Tuesday, January 7, 2020

“စိတ္ခံစားခ်က္မ်ားကို ကိုင္တြယ္ေျဖရွင္းျခင္း” (Emotional management)


စိတ္ခံစားခ်က္ ဆိုတာမွာ ႏွစ္ပိုင္း ရွိပါတယ္။ တစ္ပိုင္းက ကိုယ့္ရဲ့ စိတ္ခံစားခ်က္၊ ေနာက္တစ္ပိုင္းက သူတစ္ပါးရဲ့ စိတ္ခံစားခ်က္။ အဲ့ဒါေတြကို ထိန္းခ်ဳပ္ဖို့ဆိုတာ အရင္ဆုံး ဘာျဖစ္ေနလဲ သိဖို့ လိုတယ္။ ၿပီးမွ ထိန္းခ်ဳပ္တယ္ဆိုတဲ့ အဆင့္ ျဖစ္လာတာ။ ဒီေတာ့ ၄ မ်ိဳး ထြက္လာတယ္။

ကိုယ့္ခံစားခ်က္ ကိုယ္သိျခင္း (Self-awareness) ၊ ကိုယ့္ခံစားခ်က္ေတြကို ထိန္းခ်ဳပ္နိုင္ျခင္း (Self-control) ၊ ဒီႏွစ္ခုက ကိုယ္နဲ႔ ဆိုင္တဲ့အပိုင္း။ သူတစ္ပါးရဲ့ ခံစားခ်က္ေတြကို သိနားလည္ျခင္း (Social awareness) အရွင္းဆုံး ေျပာရရင္ေတာ့ ကိုယ္ခ်င္းစာစိတ္ (Empathy)။ အဲ့လို သူတစ္ပါးဘက္ကေန ျဖည့္ေတြးၿပီးမွ အဆင္ေျပေအာင္ ေျပာဆိုဆက္ဆံေပးလိုက္တဲ့အတြက္ သူနဲ႔ ကိုယ္နဲ႔ အဆင္ေျပသြားတယ္။ ဒါကိုေတာ့ Relationship management ၊ တစ္နည္းအားျဖင့္ လူမွုဆက္ဆံေရး (Social skill) ေကာင္းတယ္လို့ ဆိုၾကတယ္။ ဒီလိုမ်ိဳး စိတ္ခံစားခ်က္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ သိရွိမွု၊ နားလည္မွု၊ ထိန္းခ်ဳပ္မွု ျမင့္တဲ့သူေတြကိုေတာ့ EQ ျမင့္တယ္လို့ ေခၚၾကတာေပါ့။

ဟိုတစ္ရက္က Emotional management ဆိုတဲ့ ေခါင္းစဥ္နဲ႔ပဲ လုပ္ငန္းတစ္ခုရဲ့ ဝန္ထမ္းေတြကို သင္တန္းသြားေပးျဖစ္ပါတယ္။ မနက္ ၇ နာရီခြဲေလာက္ ေရာက္သြားေတာ့ လြတ္တဲ့ေနရာေလးမွာ ကားရပ္လိုက္ၿပီး သင္တန္းေပးရမယ့္ ေနရာဆီအသြား ေနာက္ကေန ကားတစ္စီး ေရာက္လာတယ္။ ကၽြန္ေတာ့္ကားကို ေနရာေရြ႕ေပးပါတဲ့။ ဒီေနရာမွာ ပစၥည္းခ်မွာမို့တဲ့။ စဥ္းစားၾကည့္ေနာ္။ ကၽြန္ေတာ္က ကားရပ္ၿပီးၿပီ။ သူက ေနာက္မွ ေရာက္လာတာ။ တျခားလြတ္တဲ့ေနရာမွာ ရပ္လိုက္လည္း ရတယ္။ မနက္ေစာေစာ ကားလည္း အဝင္နည္းတာမို့ ဒီအတိုင္း ျမန္ျမန္ေလး ပစၥည္းခ်လိုက္လည္း ရတယ္။ ဒါေပမဲ့ အက်ယ္အက်ယ္ ျဖစ္မွာစိုးလို့ ကၽြန္ေတာ္ပဲ အေလၽွာ့ေပးၿပီး ခပ္လွမ္းလွမ္းက တစ္ေနရာမွာ ရပ္ေပးလိုက္တယ္။

ဒီေနရာမွာ ကၽြန္ေတာ့္ရဲ့ စိတ္ခံစားခ်က္ေတြကို ေျပာျပခ်င္တယ္။ စစခ်င္း ေဒါသထြက္တာေပါ့။ ငါ့ကို သက္သက္လာေၾကာတယ္လို့ ထင္တယ္။ ေနာက္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ ထိန္းလိုက္တယ္။ တကယ္လို့ ကၽြန္ေတာ္သာ မဖယ္ေပးဘဲ အက်ယ္ အက်ယ္ ဆက္ျဖစ္ေနရင္ ကၽြန္ေတာ္ သင္တန္းေပးလို့ ရေတာ့မွာ မဟုတ္ဘူး။ လုပ္ရမယ့္အလုပ္ ပ်က္မယ္။ ၿပီးေတာ့ ေပးရမယ့္သင္တန္းက Emotional management ။ ေျပာမယ့္ဆရာက အျပင္မွာ ေပါက္ကြဲလာတယ္ဆို မျဖစ္ေသးဘူး။ တကယ္လို့ ဒီအတိုင္းပဲ ရပ္ထားခဲ့မယ္ဆိုလည္း ကိုယ္ သင္တန္းေပးေနတုန္း သူမ်ား ငါ့ကားကို ဘာလုပ္ထားမလဲ ေတြးပူေနရမယ္။ ဒီေတာ့ ငါပဲ အေလၽွာ့ေပးလိုက္တာ ေကာင္းတယ္ေပါ့။ အဲ့လိုနဲ႔ပဲ ထိန္းလိုက္တာ။

ေနာက္ သင္တန္းေပးရမယ့္ ေနရာေရာက္လာ။ ေကာ္ဖီေလး ဘာေလး ေသာက္လိုက္ေတာ့ စိတ္က ၿငိမ္သြားတးယ္။ အဲ့ေတာ့မွ ေသခ်ာစဥ္းစားမိတယ္။ ေၾသာ္ ဟုတ္တာပဲေလ။ ငါက ပစၥည္းမွ ပါမလာတာ။ သူကေတာ့ ပစၥည္းခ်ရမွာဆိုေတာ့ အိမ္ေရွ႕တည့္တည့္ ရပ္ခ်င္မွာေပါ့။ ဒီလိုမ်ိဳး သူမ်ားဘက္က ေတြးတတ္တဲ့ အေတြးေလးေတြ ဝင္လာတယ္။ အဲ့ေတာ့ ေနရထိုင္ရတာ အဆင္ေျပလာတယ္။ ပူေလာင္မေနေတာ့ဘူး။ သင္တန္းေပးၿပီးျပန္အထြက္ အဲ့လူနဲ႔ ေတြ႕ေတာ့ သူက ရယ္ျပႏွုတ္ဆက္၊ ေက်းဇူးတင္ေၾကာင္း ေျပာနဲ႔ အဆင္ေျပေျပေလး အဆုံးသတ္ခဲ့ရတယ္။

တကယ္လို့ ကၽြန္ေတာ္သာ စိတ္ခံစားခ်က္ကို မထိန္းနိုင္ခဲ့ဘူးဆို သင္တန္းေပးဖို့လည္း မျဖစ္နိုင္ေတာ့ဘူး။ စိတ္ေတြ ပူေလာင္ေနရမယ္။ အဲ့လူနဲ႔လည္း တစ္ေယာက္တစ္ခြန္း စကားမ်ားမယ္။ အခန႔္မသင့္ရင္ ကိုယ္ထိလက္ေရာက္ေတြပါ ျဖစ္ကုန္မယ္။ အဲ့လို ကိုယ့္ရဲ့ ဘာမဟုတ္တဲ့ ေပါက္ကြဲမွုေလးေတြက ႀကီးမားတဲ့ ဆုံးရွုံးမွုေတြ ျဖစ္ေစနိုင္တယ္ဆိုတာကို သတိထားမိလာေတာ့ ပိုၿပီး ကိုယ့္ခံစားခ်က္ေတြကို ထိန္းနိုင္လာတယ္။ တကယ္ေတာ့ Emotional management ဆိုတာ ဘာကိုမွ မခံစားတတ္ေတာ့ေအာင္ အသည္းႏွလုံးေတြ မာေၾကာကုန္တာကို ေျပာတာ မဟုတ္ဘူး။ ခံစားခ်က္ေတြ ရွိတယ္။ ခံလည္း ခံစားတတ္တယ္။ အဲ့ခံစားခ်က္ေတြကို သိၿပီး ထိန္းခ်ဳပ္နိုင္တာကို EQ ျမင့္တယ္လို့ ေခၚၾကတာ။

စဥ္းစားၾကည့္၊ ဆရာဝန္တစ္ေယာက္ဟာ လူနာအေပၚမွာ သနားတဲ့စိတ္ ရွိရမယ္။ မသနားတတ္လို့၊ မညႇာတာတတ္လို့ ဘယ္ျဖစ္မလဲ။ ခံစားခ်က္ ရွိရမွာေပါ့။ ဒါေပမဲ့ ဒီလူနာကို ကုသၿပီဆိုတဲ့အခါမွာေတာ့ ပေရာ္ဖက္ရွင္နယ္ဆန္ဆန္ တည္တည္ၿငိမ္ၿငိမ္နဲ႔ ကုသေပးရမယ္။ သူတို့မွာ စိတ္ဖိစီးစရာေတြလည္း ရွိမွာေပါ့။ စိတ္ညစ္စရာေတြ၊ အလုပ္ဝန္ပိေနတာေတြလည္း ရွိမယ္။ ဒါေတြကို ထိန္းခ်ဳပ္ၿပီး အေကာင္းဆုံး ဝန္ေဆာင္မွု ေပးရမယ္။ ဒါကို Emotional management လို့ ေျပာခ်င္တာပဲ။

အရင္ကဆို ကၽြန္ေတာ္ ခရီးသြားမယ္ဆို အေမက အဝတ္အိတ္ ျပင္ေပးလိုက္တယ္။ အဲဒီမွာ ေျခအိတ္ပါမလာတာတို့၊ ခါးပတ္ က်န္ခဲ့တာတို့ဆို အိမ္ကို ဖုန္းလွမ္းလွမ္းဆက္ၿပီး ေျပာတတ္တယ္။ အေမက ေသခ်ာမထည့္ေပးလိုက္ဘူး ဘာညာနဲ႔ အျပစ္တင္တာေပါ့။ ေသခ်ာစဥ္းစားၾကည့္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ အဲ့လိုလွမ္းေျပာလိုက္လို့ ခါးပတ္က ေရာက္လာလားဆိုေတာ့ မေရာက္လာဘူး။ အေမပဲ စိတ္ဆင္းရဲသြားတာ။ ဒါျဖင့္ ဘာလို့ အဲ့လိုလွမ္းဆက္တာလဲဆိုေတာ့ ေပါက္ကြဲခ်င္တာေလ။ အဲ့လိုလွမ္းေျပာလိုက္ရ၊ အျပစ္တင္လိုက္ရမွ ေက်နပ္သြားတာ။ တကယ္တမ္း ေတြးၾကည့္ရင္ ဘာအဓိပၸါယ္မွ မရွိဘူး။ ခုေနာက္ပိုင္းေတာ့ အဲ့လိုျဖစ္ရင္ အေမ့ဆီ မဆက္ေတာ့ဘူး။ ကိုယ့္ဟာကိုယ္ပဲ ေျဖရွင္းလိုက္တယ္။ အေမက ဖုန္းလွမ္းဆက္ရင္ေတာင္ ရတယ္ အေမ၊ ဘာမွမျဖစ္ဘူး ဆိုတာမ်ိဳး ေျပာတတ္လာတယ္။ ဒီေတာ့ အေမလည္း စိတ္ခ်မ္းသာတယ္။ ဒါေၾကာင့္ Emotional management ဆိုတာ ကိုယ္တင္ မပူေလာင္ေတာ့တာ မဟုတ္ဘူး၊ ကိုယ့္ပတ္ဝန္းက်င္က လူေတြကိုလည္း စိတ္ခ်မ္းသာေစတယ္။ ေပ်ာ္ေစတယ္။

တကယ္ေတာ့ Emotional management ဆိုတာ Skill (ကၽြမ္းက်င္မွု) တစ္ခု ျဖစ္တယ္။ ေျပာခ်င္တာက ေလ့က်င့္သင္ၾကားလို့ ရတယ္။ ခုနက ကားပါကင္နဲ႔ပဲ နမူနာ ျပန္ေပးရရင္ အရင္ကဆို “မဖယ္ေပးေတာ့ ဘာလုပ္ခ်င္လဲ” ဆိုတာမ်ိဳး ျပန္တုံ႔ျပန္တယ္။ ေနာက္ေတာ့ စကားနဲ႔ ျငင္းခုန္ေသးတယ္။ ေနာက္ပိုင္း မတတ္သာလို့၊ အက်ယ္အက်ယ္ ျဖစ္မွာစိုးလို့ ဖယ္ေတာ့ ေပးလိုက္တယ္။ စိတ္ထဲေတာ့ တႏုံ႔ႏုံ႔နဲ႔။ ငါေတာ့ ခံလိုက္ရတယ္၊ ငါ့ကို ေၾကာသြားတယ္ စသျဖင့္ေပါ့။ ေနာက္ပိုင္းေတာ့ ခုလို ေအးေအးေဆးေဆး တုံ႔ျပန္လာနိုင္တယ္။ ဆိုလိုတာက ဘာသာစကားတစ္ခု သင္သလိုပဲ၊ တျဖည္းျဖည္း တိုးတက္လာတယ္။ အဲ့လိုျဖစ္လာေအာင္ ေလ့က်င့္လို့ရတယ္။

စာဖတ္လိုက္႐ုံနဲ႔ေတာ့ မရပါဘူး။ လက္ေတြ႕ ႀကိဳးစားၾကည့္မွ ရတာပါ။ ငယ္ငယ္က ေက်ာင္းမသြားခ်င္ဘူး ဆိုရင္ ခြင့္တိုင္လိုက္လို့ ရပါတယ္။ အလုပ္ထဲ ေရာက္ေတာ့ မသြားခ်င္လည္း သြားရတာပဲ။ ကိုယ့္ကို ေဝဖန္ေျပာဆို ျပစ္တင္ေနတာေတြကိုလည္း သည္းခံရတာပဲ။ တကယ္ေတာ့ ရင့္က်က္မွုဆိုတာ ႏွစ္ကာလ ဘယ္ေလာက္ျဖတ္သန္းခဲ့ၿပီးၿပီဆိုတဲ့ အသက္နဲ႔ မဆိုင္ဘဲ ကိုယ့္ဘ၀ ျဖတ္သန္းမွုကေန ဘယ္ေလာက္ထိ သင္ခန္းစာယူနိုင္သလဲ ဆိုတာကို တိုင္းတာတာပါ။ ဒါေၾကာင့္လည္း EQ ျမင့္ဖို့ အေကာင္းဆုံး ေလ့က်င့္ကြင္းဟာ ဘ၀ ဆိုတဲ့ ဇာတ္ခုံႀကီးပဲလို့ ေျပာရတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ေဒါက္တာ ၿဖိဳးသီဟ

(၄.၁.၂၀၂၀ Voice Weekly ပါ ေဆာင္းပါးကို အနည္းငယ္ တည္းျဖတ္ထားပါသည္)

No comments: