Monday, September 17, 2018

လြဲေခ်ာ္ေနတဲ့ အသိေလးမ်ား



+++++++++++++++++++++++

          ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ား ေဆာင္ရြက္ ေလ့ရွိၾကတဲ့ ကုသိုလ္ပြဲတခ်ိဳ႕မွာ လြဲေခ်ာ္ေနတဲ့ အသိကေလးမ်ား ရွိေနတာကို သတိထားမိတယ္။        ဥပမာ -အေနကဇာတင္ရာမွာ ထီး၊ တံခြန္၊ ကုကၠား၊ မေလးပြား၊ ၿဂိဳဟ္ ရြက္ စတာေတြ လိုçမလို။ ေနာက္ အေနကဇာတင္တာ ေန႔လယ္တြင္ မတင္ေကာင္း ဆိုတာမ်ိဳးလိုေပါ့။
အေနကဇာတင္ၾကြရန္ ပင့္သူတိုင္း ေနာက္ဆက္တြဲက ‘ဘာေတြ လုပ္ထားရမွာလဲ ဘုရား’ လို႔ ေမးေလွ်ာက္ေလ့ရွိၾကတယ္။

          ‘ဘာမွမလိုပါဘူး၊ ဗုဒၶဘာသာ ထံုးစံအတိုင္း ႐ုပ္ပြားေတာ္ကို ပန္း၊ ေရခ်မ္း၊ ဆြမ္း၊ ဆီမီး၊သစ္သီး ကပ္ထားရင္ ရပါတယ္’ လို႔ ေျပာလိုက္ရင္ပဲ ‘မဟုတ္ဘူးေလ ဘုရာ့၊ ထီး၊ တံခြန္၊ ကုကၠား၊ မေလးပြား၊ ၿဂိဳဟ္ ရြက္ စတာေတြ ဝယ္ထားဖို႔လိုတယ္ မဟုတ္လား ဘုရား’ တဲ့။ အထြန္႔ တက္ေလ့ ရွိၾကတာကို အၿမဲႀကံဳရ တတ္တယ္။ မလိုပါဘူးေျပာတာကိုပဲ သူတို႔က မယံုၾကဘူး။အိမ္ေရာက္ ရင္ အဲဒါေတြမဝယ္ဖို႔ ေျပာထားေပမဲ့ ဝယ္ထားသူေတြက မ်ားလွ တယ္။

          ရဟန္းေတာ္မ်ားကလည္း ဒီကိစၥ အေလးထားၿပီး မေျပာၾက၊ ရွင္းျပမေပးၾကေတာ့ အဲဒီထီး၊တံခြန္၊ ကုကၠား၊မေလးပြား၊ၿဂိဳဟ္ရြက္ စတာေတြက အေနကဇာတင္ရာမွာ မပါမၿပီး အဓိကေနရာကို ယူလာတာ ကာလၾကာေပါ့။ အဲဒါေတြ မပါရင္ဘဲ အေနကဇာတင္ကိစၥ မျဖစ္ေတာ့သလိုမ်ိဳးေတြ ျဖစ္လာၾကတယ္။

          ၿမိဳ႕ႀကီး ျပႀကီးေတြမွာ ဘုရား ေစာင္းတန္းသြားၿပီး ထီး၊ တံခြန္၊ ကုကၠား၊မေလးပြား၊ ၿဂိဳဟ္ရြက္ စတာေတြကိုဝယ္ရတာ မခက္လွေပမဲ့ ၿမိဳ႕ ငယ္နဲ႔ရြာေတြမွာေတာ့ အဲဒါေတြက ရွိခဲလွသမို႔ အေတာ္ေၾကာင့္က်စိုက္ ၿပီး ၿမိဳ႕သြားသူကို မွာၾကရတယ္။ အလုပ္ပိုတယ္ဆိုတာ အပိုအလုပ္ ေတြကို လုပ္ၾကလို႔ ျဖစ္တယ္။ေၾကကြဲ ဖို႔ေကာင္းတာက အခ်ိဳ႕ ရဟန္းေတာ္မ်ားက အေနကဇာတင္တယ္ဆိုတာ အ႐ုဏ္တက္ လုပ္ရတယ္၊ ထီး၊ တံခြန္၊ကုကၠား၊မေလးပြား၊ ၿဂိဳဟ္ရြက္ ေတြ ဘုရားေဈးမွာရွိတယ္၊ သြားဝယ္ထားၾက၊ ျဖစ္ႏိုင္ရင္ သစ္သီးကိုးမ်ိဳး၊ ပန္းကိုးမ်ိဳး ဘုရားမွာ ပူေဇာ္ထား ၾက၊သာသနာပြဲ ထိုးထားၾက၊ ဆန္ပန္းေပါက္ေပါက္လည္း စီစဥ္ထားၾက လို႔ မိန္႔ေတာ္မူေလ့ရွိၾကတယ္။

          ဒကာ၊ဒကာမေတြက ဘာသာေရးကိစၥ မွန္သမွ် ဘုန္းႀကီးေတြ ေျပာရင္ အမွန္လို႔ တစ္ထစ္ခ် မွတ္ ယူထားတတ္ၾကသူေတြ ဆိုေတာ့ အမွန္ေတြပဲ ထင္ၾကတယ္။လုပ္လာ လိုက္ၾကတာ ဒီကေန႔တိုင္ပဲ ဆိုပါေတာ့။

          အမွန္ကေတာ့ ဘုန္းႀကီးတိုင္းလည္း ပိဋကတ္ကို ကြ်မ္းက်င္တတ္ေျမာက္ျခင္း ရွိၾကတာမဟုတ္လို႔ ဆရာသမားေတြနဲ႔ အတူေနၾက ရင္း ဆရာသမားေတြေျပာခဲ့သလို ကိုယ္ လူႀကီးျဖစ္လာေတာ့လည္း ေျပာ႐ိုးေျပာစဥ္ ေျပာေနၾကရတာ၊ မစိစစ္ျဖစ္ၾကေတာ့ဘူး ဆိုပါေတာ့။

          ဒကာ၊ ဒကာမေတြကလည္း မိဘေတြနဲ႔အတူေနလာ၊ ဒီလိုနဲ႔ အိုး ကြဲအိမ္ကြဲ ျဖစ္လာ ၾကေတာ့ မိဘေတြေဆာင္ရြက္သလိုမ်ိဳး ဘာသာေရးကိစၥေတြမွာ ကိုယ္တိုင္ ဦးစီးေဆာင္ရြက္ ျဖစ္ၾကတယ္။ ဘာမွထူးၿပီးလည္း စဥ္းစားမေနေတာ့ဘူး။ အေမတို႔ လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ သလိုမ်ိဳး လုပ္ပစ္လိုက္ေတာ့တာ။

          အဲဒီေတာ့ စာေရးသူ ေျပာသ လို အေနကဇာ တင္ရာမွာ ဘာမွ မလိုဘူးဆိုတာကို လက္မခံႏိုင္ဘူး၊ မယံုၾကည္ဘူးေပါ့။ သိေနတဲ့ အသိအမွားက အခံရွိေနျခင္း၊ ကိုယ္သာ မဟုတ္ လူတိုင္း ကာလၾကာရွည္၍ သူေရာငါပါ လက္ခံေဆာင္ရြက္ၾက တာျဖစ္လို႔ အမွန္ေတြဟုသာ တစ္ထစ္ခ် မွတ္ယူေနၾကတယ္။

          ဘာသာေရးကိစၥနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး လြဲေခ်ာ္ေနတဲ့ အသိေလးမ်ားကို တည့္မတ္ေပးဖို႔ ဘုရားပြင့္လာတာ ျဖစ္တာမို႔ လြဲမွားေနတဲ့ အသိေလးေတြကို တရားေဟာရင္းနဲ႕ေျပာျဖစ္ ပါတယ္။

          တစ္ခါက အိမ္ေထာင္က်သြား တဲ့ သမီးျဖစ္သူရဲ႕ အိမ္တက္အေနကဇာတင္မွာ သမီးျဖစ္သူက စာေရးသူကို တံခြန္ ကုကၠားစတာေတြ လုပ္ထားရမလားလို႔ ေမးလို႔ ဘာမွ မလိုေၾကာင္းေျပာတာကို အေမျဖစ္သူက ဆရာေတာ္ကလည္း လုပ္ၿပီ၊ ေရွးထံုးေတြ မဖ်က္ ပါနဲ႕တဲ့။ ေရွးထံုးႀကီးတဲ့။

          စာေရးသူက ဒါေတြ မပါလို႔ ဘာမွမျဖစ္ပါဘူးေျပာေတာ့ အေဖ ျဖစ္သူက ဘုရားေဈးက တံခြန္ ကုကၠားေရာင္းသူေတြ မေရာင္းရတာေပါ့ ဘုရားတဲ့။ အမွန္ပါပဲ။

          အေနကဇာတင္တယ္ ဆိုတာကို ဦးစြာ သေဘာေပါက္ရင္ ထီး၊ တံခြန္၊ ကုကၠား၊ မေလးပြား၊ ၿဂိဳဟ္ ရြက္တို႔ လို,မလို ဆိုတာ သူ႕အလိုလို ဘာသာရွင္းပါတယ္။

          ေလးသေခ်ၤနဲ႔ ကမၻာတစ္သိန္းတိုင္ ကာလၾကာရွည္စြာ ပါရမီ ဆယ္ပါး၊ စြန္႔ျခင္းႀကီး ငါးပါး၊ စရိယ သံုးပါးဆိုတဲ့ ပါရမီအလုပ္မ်ားစြာတို႔ ကိုအားထုတ္ခဲ့ရတဲ့ ျမတ္ဗုဒၶေလာင္းလ်ာဟာ မဟာသကၠရာဇ္ ၁၀၃-ခုႏွစ္ ကဆုန္လျပည့္ေန႔ အ႐ုဏ္တက္ ခ်ိန္မွာ ေမွ်ာ္မွန္းခဲ့တဲ့ ဘုရား ျဖစ္ေရး၊ သဗၺညဳတဥာဏ္ေတာ္ရရွိေရး ဆႏၵေတာ္ႀကီးဟာ ေအာင္ျမင္ထေျမာက္ ျပည့္စံု ခဲ့တယ္။

          ဘုရား ျဖစ္ၿပီးစအခ်ိန္၊ ႏွလံုးသားမွာ ဟန္႔တားလို႔မရႏိုင္ေလာက္ေအာင္ အားရေတာ္မူ လြန္းလို႔ ႏႈတ္ေတာ္မွေန စကားေတာ္ေတြ အံထြက္လာၾကတယ္။ အဲဒီစကားေတာ္မ်ားကို ဥဒါန္းစကားလို႔ေခၚဆိုတယ္။ ပီတိအဟုန္ေၾကာင့္ ေပၚထြက္လာတဲ့ စကားေတြေပါ့။

          ဆိုပါေတာ့ - ကိစၥတစ္ခုကို အေလးထား ေဆာင္ရြက္ခဲ့တယ္။ ေအာင္ျမင္ဖို႔လည္း အထူးေမွ်ာ္မွန္း ထားတယ္။ေမွ်ာ္မွန္းထားတဲ့အတိုင္းလည္း ေအာင္ျမင္ ျဖစ္ထြန္းခဲ့ရင္ ေအာ္ဟစ္ ခုန္ေပါက္ကာ ေပ်ာ္ျမဴးသြားသလိုမ်ိဳးနဲ႕ခပ္ဆင္ဆင္တူမယ္ ထင္ပါတယ္။

          ဆီအိုးထဲ ဆီမ်ားသြန္းေလာင္းတဲ့အခါ ဆီေတြက မ်ားၿပီး အိုးက ေသးေနလို႔ အိုးအျပင္ ဆီမ်ား လွ်ံ ထြက္က်လာသလို ကန္ေဘာင္နဲ႕ ျပည့္စံုတဲ့ ေရကန္ႀကီးအတြင္းသို႔ဝင္ လာတဲ့ေရ က မ်ားၿပီး ကန္ေဘာင္ေပၚသို႔ ေရမ်ား လွ်ံတက္ကာ ီး ဆင္းသြားသလိုမ်ိဳးဟု ဥပမာႏွစ္မ်ိဳး နဲ႕ထင္ရွားေအာင္ ရွင္းျပထားတယ္။

ဥဒါန္းစကားေတာ္
၁။       အေနကဇာတိသံသာရံ
          (၂)ဂါထာ။
၂။       ပဋိစၥသမုပၸာဒ္အႏုလံုပဋိလံု
၃။       ယဒါ ဟေဝ ပါတုဘဝႏိၱဓမၼာ
          (၃)ဂါထာတို႔ ျဖစ္ပါတယ္။

          ယေန႔အခါမွာေတာ့ အေနက ဇာတင္ရာမွာ ေဟတုပစၥေယာ စတဲ့ ပ႒ာန္းပစၥယုေဒၵသ ပါဠိနဲ႔ က်က္သေရမဂၤလာ ေကာင္းက်ိဳးခ်မ္းသာတို႔ ျဖာျဖာမိုးမိုး ၿဖိဳးၿဖိဳးေမာက္ ျပည့္စံုေစရန္ ရည္သန္၍ ဇယေႏၱာ ေဗာဓိယာမူေလ စတဲ့ ပုဗၺဏွ သုတ္လာ ဇယမဂၤလာ ေအာင္ဂါထာ တို႔ကိုလည္း ထည့္သြင္းရြတ္ဆိုပူေဇာ္ၾကပါတယ္။ ဗုဒၶျမတ္စြာဟာ ဘုရား ျဖစ္ၿပီးစအခ်ိန္ အနည္းငယ္မွာ ဥဒါန္း စကားေတာ္တို႔ကို က်ဴးရင့္ ေတာ္မူပါတယ္။ စဥ္းစားလိုက္ရင္ သိသာ ပါတယ္။

အဲဒီဥဒါန္းစကား ေတာ္ေတြ က်ဴးရင့္ေတာ္မူစဥ္က ဗုဒၶဘုရားရွင္ရဲ႕ လက္ေတာ္မွာ မည္သည့္အရာမွ် ကိုင္ျခင္းမရွိပါ။ ဒါေၾကာင့္ တံခြန္ ကုကၠား စတာေတြ မပါရင္လည္း ျဖစ္ပါတယ္။ အေနကဇာတင္ဆိုတာ ဘုရားကို ပန္းတင္သလို၊ဆြမ္းေတာ္တင္သလိုမ်ိဳးမဟုတ္။ ဘုရား ျဖစ္စအခ်ိန္မွာ ဗုဒၶဘုရားရွင္ က်ဴးရင့္ေတာ္မူတဲ့ ဥဒါန္းစကားေတာ္မ်ားကို ရဟန္း ေတာ္မ်ားက ရြတ္ဆိုပူေဇာ္ျခင္းျဖစ္ပါ တယ္။ ဘုရားျဖစ္စ အခ်ိန္က အ႐ုဏ္တက္မို႔ အ႐ုဏ္ တက္ခ်ိန္ အေနကဇာတင္ရမယ္လို႔ ထင္ေနတာပါ။ အ႐ုဏ္တက္ၿပီးစမွ မဟုတ္၊ အဆင္ေျပတဲ့ အခ်ိန္ တင္လို႔ရပါ တယ္။ ဗုဒၶႏႈတ္ခပတ္မို႔ အၿမဲ ပူေဇာ္ ေနရင္ေတာင္ အၿမဲကုသိုလ္ရ ေနမွာပါ။

          ဒါ့အျပင္ ေအာင္ဂါထာေတြမို႔ အၿမဲ ရြတ္ဆိုပူေဇာ္ေနရင္ေအာင္ ဓာတ္ေတြ ကိန္းႏိုင္မယ္ ထင္ပါ တယ္။ ဗုဒၶဂုဏ္ေတာ္ေတြျဖစ္လို႔ပါ။

          ယေန႔အခါမွာေတာ့ ဗုဒၶကိုယ္ေတာ္တိုင္ က်ဴးရင့္ေနသည့္အလား သံဃာေတာ္မ်ားက ရြတ္ဖတ္ၿပီး ဘုရားရွင္ကိုယ္စား ႐ုပ္ပြား ဆင္းတုေပၚသို႔ေရာက္ေစရန္ တင္ေပးလိုက္ျခင္းမ်ိဳး ျဖစ္ေနတာမို႔ အေနကဇာ တင္ေပးတယ္လို႔ ဆိုရမလားပဲ။

          ဥဒါန္းစကားေတာ္တို႔ရဲ႕အစ စကားက အေနကဇာတိျဖစ္တယ္။ အေနကဇာတိ ဆိုတဲ့ ပါဠိကို စြဲ၍ ပါဠိသက္ေဝါဟာရ အေနနဲ႔ အေန ကဇာတင္ လို႔ အလြယ္ေခၚဆိုဟန္ တူပါတယ္။

          အေနကဇာတိ အကၡရာငါးလံုးမွာ ေနာက္ဆံုး တိ အကၡရာ၌လံုးႀကီး တင္ကို ‘င္’အသတ္ ေျပာင္းလိုက္ရင္ အေနကဇာတင္ဆိုတဲ့ ေမြးစား စကားျဖစ္လာတာကို ေတြ႕ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

          အဲဒီလို ဗုဒၶပူဇာကို အေနကဇာ တင္လို႔ ေခၚဆိုျခင္းကား အဘယ္အခ်ိန္ကစခဲ့တယ္ ဆိုတာတိတိက်က် မေျပာႏိုင္ဘူး။ ေရွးမေထရ္တို႔ရဲ႕ အစဥ္အလာအတိုင္း ဘာသာေရး ယဥ္ေက်းမႈအရ ဆက္လက္ေဆာင္ရြက္ေနၾကျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ပိဋကတ္ေတာ္မွာ ဒီပါဠိ ေတာ္မ်ားကို ရြတ္ဆိုၿပီး အေနကဇာ တင္ရမယ္ဆိုတဲ့ သတ္မွတ္ခ်က္ မရွိပါ။(စာေရး သူ စာမႏွံ႔လို႔လည္း ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္)

          သံဃာေတာ္မ်ားက မိမိတို႔ေနအိမ္မွာကိုးကြယ္မယ့္ ဆင္းတုေတာ္ျမတ္ကို ထိုပါဠိ ေတာ္မ်ားနဲ႕ ရြတ္ဆိုပူေဇာ္ေပးျခင္းဟာ မိမိတို႔ေနအိမ္၌ ဘုရားပြင့္ေတာ္မူလာျခင္းအသြင္ကို ေဆာင္တယ္လို႔လည္း ဆိုႏိုင္ပါတယ္။

          ဒါေၾကာင့္ ေနအိမ္ရွင္မ်ားက ‘ငါတို႔အိမ္မွာ ဘုရားပြင့္ၿပီ’လို႔သာ မွတ္ထားၾကရပါမယ္။ ၿပီးေတာ့ ငါတို႔မိသားစုေတြက ဘုရားနဲ႔ အတူေနတာလို႔လည္း သေဘာေပါက္ၾကရပါမယ္။ ႐ုပ္ပြားေတာ္ျမတ္ကို ဆန္၊ ပန္း၊ ေပါက္ေပါက္ ေတြနဲ႔ပစ္ေပါက္ျခင္းကဘာေၾကာင့္လဲ ဆိုရင္ ေတာ့ မာရ္နတ္ႀကီးက ဘုရားပြင့္ထြန္းမည့္ အ႐ုဏ္သို႔ မဆိုက္ေရာက္ခင္ တစ္ညအလို ညေန ဆည္းဆာအခ်ိန္မွာ ေဗာဓိပင္ နဲ႕ေရႊပလႅင္ကို လုတယ္။ ဓားမိုး လွံမိုးစတဲ့လက္နက္ေတြနဲ႔ ပစ္ေပါက္တယ္။ ဓား,လက္နက္ စတာေတြက ရွက္စႏိုးၾကလို႔ ျမတ္ဗုဒၶထံေတာ္ အေရာက္မွာ ေတာ့ လက္နက္အသြင္ မဟုတ္ၾကေတာ့ဘဲ ပန္းမ်ားအသြင္ ျဖစ္သြားၾကသတဲ့။ ဒီကေန႔ အေနကဇာတင္ရာမွာ ဆန္၊ ပန္း၊ ေပါက္ေပါက္တို႔ျဖင့္ ရဟန္းေတာ္မ်ားက ပစ္ေပါက္ေနျခင္း ဟာ မာရ္နတ္နဲ႕ သူ႕စစ္တပ္ ထိုတုန္းက  ျပဳမူဟန္ကို ပမာျပဳျခင္းလို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ ဆန္ပန္းေပါက္ေပါက္တို႔ ျဖင့္ ရဟန္းေတာ္မ်ားကပစ္ေပါက္ေနျခင္းဟာ မိမိတို႔ကိုယ္တိုင္ မာရ္နတ္ရဲ႕ ဘက္ေတာ္သားေတြ ျဖစ္ေနသလိုမ်ိဳးပါ။ အပ်က္စိတ္နဲ႔သာ ပစ္ေပါက္မိရင္ ကံႀကီးထိုက္မယ္။ ယေန႔ေခတ္မွာ ပိုက္ဆံေတြနဲ႔ပါ ပစ္ေပါက္ေပးေနၾကရတယ္။

          ေပါက္ေပါက္နဲ႔ ပစ္ေပါက္ျခင္းကေတာ့ ေပါက္ေပါက္ေျမာက္ေျမာက္ ျဖစ္ေစဖို႔ထင္ရဲ႕။ ပိုက္ဆံမ်ားနဲ႔ ေပါက္ၾကတာကေတာ့ ေငြေတြ ဝင္လာမစဲ တသဲသဲ ပ်ံဝဲလာဖို႔ေနမွာပါ။ ေရွးဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားကိုယ္ေတာ္တိုင္ ထံုးစံအတိုင္း ေဆာင္ရြက္ေနၾကေလေတာ့ ေနာင္ သံဃာမ်ားလည္း အစဥ္အလာအတိုင္း ေဆာင္ရြက္ေပးေနၾကရတယ္။ဘုရားနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ ကိစၥမို႔ စိတ္ ထားတတ္ရင္ ကုသိုလ္ရမွာပါ။ အေနကဇာတင္ျခင္းကား ႐ုပ္တုေတာ္ ေစတီေတာ္ မ်ား ထုလုပ္ ကိုးကြယ္ျခင္းက အစျပဳခဲ့တာ။ထုလုပ္တည္ထားၿပီးေနာက္ ဒီအတိုင္း ကိုးကြယ္ျခင္းထက္ ဘုရားျဖစ္စအခ်ိန္က က်ဴးရင့္ေတာ္မူခဲ့တဲ့ ဥဒါန္းစကားေတာ္မ်ားကို ရြတ္ဖတ္ ပူေဇာ္ေပးျခင္းျဖင့္ သိဒိၶတင္သလိုမ်ိဳး ေဆာင္ရြက္တာမ်ားလားဟုပင္ စဥ္းစားမိပါသည္။

          ျမန္မာလူမ်ိဳးတို႔က သိဒိၶတင္ေပးတတ္သူကို အထင္ႀကီးေလးစားၾကတယ္၊ ယံုမွတ္ၾကတယ္။ ဘုရား ကိုးကြယ္တာေတာင္ စီးပြားျဖစ္ဂမုန္းလို သေဘာထား ကိုးကြယ္ေနၾကတာ။ ဘြဲ႕အမည္ေတာ္ စီးတဲ့ ဆင္းတုေတာ္နဲ႔ ပံုသဏၭာန္ ထူးဆန္းတဲ့ ဆင္းတုေတာ္မ်ားဆို ရက္မအားရေအာင္ ေနအိမ္ေတြမွာ ႏွစ္ကုန္ထိ လွည့္လည္ ေဒသစာရီ ၾကြကာ ပူေဇာ္ခံေနရတယ္။

          အသိမိသားစုမ်ား အေနကဇာ တင္ပင့္လို႔ ၾကြရတိုင္း ဗုဒၶကိုယ္စား ႐ုပ္ပြားေတာ္က လာဘ္ေခၚ ဂမုန္း မဟုတ္ဘူး၊ဘုရားထံ ဆုေတာင္းၿပီး ကိုယ့္ဒုကၡကို ေျပာျပသလိုမ်ိဳး အပူ မကပ္ၾကနဲ႔လို႔အၿမဲေျပာျဖစ္ပါတယ္။

          ျမန္မာလူမ်ိဳးတို႔ရဲ႕ ကိုးကြယ္မႈကား ေဗဒင္နဲ႔ႏႊယ္လ်က္ ေရာေရာေထြးေထြးျဖစ္ေနတာ ကို ေနရာတိုင္း လိုလိုမွာ ေတြ႕ရတယ္။ ယၾတာေခ်ျခင္း၊ ေဘးမဲ့ေပးျခင္း၊ ဘုရားကိုးဆူ ကပ္ျခင္း၊ ဂုဏ္ေတာ္ပုတီးစိပ္ျခင္းတို႔အျပင္ အေနကဇာတင္ရာမွာလည္း ေဗဒင္ရဲ႕ အေငြ႕အသက္မ်ား ပါဝင္ေနတယ္။ တံခြန္ ကုကၠား၊ ထီးျဖဴ ၿဂိဳဟ္ရြက္၊ ၾကက္လွ်ာတို႔ကို သံဃာ ေတာ္မ်ား ကိုင္ေနရတာကိုက သာဓကပါ။

          ဒီကေန႔အခါမွာေတာ့ တတ္ႏိုင္တဲ့ ကုသိုလ္ရွင္မ်ားက သစ္သီး ကိုးမ်ိဳး၊ ပန္းကိုးမ်ိဳးကို အေနကဇာ တင္မယ့္႐ုပ္ပြားေတာ္အား ကပ္လွဴ ပူေဇာ္တာကို ေတြ႕ရတတ္ပါတယ္။ ပိုၿပီး ေဗဒင္ဆန္လာတာေပါ့။ ရြာမွ မိသားစုအခ်ိဳ႕ဟာ ေရၾကည္ရာ ျမက္ႏုရာဆိုသလို ၾကည့္ျမင္တိုင္ သီရိမဂၤလာေဈးတြင္ စီးပြားလာရွာေနၾကတယ္။

          တစ္ေန႔တြင္ ကိစၥနဲ႔ စာေရးသူ ေရာက္သြားရာ ၄င္းတို႔အိမ္မွဆင္းတုေတာ္မ်ားကို အေနကဇာတင္ရာတြင္ ရဟန္းေတာ္မ်ား ကိုင္လ်က္ အသံုးျပဳခဲ့တဲ့ ထီးျဖဴ၊တံခြန္၊ကုကၠား၊ ၾကက္လွ်ာ၊မေလးပြား၊ၿဂိဳလ္႐ုပ္စကၠဴ စတာေတြကို ဘယ္မွာစြန္႔ပစ္ရမည္ မသိျဖစ္ေနေၾကာင္းနဲ႔ ထိုအရာတို႔ကို မည္သည့္ေနရာမွာထားရမွာကို ေမးၾကလို႔ နတ္အိုးကြဲအေၾကာင္း ေျပာျဖစ္ ခဲ့တယ္။

          နတ္စင္တင္တဲ့ နတ္ပန္းထိုးတဲ့ ပန္းအိုး ကြဲသြားရင္ အျခားအိုးကြဲေတြလို အိမ္ ေနာက္ေဖးမွာ အျခား အသံုးမဝင္တဲ့ အေဟာင္းအစုတ္ ပလုပ္ေတြကိုပစ္ထားသလိုမ်ိဳး ထား ဖို႔ကလည္း မဝံ့။အရွင္ႀကီးေတြ ကိုင္ မွာ စိုးရတယ္။ အဲဒီ ထီးျဖဴ၊ တံခြန္၊ ကုကၠား၊ၾကက္လွ်ာ၊ မေလးပြား၊ၿဂိဳဟ္ ႐ုပ္စကၠဴ စတာေတြကလည္း ပစ္စရာေနရာရွားလွတယ္။

          စာဖတ္သူမ်ားလည္း စဥ္းစား ၾကည့္ပါ။ ထိုအရာမ်ားကို ဘုရားစင္တြင္ အၿမဲ တင္လွဴ ထားရမွာလား။ ဒါမွမဟုတ္ အိမ္ေရွ႕ အိမ္ေနာက္ အမိႈက္ပံု မည္သည့္ေနရာမွာ စြန္႔ ၾကရမွာလဲ။

          အထက္ပါ  အေနကဇာတင္ ျဖစ္စဥ္အရ ထီးျဖဴ၊တံခြန္၊ကုကၠား၊ ၾကက္လွ်ာ၊မေလးပြား၊ ၿဂိဳဟ္႐ုပ္စကၠဴ  စတာေတြ လိုçမလိုဆိုတာ ဘာသာ ေရးအသိဥာဏ္ အထိုက္အေလ်ာက္ ရွိသူပင္ ထိုကိစၥ မလိုအပ္တာကို သိႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ တြင္က်ယ္ေနတဲ့ကိစၥျဖစ္ေနလို႔ ဘုရားအေနကဇာ တင္ရာမွာ ထိုတံခြန္၊ ကုကၠားစတာေတြ မပါမျဖစ္လို႔ အမ်ားအျမင္ ရွိ လာပါေတာ့တယ္။

          အမွန္ကေတာ့ တံခြန္၊ကုကၠား စတာေတြ မပါလည္း အေနကဇာတင္လို႔ျဖစ္တာကို ေျပာခ်င္တာပါ။ အဲဒါေတြကို သိပ္အေလးမထားၾကပါနဲ႕။ ေထရဝါဒသာသနာထြန္းကားခဲ့တဲ့ တိုင္း ႏိုင္ငံတိုင္းမွာ ေစတီပုထိုးနဲ႕႐ုပ္ပြားေတာ္မ်ား ထုဆစ္ကိုးကြယ္ေလ့ရွိၾကတယ္။

          ေစတီေတာ္၊ဆင္းတုေတာ္တို႔ ကို အမ်ားဆံုး ထုလုပ္ကိုးကြယ္တာကလည္း အျခား ဗုဒၶဘာသာႏိုင္ငံမ်ားထက္စာရင္ ျမန္မာျပည္က ပို မ်ားပံု ရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အေနကဇာတင္ ပူေဇာ္ျခင္းကား ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ မူပိုင္ဘာသာေရးဓေလ့မ်ား ျဖစ္ေလေရာ့သလားဟုပင္ ေတြးမိ ပါတယ္။

          ေစတီေတာ္တြင္ ဓာတ္ေတာ္မ်ားထည့္သြင္းျခင္း၊ ဆင္းတုေတာ္မ်ား ထုလုပ္ျခင္းသည္ သက္ေတာ္ ထင္ရွား ျမတ္ဗုဒၶကိုယ္စား ကိုးကြယ္ႏိုင္ဖို႔ အတု(အတူ)ျပဳ ထုလုပ္ကိုးကြယ္ခဲ့ ၾကျခင္းျဖစ္ပါတယ္။

          ဘုရားရွင္ကား တစ္ၿမိဳ႕တစ္ရြာ တစ္ေက်ာင္းတည္းမွာ အၿမဲသီတင္းသံုးေနထိုင္ျခင္း မရွိ။ အခ်ိဳ႕ ဒကာ ဒကာမမ်ား ျမတ္ဗုဒၶ ရွိလိမ့္မယ္ အထင္နဲ႕ ေဇတဝန္ေက်ာင္းေတာ္သို႔ ဘုရားဖူးလာတတ္ၾကတယ္။

          ေက်ာင္းေတာ္ေရာက္မွ ဘုရား မရွိတာနဲ႔ႀကံဳလို႔ စိတ္မေကာင္းျဖစ္ၾကရတယ္။ ဘုန္းကံအလြန္ႀကီးမားတဲ့ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားထံ ေဝးကြာတဲ့ၿမိဳ႕ရြာမ်ားမွ အဖူးေျမာ္သြားၾကရာ ဆရာေတာ္ႀကီး ခရီးသြားေနခိုက္နဲ႕ ႀကံဳပါက စိတ္ေမာလူေမာနဲ႔ ျပန္ရသလိုမ်ိဳး ေနမွာ။ အရွင္အာနႏၵာ မေထရ္က အေျမာ္အျမင္ႀကီးစြာနဲ႕ ေက်ာင္းေတာ္မွာ ဗုဒၶ မရွိခိုက္ ဗုဒၶကိုယ္စား ပူေဇာ္ကိုးကြယ္ႏိုင္ရန္ ဗုဒၶကိုယ္စား ရည္မွန္းထုလုပ္တဲ့ ဥဒၵိႆက ႐ုပ္ပြားေတာ္နဲ႔ ဗုဒၶ အသံုးအေဆာင္ ပရိေဘာဂေစတီေတာ္ တည္ထားကိုးကြယ္ခြင့္ ေတာင္းခံပါတယ္။ ဗုဒၶက ေဗာဓိပင္ စိုက္ပ်ိဳးပူေဇာ္ဖို႔ ခြင့္ျပဳခဲ့တယ္။

           အရွင္အာနႏၵာက အရွင္ ေမာဂၢလာန္ကို မဟာေဗာဓိပင္မွ အေစ့ကို ယူေဆာင္ေစၿပီး ေဇတဝန္ ေက်ာင္းေတာ္မုခ္ဝအနီးမွာေဗာဓိပင္ ကို စိုက္ပ်ိဳးေစၿပီး ေဗာဓိပင္ေအာက္မွာ ဗုဒၶ ကိုယ္ေတာ္တိုင္ သမာပတ္ ဝင္စံေတာ္မူပါတယ္။ ကိုးကြယ္ၾက သူတို႔ အက်ိဳးမ်ားဖို႔ အထူးေဆာင္ရြက္ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း စာမွာ ဆိုပါတယ္။(မိမိ သိအပ္ၿပီး အရဟတၲဖိုလ္ကို ထပ္တလဲလဲ ျဖစ္ေစျခင္းကို ဖလသမာပတ္ဟု ဆိုသည္။)

          ဗုဒၶမရွိေတာ့တဲ့ ယေန႔လိုအခါ မ်ိဳးမွာ ေနအိမ္မွာ ဘုရားေဆာင္နဲ႕ ဘုရားဆင္းတု ေတာ္မ်ား ထားကာ ကိုးကြယ္ၾကျခင္းမွာ ဗုဒၶဘာသာပီပီ ဘုရားနဲ႕ အတူတူေနခ်င္လို႔ ျဖစ္ပါ တယ္။ ျမန္မာအမ်ားစုက မိဘနဲ႕ အတူေနေလ့ရွိၾကတယ္မဟုတ္လား။

          ငါတို႔ဟာ ဘုရားနဲ႕အတူေနၾကသူမ်ား ျဖစ္တယ္။ ဘုရားမႀကိဳက္တဲ့ အကုသိုလ္အမႈကို လြန္က်ဴးရင္ ဘုရားသိလိမ့္မယ္လို႔ေတြးၿပီး အကုသိုလ္ ျပဳလုပ္ျခင္းမွ ရွက္ျခင္း ဟိရီ၊ ေၾကာက္ျခင္း ဩတၲပၸ ဆိုတဲ့ သူေတာ္ေကာင္းတရားႏွစ္ပါးႏွင့္ ျပည့္စံုစြာ ေနၾကရမယ္။ ဒါမွ ဘုရားကို အေလးထားသလိုမ်ိဳး ျဖစ္ပါတယ္။

          ဥပမာ - အေလးထားအပ္တဲ့ မိဘ၊ ဆရာသမားတို႔နဲ႕အတူေနသူတို႔ဟာ မိဘဆရာသမားေတြ မႏွစ္သက္တဲ့ကိစၥမ်ားကို မလြန္က်ဴးၾကသလိုမ်ိဳးေပါ့။ မိဘကို အေလးထားၾကရမယ္ မဟုတ္လား။ အကုသိုလ္ျပဳခြင့္ႀကံဳလာခဲ့ရင္ေတာင္ ဗုဒၶရဲ႕ပံုေတာ္ကို ျမင္ေနရင္ မလြန္က်ဴးျဖစ္ဘူးေပါ့။

          ေနအိမ္မွာ ဧည့္သည္ေတာ့ ဖိတ္ေခၚထားၿပီး ဧည့္သည္ကိုဘာမွ မေကြ်းမေမြး၊ ဂ႐ုမစိုက္ဘဲ ပစ္ထားလို႔မျဖစ္ပါ။

          အလားတူ ေနအိမ္မွာ ျမတ္ဗုဒၶ ကို အေနကဇာတင္ကာ ပင့္ထားၿပီး ပန္းေတာ္၊ေရေတာ္၊ဆြမ္းေတာ္၊ ဆီမီး၊သစ္သီးေတြနဲ႔ေဝဆာေနေအာင္ ပူေဇာ္ၾကျခင္း အလ်ဥ္းမရွိကလည္း သင့္ေတာ္,မသင့္ေတာ္ကို ကိုယ္တိုင္ ေဝဖန္ဆန္းစစ္ေစခ်င္ပါတယ္။

          ဆီမီး ကပ္လွဴျခင္းျဖင့္ မ်က္စိ အျမင္ေကာင္းျခင္း၊ပန္းကပ္လွဴျခင္း ျဖင့္ အနံ႔လည္း သင္း၊အဆင္းလည္း လွျခင္း၊ ေသာက္ေတာ္ေရ ကပ္လွဴ ျခင္းျဖင့္သန္႔ရွင္းျခင္း၊ေအးခ်မ္းျခင္း၊ နံ႕သာတိုင္ ကပ္လွဴျခင္းျဖင့္ ဂုဏ္သတင္းေမႊးျခင္း ေကာင္းက်ိဳးမ်ားကို ႐ုပ္ပြားေတာ္ျမတ္ကို အေၾကာင္း ျပဳၿပီး ရႏိုင္တယ္။ ဘုရားစင္ႏွင့္ ႐ုပ္ပြားေတာ္ျမတ္သည္ စိတ္ကို ၾကည္လင္ ေစႏိုင္ပါတယ္။

          ဒါေၾကာင့္ ဘုရားစင္ကို ၾကည္ညိဳဖြယ္ျဖစ္ေအာင္ သန္႔ရွင္း သပ္ရပ္စြာ ပန္းေရခ်မ္း တို႔ျဖင့္ ေဝဆာေနဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ပန္း၊ ေရခ်မ္း၊ ဆီမီး၊ သစ္သီး၊ ဆြမ္းကုသိုလ္ ေကာင္းမႈျပဳ ၾက႐ံုမွ်နဲ႔ တင္းတိမ္အားရ ေက်နပ္ မေနၾကပါဘဲ ဣတိပိ ေသာ ဘဂဝါ အရဟံ စတဲ့ ဂုဏ္ေတာ္ (၉)ပါးကို လည္း ပြားၾကရပါမယ္။ ပံုေတာ္ျမင္ ဂုဏ္ေတာ္ပြားျခင္းက ဘုန္းတန္ခိုး က်က္သေရ တိုးပြားျခင္း စတဲ့ အျခားေကာင္းက်ိဳး အမ်ားအျပားကိုလည္း အပိုေဆာင္း ရႏိုင္ပါတယ္။

          ထီး၊ တံခြန္၊ ကုကၠား၊ မေလး ပြား၊ၿဂိဳဟ္ရြက္ စတာေတြက အေနကဇာတင္ရာမွာ မပါမၿပီးဟု အထင္ ရွိတတ္ၾက၍ အဲဒါေတြ မပါလည္း အေနကဇာတင္လို႔ ျဖစ္ပါတယ္ ဆိုတာရယ္၊ အခ်ိန္မေရြး လည္း အေနကဇာတင္ႏိုင္ပါတယ္ ဆိုတာရယ္ကို ေဒသနာေတာ္အရ ေျပာျပခ်င္လို႔ ေရးသားျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ မည္သူ႔ကိုမွ် အျပစ္ေျပာ ျခင္းမဟုတ္ပါ။ တံခြန္၊ကုကၠား စတာ ေတြ ပါသည္ျဖစ္ေစ၊ မပါသည္ ျဖစ္ေစ ၾကည္ညိဳစိတ္နဲ႕ သက္ေတာ္ထင္ရွား ဘုရားရွင္အား ရည္မွန္း  ပူေဇာ္လွဴဒါန္းျခင္းျဖစ္တာမို႔ ကုသိုလ္ဧကန္ ရႏိုင္ပါတယ္။

အရွင္ပညာသီဟာဘိဝံသ
(ပဥၥနိကာယ္)

No comments: