Sunday, April 21, 2019

FOB ဆိုတာ ဘာလဲ



CIF ဆိုရင္ ​ဘာ​ေတြထပ္​​ေပါင္​းကုန္​က်ခံထား/ခံရမလဲ။
ႏိုင္ငံျဖတ္​​ေက်ာ္ ​ေ​ရာင္းဝယ္မွုအတြက္ မသိမျဖစ္ နားလည္ထားရမည့္ transportation အ​ေခၚအ​ေဝၚ၏ အဓိပၸါယ္​ ဖြင္​့ဆိုခ်က္​မ်ားကို ​ေလ့လာ​ေစခ်င္​ပါသည္​။

Export & Import Incoterms (International Commercial Terms) မ်ား
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာကုန္သည္ျကီးမ်ားအသင္း(International Chamber Of Commerce)  (ICC) မွ ထုတ္ျပန္ခဲ့သည့္ Incoterms  2010 ကို ၂၀၁၁ ခုနွစ္ ဇန္နဝါရီလ ၁ ရက္ ေန့မွစတင္၍ တစ္ကမၻာလံုး လိုက္နာက်င့္သံုးလၽွက္ရွိရာ ေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္ပါသည္-

                 (က)    FOB (Free On Board) ။     ေရာင္းသူသည္ ေရာင္းခ်မည့္ ကုန္ပစၥည္းကိုတင္ပို့ရမည့္သေဘၤာေပၚသို့ေရာက္ရွိသည္အထိ တင္ပို့ေပးရန္တာဝန္ရွိ သည္။ ေရာင္းသူသည္ တင္ပို့မည့္ကုန္ပစၥည္းအတြက္ က်သင့္သည့္ အေကာက္ ခြန္မ်ားကို တာဝန္ယူေဆာင္ရြက္ရမည္။ ဝယ္သူသည္ ကုန္ပစၥည္း  သေဘၤာေပၚ သို့ေရာက္ရွိျပီးသည္နွင့္တစ္ျပိဳင္နက္ ကုန္ပစၥည္းနွင့္ပတ္သက္၍ ေပၚေပါက္လာ သည့္ဆံုးရံႈးမႈနွင့္ ကုန္က်စရိတ္အားလံုးကို တာဝန္ယူရမည္ျဖစ္သည္။ ဤစနစ္ ကို ပင္လယ္ေရေျကာင္း၊ျပည္တြင္းေရေျကာင္းျဖင့္ သယ္ယူပို့ေဆာင္မႈအတြက္ သာအသံုးျပဳရမည္။

                   ( ခ )  FAS (Free Along side Ship)။  ေရာင္းသူသည္ကုန္ပစၥည္းအားတင္ပို့မည့္  သေဘၤာဆိုက္ကပ္မည့္ ဆိပ္ကမ္းရွိ  သေဘၤာနံေဘးအေရာက္ ပို့ေဆာင္ေပးျပီး ေရာင္းခ်ျခင္းကို လႊဲေျပာင္းေပးရမည္ျဖစ္သည္။ ေရာင္းသူသည္ တင္ပို့မည့္ ကုန္ ပစၥည္းအတြက္ အေကာက္ခြန္ ကိစၥရပ္မ်ားနွင့္ပတ္သက္၍ တာဝန္ယူေဆာင္ရြက္ ရမည္ျဖစ္ျပီး ဝယ္သူသည္ ကုန္ပစၥည္းလက္ခံသည့္ အခ်ိန္မွစ၍ ကုန္ပစၥည္း ဆံုးရံႈးမႈနွင့္ အျခားကုန္က်စရိတ္မ်ားအားလံုးကို က်ခံရမည္ျဖစ္သည္။ ဤစနစ္ ကို ပင္လယ္ေရေျကာင္း၊ ျပည္တြင္းေရေျကာင္းျဖင့္ သယ္ယူပို့ေဆာင္မႈအတြက္ သာ အသံုးျပဳရမည္။

                   ( ဂ )   CFR  ( Cost and Freight ) ။    ေရာင္းသူသည္ ကုန္ပစၥည္းမ်ားတင္ပို့ရာတြင္တင္ပို့မည့္ကုန္ပစၥည္းသေဘၤာေပၚသို့ေရာက္ရွိသည္နွင့္ ကုန္ပစၥည္းမ်ား ကို လႊဲေျပာင္းေပးျပီးျဖစ္သည္။ ေရာင္းသူသည္ ကုန္ပစၥည္း တင္ပို့ရာတြင္ က်သင့္သည့္ သေဘၤာခနွင့္ အျခားကုန္က်စရိတ္မ်ား အားလံုးကို တာဝန္ယူရ မည္ျဖစ္သည္။ ဝယ္သူသည္ ေနာက္ဆက္တြဲ ျဖစ္ေပၚလာမည့္ စရိတ္စက မ်ား၊ ဆံုးရံႈးမႈမ်ား (သို့မဟုတ္) ပ်က္စီးမႈမ်ားအားလံုးကို တာဝန္ယူရမည္ ျဖစ္သည္။ ဤစနစ္ကို ပင္လယ္ေရေျကာင္း၊ ျပည္တြင္းေရေျကာင္းျဖင့္ သယ္ယူပို့ေဆာင္မႈအတြက္သာ အသံုးျပုရမည္။    သေဘၤာေပၚသို့ေရာက္ရွိသည္နွင့္ ကုန္ပစၥည္းမ်ားကို လႊဲေျပာင္းေပးျပီးျဖစ္ပါသည္။ ေရာင္းသူသည္ ဝယ္သူသို့ ေရာင္းခ်မည့္ ကုန္ပစၥည္းအေပၚအာမခံေၾကးေပးေဆာင္ျပီး ကုန္ပစၥည္းကို ပို့ေဆာင္ေပးရမည္ ဟူေသာအခ်က္မွလြဲ၍ က်န္ကိစၥရပ္မ်ားအားလံုးမွာ CFR နွင့္ အတူတူပင္ျဖစ္သည္။ ဤစနစ္ကို ပင္လယ္ေရေျကာင္း၊ ျပည္တြင္း ေရေျကာင္းျဖင့္ သယ္ယူပို့ေဆာင္မႈအတြက္သာ အသံုးျပဳရမည္။

                   ( င )   EXW (Ex Works) ။      ဝယ္သူအတြက္ တာဝန္အျကီးမားဆံုး ျဖစ္ေစျပီး ေရာင္းသူအတြက္ တာဝန္အနည္းဆံုး ျဖစ္ေစသည္။ ေရာင္းသူသည္ ၄င္း၏ အေဆာက္အဦးနွင့္ ေျမယာေနရာ (အလုပ္ေနရာ၊ စက္ရံု ၊ ဂိုေဒါင္)တြင္ ဝယ္သူနွင့္ သေဘာတူညီထားေသာေန့၌ ကုန္ပစၥည္း စုစည္းေပးရန္ တာဝန္ရွိ သည္။ ဝယ္သူသည္ ကုန္ပစၥည္းမ်ား ေနာက္ဆံုးေရာက္ရွိရာေနရာအထိ သယ္ယူပို့ေဆာင္ စရိတ္အားလံုးနွင့္ ေပၚေပါက္လာနိုင္သည့္ ေဘးအနၱရာယ္မ်ား ကို တာဝန္ယူေျဖရွင္းေဆာင္ရြက္ရမည္။ ဤစနစ္ကို သယ္ယူပို့ေဆာင္ရမည့္ ပံုစံအမ်ိဳးမ်ိဳးအပါအဝင္ မည္သည့္သယ္ယူပို့ေဆာင္မႈပံုစံျဖင့္မဆို အသံုးျပဳ နိုင္သည္။

                   ( စ )   FCA (Free Carrier)။       ေရာင္းသူသည္ ကုန္ပစၥည္းမ်ားအား ဝယ္သူ အလိုရွိသည့္အတိုင္း စုစည္းေပးရန္ (သို့မဟုတ္) ကုန္ဝယ္သူ၏ လိုလားခ်က္ အတိုင္း  ကားဂိတ္၊ ေလဆိပ္ ၊ ရထားဘူတာ (သတ္မွတ္ထားသည့္ေနရာ) သို့ ေပးပို့ေပးရန္တာဝန္ရွိသည္။ ဝယ္သူသတ္မွတ္ထားေသာေနရာသို့ ကုန္ပစၥည္း သယ္ယူခကို ေရာင္းသူမွ တာဝန္ယူရမည္ျဖစ္ကာ ကုန္ခ်ေနရာတြင္ အေကာက္ခြန္ ရွင္းလင္းခ၊  သေဘၤာခ၊ ကုန္ပစၥည္းေနာက္ဆံုး  ေရာက္ရွိရာေနရာသို့   ကုန္သယ္ ေဆာင္ခတို့ကို ဝယ္သူမွတာဝန္ယူရပါမည္။ ဤစနစ္ကို သယ္ယူပို့ေဆာင္ရ မည့္ပံုစံအမ်ိဳးမ်ိဳး အပါအဝင္မည္သည့္ သယ္ယူပို့ေဆာင္မႈ   ပံုစံျဖင့္မဆို အသံုးျပဳနိုင္သည္။

                   (ဆ)    CPT (Carriage Paid To ) ။         ကုန္ေရာင္းသူသည္ ကုန္ပစၥည္းအားသယ္ယူပို့ေဆာင္ေပးသည့္ယာဉ္ေပၚသို့ ကုန္ပစၥည္းကို တာဝန္ယူ တင္ပို့ေပးရ မည့္အျပင္ ကုန္ခ်ရမည့္ေနရာသို့  အေရာက္ေပးပို့ေပးရန္  တာဝန္ရွိသည္။  ေရာင္းသူသည္  ကုန္ပစၥည္းတင္ပို့ရာတြင္ အေကာက္ခြန္ရွင္းလင္းခ၊ ကုန္ ပစၥည္းသယ္ယူခနွင့္ အျခားကုန္က်စရိတ္မ်ားကို တာဝန္ယူရမည္ျဖစ္သည္။ သယ္ယူပို့ေဆာင္မည့္ ယာဥ္ေပၚသို့ ကုန္ပစၥည္းမ်ား လွြဲေျပာင္းတင္ပို့ျပီးစီးပါက ကုန္ေရာင္းသူ၏ တာဝန္ယူမႈ အပိုင္းျပီးဆံုးျပီျဖစ္သည္။ ဤစနစ္ကို သယ္ယူ ပို့ေဆာင္ရမည့္ ပံုစံအမ်ိဳးမ်ိဳးအပါအဝင္မည္သည့္ သယ္ယူပို့ေဆာင္မႈ ပံုစံျဖင့္ မဆို အသံုးျပဳနိုင္သည္။

                   ( ဇ )   CIP ( Carriage  and Insurance Paid  To) ။         ကုန္ေရာင္းသူသည္ ကုန္ပစၥည္းအား သယ္ယူပို့ေဆာင္ေပးသည့္ ယာဉ္ေပၚသို့ကုန္ပစၥည္းကို တာဝန္ ယူတင္ပို့ေပးရမည့္အျပင္ ကုန္ခ်ရမည့္ေနရာသို့ အေရာက္ေပးပို့ေပးရန္ တာဝန္ရွိသည္။ ေရာင္းသူသည္ ကုန္ပစၥည္း တင္ပို့ရာတြင္ အေကာက္ခြန္ ရွင္းလင္းခ၊ ကုန္ပစၥည္းသယ္ယူခ၊ အာမခံေျကးနွင့္ အျခားကုန္က်စရိတ္ မ်ားကို တာဝန္ယူရမည္ျဖစ္သည္။ တာဝန္ယူမႈအပိုင္းမွာ CPT နွင့္အတူတူ ပင္ျဖစ္သည္။ ဤစနစ္ကို သယ္ယူပို့ေဆာင္ရမည့္ပံုစံအမ်ိဳးမ်ိဳးအပါအဝင္ မည္သည့္သယ္ယူပို့ေဆာင္မႈပံုစံျဖင့္မဆို  အသံုးျပဳနိုင္သည္။

                   ( ဈ )   DAT (Delivered  At  Terminal )။           ေရာင္းသူသည္ ကုန္ပစၥည္း မ်ားကို  သယ္ယူပို့ေဆာင္သည့္ယာဉ္ေပၚသို့  သယ္ခ်ျပီးသည္နွင့္တစ္ျပိဳင္နက္ဝယ္သူ၏အမည္သတ္မွတ္ထားသည့္ဆိပ္ကမ္း (သို့မဟုတ္) ကုန္ခ်ေနရာ တြင္ ဝယ္သူ၏ အလိုရွိသည့္အတိုင္း ေပးပို့ေရာင္းခ်ရမည္ျဖစ္သည္။ ကုန္ခ် ေနရာ ဆိုရာတြင္ ဆိပ္ကမ္း၊ ဂိုေဒါင္၊ ကြန္တိန္နာဝင္း (သို့မဟုတ္) ကားဂိတ္ ဘူတာရံု (သို့မဟုတ္) ေလဆိပ္၊ ကုန္စည္အဝင္အထြက္ေနရာစသည္တို့ အပါ အဝင္ မည္သည့္ေနရာ မဆိုပါဝင္သည္။ ေရာင္းသူသည္ ကုန္ပစၥည္းမ်ားအား အမည္သတ္မွတ္ထားသည့္ ဆိပ္ကမ္း (သို့မဟုတ္) ကုန္ခ်ေနရာသို့ သယ္ယူ ျခင္းနွင့္ကုန္ပစၥည္းမ်ား သယ္ခ်ျခင္းစသည့္ ကုန္က်စရိတ္နွင့္ ကိစၥမ်ားအားလံုး ၏ တာဝန္ကိုက်ခံရမည္။ ဤစနစ္ကို သယ္ယူပို့ေဆာင္ရမည့္ ပံုစံအမ်ိဳးမ်ိဳး အပါအဝင္မည္သည့္သယ္ယူပို့ေဆာင္ မႈပံုစံျဖင့္မဆိုအသံုးျပဳနိုင္သည္။

                   (ည)    DAP (Delivered  At  Place) ။      ေရာင္းသူသည္ ဝယ္သူလိုလားခ်က္ အတိုင္း ကုန္ခ်ေနရာတြင္ သယ္ခ်ရန္အသင့္ျဖစ္ေနသည့္ ကုန္ပစၥည္း သယ္ေဆာင္သည့္ ယာဥ္ေပၚမွ ဝယ္သူအလိုရွိသည့္အတိုင္း ကုန္ပစၥည္းမ်ား အားထားရွိျပီးသည့္ေနာက္ ကုန္ပစၥည္းအား ေပးပို့ေရာင္းခ်ျပီးျဖစ္သည္။ ေရာင္းသူသည္ သတ္မွတ္ထားေသာေနရာသို့ ကုန္ပစၥည္းသယ္ေဆာင္ျခင္း အပါအဝင္ ကုန္ပစၥည္း သယ္ေဆာင္ရာတြင္ ေပၚေပါက္လာနိုင္သည့္          ေဘးအနၱရာယ္မ်ားကို တာဝန္ယူေျဖရွင္း ေဆာင္ရြက္ရမည္။ ဤစနစ္ကို သယ္ယူပို့ေဆာင္ရမည့္ ပံုစံအမ်ိဳးမ်ိဳးအပါအဝင္ မည္သည့္သယ္ယူပို့ေဆာင္ မႈပံုစံျဖင့္ မဆို  အသံုးျပုနိုင္သည္။

                   ( ဋ )   DDP (Delivered Duty Paid)။        ေရာင္းသူသည္ ကုန္ပစၥည္းမ်ားကို လႊဲေျပာင္း ေရာင္းခ်ျပီး အခြန္ေပးေဆာင္ျပီးသည္အထိ သယ္ယူပို့ေဆာင္ခစရိတ္ အားလံုးနွင့္ ေပၚေပါက္ လာနိုင္သည့္ ေဘးအနၱရာယ္မ်ားကို တာဝန္ယူေျဖရွင္း ေဆာင္ရြက္ရမည္။ ဤစနစ္ကို သယ္ယူ ပို့ေဆာင္ရမည့္ ပံုစံအမ်ိဳးမ်ိဳး အပါအဝင္ မည္သည့္သယ္ယူပို့ေဆာင္မႈပံုစံျဖင့္မဆို အသံုးျပဳ နိုင္သည္

1) FOB, CFR, CIF Terms မ်ားတြင္ သေဘၤာ၏လက္ရမ္း Ship's Rail ကို ေက်ာ္ျဖတ္ၿပီးမွ သေဘၤာေပၚေရာက္သည္ဟု သတ္မွတ္သည္ .. ကုန္ပစၥည္းအား သေဘၤာေပၚတင္ေနစဥ္ ဆိပ္ခံတံတားေပၚသို႔၄င္း ေရထဲသို႔၄င္း ျပဳတ္က် ပ်က္စီး ေပ်ာက္ဆံုးသြားပါက ေရာင္းသူ၏တာဝန္ျဖစ္ၿပီး ဝယ္သူက ကုန္လက္ခံရရွိသည္ဟု မသတ္မွတ္ပါ ..

2) CIF တြင္ CFR ထက္ တာဝန္ပိုလာသည့္ကိစၥမွာ Seller မွ Insurance premium ကို Buyer's name ျဖင့္ ကုန္ပစၥည္းတန္ဘိုး+10% အပိုေဆာင္း၍ (ကုန္ပစၥည္းဆံုးရွံဳးခဲ့လၽွင္ နစ္နာေၾကး အတိုး ရံုးစရိတ္ စသည္တို႔ ေထမိကာမိေစရန္) ဝယ္သူအမည္ျဖင့္ ဝယ္ယူထားရွိေပးရမည္ျဖစ္သည္ ..

3) FAS Term တြင္ ေရာင္းသူသည္ တင္မည့္ကုန္ကို သေဘၤာနံေဘးသို႔ အေရာက္ပို႔ရမည္ဆိုရာတြင္ ဆိပ္ကမ္းကပ္ထားသည့္ သေဘၤာေဘးဆိပ္ခံခံုေပၚသို႔၄င္း (ကြန္တိန္နာပံုးသယ္လာသည့္ကား သေဘၤာေဘးသို႔ ႔ေမာင္းလာ၍၄င္း) .. ကုန္သယ္မည့္သေဘၤာသည္ ျမစ္လယ္ သို႔မဟုတ္ ပင္လယ္ထဲေက်ာက္ခ်၍ ကုန္တင္မည္ဆိုလၽွင္ ေရာင္းသူသည္ တင္မည့္ကုန္ကို ေရယာဥ္မ်ားျဖင့္ ကုန္တင္မည့္သေဘၤာေဘးအထိ၄င္း အေရာက္ပို႔ေဆာင္ေပးရမည္ ျဖစ္သည္ ..

#credit
---------------------------------------------------------------------

#Total_Logistics_Services_Co_Ltd (Group of UCL Co.,Ltd)

No comments: