Monday, August 24, 2009

Active Learner

ဆရာစားခ်န္ေသာဆရာမ်ားထံက ပညာဆည္းပူးနည္း (သို႔မဟုတ္) သြက္လက္ေသာပညာရွာသူ

ဖတ္ဖူးခဲ့ေသာပံုျပင္မ်ားထဲတြင္ လုလင္တစ္ဦးသည္ ဗ်ိဳင္းတစ္ေကာင္ထံက ပညာရဖူး၏။ ဗ်ိဳင္းသည္ ေရေအာက္ မွရွာေဖြမိထား ေသာငါးမ်ားကို ခ်က္ခ်င္းမ်ိဳမခ်ဘဲ အေပၚသို႔ ေျမႇာက္ျပီးမွ ႏႈတ္သီးႏွင့္ျပန္ဖမ္းျပီး မ်ိဳခ်သည္။

ဒါကိုလုလင္တစ္ေယာက္ကျမင္သျဖင့္ ခဲလံုးကိုအေပၚသို႔ေျမႇာက္၍ပါးစပ္ျဖင့္ဖမ္းၾကည့္သည္။ တျဖည္းျဖည္းႏွင့္ ၀ါရင့္လာေသာ္ လွံကို အေပၚေျမႇာက္၍ ပါးစပ္ႏွင့္ကိုက္ဖမ္းႏိုင္ပါ၏။ ဒါကတိရစၦာန္သည္ လူသား၏ဆရာျဖစ္ဖူးသည္ ဟူေသာ ဥပမာတစ္ခုပါ။ အဲဒါကိုျမင္ဆရာဟုေခၚသည္။ ဗ်ိဳင္းက သင္ေပးတာေတာ့မဟုတ္။

ေလ့လာသူ (Learn လုပ္သူ) ႏွစ္မ်ိဳးရွိရာ သြက္လက္ေသာ ေလ့လာသူ (Active Learner) ႏွင့္ မသြက္လက္ေသာေလ့လာသူ (Passive Learner) ဟူ၍ရွိပါ၏။

Passive Learner ကေတာ့ သင္ဆရာက သင္ေပးတာေလာက္ပဲတတ္သည္။ မိမိဘာသာၾကိဳးစား၍ပညာမရွာပါ။

Active Learner ကေတာ့ သင္ဆရာ၊ျမင္ဆရာ၊ၾကားဆရာ၊လူ၊တိရစၦာန္မက်န္ ျမင္ျမင္သမွ်၊ ၾကားၾကားသမွ် အားလံုးထံက သင္ယူပါ၏။

တစ္ခါတုန္းကျဖစ္ပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္သည္ ဖြံ႕ျဖိဳးေရးစီမံကိန္းၾကီးတစ္ခုမွာ အမ်ိဳးသားစီမံကိန္းအရာရွိ(National Project Officer)အျဖစ္ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ပါသည္။

National Officer ျဖစ္ေသာ္လည္း စီမံကိန္းတည္ေဆာက္ပံုအရ နယ္ျမိဳ႕တစ္ခုမွာရုံးထိုင္ပါတယ္။ ဖြံ႔ျဖိဳးေရးစီမံကိန္းက ေတာ္ေတာ္ၾကီးပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္က ၄င္းရုံး၌ လုပ္ငန္းအဖြဲ႕ဥကၠဌ(Chairman of Working Group)ျဖစ္ပါတယ္။

၄င္းရုံး၌ Township Project Officer၁၀ေယာက္ေလာက္ရွိပါတယ္။ သစ္ေတာအရာရွိ၊ ပညာေရးအရာရွိ၊ က်န္းမာေရးစီမံခ်က္အရာရွိ စသျဖင့္ လူေတာ္ေတာ္စံုပါတယ္။ တစ္ေန႔ေတာ့ က်န္းမာေရးလုပ္ငန္းေတြလုပ္ေနတဲ့ စီမံကိန္းဆရာ၀န္က အလုပ္ထြက္သြား၍ ၄င္းေနရာသို႔ လူသစ္ဆရာ၀န္မ အမ်ိဳးသမီးတစ္ဦးေရာက္လာျပီး သူမကကြၽန္ေတာ့္ထံသို႔ သူအလုပ္၀င္ေၾကာင္း သတင္းလာပိုတယ္။ ေဆးေက်ာင္းတုန္းက သူမကကြၽန္ေတာ့္ထက္ တစ္ႏွစ္ငယ္တယ္။ သူက ထိုင္းႏိုင္ငံ၊ မဟီေဒါတကၠသိုလ္က က်န္းမာေရးဆိုင္ရာ လူမႈေရးသိပၸံမဟာ၀ိဇၨာဘြဲ႕ (M.A. Health Social Science) ရခဲ့တယ္ဟုဆိုပါ၏။

ကြၽန္ေတာ္က Health Social Science ဘာသာရပ္ကို ေတာ္ေတာ္စိတ္၀င္စားတယ္။ ဒီေတာ့ ကြၽန္ေတာ္သိခ်င္တာကို ခဏခဏေမးေလ့ရွိတယ္။ သူမကလည္းရွင္းျပပါတယ္။ တျခား Township Project Officer အမ်ိဳးသားတစ္ဦးက ကြၽန္ေတာ့္ကို သူ႔ေစတနာအရ လက္တို႔ျပီးေျပာပါတယ္။

'ဆရာ ဦးထြန္း၀င္း၊ဆရာတို႔က ဆရာ၀န္အခ်င္းခ်င္းပဲ၊ ကိုယ့္ထက္ ရာထူးငယ္တဲ့လူဆီက ျပန္သင္မေနပါနဲ႔။ သိခ်င္တာရွိရင္ ကြၽန္ေတာ္တို႔စီမံကိန္းက ႏိုင္ငံျခားသားကို အၾကံေပးအရာရွိ (Advisor) အျဖစ္ေဒၚလာအမ်ားၾကီး ေပးျပီးခန္႔ထားတာပဲ။ ေမးေပါ့။ ကြၽန္ေတာ္ေတာ့ ႏိုင္ငံျခားသား Chief Technical Advisor ကလြဲရင္ ဘယ္သူ႔မွ ဆရာမတင္ႏိုင္ဘူး' ဟုလက္တို႔ သတိေပးပါ၏။

သူက ေစတနာနဲ႔ေျပာေသာ္လည္း သူနဲ႔ကြၽန္ေတာ္နဲ႕ အယူအဆခ်င္းမတူပါဘူး။ ကြၽန္ေတာ္ယူဆတာကေတာ့ ပညာဆိုတာ တိရစၦာန္ဆီကေတာင္ ယူတတ္ရင္ရတယ္။ သူဘယ္ေလာက္တတ္သလဲ၊ ငါဘယ္ေလာက္တတ္သလဲ ပညာခ်င္းျပိဳင္ေနရန္ မလို။ မသိတာရွိရင္ေမး၊ သိတာရွိရင္ လိုအပ္ကေျပာျပ။ ေကာင္းရာေကာင္းေၾကာင္းအတြက္ ပညာကို အသံုးခ်ႏိုင္ရန္ ပဲျဖစ္ပါတယ္။

Active Learner ဆိုတာ ပညာရွာ ပမာသူဖုန္းစားပါပဲဟု ခံယူပါသည္။

တစ္ေန႔ေတာ့ အဲဒီျမိဳ႕ကိုပဲ သူနာျပဳအရာရွိမတစ္ေယာက္ Tourist လာလည္တယ္။ စီမံကိန္းရုံးကိုလာျပီးေလာ့လာေတာ့ ကြၽန္ေတာ္ဧည့္ခံရတယ္။ ရင္းရင္းႏွီးႏွီးနဲ႔ စီမံကိန္းအေၾကာင္း ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကတယ္။ သူမကအဲဒီအခ်ိန္မွာ သူနာျပဳမဟာသိပၸံ M.Sc (Nursing Science) ေအာင္ျပီး သူနာျပဳပါရဂူေဒါက္တာဘြဲ႕ (Ph.D Nursing) တက္ေနပါတယ္။ ၾသစေၾတးလ်မွာ ေက်ာင္းတက္ေနတာျဖစ္၏။

ကြၽန္ေတာ္က ေခါင္းစဥ္တစ္ခုအေၾကာင္းကိုေျပာျပေတာ့ ပထမသူမက ရုိးရုိးပဲ နားေထာင္တယ္။ ေနာက္ေတာ့ စိတ္၀င္ စားလာျပီး ကြၽန္ေတာ္ေျပာၾကားခ်က္ေတြဟာ သူမရဲ႕ Ph.D. Thesisအတြက္ အေထာက္အကူရပါတယ္ဆိုျပီး Lecture ေပးခိုင္းပါေတာ့တယ္။ Lecture ေပးေတာ့ သူမက မွတ္စုစာအုပ္နဲ႔လိုက္မွတ္ပါတယ္။

ေနာက္ရက္က်ေတာ့ ရုံးကလုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္ေတြက ကြၽန္ေတာ့္ကိုေျပာသည္မွာ ဆရာက Ph.D Candidate ကိုေတာင္ လက္ခ်ာေပးႏိုင္ပါလားလို႔ေျပာပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္က ရွင္းျပရတာေတာ့ ကြၽန္ေတာ္က 'ေတာ္' တာမဟုတ္။ ၄င္းPh.D. ေက်ာင္းသူသည္Active Learner ျဖစ္တယ္။ Active Learnerဆိုတာ တိရစၦာန္ဆီကေတာင္ ပညာယူတယ္လို႔ ရွင္းျပ လိုက္ရပါသည္။

ဆရာေတြ ဘယ္လိုပင္ ဆရာစားခ်န္ေပမဲ့ Active Learner ေတြပညာစံုသြားပံု ပံုျပင္တစ္ခုကိုလည္း မွ်ေ၀ပါရေစဦး။

တစ္ခါက ေမာင္ေကာင္းျမတ္ဆိုတာရွိသည္။ သူဟာActive Learner တစ္ေယာက္ပါ။ သူကတစ္ခ်ိန္ခ်ိန္မွာ ဒန္ေပါက္ ဆိုင္ဖြင့္ခ်င္တယ္။ ဒီေတာ့ပထမ ဒန္ေပါက္ဆိုင္တစ္ခုမွာ အေစအပါး၀င္လုပ္ရင္း ပညာသင္တယ္။ ပထမဆိုင္က ခိုင္းေတာ့ ခိုင္းတယ္။ ဒါေပမဲ့ ပညာကုန္ေတာ့ မေပးခ်င္ဘူး။ ဒန္ေပါက္မဆလာစပ္နည္းပဲျပျပီး ဒန္ေပါက္ၾကက္သားကို ႏူးေအာင္လုပ္ တဲ့နည္းမျပဘူး။ ျပီးေတာ့ ဒန္ေပါက္ထမင္းကို ေထာပတ္စပ္တဲ့နည္းမျပဘူး။ သူက Active Learner ျဖစ္၍ေနာက္တစ္ဆိုင္ မွာ တပည့္ခံျပန္ တယ္။ ဒုတိယဆိုင္က ၾကက္သားကိုႏူးေအာင္လုပ္တဲ့နည္းပဲျပျပီး မဆလာစပ္နည္းနဲ႔ ထမင္းကိုေထာပတ္ ေရာတဲ့နည္းကို လွ်ိဳထားျပီး ဆရာစားခ်န္တယ္။ ဒီေတာ့ Active Learner ကတတိယဆိုင္မွာ သူဖုန္းစားသဖြယ္ တပည့္ခံ ျပန္တယ္။ တတိယ ဒန္ေပါက္ဆိုင္ က ထမင္းကို ေထာပတ္စပ္တဲ့နည္းပဲ သင္တယ္။ က်န္ႏွစ္ခုကို လွ်ိဳထားလိုက္တယ္။ ဒါေပမဲ့ သံုးဆိုင္မွာ တပည့္ခံျပီးေတာ့ ဒန္ေပါက္ထမင္းခ်က္နည္းတတ္သြားပါတယ္။

Active Learner တစ္ေယာက္ရဲ႕ ပညာလိုခ်င္စိတ္ကို ဘယ္သူမွ မတားဆီးႏိုင္ပါဘူး။ တပည့္ေတြက အနာဂတ္မွာ ဆရာထက္ပိုျပီးေတာ္ႏိုင္တဲ့ တစ္ခုတည္းေသာနည္းလမ္းကေတာ့ Active Learning ပဲျဖစ္ပါတယ္။ တပည့္က ဆရာထက္သာမွသာ အနာဂတ္သည္ ပစၥဳပၸန္ထက္သာပါလိမ့္မယ္။

ဆရာသင္သေလာက္ပဲ တတ္တာမ်ိဳးကို ခံြ႕ေကြၽးရတာမ်ိဳး Passive Learningလို႔ေခၚပါတယ္။ Spoon feeding လို႔လည္း ေျပာႏိုင္ပါတယ္။

Active Learning ဆိုတာကေတာ့ ေက်ာင္းတက္ရုံမက စာၾကည့္တုိက္သြား၊ သတင္းစာ၊ ဂ်ာနယ္၊ စာအုပ္မ်ိဳးစံု၊ အင္တာနက္၊ေရဒီယို၊တီဗီ၊ စကား၀ိုင္းေတြပါမက ျမင္ျမင္သမွ်၊ၾကားၾကားသမွ် သက္ဆိုင္ေသာသုတကို ေလ့လာႏိုင္ျပီး ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာႏိုင္သူျဖစ္ပါတယ္။

ပညာရွာ ပမာသူဖုန္းစားဟူေသာ စကားပံုအတိုင္း သူဖုန္းစားကဲ့သို႔ မိမိကိုယ္ကိုႏွိမ့္ခ်၍ ပညာရွာသူဟုဆိုခ်င္ပါေၾကာင္း။

ေဒါက္တာထြန္း၀င္း
စာၾကြင္း။ ။ အခြင့္အလမ္းဂ်ာနယ္(30/6/2009)

1 comment:

mo.thein@gmail.com said...

ေကာင္း၏ ကူထား၏
ထပ္ျပီးေပးနိုင္ပါေစ