Monday, May 27, 2019

ေၾကာ္ျငာေကာင္းဖို႔လိုတယ္



ဒီရက္ပိုင္းထဲ အင္တာဗ်ဴးေလးေတြ ေတာ္ေတာ္ထိုင္ျဖစ္ေတာ့ ျမင္ေတြ႕တာေလးေတြကို ေရးခ်င္တဲ့စိတ္ေလး ေပၚလာတာနဲ႔လည္း ဒီေဆာင္းပါးေလးကို ျပန္ေရးမိတာပါ။ အလုပ္ေခၚတဲ့အခါ ေလ်ာက္ထားလာၾကတဲ့ အလုပ္ေလွ်ာက္ထားတဲ့ သူေတြအေနနဲ႔ သိထားသင့္တာေလးေတြကို မွ်ေဝခ်င္တာလည္းပါပါတယ္။

အေရးအႀကီးဆုံးအခ်က္က အလုပ္အင္တာဗ်ဴးမွာ စကားေျပာစြမ္းရည္ရွိဖို႔ပဲ၊ စကားေတြ ေဖာင္ဖြဲ႕ေန ေအာင္ေျပာတာ၊ အထင္ႀကီးခံရေအာင္ စကားလုံးႀကီးႀကီးေတြ ေျပာတာမ်ိဳးမဟုတ္ပဲ             မိမိ တတ္ထားသမွ်ကို တစ္ဖက္လူနားလည္ေအာင္ ေျပာတတ္ဖို႔ လိုပါတယ္။

မိတ္ေဆြက ကိုယ့္ရဲ႕ ပစၥည္းတစ္ခု သို႔မဟုတ္ ဝန္ေဆာင္မႈတစ္ခုခုကို ေရာင္းခ်ဖို႔ စီစဥ္ေဆာင္႐ြက္မယ္ ဆိုရင္ေတာ့ မျဖစ္မေန လိုအပ္လာတာက ကိုယ့္ထုတ္ကုန္အေၾကာင္းလူသိေစဖို႔ လုပ္ရမွာက မျဖစ္မေနပါပဲ။ ဒါမွလည္း ကိုယ့္ထုတ္ကုန္ကို သူမ်ားေတြစိတ္ဝင္စားလာမယ္။ ယုံၾကည္အားကိုးလာၾကမယ္၊ ဒါမွ ကိုယ္လည္း အက်ိဳးအျမတ္ ရွိမယ္ေပါ့။ ဒါကို ေၾကာ္ျငာတယ္ လို႔ အၾကမ္းဖ်င္းသတ္မွတ္ထားမယ္။

ဒါဆိုရင္ ေတာ့ ကိုယ့္ အေၾကာင္း ကို သိေစခ်င္မယ္၊ တနည္းအားျဖင့္ ကိုယ့္ရဲ႕အရည္အခ်င္း လုပ္ကိုင္ႏိုင္စြမ္းကို တစ္ျခားလူ၊ အဖြဲ႕အစည္းေတြက အသိအမွတ္ျပဳႏိုင္ဖို႔ ေၾကာ္ျငာေကာင္းဖို႔လိုပါတယ္။ ဒါကို တနည္းဆိုရရင္ Personal Branding လို႔ေျပာလို႔ ရပါတယ္။

အေျပာစြမ္းရည္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး  စိတ္ပါဝင္စားစြာ ေလ့လာထားႏိုင္ဖို႔ ကြၽန္ေတာ္ဖတ္မိတဲ့ စာအုပ္ေလး အေၾကာင္း အရင္ဆုံး ေျပာျပပါမယ္ ။

“႐ုပ္ေခ်ာသူထက္ အေျပာေကာင္းသူကို ပို၍ ခ်စ္ၾကသည္ ”  ဆရာေဖျမင့္ ရဲ႕ အေဟာ အေျပာ ေကာင္းနည္း စာအုပ္ထဲက စိတ္ဝင္စားခဲ့တဲ့ စကားစုေလး တစ္ခုေပါ့။ အေျပာလည္း ေကာင္း၊ ႐ုပ္လည္းေခ်ာတယ္ဆိုရင္ျဖင့္ ပိုပိုၿပီးခ်စ္ခင္ျခင္းခံရမယ္ဆိုတာကို ေတြးမိပါတယ္။ ဒါနဲ႔စကားမစပ္ အေျပာေကာင္းတိုင္း လူခ်စ္ခင္လူခင္ မ်ားပါ့မလား ဆိုတာကိုလည္း ရွေထာင့္တစ္မ်ိဳးကေန ျပန္လည္သုံးသပ္ခဲ့မိတယ္။ တကယ္တမ္း လက္ေတြ႕ မက်တဲ့၊ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မပါတဲ့ အေျပာအဆိုမ်ိဳးက တစ္ဖက္သားယုံၾကည္ဖို႔ လိုအပ္ေနအုန္းမွာ အေသအခ်ာ ပါပဲ။

႐ုံးမွာ ဝန္ထမ္းလိုအပ္တဲ့အတြက္ အလုပ္ေခၚထားေတာ့ Email ကေနပို႔လာတဲ့ CV ေလးေတြကို ၾကည့္ၿပီး ဒီအေၾကာင္းေလးစဥ္းစားမိတယ္။ အလုပ္ေခၚတိုင္းလိုလိုမွာ လုပ္သက္ ဦးစားေပးေခၚထားတာေတြမ်ားေတာ့ CV ေတြထဲမွာလည္း မ်ားျပားလွတဲ့ အေတြ႕အႀကဳံေတြက အသက္အ႐ြယ္နဲ႔မလိုက္ေအာင္ကို ေတြ႕ရပါတယ္။ တစ္ခါတစ္ေလျပန္စဥ္းစာမိတာက ၁၅ႏွစ္နဲ႔ အလုပ္လုပ္ခဲ့ေလသလားဆိုတာကိုပါေတြး မိသြားတာေပါ့။ လူခ်င္းေတြ႕မွ လုပ္သက္ (၆)လေလာက္ကို တစ္ႏွစ္ခြဲျဖစ္ေအာင္ေရးထားမွန္းသိလိုက္ရတဲ့ အခါ အထင္ႀကီး ေအာင္ေၾကာ္ျငာနည္း ျဖစ္ေနတာကို ေတြ႕ရပါတယ္။

ေနာက္ၿပီးေတာ့ လူခ်င္းေတြ႕ၿပီးေမးတဲ့ အင္တာဗ်ဴးေတြမွာ တကယ္တမ္း အေျပာေကာင္းဖို႔လိုအပ္ပါတယ္။

ဒါကတကယ္ေျပာတာပါ၊ ကိုယ္ဘာလုပ္ႏိုင္တာလဲဆိုတာကို မေျပာတက္ေသးသ၍ အလုပ္ရွင္က စိတ္ဝင္စားမွာ မဟုတ္သလို ကိုယ္တိုင္ကလည္း ကိုယ္လုပ္ႏိုင္တာကို အဆင့္အတန္းခပ္ျမင့္ျမင့္ေျပာႏိုင္ေလ ကိုယ္အတြက္ ပိုၿပီး အခြင့္အလမ္းရွိေလေလပါပဲ။ နည္းပညာနဲ႔သက္ဆိုင္တဲ့ အလုပ္မ်ိဳးေတြမွာ Skill Test စစ္ေဆးၾကေပမဲ့ ကိုယ့္က စီမံခန႔္ခြဲမႈနယ္ပယ္မွာ ေလွ်ာက္ထားခဲ့မယ္ဆိုရင္ေတာ့ ကိုယ္လုပ္ေဆာင္ ေအာင္ျမင္ခဲ့တဲ့ လုပ္ငန္းစဥ္ေတြ၊ ကိုယ္လုပ္ကိုင္ႏိုင္တဲ့ အေၾကာင္းအရာ အက်ဥ္းခ်ဳပ္ေလာက္ကိုေတာ့ မိတ္ေဆြက ပညာရွင္ဆန္ဆန္ ေျပာျပတတ္ဖို႔ လိုပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ဥပမာေပးရရင္ အင္တာဗ်ဴးမွာ Marketing Plan, Human Resource Planning  ေတြကို ဘယ္သူကမွ ထိုင္ဆြဲမခိုင္းသလို၊ ဆြဲလို႔လည္းမရပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ ဒါေတြကို ဘယ္လိုလုပ္ေဆာင္မလဲဆိုတဲ့ အက်ဥ္းခ်ဳပ္ကိုေတာ့ ေျပာျပခ်င္ ေျပာျပရပါလိမ့္မယ္။ ဒီေတာ့  မိတ္ေဆြက အေျပာေကာင္းဖို႔ လိုကို လိုပါတယ္။

ေၾကာ္ျငာေကာင္းသူျဖစ္ဖို႔လိုအပ္တာနဲ႔ပတ္သတ္ၿပီး လက္ရွိအေတြ႕အႀကဳံအရေျပာရရင္ ႐ုံးမွာဒီဇိုင္းဌာန အတြက္ AutoCAD ေခၚေပးေတာ့ CV ေတြပို႔ၾကတာေပါ့။ ဒီအထဲမွာ ေတာ္ေတာ္ မ်ားမ်ားကေတာ့ ဘာလုပ္ႏိုင္ပါတယ္။ ဘာေတြလုပ္ခဲ့ပါတယ္ဆိုတဲ့ CV ေတြကေတာ့ ထုံးစံတိုင္းပါပဲ။ ဒါေပမဲ့ မွတ္မွတ္ရရ အလုပ္ေလွ်ာက္တဲ့ သူတစ္ေယာက္က အလုပ္ေလွ်ာက္လႊာအျပင္ လုပ္ငန္းနဲ႔သက္ဆိုင္တဲ့ သူဆြဲထားတဲ့ 2D, 3D Auto Card တစ္ပုံစီ တြဲပို႔ေပးလိုက္တယ္။ အင္ဂ်င္နီယာဌာအေနနဲ႔ CV ၾကည့္ယုံနဲ႔ သေဘာက်ေနမွာ အေသအခ်ာပါပဲေပါ့။ သူရဲ႕အရည္အခ်င္းကို လူမေတြ႕ခင္ က်ိတ္ၿပီး သေဘာက်ေန ၾကတာေပါ့ေလ။ ဒါေပမဲ့ လူကိုယ္တိုင္ေတြ႕ဆုံေမးျမန္းၾကည့္တဲ့အခါ သူဆြဲထားတဲ့ပုံ မဟုတ္ေၾကာင္းနဲ႔ ကြၽမ္းက်င္မႈသိပ္မရွိလွတာကို ေတြ႕ၾကျပန္ေတာ့ ေၾကာ္ျငာေကာင္းသူႀကီးရယ္လို႔ ေတြးမိျပန္ပါတယ္။

အလုပ္ေလွ်ာက္ရာမွာ ေၾကာ္ျငာေကာင္းဖို႔လိုပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ မိတ္ေဆြက ႐ိုးသားပြင့္လင္းၿပီး ကိုယ့္သိတာ၊ တက္တာကို အဆင့္ျမင့္ျမင့္ စကားလုံးေတြနဲ႔ ေရးသားတက္ဖို႔ပါ။ လိမ္စရာ၊ ကြယ္ဝွက္စရာေတြ ထားရွိေနလို႔ မရႏိုင္ပါဘူး။ ဥပမာ  ကိုယ္က အေရာင္းအဝယ္အပိုင္းမွာ ေဖာက္သည္ေတြနဲ႔ ဆက္သြယ္ဆက္ဆံရတယ္။ ေနာက္ၿပီး Customer Relationship Management (CRM) အပိုင္းကို ဘယ္လိုလုပ္ရတယ္ ဘာညာ ေလာက္ေတာ့ လုပ္လို႔ရပါတယ္။ ကိုယ္မလုပ္ဖူးတာမဟုတ္ပဲ လုပ္ဖူးတာကို ပိုၿပီးစိတ္ဝင္စားေအာင္ ေရးႏိုင္ပါတယ္။ ဒါက ကိုယ့္အေပၚ ေ႐ြးခ်ယ္မယ့္သူအတြက္ အေရးႀကီးတဲ့ အထင္ႀကီးမႈကို ကနဦး ရယူလိုက္တာပါပဲ။

ဒါေပမဲ့ အင္တာနက္ကရွာလာတဲ့ JD  ေတြျဖည့္ေရးထားယုံေလာက္ဆိုရင္ေတာ့ မိတ္ေဆြက တကယ့္ လက္ေတြ႕မွာ ေျပာျပႏိုင္ဖို႔ခက္ခဲေနပါလိမ့္မယ္။ ေနာက္ၿပီး လူတစ္ေယာက္ဟာသူဘာေတြလုပ္ေနလဲဆိုတာ တစ္ျခားသူေတြသိဖို႔ထက္ ဘာေတြလုပ္ႏိုင္လဲဆိုတာကိုသိေအာင္ ေဖာ္ျပျခင္းဟာလည္း ကိုယ္ရည္ကိုယ္ေသြး ဆိုင္ရာ လစ္ဟာျပသမႈတစ္မ်ိဳးျဖစ္တာေၾကာင့္ ဒါကလည္း Personal Branding ပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအခ်က္ကို ပိုင္ဆိုင္ကိုင္တြယ္ႏိုင္တဲ့အခါ ကိုယ္ရဲ႕ရွိၿပီးသားအရည္အခ်င္းကို တစ္ျခားသူေတြက ပိုၿပီးအသိအမွတ္ ျပဳႏိုင္ မွာပါ။ ဆက္ၿပီးေတာ့ ေျပာရရင္ လူ႔စိတ္သဘာရ ဆင့္ကဲေတြးေခၚမႈျဖစ္စဥ္ ေတြရွိပါတယ္။ လူတစ္ေယာက္က  မိတ္ေဆြကို ေတာ္တယ္၊ အရည္အခ်င္းရွိသူ လို႔ သတ္မွတ္ေျပာဆိုတယ္ ဆိုၾကပါစို႔။ မိတ္ေဆြအေၾကာင္းမသိ ေသးတဲ့ လူတစ္ေယာက္က ဟုတ္ႏိုးႏိုး ထင္တက္တယ္။ ဒါက လူ႔ေတြရဲ႕ ေတြးထင္ျမင္တက္တဲ့ သေဘာ သဘာဝပါ။

I Phone  ကိုလူေတြႀကိဳက္ၾကတယ္။ ဘာေကာင္းလဲလို႔ အတိအက်ေျပာႏိုင္တဲ့လူက အသုံးျပဳသူေတြထဲမွာ ဘယ္ေလာက္မ်ားရွိမလဲ။ ဒါက ဘာကိုျပသလဲဆိုရင္ အရည္အေသြးေကာင္းေၾကာင္းျပသတဲ့ ထုတ္ကုန္ေတြမွာ သူတို႔ရဲ႕ ကုန္ပစၥည္းကို လူသိေအာင္ ပိုမိုေၾကာ္ျငာရတယ္ဆိုတာကိုပါပဲ။ တစ္ဖက္က ျပန္စဥ္းစားၾကည့္ရင္ တကယ္အရည္အေသြးေကာင္းရင္ သုံးစြဲသူက အသုံးျပဳကိုျပဳရမယ္ဆိုတဲ့သေဘာတရားက လက္ေတြ႕ မက်သလိုျဖစ္ေနတက္ပါတယ္။ ဒီေတာ့ကြၽန္ေတာ္တို႔ေၾကာ္ျငာတက္ဖို႔လိုပါတယ္။

ဒါေပမဲ့ မွန္ကန္တဲ့ေၾကာ္ျငာျခင္းျဖစ္ဖို႔လိုပါတယ္။ ကိုယ္ပိုင္အရည္အခ်င္းရွိသူေတြဟာ ပတ္ဝန္းက်င္က အသိအမွတ္ျပဳခံရတဲ့ အခ်ိန္အခါမွာဆိုရင္ ပိုၿပီးေအာင္ျမင္ေက်ာ္ၾကားဖို႔ အခြင့္အလမ္းမ်ားပါတယ္။ ဒီေတာ့ ေၾကာ္ျငာေကာင္းသူျဖစ္ဖို႔ အရင္ဆုံးလုပ္ရမွာက ကိုယ့္ရဲ႕အားသာခ်က္ကို သိဖို႔လိုပါတယ္။

ဒါကအေရးႀကီးတဲ့အခ်က္ပါပဲ ၊ ကိုယ္ဘာလုပ္ႏိုင္လဲဆိုတာကိုသိမွ ကိုယ္အားသာခ်က္ကို ဘယ္လို အသုံးခ်လို႔ ရမလဲကို သိရွိႏိုင္မယ္၊ ဒီအားသာခ်က္ကို အသုံးျပဳၿပီး ကိုယ့္ကိုယ္ကို ေၾကာ္ျငာႏိုင္ဖို႔ လုပ္ေဆာင္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအပိုင္းမွာဆက္စပ္ၿပီးတင္ျပရရင္ ထုန္ကုန္တစ္ခု ေၾကာ္ျငာျခင္းနဲ႔ ယွဥ္ထိုး ေဖာ္ျပခ်င္ပါတယ္။ ကုန္ပစၥည္းတစ္ခု ေပါက္ေျမာက္ဖို႔ဆိုရင္ေတာ့ တစ္ျခားကုန္ပစၥည္းမ်ားနဲ႔ ထူးျခားစြာခြဲျခားထား ႏိုင္ဖို႔ လိုပါတယ္။ ဒီေတာ့ အေရးႀကီးတဲ့ လကၡာေတြျဖစ္တဲ့ –

o          အသြင္အျပင္                              (Features)

o          စတိုင္                                        (Style)

o          ယုံၾကည္စိတ္ခ်ရမႈ                      (Reliability)

o          ဝန္ေဆာင္မႈ                               (Service)

o          အမွတ္တံဆိပ္သတ္မွတ္ျခင္း        (Brand Naming)

ဆိုတာေတြရွိေနမွ ကြဲျပားျခားနားစြာ တည္ရွိေနမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအခ်က္ေတြဟာထုတ္ကုန္ေတြအတြက္ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ခ်မွတ္ရာမွာသုံးတဲ့  Product Decision လုပ္တဲ့အပိုင္းမွာ တစ္ျခားထုတ္ကုန္မ်ားနဲ႔ ခြဲျခားႏိုင္ေရး အတြက္ သတ္မွတ္ခ်က္အခ်ိဳ႕ပါ။

မိတ္ေဆြက ကိုယ့္အေၾကာင္းကို  ေၾကာ္ျငာေတာ့မယ္ဆိုရင္ေတာ့ ဒိအခ်က္အလက္ေတြကိုလည္း အသုံးျပဳႏိုင္ ပါတယ္။

ကိုယ့္ရဲ႕ အသြင္အျပင္က ဘယ္လိုပုံစံရွိေနမလဲ၊ သူမ်ားနဲ႔ပဲ တူေနမလား၊ အလုပ္ခြင္ထဲမွာ သူမ်ားနဲ႔မတူတဲ့ လုပ္ကိုင္ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္မႈေတြ ဘာေတြရွိေနသလဲ၊ ဒါေတြကို တစ္ျခားသူေတြသိလာေအာင္ လုပ္ေဆာင္ပါ။

ေနာက္ၿပီး စတိုင္ ျဖစ္ပါတယ္၊ စတိုင္ဆိုတာအဝတ္အစားပုံစံ ကိုေျပာတာမဟုတ္ပါဘူး။ အလုပ္လုပ္ရင္ ကိုယ္ရဲ႕ စတိုင္က တိက်တာပဲ၊ အခ်ိန္ကိုက္ၿပီးေအာင္လုပ္ႏိုင္တယ္၊ ကိုယ္လုပ္လိုက္တဲ့ အရာတိုင္းက ျပန္လွည့္ ၾကည့္စရာမလိုဘူး၊ ဒါမ်ိဳးကိုဆိုလိုတာပါ။ ကိုယ့္ရဲ႕ ပင္ကိုယ္စတိုင္တစ္ခုရွိေနမွ ျဖစ္မွာပါ။ ဒီအခ်က္ရွိေနတယ္ ဆိုရင္ေတာ့ ယုံၾကည္စိတ္ခ်ရမႈ ကို မလြဲမေသြရွိလာမွာပါ။ ဒါကလည္း ေၾကာ္ျငာျခင္းအတြက္ အေရးအႀကီးဆုံး အခ်က္ေတြထဲက တစ္ခုျဖစ္ပါတယ္။

ဆက္ၿပီးေတာ့ ဝန္ေဆာင္မႈအပိုင္းပါ။ ဝန္ေဆာင္မႈလို႔သတ္မွတ္ရင္ ကိုယ္အတြက္ေရာ သူမ်ားအတြက္ပါ အေရးႀကီးပါတယ္။ ကိုယ္လုပ္လိုက္တဲ့ လုပ္ငန္းကိစၥရပ္တိုင္းဟာ ကိုယ့္အတြက္ဝန္ေဆာင္မႈျဖစ္သလို၊ သူမ်ားအတြက္လည္း ဝန္ေဆာင္မႈျဖစ္ပါတယ္။ အလိုက္သိတက္တာ၊ သည္းခံတက္တာ၊ အားနာတာ၊ စိတ္ဆိုး ေဒါသထြက္တာ ေတြကိုလည္း သတ္မွတ္ပါတယ္။ ဒီေတာ့ မိတ္ေဆြက ဝန္ေဆာင္မႈဘယ္ေလာက္ ေကာင္းတယ္ဆိုတာက လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္ေတြက ဆုံးျဖတ္ေပးပါလိမ့္မယ္။

ေနာက္ဆုံးတင္ျပခ်င္တာက ေၾကာ္ျငာေတာ့မယ္ဆိုရင္ နာမည္ေကာင္းေကာင္းေလးနဲ႔ လူစိတ္ဝင္စားဖို႔ လိုပါတယ္။ ဒါက ဘယ္အရာမဆို အေရးအႀကီးဆုံးပဲျဖစ္ပါတယ္။ မိတ္ေဆြက တအားနာမည္ႀကီးေနသူ တစ္ေယာက္ဆိုရင္ေတာ့ လူတိုင္းက ကိုယ့္နာမည္ကိုမွတ္မိႏိုင္ေပမဲ့၊ ဒီအေျခအေနအဆင့္ မေရာက္ေသးရင္ ေတာ့ ဒါကလည္း အေရးပါတဲ့အခ်က္ပါ။

ဒီအခ်က္အလက္ေတြကေတာ့ေၾကာ္ျငာေကာင္းတဲ့ သူေတြမွာ ေတြ႕ရတက္တာမို႔ ကိုယ္တိုင္ႀကိဳးစားၾကည့္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္ ။


ထိန္လင္းေက်ာ္ (HR)

No comments: