Monday, February 12, 2018

အလုပ္ႏွင့္ ေလလြင့္မႈမ်ား


🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻
ေရးသူ   -   ေဒါက္တာျမင့္ဆန္း

၁။ လူတိုင္း အလုပ္လုပ္ေန ၾကေသာ္လည္း အမွန္တကယ္ အလုပ္ျဖစ္ေအာင္ လုပ္ေနသလား၊ အလုပ္ရလဒ္ မရွိဘဲ အခ်ိန္ကုန္သြားတဲ့ အလုပ္ျဖစ္ေနသလား ေလ့လာဆန္းစစ္ရန္ အေရးႀကီးပါသည္။ အထက္တန္းေက်ာင္းသံုး ႐ူပေဗဒ ဘာသာရပ္တြင္ သင္ၾကားခဲ့ရသည့္အတိုင္း ေက်ာက္တံုးႀကီး တစ္တံုးကို ေခြ်းဒီးဒီးက်ေအာင္ တြန္းေနေသာ္လည္း ေက်ာက္တံုးႀကီး ေရြ႕လ်ားျခင္း မရွိပါက အလုပ္လုပ္တယ္ဟု မေခၚဆိုႏိုင္ပါ။ ထိုအခါ အလုပ္၏တန္ဖိုးသည္ သုည ျဖစ္ေပမည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္လည္း အလုပ္တန္ဖိုး သုညျဖစ္ေနေသာ ေနရာမ်ားေနလွ်င္ တိုင္းျပည္ တိုးတက္မည္မဟုတ္ပါ။ ယခုအခါ စီမံခန္႔ခြဲမႈဘာသာရပ္တြင္ 'ရလဒ္ အေျချပဳစီမံခန္႔ခြဲမႈ (Resultbased Management) သည္ ေခတ္စားေနၿပီ ျဖစ္ သည္။ အလုပ္လုပ္ရာတြင္ အလုပ္တန္ဖိုး ျမင့္ မားေအာင္ ေဆာင္ရြက္ရမည့္ အျပင္၊ ေလလြင့္ ဆံုး႐ံႈးမႈမ်ား (Waste) ကိုလည္း အနည္းဆံုး ျဖစ္ေအာင္ ေဆာင္ ရြက္ရမည္ျဖစ္သည္။ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံတြင္ အလုပ္တန္ဖိုး တက္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ၾက သလို ေလလြင့္ ဆံုး႐ံႈးမႈမ်ား ကိုလည္း သုညျဖစ္ေအာင္ လုပ္ကိုင္ႏိုင္မႈ အက်ိဳး ေက်းဇူး ေၾကာင့္ ကမၻာ့ထိပ္တန္း စီးပြားေရး တိုင္းျပည္ႀကီး ျဖစ္ေနေၾကာင္း ေတြ႕ရ သည္။

၂။ ေလ့လာခ်က္မ်ားအရ လူတစ္ေယာက္ လႈပ္ရွား အလုပ္လုပ္ရာတြင္ အသားတင္ အလုပ္လုပ္မႈ (Net Work) မွာ ၁၀ ရာခိုင္ႏႈန္း ခန္႔သာရွိၿပီး၊ က်န္ ရွိေသာ လႈပ္ရွားမႈမ်ားမွာ အဆြယ္အပြားအလုပ္ (Incidental Work) ႏွင့္ ေလလြင့္ဆံုး႐ံႈးမႈ မ်ားျဖစ္သည္။ အသားတင္ အလုပ္လုပ္မႈဆို သည္မွာ ထပ္ ဆင့္တိုးတန္ဖိုး ဖန္တီးေပးႏိုင္ေသာ အလုပ္ (Value-added Work) ကို ဆိုလို သည္။ ဥပမာအားျဖင့္ ပံုသဏၭာန္ ေျပာင္းလဲေအာင္ ျပဳလုပ္ေသာ ကုန္ထုတ္ လုပ္မႈျဖစ္စဥ္မ်ား (Processing) ႏွင့္ ထုတ္ ကုန္စစ္ေဆးျခင္း (Inspection) အလုပ္ မ်ားျဖစ္သည္။ အဆြယ္အပြား အလုပ္ဆို သည္မွာ ထပ္ဆင့္တိုး တန္ဖိုး ဖန္တီးျခင္း မရွိ ေသာ္လည္း အသားတင္ အလုပ္ျဖစ္ေျမာက္ေရးအတြက္ လိုအပ္ေသာ အလုပ္ျဖစ္သည္။ ဥပမာ- ကုန္ၾကမ္းႏွင့္ ကုန္ေခ်ာပို႔ ေဆာင္ျခင္း၊ စက္ပစၥည္း အစိတ္အပိုင္းမ်ား လဲလွယ္ တပ္ဆင္ျခင္းတို႔ျဖစ္သည္။ ေလလြင့္ ဆံု႐ံႈးမႈမ်ားဆိုသည္မွာ မလိုအပ္ေသာ အလုပ္မ်ား (Unnecessary Work) ကိုဆိုလိုသည္။

ဥပမာအားျဖင့္ မလိုအပ္ဘဲ ေစာင့္ဆိုင္းရျခင္း၊ မလိုအပ္ဘဲ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ ရျခင္း၊ ပ်က္စီးမႈျဖစ္ျခင္း စသည္တို႔ျဖစ္သည္။ ေမာ္ေတာ္ကားက်ပ္လို႔ ေစာင့္ဆိုင္း ရျခင္း၊ သက္ဆိုင္ရာ ပုဂၢိဳလ္အစည္း အေဝးသြားျခင္း၊ အျပင္သြားျခင္းတို႔ေၾကာင့္ ေစာင့္ဆိုင္းရ ျခင္း၊ ဝန္ထမ္းမလံုေလာက္၍ ေစာင့္ဆိုင္းရ ျခင္းတို႔သည္လည္း ေလလြင့္ ဆံုး႐ံႈးမႈမ်ားျဖစ္သည္။ ထို႔ျပင္ စိုက္ပ်ိဳးႏိုင္ေသာ ေျမယာ မ်ားရွိေသာ္ လည္း မစိုက္ပ်ိဳးႏိုင္ျခင္း၊ အသံုးျပဳႏိုင္ေသာ ႐ံုး၊ေက်ာင္း၊ အေဆာက္အအံုမ်ား ရွိေသာ္လည္း အသံုးမျပဳဘဲ ထားျခင္း စသည္ တို႔သည္လည္း ေလလြင့္မႈမ်ားျဖစ္ သည္။ အဆိုပါ ေလလြင့္ ဆံုး႐ံႈးမႈမ်ားကို ျမန္မာႏိုင္ငံ ေနရာေတာ္ေတာ္ မ်ားမ်ား တြင္ ေတြ႕ျမင္ႏိုင္သည္။

၃။ ဂ်ပန္လူမ်ိဳးတို႔သည္ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈႏွင့္ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ား ေဆာင္ရြက္ရာ တြင္ ေလလြင့္ ဆံုး႐ံႈးမႈကို အထူးဂ႐ုျပဳေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။ ေလလြင့္ဆံုး႐ံႈး မႈ မ်ားကို ဂ်ပန္ဘာသာျဖင့္ '3Ms' ဆိုၿပီး ေခၚဆိုေလ့ရွိသည္။ ပထမ Mမွာ 'Muda' ျဖစ္ၿပီး၊ ေလလြင့္ဆံုး႐ံႈးမႈဟု အဓိပၸာယ္ရရွိသည္။ ဂ်ပန္တို႔၏အဆိုအရ ေအာက္ ေဖာ္ျပပါ အတိုင္း ေလလြင့္ဆံုး႐ံႈးမႈ ရွစ္မ်ိဳးရွိေၾကာင္း ေတြ႕ရ သည္။

၁။ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈပိုလွ်ံျခင္း (Overproduction)

၂။ ေစာင့္ဆိုင္းရျခင္း (Waiting)

၃။ မလိုအပ္ဘဲ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ျခင္း (Unnecessary Transport)

၄။ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈျဖစ္စဥ္ ပိုလွ်ံျခင္း (Over-processing)

၅။ ကုန္ၾကမ္းသိုေလွာင္မႈ မ်ားျပားျခင္း (Excess Inventory)

၆။ မလိုအပ္ဘဲေရြ႕လ်ားျခင္း (Unnecessary Movement)

 ၇။ ပ်က္စီးမႈမ်ား (Defects)

 ၈။ ဝန္ထမ္းမ်ား၏ တီထြင္ဖန္တီးႏိုင္စြမ္းကို အသံုးမျပဳျခင္း (Unused Employee Creativity)

အထက္ပါ ရွစ္မ်ိဳးကို ေလ့လာၾကည့္လွ်င္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ထိုကဲ့သို႔ေသာေလလြင့္ ဆံုး႐ံႈးမႈမ်ားျဖစ္ေပၚေနေၾကာင္း ေတြ႕ရ သည္။

၄။ ဒုတိယ M မွာ ဂ်ပန္ဘာသာျဖင့္  'Muri' ဟုေခၚဆိုၿပီး အဓိပၸာယ္မွာ ဝန္ထုပ္ ဝန္ပိုးပိုျဖစ္ျခင္း (Over-burderning) ျဖစ္သည္။ လူႏွင့္ပစၥည္း ကိရိယာတို႔တြင္ သဘာဝ သတ္မွတ္ခ်က္ အတိုင္းအတာအထိသာ လုပ္ကိုင္ႏိုင္သည္။ ၄င္းအဆင့္ ထက္ ေက်ာ္လြန္ပါက ဆက္လုပ္ကိုင္ရန္ခ က္ခဲေသာေၾကာင့္ အဆိုပါလူပုဂၢိဳလ္၊ သို႔မဟုတ္ စက္ပစၥည္း အတြက္ ပိုမိုေသာဝန္ထုပ္ဝန္ ပိုးျဖစ္လာ သည္။ ဥပမာ အားျဖင့္ လူတစ္ေယာက္ အလုပ္ခ်ိန္ကို ရွစ္နာရီသာ လုပ္ႏိုင္ပါက၊ ၄င္းအခ်ိန္ ထက္ေက်ာ္လြန္ပါလွ်င္ ၄င္းပုဂၢိဳလ္အတြက္ ဝန္ထုပ္ဝန္ပိုးျဖစ္လာမည္။ ထို႔အတူ ငါးတန္တင္ႏိုင္ေသာ ကုန္တင္ထရပ္ကားကို ဆယ္တန္တင္ပါက အဆိုပါကား အတြက္ ဝန္ထုပ္ ဝန္ပိုးျဖစ္လာမည္။ ထို႔ေၾကာင့္ သဘာဝ သတ္မွတ္ခ်က္ ထက္ ေက်ာ္လြန္ေသာ အလုပ္ကို လူပုဂၢိဳလ္၊ သို႔မဟုတ္ စက္ယႏၱရားကိုခိုင္း ေစပါက လံုၿခံဳစိတ္ခ်မႈႏွင့္ အရည္အေသြးပိုင္း တြင္ ျပႆနာျဖစ္ေပၚလာမည္။ လူတစ္ ေယာက္ လုပ္ႏိုင္ေသာ အလုပ္ခ်ိန္ထက္ ပိုမို ခိုင္းေစပါက အဆိုပါ လူပုဂၢိဳလ္ အတြက္ ေဘးအႏၱရာယ္ႏွင့္ က်န္းမာေရး ထိခိုက္မႈျဖစ္ႏိုင္ သလို ၄င္းလုပ္ကိုင္ ေသာ အရည္အေသြး လည္း က်ဆင္းလာမည္ျဖစ္သည္။ ဥပမာအားျဖင့္ အိပ္ေရး မဝေသာ ယာဥ္ေမာင္းတစ္ ဦး၊ သို႔မဟုတ္ နားရက္မရွိေသာ ယာဥ္ေမာင္း တစ္ဦး ကို ခရီးသည္တင္ ကားေမာင္းႏွင္ေစပါက ခရီးသည္မ်ားအတြက္ အသက္ အႏၱရာယ္ ျဖစ္ေစႏိုင္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ယာဥ္ေမာင္းအိပ္ငိုက္၍ ဘတ္စ္ကား ႏွင့္ ကိုယ္ပိုင္ကား တိမ္းေမွာက္ျခင္းသတင္းမ်ား ၾကားသိရသည္မွာ ပိုမိုေသာ ဝန္ထုပ္ဝန္ပိုး ထမ္းေဆာင္ေစျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ႏိုင္သလို ဝန္ထမ္းမ်ား စည္းကမ္း မလိုက္နာျခင္း (ဥပမာ- အရက္ေသစာေသာက္စားျခင္း၊ သတ္မွတ္ယာဥ္ စည္း ကမ္းမလိုက္နာျခင္း) လည္းျဖစ္ႏိုင္ပါသည္။ ကေလးသူငယ္မ်ားကို အရြယ္ မေရာက္မီ ၾကမ္းတမ္းေသာ အလုပ္မ်ား ခိုင္းေစျခင္း သည္လည္း ၄င္းကေလးမ်ား အတြက္ ဝန္ထုပ္ဝန္ပိုးျဖစ္ေပသည္။ စက္ ကိရိယာမ်ားကိုလည္း အသံုးျပဳႏိုင္ သည္ ထက္ ပိုမိုခိုင္းေစပါက စက္ပ်က္ျခင္း၊ စက္ ခ်ိဳ႕ယြင္းျခင္းမ်ား ျဖစ္ေပၚႏိုင္ ပါသည္။

 ၅။ တတိယ M မွာ ဂ်ပန္ဘာသာျဖင့္ 'Mura' ဟုေခၚဆိုၿပီး မညီမွ်မႈ (Uneven-ness) ဟုအဓိပၸာယ္ရသည္။ မညီမွ်မႈသည္ ပံုမွန္မဟုတ္ေသာ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈ အစီအစဥ္မ်ား (Irregular Production Schedule) ၊ သို႔မဟုတ္ အတြင္းပိုင္း ျပႆနာမ်ား (Internal Problems) ျဖစ္သည္။ ပစၥည္း အစိတ္အပိုင္းမ်ား ေပ်ာက္ ဆံုးျခင္း၊ ပ်က္စီးျခင္းတို႔ေၾကာင့္ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈ ပမာဏ အတက္အက်ျဖစ္ျခင္း (Fluctua-tion Production Volume) တို႔ျဖစ္သည္။ ဆိုလိုသည္မွာ အလုပ္တြင္ မညီမွ်မႈ၊ ကြဲလြဲ မႈမ်ားရွိေနျခင္း၊ တစ္ဦးႏွင့္ တစ္ဦး လုပ္ေဆာင္ပံုမတူညီျခင္း၊ လုပ္သား မ်ားၾကားတြင္ အလုပ္ခ်ိန္ႏွင့္ လုပ္ရေသာ အလုပ္မ်ားတူညီ မႈမရွိျခင္း တို႔ျဖစ္သည္။

 ၆။ ထို႔ေၾကာင့္ အလုပ္တြင္ အေလအလြင့္ျဖစ္ေနမႈမ်ားကို ေလွ်ာ့ခ်ရန္ အေရးၾကီးသည္။ အေလအလြင့္သည္ ေဖာက္သည္ ၏ ႐ႈေထာင့္မွၾကည့္လွ်င္ မည္သည့္ ထပ္ဆင့္တိုး တန္ဖိုးမွ် မရွိေသာ အရာျဖစ္သည္။ ပစၥည္းအပို သိုေလွာင္ထားျခင္း၊ မလိုအပ္ဘဲ စစ္ေဆးျခင္း၊ ေႏွာင့္ေႏွးျခင္း၊ မလိုအပ္ဘဲ ေစာင့္ဆိုင္းရျခင္း၊ ထုတ္ ကုန္ ပ်က္စီးမႈ ျဖစ္ျခင္းတို႔သည္ ၁၀ဝ ရာခိုင္ႏႈန္း ေလလြင့္ဆံုး ႐ံႈးမႈမ်ားျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ စီးပြား ေရး လုပ္ငန္းမ်ား ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ ခြင့္ျပဳ ခ်က္ရရွိရန္ ေစာင့္ဆိုင္းရျခင္း၊ ဝန္ထမ္း မ်ား၏ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ား ေႏွာင့္ေႏွးျခင္း တို႔သည္ ေနရာတကာတြင္ ေတြ႕ျမင္ရသည္။ ထို႔ျပင္ အသံုးမျပဳဘဲထားေသာ အစိုးရ အေဆာက္အအံုမ်ား၊ ႐ံုးမ်ား၊ စက္႐ံုမ်ား၊ ယာဥ္ယႏၱရားမ်ား (ယာဥ္အို/ ယာဥ္ ေဟာင္း) အားလံုးတို႔သည္ ေလလြင့္မႈ မ်ားျဖစ္သည္။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ မီးပြိဳင့္ အသစ္မ်ား တပ္ဆင္ၿပီး မီးပြိဳင့္ အေဟာင္းမ်ားကို ျဖဳတ္ပစ္ျခင္းမရွိျခင္း၊ အျခား လို အပ္ေသာ ေနရာမ်ားတြင္ ေျပာင္းလဲတပ္ဆင္မႈ မရွိျခင္းတို႔သည္လည္း ေလလြင့္ ဆံုး႐ံႈးမႈမ်ားျဖစ္သည္။ ထိုသို႔ေသာ ေလလြင့္ဆံုး႐ံႈးမႈမ်ား ေလ်ာ့နည္းေစေရး အတြက္ လ်င္ျမန္စြာ ပို႔ေဆာင္ျခင္း၊ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈျဖစ္စဥ္မ်ား ေလွ်ာ့ခ်ျခင္းတို႔ကို ေဆာင္ရြက္ႏိုင္သည္။

ဂ်ပန္ႏိုင္ငံတြင္ ေလလြင့္မႈေလွ်ာ့ ခ်ရန္ႏွင့္ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈျဖစ္စဥ္ ျမန္ဆန္ သြက္ လက္ေစေရးအတြက္ အခ်ိန္ႏွင့္တစ္ ေျပးညီ ေဆာင္ရြက္ျခင္း Just in Time (JIT)  စနစ္ကိုက်င့္သံုးေၾကာင္းေတြ႕ရသည္။ ကုန္ၾကမ္းပစၥည္းမ်ားေလွ်ာ့ခ်ျခင္းျဖင့္ ရပိုင္ ခြင့္မ်ား (Assets) တိုးပြားလာၿပီး ၄င္းရပိုင္ခြင့္မ်ားျဖင့္ အျခားကုန္ ထုတ္လုပ္မႈ လုပ္ငန္း မ်ားတြင္ အသံုးျပဳႏိုင္ပါသည္။ ဥပမာ- ေဆာက္လုပ္ေရး ကုမၸဏီတစ္ခု တြင္ ဘိလပ္ေျမ ဝယ္ယူရသည္ဆိုပါစို႔။ ဝန္ထမ္းက ဂ႐ုစိုက္မႈမရွိဘဲ၊ ေျမႀကီး အစို အေပၚတြင္ ဘိလပ္ေျမအိတ္မ်ား ခ်ထားပါက ေရစိုၿပီး ဘိလပ္ေျမအိတ္မ်ား ပ်က္စီး မည္ျဖစ္သည္။ ကုန္ၾကမ္းပစၥည္းသည္ အလကားရျခင္း မဟုတ္ဘဲ ေငြေၾကးျဖင့္ ဝယ္ယူရေသာ အရာ ျဖစ္သည္။ ၄င္းအရာမ်ားသည္ မိမိကုမၸဏီ၏ ရပိုင္ခြင့္မ်ား ျဖစ္သည္။

၇။ ထို႔ေၾကာင့္ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံတြင္ ေလ လြင့္ဆံုး႐ံႈးမႈ ရွစ္ခ်က္ႏွင့္ 'Ms' တို႔ကို ေသခ်ာ စြာ စစ္ေဆးၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အစိုးရ လုပ္ငန္းမ်ားႏွင့္ ပုဂၢလိကလုပ္ငန္းမ်ား သည္ မိမိတို႔ အဖြဲ႕အစည္းတြင္ မည္သည့္ ေလလြင့္ဆံုး႐ံႈးမႈမ်ား ရွိေနသနည္း။ မညီမွ်မႈမ်ား ရွိေန သလား၊ မျဖစ္ႏိုင္မႈမ်ား ရွိသလား စစ္ေဆး ရန္ လိုအပ္ပါသည္။ ထိုသို႔ေသခ်ာစြာ စစ္ေဆး ပါက ကုန္က်စရိတ္၊ အခ်ိန္ႏွင့္ အျခားဆံုး႐ံႈး မႈမ်ား ေလ်ာ့ နည္း သြားၿပီး ကုန္ထုတ္လုပ္မႈ စြမ္းအား (Productivity) တိုးပြားလာမည္ ျဖစ္ သည္။ လူတိုင္း မျမင္ႏိုင္ေသာ ေလလြင့္ ဆံုး႐ံႈးမႈမွာ ဝန္ထမ္းမ်ား၏ တီထြင္ ဖန္တီးႏိုင္ စြမ္းအား (Creativity) ကို အသံုးမျပဳျခင္း ျဖစ္သည္။ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံတြင္ ဝန္ထမ္းမ်ားကို ခိုင္းစရာသက္သက္ဟုမယူဆဘဲ၊ ၄င္းတို႔၏ ဝန္ထမ္းမ်ားကို 'ရတနာ' ဟုယူဆသည္။ အေၾကာင္းရင္းမွာ အဖြဲ႕အစည္း၏ရည္မွန္း ခ်က္မ်ားကို လက္ေတြ႕အေကာင္အထည္ ေဖာ္ရသူမွာ ဝန္ထမ္းမ်ားျဖစ္ၿပီး၊ ၄င္းတို႔၏ ႀကိဳးပမ္း အား ထုတ္မႈေၾကာင့္ ေရာင္းရေငြ တက္ျခင္း၊ အျမတ္ရရွိျခင္း စသည့္အဖြဲ႕ အစည္း၏ တိုးတက္ေအာင္ျမင္မႈရရွိျခင္း ျဖစ္သည္။ လက္ေတြ႕ေအာက္ေျခ အလုပ္မ်ား ကိုလုပ္ကိုင္ရေသာေၾကာင့္ အလုပ္ႏွင့္ပတ္သက္ေသာအခက္အခဲ၊ အတားအဆီးမ်ား၊ ေဖာက္သည္မ်ား၏ လိုအပ္ခ်က္မ်ားကို နားလည္ျခင္းေၾကာင့္ မိမိအဖြဲ႕အစည္းကို ပိုမို ေကာင္းမြန္ေအာင္ ဖန္တီးေပးႏိုင္ေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ား ျဖစ္ သည္။

ထို႔ေၾကာင့္ ၄င္းတို႔သည္ အဖြဲ႕အစည္း၊ ကုမၸဏီ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ ေရး အတြက္ ေကာင္းမြန္ေသာ အႀကံဥာဏ္ မ်ားေပးႏိုင္ပါသည္။ အဖြဲ႕အစည္းအႀကီး အကဲႏွင့္ ကုမၸဏီ ဥကၠ႒တို႔သည္ ဝန္ထမ္း မ်ားႏွင့္ တသီးတျခားမျဖစ္ဘဲ အတူတကြ လုပ္ ကိုင္ရင္း ၄င္းဝန္ထမ္းမ်ား တီထြင္ဖန္ တီးႏိုင္စြမ္းအားကို အသံုးျပဳရမည္ ျဖစ္ သည္။ သို႔ေသာ္လည္း အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ ကုမၸဏီမ်ားသည္ ၄င္းအခြင့္ အေရး ေကာင္းကို အသံုးျပဳျခင္း မရွိျခင္းေၾကာင့္ ေလလြင့္ ဆံုး႐ံႈးမႈမ်ား စြာျဖစ္ရသည္။ ေခါင္းတစ္လံုးတည္း စဥ္းစား လုပ္ကိုင္ျခင္းထက္ ေခါင္းတစ္ရာျဖင့္ စဥ္းစား လုပ္ကိုင္ျခင္းက ပိုမိုေကာင္းမြန္ေၾကာင္း ဂ်ပန္လူမ်ိဳးမ်ား ယူဆၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံရွိ အဖြဲ႕အစည္းတိုင္း (အစိုးရႏွင့္ပုဂၢလိက) သည္ တစ္ဦး တစ္ေယာက္ေကာင္း လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ျခင္းထက္ အသင္းအဖြဲ႕ပံုစံ (Teamwork) ျဖင့္ လုပ္ကိုင္ ေဆာင္ရြက္ေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။ အသင္းအဖြဲ႕ ဖြဲ႕ စည္းရာတြင္လည္း လူစု႐ံုျဖင့္ အသင္းအဖြဲ႕မျဖစ္ပါ။ မိမိအသင္းအဖြဲ႕၏ ရည္မွန္း ခ်က္ (Goal) ကိုအားလံုးက သိရွိနားလည္ျခင္း၊ ၄င္းရည္မွန္းခ်က္ေအာင္ ျမင္ေစ ေရးအတြက္ အဖြဲ႕ဝင္တိုင္းက မိမိပါဝင္ေဆာင္ရြက္ရမည့္ လုပ္ငန္း (Contribution) ကို နားလည္ ျခင္းႏွင့္ လုပ္ငန္းေအာင္ျမင္ေစရန္အတြက္ မိမိတို႔အခ်င္းခ်င္း ျပန္လွန္ဆက္သြယ္ျခင္း (Communication) တို႔သည္ အေရးႀကီး ေသာအခ်က္မ်ားျဖစ္ပါသည္။ အသင္းအဖြဲ႕ဟုဆိုရာတြင္ ေဘာလံုးအသင္းသည္ အေကာင္းဆံုးနမူနာျဖစ္သည္။

 ေဘာလံုး အသင္း၏ရည္မွန္းခ်က္သည္ တစ္ဖက္အသင္းဘက္သို႔ ဂိုးသြင္းေရးႏွင့္ မိမိအသင္း ဘက္သို႔ ဂိုးအသြင္းမခံရေရးျဖစ္သည္။ ၄င္းရည္မွန္းခ်က္ ေအာင္ျမင္ ရန္ အတြက္ ေရွ႕တန္း၊ အလယ္တန္း၊ ေနာက္တန္းႏွင့္ ဂိုးဖမ္းသမားတို႔သည္ မိမိပါဝင္ရမည့္အခန္း က႑ကို ေသခ်ာစြာ နားလည္ရမည္။ အေရး ႀကီးဆံုးမွာ ေရွ႕တန္းႏွင့္ ေနာက္တန္းကို ေပါင္းစပ္ေဆာင္ရြက္ေပးမည့္ အလယ္တန္း လူ၏ အခန္းက႑ျဖစ္သည္။ ထို႔နည္းတူ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းတြင္ အလယ္တန္း လူမွာ 'မန္ေနဂ်ာမ်ား' ျဖစ္သည္။ မန္ေနဂ်ာမ်ား သည္ ထိပ္ပိုင္းစီမံခန္႔ခြဲေရးႏွင့္ ေအာက္ ေျခဝန္ထမ္းမ်ားကို ေပါင္းစပ္ညႇိႏိႈင္းေပးရ သည္။ မန္ေနဂ်ာေကာင္းမ်ား ရွိလွ်င္ အဆင္ ေျပေသာ္လည္း မန္ေနဂ်ာမ်ားညံ့လွ်င္ အခက္အခဲမ်ားစြာရင္ဆိုင္ရသည္။ ျမန္မာ ႏိုင္ငံတြင္ မန္ေနဂ်ာအမ်ားစုသည္ အေတြ႕ အႀကံဳႏွင့္ အသိပညာပိုင္းတြင္ အားနည္း ေၾကာင္း ေလ့လာခ်က္မ်ားတြင္ ေတြ႕ရွိရ သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဝန္ထမ္း ေကာင္း မ်ားျပဳစု ပ်ိဳးေထာင္ေရးအေရးႀကီးသလို မန္ေနဂ်ာ ေကာင္းမ်ား (Good Managers) ရရွိေရး၊ ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ေရးသည္လည္း အေရးႀကီးသည္။

၈။ ေလလြင့္ဆံုး႐ံႈးမႈမ်ားကို ေလွ်ာ့ခ်ေရးႏွင့္ မိမိအဖြဲ႕အစည္း တိုးတက္ေရး အတြက္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ေသာ အခ်က္မ်ားမွာ ေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္သည္။

၁။ အေလအလြင့္မ်ားကိုဖယ္ရွားျခင္း (Elimination)
မလိုအပ္ေသာ အလုပ္မ်ားကို မလုပ္ျခင္း၊ မလိုအပ္ဘဲ စစ္ေဆးမႈမ်ားမလုပ္ ျခင္း၊ မလိုအပ္ဘဲ စာရြက္စာတမ္း ေတာင္း ျခင္းမျပဳျခင္း၊ အပိုအလွ်ံလုပ္မႈကို ရပ္စဲျခင္း၊ အဖန္တလဲလဲ လုပ္ေနျခင္းကို ရပ္စဲျခင္း၊ ရည္ရြယ္ခ်က္မရွိေသာ အလုပ္ကို မလုပ္ဘဲ ေနျခင္း၊ အလုပ္ေၾကာင့္ျဖစ္မည့္ ဆံုး႐ံႈးမႈမ်ားကို ေရွာင္ရွားျခင္း တို႔ျဖစ္ သည္။

၂။  ေပါင္းစပ္လုပ္ကိုင္ျခင္း (Combination)
............................................................
မလိုအပ္ေသာ ဌာနမ်ား၊ အစိတ္ အပိုင္းမ်ားကို ေပါင္းစပ္လုပ္ကိုင္ျခင္း၊ အလုပ္ တစ္မ်ိဳးမ်ိဳးကို ပူးေပါင္းလုပ္ကိုင္ျခင္း၊ ေန႔စဥ္ ေဆာင္ရြက္မႈမ်ားကို သံုးရက္တစ္ခါ၊ ငါးရက္တစ္ခါ၊ တစ္ပတ္တစ္ခါ ေျပာင္းလဲ လုပ္ကိုင္ျခင္း၊ ဝန္ထမ္းမ်ား၏ အလုပ္ မ်ားကို ပူးတြဲတာဝန္ယူ လုပ္ကိုင္ေစျခင္းမ်ား ျဖစ္သည္။

၃။ အလုပ္လုပ္ပံုကို ျပန္လည္စီစဥ္ျခင္း (Rearrangement)
အလုပ္လုပ္သည့္ပံုစံကို ျပန္လည္စစ္ေဆးၿပီး၊ ၾကန္႔ၾကာသည့္ ေနရာမ်ားကိုျမန္ ဆန္သည့္စနစ္ ေျပာင္းလဲက်င့္သံုးျခင္း၊ အလုပ္၏ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ား ေျပာင္း လဲျခင္း၊ အလုပ္၏ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ား ေျပာင္းလဲျခင္း၊ တာဝန္ခံ ေဆာင္ရြက္သူကို ေျပာင္းလဲ ျခင္း၊ အသံုးျပဳေသာနည္းစနစ္၊ သတင္း အခ်က္အလက္မ်ားကို ေခတ္မီေအာင္ ေဆာင္ရြက္ျခင္းတို႔ျဖင့္ ေျဖရွင္းေဆာင္ရြက္ ႏိုင္သည္။

၄။ အလုပ္မ်ားကို လြယ္ကူရွင္းလင္းေအာင္ လုပ္ေစျခင္း

မည္သို႔ပင္ ခက္ခဲသည့္အလုပ္ျဖစ္ ပါေစ၊ လူတိုင္းနားလည္ လုပ္ကိုင္ေဆာင္ ရြက္ႏိုင္ရန္ ရွင္းလင္းေသာပံုစံ၊ လြယ္ကူ ေသာပံုစံျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ထား သင့္ပါ သည္။ တစ္ခါတစ္ရံ စာမ်ားျဖင့္ ေရးသားျခင္းထက္ ႐ုပ္ပံုကားခ်ပ္မ်ားျဖင့္ ရွင္းျပ ျခင္းက ပိုမိုထိ ေရာက္ေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။ တစ္ခါတစ္ရံ ဘာသာရပ္ဆိုင္ရာ ေဝါဟာရမ်ား (ဥပမာ-ေဆးပညာ၊ ကြန္ပ်ဴတာပညာႏွင့္ အင္ဂ်င္နီ ယာပညာ ရပ္ မ်ား) ကို ကြ်မ္းက်င္သူ ပညာရွင္သာမက၊ လူတိုင္း သိရွိနားလည္ႏိုင္မႈပံုစံျဖင့္ ေရးသား တင္ျပျခင္းျဖစ္သည္။ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံတြင္ စြယ္စံုက်မ္းလို စာအုပ္မ်ားကိုပင္ ကေလးသူငယ္မ်ား ဖတ္႐ႈေလ့လာႏိုင္ရန္ လြယ္ကူ ရွင္းလင္းေသာပံုစံ၊ ႐ုပ္ပံု ကားခ်ပ္မ်ားျဖင့္ 'ကေလးစြယ္စံုက်မ္း' ထုတ္ေဝပါသည္။ ထို႔ျပင္ စီးပြားေရးလို ခက္ခဲေသာ ဘာသာရပ္ကို 'ကာတြန္း႐ုပ္ပံု' မ်ားျဖင့္လြယ္ကူေအာင္ ထုတ္ေဝေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။

၉။ ထို႔ေၾကာင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံရွိ အဖြဲ႕ အစည္းအားလံုး (အစိုးရ၊ ပုဂၢလိက) တို႔သည္ အလုပ္ႏွင့္ ေလလြင့္မႈသေဘာတရား မ်ားကိုေသခ်ာစြာေလွ်ာ့ခ်ၿပီး အထက္ေဖာ္ျပ ပါ အလုပ္အကိုင္ တိုးတက္ေရး နည္းလမ္းမ်ားျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ပါက အဖြဲ႕အစည္း တစ္ ခုခ်င္းစီ၏ စြမ္းေဆာင္ရည္ျမင့္မားၿပီး၊ ေအာင္ျမင္မႈ ရရွိႏိုင္မည္ျဖစ္ေၾကာင္း ေရးသားတင္ျပအပ္ပါသည္။

#MyanmarB2BManagementMagazine,February2018

No comments: