[Unicode]"အလုပ်အကျွေးပြု ခေါင်းဆောင်မှု"
---------------------------------------------------
ရေးသားသူ - ပိုင်စိုး (Management)
PSM International College
အလုပ်အကျွေးပြုခေါင်းဆောင်မှု ဆိုတဲ့ အတွေးအခေါ်တစ်ရပ်ကို ၁၉၇၀ ခုနှစ်လောက်က Robert Greenleaf ဆိုတဲ့ ပညာရှင်ကအဆိုပြုခဲ့တယ်။ Greenleaf က တော့ Service to followers is the primary responsibility of leaders လို့ပြော ထားပါတယ်။ ဆိုလိုတာက မိမိရဲ့ဦးစီးမှု နောက်မှာ ပါဝင်ဆောင်ရွက်ကြတဲ့ နောက် လိုက်ငယ်သားတွေအပေါ်မှာ အလုပ်အ ကျွေးပြုတာဟာ ခေါင်းဆောင်တွေအ တွက် အဓိကကျတဲ့တာဝန် တစ်ရပ်လို့ ဆို ထားတာပါ။
ဒီနေရာမှာ Service ဆိုတဲ့ အင်္ဂလိပ်စကားလုံးကိုဝန်ဆောင်မှုဆိုပြီး မြန်မာမှုပြုတာလေးလွဲနေကြောင်း စာရေး သူတို့လေးစားရတဲ့ဆရာကြီးပါမောက္ခ ဒေါက်တာအောင်ထွန်းသက်ပြောတာ လေးသတိရမိသွားပါတယ်။
ဆရာကြီးက Service ဆိုတာဟာ ဝန် ဆောင်မှုမဟုတ်ဘူး အလုပ်အကျွေးပြုတာ လို့ပြောပါတယ်။ စာရေးသူတို့ အတော်နှစ် သက်မှတ်သားခဲ့ရတဲ့ စကားလုံးလေးပါပဲ။ ဒါကြောင့်လည်း ခေါင်းစဉ်ကိုအလုပ်အ ကျွေးပြုခေါင်းဆောင်မှုဆိုပြီး ပေးလိုက်တာ ပါ။ အလုပ်အကျွေးပြုတယ်ဆိုတဲ့စကား လုံးဟာ စာရေးသူတို့မြန်မာလူမျိုးတွေယူ ဆခဲ့တဲ့ မိဘ၊ ဆရာ၊ လူကြီးတွေအပေါ် သား၊ သမီး၊ တပည့်၊ ငယ်ရွယ်သူတွေက သာဆောင်ရွက်ပေးဖို့ လိုအပ်တာမဟုတ် ပါဘူး။
ခေါင်းဆောင်တွေအနေနဲ့လည်း နောက်လိုက်ငယ်သားတွေလမ်းမှန်ပေါ် ရောက်အောင် ပြုစုပျိုးထောင်ပေးတာ အခက်အခဲတစ်ခုခုနှင့် ရင်ဆိုင်ကြုံတွေ့ လာရတဲ့အခါ သမာသမတ်ကျကျနှင့် ရှေ့ ကနေမားမားမတ်မတ်ရပ်တည်ပေးတာ၊ ပေးသင့်ပေးထိုက်တဲ့လုပ်ပိုင်ခွင့်နှင့် ဆုံးဖြတ် ချက်ချပိုင်ခွင့်ပေးတာ စတာတွေ ပါဝင်ပါတယ်။ အလုပ်အကျွေးပြုတတ်တဲ့ ခေါင်းဆောင် Servant Leader တစ် ယောက်ဟာ နောက်လိုက်ငယ်သားတွေရဲ့ လိုအပ်ချက်တွေနဲ့ပတ်သက်ပြီး အမြဲအာရုံ စိုက်လေ့ရှိတဲ့နည်းတူ၊ အတွေးအခေါ် ဥာဏ်ပညာတွေပိုမိုတိုးတက်လာအောင် ကူညီ ဆောင်ကျဉ်းခြင်းတွေလုပ်ပေးလေ့ရှိ သလို လက်အောက်ငယ်သားတွေအနေနဲ့ ထမ်းဆောင်ရမည့် လုပ်ငန်းတာဝန်တွေကို သူတို့ ကိုယ်တိုင်လိုလိုချင်ချင်ဖြစ်လာ အောင် ဆောင်ရွက်တတ်ကြပါတယ်။
နောက်လိုက်ငယ်သားတွေအကြောင်းကို နားလည်မှသာ ခေါင်းဆောင်တွေအနေ နှင့် ဘာတွေကို အကောင်းဆုံးအလုပ် အကျွေးပြုနိုင်မလဲဆိုတာကို နားလည်နိုင် မှာဖြစ်ပါတယ်။ ခေါင်းဆောင်တွေအနေ နှင့် နောက်လိုက်ငယ်သားတွေရဲ့အသံကို နားစွင့်နေရမှာဖြစ်သလို သူတို့ရဲ့လိုအပ် ချက်တွေ၊ တန်ဖိုးထားမှုတွေကို လေ့လာ နေရမှာဖြစ်ပါတယ်။
Servant Leader တွေဟာ အ ကြောင်းကိစ္စတွေနဲ့ပတ်သက်ပြီး ဖြေရှင်းရာ မှာလည်း သမာသမတ်ကျဖို့လိုအပ်ပါ တယ်။ လူမှုရေးနဲ့ပတ်သက်တဲ့ မတရားမှု တွေ၊ မမျှတမှုတွေရှိခဲ့ရင် ကန့်ကွက်မှုတွေ၊ လက်မခံမှုတွေချက်ချင်းလုပ်ဖို့လိုအပ်ပါ တယ်။ အဖွဲ့အစည်းထဲမှာရှိတဲ့ မည့်သူ့ကို မဆိုလေးစားမှုတွေ၊ အသိအမှတ်ပြုမှုတွေ နှင့် ဆက်ဆံနေဖို့လည်းလိုပါတယ်။ Greenleaf ကတော့ ဝန်ထမ်းတွေအပေါ်မှာ အဓိပ္ပာယ်ရှိတဲ့ လုပ်ငန်းတာဝန်တွေပေး ခြင်းဟာ လုပ်ငန်းရဲ့ထုတ်ကုန်အရည် အသွေးနှင့် ဖောက်သည်တွေအပေါ်စိတ် ကျေနပ်မှုဖြည့်ဆည်းပေးရေးတို့ရေးကြီး ကြောင်း ပြောထားပါတယ်။ သူအဆိုပြု ထားတဲ့ နောက်ထပ်အဆိုပြုချက်တစ်ခုက တော့ လူမှုရေးတာဝန်သိတတ်မှု Social Responability ကိုလုပ်ငန်းရဲ့အရေးကြီးတဲ့ ရေရှည်ရည်မှန်းချက်တွေထဲကတစ်ခု အဖြစ် အလေးပေးသင့်တယ်ဆိုတာပဲဖြစ် ပါတယ်။
Servant Leader တွေအနေနှင့် လက်အောက်ငယ်သားဝန်ထမ်းတွေ အပေါ်မှာ နေရာတကာချယ်လှယ်စိုးမိုး တာတွေလုပ်မယ့်အစား ထိုက်သင့်တဲ့ လုပ် ပိုင်ခွင့်အာဏာတွေပေးဖို့လိုအပ်ပါတယ်။ ရိုးသားပွင့်လင်းမှုတွေ၊ ရှေ့နောက်ညီတဲ့ အပြုအမူလုပ်ရပ်တွေ၊ တန်ဖိုးထားမှုတွေ နှင့် ဝန်ထမ်း တွေအပေါ်ယုံကြည်မှုတွေ တည်ဆောက်ရပါလိမ့်မယ်။ ဒီလိုသာ Servant Leader တွေရဲ့ဦးစီးမှုနောက်မှာ လုပ်ငန်းတာဝန်တွေကိုထမ်းဆောင်ရတဲ့ လက်အောက်ငယ်သားဝန်ထမ်းတွေ အနေနဲ့လည်း သူတို့ကို သူတို့ Servant Leader ဖြစ်လိုစိတ်တွေဖြစ်လာတယ်လို့ ယူဆတတ်ကြပါတယ်။
ဒီလိုဖြစ်ပေါ်လာတဲ့ စိတ်ဓာတ်ရေး ရာမြင့်မားမှုတွေကြောင့် Servant Leader ဖြစ်ဖို့ အခွင့်အရေးပေးလာတဲ့အခါမျိုးမှာ အဆင်သင့်ဖြစ်နေဖို့ ပြင်ဆင်တတ်ကြပါ တယ်။ အကျိုးကျေးဇူးအနေနှင့် ဝန်ထမ်း တွေဟာစိတ်ရော လူပါတက်တက်ကြွကြွ နှင့် လုပ်ငန်းတာဝန်တွေကို ထမ်းဆောင် ကြတာတွေရရှိနိုင်ပါတယ်။
အလုပ်အကျွေးပြုခေါင်းဆောင်မှု Servant Leadership ရဲ့ အနှစ်သာရဟာ လက်အောက်ငယ်သားတွေအပေါ်မှာ အ ကူအညီပေးခြင်း၊ ယုံကြည်မှုနဲ့ပူးပေါင်း ဆောင်ရွက်မှုဆိုတဲ့ ဆက်ဆံရေးတွေကို အဓိကဖန်တီးပေးနေပါတယ်။ မိမိတို့ဟာ Servant Leader တွေဟုတ် မဟုတ်ကို ဖော်ပြပါအချက်(၇) ချက်နှင့် တိုင်းတာလို့ ရနိုင်ပါတယ်။
Integrity- အကျင့်ဂုဏ်သိက္ခာဖြင့် ပြည့်စုံမှုရှိခြင်း
ဝန်ထမ်းတွေနှင့် ပြောဆိုဆက်ဆံရာ မှာ ချမှတ်ထားတဲ့စံနှုန်းတွေ၊ ကတိတွေ၊ တာဝန်တွေနဲ့ပတ်သက်ပြီး ရှေ့နောက်ညီ ညွတ်မှုရှိရှိရိုးသားပွင့်လင်းတဲ့ နည်းလမ်း တွေသုံးခြင်း၊ ခေါင်းဆောင်အနေနှင့် အ မှားတစ်ခုခုပြုလုပ်ခဲ့ပါကလည်း မှား ကြောင်းဝန်ခံခြင်း၊ လက်ခံခြင်းတွေလုပ်ကြ ပြီး ဝန်ထမ်းတွေအပေါ်မှာ မလိမ်ညာမ လှည့်စားတတ်ခြင်းမျိုးပဲဖြစ်ပါတယ်။
ဗူအမကငျာ ကိုယ်ကျိုးမငဲ့တတ်ခြင်း
မိမိရဲ့လက်အောက်ငယ်သားဝန် ထမ်းတွေအတွက်လိုအပ်လာရင် အကူအ ညီပေးတတ်ခြင်း၊ မိမိရဲ့လိုအင်ဆန္ဒတွေ၊ လိုအပ်ချက်တွေထက် လက်အောက်ငယ် သားတွေရဲ့လိုအပ်ချက်တွေကိုဦးစားပေး တတ်ခြင်း၊ စွန့်လွှတ်အနစ်နာခံခြင်း၊ ပရဟိ တစိတ်ဖြင့်ဆောင်ရွက်ပေးခြင်း၊ လိုအပ် လာရင် လုပ်ငန်းကိစ္စနှင့် မပတ်သက်တဲ့ လုပ်ငန်းဆောင်တာတွေကို ဝန်ထမ်းတွေနဲ့ ပတ်သက်လာရင် ဆောင်ရွက်ပေးတတ် ခြင်းမျိုးဖြစ်ပါတယ်။
Altruism-လူသားချင်းနားလည်စာနာ တတ်မှုရှိခြင်း
အဖွဲ့အစည်းလုပ်ငန်းအတွင်းမှာ ရှိတဲ့ မည်သူ့ကိုမဆိုလေးစားမှုနဲ့ပြောဆိုဆက် ဆံကြပြီး ရာထူးအဆင့်အတန်းတွေ၊ အ ဆောင်အယောင်တွေအပေါ်မှာ အလွန် အကြူးယစ်မူးခြင်းတွေမရှိခြင်း၊ အဖွဲ့အ စည်းနဲ့ပတ်သက်လာလို့ အောင်မြင်မှုတွေ ရခဲ့ရင်လည်း ပါဝင်ပတ်သက်သူအားလုံးရဲ့ ကျိုးစားအားထုတ်မှုကြောင့်ဆိုတာ ပြော တတ်ခြင်းမျိုးဖြစ်ပါတယ်။
Empathy and Healing- မျှဝေခံစား တတ်ခြင်း
ဝန်ထမ်းတွေနဲ့ပတ်သက်ပြီး စိတ်ပိုင်း ဆိုင်ရာ၊ ရုပ်ပိုင်းဆိုင်ရာခံစားချက်တွေအ ပေါ်မှာ မျှဝေခံစားပေးတတ်ခြင်း၊ မတူညီ တာကိုလက်ခံပေးတတ်ခြင်း၊ ပဋိပက္ခတွေ ရှိခဲ့ရင် ဦးဆောင်ဖြေရှင်းပေးသူအဖြစ် ဆောင်ရွက်ပေးတတ်ခြင်း၊ ခွင့်လွှတ်ပေး တတ်ခြင်းမျိုးဖြစ်ပါတယ်။
Personal Growth-တစ်ဦးချင်းရဲ့တိုး တက်မှုကိုလိုလားခြင်း
လက်အောက်ငယ်သားတွေရဲ့ အ ကျိုးစီးပွား၊ တိုးတက်ရာတိုးတက်လမ်းတွေ ကိုဆောင်ရွက်ခွင့်ပေးခြင်း၊ မိမိတတ်သိ ထားသမျှကို ဝန်ထမ်းတွေရဲ့အကျိုးငှာပြန် လည်ဝေငှခြင်း၊ အမှားအယွင်းတွေရှိခဲ့ရင် တောင် နောက်နောင်ဘယ်လိုမဖြစ်အောင် နေရမည်၊ ထိုင်ရမည်စတာတွေကို သင် ပေးခြင်းမျိုးဖြစ်ပါတယ်။
Fairness and Justice- မျှတမှုရှိခြင်း
လက်အောက်ငယ်သားတွေအပေါ် မှာ မျှတတဲ့ဆက်ဆံမှုမျိုးကိုထားလေ့ရှိပြီး လုပ်ငန်းခွင်အတွင်းမှာ မမျှတတဲ့အပြုအ မူ၊ မူဝါဒ၊ အလေ့ကျင့်တွေနဲ့ကြုံတွေ့လာ ပါကကန့်ကွက်ဆန့်ကျင်တတ်လေ့ရှိခြင်း၊ ဝန်ထမ်းတစ်ဦးရဲ့လူ့အခွင့်းအရေးဆိုင်ရာ ချိုးဖောက်မှုတွေကိုလည်း လုပ်တတ်တဲ့ သဘောမရှိခြင်းမျိုးဖြစ်ပါတယ်။
Empowerment အတိုင်းအတာတစ်ခု အတွင်းမှာလုပ်ပိုင်ခွင့်ပေးခြင်း
လက်အောက်ငယ်သားဝန်ထမ်း တွေရဲ့ လုပ်ငန်းတွင်းကိစ္စရေးရာတွေနဲ့ ပတ်သက်လာရင် အထိုက်အလျောက်လုပ် ပိုင်ခွင့်နှင့် ဆုံးဖြတ်ပိုင်ခွင့်တွေပေးထားခြင်း မျိုးခြင်းဖြစ်ပါတယ်။
တကယ်လို့သာ Servant Leader တွေဟာအခြားမန်နေဂျာတွေ၊ ခေါင်း ဆောင်တွေကို သူတို့လို Servant Leader တွေဖြစ်လာအောင် လွှမ်းမိုးသိမ်းသွင်းနိုင် မယ်ဆိုရင် လုပ်ငန်းအတွက်သင့်တော်မယ့် အရည်အချင်းပြည့်မီပြီး စိတ်ရောကိုယ်ပါ တာဝန်ထမ်းဆောင်ကြတဲ့ ဝန်ထမ်းလောင်း လျာတွေကိုဆွဲဆောင်နိုင်မှာဖြစ်သလို လက်ရှိဝန်ထမ်းကောင်းတွေ မိမိတို့လုပ်ငန်း ကိုစွန့်ခွာမသွားအောင်လည်း ဆွဲဆောင် ထိန်းသိမ်းနိုင်မှာဖြစ်ပါတယ်။
ဒါပေမဲ့လည်း အလုပ်အကျွေးပြု ခေါင်းဆောင်မှု Servant Leadership ဟာ အဖွဲ့အစည်းတိုင်းနဲ့တော့ အံဝင်ခွင်ကျဖြစ် နေမှာမဟုတ်ပါဘူး။ အကြောင်းကတော့ Servant Leader တွေဟာ လက်အောက် ငယ်သားတွေရဲ့အရေးကိုပဲ ပထမဦးစား ပေးမှာရှိတတ်ကြလို့ပါပဲ။ အဖွဲ့အစည်းအ နေဖြင့် ဝန်ထမ်းတွေရဲ့အကျိုးကိုဆောင် ရွက်ဖို့ မဖြစ်နိုင်တော့တဲ့အခါမျိုးမှာ Servant Leader တွေအတွက် ခေါင်းရှုပ်ထွေး မှုတွေဖြစ်ပေါ်နိုင်ပါတယ်။ ဥပမာ လုပ်ငန်း စီးပွားရေးကျဆင်းလာတဲ့အခါမျိုးမှာ ဝန် ထမ်းလျှော့ခြင်း၊ လစာမဟုတ်တဲ့ အခြားခံ စားခွင့်တွေကို မပေးတော့ခြင်းမျိုးကြုံတွေ ရတဲ့အခါမျိုးဖြစ်ပါတယ်။ ဒီအချက်တွေ ကြောင့် Servant Leadership ဟာ ဘာ သာရေး၊ ကျန်းမာရေး၊ ပညာရေးနှင့် အစိုးရ အဖွဲ့အစည်းတွေမှာရှိတဲ့ခေါင်း ဆောင်တွေအတွက် ပိုသင့်တော်တဲ့ခေါင်း ဆောင်မှုတစ်ရပ်ဖြစ်ပေမဲ့ စီးပွားရေးလုပ် ငန်းနယ်ပယ်တွေမှာရှိတဲ့ စီမံခန့်ခွဲသူ မန်နေဂျာတွေ၊ ခေါင်းဆောင်တွေအတွက် လည်း အခြေအနေအချိန်အခါအပေါ် မူတည်ပြီး အသုံးပြုသင့်တဲ့ခေါင်းဆောင်မှု ပညာတစ်ခုပဲဖြစ်ပါတယ်။
လေးစားစွာဖြင့်
ပိုင်စိုး (Management)
PSM International College
Ref:
Leadership in Organization by Gary Yuki.
[Zawgyi]"အလုပ္အေကြၽးျပဳ ေခါင္းေဆာင္မႈ"
---------------------------------------------------
ေရးသားသူ - ပိုင္စိုး (Management)
PSM International College
အလုပ္အေကြၽးျပဳေခါင္းေဆာင္မႈ ဆိုတဲ့ အေတြးအေခၚတစ္ရပ္ကို ၁၉၇၀ ခုႏွစ္ေလာက္က Robert Greenleaf ဆိုတဲ့ ပညာရွင္ကအဆိုျပဳခဲ့တယ္။ Greenleaf က ေတာ့ Service to followers is the primary responsibility of leaders လို႔ေျပာ ထားပါတယ္။ ဆိုလိုတာက မိမိရဲ့ဦးစီးမႈ ေနာက္မွာ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ၾကတဲ့ ေနာက္ လိုက္ငယ္သားေတြအေပၚမွာ အလုပ္အ ေကြၽးျပဳတာဟာ ေခါင္းေဆာင္ေတြအ တြက္ အဓိကက်တဲ့တာဝန္ တစ္ရပ္လို႔ ဆို ထားတာပါ။
ဒီေနရာမွာ Service ဆိုတဲ့ အဂၤလိပ္စကားလံုးကိုဝန္ေဆာင္မႈဆိုၿပီး ျမန္မာမႈျပဳတာေလးလြဲေနေၾကာင္း စာေရး သူတို႔ေလးစားရတဲ့ဆရာႀကီးပါေမာကၡ ေဒါက္တာေအာင္ထြန္းသက္ေျပာတာ ေလးသတိရမိသြားပါတယ္။
ဆရာႀကီးက Service ဆိုတာဟာ ဝန္ ေဆာင္မႈမဟုတ္ဘူး အလုပ္အေကြၽးျပဳတာ လို႔ေျပာပါတယ္။ စာေရးသူတို႔ အေတာ္ႏွစ္ သက္မွတ္သားခဲ့ရတဲ့ စကားလံုးေလးပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္လည္း ေခါင္းစဉ္ကိုအလုပ္အ ေကြၽးျပဳေခါင္းေဆာင္မႈဆိုၿပီး ေပးလိုက္တာ ပါ။ အလုပ္အေကြၽးျပဳတယ္ဆိုတဲ့စကား လံုးဟာ စာေရးသူတို႔ျမန္မာလူမ်ိဳးေတြယူ ဆခဲ့တဲ့ မိဘ၊ ဆရာ၊ လူႀကီးေတြအေပၚ သား၊ သမီး၊ တပၫ့္၊ ငယ္ရြယ္သူေတြက သာေဆာင္ရြက္ေပးဖို႔ လိုအပ္တာမဟုတ္ ပါဘူး။
ေခါင္းေဆာင္ေတြအေနနဲ႔လည္း ေနာက္လိုက္ငယ္သားေတြလမ္းမွန္ေပၚ ေရာက္ေအာင္ ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ေပးတာ အခက္အခဲတစ္ခုခုႏွင့္ ရင္ဆိုင္ႀကံဳေတြ့ လာရတဲ့အခါ သမာသမတ္က်က်ႏွင့္ ေရ႔ွ ကေနမားမားမတ္မတ္ရပ္တည္ေပးတာ၊ ေပးသင့္ေပးထိုက္တဲ့လုပ္ပိုင္ခြင့္ႏွင့္ ဆံုးျဖတ္ ခ်က္ခ်ပိုင္ခြင့္ေပးတာ စတာေတြ ပါဝင္ပါတယ္။ အလုပ္အေကြၽးျပဳတတ္တဲ့ ေခါင္းေဆာင္ Servant Leader တစ္ ေယာက္ဟာ ေနာက္လိုက္ငယ္သားေတြရဲ့ လိုအပ္ခ်က္ေတြနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး အၿမဲအာရံု စိုက္ေလ့ရိွတဲ့နည္းတူ၊ အေတြးအေခၚ ဥာဏ္ပညာေတြပိုမိုတိုးတက္လာေအာင္ ကူညီ ေဆာင္က်ဉ္းျခင္းေတြလုပ္ေပးေလ့ရိွ သလို လက္ေအာက္ငယ္သားေတြအေနနဲ႔ ထမ္းေဆာင္ရမၫ့္ လုပ္ငန္းတာဝန္ေတြကို သူတို႔ ကိုယ္တိုင္လိုလိုခ်င္ခ်င္ျဖစ္လာ ေအာင္ ေဆာင္ရြက္တတ္ၾကပါတယ္။
ေနာက္လိုက္ငယ္သားေတြအေၾကာင္းကို နားလည္မွသာ ေခါင္းေဆာင္ေတြအေန ႏွင့္ ဘာေတြကို အေကာင္းဆံုးအလုပ္ အေကြၽးျပဳႏိုင္မလဲဆိုတာကို နားလည္ႏိုင္ မွာျဖစ္ပါတယ္။ ေခါင္းေဆာင္ေတြအေန ႏွင့္ ေနာက္လိုက္ငယ္သားေတြရဲ့အသံကို နားစြင့္ေနရမွာျဖစ္သလို သူတို႔ရဲ့လိုအပ္ ခ်က္ေတြ၊ တန္ဖိုးထားမႈေတြကို ေလ့လာ ေနရမွာျဖစ္ပါတယ္။
Servant Leader ေတြဟာ အ ေၾကာင္းကိစၥေတြနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေျဖရွင္းရာ မွာလည္း သမာသမတ္က်ဖို႔လိုအပ္ပါ တယ္။ လူမႈေရးနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ မတရားမႈ ေတြ၊ မမ်ွတမႈေတြရိွခဲ့ရင္ ကန႔္ကြက္မႈေတြ၊ လက္မခံမႈေတြခ်က္ခ်င္းလုပ္ဖို႔လိုအပ္ပါ တယ္။ အဖြဲ႔အစည္းထဲမွာရိွတဲ့ မၫ့္သူ႔ကို မဆိုေလးစားမႈေတြ၊ အသိအမွတ္ျပဳမႈေတြ ႏွင့္ ဆက္ဆံေနဖို႔လည္းလိုပါတယ္။ Greenleaf ကေတာ့ ဝန္ထမ္းေတြအေပၚမွာ အဓိပၸာယ္ရိွတဲ့ လုပ္ငန္းတာဝန္ေတြေပး ျခင္းဟာ လုပ္ငန္းရဲ့ထုတ္ကုန္အရည္ အေသြးႏွင့္ ေဖာက္သည္ေတြအေပၚစိတ္ ေက်နပ္မႈျဖၫ့္ဆည္းေပးေရးတို႔ေရးႀကီး ေၾကာင္း ေျပာထားပါတယ္။ သူအဆိုျပဳ ထားတဲ့ ေနာက္ထပ္အဆိုျပဳခ်က္တစ္ခုက ေတာ့ လူမႈေရးတာဝန္သိတတ္မႈ Social Responability ကိုလုပ္ငန္းရဲ့အေရးႀကီးတဲ့ ေရရွည္ရည္မွန္းခ်က္ေတြထဲကတစ္ခု အျဖစ္ အေလးေပးသင့္တယ္ဆိုတာပဲျဖစ္ ပါတယ္။
Servant Leader ေတြအေနႏွင့္ လက္ေအာက္ငယ္သားဝန္ထမ္းေတြ အေပၚမွာ ေနရာတကာခ်ယ္လွယ္စိုးမိုး တာေတြလုပ္မယ့္အစား ထိုက္သင့္တဲ့ လုပ္ ပိုင္ခြင့္အာဏာေတြေပးဖို႔လိုအပ္ပါတယ္။ ရိုးသားပြင့္လင္းမႈေတြ၊ ေရ႔ွေနာက္ညီတဲ့ အျပဳအမူလုပ္ရပ္ေတြ၊ တန္ဖိုးထားမႈေတြ ႏွင့္ ဝန္ထမ္း ေတြအေပၚယံုၾကည္မႈေတြ တည္ေဆာက္ရပါလိမ့္မယ္။ ဒီလိုသာ Servant Leader ေတြရဲ့ဦးစီးမႈေနာက္မွာ လုပ္ငန္းတာဝန္ေတြကိုထမ္းေဆာင္ရတဲ့ လက္ေအာက္ငယ္သားဝန္ထမ္းေတြ အေနနဲ႔လည္း သူတို႔ကို သူတို႔ Servant Leader ျဖစ္လိုစိတ္ေတျြဖစ္လာတယ္လို႔ ယူဆတတ္ၾကပါတယ္။
ဒီလိုျဖစ္ေပၚလာတဲ့ စိတ္ဓာတ္ေရး ရာျမင့္မားမႈေတြေၾကာင့္ Servant Leader ျဖစ္ဖို႔ အခြင့္အေရးေပးလာတဲ့အခါမ်ိဳးမွာ အဆင္သင့္ျဖစ္ေနဖို႔ ျပင္ဆင္တတ္ၾကပါ တယ္။ အက်ိဳးေက်းဇူးအေနႏွင့္ ဝန္ထမ္း ေတြဟာစိတ္ေရာ လူပါတက္တက္ႂကြၾကြ ႏွင့္ လုပ္ငန္းတာဝန္ေတြကို ထမ္းေဆာင္ ၾကတာေတြရရိွႏိုင္ပါတယ္။
အလုပ္အေကြၽးျပဳေခါင္းေဆာင္မႈ Servant Leadership ရဲ့ အႏွစ္သာရဟာ လက္ေအာက္ငယ္သားေတြအေပၚမွာ အ ကူအညီေပးျခင္း၊ ယံုၾကည္မႈနဲ႔ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္မႈဆိုတဲ့ ဆက္ဆံေရးေတြကို အဓိကဖန္တီးေပးေနပါတယ္။ မိမိတို႔ဟာ Servant Leader ေတြဟုတ္ မဟုတ္ကို ေဖာ္ျပပါအခ်က္(၇) ခ်က္ႏွင့္ တိုင္းတာလို႔ ရႏိုင္ပါတယ္။
Integrity- အက်င့္ဂုဏ္သိကၡာျဖင့္ ျပၫ့္စံုမႈရိျွခင္း
ဝန္ထမ္းေတြႏွင့္ ေျပာဆိုဆက္ဆံရာ မွာ ခ်မွတ္ထားတဲ့စံႏႈန္းေတြ၊ ကတိေတြ၊ တာဝန္ေတြနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေရ႔ွေနာက္ညီ ၫြတ္မႈရိွရိွရိုးသားပြင့္လင္းတဲ့ နည္းလမ္း ေတြသံုးျခင္း၊ ေခါင္းေဆာင္အေနႏွင့္ အ မွားတစ္ခုခုျပဳလုပ္ခဲ့ပါကလည္း မွား ေၾကာင္းဝန္ခံျခင္း၊ လက္ခံျခင္းေတြလုပ္ၾက ၿပီး ဝန္ထမ္းေတြအေပၚမွာ မလိမ္ညာမ လွၫ့္စားတတ္ျခင္းမ်ိဳးပဲျဖစ္ပါတယ္။
ဗူအမကင်ာ ကိုယ္က်ိဳးမငဲ့တတ္ျခင္း
မိမိရဲ့လက္ေအာက္ငယ္သားဝန္ ထမ္းေတြအတြက္လိုအပ္လာရင္ အကူအ ညီေပးတတ္ျခင္း၊ မိမိရဲ့လိုအင္ဆႏၵေတြ၊ လိုအပ္ခ်က္ေတြထက္ လက္ေအာက္ငယ္ သားေတြရဲ့လိုအပ္ခ်က္ေတြကိုဦးစားေပး တတ္ျခင္း၊ စြန႔္လႊတ္အနစ္နာခံျခင္း၊ ပရဟိ တစိတ္ျဖင့္ေဆာင္ရြက္ေပးျခင္း၊ လိုအပ္ လာရင္ လုပ္ငန္းကိစၥႏွင့္ မပတ္သက္တဲ့ လုပ္ငန္းေဆာင္တာေတြကို ဝန္ထမ္းေတြနဲ႔ ပတ္သက္လာရင္ ေဆာင္ရြက္ေပးတတ္ ျခင္းမ်ိဳးျဖစ္ပါတယ္။
Altruism-လူသားခ်င္းနားလည္စာနာ တတ္မႈရိျွခင္း
အဖြဲ႔အစည္းလုပ္ငန္းအတြင္းမွာ ရိွတဲ့ မည္သူ႔ကိုမဆိုေလးစားမႈနဲ႔ေျပာဆိုဆက္ ဆံၾကၿပီး ရာထူးအဆင့္အတန္းေတြ၊ အ ေဆာင္အေယာင္ေတြအေပၚမွာ အလြန္ အၾကဴးယစ္မူးျခင္းေတြမရိျွခင္း၊ အဖြဲ႔အ စည္းနဲ႔ပတ္သက္လာလို႔ ေအာင္ျမင္မႈေတြ ရခဲ့ရင္လည္း ပါဝင္ပတ္သက္သူအားလံုးရဲ့ က်ိဳးစားအားထုတ္မႈေၾကာင့္ဆိုတာ ေျပာ တတ္ျခင္းမ်ိဳးျဖစ္ပါတယ္။
Empathy and Healing- မ်ွေဝခံစား တတ္ျခင္း
ဝန္ထမ္းေတြနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး စိတ္ပိုင္း ဆိုင္ရာ၊ ရုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာခံစားခ်က္ေတြအ ေပၚမွာ မ်ွေဝခံစားေပးတတ္ျခင္း၊ မတူညီ တာကိုလက္ခံေပးတတ္ျခင္း၊ ပဋိပကၡေတြ ရိွခဲ့ရင္ ဦးေဆာင္ေျဖရွင္းေပးသူအျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ေပးတတ္ျခင္း၊ ခြင့္လႊတ္ေပး တတ္ျခင္းမ်ိဳးျဖစ္ပါတယ္။
Personal Growth-တစ္ဦးခ်င္းရဲ့တိုး တက္မႈကိုလိုလားျခင္း
လက္ေအာက္ငယ္သားေတြရဲ့ အ က်ိဳးစီးပြား၊ တိုးတက္ရာတိုးတက္လမ္းေတြ ကိုေဆာင္ရြက္ခြင့္ေပးျခင္း၊ မိမိတတ္သိ ထားသမ်ွကို ဝန္ထမ္းေတြရဲ့အက်ိဳးငွာျပန္ လည္ေဝငျွခင္း၊ အမွားအယြင္းေတြရိွခဲ့ရင္ ေတာင္ ေနာက္ေနာင္ဘယ္လိုမျဖစ္ေအာင္ ေနရမည္၊ ထိုင္ရမည္စတာေတြကို သင္ ေပးျခင္းမ်ိဳးျဖစ္ပါတယ္။
Fairness and Justice- မ်ွတမႈရိျွခင္း
လက္ေအာက္ငယ္သားေတြအေပၚ မွာ မ်ွတတဲ့ဆက္ဆံမႈမ်ိဳးကိုထားေလ့ရိွၿပီး လုပ္ငန္းခြင္အတြင္းမွာ မမ်ွတတဲ့အျပဳအ မူ၊ မူဝါဒ၊ အေလ့က်င့္ေတြနဲ႔ႀကံဳေတြ့လာ ပါကကန႔္ကြက္ဆန႔္က်င္တတ္ေလ့ရိျွခင္း၊ ဝန္ထမ္းတစ္ဦးရဲ့လူ႔အခြင့္းအေရးဆိုင္ရာ ခ်ိဳးေဖာက္မႈေတြကိုလည္း လုပ္တတ္တဲ့ သေဘာမရိျွခင္းမ်ိဳးျဖစ္ပါတယ္။
Empowerment အတိုင္းအတာတစ္ခု အတြင္းမွာလုပ္ပိုင္ခြင့္ေပးျခင္း
လက္ေအာက္ငယ္သားဝန္ထမ္း ေတြရဲ့ လုပ္ငန္းတြင္းကိစၥေရးရာေတြနဲ႔ ပတ္သက္လာရင္ အထိုက္အေလ်ာက္လုပ္ ပိုင္ခြင့္ႏွင့္ ဆံုးျဖတ္ပိုင္ခြင့္ေတြေပးထားျခင္း မ်ိဳးျခင္းျဖစ္ပါတယ္။
တကယ္လို႔သာ Servant Leader ေတြဟာအျခားမန္ေနဂ်ာေတြ၊ ေခါင္း ေဆာင္ေတြကို သူတို႔လို Servant Leader ေတျြဖစ္လာေအာင္ လႊမ္းမိုးသိမ္းသြင္းႏိုင္ မယ္ဆိုရင္ လုပ္ငန္းအတြက္သင့္ေတာ္မယ့္ အရည္အခ်င္းျပၫ့္မီၿပီး စိတ္ေရာကိုယ္ပါ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ၾကတဲ့ ဝန္ထမ္းေလာင္း လ်ာေတြကိုဆြဲေဆာင္ႏိုင္မွာျဖစ္သလို လက္ရိွဝန္ထမ္းေကာင္းေတြ မိမိတို႔လုပ္ငန္း ကိုစြန႔္ခြာမသြားေအာင္လည္း ဆြဲေဆာင္ ထိန္းသိမ္းႏိုင္မွာျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေပမဲ့လည္း အလုပ္အေကြၽးျပဳ ေခါင္းေဆာင္မႈ Servant Leadership ဟာ အဖြဲ႔အစည္းတိုင္းနဲ႔ေတာ့ အံဝင္ခြင္က်ျဖစ္ ေနမွာမဟုတ္ပါဘူး။ အေၾကာင္းကေတာ့ Servant Leader ေတြဟာ လက္ေအာက္ ငယ္သားေတြရဲ့အေရးကိုပဲ ပထမဦးစား ေပးမွာရိွတတ္ၾကလို႔ပါပဲ။ အဖြဲ႔အစည္းအ ေနျဖင့္ ဝန္ထမ္းေတြရဲ့အက်ိဳးကိုေဆာင္ ရြက္ဖို႔ မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့တဲ့အခါမ်ိဳးမွာ Servant Leader ေတြအတြက္ ေခါင္းရႈပ္ေထြး မႈေတျြဖစ္ေပၚႏိုင္ပါတယ္။ ဥပမာ လုပ္ငန္း စီးပြားေရးက်ဆင္းလာတဲ့အခါမ်ိဳးမွာ ဝန္ ထမ္းေလ်ွာ့ျခင္း၊ လစာမဟုတ္တဲ့ အျခားခံ စားခြင့္ေတြကို မေပးေတာ့ျခင္းမ်ိဳးႀကံဳေတြ ရတဲ့အခါမ်ိဳးျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအခ်က္ေတြ ေၾကာင့္ Servant Leadership ဟာ ဘာ သာေရး၊ က်န္းမာေရး၊ ပညာေရးႏွင့္ အစိုးရ အဖြဲ႔အစည္းေတြမွာရိွတဲ့ေခါင္း ေဆာင္ေတြအတြက္ ပိုသင့္ေတာ္တဲ့ေခါင္း ေဆာင္မႈတစ္ရပ္ျဖစ္ေပမဲ့ စီးပြားေရးလုပ္ ငန္းနယ္ပယ္ေတြမွာရိွတဲ့ စီမံခန႔္ခြဲသူ မန္ေနဂ်ာေတြ၊ ေခါင္းေဆာင္ေတြအတြက္ လည္း အေျခအေနအခ်ိန္အခါအေပၚ မူတည္ၿပီး အသံုးျပဳသင့္တဲ့ေခါင္းေဆာင္မႈ ပညာတစ္ခုပဲျဖစ္ပါတယ္။
ေလးစားစြာျဖင့္
ပိုင္စိုး (Management)
PSM International College
Ref:
Leadership in Organization by Gary Yuki.
No comments:
Post a Comment