Wednesday, April 1, 2015

Editorial Letters




ဘယ္လိုသႀကၤန္မ်ဳိး ေမွ်ာ္လင့္ထားၾကသလဲ

သႀကၤန္အနား နီးလာတာနဲ႔အမွ် သႀကၤန္ရနံ႔ေတြက သင္းလာတတ္တယ္။ တူးပို႔၊ တူးပို႔သံပါတဲ့ ျမဴးျမဴးႂကြႂကြ သႀကၤန္သီခ်င္းသံေတြက ဟုိက၊ သည္က လႊင့္ပ်ံလာတယ္။ ပိေတာက္နဲ႔အတူ စိန္ပန္းနဲ႔ ငုပင္ေတြမွာလည္း အဖူးတံေလးေတြ ခ်ီစျပဳေနၿပီ။ သႀကၤန္ေရေအးနဲ႔ မထိေတြ႔ခင္ကာလ ေႏြေနအပူကလည္း ခ်စ္ခ်စ္ေတာက္လုနီးနီးပါပဲ။

သႀကၤန္အသံၾကားရင္ ကြၽန္ေတာ္တို႔အားလုံး လန္းဆန္းတက္ႂကြသြားၾကတာခ်ည္း။ သႀကၤန္ေရာက္ခါနီးတုိင္း ကြၽန္ေတာ္တို႔ကို အဓိက သတိေပးတတ္တာက သႀကၤန္သီခ်င္းေတြလို႔ ဆိုရမယ္။

ဒါေပမဲ့ တခ်ဳိ႕ကေတာ့ သႀကၤန္နား နီးလာရင္ စိတ္ေမာ၊ ရင္ေမာ၊ စိုးရိမ္ေသာက အေမာေတြ ႀကီးႀကီးလာၾကတယ္။ အေၾကာင္းကေတာ့ ႐ုိးရာသႀကၤန္ရဲ႕ အရိပ္အေငြ႔က နည္းနည္းလာၿပီး သ႐ုပ္ပ်က္၊ ေခတ္လြန္သႀကၤန္၊ ဘီယာ၊ အရက္သႀကၤန္၊ အေဖာ္အခြၽတ္ သႀကၤန္၊ ေရျဖဳန္းတီးတဲ့သႀကၤန္ အျဖစ္ ျမင္လာၾကတာပါပဲ။

မ်ားေသာအားျဖင့္ေတာ့ အသက္အရြယ္ႀကီးလာတဲ့ သူေတြနဲ႔ အဓိက၊ သာမည ခြဲျမင္တတ္တဲ့သူေတြက သႀကၤန္ကို စိုးရိမ္လာၾကတယ္။ ႐ုိးရာသႀကၤန္ကို ႀကိဳဆိုေပမယ့္ သ႐ုပ္ပ်က္ သႀကၤန္ကိုေတာ့ မႀကိဳဆိုခ်င္ၾကေတာ့ဘူး။

လူငယ္အမ်ားစုကေတာ့ သႀကၤန္မွာ ဘယ္လိုကဲမယ္၊ ဘယ္လိုကြဲမယ္၊ ဘယ္လိုေပ်ာ္မယ္၊ ဘယ္လိုေအာ္မယ္၊ ဘယ္လိုလည္မယ္၊ ဘယ္လိုသယ္မယ္၊ ဘယ္လိုပက္မယ္၊ ဘယ္လိုႏွက္မယ္၊ ဘယ္လိုေသာက္မယ္၊ ဘယ္လိုေမွာက္မယ္ ဆိုတာမ်ဳိးေလာက္ကိုပဲ အားခဲထားတတ္ၾကတယ္။

တကယ္ဆိုရင္ သႀကၤန္ပြဲေတာ္ဆိုတာ ႐ုိးရာယဥ္ေက်းမႈကို ေဖာ္ထုတ္တဲ့ ေပ်ာ္ရႊင္ၾကည္ႏူးဖြယ္၊ လန္းဆန္းတက္ႂကြဖြယ္၊ အားတက္ရႊင္ျမဴးဖြယ္ ပြဲေတာ္တစ္ခုပဲ ျဖစ္သင့္တယ္။ အရက္၊ ဘီယာ၊ စီးကရက္ ကုမၸဏီေတြရဲ႕ ေၾကာ္ျငာပြဲ၊ အမ်ားသူငါမရတဲ့ အခြင့္အေရးေတြယူၿပီး ခ်မ္းသာႂကြယ္ဝေနတဲ့ လူတစ္စုရဲ႕ ေရေပၚဆီသားသမီးေတြ စည္းလြတ္ဝါးလြတ္ ျဖဳန္းတီးတဲ့ သ႐ုပ္ပ်က္ပြဲ မျဖစ္သင့္ေတာ့ဘူး။

အဲဒီအတြက္ ယဥ္ေက်းသိမ္ေမြ႔တဲ့အျပင္ ႐ုိးရာဓေလ့ထုံးတမ္းေတြကိုလည္း တခုတ္တရ ေဖာ္ထုတ္ျပႏုိင္တဲ့ ေလးစားစရာ ရခုိင္႐ုိးရာ သႀကၤန္လိုပုံစံမ်ဳိးကို ပုိၿပီး မီးေမာင္းထုိးျပ၊ ပိုၿပီး ေက်ာ္ၾကားေအာင္ လုပ္ၾကရမယ္။ ျမန္မာေတြအေပၚ အထင္အျမင္ေသးသြားႏုိင္တဲ့ သ႐ုပ္ပ်က္သႀကၤန္မ်ဳိးကို က်င့္ဝတ္၊ စည္းကမ္းေတြ၊ ဥပေဒေတြနဲ႔ ထိန္းသိမ္းရမယ္။

အေရးႀကီးတာက ဥပေဒအထက္မွာ ဘယ္မိသားစု၊ ဘယ္မ႑ပ္၊ ဘယ္ေရပက္ခံကားမွ ရွိမေနဖို႔ဘဲ လိုတယ္။

အယ္ဒီတာ (၂၈-၃-၂၀၁၅)

---------------------------
Editor's Word, The Voice Daily Vol-2/No-299 (#voiceeditorial)

ေရြးေကာက္ပြဲႏုိင္ငံေရး

လာမည့္ ႏုိဝင္ဘာလေႏွာင္းပိုင္းတြင္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒအရ ေပၚေပါက္လာမည့္ တတိယေျမာက္ ေရြးေကာက္ပြဲ က်င္းပမည္ျဖစ္ရာ ေရြးေကာက္ပြဲ နီးလာသည္ႏွင့္အမွ် ေရြးေကာက္ပြဲကို ဦးတည္ေသာ ႏုိင္ငံေရးမ်ားကိုလည္း ခပ္စိပ္စိပ္ ေတြ႔ျမင္လာရမည္ ျဖစ္သည္။

ပုံမွန္အားျဖင့္ ေတြ႔ျမင္ရမည့္ ေရြးေကာက္ပြဲကို အေၾကာင္းျပဳေသာ မဲဆြယ္စည္း႐ုံးမႈမ်ား၊ မဲဆြယ္အႀကိဳလႈပ္ရွားမႈမ်ား၊ ေရြးေကာက္ပြဲအေပၚ လူထုစိတ္ဝင္စားမႈႏွင့္ ေရြးေကာက္ပြဲဝင္ ပါတီမ်ား၊ ေခါင္းေဆာင္မ်ား၏ လူႀကိဳက္မ်ား ေရပန္းစားမႈတို႔ကို အႀကိဳစစ္တမ္း ေကာက္ယူမႈကဲ့သုိ႔ ျဖစ္႐ုိးျဖစ္စဥ္ ႏုိင္ငံေရးမ်ားအျပင္ လူပုဂၢိဳလ္ႏွင့္ ပါတီ၊ အဖြဲ႔အစည္းအေပၚ အဓိကဦးတည္ေသာ ႏုိင္ငံေရးမ်ားကိုလည္း ျမင္ေတြ႔ရမည္ ျဖစ္သည္။

ထို႔အျပင္ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားတြင္ မိမိတို႔ ပါတီအေပၚ လူထုေထာက္ခံမႈ ရရိွေစရန္ႏွင့္ လူႀကိဳက္မ်ားလာေစရန္ ပုံမွန္မဟုတ္ေသာ မ႐ုိးမေျဖာင့္နည္းလမ္းမ်ား၊ ေအာက္လမ္းနည္းမ်ား၊ ၿပိဳင္ဘက္အေပၚ အေကာက္ႀကံ၊ အပုပ္ခ်ေသာ နည္းလမ္းမ်ားလည္း ႀကံစည္လုပ္ကုိင္လာႏုိင္ေပရာ ယေန႔အခ်ိန္မွ ေရြးေကာက္ပြဲ က်င္းပမည့္ရက္ မတုိင္မီ ၾကားကာလသည္ မဲဆႏၵရွင္ ျပည္သူလူထုႏွင့္ သက္ဆိုင္ရာ ပါတီမ်ား အထူးသတိထားရမည့္ အခ်ိန္လည္း ျဖစ္ေပသည္။

အထူးသျဖင့္ အာဏာလက္ရွိပါတီက ႏုိင္ငံေတာ္ဘ႑ာ၊ ရိကၡာ၊ ႏုိင္ငံျခားေခ်းေငြႏွင့္ အျခားေသာ ႏုိင္ငံပိုင္ အေျခခံေအာက္အဦ ပစၥည္းမ်ား အသုံးျပဳကာ အစုိးရလုပ္ငန္း တာဝန္မ်ား ထမ္းေဆာင္ရင္း မဲဆြယ္စည္း႐ုံးႏုိင္ေပရာ ေငြေၾကးအင္အား မေတာင့္တင္းေသာ အတိုက္အခံ သို႔မဟုတ္ ဒီမုိကေရစီ နာမည္ခံထားသည့္ ပါတီမ်ား၏ လႈပ္ရွားခြင္မွာ အကန္႔အသတ္ ျဖစ္သြားႏုိင္ေပသည္။

အျခားတစ္ဖက္တြင္လည္း စနစ္ဆိုး၏ ဖိႏွိပ္မႈႏွင့္ ပညာေရးနိမ့္က်မႈတို႔ေၾကာင့္ စိတ္ခံစားမႈမ်ားကာ စဥ္းစားခ်င့္ခ်ိန္မႈ အားနည္းေနေသာ အေျခခံ ျပည္သူလူထုအေပၚ ဘာသာေရး၊ လူမ်ဳိးေရး အေၾကာင္းျပဳထားသည့္ စည္း႐ုံးလႈံ႔ေဆာ္မႈမ်ားျဖင့္ မဲရရွိေရး၊ မဲမေပးေရး တြန္းအားေပးလာျခင္းမ်ဳိးလည္း မျဖစ္မေန ႀကဳံေတြ႔ရဖြယ္ရွိသည္။

အေၾကာင္းမွာ တပ္မေတာ္အစိုးရ၏ ခြာစစ္မဟာဗ်ဴဟာ သေဘာအရ ၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ၎တုိ႔ လုံၿခဳံေရးအတြက္ လုိအပ္သည့္ မဲအေရအတြက္ မျဖစ္မေနရရွိေရး အလို႔ငွာ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ထားသည့္ အစီအမံမ်ား တစ္ခုမက ရွိေနႏုိင္ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။

ထို႔ေၾကာင့္ ကစားပြဲတစ္ခုႏွင့္တူေသာ ေရြးေကာက္ပြဲႏုိင္ငံေရးသည္ သေရရလဒ္ထြက္ရန္ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ထားေသာ အသင္းႏွင့္ က်ိန္းေသေပါက္ အႏုိင္တြက္ထားသည့္ အသင္းတို႔ ဗုိလ္လုပြဲတြင္ ယွဥ္ၿပိဳင္ႏုိင္ဖြယ္ ရွိလင့္ကစား အမွတ္ေပးစနစ္ျဖင့္ ပတ္လည္ကစားရသည့္ ၿပိဳင္ပြဲမ်ဳိး ျဖစ္သည့္အတြက္ မိမိ ၿပိဳင္ဘက္၏ ဥပေဒတြင္းႏွင့္ ဥပေဒျပင္ပ ကစားကြက္မ်ားကို ႀကိဳတင္ေလ့လာ ျပင္ဆင္ထားသူ၊ အေပးအယူ အေလွ်ာ့အတင္းျဖင့္ ပါးရည္နပ္ရည္ရွိရွိ၊ ဆုတ္သာတက္သာ ထက္ျမက္လိမၼာစြာ ကစားတတ္သူ တစ္နည္းအားျဖင့္ ပုံမွန္မဟုတ္သည့္ ေရြးေကာက္ပြဲႏုိင္ငံေရးမ်ားကို ေကာင္းစြာနားလည္သူမ်ား ေအာင္ျမင္မႈ ရရွိႏုိင္ေၾကာင္း သိေစလိုရင္းျဖစ္သည္။

အယ္ဒီတာ (၃၀-၃-၂၀၁၅)

---------------------------
Editorial, The Voice Daily Vol-2/No-301 (#voiceeditorial)

ျပည္သူခ်စ္ေသာ ျပည္သူ႔တပ္မေတာ္ဆီသို႔

အႏွစ္ (၇၀) ေျမာက္ တပ္မေတာ္ေန႔ အခမ္းအနားကို ေနျပည္ေတာ္ရွိ တပ္မေတာ္ေန႔ စစ္ေရးျပကြင္းတြင္ က်င္းပခဲ့ရာ ယခင္ႏွစ္မ်ားႏွင့္ မတူေသာ ထူးျခားခ်က္အခ်ဳိ႕ကို ေတြ႔ျမင္ရေပသည္။

ပထမထူးျခားခ်က္မွာ ယခင့္ယခင္ႏွစ္မ်ားက က်င္းပေသာ တပ္မေတာ္ေန႔မ်ားကဲ့သို႔ လုံၿခဳံေရး အထူးတင္းက်ပ္ စစ္ေဆးမႈမ်ဳိး မရွိေတာ့ဘဲ ဖိတ္ၾကားထားသည့္ ဧည့္သည္မ်ား စိတ္လက္ေပါ့ပါးစြာ တက္ေရာက္ႏုိင္ျခင္း ျဖစ္သည္။

ဒုတိယထူးျခားမႈမွာ တပ္မေတာ္အစိုးရ လက္ထက္က တပ္မေတာ္ႏွင့္ အစိုးရအဖြဲ႔တြင္ ထိပ္တန္းရာထူးမ်ားျဖင့္ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ခဲ့ၾကသည့္ အၿငိမ္းစား တပ္မေတာ္ အရာရွိႀကီးမ်ားကုိ တပ္မေတာ္တြင္ ၎တို႔ ေနာက္ဆုံးထမ္းေဆာင္ခဲ့သည့္ ရာထူးအတိုင္း စစ္ဝတ္စုံအျပည့္ျဖင့္ တက္ေရာက္ခြင့္ျပဳျခင္း ျဖစ္သည္။

တတိယထူးျခားသည္မွာ စစ္ေရးျပ ခ်ီတက္သည့္ စစ္ေၾကာင္းမ်ားတြင္ ယခင္ႏွစ္မ်ားကဲ့သို႔ လက္နက္ကိုင္တပ္ဖြဲ႔မ်ားႏွင့္ အေျခခံသေဘာသဘာဝခ်င္း မတူညီေသာ လူမႈဝန္ထမ္း တာဝန္ထမ္းေဆာင္သူ မီးသတ္တပ္ဖြဲ႔ႏွင့္ ၾကက္ေျခနီတပ္ဖြဲ႔ စစ္ေၾကာင္းမ်ား မပါဝင္ေတာ့ဘဲ ယင္းေနရာတြင္ အမ်ဳိးသမီး အရာရွိစစ္သည္ႏွင့္ ရဲေမမ်ား စစ္ေၾကာင္းတို႔ျဖင့္ အစားထုိး ခ်ီတက္သြားျခင္း ျဖစ္သည္။

စတုတၳထူးျခားခ်က္မွာ အဆိုပါ စစ္ေရးျပ အခမ္းအနား အစအဆုံး တပ္မေတာ္ စစ္တီးဝိုင္းက စစ္ခ်ီသီခ်င္း တစ္ပုဒ္တည္းကိုသာ အႀကိမ္ႀကိမ္ေက်ာ့၍ တီးမႈတ္သြားၿပီး ပို၍ထူးျခားသည္မွာ ယင္းစစ္ခ်ီသီခ်င္းသည္ ယခုႏွစ္ တပ္မေတာ္ေန႔အတြက္ အသစ္ေရးစပ္ထားသည့္အျပင္ လက္ရွိ အေျခအေနႏွင့္ ကိုက္ညီေစရန္ ဒီမုိကေရစီဆိုေသာ စကားလုံးကို ထည့္သြင္းစပ္ဆုိထားျခင္း ျဖစ္သည္။

ပဥၥမထူးျခားခ်က္မွာ ၂၀၁၀ ျပည့္ႏွစ္မွ စတင္ၿပီး တပ္မေတာ္ကို အရည္အေသြးႏွင့္ အရည္အခ်င္း ျမႇင့္တင္ေပးကာ ပေရာ္ဖက္ရွင္နယ္ တပ္မေတာ္ ျဖစ္လာေစရန္ ျပင္ဆင္တည္ေဆာက္လာၿပီး လာမည့္ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္တြင္ အသက္ေျခာက္ဆယ္ ျပည့္ေတာ့မည့္ တပ္မေတာ္ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီး မင္းေအာင္လႈိင္၏ မိန္႔ခြန္းျဖစ္သည္။

အဆိုပါမိန္႔ခြန္းတြင္ တပ္မေတာ္ စတင္သေႏၶတည္သည့္ ရက္စြဲႏွင့္ ေတာ္လွန္ေရးေန႔မွ တပ္မေတာ္ေန႔အျဖစ္ အမည္ေျပာင္းလဲခဲ့သည့္ ခုႏွစ္၊ ေျပာင္းလဲခဲ့သူ အာဏာရွင္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေနဝင္း၏ အမည္နာမကို ထည့္သြင္းေျပာဆိုျခင္း၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး တည္ေဆာက္ရာတြင္ လုံၿခဳံေရးဆုိင္ရာ ျပန္လည္ေပါင္းစည္းေရး တစ္နည္းအားျဖင့္ ျပည္ေထာင္စုတပ္မေတာ္ကို မျဖစ္မေန ပထမဦးစားေပး ဖြဲ႔စည္းလုပ္ေဆာင္သြားမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာၾကားျခင္း၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ စီးပြားေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ လုပ္ငန္းစဥ္တို႔တြင္ တပ္မေတာ္က ပူးေပါင္းပါဝင္ေဆာင္ရြက္လ်က္ ရွိေၾကာင္း၊ ႏုိင္ငံေတာ္၏ သဘာဝသယံဇာတ၊ စြမ္းအင္မ်ားကို သားစဥ္ေျမးဆက္အထိ သုံးစြဲႏုိင္ရန္ စီမံထိန္းသိမ္း ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ရမည္ ျဖစ္ေၾကာင္းႏွင့္ ေငြေၾကး၊ စားေသာက္ေနထုိင္မႈမ်ားတြင္လည္း အေလအလြင့္ မရွိေစရန္ အက်ဳိးရွိရွိ သုံးစြဲ၊ ၿခိဳးၿခံေခြၽတာၾကရန္ အထိပါ ထည့္သြင္းေျပာဆိုသြားျခင္းတို႔မွာ မ်ားစြာထူးျခားလွသည္။

မည္သုိ႔ပင္ျဖစ္ေစ အႏွစ္ (၇၀) ျပည့္ တပ္မေတာ္ေန႔မွသည္ ေနာင္လာမည့္ ႏွစ္မ်ားတြင္ တပ္မေတာ္၏ ေခါင္းေဆာင္မ်ား အေနႏွင့္ အရည္အခ်င္းႏွင့္ အရည္အေသြး ျပည့္ဝေသာ ပေရာ္ဖက္ရွင္နယ္ တပ္မေတာ္ တစ္နည္းအားျဖင့္ တစ္ခ်ိန္က ျပည္သူလူထု၏ ခ်စ္ခင္ေလးစား အားကိုးယုံၾကည္မႈကို ရရွိခဲ့သည့္ ျပည္သူ႔တပ္မေတာ္အျဖစ္ တည္ေဆာက္ကာ တပ္မေတာ္ႏွင့္အတူ ျပည္သူတစ္ရပ္လုံး ပါဝင္ခဲ့သည့္ ေတာ္လွန္ေရးေန႔ကို တပ္မေတာ္က အသိအမွတ္ျပဳ ေလးစားလာလိမ့္မည္ဟု ယုံၾကည္အပ္ေပသည္။

အယ္ဒီတာ (၂၉- ၃-၂၀၁၅)

---------------------------
Editorial, The Voice Daily Vol-2/No-300 (#voiceeditorial)


တာ၀န္ခံမႈ၊ တာ၀န္ယူမႈ

မည္သည့္ ကိစၥရပ္တြင္မဆို ေပၚေပါက္ခဲ့ၿပီးေသာ ျဖစ္စဥ္မ်ား၊ ျပႆနာရပ္မ်ားအတြက္ အဓိက တာ၀န္ရိွသူတို႔၏ အဆင့္ဆင့္ တာ၀န္ခံမႈ၊ တာ၀န္ယူမႈမ်ားျဖင့္ စနစ္တက် ေျဖရွင္းျခင္းမွာ အေရးႀကီးပါသည္။ သို႔မွသာ အလားတူ ျပႆနာမ်ား ထပ္မံမေပၚေပါက္ရန္ စနစ္တက် ျပင္ဆင္ႏုိင္မည္ျဖစ္သည္။ ထုိသို႔ မဟုတ္ပါက ျဖစ္စဥ္တစ္ခု ေပၚေပါက္တိုင္း၊ ျပႆနာရပ္တစ္ခု ျဖစ္ပြားတိုင္း အသက္ေသဆံုးသည္အထိ နစ္နာသူမ်ားက နစ္နာခဲ့ရေသာ္လည္း ယင္းကိစၥမ်ားအတြက္ တာ၀န္ခံမႈ တာ၀န္ယူမႈ မရိွပါက လူထုဘ၀ မလံုျခံဳမႈႏွင့္ သက္ဆိုင္ရာတာ၀န္ရိွသူ အဆင့္ဆင့္အေပၚ ယံုၾကည္လက္ခံႏုိင္စြမ္းမ်ား ေပ်ာက္ဆံုးသြားမည္သာ ျဖစ္သည္။

ဒီမိုကေရစီစနစ္ႏွင့္ အသားက်ၿပီးေသာ ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ေတာ့ မည္သို႔ေသာ ကိစၥရပ္မ်ား ေပၚေပါက္သည္ျဖစ္ေစ သက္ဆိုင္ရာ တာ၀န္ရိွသူမ်ားက ၎တို႔၏ တာ၀န္ယူမႈအေပၚ အသိစိတ္ဓာတ္ျဖင့္ တာ၀န္ခံ၊ တာ၀န္ယူသြားၾကသည္ကို ေတြ႕ႏုိင္မည္ျဖစ္သည္။ အေမရိကန္ႏုိင္ငံ ဖာဂူဆန္ အေရးအခင္း ျဖစ္စဥ္အား ကိုင္တြယ္ႏွိမ္နင္းခဲ့မႈႏွင့္ ပတ္သက္၍ ရဲတပ္ဖြဲ႕အေပၚ ျပင္းထန္ေသာ ေ၀ဖန္မႈမ်ား ရိွေနခ်ိန္တြင္ ဖာဂူဆန္ၿမိဳ႕၏ ရဲမွဴးက ၎၏ သေဘာဆႏၵအေလ်ာက္ တာ၀န္မွ ႏုတ္ထြက္သြားခဲ့သည္။ အလားတူ ေတာင္ကိုရီးယားတြင္ ေက်ာင္းသားလူငယ္အမ်ားစု ပါ၀င္ေသာ ေဂ်ဂ်ဴးကြၽန္းသို႔သြားသည့္ ကူးတို႔သေဘၤာ နစ္ျမဳပ္မႈႏွင့္ ပတ္သက္၍လည္း ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္က တာ၀န္ခံကာ ရာထူးမွ ႏုတ္ထြက္ခဲ့ေသာ္လည္း အစိုးရအဖြဲ႕က ျပန္လည္ခန္႔အပ္ခဲ့ရသည့္ ျဖစ္စဥ္မ်ားျဖစ္သည္။

ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္လည္း အျခားႏိုင္ငံမ်ားနည္းတူ အျဖစ္အပ်က္မ်ား၊ ျပႆနာရပ္မ်ား ေပၚေပါက္ေလ့ရိွရာ အမ်ားစုမွာ စံုစမ္းစစ္ေဆးေရးအဖြဲ႕ ဖြဲ႕စည္းျခင္း၊ အစီရင္ခံစာ ထုတ္ျပန္ျခင္း အဆင့္မ်ားသာ ထင္ထင္ရွားရွား ျမင္ေတြ႕ရေလ့ရိွၿပီး ေနာက္ဆက္တြဲ တာ၀န္ခံမႈ၊ တာ၀န္ယူမႈမ်ားကိုမူ ပြင့္လင္းျမင္သာစြာ ေတြ႕ျမင္ရေလ့ မရိွပါ။

ယင္းကဲ့သို႔ေသာ ျဖစ္စဥ္မ်ားစြာအနက္ ရခိုင္ျပည္နယ္အတြင္း ေျပးဆဲြေနေသာ ေအာင္တံခြန္-၃ ခရီးသည္တင္သေဘၤာ နစ္ျမဳပ္မႈႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ စံုစမ္းစစ္ေဆးေရး အဖြဲ႕၏ အစီရင္ခံစာ ထုတ္ျပန္လိုက္ၿပီျဖစ္သည္။ အစီရင္ခံစာ၏ အဆိုအရ ေအာင္တံခြန္သေဘၤာသည္ ၾကံ့ခိုင္မႈမရိွဘဲ ျပဳျပင္မႈမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ ျပည့္ျပည့္၀၀ ေဆာင္ရြက္ျခင္း မရိွေၾကာင္း သိရသည္။ ၁၉၉၆ ခုႏွစ္က စတင္တည္ေဆာက္ၿပီး အဆိုပါႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလတြင္ စတင္အသံုးျပဳခဲ့သည့္ သက္တမ္း ၂၀ ၀န္းက်င္ရိွ ေအာင္တံခြန္သေဘၤာအား ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ ႏို၀င္ဘာလက ေနာက္ဆံုး လြန္းတင္ ျပဳျပင္ခဲ့ေၾကာင္း သိရသည္။ ထိုသို႔ ျပဳျပင္စဥ္ကလည္း ေရေအာက္ေနရာမ်ားရိွ သံျပားမ်ား အျပည့္အ၀ မလဲလွယ္ထားသလို သေဘၤာၾကံ့ခိုင္မႈ၊ စစ္ေဆးမႈ နည္းပါးေၾကာင္း၊ လူႏွင့္ ကုန္တင္ေဆာင္မႈမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍လည္း စီမံခန္႔ခြဲမႈ အားနည္းေၾကာင္း အစီရင္ခံစာတြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။ ထို႔အျပင္ သေဘၤာအတြက္ လိုအပ္ေသာ သံျပားအသံုးျပဳျခင္း၊ သုတ္ေဆးမ်ား အသံုးျပဳျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္၍လည္း ႐ိုး႐ိုးသုတ္ေဆးႏွင့္ ပင္လယ္ေရျပင္သံုး သံျပားမဟုတ္ေသာ ႐ိုး႐ိုးသံျပားမ်ားကိုသာ အသံုးျပဳထားေၾကာင္း စစ္ေဆးေပၚေပါက္ခဲ့သည္။

သေဘၤာတြင္ ပါ၀င္ေသာ အေရးေပၚဆက္သြယ္ေရး စနစ္မွာလည္း သက္တမ္းၾကာျမင့္ေနေသာေၾကာင့္ အသံုးျပဳ၍ မရျခင္း၊ ပဲ့ပိုင္းေရလံုခန္း၊ ေရထဲပိုင္းတြင္ အေပါက္မ်ားရိွေနၿပီး အဆိုပါ အေပါက္မ်ားကို မူလီစုပ္၍ ဘိလပ္ေျမျဖင့္ ဖံုးအုပ္ဖာေထးမႈမ်ဳိးသာ ျပဳလုပ္ထားေၾကာင္းလည္း စစ္ေဆးမႈမ်ားအရ သိရသည္။

စံုစမ္းစစ္ေဆးေရးအဖြဲ႕က ထုတ္ျပန္သည့္ အစီရင္ခံစာ၏ အဆိုအရ ခရီးသည္တင္ သေဘၤာေအာင္တံခြန္-၃ နစ္ျမဳပ္ရျခင္းမွာ မေတာ္တဆျဖစ္ပြားျခင္း မဟုတ္ဘဲ တာ၀န္ရိွသူမ်ား၏ ႀကီးေလးသည့္ ေပါ့ဆမႈေၾကာင့္ ျဖစ္ရသည္ဟု ယူဆေၾကာင္း ထုတ္ျပန္ထားသည္။

သို႔ပါ၍ မည္သည့္အေရး ကိစၥတြင္မဆို တာ၀န္ယူမႈ၊ တာ၀န္ခံမႈ ကိစၥသည္ လြန္စြာအေရးပါၿပီး ထိုသို႔ တာ၀န္ယူျခင္း၊ တာ၀န္ခံျခင္း မရိွပါက ျပည္သူတို႔၏ ေန႔စဥ္ဘ၀သည္ မည္သို႔မွ် လံုျခံဳစိတ္ခ်ရမည္ မဟုတ္ဘဲ အစိုးရအေပၚလည္း ဆက္လက္၍ ယံုၾကည္မႈ ကင္းမဲ့ေနဦးမည္ ျဖစ္ပါေၾကာင္း The Daily Eleven သတင္းစာက ေရးသားအပ္ပါသည္။
မတ္လ ၃၁ ရက္ေန႔ထုတ္ The Daily Eleven သတင္းစာ၏ အယ္ဒီတာ့အာေဘာ္
ျပန္လည္စဥ္းစားရမည့္ သံလြင္ျမစ္ေပၚက ေရအားလွ်ပ္စစ္စီမံကိန္းမ်ား

ျမန္မာႏိုင္ငံ သံလြင္ျမစ္ေပၚတြင္ ေရအားလွ်ပ္စစ္စီမံကိန္းေျခာက္ခု တည္ေဆာက္ရန္ စီစဥ္ထားၿပီး အဆိုပါ စီမံကိန္းမ်ားမွေန၍ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အား မဂၢါဝပ္ ၁၅,ဝဝဝ ထြက္ရွိရန္ ရည္မွန္းထားသည္။ အဆိုပါ စီမံကိန္းေျခာက္ခုမွာ ရွမ္းျပည္နယ္အတြင္းရိွ မဂၢါဝပ္ ၁၄ဝဝ ထြက္ႏုိင္ေသာ အထက္သံလြင္(ကြမ္းလံု) စီမံကိန္း၊ မဂၢါဝပ္ ၁ဝဝဝ ထြက္ႏုိင္သည့္ ေနာင္ဖစီမံကိန္း၊ မဂၢါဝပ္ ၂ဝဝ ထြက္ႏိုင္သည့္ မန္ေတာင္းစီမံကိန္း၊ မဂၢါဝပ္ ၇ဝဝဝ ထြက္ႏုိင္သည့္ မိုင္းတံု(တာဆန္း) စီမံကိန္း၊ ကယားျပည္နယ္အတြင္းရိွ မဂၢါဝပ္ ၄၅ဝဝ ထြက္ႏုိင္ေသာ ရြာသစ္စီမံကိန္းႏွင့္ ကရင္ျပည္နယ္အတြင္းရိွ မဂၢါဝပ္ ၁၃၆ဝ ထြက္ႏုိင္ေသာ ဟတ္ႀကီးစီမံကိန္းတို႔ ျဖစ္သည္။

သံလြင္ျမစ္ေပၚတြင္ တည္ေဆာက္မည့္ အဆိုပါ ေရကာတာစီမံကိန္းအားလံုး ရပ္ဆိုင္းေပးရန္ ေဒသခံျပည္သူမ်ားက ေတာင္းဆိုေနၾကေသာ္လည္း အစိုးရက တစ္စံုတစ္ရာ တုံ႔ျပန္မႈမရိွေသးေပ။ ၎အျပင္ အစိုးရက ေရကာတာစီမံကိန္းမ်ားအတြက္ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ထိခိုက္နစ္နာမႈအကဲျဖတ္ခ်က္ႏွင့္ လူမႈဘဝထိခိုက္နစ္နာမႈအကဲျဖတ္ခ်က္ (EIA/SIA) တို႔ကို ဆက္လက္လုပ္ေဆာင္လ်က္ရိွရာ ယင္းတို႔ကို ေဒသခံမ်ားက သေဘာတူညီျခင္း မရိွေပ။ သံလြင္ျမစ္ေပၚတြင္ တည္ေဆာက္မည့္ ေရကာတာစီမံကိန္းမ်ား ရပ္တန္႔ေပးရန္အတြက္ ေဒသခံျပည္သူ ၆ဝ,ဝဝဝ ေက်ာ္ႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးအဖြဲ႕အစည္းေပါင္း ၁၃ဝ ေက်ာ္က လက္မွတ္ေရးထိုး ေတာင္းဆိုထားသည္။ အဆိုပါ စီမံကိန္းမ်ားသည္ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ကို ထိခိုက္ေစၿပီး ေဒသခံျပည္သူမ်ား၏ အခြင့္အေရးမ်ားကို ခ်ဳိးေဖာက္သကဲ့သို႔ ျဖစ္ေစေသာေၾကာင့္ လွ်ပ္စစ္စြမ္းအားဝန္ႀကီးဌာန၊ တ႐ုတ္သံ႐ံုးႏွင့္ ထိုင္းသံ႐ံုးမ်ားသို႔လည္း အိတ္ဖြင့္ေပးစာေပးပို႔၍ ေတာင္းဆိုထားသည္။

EIA/SIA စစ္ေဆးရန္အတြက္ ႏိုင္ငံတကာကုမၸဏီမ်ားကို ေခၚယူထားေသာ္လည္း ေဒသခံမ်ားအား ေခၚယူေဆြးေႏြးျခင္း မရိွသကဲ့သို႔ အဆိုပါစီမံကိန္းမ်ားေၾကာင့္ နစ္နာသူမ်ားကို ေလ်ာ္ေၾကးေငြ မည္မွ်ေပးမည္၊ မည္သို႔ ေပးမည္ဆိုသည္ကိုလည္း ထုတ္ေဖာ္ေျပာၾကားျခင္း မရိွေသးေပ။ သံလြင္ျမစ္ေပၚတြင္ တည္ေဆာက္မည့္ စီမံကိန္းမ်ားေၾကာင့္ ေဒသခံမ်ား ေျပာင္းေရႊ႕ရမည္ျဖစ္ၿပီး သံလြင္ျမစ္ေပၚတြင္ မွီခိုေနရသည့္ ျပည္သူမ်ားအတြက္ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းဆိုင္ရာ အခက္အခဲမ်ား ျဖစ္ေပၚလာႏုိင္သည္။ သံလြင္ျမစ္သည္ အေရွ႕ေတာင္အာရွတြင္ အရွည္လ်ားဆံုးျမစ္တစ္စင္းျဖစ္ၿပီး ယခု စီမံကိန္းမ်ားက ရွမ္းျပည္နယ္အတြင္း ဆိုးက်ဳိးမ်ားစြာျဖစ္ေပၚေစႏုိင္သည္။ ယခုလက္ရိွ၌ပင္ ကြမ္းလံုေရကာတာစီမံကိန္းအတြက္ လမ္းမ်ားေဖာက္လုပ္ရန္ ေဒသခံမ်ား၏ လယ္ယာေျမဧက ၆ဝ ေက်ာ္ကို သိမ္းယူထားၿပီး ဟတ္ႀကီးေရကာတာစီမံကိန္းအတြက္လည္း ရြာေပါင္း ၄ဝ ေက်ာ္ ေျပာင္းေရႊ႕ခံရမည္ဟု သတင္းမ်ားထြက္ေပၚေနသည္။

သံလြင္ျမစ္ေပၚတြင္ တည္ေဆာက္မည့္ ေရအားလွ်ပ္စစ္စီမံကိန္းမ်ားသည္ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေရးႏွင့္သာမက သံလြင္ျမစ္ေပၚတြင္ အမီွျပဳကာ အသက္ေမြးေနရသည့္ ျပည္သူမ်ားအားလံုးႏွင့္ သက္ဆိုင္ေနေသာေၾကာင့္ ယင္းစီမံကိန္းမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ ျပန္လည္စဥ္းစားသင့္ပါေၾကာင္း The Daily Eleven သတင္းစာက ေရးသားအပ္ပါသည္။

မတ္လ ၂၉ ရက္ေန႔ထုတ္ The Daily Eleven သတင္းစာ၏ အယ္ဒီတာ့အာေဘာ္
 

No comments: