Monday, July 25, 2016

ဒီမိုကေရစီ စြမ္းေဆာင္ရည္ ဘာေၾကာင့္ အရမ္းက်ဆင္းရသလဲ (နိဂံုး)

၁၉ ရာစု အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စုမွာ ဒီမိုကေရစီနဲ႔ ႏိုုင္ငံေတာ္ အရည္အေသြးေတြက တခုနဲ႔တခု ပဋိပကၡျဖစ္ေနခဲ့တာ ရွင္းပါတယ္။ အဲဒီလိုျဖစ္ရတဲ့ အေၾကာင္းရင္းကေတာ့ ၀င္ေငြနဲ႔ ပညာေရး အဆင့္အတန္း နိမ့္ပါးတဲ့ တိုင္းျပည္ေတြမွာ မဲေပးသူ တေယာက္ခ်င္းအတြက္ ရည္ရြယ္တဲ့ မက္္လံုးေတြက အမ်ားျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈေတြ ေပးအပ္မယ္ဆိုတဲ့ မက္လံံုးေတြထက္ မဲေပးသူေတြကို ပိုၿပီးလႈံ႔ေဆာ္ႏုိင္ခဲ့တာေၾကာင့္ပါ။

စီးပြားေရး ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈေတြ ပိုမိို အဆင့္ျမင့္လာတဲ့ အခါမွာေတာ့ အေျခအေနေတြ ေျပာင္းလဲသြားပါတယ္။ ၀င္ေငြ ပိုျမင့္မားတဲ့ မဲေပးသူေတြကို တဦးတေယာက္ခ်င္း ေငြေပးမႈ ကေနတဆင့္ လာဘ္ထိုးဖို႔ ပိုၿပီးခက္ခဲပါတယ္။ မဲေပးသူေတြက ပ႐ိုဂရမ္အေျချပဳ မူ၀ါဒေတြကိုပိုၿပီး ဂရုစိုက္လာတတ္ၾကပါတယ္။
ဒါ့အျပင္ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ ပိုမိုျမင့္မားလာေအာင္ ေစ်းကြက္စီးပြားေရး ႀကီးထြားမႈက ေမာင္းႏွင္ေပးပါတယ္။ တဦးတေယာက္ခ်င္း ခ်မ္းသာၾကြယ္၀ဖို႔အတြက္ ႏုိင္ငံေရးနယ္ပယ္ ျပင္ပက တျခား လမ္းေၾကာင္းေတြကို လူေတြက ေစ်းကြက္ စီးပြားေရးေၾကာင့္ ရွာေတြ႔ႏိုင္ၾကပါတယ္။

ခ်ီးျမွင့္ေျမွာက္စား ႏုိင္ငံေရးစနစ္ေတြ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ျဖစ္ေပၚခဲ့တဲဲ့ ေနာက္ဆံုး ထိုင္၀မ္ ေရြးေကာက္ပြဲေတြကေတာ့ ၁၉၉၀ ျပည့္ႏွစ္ အေစာပိုင္း ကာလမွာပါ။ အဲဒီေနာက္မွာေတာ့ ထိုင္၀မ္ျပည္သူေတြက အလြယ္တကူ လာဘ္ထိုးလို႔ မရေတာ့ ေလာက္ေအာင္ ခ်မ္းသာသြားပါတယ္။

လူတဦခ်င္း ၀င္ေငြနိမ့္ပါးေနတဲ့ အခ်ိန္မွာ ခ်ီးျမွင့္ေျမွာက္စား ႏုိင္ငံေရးစနစ္ကို ဒီမိုကေရစီက ေမာင္းႏွင္ေပးေပမယ့္ တိုုင္းျပည္ေတြ ပိုၿပီးခ်မ္းသာသြားတဲ့ အခါမွာေတာ့ အရည္အေသြးျမင့္ အစိုးရေတြကို ဖန္တီးေပးႏုိင္မယ့္ လမ္းေၾကာင္းကိုပါ ပြင့္သြားေစပါတယ္။

ဒီေနရာမွာလည္း အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စုက ဥပမာပါ။ ၁၈၈၀ ျပည့္ႏွစ္ေတြမွာေတာ့ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စုက စိုက္ပ်ိဳးေရး လူ႔အဖြဲ႔အစည္း အျဖစ္ကေန စက္မႈၿမိဳ႕ျပ ႏုိင္ငံအျဖစ္ကို အလ်င္အျမန္ ကူးေျပာင္းေနခဲ့ပါၿပီ။ မီးရထားလမ္းလို ေခတ္မီ နည္းပညာသစ္ေတြနဲ႔ ရက္လုပ္ထားတဲ့ ဧရာမ ေစ်းကြက္ႀကီးအျဖစ္ ကူးေျပာင္းေနခဲ့တာပါ။

စီးပြားေရးႀကီးထြားမႈႈက စီးပြားေရး ဇာတ္ေကာင္သစ္ေတြ ေပၚထြက္လာေအာင္ ေမာင္းႏွင္ေပးခဲ့ပါတယ္။ သူတို႔ေတြကေတာ့ ၿမိဳ႕ျပေနထိုင္သူ ပေရာ္ဖက္ရွင္နယ္ေတြ၊ ပိုမိုရႈပ္ေထြးနက္နဲတဲ့ စီးပြားေရးလုပ္ငန္း အက်ိဳးစီးပြားေတြ၊ လူလတ္တန္းစားေတြ ျဖစ္္ၿပီး သူတို႔ေတြက အရည္အေသြးျမင့္ အစိုးရစနစ္ကို လိုခ်င္ပါတယ္။
အဲဒီအခ်ိန္တုန္းက တည္ရွိေနခဲ့တဲ့ ဆရာေမြး တပည့္ေမြး စနစ္မွာလည္း သူတို႔က အက်ိဳးအျမတ္ မ်ားမ်ား မရႏုိင္ၾကပါ။ ေအာက္ေျခ လူထုေတြရဲ႕လႈပ္ရွားမႈေၾကာင့္ ပင္ဒယ္လ္တန္ ဥပေဒကို ၁၈၈၃ ခုႏွစ္မွာ ျပဌာန္းႏုိင္ခဲ့ပါတယ္။

အဲဒီဥပေဒေၾကာင့္ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စု ဗ်ဴရိုကေရစီ ယႏၱရားမွာ အရည္အခ်င္း အလိုက္ပဲ လူေရြးခ်ယ္ခန္႔အပ္တဲ့ မူ၀ါဒကိုပါ ခ်မွတ္ႏိုင္ခဲ့ၿပီး ေနာက္ပိုင္းတက္လာတဲ့ သမၼတေတြျဖစ္တဲ့ သီရိုဒိုရုစဗဲ့ (၁၉၀၁–၀၉) နဲ႔ ၀ုဒရိုး၀ီလ္ဆင္ (၁၉၁၃–၂၁) တို႔က အဲဒီမူ၀ါဒကို ဆက္လက္ ျမွင့္တင္ေပးခဲ့ၾကပါတယ္။

ပါတီလူႀကီးေတြနဲ႔ ႏုိင္ငံေရး ယႏၲရားတို႔က အဲဒီအခ်ိန္ထက္ မ်ိဳးဆက္အမ်ားႀကီး ေက်ာ္လြန္ကာ ဆက္လက္ ရွင္သန္ႏုိင္ခဲ့ ၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ၂၀ ရာစု အလယ္ေလာက္ အေရာက္မွာေတာ့ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ျပတ္သားခိုင္မာတဲ့ ႏုိင္ငံေရးလႈပ္ရွားမႈ ေတြကေနတဆင့္ အေမရိကန္ၿမိဳ႕ႀကီး ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ တျဖည္းျဖည္းခ်င္း ဖယ္ရွားခံခဲ့ရပါတယ္။

ေခတ္ၿပိဳင္ ဒီမိုကေရစီေတြျဖစ္တဲ့ ဘရာဇီးနဲ႔ အိႏၵိယႏိုင္ငံေတြ အေနနဲ႔ အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈနဲ႔ ဆရာေမြး တပည့္ေမြး ျပႆနာ ေတြကို ေျဖရွင္းမယ္ဆိုရင္ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စုလို လုပ္ေဆာင္ရမွာပါ။

ခ်မွတ္အေကာင္အထည္ေဖာ္ဖို႔ လုိအပ္ျခင္း
ဒါေပမယ့္ ဒီေန႔ေခတ္ ဒီမိုကေရစီႏုိင္ငံေတြ အမ်ားအျပားမွာ မရွိတဲ့ အေရးႀကီး အားသာခ်က္တခု အေမရိကန္ျပည္ ေထာင္စုမွာ ရွိပါတယ္။ အဲဒါကေတာ့ ၎ရဲ႕ ရဲတပ္ဖြဲ႔အင္အား ေတာင့္တင္းျခင္းျဖစ္ၿပီး ျပဌာန္းလိုက္တဲ့ ဥပေဒကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္ႏုိင္ျခင္းပါ။

အဲဒီစြမ္းရည္က အဂၤလန္ႏိုင္ငံကေန အေမြရလိုက္တဲ့ အဂၤလိပ္ရိုးရာ ဥပေဒမွာ အေျခတည္ပါတယ္။ လြတ္လပ္ေရး မရခင္မွာပဲ အဲဒီအဂၤလိပ္ရိုးရာ ဥပေဒကို အင္စတီးက်ဴးရွင္းအျဖစ္ အေမရိကန္မွာ ခိုင္ခိုင္မာမာ ထူေထာင္ထားၿပီးသြားပါၿပီ။ အဆင့္မ်ိဳးစံုမွာရွိတဲ့ အေမရိကန္အစိုးရ အဖြဲ႔ေတြက အစိုးရ အလႊာေပါင္းစံုမွာ ရွိေနတဲ့ ရာဇ၀တ္သားေတြကို စြဲခ်က္တင္၊ ရံုးတင္စစ္ေဆး၊ အျပစ္ဒဏ္ခ်မွတ္ႏိုင္တဲ့ အားေကာင္းေမာင္းသန္ အာဏာကို အစဥ္အဆက္ ထိန္းထားႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။

အဆိုပါ အက်ပ္ကိုင္ ဖိအားေပးႏုိင္တဲ့ အာဏာကို တရားဥပေဒ စနစ္အေပၚ ျပည္သူေတြရဲ႕ ယံုၾကည္ေထာက္ခံမႈကလည္း ေက်ာေထာက္ေနာက္ခံ ျပဳေပးထားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔လည္း အာဏာကို စစ္မွန္တဲ့ ၾသဇာအာဏာအျဖစ္ ေနရာအမ်ားစုမွာ ေျပာင္းလဲႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။

အေကာင္အထည္ ေဖာ္ႏုိင္တဲ့ စြမ္းရည္မွာ နယ္ပယ္တခု ပါရွိၿပီး အဲဒီနယ္ပယ္မွာ ႏိုင္ငံေတာ္ စြမ္းရည္နဲ႔ တရားဥပေဒ စိုးမိုး ေရးတို႔က ထပ္တူက်ေနပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ အက်င့္ပ်က္ ျခစားမႈဆိုတဲ့ ျပႆနာကို ကိုင္တြယ္ေျဖရွင္းရာမွာ ၎က အရမ္း အေရးႀကီးပါတယ္။

အစိုးရအရာရွိေတြရဲ႕အျပဳအမူက မက္လံုးေတြအေပၚ မူတည္ပါတယ္။ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ျခင္းအတြက္ လံုေလာက္တဲ့ လစာဆိုတဲ့ မက္လံုးေတြတင္ မဟုတ္ဘဲ ဥပေဒကို ခ်ိဳးေဖာက္ရင္ အျပစ္ေပးခံမွာကို ေၾကာက္ရြံ႕ျခင္းဆိုတဲ့ မက္လံုးေတြလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ႏုိင္ငံေတာ္ေတာ္ မ်ားမ်ားမွာေတာ့ ဥပေဒကို ခ်ိဳးေဖာက္လည္း ေထာင္ခ်ခံရႏုိင္တဲ့ အလားအလာ အရမ္းနည္းတာေၾကာင့္ အခြန္ေတြကို မေပးေဆာင္ၾကသလို လာဘ္ေပးလာဘ္ယူ မႈေတြလည္း ျဖစ္ၾကပါတယ္။

အမ်ားျပည္သူက႑ စြမ္းေဆာင္ရည္မွာ တိုးတက္ ေကာင္းမြန္လာေစေရး လတ္တေလာ ႀကိဳးပမ္းမႈေတြထဲမွာ ေအာင္ျမင္မႈေတြ အမ်ားႀကီးရွိတဲ့ အထဲဲက တခုကေတာ့ ေဂ်ာ္ဂီ်ယာႏုိင္ငံပါ။ အဲဒီ ေအာင္ျမင္မႈေတြမွာ ထိေရာက္တဲ့ ခ်မွတ္ အေကာင္အထည္ေဖာ္မႈက အဓိကက်ပါတယ္။

၂၀၀၃ ခုႏွစ္ ႏွင္းဆီေရာင္ ေတာ္လွန္ေရးၿပီးတဲ့အခါ မီေခးလ္ ဆာကာ့ရွ္ဗီးလီး အစိုးရက အက်င့္ပ်က္ ျခစားမႈကို မ်က္ႏွာစာ ေပါင္းစံုမွာ ႏွိမ္နင္းခဲ့ပါတယ္။ ယာဥ္ထိန္းရဲ၊ အခြန္တိမ္းေရွာင္မႈ၊ “ဥပေဒတြင္းက ခိုးသားေတြ” လို႔သိၾကတဲ့ ရာဇ၀တ္ဂိုဏ္းေတြရဲ႕ စိမ့္၀င္ပ်ံ႕ႏွံ႔ လုပ္ကိုင္ေနမႈကို ႏွိမ္နင္းခဲ့ပါတယ္။

အဆိုပါ ႏွိမ္နင္းမႈကို ပြင့္လင္းျမင္သာေရး လုပ္ေဆာင္မႈေတြ အျပဳသေဘာေဆာင္ လုပ္ေဆာင္မႈေတြ (ဥပမာ၊ အစိုးရနဲဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အခ်က္အလက္ေတြကို အင္တာနက္ေပၚ တင္ျခင္း၊ ရဲအရာရွိေတြရဲ႕ လစာကို အနည္းအမ်ားလိုက္ တိုးျမွင့္ေပးျခင္း) တို႔ကေနတဆင့္ ေဖာ္ေဆာင္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ထိေရာက္တဲ့ ခ်မွတ္ အေကာင္အထည္ေဖာ္မႈက ရဲတပ္ဖြဲ႔ အသစ္ေတြ ဖြဲ႔စည္းႏုိင္ျခင္းအေပၚ မူတည္ပါတယ္။

အဲဒီတပ္ဖြ႔ဲ အသစ္ေတြက အဆင့္ျမင့္ အစိုးရအရာရွိေဟာင္းနဲ႔ စီးပြားေရးသမားေတြကို ဖမ္းဆီးမႈအေပၚ အမ်ားျပည္သူ သိေအာင္ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ေဖာ္ျပေပးျခင္းလိုမ်ိဳး အရာေတြ အမ်ားႀကီးကို လုပ္ေဆာင္ခဲဲ့ပါတယ္။ ဆာကာ့ရွ္ဗီးလီး အစိုးရအဖြဲ႔ ၿပီးဆံုးသြားခ်ိန္မွာေတာ့ တိုးတက္ေကာင္းမြန္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ထားတဲ့ ရဲအင္အားကို မေတာ္မတရားတဲ့ နည္းလမ္းေတြန႔ဲ အလြဲသံုးစားျပဳခဲ့ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ႏိုင္ငံေရးအရ တုံ႔ျပန္မႈေတြ ေပၚေပါက္လာၿပီး ဘစ္ဒ္ဇီးနား အီဗန္ရွ္ ဗီးလီးနဲ႔ ေဂ်ာ္ဂ်ီယာ အိပ္မက္ပါတီေတြ ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္ခံခဲ့ရပါတယ္။

ထိေရာက္တဲ့ ဥပေဒ အေကာင္အထည္ေဖာ္မႈ ရရွိေအာင္ လုပ္ေဆာင္ရာမွာ ႏိုင္ငံေတာ္က သံုုးစြဲႏိုင္တဲ့ ဖိအားေပး အက်ပ္ကိုင္ စြမ္းအားရဲ႕အေရးႀကီးမႈကို အဲဒီလို အာဏာ အလြဲသံုးစားမႈေတြက ဖံုးကြယ္ႏိုင္မယ္ မဟုတ္ပါ။

အက်င့့္ပ်က္ ျခစားမႈေတြကို ထိန္းခ်ဳပ္ႏုိင္ဖို႔ဆိုရင္ အျပဳအမူပိုင္း ဆိုင္ရာမွာ ျပည္သူေတြ လက္ခံထားတဲ့ စံႏႈန္းအယူအဆကို တခုလံုး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ “င့ါပတ္၀န္းက်င္မွာရွိတဲ့ လူတိုင္းက လာဘ္ယူေနၾကခ်ိန္မွာ ငါက မယူရင္ ငတံုး ႀကီးျဖစ္သြားမွာ” ဆိုတဲ့ အယူအဆမ်ိဳးပါ။

အဲဒီလို အေနအထားေတြမွာ ေၾကာက္ရြံ႕မႈက စိတ္ေကာင္းေစတနာေတြ၊ စီးပြားေရး မက္လံုးေတြထက္ အမ်ားႀကီးပို ထိေရာက္ပါတယ္။ “ႏွင္းဆီေရာင္ေတာ္လွန္ေရး” မတိုင္ခင္ကဆိုရင္ ေဂ်ာ္ဂ်ီယာႏုိင္ငံက အရင္ဆိုဗီယက္ ျပည္ေထာင္စုေဟာင္း ႏိုင္ငံေတြထဲမွာ အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈ အျဖစ္အမ်ားဆံုး တုိင္းျပည္အျဖစ္ နာမည္ဆိုးထြက္ခဲ့ပါတယ္။

ဒီေန႔အခ်ိန္မွာေတာ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး စံခ်ိန္စံညႊန္းေတြနဲ႔ တိုင္းတာရင္ ေဂ်ာ္ဂ်ီယာႏုိင္ငံက အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈ အနည္းဆံုးႏိုင္ငံ ျဖစ္ေနပါၿပီ။ ဖိအားေပး အက်ပ္ကိုင္ႏုိင္တဲ့ အာဏာကို အင္ျပည့္အားျပည့္ မသံုးစြဲဘဲ ထိထိေရာက္ေရာက္ အုပ္ခ်ဳပ္္ေနႏုိင္တဲ့ ႏိုင္ငံေတြကို ဥပမာအျဖစ္ ေပးဖို႔ ရွာရတာ ခက္ခဲပါတယ္။

ဖိအားေပး အက်ပ္ကိုင္ႏိုင္တဲ့ အင္အားကို ေကာင္းမြန္ေအာင္ တၿပိဳင္နက္တည္း ထည့္သြင္း မလုပ္ေဆာင္ဘဲ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈနဲ႔ တာ၀န္ခံမႈေတြ တိုးတက္လာေစေရး လုပ္ေဆာင္မႈေတြကေန တဆင့္ ေကာင္းမြန္တဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္မႈေပၚလာေစေရး ေခတ္ၿပိဳင္ႀကိဳးစား အားထုတ္မႈေတြက က်ဆုံုးပ်က္စီးမွာ ေသခ်ာပါတယ္။

ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ လုပ္ငန္းေတြရဲ႕ ႏိုင္ငံေရး အစိတ္အပိုင္းေတြက လူမႈလႈပ္ရွားေျပာင္းလဲမႈေတြနဲ႔ အမီမလိုက္ႏိုင္တာေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေရးစနစ္ ပ်က္စီးယိုယြင္းမႈဆီ ဦးတည္သြားတယ္လို႔ ဆင္မ်ဴရယ္ဟန္တင္တန္က Political Order in Changing Societies စာအုပ္မွာ ေျပာခဲ့ပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီႏုိုင္ငံေတြမွာ ႏုိင္ငံေတာ္ အင္စတီက်ဴးရွင္းေတြက ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈကို အမီ မလိုက္ႏိုင္ျခင္းနဲ႔လည္း ဆက္စပ္ေနပါတယ္။

အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စုနဲ႔ တျခား ဒီမိုကေရစီႏုိင္ငံေတြက ဒီမိုကေရစီကို ျမွင့္တင္အားေပးၾကရာမွာ အခုေျပာခဲဲ့တဲ့ သံုးသပ္ခ်က္ေတြက အေရးႀကီးတဲ့ေနရာကေန ပါ၀င္ေနပါတယ္။ ဟိုတုန္းကဆိုရင္ေတာ့ အရပ္ဘက္ အဖြဲ႔အစည္းေတြကို ေျမေတာင္ေျမွာက္ အားေပးျခင္းကေန တဆင့္၊ အာဏာရွင္စနစ္ကေန အသြင္းကူးေျပာင္းျခင္းရဲ႕ကနဦးအဆင့္မွာ အားေပးျခင္း ကေနတဆင့္ အာဏာရွင္ႏိုင္ငံေတြမွာ ကစားကြင္းေတြ တေျပးညီျဖစ္ တရားမွ်တလာေစဖို႔ အေလးအနက္ထား လုပ္ေဆာင္ ခဲ့ၾကပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ ေအာင္ျမင္တည္တံ့ ခိုင္ၿမဲဲတဲ့ ဒီမိုကေရစီကို ဖန္တီးတည္ေဆာက္ရာမွာ ေနာက္ထပ္အဆင့္ ၂ ခုလိုပါတယ္။ အဲဒီ ၂ ဆင့္အတြင္းမွာ အာဏာရွင္ ဆန္႔က်င္ေရး စုရံုးလႈပ္ရွားမႈေတြက အင္စတီက်ဴးရွင္းအျဖစ္ ခိုင္မာသြားၿပီး အခက္အခဲေတြကို ျဖတ္ေက်ာ္ႏုိင္တဲ့ လုပ္္ေဆာင္မႈေတြအျဖစ္ ကူးေျပာင္းသြားပါတယ္။
ပထမအဆင့္ကေတာ့ လူမႈေရးလႈပ္ရွားမႈေတြ ဖြဲ႔စည္းလုပ္ေဆာင္မႈကို ေရြးေကာက္ပြဲ၀င္ႏုိင္တဲ့ ႏိုင္ငံေရးပါတီေတြအျဖစ္ ေျပာင္းလဲျခင္းပါ။ မ်ားေသာအားျဖင့္ေတာ့ အရပ္ဘက္ အဖြဲ႔အစည္းေတြက အေၾကာင္းကိစၥေတြကို ကိုယ္တြယ္ အာရံုစိုက္ရာမွာ နယ္ပယ္ က်ဥ္းေျမာင္းၾကၿပီး မဲေပးသူေတြကို စည္း႐ံုးလႈံ႔ေဆာ္ဖို႔ တည္ေဆာက္ထားၾကတာ မဟုတ္ပါ။

အဲဒီလို လုပ္ႏုိင္ျခင္းက ႏိုင္ငံေရးပါတီေတြရဲ႕တခုတည္းေသာ နယ္ပယ္ျဖစ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေရးပါတီေတြ မတည္ေဆာက္ႏိုင္
ျခင္းက အသြင္ကူးေျပာင္းႏိုင္ငံေတြရွိ လစ္ဘရယ္ အင္အားစုေတြ မဲဲပံုးမွာ ရႈံးနိမ့္ရျခင္းရဲ႕ အေၾကာင္းရင္း ျဖစ္ေနပါတယ္။ ႐ုရွား၊ ယူကရိန္းကေန အီဂ်စ္အထိ ႏိုင္ငံေတြမွာ လစ္ဘရယ္ အင္အားစုေတြ အဲဒီလိုရႈံးနိမ့္ေနတာ ေတြ႔ရပါတယ္။

ဒုတိယလိုအပ္တဲ့ အဆင့္ကေတာ့ ႏိုင္ငံတည္ေဆာက္ေရးနဲ႔ ႏုိင္ငံ့စြမ္းရည္ပါ။ ဒီမိုကရက္တစ္ အစိုးရတခုက အာဏာရသြားၿပီ ဆိုတာနဲ႔ အမွန္တကယ္ကို အုပ္ခ်ဳပ္ရပါေတာ့တယ္။ ဆိုလိုတာကေတာ့ တရားနည္းလမ္းက်က် ရရွိထားတဲ့ လုပ္ပိုင္ခြင့္ အာဏာကို က်င့္သံုးၿပီး ျပည္သူလူထုအတြက္ အေျခခံ၀န္ေဆာင္မႈေတြကို ေပးအပ္ရပါတယ္။

ဒီမိုကေရစီ ျမွင့္တင္ေပးခ်င္တဲ့ ႏုိင္ငံတကာအသိုက္အ၀န္းက ဒီမိုကေရစီနည္းက် အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွာ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ ျပႆနာေတြကို သိပ္ၿပီးေတာ့ အာရံုမစိုက္ဘဲ အေစာပိုင္း စုရံုးလုပ္ေဆာင္မႈေတြနဲ႔ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးကိုသာ အေလးေပး အာရံုစိုက္ၾကပါတယ္။ ထိေရာက္ေကာင္းမြန္တဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစြမ္းရည္သာ မရွိရင္ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံသစ္ေတြက ၎ကိုအားေပး ေထာက္ခံသူေတြရဲ႕ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ေတြကို ပ်က္စီးသြားေစမွာျဖစ္ၿပီး သူတို႔ကိုယ္တုိင္လည္း တရား၀င္မႈ ဆံုးရံႈးသြားမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

တကယ္ေတာ့ အေမရိကန္သမိုင္းက ျပထားသလိုပါပဲ၊ ႏိုင္ငံေခတ္မီ တိုးတက္ေရးကို အာရံုစိုက္ မလုပ္ေဆာင္တဲ့ ဒီမိုကေရစီ ေဖာ္ေဆာင္ေရးေၾကာင့္ အစိုးရအရည္အေသြး အားနည္းက်ဆင္းမႈကို ျဖစ္ေပၚေစႏိုင္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံ ေခတ္မီ တိုးတက္ေရးကို အာဏာပိုင္စနစ္ က်င့္သံုးတဲ့ အေျခအေနေတြ ေအာက္မွာသာ ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္မယ္လို႔ မဆိုလိုပါ။

ရင့္က်က္ခိုင္မာသြားၿပီျဖစ္တဲ့ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံေတြက ဒီမိုကေရစီကို မတည္ေဆာက္ခင္မွာ ႏုိင္ငံေတာ္ တည္ေဆာက္မႈကို အရင္လုပ္ခဲ့တာ (ဒါကို ဆင္မ်ဴရယ္ ဟန္တင္တန္က အာဏာရွင္ဆန္ဆန္ အသြင္ကူးေျပာင္းမႈလို႔ နာမည္တပ္) မွန္ေပမယ့္ အဲဒီလို လုပ္ေဆာင္ျခင္းက မ်က္ေမွာက္ေခတ္ ႏိုင္ငံေတြအတြက္ ေအာင္ျမင္ေစမယ့္ မဟာဗ်ဴဟာျဖစ္တယ္လို႔ က်ိန္းေသေပါက္ မေျပာႏိုင္ပါ။

ဒီေန႔ေခတ္ ႏုိင္ငံေတြမွာ ဒီမိုကေရစီအေပၚ ေတာင္းဆိုမႈနဲ႔ ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္ေတြက အဲဒီတုန္းကထက္ အမ်ားႀကီး ပိုျမင့္မားေနပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ ႏိုင္ငံေတြက ဒီမိုကရက္တစ္ အင္စတီက်ဴးရွင္းေတြနဲ႔ တရားဥပေဒ စိုးမိုးမႈကို တည္ေဆာက္ေနတဲ့ တၿပိဳင္နက္တည္းမွာပဲ ေခတ္မီႏုိင္ငံေတြျဖစ္ေအာင္ ေဖာ္ေဆာင္ တည္ေဆာက္ရပါမယ္။

ဆိုလိုတာကေတာ့ ဒီမိုကေရစီ အားေပးျမွင့္တင္ေရး အသိုက္အ၀န္းက ႏုိင္ငံေခတ္မီ တည္ေဆာက္ေရးကို အမ်ားႀကီး ပို အာရံုစိုက္လုပ္ကိုင္ဖို႔ လိုပါတယ္။ အာဏာရွင္ အစိုးရေတြကို ေမာင္းထုတ္ႏုိင္ေလာက္ရံုနဲ႔ ေက်နပ္ေနလို႔မရပါ။

ဒီမိုကေရစီဂ်ာနယ္ အေနနဲ႔လည္း ဉာဏ္ပညာပိုင္းဆိုင္ရာ ခ်ဲ႕ထြင္တင္ျပမႈေတြ လုပ္ေဆာင္ဖို႔ လိုေနတယ္ဆိုတာကို သြယ္၀ိုက္ေျပာသလိုပါပဲ။ ဒီမုိကေရစီႏုိင္ငံေတြ ဘယ္လို ေပၚေပါက္လာၿပီး ဘယ္လို တည္ၿငိမ္ ခိုင္မာသြားတယ္ ဆိုတာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေလ့လာတဲဲ့ နယ္ပယ္မွာ ဂ်ာနယ္က အင္တိုက္အားတိုက္ ပါ၀င္လုပ္ေဆာင္ဖို႔ လိုသလို ေခတ္သစ္ႏုိင္ငံေတာ္ အင္စတီက်ဴးရွင္းေတြ ဘယ္လို ျဖစ္တည္လာၿပီး ဘယ္လိုက်ဆံုး ပ်က္စီးသြားၾကတယ္ ဆိုတာကိုပါ အေလးအနက္ အာရံုစိုက္ ေလ့လာဖို႔လိုပါတယ္။

ဖရန္စစ္ဖူကူယားမားသည္ Center on Democracy, Development and the Rule of Law at Stanford တြင္ Olivier Nomellini Senior Fellow ျဖစ္သည္။ သူေနာက္ဆံုး ျပဳစုေရးသားထားေသာ စာအုပ္မွာ Political Order and Political Decay: From the Industrial Revolution to the Globalization of Democracy (2014) ျဖစ္သည္။ ယခု စာတမ္းကို Journal of Democracy ႏွင့္ Johns Hopkins University Press တို႔၏ ခြင့္ျပဳခ်က္ကို ရယူၿပီး Educational Initiatives (ပညာေရွ႕ေဆာင္) က ဘာသာျပန္ဆိုျခင္း ျဖစ္သည္။ Educational Initiatives (www.eduinitiatives.org) အဖြဲ႔သည္ ဒီမိုကေရစီႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ သင္တန္းမ်ား၊ အရည္အေသြးျမွင့္ သင္တန္းမ်ားကို ပို႔ခ်ေပးေနေသာ ရန္ကုန္အေျခစိုက္ အဖြဲ႕အစည္းျဖစ္သည္။)

No comments: