Saturday, February 19, 2011

ေၾကာ္ျငာအက်ိဳးသက္ေရာက္မႈႏွင့္ ေဘးထြက္ဆိုးက်ိဳး

ေၾကာ္ျငာရွင္ေတြဟာ ဘယ္လိုရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႕ ေၾကာ္ျငာၾကတာလဲလို႕ ကြၽန္ေတာ္ကေမးရင္ ေၾကာ္ျငာရွင္မ်ားက "ေျဖစရာမလိုတဲ့ ေမးခြန္းၾကီး" လို႕ေျပာၾကမွာပါ။ ဟုတ္ပါတယ္။ ေၾကာ္ျငာတယ္ဆိုတာ ကိုယ့္ပစၥည္းကို လူေတြသတိျပဳမိဖို႕ ျဖစ္ျပီး စမ္းသပ္သံုးစြဲမိဖို႕(Trial) နဲ႕ အခါခါထပ္ျပီး၀ယ္ယူ (Repeat Purchase) ၾကတဲ့အတြက္ မိမိရဲ႕ ကုန္ပစၥည္းေတြေရာင္းအားပိုျပီးတက္လာဖို႕အဓိကျဖစ္ပါတယ္။

ဒါဆိုရင္ ေၾကာ္ျငာလို႕အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈရွိသလို၊ အက်ိဳးမရွိျဖစ္သြားႏိုင္တယ္၊ ေဘးထြက္ဆိုးက်ိဳးေတြလည္း ရွိသြားႏိုင္တယ္လို႕ဆိုရင္ ခင္ဗ်ားလက္ခံပါ့မလား။ ခင္ဗ်ားကေၾကာ္ျငာေလာကသားဆိုရင္ မျဖစ္ႏိုင္ဘူးလို႕ေျပာမွာပါ။ ဒါဆိုရင္လက္ေတြ႕ျဖစ္ရပ္တစ္ခု ကြၽန္ေတာ္ တင္ျပပါ့မယ္။ ၂၀၁၀ အေႏွာင္းပိုင္းမွာ Marketing Research Journal ထဲမွာ ဒီျဖစ္ရပ္အေၾကာင္းကို ဖတ္ရပါလိမ့္မယ္။

Northwestern University's Kellog School of Management ဟာ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသူ/ေက်ာင္းသား ဦးေရ (၁၂၀၀)ကို အင္တာဗ်ဴးလုပ္ျပီး ေလ့လာမႈတစ္ခု ျပဳလုပ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီေက်ာင္းသူ/ ေက်ာင္းသားေတြကို အရက္ဆန္႕က်င္ေရးပိုစတာနမူနာေတြကို ျပျပီးေတာ့ ဒီေၾကာ္ျငာေတြအေပၚ တုန္႕ျပန္ခ်က္ေတြကို မွတ္တမ္းတင္ ခဲ့ပါတယ္။ ကေနဒါႏိုင္ငံမွာ အသံုးျပဳခဲ့တဲ့ အရက္ဆန္႕က်င္ေရး ေၾကာ္ျငာေတြကို အေျခခံျပီး နမူနာပိုစတာမ်ားကို ဖန္တီး(create) ခဲ့တာပါ။

ေပးခ်င္တဲ့ မက္ေဆ့ခ်္ကေတာ့ အရက္ကိုအလြန္အကြၽံေသာက္လိုက္မိလို႕ လူမွန္းမသိျဖစ္သြားရင္ အႏၲရာယ္ရွိတယ္။ ရွက္စရာေကာင္း တယ္၊ ဒါေၾကာင့္ အျပစ္ရွိတယ္ဆိုတာပါပဲ။

(၁) ခင္ဗ်ားမ်က္စိထဲျမင္လာေအာင္ ကေနဒါႏိုင္ငံအရက္ထိန္းခ်ဳပ္ေရးဘုတ္အဖြဲ႕က ထုတ္လုပ္တဲ့ပိုစတာအေၾကာင္းကို ပထမဆံုး ေျပာျပာပါမယ္။ အဲဒီပိုစတာကေတာ့ အမူးလြန္ေနတဲ့ လူငယ္တစ္ေယာက္ဟာ အိမ္သာအိုး(commode)ထဲကို အန္ခ်ေနတာကို အေပၚစီးကရိုက္ျပ ထားတဲ့ပိုစတာပါ။ "ကြၽန္ေတာ့္ဘ၀တစ္ေလွ်ာက္လံုးရဲ႕ အေကာင္းဆံုးညပါပဲ" ဆိုတဲ့စာတမ္းကို သူ႕ေခါင္းနဲ႕ တစ္ေျပးညီမွာ ပံုႏွိပ္ထားပါ တယ္။

(၂) ဒုတိယပိုစတာကေတာ့ ကေနဒါႏိုင္ငံ Sashatchewan ျပည္နယ္၊ က်န္းမာေရး၀န္ၾကီးဌာနက ထုတ္လုပ္တဲ့ပိုစတာပါ။ အမ်ိဳးသမီး ငယ္တစ္ဦးဟာ ၾကမ္းျပင္ေပၚမွာ ေမွာက္လ်က္လဲေနရင္း ညာဘက္လက္က အရက္ပုလင္းကို ကိုင္ထားပါတယ္။ ပိုစတာဓာတ္ပံုရဲ႕ ေအာက္တည့္တည့္ မွာေတာ့ "ဒီေနရာဟာ သူေနတဲ့ ေကာလိပ္ေက်ာင္းအေဆာင္လို႕ မဆိုႏိုင္ပါဘူး" လို႕ပံုႏွိပ္ထားပါတယ္။

ေၾကာ္ျငာဖန္တီးသူေတြကေတာ့ အရက္အလြန္အကြၽံေသာက္လိုက္မိလို႕လူမွန္းမသိေအာင္ျဖစ္သြားရင္ အႏၲရာယ္ရွိတယ္၊ ရွက္စရာ ေကာင္းတယ္၊ ဒါေၾကာင့္ အျပစ္ရွိတဲ့လုပ္ရပ္ဆိုတာကို လူငယ္ေတြသိေစခ်င္၊ နားလည္ေစခ်င္တာပါ။ ဒါေပမဲ့ နမူနာပိုစတာေတြ ၾကည့္ျပီး ေနာက္ လူငယ္အမ်ားစုရဲ႕တုံ႕ျပန္ခ်က္ကေတာ့ ေၾကာ္ျငာဖန္တီးသူေတြ ေမွ်ာ္မွန္းထားတာမ်ိဳးမဟုတ္ပါဘူး။ အခ်ိဳ႕လူငယ္ေတြဟာ ဒီ ေၾကာ္ျငာေတြကို ျမင္ျမင္ခ်င္းပဲ လက္မခံတဲ့တုန္႕ျပန္မႈေတြျပသၾကပါတယ္။ တခ်ိဳ႕ဆိုရင္ ဒီပိုစတာကို ၾကည့္ျပီးတာနဲ႕ အရက္သြားေသာက္ ဖို႕ေတာင္ ျဖစ္ႏိုင္ေခ်ရွိပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္ ဒီလုိတုန္႕ျပန္ၾကတာပါလဲ။

ဒီေလ့လာခ်က္ျပဳလုပ္တဲ့ ေကာလိပ္က မားကတ္တင္းပါေမာကၡ ရဲ႕မွတ္ခ်က္က "မိမိမွာ အျပစ္ရွိတယ္၊ ဒါမွမဟုတ္ ရွက္စရာေကာင္းတယ္ ဆိုတာမ်ိဳး ခံစားေနရတဲ့လူေတြဟာ ေနာက္ထပ္ ဒီလိုခံစားခ်က္မ်ိဳးနဲ႕ ထိပ္တိုက္ေတြ႔ရရင္ 'ဒါဟာငါနဲ႕မဆိုင္ဘူး' လို႕မိမိကိုယ္ကိုမိမိ ကာကြယ္ေတြးေတာျပီး မိမိကိုျပတဲ့ ပိုစတာမွာ ပါတဲ့အေၾကာင္းအရာကို ေခါင္းထဲအ၀င္မခံပါဘူး။ ဒါမွသာ သူတို႕ရဲ႕ ခံစားမႈဟာ သက္သာ ရာရမွာပါ" လို႕ေျပာပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ ကြၽန္ေတာ္ေျပာခ်င္တဲ့အခ်က္ကေတာ့ လူဆိုတာ(အတန္းေက်ာင္းစျပီးေနတဲ့ အရြယ္ကစျပီး) ကိုယ္လုပ္တာမွန္တယ္ မမွန္ဘူး၊ သင့္ေတာ္တယ္၊ မသင့္ေတာ္ဘူးဆိုတာကို သိပါတယ္။ မသိလို႕ လုပ္ေနတာမဟုတ္ပါဘူး။ လုပ္ခ်င္လို႕ လုပ္ခြင့္ရလို႕ လုပ္ေနတာပါ။

ဒါေပမဲ့ မလုပ္သင့္တာကို လုပ္ျပီးရင္ေတာ့ မသိစိတ္ထဲမွာ 'ငါအျပစ္လုပ္မိျပီ' လို႕ ခံစားရပါတယ္။ လူရဲ႕သဘာ၀အတိုင္း မိမိကိုယ္ကို ဆင္ေျခေပးျပီး ဒီလိပ္ျပာမလံုတာကို ေဖ်ာက္ေလ့ရွိပါတယ္။ ေနာက္ထပ္ မလုပ္သင့္တာကို မလုပ္ေတာ့ဘူးဆိုရင္ေတာင္မွ ဒီလိပ္ျပာ မလံုတဲ့စိတ္ဟာ ေပ်ာက္ကြယ္မသြားပါဘူး။

ပါေမာကၡ Agrawal က ေနာက္ဆံုးအေနနဲ႕ ေျပာတာကေတာ့ 'ရွင္ဟာ ေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္ကို စာေမးပြဲမွာ စာခိုးခ်တဲ့အေၾကာင္း ေျပာေနရင္း နမူနာပိုစတာတစ္ခုကိုသာ ျပလိုက္ရင္ သူဟာအရက္ဆိုင္ကို တန္းျပီးသြားလိမ့္မယ္လို႕ ကြၽန္မေလာင္းရဲတယ္' ဟုဆိုပါတယ္။

ေနာက္ဥပမာေလးတစ္ခု ထပ္ေျပာခ်င္ပါတယ္။ အတုျမင္၊ အတတ္သင္တတ္တဲ့သဘာ၀နဲ႕ ေၾကာ္ျငာေတြေၾကာင့္ ျဖစ္လာတတ္တဲ့ ေဘး ထြက္ဆိုးက်ိဳးပါ။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ရုပ္ျမင္သံၾကားဟာ အက်ယ္ျပန္႕ဆံုး မီဒီယာတစ္ခုျဖစ္တဲ့အတြက္ လူၾကီးကေလးမေရြးၾကည့္ၾကပါတယ္။ ေက်ာင္းမေနေသးတဲ့ ကေလးေတြေတာင္မွ ေၾကာ္ျငာသီခ်င္းအေတာ္မ်ားမ်ားကို လိုက္ျပီးဆိုႏိုင္ျခင္း၊ သရုပ္ေဆာင္အေတာ္မ်ားမ်ားကို နာမည္ႏွင့္လူတြဲျပီး သိေနျခင္းတို႕ကိုေထာက္ရႈျခင္းအားျဖင့္ ေၾကာ္ျငာပရိတ္သတ္ထဲမွာ ပါ၀င္တဲ့ ကေလးပရိတ္သတ္ပမာဏကို ခန္႕ မွန္းၾကည့္ႏိုင္ပါတယ္။ အခ်ိဳ႕မိဘေတြဆိုရင္ တီဗီြေၾကာ္ျငာကို တိပ္ေခြတစ္ေခြလံုး (VHS tape) အျပည့္သြင္းထားျပီး ကေလးျငိမ္ေနရန္ ျပထားတတ္တာကိုေတာင္ ေတြ႕ဖူးပါတယ္။

၂၀၁၀ ျပည့္ႏွစ္၊ ဧျပီလ ေနာက္ဆံုးအပတ္ထဲမွာ ထီးေၾကာ္ျငာေလးတစ္ခုကို သတိထားမိလိုက္ပါတယ္။ အေဆာက္အဦတစ္ခုအေပၚကေန ထီးကိုေလထီးသေဘာမ်ိဳးအသံုးျပဳျပီး လူၾကီးႏွစ္ေယာက္ခုန္ခ်တဲ့ျပကြက္ကိုျပသြားပါတယ္။ ထီးရဲ႕ခိုင္ခံ့မႈကို တင္စားေဖာ္ျပသြားတာ ျဖစ္ ႏိုင္ပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ့္ရဲ႕ လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဘက္တစ္ဦးမွာ ပထမတန္းေက်ာင္းသားတစ္ဦးရွိပါတယ္။ ႏိုင္ငံျခားတြင္ရွိေသာ အေဒၚမ်ားပို႕ေပး လိုက္ေသာ စူပါမင္း၀တ္စံုကို၀တ္ျပီး မိမိေနထိုင္ေသာ ပထမအထပ္ျပတင္းေပါက္မွ လမ္းေပၚသို႕ခုန္ခ်ရာေျမညီထပ္တြင္မိုးထားေသာ တာေပၚလင္အမိုးခံေနေသာေၾကာင့္သာ ေသတြင္းထဲမေရာက္ခဲ့ပါ။

ေနာက္ထပ္ လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဘက္၏ေမာင္တစ္၀မ္းကြဲမွာေတာ့ ေလွခါးတိုင္တြင္ အပ္ခ်ည္ၾကိဳးတစ္စခ်ည္၊ မိမိခါးတြင္ တစ္စခ်ည္ျပီး ေလွ ကားထိပ္မွ ခုန္ခ်၍ စပိုက္ဒါမင္းလုပ္တမ္း ကစားရာမွ နဖူးကြဲသြားပါသည္။ နဖူးကြဲသည္ႏွင့္ ျပီးသြား၍သာေတာ္ပါေတာ့သည္။

ထီးေၾကာ္ျငာကိုၾကည့္ျပီး ကေလးတစ္ဦးဦးက ယင္းထီးကိုဖြင့္ေဆာင္းကာ အိမ္၀ရံတာ၊ ေက်ာင္း၀ရံတာကေန ခုန္ခ်လိုက္ရင္ေတာ့ ကေလးရဲ႕ကံၾကမၼာကို ေတြးမၾကည့္၀ံ့ပါ။

ေျပာခ်င္တာကေတာ့ ေၾကာ္ျငာတစ္ခုဖန္တီးရာမွာ မိမိေၾကာ္ျငာရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႕တင္ဆက္မႈပံုစံဟာ၊ ကိုယ့္ရဲ႕ကုန္ပစၥည္းအတြက္၊ အမွတ္တံဆိပ္အတြက္ အက်ိဳးအျပင္ အျပစ္ဘာေတြ ျဖစ္လာႏိုင္သလဲ။ အျခားေဘးထြက္ဆိုးက်ိဳးဘာေတြရွိလာႏိုင္သလဲဆိုတာကို ထည့္ျပီး စဥ္းစားႏိုင္ၾကရင္ ေကာင္းမွာပါဆိုတာပါပဲ။

ေအာင္ေက်ာ္ဦး

(မီဒီယာသုေတသန)

Resource: UNFCCI – Business – Vol: 10, No.4 – June 2010

No comments: