======================
#ဂ်ဴး
ကၽြန္မသည္ အိပ္မက္ ခဏခဏ မက္တတ္သူျဖစ္ပါသည္။ အိပ္မက္ မက္တိုင္းလည္း ကၽြန္မသည္ တစ္ေနရာထဲသို့သာ တစ္ဝဲလည္လည္ ေရာက္ေနတတ္ပါသည္။ အေဆာက္အအုံမ်ား၊ ကုန္းျမင့္မ်ား၊ သစ္ပင္မ်ားႏွင့္ မ်က္ႏွာမ်ားသည္ တစ္သမတ္တည္း ပင္ ျဖစ္၏။ ခင္တြယ္တတ္ေသာ ဝိညာဥ္ျဖင့္ မက္ရေသာအိပ္မက္တို့သည္ ရံဖန္ရံခါ ေပ်ာ္ရႊင္စရာေကာင္းေသာ္လည္းရံဖန္ရံခါ လြမ္းစရာေကာင္းပါသည္။
ညတုန္းကလည္း ေဝးလံေသာ ရင္းႏွီးေသာ ဤေဒသသို့ ေနာက္တစ္ႀကိမ္ ျပန္ေရာက္သြားသည္ဟု ကၽြန္မ အိပ္မက္မက္ ျပန္ပါသည္။ အိပ္မက္ထဲက ေအာက္ေမ့ဖြယ္ရာေဒသသည္ ကၽြန္မ အင္မတန္ လြမ္းမက္ေသာ ၿမိဳ့ငယ္ငယ္ေလးတစ္ခုျဖစ္၏။
(၁)
ကၽြန္မ၏ ၿမိဳ့ကေလးသည္ ခ်စ္သူ၏ ၿမိဳ့ကေလးလည္းျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ျပန္လည္ အိပ္မက္သည့္အခါ ခ်စ္သူ၏ ဂီတာသံကိုလည္း ၾကားရတတ္သည္။ တကယ့္ျဖစ္ရပ္မ်ားတြင္ သူသည္ အိမ္ေရွ႕ကလမ္းေထာင့္မွာေရာ၊ ၿခံဝန္း က်ဥ္းက်ဥ္း ထဲကခုံတန္းလ်ား လႊဲဒန္းေပၚမွာေရာ၊ ဧည့္ခန္း ကုလားထိုင္ေပၚမွာေရာ ဂီတာတီးေလ့ရွိေသာ္လည္း ကၽြန္မ အိပ္မက္ ထဲမွာေတာ့ျဖည္းျဖည္းေလးလႊဲရမ္းေနေသာ ဒန္းေပၚမွာသာ သူဂီတာတီးတတ္သည္။ အခါတိုင္း အိပ္မက္မ်ားထဲတြင္ သူတီးေလ့ရွိေသာသီခ်င္းသည္ စိုင္းထီးဆိုင္၏ "ေပ်ာက္ဆုံးသြားေသာ နိဗၺန္ဘုံ" ျဖစ္သည္။
တစ္ခါတစ္ရံမွ ကၽြန္မကို စကားေျပာတတ္ၿပီး အျမဲလိုလို မ်က္ႏွာတည္တည္ထားတတ္ေသာ၊ ကၽြန္မေရာက္လာသည္ ကိုျမင္လ်က္ႏွင့္ ထမင္းစားမေခၚဘဲ သူ႔ဘာသာသူ စားေနတတ္ေသာ၊ အျမဲလိုလို ကၽြန္မေရွ႕လည္းမေရွာင္ဘဲ သင္ျဖဴး ခင္းထားေသာ သံမံတလင္းေပၚမွာ ဝမ္းလ်ားေမွာက္၍ ရည္းစားသုံးေလးေယာက္၏ စာမ်ားကို ႀကိဳးစားပမ္းစားသီးျခား ျပန္စာ ေရးေနတတ္ေသာ ဟန္ေဆာင္မွုကင္းမဲ့သည့္ လူငယ္တစ္ေယာက္ကို ကၽြန္မခ်စ္သြားသည့္ အေၾကာင္းသည္ ရိုးစင္းေသာ အျဖစ္ အပ်က္တစ္ခုသာျဖစ္၏။ ဤကဲ့သို့ ရိုးစင္းေသာ အျဖစ္အပ်က္ထဲမွ အံ့ဩစရာေကာင္းေနသည္မွာ ကၽြန္မသည္ ေလွကား မရွိေသာ ေမၽွာ္စင္တစ္ခုေပၚတြင္သာ တစ္ခ်ိန္လုံး ရွိေနခဲ့ျခင္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။ သူ လက္ကမ္းပါလ်က္ ကၽြန္မ သူ႔ထံ မသြားနိုင္၊ သူကလည္းကၽြန္မဆီ မလာနိုင္၊ တစ္ေယာက္ကို တစ္ေယာက္ ေငးေမာတမ္းတေနၾက႐ုံသာ ျဖစ္သည္ ။ ဤအျဖစ္မ်ိဳး ၾကဳံရဖူးသူ နည္းပါးပါလိမ့္မည္။
ကၽြန္မခ်စ္သူသည္ သာမန္လူငယ္တစ္ဦးသာ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ေျခက်င္လမ္းေလၽွာက္သူမ်ား ထုံးစံအတိုင္း သူ႔ေျခဖမိုးတို့တြင္ဖုန္မွုန႔္မ်ားအျမဲေပက်ံေနတတ္သည္။
"ဟင္ ေျခေထာက္ေတြကလဲ" ဟု ကၽြန္မက မၾကားတၾကား ေရရြတ္လၽွင္ ရွက္ကိုးရွက္ကန္း ျဖစ္မသြားဘဲ ျပဳံးရယ္လ်က္ "ဆင္းရဲသားကိုး" ဟု ျပန္ေျပာခဲ့ဖူးပါသည္။ သူက စီးကရက္သိပ္ႀကိဳက္ေသာအခါ ကၽြန္မသည္ စီးကရက္နံ့ကို စြဲလမ္းစျပဳလာ၏။ အိပ္မက္ထဲက စီးကရက္နံ့က ပိုေမႊးပါသည္။
ကၽြန္မတို့ႏွစ္ဦး၏ ဘာမွန္းညာမွန္းမသိေသာ ရွစ္ႏွစ္ၾကာ တိတ္တခိုးတြယ္ၿငိမွုသည္ ယခုအခါ သူ၏ ခါးသီးေသာ အရသာ အျဖစ္ တရိပ္ရိပ္ ေျပာင္းလဲသြားၿပီျဖစ္ေၾကာင္း ဟိုမွ သည္မွ သတင္းစကားၾကားရပါသည္။ ႏွစ္ေယာက္လုံးအတြက္ ျဖစ္သင့္ေသာ အမွန္တရားတစ္ခုပင္ျဖစ္၏။ ကၽြန္မတို့ ႏွစ္ဦးလုံး၏ ဘဝအတြက္ သူသည္ ပင္လယ္ကိုခ်စ္ရမည္၊ ကၽြန္မကို မုန္းရမည္၊ ကံၾကမၼာကိုသာ က်ိန္ဆဲတတ္ရမည္။
သူ ကၽြန္မကို မမုန္းတီးမိတုန္းက ကၽြန္မပန္ဖို့ စကားဝါပန္းမ်ား သူ ယူလာဖူးသည္။
ဟန္ေဆာင္တတ္ေသာ၊ မာယာမ်ားေသာ ကၽြန္မက သူ႔ေရွ႕မွာ ပန္းဝါမ်ားကို ဘုရားကပ္လွူလိုက္ေသာအခါ သူ ျပဳံးလိုက္ သလား၊ မဲ့သြားသလား၊ ေနာက္ျပန္ စဥ္းစားလိုက္လၽွင္ ဝိုးတဝါးျဖစ္ေနေတာ့သည္။ ေသခ်ာသည္မွာ ကၽြန္မ ဘယ္တုန္းကမၽွ ပန္း မပန္တတ္ျခင္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။
ခပ္ငယ္ငယ္ မခင္မင္ေသးခင္က တစ္ၿမိဳ့တည္းေနၾကရၿပီး အနည္းငယ္ ခင္မင္စျပဳလာခ်ိန္တြင္ ကၽြန္မေရာ သူေရာ ၿမိဳ့ ကေလးႏွင့္ ေဝးရာသို့လြင့္စင္သြားခဲ့ရသည္။
တစ္ၿမိဳ့တစ္နယ္စီ ျဖစ္ေနၾကေသာ ကၽြန္မႏွင့္ သူသည္ ခ်ိန္းဆိုထားျခင္းမရွိဘဲ ေရွ႕ဆင့္ေနာက္ဆင့္ ၿမိဳ့သို့ အလြမ္းေျပ ျပန္ ေရာက္သြားၾကေသာအခါ ကၽြန္မတို့ ေတာ္ေတာ္ ေပ်ာ္ရႊင္ခဲ့ဖူးပါသည္။ သီတင္းကၽြတ္လျဖစ္တတ္သည္ ။ သၾကၤန္လ ျဖစ္တတ္ သည္။
ေတြ႕ၾကျပန္ေတာ့လည္း အသံတိတ္ ႐ုပ္ရွင္ကားတစ္ခု အျဖစ္သာ ဆက္လက္၍ ၾကဳံေတြ႕ေနၾကရပါသည္။
မသိမသာ တစ္နယ္စီေဝးရာမွ သိသိသာသာ ေဝးကြာခဲ့ရေသာအခါ၊ ေနာက္ၿပီး စကားဆိုဖြဲ႕ လြမ္းျပဖို့လည္း အခြင့္မၾကဳံသည့္ အခါ အိပ္မက္ထဲမွာပင္ သူႏွင့္ကၽြန္မ ေတြ႕ဆုံၾကရသည္။
ေတာင္ကုန္းထက္က ေရတြင္းကေလးထဲကို ငုံ႔ၾကည့္ၿပီး "ႏွင္းေရ" ဟု အသံထြက္ ေအာ္ေခၚနိုင္ခဲ့ေသာ ခင္ဝမ္းသည္ ကၽြန္မထက္ အမ်ားႀကီး ကံေကာင္းပါသည္။ ကၽြန္မကေတာ့ ဘယ္မွာမွ "ကိုကိုေရ. . ."ဟု ေခၚဖို့ သတိၱမရွိခဲ့ေသာေၾကာင့္ ျမစ္ကမ္းေဘးက သဲေသာင္ခုံေပၚမွာ ရိုးစင္းစြာ မ်ိဳသိပ္စြာ သူ႔နာမည္ေတြကိုပဲ ေရးခဲ့ရပါသည္။ ရင္းႏွီးသူအားလုံးက ကၽြန္မအား ေတြေဝ ယိမ္းယိုင္တတ္သူဟု မသိမသာ ရွုတ္ခ်ခဲ့ေသာ္လည္း သေဘာေကာင္းေသာ ကၽြန္မ ၿမိဳ့ကေလး၏ သဲေသာင္ခုံမွ ခ႐ုခြံကေလးမ်ား၊ ေရလွိုင္းကေလးမ်ားကေတာ့ အသာအယာပဲ ညည္းညဴျပခဲ့ပါသည္။
ျပန္လည္ဆုံဖို့ ခဲယဥ္းသြားၿပီျဖစ္ေသာ အကယ္၍ျပန္ဆုံလၽွင္ေတာင္မွ ဟိုတုန္းကလို ကၽြန္မကို ျပဳံးျပရယ္ေမာလိမ့္မည္ မဟုတ္ေတာ့ေသာ ကၽြန္မခ်စ္သူသည္ အဲဒီၿမိဳ့ကေလးမွာ ႏွစ္ေပါင္း ႏွစ္ဆယ္ ေနထိုင္ခဲ့ဖူးသည္။
(၂)
ျမန္မာနိုင္ငံ ပထဝီဝင္ဘာသာကို သင္ၾကားဖူးသူသည္ အနည္းဆုံး ကၽြန္မတို့ၿမိဳ့ငယ္ကေလး၏ နာမည္ကို ၾကားဖူးၿပီး ျဖစ္သည္။
တြင္းထြက္ပစၥည္း မ်ားျပားလွေသာ ျမန္မာနိုင္ငံေျမပုံထဲမွာ ၿမိဳ့တည္ေနရာေလးကို ေရနံတူးစင္ ပုံသဏၭာန္ေလးျဖင့္ ေဖာ္ျပထား တတ္၏။ အခ်ိဳ့ေျမပုံထဲမွာေတာ့ ၿမိဳ့တည္ေနရာေလးကို ဧရာဝတီျမစ္၏ အေရွ႕ဘက္က ေသးငယ္ေသာ အမည္းစက္ ကေလး ျဖင့္သာ ျပထားတတ္သည္။
ျမန္မာနိုင္ငံ ရထားလမ္းမ်ားျပေျမပုံမွာေတာ့ ကၽြန္မတို့ၿမိဳ့ မပါဝင္ခဲ့ေပ။ ၿမိဳ့ကေလးမွာ ကားလမ္းႏွင့္ ေရလမ္းသာရွိသည္။ ေနာက္ၿပီး ရန္ကုန္-မႏၲေလး အမွတ္ႏွစ္ ကားလမ္းမေပၚမွာ ရွိသည္။
ၿမိဳ့ဟု ေဖာ္ျပရန္ မည္သည့္ အခ်က္အလက္မ်ားျဖင့္ ျပည့္စုံရမည္ဟု သတ္မွတ္ၾကမလဲ။
တခ်ိဳ့က ကၽြန္မတို့ၿမိဳ့ကို ရြာတန္းရွည္ကေလးဟု သတ္မွတ္လိုၾကသည္။ အက်ယ္နည္းပါးၿပီး ရွည္လ်ားေနေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ဟန္တူပါသည္။
မည္သို့ဆိုေစ၊ ကၽြန္မတို့ ၿမိဳ့သူၿမိဳ့သားမ်ားကေတာ့ ၿမိဳ့နယ္ေကာင္စီ႐ုံးစိုက္ရာျဖစ္ေသာ၊ ယခုအခါ ေကာလိပ္တစ္ခု ဖြင့္လွစ္ သင္ၾကားေပးလ်က္ရွိေသာ ကၽြန္မတို့ ေနရာေဒသကေလးကို ၿမိဳ့ဟုပင္ ႏွစ္သက္စြာ ေခၚယူေနၾကပါသည္။ ေျခဖမိုးအထိ ဖုံးတက္ေနေသာ သဲေျမမ်ားက သုံးဆယ္ရာခိုင္ႏွုန္း၊ ကႏၲာရႏွင့္ ထေနာင္းပင္ ကိုင္းကိုင္းမ်ားက သုံးဆယ္ ရာခိုင္ႏွုန္း၊ ျမင္းေခ်း၊ ေကာက္ရိုးအစအနမ်ား ဖုံးလႊမ္းေနတတ္ေသာ ေျမနီေက်ာက္စရစ္ခဲ အေသးအႀကီးမ်ားက သုံးဆယ္ ရာခိုင္ႏွုန္း၊ ေဝ့ဝဲတိုက္ခတ္လိုက္ေသာ ေလထုထဲတြင္ ထုထည္ႀကီးမားေသာ ဖုန္မွုန႔္မ်ားက ဆယ္ရာခိုင္ႏွုန္း၊ ၄င္းအရာမ်ားကို စုျပဳံေရာေမႊ၍ အနိမ့္အျမင့္ ေတာင္ကုန္း ခ်ိဳင့္ဝွမ္းတို့ျဖင့္ တြန႔္လိမ္မတ္ေစာက္ေသာ ေျမျပင္ေပၚမွာ ေကြ႕ေကာက္စြာ ျဖန႔္က်ဲခ်လိုက္ေသာအခါ ကၽြန္မတို့ၿမိဳ့ကေလး ျဖစ္ေပၚ၍လာပါသည္။
အတက္အဆင္း အေကြ႕အေကာက္ ထူထပ္ေသာ ကားလမ္းမ်ားသည္ ကၽြန္မတို့ၿမိဳ့၏ ထူးျခားေသာ လကၡဏာတစ္ခုျဖစ္၏။
တစ္စုံတစ္ေယာက္သည္ ညခရီးတြင္ ကားေပၚ၌အိပ္ငိုက္၍ ပါလာသည္ ဆိုပါေတာ့။ ကုန္းအတက္ ဂီယာႀကီးျဖင့္ တအိအိ မဆုံးနိုင္ေအာင္ တက္ေနရသည့္ အညာေဒသၿမိဳ့တစ္ၿမိဳ့ဆိုလၽွင္ ကၽြန္မတို့ၿမိဳ့ဟု မ်က္စိဖြင့္မၾကည့္ဘဲ သိနိုင္သည္။
ေမာ္ေတာ္ကားမီးေရာင္ျဖင့္ နိမ့္ေလ်ာေသာ အဆင္းမ်ား၊ မတ္ေစာက္ ေကြ႕လိမ္ေသာ ကုန္းအတက္မ်ားကို ျမင္နိုင္သည္။
ကားမီးေရာင္သည္ ယိုင္နဲ႔ေနေသာ ေရနံေျမတစ္ဝိုက္က အိမ္ကေလးမ်ားအေပၚ က်ေရာက္သြားလၽွင္ ခရီးသည္တို့တြင္ က႐ုဏာစိတ္ ေပၚခ်င္ ေပၚလာမည္။ ကားမီးေရာင္သည္ မတ္ေစာက္ေသာအဆင္းႏွင့္ သံတတားေအာက္က ေခ်ာက္ကမ္းပါးေပၚသို့ေရာက္လၽွင္ ဘုရားတမိလိမ့္မည္။
ႏွင္းေငြ႕မ်ား တလိပ္လိပ္တက္ေနေသာေၾကာင့္ လမ္းဓာတ္မီးမ်ား မပီမသ မွုန္ဝါးေနတတ္သည့္ ဥေရာပ႐ုပ္ရွင္မ်ားထဲက ညခ်မ္းအခ်ိန္ျပကြက္အခ်ိဳ့ကို ျမင္ရတိုင္း အေဝးဆီမွ ကၽြန္မတို့ၿမိဳ့ကေလးကို ေအာက္ေမ့မိတတ္ပါသည္။ ႐ုပ္ရွင္ထဲမွာ ျမဴႏွင္း ေငြ႕မ်ားျဖစ္ၿပီး ကၽြန္မတို့ၿမိဳ့မွာ ဖုန္ေငြ႕မ်ား ျဖစ္ေနတတ္ပါသည္။
ေႏြရာသီတြင္ ဖုန္ထူထပ္သေလာက္ ေဆာင္းရာသီမွာ ျမဴေငြ႕ႏွင့္အတူ အေအးပိုကဲတတ္ၿပီး မိုးရာသီ ဆိုလၽွင္လည္း မိုးေရခ်ိန္ လက္မေလးဆယ္ေအာက္ဟုသာ စာအုပ္ထဲမွာ သင္ရေပမယ့္ ရြာမိလၽွင္ ခုႏွစ္ရက္တစ္ပတ္ မိုးမျပတ္ဘဲ ရွိေနတတ္၏။
ၿမိဳ့လယ္ေခါင္ ကားလမ္းမွာ ေခ်ာင္းျဖတ္စီးေနသည္ကို ၾကဳံဖူးၾကပါသလား။
မျဖစ္နိုင္စရာ မရွိပါ။ ကၽြန္မတို့ၿမိဳ့ကေလးမွာေတာ့ ျဖစ္နိုင္ပါသည္။ မိုးရာသီမွာ ျဖစ္ပါသည္။ တစ္ခါတစ္ခါ ေခ်ာင္းေရ ျပင္းထန္လြန္းေသာေၾကာင့္ ကားလမ္းေဘးက ကြမ္းယာဆိုင္၊ ထမင္းဆိုင္တို့ကအစ အိမ္အခ်ိဳ့ပါ ေရတိုက္စားၿပီး ၿပိဳလဲေမ်ာပါ တတ္ပါသည္။
အျခားေသာ ၿမိဳ့မ်ားကဲ့သို့ပင္ ဤၿမိဳ့၏ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္မ်ား၌ လူျပည့္က်ပ္လ်က္ရွိ၏။ ကဗ်ာဆရာကေလးမ်ား စကားေျပာဖို့ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္မွာ ေတြ႕ၾကရသည္။ ကြဲကြာေနေသာ သူငယ္ခ်င္းမ်ား လက္ဖက္ရည္ဆိုင္မွာ ေတြ႕ၾကသည္။ ေကာလိပ္ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူ အတြဲကေလးမ်ား လက္ဖက္ရည္ဆိုင္မွာ ခ်ိန္းၾကသည္။
လူႀကီးပိုင္းက ပြဲစားကုန္သည္မ်ား လက္ဖက္ရည္ဆိုင္မွာ ေဈးႏွုန္း သတ္မွတ္စကားဆိုၾကသည္။ တစ္ခ်ိဳ့ဆိုင္မ်ားမွာ ေအးေအးေဆးေဆး ထိုင္ဖို့ေကာင္းပါသည္။ သို့ေသာ္ ဆိုင္ခင္းက်င္းပုံ အေနအထားအရလည္းေကာင္း၊ ပတ္ဝန္းက်င္ ဆူညံလွုပ္ရွားလြန္းေသာေၾကာင့္လည္းေကာင္း၊ တစ္ခ်က္တစ္ခ်က္ ေဝ့ခနဲ တိုက္ခတ္လိုက္သည့္ ေလထဲမွ သဲမွုန႔္မ်ား၊ ဖုန္မွုန႔္မ်ား၊ မန္က်ည္းရြက္ေႂကြမ်ား ပန္းကန္ထဲသို့ လာေရာက္လြင့္စင္ က်လာတတ္ေသာေၾကာင့္လည္းေကာင္း၊ ကသုတ္ကယက္ လာထိုင္၊ အလ်င္အျမန္ ေသာက္ၿပီး ခ်က္ခ်င္းျပန္ထြက္သြားရသည့္ ဆိုင္မ်ားလည္းရွိသည္။ ဤဆိုင္မ်ားသို့ လာသူမ်ားကေတာ့ ဤဆိုင္၏ လက္ဖက္ရည္အရသာကိုမွ ခုံမင္စြဲလမ္းေနသူမ်ိဳးႏွင့္ ေနာက္တစ္မ်ိဳးမွာ သြားရင္း လာရင္း ဆာေလာင္သူ၊ အေျပးအလႊား လုပ္ငန္းခြင္ ဝင္ရမည့္သူမ်ိဳး ျဖစ္တတ္၏။
ၿမိဳ့၏ ဝိေသသန လကၡဏာထဲမွာကိုက သဲမ်ား၊ ဖုန္မ်ား ပါဝင္ေနေတာ့ အစားအေသာက္ဆိုင္မ်ား၊ မုန႔္ဟင္းခါးဆိုင္မ်ား၊ လက္သုပ္ဆိုင္မ်ား၊ အေၾကာ္ဆိုင္မ်ားသည္ ဘယ္လိုပဲ အဝတ္ပါးပါးႏွင့္ဖုံးဖုံး၊ မွန္ေသတၱာႏွင့္ပဲ ထားထား၊ သဲအနည္းငယ္၊ ဖုန္အနည္းငယ္ေတာ့ ပါသြားတတ္တာပါပဲ။ ေရာင္းသူမ်ားကလည္း မသိက်ိဳးကၽြံျပဳ၍ ျပင္ဆင္ေပးၿပီး စားသူမ်ားကလည္း ေနသားက်သည့္အတိုင္း မသိက်ိဳးကၽြံစားေသာက္သြားၾကတာပါပဲ။
ၿမိဳ့ကားလမ္းေပၚမွာ ျမင္းစီးသြားေသာ အလုပ္မ်ိဳးကို တစ္ခါတစ္ရံ လုပ္တတ္ၾကေသး၏။ အဆင္ေျပသလို၊ အေျခအေနေပး သလို ျပဳမူသြားေသာ ထိုသူမ်ိဳးကို အထူးအဆန္းသဖြယ္ အမ်ားကေငးၾကည့္ၿပီး တစ္စုံတစ္ခု ေရရြတ္တတ္ၾကသည္။ ျမင္းလွည္း သမားမ်ားဆိုလၽွင္ "ဟာ သိပ္ေကာင္းတဲ့ ျမင္းႀကီးပဲ" ဟု ေရရြတ္လိမ့္မည္။ ကေလးသူငယ္မ်ားကေတာ့ လက္ခုပ္ဩဘာ ေပး၍ "ေကာင္းဘြိဳင္ ေကာင္းဘြိဳင္"ဟု ေအာ္ဟစ္လိမ့္မည္။ ေၾကာက္လန႔္တတ္ေသာ မိန္းမခပ္ႀကီးႀကီးဆိုလၽွင္ "အမေလးေတာ္၊ ႀကံႀကံဖန္ဖန္ ကားနဲ႔မ်ား တိုက္လိုက္မွျဖင့္"ဟု ညည္းညဴလိမ့္မည္။ မိန္းကေလး ခပ္ငယ္ငယ္မ်ားဆိုလၽွင္ေတာ့ လက္ဖဝါးျဖင့္ ႏွုတ္ခမ္းကို မထိတထိ အုပ္ကြယ္လ်က္ ခပ္တိုးတိုး ရယ္ေမာလိမ့္မည္။
မည္သို့ဆိုေစ ထိုျမင္းစီးသမားကေတာ့ အေနာက္နိုင္ငံ ႏြားေက်ာင္းသား ဇာတ္လိုက္မ်ားလိုပဲ နည္းနည္းမၽွ မ်က္ႏွာမငုံ႔၊ ခပ္တည္တည္ ကဆုန္ခ် စီးနင္းသြားမွာပဲျဖစ္၏။ တစ္ခါတစ္ခါေတာ့ ကၽြန္မတို့ၿမိဳ့သည္ ဤကဲ့သို့ ရွိတတ္ပါသည္။
(၃)
သိပ္ေဝးလြန္းေသာအခါ ပုံသဏၭာန္ ထင္ရွားေသာ ႐ုပ္ဝတၳုတစ္ခုပင္လၽွင္ အျမင္အာ႐ုံတြင္ မွုန္ဝါးသြားတတ္ပါသည္။ ထို့အတူ ကာလမ်ားစြာ ျခားသြားေသာအခါ ဟိုတုန္းက က်ယ္ေလာင္ခဲ့ေသာ ရင္ခုန္သံတို့သည္ တိုးမွိန္သြားတတ္ပါသည္။ ကၽြန္မႏွင့္ သူ စကားအၾကာႀကီး ထိုင္ေျပာခဲ့ေသာ တစ္ညေနက စကားေျပာရင္း ကၽြန္မကို ခပ္တည္တည္ၾကည့္၍ "ဘာလဲ စကားေျပာရတာ စိတ္မပါဘူးလား၊ ပ်င္းေနရင္လဲ ကၽြန္ေတာ္ျပန္ေတာ့မယ္" ဟု ျဗဳန္းခနဲ ျပန္ထြက္သြားသည္ကို မွတ္မိေနေသာ္လည္း အဲသည္တုန္းက သူႏွင့္စကားေျပာရတာ တကယ္ပ်င္းေနသလား၊ ပ်င္းခ်င္ေယာင္ ေဆာင္တာလားဟု ယခု မမွတ္မိေတာ့ပါ။ ခဏခဏ ျပန္မက္ေသာ အိပ္မက္မ်ားထဲမွာ သူႏွင့္ ကၽြန္မ စကားအၾကာႀကီး ေျပာေနၾကေသာ္လည္း ကၽြန္မ ပ်င္းခ်င္ေယာင္မေဆာင္မိခဲ့ပါ။
ကၽြန္မတို့ႏွစ္ဦး ဆုံမိလၽွင္ တစ္ဦးကိုတစ္ဦး အဆိပ္လႊမ္းေသာ မ်က္လုံးအစုံျဖင့္သာ ၾကည့္တတ္ၾကေသာ္လည္း၊ အိပ္မက္ထဲ မွာေတာ့ ခ်ိဳျမေသာ အရိပ္အေငြ႕မ်ားျဖင့္ ၾကည့္တတ္ၾကပါသည္။ ဤအေၾကာင္းမ်ားေၾကာင့္လည္း အိပ္မက္မ်ားကို ကၽြန္မ ခ်စ္တတ္ျခင္းျဖစ္သည္။ အျပင္ေလာကမွာေတာ့ ကၽြန္မတို့ႏွစ္ဦးသည္ မ်က္လုံးခ်င္းလည္း ေဝးခဲ့ၿပီ။ ေျခလွမ္းခ်င္းလည္း ေဝးခဲ့သည္။ ႏွလုံးသားခ်င္းပင္ ေဝးလုၿပီဟု ကၽြန္မ ထင္ပါသည္။
ႏွစ္စဥ္ ႏွင္းစက္ႏွင္းမွုန္ လႊမ္းေသာ ဒီဇင္ဘာ နံနက္ခင္းတစ္ခု ေရာက္တိုင္း ကၽြန္မခ်စ္သူ၏ ေပ်ာ္ရႊင္ဖြယ္ရာ ေမြးေန႔မဂၤလာ ျဖစ္ပါေစ ဟု ကၽြန္မ ဆုေတာင္းျမဲျဖစ္ပါသည္။ ဤသို့ကၽြန္မ ဆုေတာင္းေနခ်ိန္တြင္ ကၽြန္မခ်စ္သူ သူ႔ကို တစ္စုံတစ္ေယာက္က ေမြးေန႔လက္ေဆာင္ အနမ္းတစ္ခု ေပးမေနဘူးဟု မည္သူက ေသခ်ာေပါက္ ျငင္းဆိုနိုင္မည္လဲ။
အခ်ိန္ေတြ အေျခအေနေတြ ဘယ္ေလာက္ပဲေျပာင္းပါေစေပါ့ေလ၊ ကၽြန္မ၏ ၿမိဳ့ကေလးသည္ အႏွစ္ႏွစ္ဆယ္ခန႔္ အတူတကြ တစ္ၿမိဳ့တည္း ေနထိုင္ႀကီးျပင္းခဲ့ေသာ၊ သာမန္ၿမိဳ့သူၿမိဳ့သားမ်ားျဖစ္ေသာ၊ ယခုအခါ ျမန္မာနိုင္ငံ၏ ေျမာက္ဘက္စြန္းႏွင့္ ေတာင္ဘက္စြန္းတြင္ ေဝးကြာလ်က္ရွိေသာ ကၽြန္မတို့ ႏွစ္ဦးကို သူ႔ေျမေပၚမွာ ျပန္လည္စကားဆို ျပဳံးရယ္နိုင္ဖို့ ေမၽွာ္လင့္ေနမွာေတာ့ အမွန္ပါပဲ။
ကၽြန္မတို့ႏွစ္ေယာက္လုံး ခ်စ္ၾကေသာ ရိုးစင္းသည့္ ၿမိဳ့ကေလးကေပါ့။
(၄)
ၿမိဳ့၏ အဓိက စီးပြားေရးမွာ ကုန္သည္ပြဲစားမ်ားျဖစ္ၿပီး အမ်ားဆုံး လူတန္းစားမွာ ေရနံေျမလုပ္သားမ်ား ျဖစ္ေသာ္လည္း၊ ေရနံႏွင့္ ပတ္သက္လာလၽွင္ ကၽြန္မ ဗဟုသုတ နည္းပါးပါသည္။ ကၽြန္မ သိသေလာက္ေတာ့ ေရနံဆိုသည္မွာ အိမ္ကိုသုတ္ရသည္။ ၾကမ္းကို ေျပာင္လက္လာေအာင္ ေရနံျဖင့္ တိုက္ရသည္။ အလြန္ရွားပါးေသာ ေလာင္စာဆီျဖစ္သည္။ ေရနံဆီဝယ္မရ ေသာအခါ မီးျပတ္ခ်ိန္မ်ားတြင္ ရွားပါးသည့္ ဖေယာင္းတိုင္ကို ေလးေထာင့္မွန္ေသတၱာ မီးအိမ္ရွည္ကေလးမ်ားမွာ ထည့္၍ ေလျဖင့္ မစားနိုင္ေအာင္ ထြန္းညႇိရသည္ဟု မွတ္မိေနသည္။
ေရနံအေၾကာင္း မသီေသာ္လည္း ေရနံအလုပ္သမားမ်ားကိုေတာ့ ကၽြန္မ သတိတရ ရွိေနတတ္သည္။ ညေနအလုပ္မွ ျပန္ခ်ိန္မ်ား၌ သတၱဳခေမာက္မ်ားကို ၿမိဳ့၏ လမ္းမမ်ားမွာ တစ္စုတစ္ေဝးတည္း ေတြ႕ရ၏။
လမ္းအျမင့္မွၾကည့္လၽွင္ ေျပာင္လက္ေသာ သတၱဳခေမာက္မ်ား တလွုပ္လွုပ္ျဖစ္ေနသည္ကိုသာ ျမင္ရၿပီး တျဖည္းျဖည္း နီးလာမွ မ်က္ႏွာ၊ လည္ပင္း၊ ခႏၵာကိုယ္တို့ကို ျမင္ရသည္။
လုပ္သားဝတ္စုံျပာမ်ားသည္ သတၱဳေရာင္ေအာက္တြင္ ေရွ႕တိုးေနာက္ငင္ ယိမ္းေနသည္ဟု ထင္ျမင္ဖြယ္ရာျဖစ္ေသာ္လည္း သြားသူက သြား၍ ျပန္သူက ျပန္ေနျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ အလုပ္တာဝန္လဲခ်ိန္တိုင္း အျပာေရာင္မ်ားသည္ ေဂဂ်ာဟု သူတို့ ေခၚေဝၚေသာ ေရနံတံဆိပ္ပါ အမိုးမဲ့ နံရံမဲ့ ကားရွည္ႀကီးမ်ားေပၚတြင္ စီတန္း၍ ပါသြားတတ္သည္။
ၿမိဳ့၏အိပ္မက္မ်ားတြင္ ကၽြန္မခ်စ္သူႏွင့္အတူ သူတို့၏မ်က္ႏွာမ်ား ပါဝင္လာတတ္ေသာ္လည္း ေရေရရာရာ မရွိလွပါ။ ေျပာင္လက္ေသာ သတၱဳခေမာက္မ်ား တစ္ေနရာတည္းသို့ ျပဳံ တိုးဝင္ေနသည္ကိုသာ ျမင္ရၿပီး ထိုေနရာသည္ က်င္းႀကီး တစ္ခုဟုသာ မွတ္မိေတာ့သည္။
တစ္ခါတစ္ရံ ကၽြန္မႏွင့္ မိသားစုသည္ သခင္ဖိုးလွႀကီးေခတ္သို့ ျပန္ေရာက္သြားၿပီး တဲကုပ္ကုပ္ကေလးထဲမွာ ခ်မ္းလြန္း သျဖင့္ မီးလံွုေနၾကစဥ္ ကၽြန္မ ညီမေလးေတြက မီးဖိုမွ အလင္းေရာင္ျဖင့္ စာေအာ္က်က္ေနၾကသည္။
ေခ်ာင္း ခဏ ခဏ ဆိုးေသာ ကၽြန္မေမေမသည္ တစ္ေရးနိုးခ်ိန္ ကၽြန္မလိုပဲ တစ္ေရးနိုးေနမွာ ေသခ်ာပါသည္။ ကၽြန္မတစ္ ေရးနိုးတိုင္း ေမေမ့ေခ်ာင္းဆိုးသံ ကၽြန္မအနားမွာ မရွိလၽွင္လည္း ဟိုအေဝးမွ ျပန္လြင့္လာတတ္ျမဲ ျဖစ္၏။
အေဝးဆီမွ ေမေမ့ကို တမ္းတမိလၽွင္ သတၱဳမီးျခစ္ ျခစ္သံ တစ္ခ်က္ ႏွစ္ခ်က္ ျဖစ္ျဖစ္ ၾကားေယာင္လာတတ္၏။
ထို့ေနာက္ေတာ့ ေမွာက္လ်က္အေနအထား၊ လတ္ေထာက္လ်က္အေနအထားျဖင့္ "မလွရွင္" သနပ္ဖက္ ေဆးလိပ္ကို ဖြာရွိုက္ေနမည့္ ဇရာပိုင္းအရြယ္ အေမ၏ ပုံသဏၭာန္ကိုပါ ျမင္ေယာင္လာတတ္သည္။
"ေဆးလိပ္ေတြ သိပ္မေသာက္ပါနဲ႔ ေမေမရယ္" ဟု သားသမီးမ်ားက တားျမစ္တိုင္း အျပဳံးမပ်က္ "ေအးပါ" ဟု သေဘာတူတတ္ ေသာေမေမသည္ မိုင္ေပါင္းမ်ားစြာ ေဝးလံေသာ ကၽြန္မတို့ၿမိဳ့ကေလး၌ ကၽြန္မအေၾကာင္းကို စဥ္းစားေနမွာပါ ။ၿမိဳ့၏တီးတိုးသံကို နားစြင့္ရင္းေလ။
အခ်ိဳ့ၿမိဳ့မ်ားသည္ ညညတြင္ ၿငိမ္သက္စြာ အမွန္တကယ္ အိပ္ေမာက်လ်က္ရွိတတ္ေသာ္လည္း ကၽြန္မတို့ ၿမိဳ့ကေလး တြင္ တီးတိုးသံတို့ျဖင့္ ခပ္သဲ့သဲ့ လွုပ္ရွားလ်က္ ရွိတတ္ပါသည္။
တစ္ခ်က္တစ္ခ်က္တြင္ တြင္းတူးစက္၏ စက္သံမ်ား၊ စက္ပစၥည္းပို့ေဆာင္ေသာယာဥ္ ႏွင့္ ညဆိုင္အလုပ္သမားမ်ား တာဝန္လဲ ရန္ ပို့ေပးေသာ ယာဥ္မ်ား၏ေမာင္းႏွင္သံမ်ား၊ တြင္းတူးစင္ေပၚမွ အလုပ္သမားတို့၏ ေအာ္ဟစ္ စကားေျပာသံမ်ား၊ တူးေဖာ္ၿပီးေသာ တြင္း၏ ေမာင္းတံ လည္ပတ္ေနသံမ်ား၊ သို့မဟုတ္လၽွင္လည္း ရက္ကန္းစက္႐ုံမွ စက္သံမ်ား၊ ေနာင္ရိုးစက္ျပင္ အလုပ္႐ုံမွ စက္သံမ်ား၊ သို့မဟုတ္ ကၽြန္မတို့ၿမိဳ့၏ ကိုယ္ပိုင္လၽွပ္စစ္ ဓာတ္အားေပး မီးစက္႐ုံမွ ခုတ္ေမာင္းေသာ စက္သံမ်ား၊ သို့မဟုတ္ တားျမစ္နယ္ေျမ အမ်ိဳးမ်ိဳးမွ ေအာ္ဟစ္ေျပးလႊားသံမ်ား၊ သို့မဟုတ္ ဧရာဝတီျမစ္မွ ခုတ္ေမာင္းသြားေသာ ေရနံတင္ သေဘာမၤ်ား၏ ဥဩသံမ်ား။
ကၽြန္မတို့ ၿမိဳ့သူၿမိဳ့သားမ်ားအတြက္ "ေရနံတြင္းေပါက္ကြဲလို" ဟူေသာ သတင္းစကား၊ "ေရနံတူးစင္ေပၚက လိမ့္က်လို့"ဟူေသာ အထိတ္အလန႔္အသံမ်ားသည္ မၾကာခဏ ၾကားရေသာ သတင္းစကားမ်ား ျဖစ္ေသာ္လည္း အသက္ဆုံးရွုံးမွုျဖစ္ရတိုင္း ယူၾကဳံးမရ ေခ်ာက္ခ်ားၾကသည္။ အျခားထိတ္လန႔္စရာ တစ္ခုမွာ ေမာ္ေတာ္ကားမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္သည္။
အျခားၿမိဳ့မ်ားတြင္ ယာဥ္အခ်င္းခ်င္း တိုက္မွု၊ မေတာ္တဆ ကားတိုက္မွုတို့က ပိုမိုေကာင္း ပိုမိုမည္ ျဖစ္ေသာ္လည္း ကၽြန္မတို့ ၿမိဳ့မွာေတာ့ ယာဥ္ေမွာက္မွု မွုခင္းက ပိုမ်ားေန၏။
အဆင္း ကားလမ္းေဘးရွိ ေခ်ာက္ထဲသို့ ဘရိတ္ေပါက္၍ ေရွ႕စိုက္ ကၽြမ္းထိုး က်တတ္သလို အတက္ကားလမ္းေဘးရွိ ေခ်ာက္ထဲသို့ စက္ရပ္ၿပီး ေနာက္ျပန္ ကၽြမ္းထိုး က်တတ္ပါသည္။
သို့မဟုတ္လၽွင္လည္း ကားလမ္းအေကြ႕ေတာင္းေစာင္းတစ္ခုႏွင့္ တိုက္မိၿပီး ေဘးေစာင္းေမွာက္က်တတ္ပါေသးသည္။
ဘယ္လိုပဲ ေမွာက္ေမွာက္ ေခ်ာက္ကမ္းပါးထဲမွ ျပန္ဆယ္ယူရေသာ ကားမွာ၊ ကားဟုပင္ မေခၚထိုက္ေလာက္ေအာင္ ဘီးတစ္ျခား ကိုယ္ထည္ သံကိုင္းမ်ား တစ္ျခား၊ ပ်ဥ္က်ိဳးမ်ားက တစ္ျခား စုတ္ျပတ္သြားတတ္၏။
နက္ေစာက္ေသာ ေခ်ာက္ကမ္းပါး၏ ဟိုဘက္ သည္ဘက္ကို ဆက္ထားေသာ တံတားႏွစ္ခုသည္ ၿမိဳ့တြင္းကားလမ္းမမွာ ပါဝင္ေနသည္။ ထိုတံတား၏ ေအာက္ေျခ ေခ်ာင္းစပ္မွာ အိမ္ငယ္ငယ္ကေလးမ်ား ျပည့္ေန၏။ တစ္ခါတုန္းက (လြန္ခဲ့သည့္ ေလး ငါး ႏွစ္ခန႔္က ျဖစ္ခ်င္ ျဖစ္မည္) ကားလမ္းေဘး ေခ်ာက္ထဲက အိမ္ကေလးတစ္အိမ္မွာ မိသားစု ထမင္းဝိုင္းစားေနၾကသည္။ ကားတစ္စီးက ေခ်ာက္ထဲသို့ ေမွာက္က်သည္။ ထူးဆန္းစြာ ရင္နာဖြယ္ေကာင္းေသာ၊ တုန္လွုပ္ဖြယ္ေကာင္းေသာ အျဖစ္အပ်က္မွာ အိပ္မက္မက္ဖို့ပင္ ခါးသီးလွပါသည္။ အဲသည္တုန္းက မိသားတစ္စုလုံး ႐ုပ္ပ်က္ဆင္းပ်က္ ေသဆုံးခဲ့ရ၏။ ယုံတမ္းစကား မဟုတ္ပါ။ သို့ေသာ္ ထိုကဲ့သို့ အိမ္ကေလးမ်ား ယခုတိုင္ အပူပင္ ကင္းမဲ့စြာ ေနထိုင္လ်က္ရွိေသာေၾကာင့္ သံသယ ဝင္စရာရွိ၏။ လစ္လ်ဴရွု ေနထိုင္နိုင္စြမ္းေသာ ကၽြန္မတို့ ၿမိဳ့သားမ်ား၏ အက်င့္ပင္ျဖစ္လိမ့္မည္ ။
သူတို့သည္ အမွတ္မထင္ လစ္လ်ဴရွူတတ္သလို အံ့ဩဖြယ္ရာလည္း စိတ္ရွည္တတ္ၾကပါေသးသည္။
အသံမ်ိဳးစုံျမည္လ်က္ ယိုင္ယိုင္နဲ႔နဲ႔ ေမာင္းႏွင္လာေသာ "တြင္းကုန္း-ၿမိဳ့တြင္း"ေျပး ဘတ္စ္ကားမ်ားကို ကၽြန္မတို့ စိတ္ရွည္ လက္ရွည္ စီးၾကသည္။ ငါးပိသိပ္ ငါးခ်ဥ္သိပ္ ၾကပ္ညႇပ္၍ အသက္ရွူမဝေသာ "ေညာင္လွ-ၿမိဳ့တြင္း"ေျပး ဘတ္စ္ကား၊ တေရြ႕ေရြ႕ လွုပ္ရွားေမာင္းႏွင္ေနသည္မွာ စိတ္မရွည္နိုင္စရာ ျဖစ္ေပမယ့္ ကၽြန္မတို့ အျပဳံးမပ်က္ၾကပါ။ မတ္တတ္စီးသူမ်ား ဆန္အိတ္ပိုင္း၊ င႐ုတ္အိတ္ပိုင္းမ်ားေပၚတြင္ ထိုင္စီးသူမ်ား၊ စကားတတြတ္တြတ္ျဖင့္ အိုေဟာင္းေသာ ကားစက္သံ၊ ကားကိုယ္ထည္ သံျပား အခ်င္းခ်င္း ရိုက္ခတ္သံတို့ကို လ်စ္လ်ဴရွုထားနိုင္ၾကသည္။ ဘတ္စ္္ကားမ်ားသည္ ပ်င္းရိေလးတြဲ႕ေသာ ႏွံေကာင္မ်ားလို မွတ္တိုင္ မေရာက္မီ ခပ္ေဝးေဝးကပင္ ဘရိတ္ဖမ္းလ်က္ တအိအိ လွုပ္ရွားရပ္တန႔္ၿပီး ျပန္ထြက္ေသာအခါမွာလည္း ျဖည္းညင္းစြာ စတင္ ထြက္ခြာၾက၏။ ကားေနာက္ၿမီးမွာ ခိုတြယ္ လိုက္ၾကသူမ်ားလည္း အက်င့္ရေနသည့္ပမာ အျပဳံးမပ်က္၊ "ဆြဲ ဆရာေရ . . ."ဟု ေအာ္သံမပ်က္၊ လမ္းမွာေတြ႕ေသာ အသိမိတ္ေဆြကို လက္လွမ္းျပဖို့ လက္မအားလၽွင္ "ေဟ့ေကာင္"ဟု နာမည္လွမ္းေခၚ ႏွုတ္ဆက္မပ်က္။
( ၅ )
ကၽြန္မတို့ ၿမိဳ့က မိန္းကေလးမ်ား၊ ေက်ာင္းသူမ်ားသည္ ၿမိဳ့၏ ထုံးစံအတိုင္း ရိုးစင္းေသာ အဝတ္အစားမ်ိဳးသာ ဆင္ယင္ တတ္သည္။ စာတမ္းမ်ားပါေသာ စပို့(တ္)ရွတ္ ေရာင္စုံမ်ားကို ျမင္ရမည္။ ၿမိဳ့ႀကီးမ်ားတြင္ သိပ္ေခတ္စားလိုက္ေသာ အက်ၤ ီစ ပါးပါးလွပ္လွပ္ အိအိမ်ားကို ခ်ဳပ္ထားသည့္ စီမံကိန္းအက်ၤ ီဟူေသာ ပြပြလွုပ္လွုပ္အက်ၤ ီမ်ားကို ျမင္ရမည္။ နံရံကပ္ ပိုစတာမ်ား ကိုၾကည့္ၿပီး ၿမိဳ့က လက္ခံေသာ ဝတ္စားဆင္ယင္ပုံ မ်က္ႏွာသြင္ျပင္ကို အကဲခတ္နိုင္သည္ဟုဆိုလၽွင္ ကၽြန္မတို့ၿမိဳ့သည္ ရိုးစင္းစြာ ေခတ္ေနာက္က်ေနသည္ဟု ဆိုနိုင္၏။ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္အေတာ္ၾကာက ထြက္ခဲ့ေသာ ယိုးဒယား႐ုပ္ရွင္ မင္းသမီးတို့၏ပုံမ်ား ယခုတိုင္ ကပ္ထားဆဲ။ ဖီးဘီးကိတ္၏ ပုံတူတစ္ခ်ိဳ့တစ္ေလကိုသာ ျမင္ရသည္။ ကၽြန္မတို့ၿမိဳ့သည္ နာတာရွာကင္းစကီးကိုမသိ၊ အစၥဘယ္လာ ရိုဆယ္လီနီကိုမသိ။
သာမန္ လူငယ္မ်ားျဖစ္ေသာ ကၽြန္မတို့ၿမိဳ့က လူငယ္မ်ားသည္ အမ်ားႀကိဳက္ ဆူလြယ္၊ နပ္လြယ္ ဘာမွစဥ္းစားေနဖို့မလို ေသာ အက္ရွင္ဇာတ္ကားမ်ားကို ႀကိဳက္ၾက၏။ နိုင္ငံျခားကား ျပတတ္ေသာ "ျမစိမ္းေရာင္" ႐ုပ္ရွင္႐ုံတြင္ တ႐ုတ္သိုင္းကား၊ ဂ်ပန္ ကရာေတးကား၊ အိနိၵယကား၊ ဂ်ိမ္းစ္ဘြန္းကားေတြျပလၽွင္ လူႀကိတ္ႀကိတ္တိုး႐ုံမၽွမက အခါတိုင္း ညႏွစ္ပြဲသာ ျပေသာ္လည္း ထိုဇာတ္ကားမ်ားကို တစ္ေန႔ေလးပြဲျပသည္ကိုပင္ ရက္အၾကာႀကီး လူျပည့္ဆဲျဖစ္သည္။"ဂ်ဴလီယာ"လို "တန္းနင္းပြိဳင့္"လို ဇာတ္ကားမ်ိဳးဆိုလၽွင္ တစ္ရက္ႏွစ္ရက္ျပၿပီး ႐ုံမွ ဆင္းသြားတတ္သည္။
ေတးသံသြင္းဆိုင္ေရွ႕က ျဖတ္သြားလၽွင္ေတာ့ အျမဲလိုလို ၾကားဖူးေနၾက သီခ်င္းမ်ားသာ ၾကားရမည္။ "လက္သီးဆုပ္ မလား xx လက္ဝါးျဖန႔္မလား" ဆိုေသာ သီခ်င္းမ်ိဳး၊ "ေကၽြးေမြးတဲ့ အိမ္ကေခြးေလး xx "ဟူေသာ သီခ်င္းမ်ိဳး၊ "ျပန္ေပေတာ့ မစဥ္းစားနဲ႔ ျပန္ေပေတာ့ xx " ဟူေသာ သီခ်င္းမ်ိဳး။ သုံးႏွစ္အရြယ္ ကၽြန္မတူမကေလးပင္လၽွင္ ကၽြန္မကို အရင္တစ္ေခါက္ ျပန္တုန္းက ထိုသီခ်င္းမ်ိဳး ဆိုျပခဲ့သည္။
ဘာေၾကာင့္မ်ားလည္း မသိနိုင္၊ ဤရိုးစင္းေသာ ေဟာင္းႏြမ္းေသာ ၿငီးေငြ႕ဖြယ္ရာေကာင္းေသာ ၿမိဳ့ငယ္ငယ္ကေလး တစ္ၿမိဳ့ ကိုပဲ ကၽြန္မ မၾကာခဏ အိပ္မက္ မက္တတ္ပါသည္။ အိပ္မက္ထဲမွာ တခ်ိဳ့ မ်က္ႏွာမ်ားကို ရင္းႏွီးသည္ဟုထင္ၿပီး မသိ တာမ်ိဳး ရွိသလို မျမင္ဖူးဘူးထင္ေသာ္လည္း ထိုမ်က္ႏွာက တစ္ရင္းတႏွီး လာႏွုတ္ဆက္မွ ျပန္ျပဳံးျပရတာမ်ိဳးလည္း ရွိပါသည္။
ၿမိဳ့၏ တီးတိုးသံမ်ား၊ အရိပ္မ်ားသည္ မိုင္မ်ားစြာေဝးလံေနေသာ ကၽြန္မကို ျဖည္းညင္းစြာ ဆြဲငင္ေခၚယူသြားေသာအခါ အိပ္မက္ တစ္ခုအျဖစ္ ကၽြန္မလြမ္းေသာ ၿမိဳ့ကသို့ ေရာက္သြား၏။
တစ္ခ်ိန္တြင္ . . .
"သီရိမဂၤလာ ပရိတ္ေတာ္" စာအုပ္အနီ ကိုင္ထားေသာ ေဖေဖသည္ ဘုရားခန္းမွာ ပုဆစ္တုပ္ ထိုင္ရင္း ဘုရားစာရြတ္ ေနသည္။ ေမေမက ပန္းထိုးေခြ စြပ္ထားေသာ ေခါင္းအုံးဖုံးတြင္ အသားေဖာက္ၿပီး ယက္ေသာ ပန္းပြင့္ငယ္ငယ္ကေလးမ်ား ေဖာ္ေန ရင္း ညီမေလးမ်ားက ကၽြန္မထံစာေရးေနၾက၏။
"မမဝင္းေရ နင္ ဒီတစ္ေခါက္ျပန္လာရင္ ေႏြတစ္ည စာအုပ္ဝယ္ခဲ့စမ္းပါေနာ္" တဲ့။
အိပ္မက္ထဲက အေဆာက္အအုံးမ်ားသည္ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္းႏွစ္ဆယ္က အတိုင္းျဖစ္၏။ ၿမိဳ့လယ္ေကာင္ သဲေခ်ာင္း ေျမျပင္တြင္ လဟာျပင္ႏွင့္ ညေဈး ခင္းက်င္းထားတတ္သည္။ ထိုညေဈးတြင္ ဂါဝန္အနီရဲရဲဝတ္ထားေသာ ေလးငါးႏွစ္သမီး ကေလးတစ္ေယာက္သည္ သူ႔အေမကို လက္တြဲလ်က္ မုန႔္ဆိုင္တန္းတေလၽွာက္ မုန႔္မ်ားကို လက္ညႇိုးထိုးပူဆာေနေလ့ရွိသည္။ ဤေနရာတြင္ ေလၽွာစီးေနေသာ ကေလးမ်ား၊ ဆီးေဆာေပၚမွ ကေလးမ်ားသည္ ကၽြန္မတို့ေမာင္ငွမမ်ား ျဖစ္ၾက၏။
တစ္ဖန္ ၿမိဳ့၏ အေနာက္ေတာင္ေထာင့္တြင္ တည္ထားေသာ စေနနံ ေစတီေတာ္သည္ ယခင္ကအတိုင္း ျဖစ္သည္။ ကၽြန္မတို့ ငယ္ငယ္တည္းက အိမ္ႏွင့္နီးေသာ စေနနံဘုရားေပၚသို့ ခဏခဏ၊ တက္သြား၍ တစ္ၿမိဳ့လုံးအေပၚကို ၾကည့္ရွုေပ်ာ္ရႊင္ ေလ့ရွိပါသည္။ ေရတက္ခ်ိန္မ်ားတြင္ ဘုရားေအာက္က ကမ္းနားဆိပ္ကမ္း၌ ေမာ္ေတာ္မ်ား၊ ေလွမ်ား၊ ကုန္တင္ ကုန္ခ် အလုပ္သမားမ်ား၊ ခရီးသြားမ်ားႏွင့္ ႐ုတ္႐ုတ္သဲသဲ ရွိေနတတ္သည္။ ငယ္ငယ္တုန္းကေတာ့ ကိုယ္မသိသည့္ မ်က္ႏွာမ်ားကို ျမင္ရလၽွင္လည္း ရင္းႏွီးစြာ ေပ်ာ္ရႊင္အားရခဲ့တာပါပဲေလ။
အထက္တန္းေက်ာင္းသူ ဘဝတုန္းက ေမႊးပ်ံ႕ခဲ့ဖူးေသာ ခ်စ္စရာ တမာပြင့္တို့၏ ရနံ့သည္ အိပ္မက္ထဲမွာပင္လၽွင္ မူးယစ္ေဝဆဲ ျဖစ္၏။ ယခုကဲ့သို့ တိုက္ခန္းေဆာင္မဟုတ္ေသးဘဲ ထရံေဆာင္သာ ျဖစ္ခဲ့ေသာ နဝမတန္းအေဆာင္သည္ အိပ္မက္ထဲမွာလည္း ထရံေဆာင္သာျဖစ္ၿပီး စူးရွေသာ သစ္သားနံ့ျဖင့္ လႊမ္းေနသည္။ ထိုစာသင္ခန္းသည္ ကၽြန္မ မၾကာခဏ ေအာက္ေမ့ေသာ နဝမတန္း( ဂ်ီ )ျဖစ္၏။ ကၽြန္မ၏ စာသင္ခ်ိန္ ဘဝ သက္တမ္းတစ္ေလၽွာက္လုံး အထက္တန္းေက်ာင္းက နဝမတန္း( ဂ်ီ )မွာ၊ ေပ်ာ္ရႊင္ တက္ႂကြဆုံးျဖစ္သည္။ အိပ္မက္ထဲမွာလည္း ကၽြန္မတို့ အခန္းကို "ဆိုးသြမ္းလူငယ္ေဆာင္"ဟု သမုတ္ၾက၏။ အမွန္ကေတာ့ ကၽြန္မတို့ အတန္းသားမ်ားသည္ ေပ်ာ္ရႊင္တတ္ေသာ အျပစ္မ်ားသာရွိပါသည္။ မိမိတို့ဘာသာ ေက်ာင္းလစ္ျခင္း၊ ျပတင္းေပါက္မွ ခိုး၍ဆင္းျခင္း၊ အနီးရွိ တမာပင္ေပၚတက္ျခင္း၊ စာသင္ခန္းထဲတြင္ မုန႔္ခိုးစားျခင္း၊ သခ်ၤာအိမ္စာမ်ား တြက္လာခဲ့ဖို့ တစ္တန္းလုံး ေမ့ေလ်ာ့တတ္ျခင္း စသည့္ေပ်ာ္ရႊင္တတ္ေသာ အျပစ္မ်ားသာ ျဖစ္သည္။ တစ္ဦးႏွင့္ တစ္ဦး ပညာခ်င္း၊ ပစၥည္းဥစၥာ ၊ မိဘခ်င္း၊ အဝတ္အစားခ်င္း ယွဥ္ၿပိဳင္မနာလိုၾကဖို့ အစဥ္သတိမရဘဲ၊ ဆရာမ်ားအလစ္တြင္ သီခ်င္းကူးဖို့ မုန႔္စားဖို့ေလာက္သာ အာ႐ုံရွိေသာ ျဖဴစင္သည့္အရြယ္၏ လတ္ဆတ္မွုသည္ ယခုတိုင္ ကၽြန္မအား တမ္းတေစတုန္း ျဖစ္ပါသည္။
ခ်စ္စရာေကာင္းေသာ နဝမတန္း( ဂ်ီ )မွ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူမ်ားသည္ ကၽြန္မတို့ၿမိဳ့မွာ ရွိခ်င္မွလည္း ရွိေတာ့မည္။
ကၽြန္မတို့၏ ကုန္းျမင့္မ်ားေပၚတြင္ ေငြေရာင္သုတ္ထားေသာ သံေလွာင္ကန္ႀကီးမ်ားသည္ အိပ္မက္ထဲမွာပင္ အေရာင္ ေတာက္ပ၍ လက္ေနၾကသည္။ ေရနံပိုက္လိုင္းမ်ား ရွုပ္ယွက္ခတ္ေနေသာ ေတာင္ကုန္းမ်ား၊ ျမင့္မားေသာ ေရနံတူးစင္မ်ားသည္ ကၽြန္မ အိပ္မက္ထဲမွာ အျမဲပါေနက် ျဖစ္သည္။ ၿမိဳ့၏ ေတာင္ဘက္အစြန္းမွ ထီးထီးမားမား တည္ရွိေနသည့္ အေဆာက္အအုံႀကီး တစ္ခုမွာ ကၽြန္မစာသင္ဖို့ မမီလိုက္ေသာ ေကာလိပ္ေက်ာင္း တစ္ခုျဖစ္သည္။
အိပ္မက္ထဲတြင္ ကၽြန္မ မိသားစုကေလးသည္လည္းေကာင္း၊ ၿမိဳ့သူၿမိဳ့သားမ်ားသည္လည္းေကာင္း၊ သာမန္ေန႔ရက္မ်ားလို မထူးျခားေသာ ေန႔စဥ္ေဆာင္ရြက္ေနၾက အျပဳအမူမ်ားအတိုင္းပင္ ျဖစ္ေန၏။
ခဏၾကာေသာအခါ အိပ္မက္သည္ ကၽြန္မကို တစ္ေနရာသို့ေျပာင္းေရႊ႕ ေခၚသြားသည္။ ထိုေနရာတြင္ ညေမႊးပန္းတို့၏ ရနံ့ ပ်ံ႕လြင့္ေန၏။ ဂီတာႀကိဳးညႇိသံႏွင့္အတူ အသံလွိုင္းတစ္ခု ရိုက္ခတ္လာေလသည္။ ဘယ္ကပါလိမ့္ . . . ဘယ္က အသံပါလိမ့္။
ႀကိဳးတစ္ေခ်ာင္းခ်င္း ထိခတ္ျမည္သံသည္ အေဝးက လာသလို ဝိုးတိုးဝါးတားျဖစ္ေနၿပီးမွ ပီျပင္လွေသာ ေတးသြားတစ္ခုကို ၾကားလိုက္ရေတာ့သည္။ ဤဂီတသံသည္ ယခင္ အိပ္မက္မ်ားထဲက အသံမ်ိဳးမဟုတ္ဘဲ အျခားတစ္ပုဒ္ျဖစ္သည္။
ဘယ္သူမ်ားပါလိမ့္။
လေရာင္အရိပ္ တစ္ဝက္တပ်က္ေအာက္မွာ ခုံတန္လ်ား လႊဲဒန္းတစ္ခု ရွိေနသည္။ ဒန္းေပၚမွာထိုင္ၿပီး ဂီတာတီးေနတာ သူပဲ မဟုတ္လားကြယ္။ သူလည္း ကၽြန္မလိုပဲ အိပ္မက္ထဲက သူ႔ၿမိဳ့ကို အလည္လာတာ ျဖစ္နိုင္ပါသည္။
ေျမႏွင့္မထိေသာ ေျခဖဝါးအစုံျဖင့္ သူ႔ဆီသို့ လြင့္ေျမာစြာ နီးကပ္သြား၏။
" မင္းနဲ႔ xx လြဲေအာင္ xx မင္းနဲ႔ ခြဲကာ xx အေဝးဆုံး "
" အို. . ."
သူသည္ ကၽြန္မ၏ နာက်င္စြာ ညည္းညဴသံကို ၾကားလိုက္သလို သီခ်င္းတစ္ပိုင္းတစ္စျဖင့္ ရပ္ၿပီး စိုက္ေငးသြား၏။ မီးေရာင္ျဖင့္ လေရာင္ျဖင့္ ဖြာလြင့္ေနေသာ ဆံပင္ႏြယ္မ်ား အၾကားမွ အရိပ္စြန္းထင္းေနေသာ သူ႔မ်က္ႏွာသည္ ျပဳံးဖို့ ခက္ခဲလွေသာ မ်က္ႏွာမ်ိဳး၊ အရာရာကို ေပါက္ကြဲပစ္ဖို့ ဝန္မေလးေသာ မ်က္ႏွာမ်ိဳး ျဖစ္ေနသည္။
သည္လို မ်က္ႏွာထားမ်ိဳး ျဖစ္ေအာင္ ကၽြန္မကမ်ား ေျပာင္းလဲလိုက္ေလသလား။
သူ႔မ်က္ႏွာမွ နာက်ည္းရိပ္ေၾကာင့္ ကၽြန္မသည္ ထိုေနရာမွ အမွိုက္တစ္စကဲ့သို့ လြင့္စင္ထြက္သြားၿပီး အိပ္မက္မွ လန႔္နိုးလာ ခဲ့ရပါသည္။
( ၆ )
မည္သို့ဆိုေစ အဝါေရာင္အရိပ္အခ်ိဳ့ကို မၾကာခဏ ျမင္တတ္ပါသည္၊ ညညက်ေတာ့ အိပ္မက္ထဲမွာ၊ ေန႔ဘတ္က်ေတာ့ ျမင္လႊာေအာက္မွာ။ ဤအေရာင္မွာ သူ႔စကာဝါပန္းမ်ား၏ အေရာင္မ်ားလည္း ျဖစ္နိုင္သည္။ ကၽြန္မတို့အိမ္မွ ႏွင္းဆီပန္း အေရာင္မ်ားလည္း ျဖစ္နိုင္သည္။ ႐ုပ္ရွင္႐ုံနံေဘးက ငုဝါပင္ႀကီးမွ အပြင့္မ်ား၏ အေရာင္လည္း ျဖစ္နိုင္ပါသည္။
ကၽြန္မလြမ္းေသာ ၿမိဳ့ကေလးဆီမွ အဝါေရာင္အရိပ္မ်ားသည္ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ ရနံ့ေပါင္းစုံထက္ ေမႊးပ်ံ႕ေန၏ ။
ဂ်ဴး
( ၁၉၈၄-၈၅၊ ေရနံေခ်ာင္း ေကာလိပ္ ႏွစ္လည္မဂၢဇင္း )
No comments:
Post a Comment