Friday, September 4, 2015

ျမန္မာေတြ စဥ္းစား ေတြးေခၚ ခ်င့္ခ်ိန္မွဳ ေရခ်ိန္ နိမ့္က်ေနၿပီလား



ယခုတပတ္အတြင္း ပုဂၢလိကေန႔စဥ္သတင္းစာေတြမွာ သစ္သီး၀လံႀကီးထြားေဆးေတြကုိ အမ်ဳိးသမီးငယ္တစ္ေယာက္ ကုိယ္ခႏၱာ၀ေစဖုိ႔အတြက္ ေသာက္လုိက္တာေႀကာင့္ ေသဆုံးသြားရပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ တုိင္းရင္းေဆး(လိမ္းေဆး)တမ်ဳိးကုိ ဗုိက္ခ်ပ္ေစလုိတာေၾကာင့္ ေသာက္ေဆးအျဖစ္ အသုံးျပဳတဲ့ မိန္းကေလးအခ်ဳိ႔ ေဆးကုသမွဳ ခံယူေနရတာေတြလည္း ရွိေနပါတယ္တဲ့။

ျပီးခဲ့တဲ့ႏွစ္ေတြက ေဆးျမီးတုိနဲ႔ ဂမၻီရအေၾကာင္း အသားေပးေဖာ္ျပတဲ့ လစဥ္ထုတ္မဂၢဇင္းတေစာင္က ကုတင္ၾကမ္းခင္းေတြကုိ ျပဳပ္ေသာက္ရင္ အနာေရာဂါ ေပ်ာက္ကင္းတယ္ ဆုိတာေႀကာင့္ တကယ္ေသာက္တဲ့သူေတြ အသက္ေသဆုံးရတာေတြ ရွိခဲ့တယ္။ ကုတင္ၾကမ္းခင္းေတြ ပုိးမႊားဒဏ္ ကာကြယ္ေစဖုိ႔ ပုိးသတ္ ေဆးဖ်န္းထားတာကုိ စနစ္တက် မေဆးေၾကာပဲ ၾကမ္းခင္းေတြကုိ ျပဳပ္ေသာက္ရာက အသက္ေသဆုံးတဲ့အထိ ျဖစ္ခဲ့ရတာပါ။

အထက္ေဖာ္ျပပါ ျဖစ္ရပ္ေတြက ျမန္မာ့လူ႔အဖြဲ႔အစည္းရဲ့ ေတြးေခၚေျမာ္ျမင္မွဳေရခ်ိန္ကုိ ေမးခြန္းထုတ္ေနပါျပီ။ က်န္းမာေရး အသိနဲ႕ ေစာင့္ေရွာက္မွဳေတြ တႏိုင္ငံလုံး မလႊမ္းျခံဳႏုိင္ေသးခင္မွာ ေဆးျမီးတုိေတြ အလုပ္ျဖစ္ေနဦးမွာျဖစ္တယ္။ လိမ္းေဆးအတြက္ သီးသန္႔ထုတ္လုပ္တဲ့ေဆး၀ါးေတြမွာ “ေသာက္ရန္မဟုတ္”ဆုိတဲ့ သတိေပးခ်က္ကုိ ထင္ထင္ရွားရွား ရုိက္ႏွိပ္ဖုိ႔ လုိလာပါျပီ။

ဒီေနရာမွာ ေမးစရာက ျမန္မာေတြ ေ၀ဖန္ပုိင္းျခားမွဳရွိရွိ စဥ္းစားတတ္ျပီလား။ ျပႆနာေတြေျဖရွင္းရာမွာ ဘယ္လုိစဥ္းစားႀကသလဲ။ ျမန္မာ့ပညာေရးက ေတြးေခၚေျမာ္ျမင္ႏုိင္မွဳ စြမ္းရည္ကုိ ဘယ္လုိေထာက္ပံ့ေပးေစလဲ။ စာဖတ္ျခင္းနဲ႔ စဥ္းစားခ်င့္ခ်ိန္မွဳက ဘယ္ေလာက္ထိဆက္စပ္မွဳ ရွိသလဲ။ စဥ္းစားေတြးေခၚမွဳက ေလ့က်င့္ယူလုိ႔ ရသလား အဲဒီေမးခြန္းေတြအတြက္ အေျဖေတြကုိ ဆက္လက္ေလ့လာရေအာင္ပါ။

မိတ္ေဆြက အင္တာနက္ လူမွဳကြန္ယက္ သုံးသူ တေယာက္ဆုိပါစုိ႔။ အင္တာနက္က သူငယ္ခ်င္းေတြထဲမွာ ေရႊေရာင္ဖားဓာတ္ပုံေလး “Share”လုိက္လုိ႔ ေအာင္ဘာေလထီဆုႀကီး ေပါက္မယ္လုိ႔ ေရးထားတာကုိ ယုံၾကည္ျပီး “Share”ထားသူလား။ ေျမြျဖဴဓာတ္ပုံေလး “Like”လုပ္ရင္ ေငြေတြ ေသာက္ေသာက္လဲ ၀င္လာမယ္ေရးထားလုိ႔ အဟုတ္မွတ္ျပီး “Like”လုပ္သူလား။ ေရႊေရာင္ဟသၤာပုံေလးရဲ႔ “Comment”မွာ လုိခ်င္တာကုိ ေရးလုိက္ရုံနဲ႔ ျဖစ္လာမယ္လုိ႔ အာမခံထားတဲ့ ပုိ႔စ္ေအာက္မွာ ဟုတ္ေသာ္ရွိ မဟုတ္ေသာ္ရွိ ၀င္ျပီးေသြးတုိးစမ္းသူလား။ မိတ္ေဆြေတြ တေနရာရာမွာေတာ့ တေခါက္တခါျဖစ္ျဖစ္ အနည္းဆုံး ပါ၀င္ခ်င္ ပါဝင္ႏိုင္လိမ့္မယ္။

က်ေနာ္တုိ႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာ ဒီလူေတြ တကယ္ရွိေနတယ္။ သူတုိ႔က ေ၀းလံသီေခါင္တဲ့ ေတာႀကိဳအုံၾကားက ရြာငယ္ဇနပုဒ္ မီးေလးမွိတ္တုပ္မွာ ေနၾကသူေတြ မဟုတ္ဘူး။ ျမိဳ႕ႀကီးျပႀကီးမွာ ေနထုိင္ၾကတဲ့ ေခတ္ပညာတတ္ဆုိသူေတြေတာင္ ပါ၀င္တယ္။ ေယဘုယ်အားျဖင့္ဆိုရရင္ ဆင္းရဲမြဲေတမွဳက ပညာသင္ၾကားမွဳကုိ ဆုံးခန္းမတုိင္ေစဘူး။ ဆင္းရဲမွဳေၾကာင့္ ပညာေရးဆုံးခန္းမတုိင္၊ ပညာေရခ်ိန္နည္းပါးေတာ့ အသိပညာ ဗဟုသုတ မရွာမွီးႏုိင္၊ ဗဟုသုတနည္းေတာ့ ေ၀ဖန္ပုိင္းျခားမွဳမွာ အဆင္မေျပ၊ ေ၀ဖန္ပုိင္းျခားမွဳ မလုပ္ႏုိင္ေတာ့ အလုပ္အကုိင္ အခြင့္အလမ္း နည္းပါး၊ အက်ဳိးဆက္က ဆင္းရဲျခင္းသံသရာ ရွည္သြားတာပါပဲ။

ႏိုင္ငံသားေတြ အေျခခံပညာ ျပီးဆုံးေအာင္ လုပ္ေပးဖုိ႔ တက္လာတဲ့ အစုိးရတုိင္းမွာ တာ၀န္ရွိပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ေခတ္ပညာတတ္ဆိုသူေတြေတာင္ ေခတ္မီမီ ကမ
ာၾကည့္ မၾကည့္ႏိုင္ဘဲ ေဝဖန္သုံးသပ္ ပိုင္းျခားခ်င့္ခ်ိန္ႏိုင္စြမ္း ဆုတ္ယုတ္လာေနတာမို႕ က်ေနာ္တို႕ သင္ၾကားေနရတဲ့ ပညာေရးအဆင့္အတန္းနဲ႕ အရည္အေသြးကိုလည္း စမ္းစစ္ၾကည့္ဖို႕ လိုလာေနပါျပီ။ ျမန္မာေတြရဲ ႔အေျခခံပညာေရးစနစ္မွာ စဥ္းစားေတြးေခၚမွဳကုိ အေလးေပးတဲ့ပုံစံကုိ ထည့္သြင္းဖုိ႔ လုိတယ္။ လူေတြရဲ႔ ေန႔စဥ္ဘ၀ စဥ္းစားပုံေတြးေခၚပုံေတြက ပညာေရးစနစ္နဲ႔ ဆုိင္တယ္။ ပညာေရးစနစ္က လူေတြကုိ ေတြးေတာဆင္ျခင္ႏုိင္စြမ္း ရွိေအာင္ သင္ေပးဖုိ႔ လုိပါတယ္။

အေႀကာင္းအမ်ဳိးမ်ဳိးေၾကာင့္ အေျခခံပညာျပီးဆုံးေအာင္ မသင္ႏုိင္ခဲ့ရင္လည္း ေ၀ဖန္ပုိင္းျခားတတ္ေအာင္ ကုိယ္ပုိင္ဆုံးျဖတ္ႏုိင္စြမ္းရွိေအာင္ ပညာေရးစနစ္က ေလ့က်င့္ေပးခဲ့ဖုိ႔ လုိပါတယ္။ ပညာသင္ၾကားျခင္း မျပီးဆုံးသည့္တုိင္ ကုိယ့္ကုိကုိယ္ စနစ္တက်ျပဳစု ပ်ဳိးေထာင္ႏိုင္ဖုိ႔ အခြင့္အလမ္းေတြ ရွိေနဖို႕နဲ႕ ကိုယ္ကိုယ္တိုင္ကလည္း ေလ့လာသင္ယူခ်င္တဲ့ တိုးတက္ေရးစိတ္ထားမ်ိဳး ရွိဖို႕ အေရးႀကီးပါတယ္။

ဒီေန႔ေခတ္မွာ မီဒီယာေတြက အရင္နဲ႔မတူေအာင္ ထြန္းကားေနတယ္။ လူမွဳကြန္ယက္စာမ်က္ႏွာမွာ ေရးသမွ်ကုိ ယုံစားေနဖုိ႔ မျဖစ္ႏုိင္ဘူး။ တကယ္အမွန္ေတြလည္းရွိသလုိ တမင္ ၀ါဒျဖန္႔ေနတာလည္း ရွိတယ္။ အဲဒီလုိဟာေတြကုိ စနစ္တက် ေ၀ဖန္ပုိင္းျခားျပီး အမွားအမွန္ ကုိယ္တုိင္ဆုံးျဖတ္ႏုိင္စြမ္းရွိေအာင္ ကုိယ့္ကုိကုိယ္ ပ်ဳိးေထာင္ထားသူမွသာ အဆင္ေျပႏုိင္မယ္။ ႏို႔မုိ႔ဆုိရင္ သူမ်ားပါးစပ္ဖ်ားမွာတင္ လမ္းဆုံးသြားႏုိင္ပါတယ္။ ေဖ့စ္ဘုတ္ရဲ႔သေဘာက တူရာစုၾကတယ္။ ပညာေရး၀ါသနာပါသူခ်င္း စုတယ္။ ႏိုင္ငံေရး ၀ါသနာပါသူခ်င္းလည္း စုေလ့ရွိတယ္။ အားကစား ၀ါသနာပါသူခ်င္း စုတာလည္း ရွိပါတယ္။ ပန္းခ်ီ၊ ပန္းပု၊ ဓာတ္ပုံ၊ စာေပစတဲ့ အႏုပညာ ၀ါသနာပါသူခ်င္းလည္း စုဖြဲ႔ႀကတယ္။ အသိတူ၊ အေရာင္တူ၊ ခံယူခ်က္တူသူေတြ စုရာက သတင္းမွားေတြ မရည္ရြယ္ပဲ ေပးမိသလုိျဖစ္တာလည္း ရွိတယ္။ တခ်ဳိ႔ကေတာ့ သတင္းမွားေတြ တမင္ေပးျပီး ႏုိင္ငံေရး စီးပြားေရး လူမွဳေရးေတြအတြက္ ရည္ရြယ္ခ်က္ရွိရွိ တမင္၀ါဒျဖန္႔ေနၾကတယ္။ အဲဒီလုိ ကိစၥေတြကုိ ကုိယ္ပိုင္အသိနဲ႕ ေ၀ဖန္ပုိင္းျခားႏုိင္စြမ္းရွိရမွာ ျဖစ္တယ္။

ဒီေန႔ေခတ္မွာ လူအမ်ားစုက ဘ၀ရပ္တည္ေရးအတြက္ ေန႔စဥ္ရုန္းကန္ေနၾကရတယ္။ အခ်ိန္အေတာ္မ်ားမ်ားကုိ စီးပြားရွာရာမွာ ေပးလုိက္ရတယ္။ က်န္းမာေရးလုိက္စားဖုိ႔ အခ်ိန္မေပးႏုိင္ေတာ့ဘူး။ တကယ္ေတာ့ ရုပ္ပုိင္းဆုိင္ရာ ၾကံ့ခုိင္မွသာ စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာ၊ စိတ္ခံစားမွဳဆုိင္ရာ၊ လူမွဳေရးဆုိင္ရာေတြ တဆက္တည္း ႀကံ႔ခုိင္လာမွာ ျဖစ္တယ္။ ေငြရွာေနရလုိ႔ စာဖတ္ဖုိ႔၊ ေဆြးေႏြးျငင္းခုန္ဖို႕ အခြင့္အေရးေတြ ဆုံးရွုံးေနတယ္။ တေန႔ျပီးတေန႔ ေငြေနာက္လိုက္ရင္း အခ်ိန္ေတြ ကုန္ေနရတယ္။က်န္တဲ့ ဖြံံ႔ျဖိဳးမွဳေတြအတြက္ အခ်ိန္ေတြ မေပးႏုိင္ ျဖစ္လာရတယ္။

စာဖတ္ျခင္းက ဗဟုသုတမ်ားေစျပီး အခ်က္အလက္ေတြအျပင္ မွ်ေဝခံစားႏိုင္ျခင္း အက်င့္ကိုလည္း ရရွိေစတယ္။ စာဖတ္တဲ့အက်င့္ေႀကာင့္ ေ၀ဖန္ပုိင္းျခားတဲ့ အေလ့အက်င့္ေကာင္းကုိ ပ်ဳိးေထာင္ေပးသလုိလည္း ျဖစ္ေစတယ္။ ဒါေပမယ့္ အမ်ားစုက စာဖတ္တဲ့ အေလ့အက်င့္နည္းလာတာကုိ စိတ္မေကာင္းဖြယ္ ေတြ႔လာရပါတယ္။ စာအုပ္အငွားဆုိင္ေတြ မ်ဳိးတုံးေပ်ာက္ကြယ္လုနီးပါးျဖစ္လာတာ စာဖတ္တဲ့ယဥ္ေက်းမွဳနည္းလာတဲ့ အေကာင္းဆုံးသက္ေသပါပဲ။ စာအုပ္သစ္ေတြ ေန႔စဥ္နီးပါးထြက္ရွိေနတယ္ဆုိေပမယ့္ သူတုိ႔ရဲ႔ အဓိကပစ္မွတ္က ကုိယ္ပုိင္၀ယ္စုသူ အနည္းငယ္နဲ႔ စာၾကည့္တုိက္ေတြအတြက္သာ ျဖစ္ေနတယ္။ စာႀကည့္တုိက္ေတြမွာလည္း ပုံမွန္အသုံးျပဳသူသာရွိျပီး အသစ္တုိးမလာဘူး။ စာအုပ္အငွားဆုိင္ေတြရဲ႔ ပင္တုိင္ေဖာက္သည္ေတြက စာၾကည့္တုိက္ေတြဘက္မေရာက္ပဲ ဒီဗီဒီဆုိင္နဲ႔ နက္ဂိမ္းဆုိင္ေတြကုိ ဖဲ့ေပးလုိက္ရတယ္။

ပညာေရး အဆင့္ျမွင့္တင္လုိသူေတြကေတာ့ ျမန္မာ့ပညာေရးစနစ္ အျမန္ေျပာင္းလဲဖုိ႔လုိေႀကာင္း ေထာက္ျပလာၾကပါျပီ။ အထူးသျဖင့္ အေျခခံပညာေရးမွာ ေ၀ဖန္ပုိင္းျခားႏုိင္စြမ္းကုိ ေပးတဲ့ ပညာေရးစနစ္ ျဖစ္ဖုိ႔လုိပါတယ္။ ေဒသတြင္းႏုိင္ငံေတြရဲ႔ ပညာေရးစနစ္မွာလည္း အေျခခံပညာေရးမွာကတည္းက ေ၀ဖန္ပုိင္းျခား စဥ္းစားေတြးေခၚတတ္ေအာင္ ေလ့က်င့္ သင္ၾကားေပးၾကတယ္။ အနာဂတ္မွာ မေမွ်ာ္လင့္တာေတြျဖစ္ခဲ့ရင္ေတာင္ ရင္ဆုိင္ေျဖရွင္းႏုိင္ေအာင္ အေျခခံပညာေရးမွာ သင္ရုိးညႊန္းတမ္းေတြ ရည္ရြယ္ခ်က္ရွိရွိ ထည့္သြင္းေရးဆြဲထားတယ္။

ေရွးေခတ္ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ ပညာေရးသာျပီးဆုံးခဲ့တဲ့သူေတြေတာင္ လူရည္လူေသြး မညံ့ႀကဘူး။ သူတုိ႔က သု၊ စိ၊ ပု၊ ဘာ၊ ၀ိ၊ လိ၊ သိ၊ ဒါ ဆုိတဲ့ အကၡရာရွစ္လုံး တကယ္ရခဲ့ၾကသူေတြ ျဖစ္တယ္။ နာၾကား၊ ႀကံစည္၊ ေမးျမန္္း၊ ေျပာဆုိ၊ စူးစမ္း၊ ေရးသား၊ ေလ့က်င့္၊ ႏႈတ္ငုံေဆာင္ၾကသူေတြ ျဖစ္တယ္။ ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ ပညာေရးျဖစ္ေပမယ့္ ကာလာမသုတ္လာ ေတြးေခၚေျမာ္ျမင္ႏုိင္စြမ္းကုိ အားေပးတဲ့ ပညာေရးျဖစ္တာ ေတြ႔ရတယ္။ အေႀကာင္းမသင့္လုိ႔ အေျခခံပညာေရးေလာက္နဲ႔ ျပီးဆုံးေစဦးေတာ့ ဘ၀မွာ ရပ္တည္ႏုိင္စြမ္း ရွိၾကတယ္။

ပညာေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး ၀ါဒီေတြရဲ႔အဆုိအရ တုိင္းျပည္အတြက္ ပညာေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမွဳကုိ ႏုိင္ငံေတာ္က လုပ္ေပးႏုိင္ရင္ အျမန္ ခရီးေရာက္လိမ့္မယ္လုိ႔ ယုံၾကည္ေနႀကတယ္။ ပညာေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမွဳကုိ ႏိုင္ငံေတာ္က လုပ္မေပးႏုိင္ရင္ေရာ ဆုိတဲ့ေမးခြန္းအတြက္ေတာ့ ကုိယ့္ရပ္ကုိယ့္ရြာက စေျပာင္းရပါလိမ့္မယ္လုိ႔ သူတုိ႔က အေျဖေပးတယ္။ ဆယ္စုႏွစ္နဲ႔ခ်ီျပီး အခ်ိန္ေပးရလိမ့္မယ္။ ပညာေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမွဳအတြက္ (ဘယ္သူလုပ္လုပ္ မလုပ္လုပ္) ကုိယ့္ဘာသာကိုယ္ လုပ္ရမယ္။ လုပ္ကုိ လုပ္ရမယ္။ တတ္ႏုိင္တာကုိ လုပ္ေပးရမယ္။ နည္းနည္းလုပ္တာက ဘာမွမလုပ္တာထက္ ေကာင္းတယ္ (Something is better than nothing) ဆုိတဲ့ေဆာင္ပုဒ္ကုိ ပညာေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲလုိသူေတြ လက္ကုိင္ထားႀကတယ္။

ေကာင္းမြန္တဲ့ ပညာေရးက ေကာင္းမြန္တဲ့ ပတ္၀န္းက်င္ကုိ ဖန္တီးႏုိင္ပါတယ္။ ေတြးေခၚခ်င့္ခ်ိန္တဲ့ အေလ့အက်င့္ေကာင္း ရႏုိင္ဖုိ႔ စနစ္တက် ပ်ဳိးေထာင္ေပးရပါမယ္။ ေတြးေခၚစဥ္းစားတတ္တဲ့ အေလ့အက်င့္ရွိမွသာ ျပႆနာႀကီးငယ္ေတြကုိ ေျဖရွင္းႏုိင္မွာျဖစ္တယ္။ အေရးႀကီးတဲ့ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ေတြ ခ်မွတ္ရာမွာ လြယ္ကူေစမွာျဖစ္တယ္။ ေတြးေခၚစဥ္းစားေစျခင္းက တီထြင္ဖန္တီးႏိုင္မွဳကုိလည္း အားေပးပါတယ္။ ပညာရွင္တေယာက္ရဲ့ စကားကုိ ကုိးကားခ်င္ပါတယ္။ “လူေတြက စဥ္းစားမွာလား၊ေသမွာလားဆုိရင္ မစဥ္းစားပဲနဲ႔ အေသသာခံလုိက္ၾကတယ္”တဲ့။ မိတ္ေဆြေရာ ဘယ္လိုလူလဲ။

(သန္းႏိုင္ဦးသည္ မႏၲေလးအေျခစိုက္ သတင္းစာဆရာတဦးျဖစ္သည္)



Credit: ဧရာ၀တီသတင္းဌာန

No comments: