Thursday, November 23, 2017

အစမ္းသပ္ခံ ႏိုင္ငံေရးလား


အရင္အစိုးရ လက္ထက္မွာ သမၼတ႐ံုး ၀န္ၾကီးဌာန ေျခာက္ခု ထားတယ္။ မေကာင္းဘူး။ သမၼတၾသဇာ ထြားေအာင္ လုပ္တဲ့ သေဘာပါပဲ။ တကယ္ လုပ္သြားတာက ဦးစိုးသိန္း၊ ဦးတင္ႏိုင္သိန္းနဲ႔ ဦးေအာင္မင္းတို႔ သံုးဦးပဲ ရွိမယ္ ထင္ပါတယ္။ အခု အစိုးရက အရင္အစိုးရနဲ႔ ဘာကြာသလဲ။ ဆန္းစစ္ ၾကည့္ပါမယ္။

(၁)

၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒအရ အစိုးရ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ ပံုစံဟာ သမၼတစနစ္ကို အေျချပဳပါတယ္။ ၀န္ၾကီးခ်ဳပ္ စနစ္မဟုတ္ဘူး။ ဒါဟာ သတိထားရမွာ ျဖစ္သလို အစိုးရ အင္စတီက်ဴးရွင္းကို တိုးတက္ ေကာင္းမြန္ေအာင္ လုပ္တဲ့အခါ သမၼတစနစ္ရဲ႕ အခန္းက႑ကို အေလးထား ေဖာ္ထုတ္ရမယ့္ အခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။

(၂)

ဒီကေန႔ လႊတ္ေတာ္မွာ ၀န္ၾကီးဌာန ႏွစ္ခု ထပ္တိုးတာနဲ႔ ပတ္သက္ျပီး သမၼတက သ၀ဏ္လႊာ ပို႔ပါတယ္။ ပံုမွန္ လုပ္ထံုးလုပ္နည္း အရဆိုရင္ ထပ္တိုးမယ့္ ၀န္ၾကီးဌာနကို အမည္ စာရင္းတင္၊ ဒါကို လႊတ္ေတာ္က သေဘာတူျပီးမွ အဲဒီမွာ ခန္႔ထားမယ့္ ၀န္ၾကီးအမည္စာရင္းကို ေနာက္တဆင့္ တင္သြင္းရမွာ ျဖစ္တယ္။ ဒီေန႔မွာ ျမင္ရတာက (တဆင့္ျပီးမွ တဆင့္ လုပ္ျခင္းထက္) တျပိဳင္နက္တည္း ၀န္ၾကီးဌာန အမည္ကိုေရာ၊ ၀န္ၾကီး အမည္ေတြကိုပါ လႊတ္ေတာ္ တြဲတင္ျပီး ဆံုးျဖတ္ဖို႔ အဆိုျပဳပါတယ္။ ဒီလို တျပိဳင္နက္တည္း လုပ္ရတဲ့ အေၾကာင္းကို ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ နာယကက ေျပာေပတဲ့ ဘာေၾကာင့္ပဲ ျဖစ္ျဖစ္ အဲဒီလို အလ်င္စလို မလုပ္သင့္ဘူးလို႔ ျမင္တယ္။ တဖက္မွာလည္း ဒီလို တျပိဳင္နက္ လုပ္တာကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ ဆံုးျဖတ္ျပီးသား ျဖစ္တယ္၊ ျပင္ဖို႔ မသင့္ဘူးလို႔ ၾကိဳတင္ သတ္မွတ္ေပးရာ ေရာက္ပါတယ္။ (အခုတင္တဲ့ ထပ္တိုးအဆိုကို ဘယ္ေလာက္ ခိုင္လံု အေၾကာင္းျပခ်က္ေတြနဲ႔ ေဆြးေႏြး ေဆြးေႏြး၊ အာဏာရပါတီက မဲခြဲၿပီး အတည္ျပဳမွာပါပဲ။ ကန္႔ကြက္သူ အဖ်က္သမားလို႔ တံဆိပ္ခပ္ ခံရပါမယ္။ ဒါေပတဲ့ ေျပာသင့္တာေတာ့ ေျပာၾကရပါလိမ့္မယ္)

ထပ္တိုး ၀န္ၾကီးဌာန ႏွစ္ခုကို ၾကည့္ျပန္ေတာ့ ေလွၾကီးေပၚ ေလွငယ္ ထပ္တင္တဲ့ သေဘာပဲ ျဖစ္ေနပါတယ္။ အေသးစိတ္ ျပန္ စိစစ္ရင္ အင္စတီက်ဴးရွင္း တခုကို ခိုင္မာေအာင္ လုပ္ရမယ့္ အစား ဗြက္ေပါက္ေအာင္ လုပ္လိုက္သလိုပဲလို႔ ခံစားမိတယ္။

(၃)

အင္စတီက်ဴးရွင္း တခုဆိုတာ အိမ္အမိုး တခုလိုပဲ အမိုးျပားငယ္ တခုနဲ႔တခု ထပ္ေန၊ ေစ့ေနမွ မိုးလံုၿပီး ေရစီးေကာင္းမွာ ျဖစ္တယ္။ တခုေပၚ တခုထပ္ျပီး စလံုးစခု ျဖစ္ေနျပီဆို မိုးလံုမွာမဟုတ္သလို ေရစီးေကာင္းမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ မိုးလံုၿပီး ေရစီးေကာင္းမွ ေရခံခ်ိန္မွာ အက်ိဳးရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

အခု ထပ္တိုးမယ့္ ဖြဲ႕စည္းပံုအရ တခုနဲ႔တခု ထပ္ေန၊ ေစ့ေနတာ မဟုတ္ပဲ ရွိျပီးသား တခုအေပၚ ေနာက္တခု ထပ္တင္တဲ့ (ပိုးေပါက္ေနတဲ့ ဓနိလက္အေပၚ ေနာက္ ဓနိ ထပ္တင္ျပီး ဖာေထးေသာ) ပစ္စားထိုးစနစ္ပဲ ျဖစ္တာ ေတြ႕ရပါတယ္။ ဓနိအမိုးနဲ႔ ေနဖူးသူေတြက ဒါကို ေကာင္းေကာင္း သိတယ္။ ပစ္စားထိုး စနစ္ဟာ တမိုးေတာ့ ခံႏိုင္ေပတဲ့ ေနာက္ႏွစ္ေတြမွာ မိုးယိုတဲ့ ဒဏ္ကို ပိုခံၾကရတယ္။

ေနာက္ခုက ျဖစ္ေနတဲ့ ျပႆနာ ေခါင္မွာလား၊ ပိုးစားေနတဲ့ ဓနိေတြမွာလား ဆိုတာ အတၱေတြ ဖယ္ခြာျပီး ၾကည့္ရမွာပါ။ ေခါင္မလံုဘဲ ပိုးစားေနတာေတြကို ပစ္စားထိုး႐ံုနဲ႔ မိုးလံုမွာ မဟုတ္ပါဘူး။

(၄)

အစိုးရအဖြဲ႕ရဲ႕ ထပ္တိုးဖြဲ႕စည္းပံုအရ ရွိထားျပီး ၀န္ၾကီးဌာနေတြနဲ႔ ထပ္တိုး ၀န္ၾကီးဌာနေတြရဲ႕ တာ၀န္ယူမႈ၊ တာ၀န္ခံမႈ အပိုင္း ႐ႈပ္ေထြးသြားတာ ေတြ႕ႏိုင္ပါတယ္။

ႏိုင္ငံေတာ္၏ အတိုင္ပင္ခံ ပုဂၢိဳလ္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ အေနနဲ႔ ႏိုင္ငံေတာ္ အတိုင္ပင္ခံ ပုဂၢိဳလ္ ရာထူး အျပင္ ႏိုင္ငံျခားေရး ၀န္ၾကီး ရာထူး၊ သမၼတ႐ံုး၀န္ၾကီး ရာထူးေတြ ယူထားသလို တခုခ်င္းစီ ေအာက္မွာလည္း ၀န္ၾကီးဌာနေတြ ရွိထားျပီး ျဖစ္ပါတယ္။

ႏိုင္ငံေတာ္၏ အတိုင္ပင္ခံ ပုဂၢိဳလ္ ေအာက္မွာ အတိုင္ပင္ခံ႐ံုး ၀န္ၾကီးဌာန ရွိပါတယ္။ ဒါက တခ်က္ပါ။

ေနာက္တခ်က္က သမၼတ ေအာက္မွာ သမၼတ႐ံုး ၀န္ၾကီးဌာန ရွိပါတယ္။ သမၼတ႐ံုး ၀န္ၾကီးဟာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

အစိုးရ ဖြဲ႕စည္းပံုအရ ၀န္ၾကီးခ်ဳပ္ စနစ္ မဟုတ္တဲ့အတြက္ သမၼတ႐ံုး ၀န္ၾကီးဟာ အစိုးရ အဖြဲ႕႐ံုး ၀န္ၾကီး ျဖစ္ျပီး၊ အဲဒီ ၀န္ၾကီးဌာနဟာလည္း အစိုးရအဖြဲ႕႐ံုး ၀န္ၾကီးဌာနပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အေခၚအေဝၚသာ ကြာၿပီး သေဘာတရား၊ လုပ္ရတဲ့ အလုပ္ အတူတူပါပဲ။

အခု ေနာက္ထပ္ ျပည္ေထာင္စု အစိုးရ အဖြဲ႕႐ံုး ၀န္ၾကီးဌာန ထပ္ဖြဲ႕မွာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ သူ႔ရဲ႕ တာ၀န္ယူမႈ၊ တာ၀န္ခံမႈဟာ ေမးစရာ ျဖစ္သြားပါျပီ။ သမၼတ႐ံုး ၀န္ၾကီးနဲ႔ အစိုးရအဖြဲ႕႐ံုး ၀န္ၾကီးက ရာထူးတူျပီး၊ သူတို႔ ႏွစ္ဦးအၾကား တာ၀န္ခြဲေ၀မႈဟာ မလိုအပ္တဲ့ အပိုအလုပ္တခု ျဖစ္သြားပါတယ္။

အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရး ၀န္ၾကီးဌာန ဆိုတာလည္း ဒီအတိုင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ သူ လုပ္မယ္ဆိုတဲ့ ကိစၥေတြဟာ ႏိုင္ငံျခားေရး ၀န္ၾကီးဌာန လုပ္ရမယ့္ ကိစၥေတြသာ ျဖစ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံျခားေရး ၀န္ၾကီး၊ ႏိုင္ငံျခားေရး ၀န္ၾကီးဌာန ရွိထားျပီပါလ်က္ သူနဲ႔ အလား သ႑ာန္တူတဲ့ ၀န္ၾကီးဌာန ေနာက္တခု ထပ္ဖြဲ႕စရာ လိုမယ္ မထင္ပါ။

(၅)

ေလွၾကီးေပၚ ေလွငယ္တင္ျပီး ေနာက္ထပ္ Layer ေတြ ထပ္ခြဲသလို လုပ္လိုက္တဲ့ စုဖြဲ႕မႈ ပံုစံအရ အတိုင္ပင္ခံ ပုဂၢိဳလ္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ဟာ ရာထူးသံုးခု ယူထားေပမယ့္ လုပ္ငန္း တာ၀န္ေတြ မႏိုင္ေတာ့ဘူး ဆိုတာ ေပၚလြင္ေစပါတယ္။ မႏိုင္ေတာ့ဘူး ဆိုရင္ ႏိုင္နင္းမယ့္သူကို လႊဲေပးတာ၊ တာ၀န္ေပးတာက ပိုျပီး လက္ေတြ႕က်ပါတယ္။

ဒီလို မဟုတ္ဘဲ ရွိထားျပီးသားေတြနဲ႔ အလားသ႑ာန္ တူတဲ့ ၀န္ၾကီးဌာန ထပ္တိုးတာဟာ အစိုးရ အင္စတီက်ဴးရွင္းကို ပိုျပီး႐ႈပ္ေထြး ေစပါတယ္။ ကာ/လံု မွာ တေနရာ ထိုင္ရဖို႔ ႏိုင္ငံျခားေရး ၀န္ၾကီး တာ၀န္ကို ဆက္ကိုင္ ထားတယ္လို႔ ယူဆႏိုင္စရာ ရွိေပတဲ့ က်န္တခုက မလိုအပ္ဘူး ထင္ပါတယ္။

သို႔ေပတဲ့ သမၼတ႐ံုး ၀န္ၾကီးဌာန ရွိထားျပီးပါလ်က္ အစိုးရအဖြဲ႕႐ံုး ၀န္ၾကီးဌာန ထပ္ဖြဲ႕တာက ဘယ္လို ရည္ရြယ္ခ်က္လဲလို႔ စဥ္းစား သင့္ပါတယ္။ လက္ရွိ အေနအထားအရ သမၼတဟာ ေဒၚေအာင္ ဆန္းစုၾကည္ရဲ႕ လူယံု တဦးပါ။ သူ႔အေနနဲ႔ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ မသိဘဲ ဘာ တခုမွ လုပ္မွာ မဟုတ္ဘူးလို႔လည္း ယူဆႏိုင္ပါတယ္။ ျဖစ္သင့္ တာကေတာ့ အစုိးရ အဖြဲ႕႐ံုး ၀န္ၾကီးဌာန ထပ္ခ်ဲ႕တာထက္ သမၼတ႐ံုး၀န္ၾကီး ေနရာ အတြက္ တဦးဦးကို တာ၀န္ လႊဲေျပာင္း ေပးသင့္တယ္လို႔ပဲ ျမင္ပါတယ္။

တဆက္တည္းမွာပဲ အခုပံုစံအရ အစိုးရရဲ႕ လုပ္ကိုင္ပံု နည္းလမ္း အေပၚ ပညာရပ္ပိုင္း ဆိုင္ရာ အရေရာ၊ သာမန္ အျမင္မွာပါ ထိုးႏွက္စရာ ျဖစ္လာႏိုင္ပါတယ္။

ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒအရ ပုဒ္မ ၅၉ (စ) အတားအဆီးေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အတိုင္ပင္ခံ ပုဂၢိဳလ္ ရာထူး လုပ္လိုက္တယ္။ ဒါ ရွိေနလို႔ ဒါ ျဖစ္တယ္လို႔ ေျပာႏိုင္ျပီး အေၾကာင္းျပခ်က္ ခိုင္လံုပါတယ္။

ဒါေပတဲ့ သမၼတ႐ံုး ၀န္ၾကီးဌာန ရွိေနတယ္။ ဘာေၾကာင့္ ျပည္ေထာင္စု အစိုးရ အဖြဲ႕႐ံုး ၀န္ၾကီးဌာန ထပ္ ျဖစ္လာသလဲ။ ႏိုင္ငံျခားေရး ၀န္ၾကီးဌာန ရွိထားတယ္။ ဘာေၾကာင့္ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ေရး ၀န္ၾကီးဌာန ထပ္ ျဖစ္လာသလဲ။

ဒါဟာ အစိုးရအဖြဲ႕ရဲ႕ ေျမာ္ျမင္ လုပ္ကိုင္ပံု၊ ထိေရာက္ ေကာင္းမြန္ျခင္း ရွိ၊ မရွိ ဆိုတဲ့အေပၚ ပိုင္းျဖတ္တဲ့ အကဲျဖတ္ ေမးခြန္း ျဖစ္လာပါလိမ့္မယ္။

(၆)

အေရးၾကီးတာက အတိတ္နဲ႔ အနာဂတ္ရဲ႕ ဆက္စပ္မႈပါပဲ။ Institutional continuity လို႔ ပညာရွင္ေတြက ဆိုၾကမယ္ ထင္ပါတယ္။ အနာဂတ္မွာ ဘယ္လိုပံုစံမ်ိဳးနဲ႔ လက္ဆင့္ကမ္းမလဲ ဆိုတာပါ။

အစိုးရ တဆက္ တက္လာတိုင္း စုဖြဲ႕မႈ ပံုစံတခု ျဖစ္ေနမယ္ ဆိုရင္ အစိုးရ အင္စတီ က်ဴးရွင္းဟာ ေငြကုန္၊ လူပင္ပန္းတာက လြဲျပီး ဘာမွ အက်ိဳးထူးရဖို႔ မျမင္ပါဘူး။ အင္စတီက်ဴးရွင္း အားမေကာင္းရင္ တိုင္းျပည္ တည္ျငိမ္မႈ ဆိုတာလည္း ရဖို႔ ခက္မယ္ ထင္ပါတယ္။ အရင္အစိုးရ အဆက္ဆက္ရဲ႕ ဆိုးေမြ ႏွစ္ငါးဆယ္ကို ဆက္ခံေနရလို႔ အခုလူေတြ ႐ုန္းကန္ ေနရတယ္ ဆိုရင္၊ အခု လူေတြ လုပ္ေနတဲ့ ေကာင္းျခင္း၊ ဆိုးျခင္းေတြဟာလည္း ေနာက္လူေတြအေပၚ သက္ေရာက္မႈ ရွိေနမွာပါ။

ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ေျပာရရင္ အခု လုပ္ထားတဲ့ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အတိုင္ပင္ခံ ပုဂၢိဳလ္ ရာထူးတို႔၊ အတိုင္ပင္ခံ႐ံုး ၀န္ၾကီး ဌာနတို႔၊ အစိုးရအဖြဲ႕႐ံုး ၀န္ၾကီး ဌာနတို႔၊ အျပည္ျပည္ ဆိုင္ရာ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ေရး ၀န္ၾကီး ဌာနေတြ ဆိုတာကို ေနာင္တက္မယ့္ အစိုးရေတြက ဘယ္လို ဆက္ထားမလဲ၊ မလိုဘူး ဆိုျပီး ဖ်က္ၾကမလား၊ ဒါမွမဟုတ္ ဌာနေတြ ျပန္ေပါင္းၾကမလား၊ ဘယ္လို နည္းနဲ႔ ဆက္ခံၾကမလဲ။ ဒီလို အက်ိဳးဆက္ေတြအေပၚ ေရတိုအတြက္ မဟုတ္ဘဲ အေျမာ္အျမင္ ရွိ္ရွိ စဥ္းစားသင့္ပါတယ္။

ျဖစ္ေနတဲ့ အေျခအေနေတြအရ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးဟာ  ပညာေရးလို အစမ္းသပ္ခံ ျဖစ္ေနၿပီလား၊ စိုးရိမ္စရာပါ။ တခ်ိန္က ၀ိဇၨာ၊ သိပၸံ ခြဲလိုက္၊ ေပါင္းလိုက္၊ ၀ိပၸံ ျဖစ္လိုက္၊ ျပန္ေပါင္းလိုက္၊ ခဲြလိုက္၊ စမ္းသပ္မႈေတြ ၾကားမွာ ပညာေရးဟာ ေခါင္း မေထာင္ႏိုင္ေအာင္ ခ်ိနဲ႔ခဲ့ပီး၊ ဓားမ ေနာက္ပိတ္ သံသရာထဲက မ႐ုန္းႏိုင္ပဲ အခုထိ တလည္လည္ ျဖစ္ေနရဆဲပါ။ ႏိုင္ငံေရးကိုလည္း ပညာေရးလို အစမ္းသပ္ခံ မျဖစ္ေစခ်င္ပါဘူး။

အထူးသျဖင့္ သမၼတ စနစ္ကို အေျချပဳထားတဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ ပံုစံ ျဖစ္တာေၾကာင့္ သမၼတ စနစ္ရဲ႕ အခန္းက႑ (role of presidency) အားေကာင္းဖို႔ပဲ အာ႐ံု စိုက္သင့္တယ္ ထင္ပါတယ္။ မလိုလားအပ္တဲ့ စမ္းသပ္မႈေတြက တဆင့္ အက်ိဳးနည္းမွာကိုေတာ့ ဘယ္သူ႔အတြက္မွ မျဖစ္ေစခ်င္ပါဘူး။

ေရးသားသူ - ဆရာေနထြန္းႏိုင္

No comments: