Sunday, July 3, 2016

ဒီမိုကေရစီ စြမ္းေဆာင္ရည္ ဘာေၾကာင့္ အရမ္းက်ဆင္းရသလဲ (၁)


 ဒီမိုကေရစီဂ်ာနယ္ကို ပထမဆံုးအႀကိမ္ ပံုႏွိပ္ထုတ္ေ၀ေတာ့ ဆင္မ်ဴရယ္ ဟန္တင္တန္ ေျပာတဲ့ ဒီမိုကေရစီ တတိယလႈိင္း ရိုက္ခတ္တာက အလယ္ကုိ ေရာက္ၿပီးလို႔ နည္းနည္းေတာင္ ေက်ာ္လာပါၿပီ။ ဘာလင္တံတိုင္း ၿပိဳက်ၿပီးေနာက္ သိပ္မၾကာခင္ ျဖစ္ၿပီး ဆိုဗီယက္ ျပည္ေထာင္စု မၿပိဳကြဲခင္ေလးလို႔လည္း ေျပာႏုိင္ပါတယ္။ ဥေရာပေတာင္ပိုင္းနဲ႔ လက္တင္ အေမရိက ႏိုင္ငံအမ်ားစုမွာ ဒီမိုကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းမႈေတြ လုပ္ေဆာင္ေနၿပီးပါၿပီ။

အေရွ႕ဥေရာပကေတာ့ ေၾကာက္မက္ဖြယ္ရာ အျမန္ႏႈန္းနဲဲ႔ ကြန္ျမဴနစ္စနစ္ကို လမ္းခြဲေနပါၿပီ။ ဆာဟာရတပိုင္း အာဖရိကနဲ႔ ဆိုဗီယက္ ျပည္ေထာင္စုမွာေတာ့ ဒီမိုကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းမႈေတြ စတင္ေနၾကပါၿပီ။ အားလံုးကို ၿခံဳေျပာရမယ္ ဆိုရင္ေတာ့ ၄၅ ႏွစ္ဆိုတဲ့ ကာလအတြင္းမွာ ဒီမိုကေရစီ ေဖာ္ေဆာင္ေရးက ကမၻာတ၀ွမ္းမွာ သိသိသာသာ တိုးတက္လာခဲ့ပါ တယ္။

၁၉၇၀ ျပည့္ႏွစ္မွာ ေရြးေကာက္ပြဲ အဓိက ဒီမိုကေရစီ ႏုိင္ငံေပါင္း ၃၅ ခုေလာက္ပဲ ရွိရာကေန ၂၀၁၄ ခုႏွစ္မွာေတာ့ ၁၁၀ ေက်ာ္အထိ တိုးတက္ မ်ားျပားလာခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ လယ္ရီဒိုင္းမြန္း ေထာက္ျပထားသလိုပါပဲ ဒီမိုကေရစီက ၂၀၀၆ ခုႏွစ္ ကစၿပီး ေနာက္ျပန္ေလွ်ာက်ထားပါၿပီ။

ဖရီးဒမ္းေဟာက္စ္ ေပးမွတ္ေတြက ၂၀၀၆ ခုႏွစ္ကစၿပီး ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တိုင္း က်ဆင္းလာခဲ့ပါတယ္။ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ကလည္း ဒီမိုကေရစီအတြက္ အားတက္စရာ မေကာင္းလွပါ။ ရုရွားနဲ႔ တရုတ္ဆိုတဲ့ အာဏာရွင္ႏိုင္ငံႀကီး ၂ ခုက ဥေရာပ-အာရွတုိက္ ႀကီးႏွစ္ခုေပါင္းရဲ႕ တဖက္တခ်က္စီမွာ လႈပ္ရွားေနပါတယ္။

ဒီမိုကေရစီ တတိယလႈိင္း ရိုက္ခတ္ခ်ိန္မွာ အာရပ္ႏုိင္ငံေတြဆီ မေရာက္ရွိႏိုင္ခဲ့ပါ။ ဒါေပမယ့္ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ အာရပ္ေႏြဦး လႈပ္ရွားမႈေၾကာင့္ေတာ့ အာရပ္ႏုိင္ငံေတြက တတိယလႈိင္း ျဖစ္စဥ္ထဲမွာ ပါ၀င္လာႏုိင္ေတာ့မယ္ဆိုတဲ့ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ေတြ ကလည္း အီဂ်စ္ႏိုင္ငံရဲ႕ အာဏာရွင္လက္သစ္ေတြ ေပၚထြန္းလာမႈေၾကာင့္ ၿပိဳကြဲသြားပါတယ္။

လစ္ဗ်ားႏုိင္ငံ၊ ယီမင္နဲ႔ ဆီးရီးယားႏိုင္ငံေတြက မင္းမဲ့တိုင္းျပည္လို ဗရမ္းဗတာ ျဖစ္သြားလို႔ ၿပိဳကြဲသြားပါတယ္။ ဆီးရီးယား ႏုိင္ငံနဲ႔ အီရတ္မွာဆိုရင္ IS အစြန္းေရာက္အုပ္စုေတာင္ ေပၚေပါက္လာပါတယ္။  စေတာ့မားကတ္ေတြ ျပန္လည္ တည့္မတ္ ျပင္ဆင္ျခင္းလို ကမၻာတ၀ွမ္း ဒီမိုကေရစီ ပိုမိုထြန္းကားေရး လုပ္ေဆာင္ရာမွာ ခဏတျဖဳတ္ ေနာက္ျပန္ဆုတ္ အားယူေန တာလား၊ ဒါမွမဟုတ္ ကမၻာ့ႏုိင္ငံေရးမွာ ေရစီးေၾကာင္း ေျပာင္းလဲေနၿပီ ဆိုတာကို ညႊန္ျပေနတာလား၊ ဒီမိုကေရစီစနစ္ အျပင္ တျခားေရြးခ်ယ္စရာေတြ ေပၚေပါက္လာၿပီလား ဆိုတာကို သိႏိုင္ဖို႔က ခက္ပါေသးတယ္။

ဒါေပမယ့္ ဘယ္လိုပဲ ျဖစ္ေနပါေစ ကမၻာတခြင္မွာ ဒီမိုကေရစီရဲ႕စြမ္းေဆာင္မႈေတြက မၾကာေသးခင္ ႏွစ္ေတြအတြင္း က်ဆင္းလာၿပီ ဆိုတာကိုေတာ့ မသိခ်င္ေယာင္ ေဆာင္ေနလို႔မရပါ။ က်ဆင္းမႈက အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုနဲ႔ ဥေရာပသမဂၢလို ဖြံ႔ၿဖိဳး တိုးတက္မႈအရိွဆံုး အေအာင္ျမင္ဆံုး ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံေတြနဲ႔ စတင္ပါတယ္။

သူတို႔ေတြက ၂၀၀၀ ျပည့္ႏွစ္ ေႏွာင္းပိုင္းကစၿပီး ႀကီးမားျပင္းထန္တဲ့ စီးပြားေရး အက်ပ္အတည္းကို ေတြ႔ႀကံဳေနရၿပီး စီးပြားေရး ႀကီးထြားမႈ ေႏွးေကြး၊ ၀င္ေငြေတြတန္႔ေနတဲ့ ကာလတခုအတြင္း ပိတ္မိေနပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဘရာဇီး၊ တူရကီနဲဲ႔ အိႏၵိယလို ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံသစ္ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ဘက္ေပါင္းစံု စြမ္းေဆာင္မႈေတြက စိတ္ပ်က္ဖြယ္ရာ က်ဆင္းေနပါတယ္။ ဆႏၵျပ လႈပ္ရွားမႈေတြနဲ႔လည္း ေတြ႔ၾကံဳေနရပါတယ္။

အာဏာရွင္စနစ္ကို ခုခံဆန္႔က်င္တဲ့ ဒီမိုကေရစီ လႈပ္ရွားမႈေတြက ယူကရိန္းကေန ေဂ်ာ္ဂ်ီယာနဲ႔ တူနီးရွားႏုိင္ငံ၊ ေဟာင္ေကာင္နဲ႔ အီဂ်စ္ႏုိင္ငံေတြအထိ အရပ္ဘက္ အဖြဲ႔အစည္းေတြမွာ တၿပိဳင္နက္ ေပၚေပါက္လာခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီ ဒီမိုကေရစီအေရး လႈပ္ရွားမႈေတြက တည္ၿငိမ္ခိုင္မာၿပီး ပံုမွန္လည္ပတ္ေနတဲ့ ဒီမိုကေရစီကိုေတာ့ ဦးတည္ မသြားႏုိင္ၾကေသးပါ။ ဒီေတာ့ ကမၻာတခြင္မွာ ဒီမိုကေရစီ စြမ္းေဆာင္မႈေတြက စိတ္ပ်က္ဖြယ္ရာ ေကာင္းေလာက္ေအာင္ ဘာလို႔ က်ဆင္းေနတာလဲ ဆိုတာ ေမးရပါမယ္။

လြန္ခဲ့တဲ့ မ်ိဳးဆက္တခုအတြင္း အဲဒီလို ဒီမိုကေရစီ ေနာက္ျပန္ေလွ်ာက်မႈ ျဖစ္ေပၚေနရတာအတြက္ တခုတည္းေသာ အေရးတႀကီး အေၾကာင္းအခ်က္ တခုရွိပါတယ္။ အဲဒါကေတာ့ အင္စတီက်ဴးရွင္းေတြ မထူေထာင္ႏုိင္ျခင္းပါပဲ။ ဆိုလိုတာ ကေတာ့ တည္ေထာင္ခါစ ဒီမိုကေရစီ ႏုိင္ငံသစ္ေတြရဲ႕ ႏုိင္ငံေတာ္စြမ္းရည္က ျပည္သူေတြ ေတာင္းဆိုေနတဲ့ ဒီမိုကေရစီ နည္းက် တာ၀န္ခံမႈကို အမီမလိုက္ႏိုင္ မျဖည့္ဆည္းေပးႏုိင္ျခင္းပါ။

အာဏာရွင္စနစ္ က်င့္သံုးတဲ့ ႏုိင္ငံအျဖစ္ကေန လြတ္လပ္ၿပီး တရားမွ်တတဲ့ ပံုမွန္ေရြးေကာက္ပြဲေတြ က်င္းပတဲ့ ႏုိင္ငံအျဖစ္ကို ေျပာင္းလဲရတာ ခက္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ပတ္ထရာမိုနီရယ္စနစ္ (ျပည္္သူပိုင္နဲ႔ ပုဂၢလိက ခြဲျခားျခင္းမရွိဘဲ ေခါင္းေဆာင္ တဦးတည္းက အာဏာရွင္ဆန္ဆန္ ခ်ဳပ္ကိုင္ထားတဲ့ ႏိုင္ငံေရးစနစ္) ဒါမွမဟုတ္ ပတ္ထရာမိုနီရယ္ လက္သစ္ ႏိုင္ငံအျဖစ္ ကေန ေခတ္မီၿပီး ပုဂၢိဳလ္ေရးအစြဲကင္းတဲ့ ႏုိင္ငံတခုျဖစ္ေအာင္ ေျပာင္းရတာ ပိုၿပီး ခက္ပါတယ္။

ေခတ္မီၿပီး အုပ္ခ်ဳပ္မႈစနစ္ ေကာင္းတဲ့ ႏိုင္ငံေတြ အျဖစ္ကို မကူးေျပာင္းႏုိင္ျခင္းက လတ္တေလာ ဒီမိုကေရစီ အသြင္ကူး ေျပာင္းမႈေတြအတြက္ ေသေလာက္တဲ့ အားနည္းခ်က္ႀကီး ျဖစ္ေနပါတယ္။

 အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္တခ်ိဳ႕
ေခတ္သစ္ လစ္ဘရယ္ ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို အေျခခံ အင္စတီက်ဴးရွင္း ၃ ခုနဲဲ႔ ေပါင္းစပ္ထားပါတယ္။ သူတို႔ေတြကေတာ့ ႏုိင္ငံေတာ္ရယ္၊ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးနဲ႔ ဒီမိုကရက္တစ္ တာ၀န္ခံမႈတို႔ပါ။ ပထမဆံုး တခုျဖစ္တဲ့ ႏုိင္ငံေတာ္ဆိုတာကေတာ့ သတ္မွတ္ထားတဲ့ နယ္ေျမပိုင္နက္ တခုအတြင္း ဖိအားေပး အက်ပ္ကိုင္ႏိုင္တဲ့ အာဏာကို တဦးတည္း တရား၀င္ အသံုးျပဳခြင့္ပါ။

ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို ထိန္းသိမ္းဖို႔၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းကို ျပည္ပရန္ကေန ကာကြယ္ဖို႔၊ ဥပေဒေတြကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ဖို႔၊ အေျခခံက်တဲ့ အမ်ားျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈေတြကိုေပးဖို႔ ႏုိင္ငံေတာ္က အာဏာကို စုစည္းၿပီး က်င့္သံုးပါတယ္။ တရားဥပေဒ စိုးမိုးမႈဆိုတာကေတာ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းရဲ႕ တန္ဖိုးေတြကို ေရာင္ျပန္ဟပ္ေဖာ္ျပတဲ့ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္း အစုအေ၀းပါ။

အဲဒီ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းေတြက  ႏုိင္ငံသားေတြကိုသာ စည္းေႏွာင္ထားတာ မဟုတ္ဘဲ ဖိအားေပး အက်ပ္ကိုင္အာဏာကို က်င့္သုံုးတဲ့ အီလစ္ေတြကိုလည္း စည္းေႏွာင္းထားပါတယ္။ အာဏာရွိသူေတြကို ဥပေဒက မစည္းေႏွာင္ထားႏုိင္ရင္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးက႑ရဲ႕ အမိန္႔ေပးမႈ သက္သက္သာ ျဖစ္သြားၿပီး ဥပေဒ အသံုးျပဳ အုပ္ခ်ဳပ္ျခင္း သက္သက္သာ ျဖစ္သြားပါလိမ့္မယ္။

ေနာက္ဆံုးတခုျဖစ္တဲ့ ဒီမိုကေရစီနည္းက် တာ၀န္ခံမႈဆိုတာကေတာ့ အစိုးရတရပ္အေနနဲ႔ အုပ္ခ်ဳပ္သူေတြ ကိုယ္တုိင္ရဲ႕ အက်ိဳးစီးပြား ဆိုတာထက္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတခုလံုး အက်ိဳးစီးပြားကို ဦးထိပ္ထား လုပ္ေဆာင္ေစတာပါ။ ဒီမိုကေရစီနည္းက် တာ၀န္ခံမႈဆိုတာကို လြတ္လပ္တရားမွ်တတဲ့ ပါတီစံုေရြးေကာက္ပြဲလုိမ်ိဳး လုပ္ငန္းစဥ္ေတြ ကေနတဆင့္ ရရွိႏုိင္ေပမယ့္ လုပ္ငန္းစဥ္အရ တာ၀န္ခံမႈဆိုတာက အႏွစ္သာရပိုင္း တာ၀န္ခံမႈနဲ႔ေတာ့ အၿမဲတမ္း ထပ္တူမက်ႏုိင္ပါ။

အဆိုပါ အင္စတီက်ဴးရွင္း ၃ ခုက တခုနဲ႔တခု ပဋိပကၡျဖစ္တတ္ေပမယ့္ လစ္ဘရယ္ ဒီမိုကေရစီဆိုတာ သူတို႔ ၃ ခုုကို ဟန္ခ်က္ညီေအာင္ ထိန္းညွိေပးပါတယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္က အာဏာကို ထုတ္ေဖာ္က်င့္သံုးပါတယ္။ တရားဥပေဒ စိုးမိုးမႈနဲ႔ ဒီမိုကေရ စီနည္းက် တာ၀န္ခံမႈကေတာ့ အာဏာကို ထိန္းကြပ္ေပးဖို႔၊ ျပည္သူလူထုအက်ိဳးစီးပြားနဲ႔အညီ က်င့္သံုးေပးေစဖို႔ ႀကိဳးစားပါတယ္။
အာဏာကို ထိန္းကြပ္တဲ့ အင္စတီက်ဴးရွင္းေတြ မရွိတဲ့ ႏုိင္ငံက အာဏာရွင္စနစ္ပါပဲ။ က်င့္သံုးစရာ အာဏာမရွိဘဲ ထိန္းကြပ္မႈေတြပဲရွိတဲ့ ႏုိင္ငံကေတာ့ မင္းမဲ့ဗရမ္းဗတာ ႏုိင္ငံျဖစ္သြားပါမယ္။  ဆင္ျမဴရယ္ ဟန္တင္တန္ ေျပာေလ့ ရွိတာကေတာ့ အာဏာကို မထိန္းကြပ္ခင္မွာ က်င့္သံံုးစရာ အာဏာရွိရၿပီး က်င့္သံုးႏုိင္ရပါမယ္။

အလက္ဇန္းဒါး ဟမ္မီလ္တန္ စကားန႔ဲဆိုရင္ေတာ့ “အားနည္းေပ်ာ့ညံ့တဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္မႈဆိုတာ ဆိုး၀ါးတဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္မႈပါပဲ။ ညံ့ဖ်င္းစြာ လုပ္ေဆာင္တဲ့ အစိုးရဆိုတာ သီအိုရဘယ္လိုပဲ ေခၚႏိုင္ပါေစ ဆိုး၀ါးတဲ့ အစိုးရပါပဲ”။ ပတ္ထရာမိုနီ ရယ္စနစ္နဲ႔ ေခတ္မီႏုိင္ငံေတြကို ခြဲျခားႏုိင္ဖို႔ကလည္း အေရးႀကီးပါတယ္။

ေခတ္မီႏုိင္ငံေတြကေတာ့ ႏုိင္ငံသားျဖစ္မႈ အေပၚမွာ မူတည္ကာ အားလံုးကို တန္းတူရည္တူ သေဘာထားဆက္ဆံၿပီး ပုဂၢိဳလ္ေရးအစြဲ ကင္းႏုိင္ဖို႔ ႀကိဳးစားပါတယ္။ အုပ္ခ်ဳပ္သူနဲ႔ ပုဂၢိဳလ္ေရး ဆက္ႏြယ္မႈ ရွိျခင္းမရွိျခင္းက အေရးမႀကီးပါ။ ပတ္ထရာ မိုနီရယ္စနစ္ႏိုင္ငံေတြမွာေတာ့ ႏိုင္ငံတခုလံုးကို ပုဂၢိဳလ္တဦးတေယာက္ရဲ႕ ပိုင္ဆိုင္မႈတမ်ိဳးအျဖစ္ သေဘာထားပါတယ္။

အမ်ားျပည္သူ အက်ိဳးစီးပြားဆိုတာနဲ႔ အုပ္ခ်ဳပ္သူရဲ႕ ပုဂၢိဳလ္ေရး အက်ိဳးစီးပြား ဆိုတာကို ခြဲျခားမထားပါ။ ဒီေန႔ေခတ္မွာေတာ့ တုိင္းျပည္တခုလံုးကို ပိုင္ဆိုင္ပါတယ္လို႔ ဘယ္သူကမွ မေၾကညာရဲေတာ့တာေၾကာင့္ ပတ္ထရာမိုနီရယ္စနစ္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း စစ္စစ္ဆိုတာေတာ့ မရွိပါ။

လြန္ေလၿပီးေသာ အတိတ္မွာေတာ့ ဘုရင္ေတြ၊ ဘုရင္မေတြက အဲဒီလို ေၾကညာခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေခတ္သစ္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း ဟန္ေဆာင္ထားတဲ့ ပတ္ထရာမိုနီရယ္ စနစ္ လက္သစ္ေတြေတာ့ ရွိေနၾကပါတယ္။ သူတို႔ေတြက အမွန္တကယ္မွာေတာ့ အစိုးရအဖြဲ႔ အတြင္းလူေတြ ပုဂၢိဳလ္ေရး အက်ိဳးအျမတ္ရွိေစဖို႔ လည္ပတ္ေနတဲ့ သူခိုးေတြ အုပ္ခ်ဳပ္စနစ္ပဲျဖစ္ၿပီး အဲဒီသူခိုးေတြက အသံုးျပဳခြင့္ေငြေၾကးကို ေ၀မွ်ယူေနပါတယ္။

ပတ္ထရာ မိုနီရယ္ စနစ္သစ္ကို ဒီမိုကေရစီနဲ႔အတူ ပူးတြဲေတြ႔ရႏုိင္ၿပီး က်ယ္ျပန္တဲ့ ဆရာေမြး၊ တပည့္ေမြး ႏုိင္ငံေရးအုပ္စုဖြဲ႔ စနစ္ကို ေမြးထုတ္ေပးပါတယ္။ အဲဒီစနစ္ထဲမွာ ႏုိင္ငံေရးသမားေတြက ႏုိင္ငံပိုင္အရင္းအျမစ္ေတြကို သူတို႔အေပၚ ေထာက္ခံသူ ကြန္ရက္ေတြနဲ႔ ေ၀မွ်ယူေနၾကပါတယ္။

အဲဒီလူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြမွာ လူတဦးတေယာက္ခ်င္းက ႏိုင္ငံေရး၀င္လုပ္ၾကေပမယ့္ အမ်ားျပည္သူ ေကာင္းက်ိိဳး အတြက္ ဆိုၿပီး အေျမာ္အျမင္ရွိရွိ လုပ္ေဆာင္ေနတာ မဟုတ္ဘဲ ကိုယ္က်ိဳးစီးပြား ခ်မ္းသာေရးအတြက္ လုပ္ေဆာင္ေနၾကတာပါ။ ႏုိင္ငံတခုကို လည္ပတ္ရာမွာ ဖိအားေပး အက်ပ္ကိုင္ႏိုင္ျခင္းက အဓိကက်ေနဆဲဲျဖစ္ၿပီး အဲဒီလို အဓိကက်ဆဲ ျဖစ္တာေၾကာင့္လည္း ႏုိင္ငံေတာ္ကို ေၾကာက္ရြံ႕မႈနဲ႔ မုန္းတီးမႈေတြ ျဖစ္ေပၚလာေစပါတယ္။

အာဏာရွင္အာဏာနဲ႔ အေျခခံ အေဆာက္အအံု အာဏာဆိုၿပီး အာဏာ ၂ မ်ိဳးရွိတာကို မိုက္ကယ္မန္းရဲ႕ ခြဲျခားျပမႈက နာမည္ေက်ာ္ပါတယ္။  အာဏာရွင္အာဏာက ဖိအားေပး အက်ပ္ကိုင္ျခင္းနဲ႔ ဆက္စပ္ေနၿပီး အေျခခံ အေဆာက္အအံု အာဏာကေတာ့ အမ်ားျပည္သူအတြက္ ၀န္ေဆာင္မႈေတြ ေထာက္ပံ့ေပးျခင္း၊ အမ်ားျပည္သူ အက်ိဳးစီးပြားကို ေစာင့္ေရွာက္ ေပးျခင္းနဲ႔ ဆက္စပ္ေနပါတယ္။

အဲဒီလို ခြဲျခားေျပာဆိုမႈေၾကာင့္ “ေကာင္းမြန္” တဲ့ ႏုိင္ငံေတာ္ေတြမွာ အေျခခံ အေဆာက္အအံု အာဏာရွိၿပီး ဆိုးသြမ္းတဲဲ့ ႏိုင္ငံေတာ္ကေတာ့ အာဏာရွင္ အာဏာကို အသံုးျပဳတယ္လို႔ ယူဆစရာပါ။ ဒါေပမယ့္ အမွန္တကယ္မွာေတာ့  ဖိအားေပး အက်ပ္ကိုင္ျခင္းက ႏိုင္ငံေတြ အားလံုးအတြက္ အေရးႀကီးပါတယ္။

ေအာင္ျမင္တဲ့ ႏုိင္ငံေတာ္ေတြက အာဏာကို ၾသဇာအျဖစ္ ေျပာင္းလဲပစ္ႏိုင္ပါတယ္။ ဆိုလိုတာကေတာ့ ႏုိုင္ငံေတာ္ရဲ႕လုပ္ေဆာင္မႈေတြက တရားနည္းလမ္း က်တယ္ဆိုတဲ့ ယံုၾကည္ခ်က္အေပၚအေျခခံၿပီး ႏိုင္ငံသားေတြက သူတို႔ ဆႏၵအေလ်ာက္ လိုက္နာ လုပ္ေဆာင္ေစႏုိင္ျခင္းပါ။ ဒါေပမယ့္ ႏုိင္ငံသားေတြ အားလံုးကေတာ့ ဥပေဒ လိုက္နာလိုစိတ္ ရွိမွာ မဟုတ္တာေၾကာင့္ တရားနည္းလမ္းအက်ဆံုး ဒီမိုကေရစီ ႏိုင္ငံေတြကေတာင္ ဥပေဒ အေကာင္အထည္ေဖာ္ဖို႔ ရဲ အင္အား လိုအပ္ေနပါ တယ္။

ဥပေဒခ်ဳိးေဖာက္လို႔ ေထာင္ခ်တာ မရွိဘူးဆိုရင္ အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈေတြကို ထိန္းခ်ဳပ္ဖို႔ မျဖစ္ႏုိင္သလို အခြန္ ေကာက္ခံဖို႔လည္း မျဖစ္ႏုိင္ပါ။ ဥပေဒ ခ်မွတ္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ႏုိင္ျခင္းကလည္း ဥပေဒေတြ ထုတ္ျပန္ရံု သက္သက္နဲ႔ေတာ့ျဖစ္ မလာႏိုင္ပါ။

လူအင္အားနဲ႔ ေလ့က်င့္မႈမွာ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံရမွာျဖစ္ၿပီး အာဏာက်င့္သံုးမႈအေပၚ ျပန္ၿပီးထိန္းခ်ဳပ္မယ့္ အင္စတီက်ဴးရွင္း ဆိုင္ရာ စည္းမ်ဥ္း စည္းကမ္းေတြကိုလည္း ခ်မွတ္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။

လြန္ခဲ့တဲ့ ၂၅ ႏွစ္အတြင္း ေတြ႔ႀကံဳထားရတဲ့ သင္ခန္းစာေတြကေန တခုခုကို သင္ယူထားတယ္ဆိုရင္ အဲဒါက လစ္ဘရယ္ ဒီမိုကေရစီကို ဒီမိုကေရစီ၊ တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈ၊ ေခတ္မီႏုိင္ငံေတာ္ဆုိၿပီး ေဒါက္တုိင္ႀကီး ၃ ခုနဲ႔ တည္ေဆာက္ထားတဲ့ အထဲမွာ ဒီမိုကေရစီ ေဒါက္တုိင္ကို တည္ေဆာက္ရတာက တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈ ဒါမွမဟုတ္ ေခတ္မီႏုိင္ငံေတာ္ဆိုတဲ့ ေဒါက္တိုင္ကို တည္ေဆာက္ရတာထက္ ပိုလြယ္ကူတယ္ ဆိုတာပါပဲ။

ေနာက္တမ်ိဳးေျပာရရင္ေတာ့ ေခတ္မီႏိုင္ငံတခုကို တည္ေဆာက္ရျခင္းက ဒီမိုကရက္တစ္ အင္စတီက်ဴးရွင္းေတြ တည္ေဆာက္ျခင္း ေနာက္ကို အမီမလိုက္ႏုိင္ေသးဘူး ျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အရည္အေသြးျမင့္မားတဲ့ အစိုးရ ၀န္ေဆာင္မႈေတြကို ႏိုင္ငံသားေတြက ေတာင္းဆိုေနတဲ့အေပၚ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံသစ္ေတြ (တခ်ိဳ႕ ၀ါရင့္ဒီမိုကေရစီ ႏိုင္ငံႀကီးေတြေရာ) က အမီမလိုက္ႏိုင္ မျဖည့္ဆည္းေပးႏုိင္တဲ့ ဟန္ခ်က္မညီ အေျခအေနေတြ ေပၚေပါက္လာတာပါ။ ေနာက္ဆက္တြဲအေနနဲ႔ ဒီမိုကေရစီစနစ္ေတြမွာ တရား၀င္မႈ တရားနည္းလမ္းက်မႈ ဆံုးရႈံးတာဆက္ၿပီး ျဖစ္လာႏိုင္ပါတယ္။

(ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္။)

 ဖရန္စစ္ဖူကူယားမားသည္ Center on Democracy, Development and the Rule of Law at Stanford တြင္ Olivier Nomellini Senior Fellow ျဖစ္သည္။ သူေနာက္ဆံုး ျပဳစုေရးသားထားေသာ စာအုပ္မွာ Political Order and Political Decay: From the Industrial Revolution to the Globalization of Democracy (2014) ျဖစ္သည္။ ယခု စာတမ္းကို Journal of Democracy ႏွင့္ Johns Hopkins University Press တို႔၏ ခြင့္ျပဳခ်က္ကို ရယူၿပီး Educational Initiatives (ပညာေရွ႕ေဆာင္) က ဘာသာျပန္ဆိုျခင္း ျဖစ္သည္။ Educational Initiatives (www.eduinitiatives.org) အဖြဲ႔သည္ ဒီမိုကေရစီႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ သင္တန္းမ်ား၊ အရည္အေသြးျမွင့္ သင္တန္းမ်ားကို ပို႔ခ်ေပးေနေသာ ရန္ကုန္အေျခစိုက္ အဖြဲ႕အစည္းျဖစ္သည္။)

No comments: