော့ သိပ် အများကြီး ထူးထူးထွေထွေ လုပ်ဆောင်စရာ မလိုအပ် ပေမယ့် အျခား အလှမ်းကွာဝေးတဲ့ မြို ့တစ်မြို ့မွာ လုပ်ငန်းခွဲ တစ္ခု စတင်ဖွင့်လှစ်မယ် ဆိုရင်တော့ လုပ်ငန်းရှင် တို ့အတွက် ပိုပြီး သတိပြုရမယ့် အချက်လေးတွေ ကို မျှဝေပေးချင်ပါတယ်။

.

(၁) Customer Behavior တွေ မတူတာ

.

စီးပွားရေး လုပ်ငန်းတိုင်းမှာ မိမိ လုပ်ငနး်ကိုအားပေးနေတဲ့ customer တွေ အကြောင်းကို နားလည်သဘောပေါက်ထားဖို့ လိုအပ်ပါတယ်။ တစ်နည်းအားဖြင့်တော့ Customer Behavior ဆိုတဲ့ ဝယ္သူ မ်ားရဲ ့အပြုအမူတွေ ကိုသိရှိနားလည်ဖို ့ပါပဲ။ မိမိ ရဲ ့ဝယ်သူတွေဟာ Price Sensitive လို ့ခေါ်တဲ့ ဈေးနှုန်း အပြောင်းအလဲကို ထိရှလွယ် သူတွေ လား၊ ဒါမွ မဟုတ် မိမိ နဲ ့Relationship ကောင်းလို ့ဝယ် တာလား၊ quality ကို သာ ဂရုစိုက်သူတွေ လား။ Promotion တွေ ကောင်းလို ့လား စတဲ့ အချက်တွေကို သိဖို ့လိုအပ်ပါတယ်။ ဥပမာ မိမိ ရဲ ့customer တွေ ဟာ ရုံးဝန်ထမ်းအများစု ဖြစ်ပြီး Price Sensitive ဖြစ်တယ်ဆိုပါစို ့။ ဒါဆိုရင် ဆိုင်ရဲ ့Promotion တွေ Discount တွေကို လက်ဆောင်ပစ္စည်းတွေ အစား Cash back ငွေ အစား ပြန်ပေးတာ ဒါမှမဟုတ် မက်လောက်တဲ့ လျော့ဈေးပေးတာ မျိုးကို လကုန်ပြီး လစာ ထုတ် ရက်များ မွာ လုပ်ဆောင် ရင် customer တွေ ကို ပိုပြီး ဆွဲဆောင်စေနိုင်မှာ ဖြစ်ပါတယ်။

.

ဒီတော့ လက်ရှိ မိမိ လုပ်ငန်းအသစ် ဖွင့်တဲ့ နေရာက customer တွေဟာ Buy one Get one ဆိုရင် အပြေးဝယ် ယူတတ္သလား၊ လျော့ဈေးဆိုတာကို ပိုစိတ်ဝင်စားသလား၊ ထူးခြားတဲ့ အသစ် အသစ် တွေဆိုရင် ဦးအောင် စမ်းသပ်ဝယ်ယူတတ်သလား၊ Brand တွေ ဈေးကြီးတာတွေကို မွ ရွေးချယ် ဝယ်ယူတတ်သလား စတဲ့ Behavior တွေကို သိအောင်လုပ်ပြီး မွ သင့်လျော်တဲ့ Marketing ကိုလုပ်ဖို့ လိုပါတယ်။ ဒီလိုမဟုတ်ပဲ အရင် မြို ့ကကိုယ့်ရဲ ့customer အဟောင်းတွေ ကို လုပ်တဲ့နည်းအတိုင်းသာ လုပ်နေရင်ထိရောက်မှုက နည်းနိုင်ပါသေးတယ်။

.

အကြွေး ရမွ ဝယ် မယ် လက်ငင်း ဆိုဟင့်အင်း ဆိုတဲ့ Behavior ရွိတဲ့ customer behavior ကိုလညး် တွေ ့ရဖူးပါသေးတယ်။

.

ဒီတော့ ကို့်ယ့်မြို့မှာတုန်းက customer service နဲ့ ဝယ်သူတွေ ကိုထိန်းနိုင်ပေမယ့် အျခား နေရာမှာ ကေတာ့ promotion မပေးမဖြစ် ပေးရမယ့် အေနအထား မျိုးလဲ ရှိနိုင်ပါတယ်။

.

(၂) ဒေသခံ တွေ ရဲ ့ထူးခြားတဲ့ အစွဲလေးတွေ..

.

လွန်ခဲ့ တဲ ့၅ နှစ်ကျော်က ကျွန်တော် ဧရာဝတီ တိုင်း ရဲ ့ရုံးခွဲ မန်နေဂျာ အဖြစ် တာဝန်ထမ်း ဆောင်တဲ့ အခါ က ဆိုင်ကယ်တွေ အတွက် အင်ဂျင်ဝိုင် ဖြန် ့ချီမှု ကိုလည်း လုပ်ဆောင်ရပါတယ်။ ဒီလို နဲ့ တစ်နယ် စီ ဖြန် ့ဝေအပြီး နယ်မြေတစ်ခုကို ရောက် တဲ့ အခါမွာ ဒေသခံ မ်ားရ ဲ့ ဆိုင်ကယ် အင်ဂျင်ဝိုင်နဲ့ ပတ်သတ်တဲ့ အစွဲလေးတစ်ခုကို တွေ ့ရပါတယ်။ ဒါကေတာ့ သံ ဘူး နဲ့ လာတဲ့ အင်ဂျင်ဝိုင်က မွ ကောင်းတာ ဆိုတဲ့ အစြဲ လေး ဖြစ်ပါတယ်။ ဟိုးအရင် ခေတ် ကာလ ကထဲက သံဘူးနဲ ့လာတဲ့ အင်ဂျင် ၀ိုငျ ပဲ အမ်ားဆုံး သုံးခဲ့ ကြတဲ ့ ဒီအစြဲ ရွိတဲ့ ဒေသခံတွေ အလယ်မှာ ပလတ်စတစ် ဘူး နဲ ့လာတဲ့ ကျွန်တော့်ရဲ ့အမေရိကန် ဖြစ် အင်ဂျင်ဝိုင် ဟာ ဘယ္လို မွ တိုးမပေါက် ပဲ ခက်ခဲနေခဲ့ဘူးပါတယ်။ နောက်တော့မှ ဒီအစြဲ လေးကို ပျောက်သွားအောင် နည်းမျိုးစုံ နဲ ့စမ်းသပ် ပြသ ရှင်းလင်း ပြီးတော့မှ သာ ဈေးကွက်ကို စတင် ရရှိပါတော့တယ်။

.

အထက္က ဥပမာ လို ပဲတစ်ချို ့နယ်တွေ မွာ ဒီလို မျိုး အစြဲ လေးတွေ ရှိတတ်ကြပါတယ်။ တစ်ခါတစ်လေ ထူးထူးခြားခြား အရောင် နဲ ့ပတ်သတ် ပြီး တော့တောင် တွေ ့ဖူး ပါသေးတယ်။

.

ဒါ့အပြင် အချို ့ရှေးရိုးစွဲလေးတွေ လဲ ရှိတတ်ပါတယ်။ ဥပမာမွေးနေ ့သောကြာ ၊ တနင်္လာ ကေသာ ဆံဖြတ် မပြုရ လို ့စွဲထားကြတဲ့ နယ်မှာ ကိုယ္က ဆံပင် ညှပ်ဆိုင်ဖွင့် ရင်း တနင်္လာ နေ့တိုင်း ဆံပင် ညှပ် ခြင်း အတွက် 50% discount လိ ု့ပေးထားရင် အသုံးတည့်ဖို ့မလွယ်လောက် ပါဘူး။

.


(၃) ဝန်ထမ်းတွေ ကိို သက်ရောက် စေတဲ့ Culture လေးတွေ

.

တစ်ခါ တုန်းက နယ္ဖက္က လုပ်ငန်းရှင် တစ္ခုရဲ ့ဆိုင် ကြီးတစ်ခု မွ မိန်း ကေလး ဝန်ထမ်းတွေ ချည်းသာ ခန် ့အပ် ထားပြီး အလုပ် ခေါ်ရင်လဲ မိန်းကလေး ဝန္ထမး္သာ ခန် ့အပ် တာကို တွေ ့ရတဲ့ အတွက် ထူးခြားတာနဲ ့လုပ်ငန်းရှင်ကို ဘာကြောင့် ယောကျာ်းလေး မခန် ့တာလဲ ဆိုတာကို မေးကြည့်ဖြစ်ပါတယ်။ ဒီတော့ မွ ဒီနယ္ဖက္က လူကြီး တွေ က မိန်းကလေး တွေချည်း ရွိတဲ့ ဆိုင် မွာ ပဲ သူတို ့ရဲ ့သမီး မိန်းကလေးများ ကိုအလုပ် လုပ် ဖို့ စိတ္ခ် တာဖြစ် ပြီး ယောကျာ်း လေး ရွိတာနဲ ့အလုပ်ထွက်ခိုင်း တာ ရယ်. နောက် တစ်ခါ ယောက်ျားလေး ထားမိဖူး လို ့အချင်းချင်းကြိုက်သွား ကြတဲ့အတွက် ဒီဆိုင် မွာ အလုပ် ဝင်တာနဲ ့ရည်းစားရတာ ပဲလို့ အရပ် ထဲ သတင်းထွက် ပြီး ဝန်ထမ်း ရွာမရတာ အထိ ကြုံ ခဲ့ ဖူးလို ့ပါ ဆရာ လို ့ဖြေ ကြား တာကို ကြားခဲ့ရဖူးပါတယ်။

.

နယ်မြေ အသစ် တွေ မွာ အဲဒီလို ထုံးတမ်း အစဉ် အလာလေးတွေ လဲ ရှိနေတတ်ပါတယ်။ ဒါကေတာ့ customer တွေကို သက်ရောက် တဲ့ အချက်မျိုးမဟုတ်ပဲ မိမိ ရဲ ့ဝန်ထမ်းတွေ ကို သက်ရောက်စေပြိး လုပ်ငန်းတိုးတက် မှု နဲ ့ကောင်းမွန်စွာ လည်ပတ် မှုကို ထိခိုက် စေပြန်ပါတယ်။

.

(၄) Marketing သြားဖို ့သင့်တော်တဲ့ အေနအထား ..

.

မတူညီတဲ့ မြို ့မတူညီတဲ့ နယ် မွာ အထက် ကပြော ခဲ့တဲ့ customer behavior တွေ ကလည်း တူညီ လေ့မရှိပါဘူး။ customer တွေ ရဲ ့ဝင်ငွေ level, ယုံကြည်ချက်, culture တွေ ကလည်း customer တွေ ရဲ ့အကြိုက်တွေကိုပြောင်းလဲစေပါသေးတယ်။ ကျွန်တော် မြို ့တစ်မြို ့ကို စတင် ဈေးကွက် ဖြန် ့တော့ Promotion လက်ဆောင် အေနနဲ ့လုပ်ငန်း တံဆိပ် ပါတဲ့ ဦးထုပ် လေးတွေ ကိုProduct တစ်ခုဝယ် တိုင်း လက်ဆောင် ပေးပါတယ်။ ဒါပေမယ့် ဝယ်ယူ တဲ့ customer တွေက လက်ဆောင်ကို စိတ်မဝင်စားကြပါဘူး ။နောက်ပိုင်း ကြာလာတော့ မွသိလာ တာက ဒီနယ် မွာ လက်ဆောင်းရင် တီရှပ် သာပေးလေ့ရှိကြပြီး လူတိုင်းက လည်း တီရှပ် လက်ဆောင် ပေးမှ အားပေးကြတယ် လို ့သိရပြန်ပါတယ်။

.

တစ်ခါတုန်းကလဲ မြို ့ကြီးတစ်မြို ့မွာ ဈေးကွက်စဖောက်တော့ ဈေးနှုန်း ကို ခပ္မ်ားမ်ား လေး လျော့ပေး ပြီး Discount ချရောင်းပေမယ့် ထင်သလောက် မရောင်းရ ပြန်ပါဘူး ။ဒါနဲ ့ပဲ နယ်မြေ အေနအထားကို စုံစမ်းပြီးနောက်မှာ တော့ Product တိုင်းမှာ ဗလာမပါ ခဲခြစ် ကံစမ်း မဲလေး တွေ ထည့်ပေးလိုက်ပြီး တစ်ရာ ကေန ငါးထောင် လောက်ထိ ခွဲထည့် ပေးလိုက်ပါတယ်။ ဈေးကိုတော့ မလျော့ပေးတော့ပဲ ပုံမှန်ပဲထားပြီး ကံစမ်းမဲ ထည့်ပေးကာ ဝယ်သူတိုင်းကလဲ ပေါက် ကြတာကြောင့် ရောင်းအား က အမ်ားအျပားကို ထိုးတက်သွားပါတော့တယ်။ ပြန်တွက်ကြည့်တော့ Discount ပေးတုန်းကထက်တောင် ပိုပြီး အမြတ် ကကျန်နေပါသေးတယ်။

.

တစ်ခါက အေတြ ့အကြုံ နှစ် ၂၀ လောက်ရှိတဲ့ Marketing ဆရာကြီးတစ်ဦး နဲ ့စကားပြော မိတော့ သူ ့မွာ မြန်မာပြည် ဘယ် မြို ့ကို ဘယ္လို လက်ဆောင် နဲ့ ဈေးကွက် ဖောက်ရမယ်၊ ဘယ် နယ္ကို ဘယ္လို နညး်လမ်းသုံးရမယ် ဆိုတာ တွေ သေချာ research လုပ်ပြီး မှတ်တမ်းတင်ထား ကြောင်း ပြောပြတာ လဲ မှတ်သားဖူးခဲ့ပါတယ်။

.

(၅) နယ်မြေခံ Influencer မ်ား ရှိနေတာလား

.

တကယ်ပါဗျ influencer ဆိုတာ online မွာ သာမဟုတ်ပါဘူး။ သက်ဆိုင်ရာ မြို ့တွေ နယ်တွေ မွာ လည်း လူတွေ ကိုလွှမ်းမိုးနိုင်တဲ့ Influencer တွေ ရွိ နေလေ့ရှိပါတယ်။

.

ကျွန်တော် အေနနဲ ့စိုက်ပျိုးရေးသုံး ပစ္စည်းတွေ နဲ ့လယ်ထွန်စက်တွေ ကို ဖြန် ့ချီ ရောင်းချ တုန်းကလဲ ဒီလို သက်ရောက်မှု ရွိတဲ့ မြို ့ကြီး တစ္ခု ကို ကြုံခဲ့ရဖူးပါတယ်။ လယ်စိုက် သူတွေကို လယ်ထွန်စက် တွေ ဘယ္လို ပဲရှင်းပြရှင်းပြ သက်ရောက်မှု သိပ် မရွိလို ့အခက် ကြုံ ရာကေန နောက် ဆုံး လယ် ပိုင်ရှင်တွေ ထဲက မြို ့မျက်နှာဖုံး ကြိး နဲ ့ခင်မင် ရင်းနှီး သြား ပြီး သူဌေးကြိးက ထွန်စက် တစ္စီး စပြီး အားပေးပါတော့တယ်။ ဒီတော့ မွ ဟာ ငါတို ့သူဌေး တောင် သုံး တဲ့ စက် ကြ ..ဆိုပြီး တစ်စီးပြီး တစ္စီး အရောင်းတွေ ထွက်ပါတော့တယ်။

.

တစ်ခါတစ်လေကျတော့ နယ်မြေခံ Influencer ဆိုတာ မွာ ကျောင်းထိုင်ဆရာတော် တို ့၊ ပါတီခေါင်းဆောင် တို ့၊ ကာလသားခေါင်း တို ့၊ မြို ့ပိုင် ရွာသူကြီး တို ့လဲ ဖြစ်နေတတ် ပါသေးတယ်။

.

(၆) customer လိုအပ်ချက်ခြင်း မတူညီတာ..

.

ကိုယ့်ရဲ ့လက်ရှိ လုပ်ငန်းရှိရာ မြို ့မွာ customer တွေ အတွက် ကိုယ့် product ကလို အပ်ချက် ဖြစ်နေပေမယ့် အျခား မြို ့မွာ ကျတော ့မလိုအပ် ဘူးဆိုတာမျိုးလဲ ဖြစ်နေတတ်ပါသေးတယ်။

.

ရုံးခွဲ မန်နေဂျာ ဘဝ မွာ တုန်းက ရန်ကုန်မှာ ရောင်းအား ကောင်း တဲ့ ဂျပန် ရေစုပ် စက် အမျိုးအစား တစ္ခုကို ရုံးရဲ ့နယ်ပယ် မွာ ဖြန့် လို ့ရမလား စုံစမ်းပါ လို ့အမိန် ့က်တဲ့ အတွက် ကျွန်တာ် လဲ ဈေးကွက်ကို စုံစမ်း ခဲ့ရပါတယ်။ ဒီတော့ တစ္နယ္လုံး မွာ ရေစုပ်စက် သုံးတဲ့ လုပ်ငန်း အမျိုးအစား ဘာတွေ ရွိသလဲ ဆိုတာကို အရင် စုံစမ်းပါတော့တယ်။ ဒီမှာတွေ ့ရတာက ကိုယ့်အပိုင် နယ် ထဲ ကရေစုပ် စက်ဈေးကွက်ကို သိမ်း ပိုက္ထားတာဟာ ငါးကန် ပိုင်ရှင်တွေ သာ အဓိက ဖြစ်တယ်လို ့သိရပါတယ်။ အဲဒီအချိန် တုန်းက ဧက နဲ့ ချီ အောင် ကျယ် လွတဲ့ ငါးကန် ကြီး တွေ ဟာ အချိန်တန် လို ့ငါး ဖော်တော့မယ် ဆိုရင် ကန်ထဲက ရေတွေ ကို ရေစုပ် စက် ကြီး တွေ နဲ ့ ရသလောက် စုပ် ထုတ် ပစ်ကြပါတယ်။

.

ရေ တော်တော် နည်းသွား တာနဲ ့ဝုန်းဒိုင်း ကျဲ အောင် လှုပ်ရှား နေတဲ့ ဧရာမ ငါးကြီးတွေ ကို ရေစပ်စပ် မွာ လှေတွေ ကောက် ထည့်ပြီး ကန်စပ် ကအအေးခန်းကားထဲ တန်း ထည့် လိုက်ကြတာပါပဲ။ ဒီတော့ ဒီလိုငါးကန်ကြီးတွေ ထဲက ရေကို စုပ် ထုတ္ဖို ့က ရေ ပိုက် အလုံး ၆ လက်မ အထက် ရွိတဲ့ ပန် ့တွေ နဲ ့စုပ်ထုတ်ကြပါတယ်။ ဖြစ်ချင်တော ့လုပ်ငန်းက တင်သွင်းထား တာက ၃ လက်မအောက် ပန် ့တွေ သာဖြစ်နေတာ ကြောင့် ဈေးကွက် နည်းပါး ကြောင်းကိုသာ အထောက်အထား တွေ နဲ ့Report ပြန်တင် လိုက်ရပါတော့တယ်။

.


(၇) ငွေ ဝင် တဲ့ အချိန် သို့မဟုတ် ငွေသုံး မယ့် အချိန်

.

အချို ့မြို ့ကြီးတွေ နယ်တွေ မွာ နယ္ခံ တွေ ငွေ ပေါ်တဲ့ ကာလ ရာသီဆိုတာ သီးသန် ့ကို ရှိတတ် ပါတယ်။ ကိုယ့်လုပ်ငန်းရဲ ့ရောင်းအား စုစုပေါင်း ရဲ ့၈၀% လောက် ဟာ အဲဒီ တစ်နှစ် မွာ နှစ် ကြိမ်း သုံးကြိမ်သာ ရှိတတ်တဲ့ နယ်ခံတွေ ငွေပေါ်ချိန် ဝယ်အား ကြောင့် ဖြစ်နေတာမျိုး လဲတွေ ့ရပါသေးတယ်။

.

ဥပမာ စပါး ၊ ပဲ၊ ပြောင်း စတဲ့ လယ်ယာ ထွက်ကုန် အမ်ားစု ရွိတဲ့ အရပ် မွာ အဲဒိသီးနှံတွေ ပေါ်တော့ မွ လိုအပ်တာတွေ ကို ပေါင်း ပြီး ဝယ် ယူကြတာမျိုး ရှိတတ်ပါတယ်။ ဒီတော့ ကိုယ့် ဆိုင်ခွဲက ငွေ မပေါ်သေးတဲ့ ကာလ မွာ စတင်ဖွင့် ပြီး အရှုံး ပြလာကာ နယ္ခံ တွေ ဝယ္လို အားတက္လာ ချိန်မတိုင်မှီ ပိတ် လိုက်တာမျိုးကလဲ နစ္နာ လှပါတယ်။

.

တစ်ချို ့မြို ့တွေ မွာ ကျတော့ လဲ အချို ့အလုပ်တွေ မွာ မတူထူးခြားတဲ့ အခြေအနေကြောင့် ပိုရောင်းအား ကောင်းတတ် တဲ့ အချိန်အခါမျိုးဖြစ်ပေါ်နေတာလဲ ရှိတတ်ပါတယ်။ ဥပမာ တစ်ခါက အနယ်နယ် က ကျောင်းသားတွေ လာတက် ကြတဲ့ တက္ကသိုလ် ကြီး တစ္ခု ရွိတဲ့ မြို ့ကြီးတစ်မြို ့မွာ ကျောင်းသားတွေ ကျောင်း စတက်ပြီ ဆိုတာနဲ ့ဆိုင်ကယ် တွေ ရောင်းအား ကောင်း ပါသတဲ့။ အဲဒီအချိန် ကျောင်းစတက်စ က ကျောင်သားတွေ လဲငွေ ရွှင် ၊ စာမေးပွဲ လိုအပူအပင် ကလဲ မရွိ၊ မိဘက လဲ ကြည်ဖြူနေချိန်ဆိုတော့ ဆိုင်ကယ်လေးတွေ ဝယ် ပြီး ဟန်ရေး ပြကြပါတယ်။ ဒီတော့ လူငယ်ကြိုက် ဆိုင်ကယ်တွေ ဟာ တစ်နှစ်မှာ တက္ကသိုလ် ဖွင့်ချိန်တိုင် းထူးထူးခြားခြား ရောင်း အား တက် ကြပါတယ်တဲ့။ အဲ..ဒါနဲ ့ပြောင်းပြန် ကျောင်း ပိတ် ခါနီး ပြီ ဆိုရင်တော့ ဘိုင်ပြတ်သူက ပြတ် ၊ အိမ်ပြန်ရတဲ့သူက လဲ ပြန်ရမှာကြောင့် ကျောင်းသားတွေ ပြန်ရောင်း ကြတဲ့ ဆိုင်ကယ် တွေ နဲ ့second အရောင်းဈေးကွက်ဟာ အရောင်း သွက်လာပြန်ပါတယ်တဲ့။

.

အထက်မှာ မျှဝေခဲ့တာတွေ ကေတာ့ ကျွန်တော့်အတွေ ့အကြုံ ရ တွေ ့ဖူးခဲ့တာလေးတွေ ကို ပြန်လည်မျှဝေ ပေးတာ ပဲဖြစ်ပါတယ်။ တကယ်တော့ မြို ့တိုင်း နယ်တိုင်းမှာ မတူညီတဲ့ culture နဲ ့customer behavior တွေ ရှိတတ်ကြပါတယ်။

.

လုပ်ငနး်ရှင်များအနေနဲ ့လည်း နေရာအသစ် တစ္ခု မွာ လုပ်ငန်းတိုးချဲ ့တော့မယ်ဆိုရင် အဓိကကေတာ့ အဲဒီဒေသ ရဲ ့Customer Behavior မ်ားကို သေချာ သိရအောင် ကျေညက်အောင် လေ့လာနိုင်မယ် ဆိုရင် ဘယ် နယ်မြေမှာ မဆို တိုက်တိုင် းအောင်တဲ့ စစ်သူကြီး လို .. အောင်မြင်တဲ့ လုပ်ငန်းခွဲများ ကိုချဲ ့ထွင်နိုင်မှာ ဖြစ်ပါကြောင်း မျှဝေ လိုက်ရပါတယ်ဗျား။

.

လုံလောက်တဲ့ အသိပညာဟာ ပြင်းထန်တဲ့အခက်အခဲတွေကို လြယ္ကူစြာ ကျော်ဖြတ်စေနိုင်ပါတယ်။

.

Kaung Hein Soe Strategic

Business Consultant



နယ္ေျမအသစ္ မွာ လုပ္ငန္း တိုးခ်ဲ ့မယ္ဆိုရင္.




#Business_Management

#စီးပြားေရးလုပ္ငန္း

#ဆရာေကာင္းဟိန္းစိုး

(မိမိရဲ႕ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းဟာ စတင္ထူေထာင္ရာေဒသ၀န္းက်င္မယ္ ေအာင္ျမင္ၾကီးပြားလို႔ပဲျဖစ္ျဖစ္ သူစိမ္းနယ္ေျမမွာ စမ္းသပ္ထူေထာင္ ခ်င္ရင္ပဲျဖစ္ျဖစ္ သိထားသင့္တဲ့အေၾကာင္းအရာေတြကို ဆရာေကာင္းဟိန္းစိုးက ေရးသားမွ်ေ၀ထားတာကို ထပ္ဆင့္ေဖာ္ျပလိုက္ပါတယ္။)


ဒီတစ္ခါမွာေတာ့ ကြၽန္ေတာ့္ရဲ ့မိတ္ ေဆြ လုပ္ငန္းရွင္ အခ်ိဳ ့ႀကဳံရတတ္တဲ့ မတူညီတဲ့ အျခား ၿမိဳ ့တစ္ၿမိဳ ့မွာ လုပ္ငန္းခြဲ အသစ္ တစ္ခု ဖြင့္တဲ့အခါ ထင္သေလာက္ မေပါက္ဘူး ဆိုတဲ့ အခ်က္ေလးေတြကို လက္ေတြ ့ႀကဳံရတာေလးေတြ နဲ ့ယွဥ္ ၿပီး မွ်ေဝေပးလိုပါတယ္။

.

ေအာင္ျမင္လာတဲ့ စီးပြားေရး လုပ္ငန္း မွန္သမွ်ဟာ လုပ္ငန္းကိုခ်ဲ ့ထြင္ဖို ့ႀကိဳးစား ရေလ့ရွိပါတယ္။ ဒါမွ သာ အျမတ္ဝင္ေငြေတြ ဆက္လက္တိုးပြားၿပီး ပို ႀကီးမားတဲ့ေအာင္ျမင္ကို ရယူနိုင္မွာလဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလို တိုးခ်ဲ ့ၾကတဲ့ အထဲမွာ လုပ္ငန္းအေတာ္မ်ားမ်ား ရဲ ့အလြယ္ကူ ဆုံး လုပ္လို ့ရတဲ့ လုပ္ၾကတဲ့ တိုးခ်ဲ ့နည္းကေတာ့ အျခား မတူညီတဲ့ေနရာတစ္ခု႔မွာ ဆိုင္ခြဲ တစ္ခု ထပ္မံဖြင့္လွစ္ တာပဲျဖစ္ပါတယ္။

.

ဒီေနရာမွာ မိမိ ရဲ ့လုပ္ကိုင္ေနက် ၿမိဳ ့အတြင္းမွာသာ ဆိုင္ အသစ္ တစ္ဆိုင္ ထပ္မံ ဖြင့္ လွစ္တယ္ဆို ရင္ေတာ့ သိပ္ အမ်ားႀကီး ထူးထူးေထြေထြ လုပ္ေဆာင္စရာ မလိုအပ္ ေပမယ့္ အျခား အလွမ္းကြာေဝးတဲ့ ၿမိဳ ့တစ္ၿမိဳ ့မွာ လုပ္ငန္းခြဲ တစ္ခု စတင္ဖြင့္လွစ္မယ္ ဆိုရင္ေတာ့ လုပ္ငန္းရွင္ တို ့အတြက္ ပိုၿပီး သတိျပဳရမယ့္ အခ်က္ေလးေတြ ကို မွ်ေဝေပးခ်င္ပါတယ္။

.

(၁) Customer Behavior ေတြ မတူတာ

.

စီးပြားေရး လုပ္ငန္းတိုင္းမွာ မိမိ လုပ္ငနး္ကိုအားေပးေနတဲ့ customer ေတြ အေၾကာင္းကို နားလည္သေဘာေပါက္ထားဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ေတာ့ Customer Behavior ဆိုတဲ့ ဝယ္သူ မ်ားရဲ ့အျပဳအမူေတြ ကိုသိရွိနားလည္ဖို ့ပါပဲ။ မိမိ ရဲ ့ဝယ္သူေတြဟာ Price Sensitive လို ့ေခၚတဲ့ ေစ်းႏႈန္း အေျပာင္းအလဲကို ထိရွလြယ္ သူေတြ လား၊ ဒါမွ မဟုတ္ မိမိ နဲ ့Relationship ေကာင္းလို ့ဝယ္ တာလား၊ quality ကို သာ ဂ႐ုစိုက္သူေတြ လား။ Promotion ေတြ ေကာင္းလို ့လား စတဲ့ အခ်က္ေတြကို သိဖို ့လိုအပ္ပါတယ္။ ဥပမာ မိမိ ရဲ ့customer ေတြ ဟာ ႐ုံးဝန္ထမ္းအမ်ားစု ျဖစ္ၿပီး Price Sensitive ျဖစ္တယ္ဆိုပါစို ့။ ဒါဆိုရင္ ဆိုင္ရဲ ့Promotion ေတြ Discount ေတြကို လက္ေဆာင္ပစၥည္းေတြ အစား Cash back ေငြ အစား ျပန္ေပးတာ ဒါမွမဟုတ္ မက္ေလာက္တဲ့ ေလ်ာ့ေစ်းေပးတာ မ်ိဳးကို လကုန္ၿပီး လစာ ထုတ္ ရက္မ်ား မွာ လုပ္ေဆာင္ ရင္ customer ေတြ ကို ပိုၿပီး ဆြဲေဆာင္ေစနိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။

.

ဒီေတာ့ လက္ရွိ မိမိ လုပ္ငန္းအသစ္ ဖြင့္တဲ့ ေနရာက customer ေတြဟာ Buy one Get one ဆိုရင္ အေျပးဝယ္ ယူတတ္သလား၊ ေလ်ာ့ေစ်းဆိုတာကို ပိုစိတ္ဝင္စားသလား၊ ထူးျခားတဲ့ အသစ္ အသစ္ ေတြဆိုရင္ ဦးေအာင္ စမ္းသပ္ဝယ္ယူတတ္သလား၊ Brand ေတြ ေစ်းႀကီးတာေတြကို မွ ေ႐ြးခ်ယ္ ဝယ္ယူတတ္သလား စတဲ့ Behavior ေတြကို သိေအာင္လုပ္ၿပီး မွ သင့္ေလ်ာ္တဲ့ Marketing ကိုလုပ္ဖို႔ လိုပါတယ္။ ဒီလိုမဟုတ္ပဲ အရင္ ၿမိဳ ့ကကိုယ့္ရဲ ့customer အေဟာင္းေတြ ကို လုပ္တဲ့နည္းအတိုင္းသာ လုပ္ေနရင္ထိေရာက္မႈက နည္းနိုင္ပါေသးတယ္။

.

အေႂကြး ရမွ ဝယ္ မယ္ လက္ငင္း ဆိုဟင့္အင္း ဆိုတဲ့ Behavior ရွိတဲ့ customer behavior ကိုလညး္ ေတြ ့ရဖူးပါေသးတယ္။

.

ဒီေတာ့ ကို႔္ယ့္ၿမိဳ႕မွာတုန္းက customer service နဲ႕ ဝယ္သူေတြ ကိုထိန္းနိုင္ေပမယ့္ အျခား ေနရာမွာ ကေတာ့ promotion မေပးမျဖစ္ ေပးရမယ့္ အေနအထား မ်ိဳးလဲ ရွိနိုင္ပါတယ္။

.

(၂) ေဒသခံ ေတြ ရဲ ့ထူးျခားတဲ့ အစြဲေလးေတြ..

.

လြန္ခဲ့ တဲ ့၅ ႏွစ္ေက်ာ္က ကြၽန္ေတာ္ ဧရာဝတီ တိုင္း ရဲ ့႐ုံးခြဲ မန္ေနဂ်ာ အျဖစ္ တာဝန္ထမ္း ေဆာင္တဲ့ အခါ က ဆိုင္ကယ္ေတြ အတြက္ အင္ဂ်င္ဝိုင္ ျဖန္ ့ခ်ီမႈ ကိုလည္း လုပ္ေဆာင္ရပါတယ္။ ဒီလို နဲ႕ တစ္နယ္ စီ ျဖန္ ့ေဝအၿပီး နယ္ေျမတစ္ခုကို ေရာက္ တဲ့ အခါမွာ ေဒသခံ မ်ားရ ဲ့ ဆိုင္ကယ္ အင္ဂ်င္ဝိုင္နဲ႕ ပတ္သတ္တဲ့ အစြဲေလးတစ္ခုကို ေတြ ့ရပါတယ္။ ဒါကေတာ့ သံ ဘူး နဲ႕ လာတဲ့ အင္ဂ်င္ဝိုင္က မွ ေကာင္းတာ ဆိုတဲ့ အစြဲ ေလး ျဖစ္ပါတယ္။ ဟိုးအရင္ ေခတ္ ကာလ ကထဲက သံဘူးနဲ ့လာတဲ့ အင္ဂ်င္ ၀ိုင် ပဲ အမ်ားဆုံး သုံးခဲ့ ၾကတဲ ့ ဒီအစြဲ ရွိတဲ့ ေဒသခံေတြ အလယ္မွာ ပလတ္စတစ္ ဘူး နဲ ့လာတဲ့ ကြၽန္ေတာ့္ရဲ ့အေမရိကန္ ျဖစ္ အင္ဂ်င္ဝိုင္ ဟာ ဘယ္လို မွ တိုးမေပါက္ ပဲ ခက္ခဲေနခဲ့ဘူးပါတယ္။ ေနာက္ေတာ့မွ ဒီအစြဲ ေလးကို ေပ်ာက္သြားေအာင္ နည္းမ်ိဳးစုံ နဲ ့စမ္းသပ္ ျပသ ရွင္းလင္း ၿပီးေတာ့မွ သာ ေစ်းကြက္ကို စတင္ ရရွိပါေတာ့တယ္။

.

အထက္က ဥပမာ လို ပဲတစ္ခ်ိဳ ့နယ္ေတြ မွာ ဒီလို မ်ိဳး အစြဲ ေလးေတြ ရွိတတ္ၾကပါတယ္။ တစ္ခါတစ္ေလ ထူးထူးျခားျခား အေရာင္ နဲ ့ပတ္သတ္ ၿပီး ေတာ့ေတာင္ ေတြ ့ဖူး ပါေသးတယ္။

.

ဒါ့အျပင္ အခ်ိဳ ့ေရွးရိုးစြဲေလးေတြ လဲ ရွိတတ္ပါတယ္။ ဥပမာေမြးေန ့ေသာၾကာ ၊ တနလၤာ ေကသာ ဆံျဖတ္ မျပဳရ လို ့စြဲထားၾကတဲ့ နယ္မွာ ကိုယ္က ဆံပင္ ညွပ္ဆိုင္ဖြင့္ ရင္း တနလၤာ ေန႕တိုင္း ဆံပင္ ညွပ္ ျခင္း အတြက္ 50% discount လိ ု႔ေပးထားရင္ အသုံးတည့္ဖို ့မလြယ္ေလာက္ ပါဘူး။

.


(၃) ဝန္ထမ္းေတြ ကိို သက္ေရာက္ ေစတဲ့ Culture ေလးေတြ

.

တစ္ခါ တုန္းက နယ္ဖက္က လုပ္ငန္းရွင္ တစ္ခုရဲ ့ဆိုင္ ႀကီးတစ္ခု မွ မိန္း ကေလး ဝန္ထမ္းေတြ ခ်ည္းသာ ခန္ ့အပ္ ထားၿပီး အလုပ္ ေခၚရင္လဲ မိန္းကေလး ဝန္ထမး္သာ ခန္ ့အပ္ တာကို ေတြ ့ရတဲ့ အတြက္ ထူးျခားတာနဲ ့လုပ္ငန္းရွင္ကို ဘာေၾကာင့္ ေယာက်ာ္းေလး မခန္ ့တာလဲ ဆိုတာကို ေမးၾကည့္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေတာ့ မွ ဒီနယ္ဖက္က လူႀကီး ေတြ က မိန္းကေလး ေတြခ်ည္း ရွိတဲ့ ဆိုင္ မွာ ပဲ သူတို ့ရဲ ့သမီး မိန္းကေလးမ်ား ကိုအလုပ္ လုပ္ ဖို႔ စိတ္ခ် တာျဖစ္ ၿပီး ေယာက်ာ္း ေလး ရွိတာနဲ ့အလုပ္ထြက္ခိုင္း တာ ရယ္. ေနာက္ တစ္ခါ ေယာက္်ားေလး ထားမိဖူး လို ့အခ်င္းခ်င္းႀကိဳက္သြား ၾကတဲ့အတြက္ ဒီဆိုင္ မွာ အလုပ္ ဝင္တာနဲ ့ရည္းစားရတာ ပဲလို႔ အရပ္ ထဲ သတင္းထြက္ ၿပီး ဝန္ထမ္း ရွာမရတာ အထိ ႀကဳံ ခဲ့ ဖူးလို ့ပါ ဆရာ လို ့ေျဖ ၾကား တာကို ၾကားခဲ့ရဖူးပါတယ္။

.

နယ္ေျမ အသစ္ ေတြ မွာ အဲဒီလို ထုံးတမ္း အစဥ္ အလာေလးေတြ လဲ ရွိေနတတ္ပါတယ္။ ဒါကေတာ့ customer ေတြကို သက္ေရာက္ တဲ့ အခ်က္မ်ိဳးမဟုတ္ပဲ မိမိ ရဲ ့ဝန္ထမ္းေတြ ကို သက္ေရာက္ေစၿပိး လုပ္ငန္းတိုးတက္ မႈ နဲ ့ေကာင္းမြန္စြာ လည္ပတ္ မႈကို ထိခိုက္ ေစျပန္ပါတယ္။

.

(၄) Marketing သြားဖို ့သင့္ေတာ္တဲ့ အေနအထား ..

.

မတူညီတဲ့ ၿမိဳ ့မတူညီတဲ့ နယ္ မွာ အထက္ ကေျပာ ခဲ့တဲ့ customer behavior ေတြ ကလည္း တူညီ ေလ့မရွိပါဘူး။ customer ေတြ ရဲ ့ဝင္ေငြ level, ယုံၾကည္ခ်က္, culture ေတြ ကလည္း customer ေတြ ရဲ ့အႀကိဳက္ေတြကိုေျပာင္းလဲေစပါေသးတယ္။ ကြၽန္ေတာ္ ၿမိဳ ့တစ္ၿမိဳ ့ကို စတင္ ေစ်းကြက္ ျဖန္ ့ေတာ့ Promotion လက္ေဆာင္ အေနနဲ ့လုပ္ငန္း တံဆိပ္ ပါတဲ့ ဦးထုပ္ ေလးေတြ ကိုProduct တစ္ခုဝယ္ တိုင္း လက္ေဆာင္ ေပးပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဝယ္ယူ တဲ့ customer ေတြက လက္ေဆာင္ကို စိတ္မဝင္စားၾကပါဘူး ။ေနာက္ပိုင္း ၾကာလာေတာ့ မွသိလာ တာက ဒီနယ္ မွာ လက္ေဆာင္းရင္ တီရွပ္ သာေပးေလ့ရွိၾကၿပီး လူတိုင္းက လည္း တီရွပ္ လက္ေဆာင္ ေပးမွ အားေပးၾကတယ္ လို ့သိရျပန္ပါတယ္။

.

တစ္ခါတုန္းကလဲ ၿမိဳ ့ႀကီးတစ္ၿမိဳ ့မွာ ေစ်းကြက္စေဖာက္ေတာ့ ေစ်းႏႈန္း ကို ခပ္မ်ားမ်ား ေလး ေလ်ာ့ေပး ၿပီး Discount ခ်ေရာင္းေပမယ့္ ထင္သေလာက္ မေရာင္းရ ျပန္ပါဘူး ။ဒါနဲ ့ပဲ နယ္ေျမ အေနအထားကို စုံစမ္းၿပီးေနာက္မွာ ေတာ့ Product တိုင္းမွာ ဗလာမပါ ခဲျခစ္ ကံစမ္း မဲေလး ေတြ ထည့္ေပးလိုက္ၿပီး တစ္ရာ ကေန ငါးေထာင္ ေလာက္ထိ ခြဲထည့္ ေပးလိုက္ပါတယ္။ ေစ်းကိုေတာ့ မေလ်ာ့ေပးေတာ့ပဲ ပုံမွန္ပဲထားၿပီး ကံစမ္းမဲ ထည့္ေပးကာ ဝယ္သူတိုင္းကလဲ ေပါက္ ၾကတာေၾကာင့္ ေရာင္းအား က အမ်ားအျပားကို ထိုးတက္သြားပါေတာ့တယ္။ ျပန္တြက္ၾကည့္ေတာ့ Discount ေပးတုန္းကထက္ေတာင္ ပိုၿပီး အျမတ္ ကက်န္ေနပါေသးတယ္။

.

တစ္ခါက အေတြ ့အႀကဳံ ႏွစ္ ၂၀ ေလာက္ရွိတဲ့ Marketing ဆရာႀကီးတစ္ဦး နဲ ့စကားေျပာ မိေတာ့ သူ ့မွာ ျမန္မာျပည္ ဘယ္ ၿမိဳ ့ကို ဘယ္လို လက္ေဆာင္ နဲ႕ ေစ်းကြက္ ေဖာက္ရမယ္၊ ဘယ္ နယ္ကို ဘယ္လို နညး္လမ္းသုံးရမယ္ ဆိုတာ ေတြ ေသခ်ာ research လုပ္ၿပီး မွတ္တမ္းတင္ထား ေၾကာင္း ေျပာျပတာ လဲ မွတ္သားဖူးခဲ့ပါတယ္။

.

(၅) နယ္ေျမခံ Influencer မ်ား ရွိေနတာလား

.

တကယ္ပါဗ် influencer ဆိုတာ online မွာ သာမဟုတ္ပါဘူး။ သက္ဆိုင္ရာ ၿမိဳ ့ေတြ နယ္ေတြ မွာ လည္း လူေတြ ကိုလႊမ္းမိုးနိုင္တဲ့ Influencer ေတြ ရွိ ေနေလ့ရွိပါတယ္။

.

ကြၽန္ေတာ္ အေနနဲ ့စိုက္ပ်ိဳးေရးသုံး ပစၥည္းေတြ နဲ ့လယ္ထြန္စက္ေတြ ကို ျဖန္ ့ခ်ီ ေရာင္းခ် တုန္းကလဲ ဒီလို သက္ေရာက္မႈ ရွိတဲ့ ၿမိဳ ့ႀကီး တစ္ခု ကို ႀကဳံခဲ့ရဖူးပါတယ္။ လယ္စိုက္ သူေတြကို လယ္ထြန္စက္ ေတြ ဘယ္လို ပဲရွင္းျပရွင္းျပ သက္ေရာက္မႈ သိပ္ မရွိလို ့အခက္ ႀကဳံ ရာကေန ေနာက္ ဆုံး လယ္ ပိုင္ရွင္ေတြ ထဲက ၿမိဳ ့မ်က္ႏွာဖုံး ႀကိး နဲ ့ခင္မင္ ရင္းႏွီး သြား ၿပီး သူေဌးႀကိးက ထြန္စက္ တစ္စီး စၿပီး အားေပးပါေတာ့တယ္။ ဒီေတာ့ မွ ဟာ ငါတို ့သူေဌး ေတာင္ သုံး တဲ့ စက္ ကြ ..ဆိုၿပီး တစ္စီးၿပီး တစ္စီး အေရာင္းေတြ ထြက္ပါေတာ့တယ္။

.

တစ္ခါတစ္ေလက်ေတာ့ နယ္ေျမခံ Influencer ဆိုတာ မွာ ေက်ာင္းထိုင္ဆရာေတာ္ တို ့၊ ပါတီေခါင္းေဆာင္ တို ့၊ ကာလသားေခါင္း တို ့၊ ၿမိဳ ့ပိုင္ ႐ြာသူႀကီး တို ့လဲ ျဖစ္ေနတတ္ ပါေသးတယ္။

.

(၆) customer လိုအပ္ခ်က္ျခင္း မတူညီတာ..

.

ကိုယ့္ရဲ ့လက္ရွိ လုပ္ငန္းရွိရာ ၿမိဳ ့မွာ customer ေတြ အတြက္ ကိုယ့္ product ကလို အပ္ခ်က္ ျဖစ္ေနေပမယ့္ အျခား ၿမိဳ ့မွာ က်ေတာ ့မလိုအပ္ ဘူးဆိုတာမ်ိဳးလဲ ျဖစ္ေနတတ္ပါေသးတယ္။

.

႐ုံးခြဲ မန္ေနဂ်ာ ဘဝ မွာ တုန္းက ရန္ကုန္မွာ ေရာင္းအား ေကာင္း တဲ့ ဂ်ပန္ ေရစုပ္ စက္ အမ်ိဳးအစား တစ္ခုကို ႐ုံးရဲ ့နယ္ပယ္ မွာ ျဖန႔္ လို ့ရမလား စုံစမ္းပါ လို ့အမိန္ ့က်တဲ့ အတြက္ ကြၽန္တာ္ လဲ ေစ်းကြက္ကို စုံစမ္း ခဲ့ရပါတယ္။ ဒီေတာ့ တစ္နယ္လုံး မွာ ေရစုပ္စက္ သုံးတဲ့ လုပ္ငန္း အမ်ိဳးအစား ဘာေတြ ရွိသလဲ ဆိုတာကို အရင္ စုံစမ္းပါေတာ့တယ္။ ဒီမွာေတြ ့ရတာက ကိုယ့္အပိုင္ နယ္ ထဲ ကေရစုပ္ စက္ေစ်းကြက္ကို သိမ္း ပိုက္ထားတာဟာ ငါးကန္ ပိုင္ရွင္ေတြ သာ အဓိက ျဖစ္တယ္လို ့သိရပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္ တုန္းက ဧက နဲ႕ ခ်ီ ေအာင္ က်ယ္ လွတဲ့ ငါးကန္ ႀကီး ေတြ ဟာ အခ်ိန္တန္ လို ့ငါး ေဖာ္ေတာ့မယ္ ဆိုရင္ ကန္ထဲက ေရေတြ ကို ေရစုပ္ စက္ ႀကီး ေတြ နဲ ့ ရသေလာက္ စုပ္ ထုတ္ ပစ္ၾကပါတယ္။

.

ေရ ေတာ္ေတာ္ နည္းသြား တာနဲ ့ဝုန္းဒိုင္း က်ဲ ေအာင္ လႈပ္ရွား ေနတဲ့ ဧရာမ ငါးႀကီးေတြ ကို ေရစပ္စပ္ မွာ ေလွေတြ ေကာက္ ထည့္ၿပီး ကန္စပ္ ကအေအးခန္းကားထဲ တန္း ထည့္ လိုက္ၾကတာပါပဲ။ ဒီေတာ့ ဒီလိုငါးကန္ႀကီးေတြ ထဲက ေရကို စုပ္ ထုတ္ဖို ့က ေရ ပိုက္ အလုံး ၆ လက္မ အထက္ ရွိတဲ့ ပန္ ့ေတြ နဲ ့စုပ္ထုတ္ၾကပါတယ္။ ျဖစ္ခ်င္ေတာ ့လုပ္ငန္းက တင္သြင္းထား တာက ၃ လက္မေအာက္ ပန္ ့ေတြ သာျဖစ္ေနတာ ေၾကာင့္ ေစ်းကြက္ နည္းပါး ေၾကာင္းကိုသာ အေထာက္အထား ေတြ နဲ ့Report ျပန္တင္ လိုက္ရပါေတာ့တယ္။

.


(၇) ေငြ ဝင္ တဲ့ အခ်ိန္ သို႔မဟုတ္ ေငြသုံး မယ့္ အခ်ိန္

.

အခ်ိဳ ့ၿမိဳ ့ႀကီးေတြ နယ္ေတြ မွာ နယ္ခံ ေတြ ေငြ ေပၚတဲ့ ကာလ ရာသီဆိုတာ သီးသန္ ့ကို ရွိတတ္ ပါတယ္။ ကိုယ့္လုပ္ငန္းရဲ ့ေရာင္းအား စုစုေပါင္း ရဲ ့၈၀% ေလာက္ ဟာ အဲဒီ တစ္ႏွစ္ မွာ ႏွစ္ ႀကိမ္း သုံးႀကိမ္သာ ရွိတတ္တဲ့ နယ္ခံေတြ ေငြေပၚခ်ိန္ ဝယ္အား ေၾကာင့္ ျဖစ္ေနတာမ်ိဳး လဲေတြ ့ရပါေသးတယ္။

.

ဥပမာ စပါး ၊ ပဲ၊ ေျပာင္း စတဲ့ လယ္ယာ ထြက္ကုန္ အမ်ားစု ရွိတဲ့ အရပ္ မွာ အဲဒိသီးႏွံေတြ ေပၚေတာ့ မွ လိုအပ္တာေတြ ကို ေပါင္း ၿပီး ဝယ္ ယူၾကတာမ်ိဳး ရွိတတ္ပါတယ္။ ဒီေတာ့ ကိုယ့္ ဆိုင္ခြဲက ေငြ မေပၚေသးတဲ့ ကာလ မွာ စတင္ဖြင့္ ၿပီး အရႈံး ျပလာကာ နယ္ခံ ေတြ ဝယ္လို အားတက္လာ ခ်ိန္မတိုင္မွီ ပိတ္ လိုက္တာမ်ိဳးကလဲ နစ္နာ လွပါတယ္။

.

တစ္ခ်ိဳ ့ၿမိဳ ့ေတြ မွာ က်ေတာ့ လဲ အခ်ိဳ ့အလုပ္ေတြ မွာ မတူထူးျခားတဲ့ အေျခအေနေၾကာင့္ ပိုေရာင္းအား ေကာင္းတတ္ တဲ့ အခ်ိန္အခါမ်ိဳးျဖစ္ေပၚေနတာလဲ ရွိတတ္ပါတယ္။ ဥပမာ တစ္ခါက အနယ္နယ္ က ေက်ာင္းသားေတြ လာတက္ ၾကတဲ့ တကၠသိုလ္ ႀကီး တစ္ခု ရွိတဲ့ ၿမိဳ ့ႀကီးတစ္ၿမိဳ ့မွာ ေက်ာင္းသားေတြ ေက်ာင္း စတက္ၿပီ ဆိုတာနဲ ့ဆိုင္ကယ္ ေတြ ေရာင္းအား ေကာင္း ပါသတဲ့။ အဲဒီအခ်ိန္ ေက်ာင္းစတက္စ က ေက်ာင္သားေတြ လဲေငြ ႐ႊင္ ၊ စာေမးပြဲ လိုအပူအပင္ ကလဲ မရွိ၊ မိဘက လဲ ၾကည္ျဖဴေနခ်ိန္ဆိုေတာ့ ဆိုင္ကယ္ေလးေတြ ဝယ္ ၿပီး ဟန္ေရး ျပၾကပါတယ္။ ဒီေတာ့ လူငယ္ႀကိဳက္ ဆိုင္ကယ္ေတြ ဟာ တစ္ႏွစ္မွာ တကၠသိုလ္ ဖြင့္ခ်ိန္တိုင္ းထူးထူးျခားျခား ေရာင္း အား တက္ ၾကပါတယ္တဲ့။ အဲ..ဒါနဲ ့ေျပာင္းျပန္ ေက်ာင္း ပိတ္ ခါနီး ၿပီ ဆိုရင္ေတာ့ ဘိုင္ျပတ္သူက ျပတ္ ၊ အိမ္ျပန္ရတဲ့သူက လဲ ျပန္ရမွာေၾကာင့္ ေက်ာင္းသားေတြ ျပန္ေရာင္း ၾကတဲ့ ဆိုင္ကယ္ ေတြ နဲ ့second အေရာင္းေစ်းကြက္ဟာ အေရာင္း သြက္လာျပန္ပါတယ္တဲ့။

.

အထက္မွာ မွ်ေဝခဲ့တာေတြ ကေတာ့ ကြၽန္ေတာ့္အေတြ ့အႀကဳံ ရ ေတြ ့ဖူးခဲ့တာေလးေတြ ကို ျပန္လည္မွ်ေဝ ေပးတာ ပဲျဖစ္ပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ ၿမိဳ ့တိုင္း နယ္တိုင္းမွာ မတူညီတဲ့ culture နဲ ့customer behavior ေတြ ရွိတတ္ၾကပါတယ္။

.

လုပ္ငနး္ရွင္မ်ားအေနနဲ ့လည္း ေနရာအသစ္ တစ္ခု မွာ လုပ္ငန္းတိုးခ်ဲ ့ေတာ့မယ္ဆိုရင္ အဓိကကေတာ့ အဲဒီေဒသ ရဲ ့Customer Behavior မ်ားကို ေသခ်ာ သိရေအာင္ ေက်ညက္ေအာင္ ေလ့လာနိုင္မယ္ ဆိုရင္ ဘယ္ နယ္ေျမမွာ မဆို တိုက္တိုင္ းေအာင္တဲ့ စစ္သူႀကီး လို .. ေအာင္ျမင္တဲ့ လုပ္ငန္းခြဲမ်ား ကိုခ်ဲ ့ထြင္နိုင္မွာ ျဖစ္ပါေၾကာင္း မွ်ေဝ လိုက္ရပါတယ္ဗ်ား။

.

လုံေလာက္တဲ့ အသိပညာဟာ ျပင္းထန္တဲ့အခက္အခဲေတြကို လြယ္ကူစြာ ေက်ာ္ျဖတ္ေစနိုင္ပါတယ္။

.

Kaung Hein Soe Strategic

Business Consultant

No comments: