ပြဲဦးထြက္မွာ AIDS ေၾကာင့္ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ဆက္ဆံေရးမွာ ကသိကေအာက္ ျဖစ္စရာေတြ၊ အခ်င္းခ်င္းယံုၾကည္ နားလည္မႈေတြ ေခါင္းပါးလာေစတာေတြ ျဖစ္ခဲ့ရတယ္။ ဒါနဲ႔ တစ္ခ်ိန္တည္းမွာလိုလိုပဲ ေတြ႕ရတဲ့ ဂယက္ကေတာ့ AIDS ေရာဂါကုိ တားခ်င္တယ္ဆိုတဲ့ သေဘာနဲ႔ ဥပေဒ၊ စည္းကမ္းတားျမစ္ခ်က္ ခ်ဳပ္ခ်ယ္မႈေတြ ေပၚလာတဲ့ အေၾကာင္းပဲ။ အေျခအျမစ္မရွိတဲ့ အေၾကာင္းေတြေပၚမွာ မူတည္ၿပီး လူလူခ်င္း ခြဲျခားမႈ၊ ဖယ္ၾကဥ္မႈ၊ ေနာက္ဆံုး ကိုယ္ထိလက္ေရာက္ ရန္မႈတဲ့ အထိ ျဖစ္လာၾကတယ္။
ဒါတြင္ မကေသးဘူး အထက္က ေဖာ္ျပခဲ့သလို သြားေရး လာေရး၊ အလုပ္ လုပ္ကိုင္ေရး၊ အိမ္ငွားေရး စတဲ့ ေန႔စဥ္ေနမႈ ထိုင္မႈ ကိစၥေတြမွာေတာင္ တဘက္ေစာင္းနင္းက်တဲ့ မူဝါဒေတြ က်င့္သံုးတာကုိ ေတြ႕လာရတယ္။ တစ္ေနရာမွာဆိုရင္ AIDS ဗိုင္းရပ္စ္ မရွိေပးမယ့္ “ေဂး” ဆိုတာနဲ႔ အလုပ္ျဖဳတ္ပစ္တယ္။ ရဲတို႔ မီးသတ္သမားတို႔က AIDS လူနာကုိ မကိုင္တြယ္ခ်င္တာ၊ အလုပ္မေလွ်ာက္ခင္ AIDS ပိုး ရွိမရွိ စစ္ရမယ္လို႔ ေျပာတာ ရွိခဲ့တယ္။ ဘရာဇီးမွာဆိုရင္ ေဆးရံုတစ္ခုက AIDS လူနာဆို မကုဘူးလို႔ ျငင္းဆန္လို႔ လူနာေတြ ေသၾကရတယ္တဲ့။
ဒီလိုပဲ အျခား ျပည္ေတြမွာလည္း ျဖစ္ခဲ့ေသးတယ္။တစ္ခ်ဳိ႕ေနရာေတြ
ေဆးလုပ္သားတခ်ိဳ႕က အေၾကာက္ လြန္ၿပီး၊ ေဆးလုပ္သားတို႔ ထားသင့္ထားအပ္တဲ့ တာဝန္ေတြကုိ ေမ့ေလ်ာ့လုိက္ၾကေပမယ့္ ေဆးပညာေလကက ေဆးဝန္ထမ္း အဖြဲ႕အစည္းေတြကေတာ့ ဒီလုိ မျပဳမူသင့္ဘူးဆိုတာ သိနားလည္ၿပီး လမ္းညႊန္မႈ ေၾကညာစာတမ္းေတြ ထုတ္ခဲ့တယ္။ AIDS ပုိးေတြ႕လို႔ ျဖစ္ေစ၊ AIDS ေရာဂါ ျဖစ္ေနလုိ႔ ျဖစ္ေစ ဒါကို အေၾကာင္းျပၿပီး လူနာကို မကုဘဲ မေနထိုက္။ အကယ္၍ ကုဖို႔ ျငင္းဆိုမယ္ဆိုရင္ ျငင္းဆိုသူေတြဟာ ဆရာဝန္ေတြ ထားအပ္တဲ့ ကတိသစၥာ ထံုးတမ္းကုိ က်ဴးလြန္လို႔ အျပစ္ရွိတယ္လို႔ ယူဆရမယ္လုိ႔ ေဆးလုပ္သား အသင္းအဖြဲ႕ႀကီးေတြျဖစ္တဲ့ ၿဗိတိသွ် ေဆးပညာအသင္း (British Medical Association) အေမရိကန္ ေဆးပညာအသင္း (American Mdedical Association) နဲ႔ ၿဗိတိသွ်ေတာ္ဝင္ သူနာျပဳေကာလိပ္ (British Royal College of Nursing) တို႔က ေၾကညာစာတမ္း ထုတ္ခဲ့တယ္။
ဒါေပမယ့္လည္း အခ်ိဳ႕ေဆးလုပ္သားနဲ႔ က်န္းမာေရး လုပ္သားေတြက AIDS ကို ေၾကာက္ၾကၿပီး ဒီလူနာေတါနဲ႔ ဆက္ဆံရမွာကို မလိုလား ျဖစ္ေနၾကေသးတယ္။ AIDS လူနာေတြကို ဆရာဝန္ေတြတင္ မကေသးဘူး မိသားစုေတြ ေဆးမ်ဳိးေတါကလည္း ပယ္ၾကတာပဲ။ အေရွ႕အိႏိၵယကြ်န္းစု (East Indies) တစ္ခုမွာဆိုရင္ အိမ္က မေစာင့္ေရွာက္ခ်င္ေတာ့တဲ့ AIDS လူနာေတြကို ကမၻာေက်ာ္ ကာသိုလစ္ မယ္သီလရင္ႀကီး မားသားထရီဇာ (Mother Teresa) ႀကီးမွဴးတဲ့ ဂိုဏ္းကေထာင္ထားတဲ့ ခိုးကိုးရာမဲ့လူေတြ ၾကည့္ေပးေနတဲ့ ရံုအဝမွာ လာလာၿပီး ခ်သြားထားခဲ့တာ ေတြ႕ရွိတယ္။ ၁၉၉၀ ခု အလယ္ပိုင္းေလာက္တုန္းကလည္း အိႏိၵယ ဂိုးအားၿမိဳ႕ရွိ AIDS လူနာတစ္ေယာက္ဟာ ဘယ္သူ ဘယ္ေဆြးမ်ိဳးကမွ လက္မခံေတာ့လို႔ ၿမိဳ႕ထဲက လမင္းေပၚ ေရာက္သြားတယ္လို႔ အိႏိၵယ သတင္းစာထဲမွာ ပါလာတယ္။
AIDS ျပႆနာ က်ယ္ဝန္းလာၿပီဆိုေတာ့ ကမၻာရွိ အျပည္ျပည္တို႕ရဲ႕ ႏုိင္ငံရွိ အစိုးရအာဏာပိုင္ေတြနဲ႔ျပည္သူလူ
ဒီေတာ့ ဒီအစပ်ိဳးတတ္တဲ့ အုပ္စုေတြကုိ ၾကပ္မတ္ထိန္းထားဖို႔အတြက္ သူတို႔ကို ခ်ဳပ္ခ်ယ္ထားမယ့္ ဥပေဒ စသည္တို႔ ထုတ္ၿပီး ေရာဂါကုိ တန္႔ေစမယ္။ က်န္တဲ့ လူေတြကိုလည္း ဒီအုပ္စုေတြနဲ႔ ဒီလူေတြနဲ႔ မဆက္ဆံႏုိင္ေအာင္ လုပ္ထားမယ္။ ဒါေၾကာင့္ “ေဂး”၊ ျပင္ပႏိုင္ငံသား စသည့္ျဖင့္ စိုးရိမ္ဖြယ္ရာ အုပ္စုလို႔ သတ္မွတ္တဲ့ အုပ္စုေတြကုိ ပစ္မွတ္အျဖစ္ ထားၿပီး အေရးယူၾကတယ္။
အျခား အျမင္တခုကေတာ့ AIDS မွာ “စိုးရိမ္ဖြယ္” အုပ္စုနဲ႔ က်န္တဲ့လူေတြလို႔ သတ္မွတ္ၿပီး ၂ အုပ္စုလို႔ အျပတ္ခြဲလို႔ မရေတာ့ပါဘူး။ တခ်ိဳ႕အုပ္စုမွာ အစျဖစ္ခဲ့ေသာ ကပ္ေရာဂါတို႔ သေဘာအရ ေနာက္မွာေတာ့ ဒီေရာဂါကေတာ့ လူသားတစ္ရပ္လံုးကုိ ထိတဲ့ေရာဂါ ျပႆနာပါ။ အစမွာျဖစ္တဲ့ အုပ္စုဆိုတာက ဒီေရာဂါရဲ႕ တစ္စိတ္တစ္ေဒသ တပိုင္းတစပါ။ ဒီေရာဂါရဲ႕ ေနာက္ဆံုး ပတ္မွတ္ကေတာ့ လူသားအားလံုးပါပဲ။ ဒီလိုဆုိေတာ့ ရန္သူအစစ္ဟာ ဒီ စျဖစ္တဲ့အုပ္စု မဟုတ္ပါဘူး။ ရန္သူ အစစ္ဟာ ဗိုင္းရပ္စ္ပိုးပါ။ ဒါေၾကာင့္ လူတိုင္းလူတိုင္းရဲ႕ တာဝန္ကေတာ့ က်န္ရွိတဲ့ လူသားအားလံုးကို ဒီရန္သူ ဗိုင္းရပ္စ္ရဲ႕ ေဘးက ကာကြယ္ဖို႔ပဲ။ AIDS ေရာဂါ ရွိသူက တစ္ဘက္ က်န္တဲ့ လူေတြက တစ္ဘက္ ဆိုၿပီး ၂ ျခမ္းခြဲေနစရာ မလိုဘူး။ ဒီလို လုပ္ရင္ေတာ့ ဗိုင္းရပ္စ္က လူသားေတါကို အႏိုင္ယူမွာ ျဖစ္တယ္။ အစမွာေတာ့ ဒီလို စဥ္းစားတဲ့ ႏုိင္ငံေတြက ေျပပေလာက္ေအာင္ မရွိခဲ့ဘူး။
အခုအေျခအေနမွာေတာ့ တိုင္းျပည္အခ်ိဳ႕ေတြမွာ AIDS နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး တရားဝင္ ထုတ္ျပန္ထားတဲ့ ကန္႔သတ္မႈ ဥပေဒေတြ ရွိပါတယ္။ ဥပမာေတြ ျပရရင္ ၾသစေၾတးလ်၊ ဂြာတီမာလာ၊ အစၥေရး၊ ေတာင္ကိုရီးယားမွာ ျပည့္တန္ဆာေတြဟာ AIDS ပိုး ရွိ၊ မရွိ မစစ္မေနရလို႔ ျပဌာန္း ထားတယ္။ ၾသစေၾတးလ်မွာဆိုရင္ ၆ ပတ္တစ္ခါ စစ္ၾကည့္တယ္။ ရွိတာေတြ႕ရင္ လိုင္စင္သိမ္းပစ္တယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီလိုလိုင္စင္ သိမ္းသူေတြက အစုိးရဆီက ပင္စင္ေလွ်ာက္လို႔ ရတယ္။ ဂ်ာမဏီမွာ ေသးစစ္လုိ႔ ပိုးရွိေၾကာင္းေတြ႕သူကုိ ခြဲထားလို႔ ရတယ္ဆိုတဲ့ ဥပေဒ ရွိတယ္။
အီရတ္မွာ ႏုိင္ငံျခားက ျပန္လာသူ အားလံုးကို စစ္တယ္လို႔ ဆိုတယ္။ ေတာင္အာဖရိကကေတာ့ ႏိုင္ငံျခားသားေတြထဲမွာ လိုအပ္မယ္ထင္တဲ့ လူေတြကုိ စစ္မယ္တဲ့။ ေတြ႕ရင္ ျပည္ႏွင္ဒဏ္ ေပးႏိုင္တယ္။ ဆီးရီးယား ကေတာ့ ႏိုင္ငံျခားက ျပန္လာတဲ့ ေက်ာင္သားအားလံုးကို စစ္တယ္။ ဒီလိုပဲ ႏုိင္ငံအမ်ဳိးမ်ဳိးမွာ အမ်ိဳးမ်ဳိးရွိ ၾကတယ္။ “ခြဲထားတယ္” ဆိုတာ quarantine (ကြာရန္တိုင္း) လို႔ ေခၚတယ္။ ဒီစကားကို ၾကားဖူးၾကမွာေပါ့။ လူေတြတြင္ မကဘူး သစ္ပင္ တိရစာၦန္ေတြကိုလည္း လုပ္ေလ့ လုပ္ထ ရွိတယ္။
ေရာဂါကို ျပည္ထဲ မဝင္လာေအာင္ဆိုတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ပါ။ လူေတြမွာ ဒီကြာရန္တိုင္း လုပ္ရတဲ့ အေၾကာင္းကေတာ့ အထူးကူးစက္ျမန္ ေရာဂါေတြဟာ သိပ္ၿပီး လြယ္လြယ္ကူးႏုိင္တယ္။ လူနာက ေခ်ာင္းဆိုး နွာေခ်လိုက္ရင္ လူနာကို ထိမိရင္၊ သူသံုးေနတဲ့ ပစၥည္း အဝတ္အစားေတြကို ကိုင္မိရင္ ကူးစက္ႏုိင္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီလိုေရာဂါရွင္ေတြကုိ ျပင္ပေလာကနဲ႔ မဆက္သြယ္ဘဲ ခြဲထားရမယ္ဆိုတဲ့ ဥပေဒေတြ သတ္သတ္ ထုတ္ၾကတယ္။ ဒီလိုခြဲထားရမယ့္ အခ်ိန္ကာလအပိုင္းအျခား ဘယ္ေလာက္ရွိရမယ္ ဆိုတာကေတာ့ ေရာဂါ မကူးစက္ႏိုင္တဲ့ အခ်ိန္အထိ ျဖစ္တယ္။ ဒါကုိ ကြာရန္တိုင္းလို႔ ေခၚတာ။
AIDS ေရာဂါဟာ အထူးကူးစက္ျမန္ ေရာဂါလို႔ မသတ္မွတ္ႏိုင္ပါဘူး။ လူနာကို ထိရံု သူ႕ပစၥည္းကိုင္ရံုနဲ႔လည္း မကူးစက္ႏုိင္ဘူး။ လူလူခ်င္း ဆက္သြယ္ေရးမွာ ဆိုရင္လည္း လိင္စပ္ယွက္ျခင္း ေၾကာင့္သာလွ်င္ AIDS ကူးစက္ႏိုင္တာ။ ဒါေပမယ့္ အထက္က တင္ျပခဲ့တဲ့ အတိုင္း ကြာရန္တိုင္းကို က်င့္သံုးေနတဲ့ တိုင္းျပည္ေတြ ရွိေနေသးပါတယ္။ က်ဴးဘူးမွာဆိုရင္ ဗိုင္ရပ္စ္စစ္လို႔ ပိုးေတြ႕ေနသူတိုင္းကို “ကြာရန္တိုင္း” လုပ္ထားတယ္လို႔ ဆိုတယ္။ အိႏိၵယျပည္ “တာမဲ(လ)နာဒူး” (Tamil Nadu) ျပည္နယ္မွာ ျပည့္တန္ဆာတစ္စုကုိ အက်ယ္ခ်ဳပ္ ခ်ဳပ္ထားခဲ့တယ္။
သူတို႔ရဲ႕ ျဖစ္အင္ကုိ မရႈသာတဲ့ လူမႈအခြင့္အေရး အုပ္စုတစ္စုကေန ျပည္နယ္အစိုးရကို ဖြဲ႕စည္းပံုဥပေဒအရ ဒီလုိလုပ္ႏုိင္ခြင့္ မရွိဘူးဆိုၿပီး ရံုးတင္ တရားစြဲတယ္။ တရားရံုးက ျပည္နယ္အစိုးရဟာ ဒီအမ်ိဳးသမီးေတြကို ခြဲထားတာဟာ တရားမဝင္ဘူလုိ႔ အဆံုးအျဖတ္ ေပးလုိက္မွ သူတို႔ လြတ္သြားတယ္။ သမိုင္းက ကြာရန္တိုင္း အေတြ႕အႀကံဳ တစ္ခုကေတာ့ ပထမ ကမၻာစစ္ႀကီးတုန္းက အေမရိကန္မွာ ဆစ္ဖလစ္ မပြားဖို႔အတြက္ ရည္သန္ၿပီး ဒီေရာဂါပြားသူ ဒီေရာဂါကိုယ္စလွယ္ေတြ ျဖစ္တဲ့ ျပည့္တန္ဆာ အမ်ိဳးသမီးေတြကုိ ကြာရန္တိုင္း လုပ္ခဲ့တယ္။
ေပါင္း ၂၀၀၀၀ ေက်ာ္ကုိ စခန္းေတြဖြဲ႕ၿပီး ခြဲထားခဲ့တယ္။ ေနာက္ေတြ႕ရတာကေတာ့ ဒီလို လုပ္တဲ့အတြက္ ေရာဂါပြားႏႈန္းမွာေတာ့ မထူးျခားပါဘူးတဲ့။ ဒီလို ဥပေဒေတြနဲ႔ အတင္းအၾကပ္လုပ္ေပမယ့္ လုပ္တိုင္းလည္း မေအာင္ျမင္ပါဘူးဆိုတာ သက္ေသထူစရာ သမိုင္းတစ္ေလွ်ာက္မွာ အမ်ားႀကီး ရွိခဲ့ပါတယ္။ ျပင္သစ္ျပည္ ဆစ္ဖလစ္ေရာဂါ စေပၚတဲ့ အခ်ိန္မွာ ျပင္သစ္ပါလီမန္ကေန ၁၄၉၇ ခုႏွစ္မွာ ထုတ္လိုက္တဲ့ ဥပေဒကေတာ့ ဆစ္ဖလစ္ ရွိသူအားလံုးဟာ ျပင္ပကမၻာနဲ႔ ဆက္ဆံမႈ အလံုးစံုကို ျဖတ္ေတာက္ပစ္ရမယ္၊ ဒီဥပေဒကို ခ်ဳိးေဖာက္ရင္ ေသဒဏ္လို႔ ဆိုတယ္။
ဒီသူေတြကုိ စိန္႔ဂ်ာမိန္ဆိုတဲ့ ေနရာမွာ ခြဲထားတာ မၾကာခင္ ျပည့္လွ်ံသြားလို႔ ထားစရာမရွိေတာ့ဘူး။ ေနာက္ ဥပေဒတစ္ခုက ဒီေရာဂါရွိၿပီး သိရက္နဲ႔ ထိန္ခ်န္ ဖံုးကြယ္ထားသူေတြကို ပဲရစ္ၿမိဳ႕ရွိ “စိန္ၚ” ျမစ္ထဲမွာ ေရနစ္ၿပီး ေသေစမယ္တဲ့။ ဒီေလာက္ ၾကပ္တည္းလွတဲ့ ဥပေဒကေတာ့ ဘယ္အေကာင္အထည္ေဖာ္လို႔ ရမွာလဲ။ စာရြက္ေပၚက ဥပေဒအျဖစ္ပဲ တည္ရွိေနခဲ့တယ္။ ဥပေဒဆိုတာဟာ လူတစ္ဦး တစ္ေယာက္ရဲ႕ အခြင့္အေရးကို အလြန္တရာ ဆံုးရႈံးေစတဲ့ မတရားမႈမ်ဳိး မျဖစ္ထိုက္ပါဘူး။
ဒါျပင္လည္း ဘယ္ဥပေဒျဖစ္ျဖစ္ ဘာပညတ္ပဲ ျဖစ္ျဖစ္ လိုက္နာဖို႔ လြယ္ေလေလ ပီျပင္စြာ လိုက္နာေလပဲ။ လိုက္နာဖို႔ ခက္ေလေလ ခ်ိဳးေဖာက္သူ ဦးေရမ်ားေလ ျဖစ္မွာပဲ။ ဒါကေတာ့ ဆန္႔က်င္လို႔ မရတဲ့ သဘာဝပါ။ ဥပေဒတစ္ခု ထုတ္ရင္ ဘယ္လို ဒီဥပေဒကို လုိက္နာေအာင္ လုပ္ရမလဲ ဆိုတာကုိလည္း ထည့္စဥ္းစားရမွာပါ။ ဥပေဒထုတ္လုိက္ရတဲ့ ပထမဆံုး ဦးတည္ခ်က္ ရည္မွန္းခ်က္ကို ေမ့မပစ္ထုိက္ဘူး။ ဥပေဒနည္း ျဖစ္ျဖစ္ အျခားနည္းျဖစ္ျဖစ္ ဘယ္နည္းကိုပဲ က်င့္သံုးပါေစ ထိေရာက္ဖို႔က အဓိက အက်ဆံုးပါ။
ဒီလို ဥပေဒေတြထုတ္ရံုနဲ႔ ၿပီးေရာတဲ့လား၊ ထိေရာက္မွာလား၊ လိုက္နာႏိုင္မွာလား၊ လိုက္ေကာက္ လုိက္နာၾကပါ့မလား။ ဒီေလာက္ လူ႕အနာဂတ္ တစ္ခုလံုးကို ထိခိုက္မယ့္ ကပ္ႀကီးနဲ႔ ႀကံဳေနတဲ့အခါမွာ ကာကြယ္မႈ အလုပ္လုပ္ျဖစ္ဖို႔က နံပါတ္တစ္ အေရးႀကီးဆံုးပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ဥပေဒေတြ လုပ္ရင္လည္း ေသေသခ်ာခ်ာ စဥ္းစားၿပီး ျပႆနာကုိ အရင္းအျမစ္က်က် ေျဖရွင္းတဲ့ ဥပေဒမ်ဳိးသာ ျဖစ္ထုိက္တယ္။ အျမင္က်ယ္ရမယ္။ ေရရွည္ကို ၾကည့္ထိုက္တယ္။
ေရာဂါရွိေနသူေတြအေပၚ ေရာဂါမရွိတဲ့သူ
(မရွိေသးတဲ့သူ) ေတြက ဘယ္လို တံု႔ျပန္ခဲ့တယ္ ဆိုတာေတာ့ သိၾကရၿပီ။ ေရာဂါရွင္ေတြ
အေပၚမွာေတာ့ AIDS ေရာဂါရဲ႕ ဂယက္က ဘယ္လိုရွိသလဲ။ ဒီမွာ စဥ္းစားၿပီး နားလည္ထားဖို႔
လိုတာကေတာ့ ဘယ္သူမဆို အင္မတန္မွ ႀကီးက်ယ္တဲ့ ဆံုးရႈံးမႈႀကီး တစ္ခုနဲ႔ ျဖဳန္းခနဲ
ရင္ဆိုင္ရတဲ့ အခါမွာ သူရဲ႕ စိတ္ဓာတ္ေတြဟာ ဘယ္လို ထိခိုက္ၿပီး ပံုမွန္အေနနဲ႔ ဘယ္လုိ
တံု႔ျပန္မႈမ်ိဳးေတြ လုပ္တတ္သလဲ ဆိုတာ စိတၱေဗဒ အေျခခံရႈ႕ေထာင့္ကေန ေလ့လာၿပီး
သိထားထိုက္တယ္ ဆိုတာပဲ ျဖစ္တယ္။
ဒီလို အရင္ခံက်တဲ့
စိတ္ဓာတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ အျမင္ေပၚမူတည္တဲ့ အေတြးအေခၚမ်ိဳးမရွိရင္ ဒီလူေတြရဲ႕ အျပဳအမူ
လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြကုိ သေဘာေပါက္ နားလည္မွာ မဟုတ္ဘူး။ သေဘာမေပါက္ရင္ လက္ေတြ႕မွာ
တကယ္အစြမ္းထက္တဲ့ ထိေရာက္မႈ အေျဖကုိ ရွာရမွာ မဟုတ္ဘူး။ ဒီရန္ကုိ ျဖိဳရာမွာ
အေျဖေကာင္း အေျဖမွန္ရဖို႔က အေရးႀကီးတာ မဟုတ္လား။ ဒါဟာ လူမႈျပႆနာ တစ္ခုျဖစ္တယ္။
လူမႈျပႆနာဆိုတာက နက္ရိႈင္းတဲ့ ျပႆနာမ်ိဳးပါ။ လြယ္လြယ္ အေပၚယံ ေၾကာၾကည့္ၿပီး
ဆံုးျဖတ္ခ်က္ေပးလုိ႔ ရတာမ်ိဳး မဟုတ္ပါဘူး။
"AIDS ျဖစ္ေနၿပီတဲ့" လို႔
သိလုိက္တာနဲ႔ ဘဝနဲ႔ အသက္ပါ ဆံုးရႈံးရေတာမယ့္ အေရးအခင္းႀကီးနဲ႔
ပက္ပင္းေတြ႕ၾကရေတာ့တာပဲ။ ဘယ္ေလာက္ပူေဆြး ဒုကၡေရာက္ၿပီး ေၾကာက္လိုက္မလဲ။
စိတ္ဝင္စားၿပီး ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ ကုန္ခမ္း ရၿပီမို႔ ရပ္တည္ရာမရ ျဖစ္လိုက္မလဲ။ ဒီေတာ့
သူရဲ႕အတြင္းစိတ္ဓာတ္က ပထမဆံုး တံု႔ျပန္လိုက္တာက ဒါကို ငါလက္မခံႏိုင္ဘူး၊
လက္မခံဘူး။ ဘယ္လက္ခံ ခ်င္ပါ့မလဲ၊ သူရဲ႕ ဆံုးရႈံးမႈႀကီးကိုလည္း ၾကည့္ပါအံုး။
ငါ့ကုိုမွ ဘာလုိ႔ လာျဖစ္ရတာလဲ၊ တစ္ျခားသူေတြေတာ့ ဘာလို႔မျဖစ္သလဲ၊ ဒါမတရားဘူး။
ေလာကႀကီးဟာ မတရားဘူး ဆိုၿပီး ေသာက စိတ္ကေန ေဒါသစိတ္၊ မခံခ်င္စိတ္၊ အာဃာတေတြအထိ
ျဖစ္သြားတယ္။
ငါအျပစ္နဲ႔ ငါပဲ၊ ခံရမွာေပါ့၊
က်န္တဲ့သူေတြက ဒဏ္ခတ္မယ္ဆိုလည္း ခံထိုက္ပါတယ္။ သူတို႔အဆိုး မဟုတ္ပါဘူး။ ငါ့အဆိုးပါ
ဆိုၿပီး ညင္သာႏူးညံ့တဲ့ စိတ္ေတြနဲ႔ တရားနဲ႔ ေျဖတာမ်ိဳးဟာ တကယ္လက္ေတြ႔ေလာကမွာ
မရွိသေလာက္ ရွားလွပါတယ္။ ဝတၳဳ၊ ရုပ္ရွင္ဇာတ္လမ္း စသည္တို႔ထဲက စိတ္ကူးမႈက ဖန္တီးထားတဲ့
ဇာတ္ေကာင္ေတြမွာသာ ရွိခ်င္ရွိမွာ။ ဒါေၾကာင့္မို႔ တင္းစာေတြထဲမွာ ပါလာၾကတာ ရွိတယ္
မဟုတ္လား။
အဂၤလန္မွာ လူတစ္ေယာက္ဟာ သူ႔မွာ AIDS
ရွိေနမွန္း သိရက္နဲ႔ မ်ိဳးသမီး ၁၀ေယာက္ေက်ာ္နဲ႔ စပ္ယွက္ၿပီး AIDS ေရာဂါကို
ေပးခဲ့တယ္။ အဲဒီထဲမွာ ၁၀ ေယာက္ဟာ ဆက္ေက်ာ္သက္ အရြယ္ငယ္ငယ္ကေလးေတြပဲ ရွိေသးတယ္။
အေၾကာင္းသိရက္သားနဲ႔ ဘာလုိ႔ ဒီိလိုလုပ္တာလဲလု႔ိ ေမးေတာ က်ဳပ္ကိုလည္း AIDS ေရာဂါကို
တစ္ပါးသူတစ္ေယာက္က ေပးလိုက္တာပဲ မဟုတ္လားလို႔ ေျပာတယ္။ ကလဲ့စားေခ်ခ်င္တဲ့
သေဘာေပါ့။ သူ႕ကုိ သြားၿပီး အျပစ္တင္ေဝဖန္ စိတ္ဆိုးေနလို႔လည္း အလကားပဲ။
ကုိယ့္စိတ္ ထိခိုက္ရံုမွအပ
ဘာမွအရာမေရာက္ဘူး၊ ကိုယ္က ဘယ္လိုထင္ထင္၊ ကုိယ္က အမွန္တရားဘက္က ရပ္တည္ေနတယ္လို႔
ယူဆေပမယ့္ အျခားသူေတြကလည္း သူ႕အယူသူ႕ခံစားခ်က္နဲ႔ ရွိၾကဦးမွာပဲ။ မွားတာ မွန္တာမွ
အပ ဒီလိုျဖစ္္ေနတဲ့ လူ႕သဘာဝကုိေတာ့ လက္ခံရလိမ့္မယ္။ ဘယ္သူက ဘယ္လိုထင္ထင္ သူ႕ဖာသာသူ
သူလုပ္ခ်င္တာေတြ ဆက္ၿပီးလုပ္မယ့္သူေတြ ဒီကမၻာမွာ ရွိၾကတယ္ဆိုတာ အၾကိမ္ႀကိမ္
ေတြ႕ခဲ့ၿပီးသား မဟုတ္လား။
ဆိုၾကပါစို႔ AIDS ေရာဂါလူနာေတြဟာ
သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ တို႔တေတြဟာ ဘဝဆံုးၿပီးသားပါ။ တစ္ပါးသူတို႔တေတြကလည္း
ဖယ္ၾကဥ္ထားၾကတယ္။ အပယ္ခံဘဝမွာေတာ့ သူတို႔က ဖိႏွိပ္ရင္ ဖိႏွိပ္ပါေစ။ တို႔ကလည္း
လုပ္ခ်င္တာ လုပ္မွာပဲလုိ႔ ယူဆရင္ ဘယ္လုိ ရွိမလဲ။ အေျခအေန ပိုဆိုးႏိုင္တာေပါ့။ AIDS
ေရာဂါသည္ ဦးေရ မ်ားလာေတာ့ ဒီလိုကတ္ဖဲ့လုပ္တဲ့လူေတြ မ်ားလာခဲ့ရင္ ထိန္းသိမ္လုိ႔
မခက္ေပဘူးလား။ အျပစ္ေပး ဒဏ္ေပးလုိ႔ ဆိုခ်င္ဆိုမယ္ အားလံုးစံုေစ့ေအာင္
ဖမ္းမိပါ့မလား။
ဒဏ္ေပးတာလဲ မေၾကာက္ဘူး၊ တို႔ဟာ
အဝအစြန္ဆံုး ေရာက္ေနၿပီပဲလို႔ သူတို႔ကလည္း ထင္ၾကမွာေပါ့။ ရလဒ္ကေတာ့
ေရာဂါပြားႏိုင္မယ့္ အလားအလာပဲ။ စဥ္းစားစရာပါ။ ဒါလည္း ျဖစ္တတ္တဲ့ ကိစၥ။ အရင္က
အနာႀကီးေရာဂါသည္ေတြကုိ ပံုစံျပလုိ႔ ရပါတယ္။ သူတို႔လည္း ဒီလိုပဲ ခံယူၿပီး
ျပင္ပေလာကကို စိတ္ဆိုးစိတ္နာၿပီး သူတို႔ကို ဖယ္ၾကဥ္သူေတြကုိ ကလဲ့စားေခ်
ရန္မႈလိုတဲ့ စိတ္ေတြ ရွိခဲ့ၾကတယ္။ ဒီလိုစိတ္မ်ိဳးဟာ အထက္ဆ္ိုခဲ့သလိုပဲ တရားသလား
သဘာဝက်သလားလုိ႔ေတာ့ မေမးေနနဲ႔ ျဖစ္တာဟာ ျဖစ္တာပဲ။
အနားႀကီးေရာဂါသည္ေတြဟာ ဒုစရိုက္ေတြ
လုပ္ၾကတယ္။ အရက္ခ်က္ေရာင္းစား စသည္ေပါ့။ သူတို႔ကိုလည္း အုပ္စုအျဖစ္ ခြဲထားေတာ့
သူတို႔အုပ္စုထဲေရာက္သြားတဲ့ အနာႀကီးေရာဂါသည္ မဟုတ္သူေတြကို ရန္ရွာတယ္။
ရုိက္ေမာင္း၊ ပုတ္ေမာင္းေတာင္ လုပ္တာမ်ိဳးေတြ ရွိတယ္။ AIDS မွာလည္း
ဒီလုိျဖစ္မလာဘူးလို႔ မေျပာႏိုင္ဘူး။ အခုေတာင္ အေနာက္ႏိုင္ငံမွာ ေရာဂါရွင္ ေဂး
အုပ္စုတခ်ိဳ႕မွာ ဒီလိုပဲ အၾကမ္းဖက္ခ်င္တဲ့ လူေတြ ရွိလာၾကၿပီ။ တစ္ခုေတာ့ရွိတယ္
သူတို႔က ရိုးရိုးတန္းတန္း ဆႏၵျပရင္လည္း ရဲစသည့္ စည္းကမ္းထိန္းသိမ္းမႈ အရာရွိေတြက
သူတို႔အေပၚ လူလူခ်င္း ခြဲျခားမႈ အျပဳအမူ အသံုးအႏႈန္းေတြ ရွိခဲ့တယ္။
ဥပမာဆိုရင္ တစ္ခါက ဒီဆႏၵျပသူေတြကုိ
လူစုခြဲရာမွာ ပုလိပ္ေတြက ဒီေဂးေတြ AIDS ေရာဂါရွိသူေတြ ဆိုၿပီး
လက္အိတ္ႀကီးေတြစြပ္ၿပီး ကိုင္ၾကတယ္။ PWA (Persons with AIDS) (AIDS ရွိသူမ်ား)
ဆိုတဲ့ အုပ္စုေတြကလည္း AIDS ေရာဂါနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အစည္းအေဝးေတြ လုပ္ၿပီဆိုရင္
ဆႏၵျပၾကတယ္။ AIDS သုေတသနလုပ္ဖို႔အတြက္္ ဘ႑ေငြမ်ားမ်ား ထုတ္ေပးဖို႔၊ သူတို႔ လူမႈအခြင့္အေရး
မဆံုးေစဖို႔ စတဲ့ ေတာင္းဆိုမႈေတြ ေတာင္းၾကတယ္။ အေမရိကန္မွာဆိုရင္ သူတို႔ဦးေရ
မ်ားလာတာနဲ႔ အမွ် စည္းရံုးေရးေတြလုပ္ၿပီး ႏုိင္ငံေရး ဆြဲေဆာင္မႈ အာဏာကို
စသံုးလာၾကတယ္။
ေဒါက္တာ ေဒၚျမင့္ျမင့္ခင္ ေရးသားေသာ “လူတိုင္းအတြက္ ထုိးတဲ့ ေခါင္းေလာင္း” စာအုပ္မွ
ျပန္လည္ေရးသား ေဖာ္ျပထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
No comments:
Post a Comment