မၾကာေသးခင္ ႏွစ္ေတြအတြင္းမွာေတာ့ အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈ တိုက္ဖ်က္ေရးက အထင္ကရ လုပ္ငန္းႀကီးတခု ျဖစ္လာပါတယ္။ အဲဒီအတြက္ ကမာၻတ၀ွမ္းမွာ ေငြေၾကးေတြ သံုးစြဲၾကတာက တႏွစ္တႏွစ္ကို အေမရိကန္ေဒၚလာ သန္း ၁၀၀ ေလာက္ ရွိလာပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီေလာက္ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံ လုပ္ကိုင္ေနတာေတာင္မွပဲ လက္ဆုပ္လက္ကိုင္ ျပစရာ ေအာင္ျမင္မႈက်ေတာ့ မရွိေလာက္ေအာင္ နည္းပါးေနဆဲပါ။
အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈ အေၾကာင္းကို အရင္ကထက္ ပိုၿပီး ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ေျပာလာၾက၊ အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈ တိုက္ဖ်က္ေရး အတြက္ ပိုက္ဆံေတြ ပိုၿပီး သံုးလာၾကေပမယ့္ အဲဒီလို ႀကိဳးစားလုပ္ေဆာင္မႈကေန ေအာင္ျမင္မႈရေနၿပီ ဆိုတာ ျပဖို႔ သက္ေသ အေထာက္အထားကလည္း မရွိေလာက္ နည္းေနပါတယ္။
ႏိုင္ငံေတြ အမ်ိဳးမ်ိဳးမွာ စြဲကိုင္က်င့္သံုးၾကတဲ့ ဥပေဒေတြ၊ အင္စတီက်ဴးရွင္းေတြကို အေကာင္းဆံုး လုပ္ထံုးလုပ္နည္းေတြ အျဖစ္ ႏိုင္ငံတကာ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈရွိေရး အဖြဲ႔ႀကီး (TI) က ျပဳစုတဲ့ လက္စြဲစာအုပ္ထဲဲမွာ ကိုးကားေဖာ္ျပထားေပမယ့့္ သူတို႔ေတြရဲဲ႕ ထိေရာက္မႈကို မတိုင္းတာရေသးပါ။ ကမၻာ့ဘဏ္က ထုတ္ေ၀တဲ့ အသြင္ကူူးေျပာင္းေနဆဲ အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈ တိုက္ဖ်က္ေရး စာအုပ္ထဲမွာလည္း လက္ရွိလုပ္ေဆာင္ေနဆဲလုပ္ငန္းေတြကိုသာ ေဖာ္ျပထားၿပီး ေအာင္ျမင္မႈေတြကိုေတာ့ ေဖာ္ျပထားတာ မေတြ႔ရပါ။
ႏိုင္ငံေရး အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈက ဒီမိုကေရစီနဲ႔ ဒီမိုကေရစီ ခိုင္မာေအာင္ တည္ေဆာက္ေရးကို အႀကီးအက်ယ္ အႏၱရာယ္ျပဳ ၿခိမ္းေျခာက္ လာႏုိင္ပါတယ္။ လူေတြ ေသာင္းေသာင္းဖ်ဖ် ခ်ီးမြမ္းၾကတဲဲ့ ယူကရိန္း လိေမၼာ္ေရာင္ ေတာ္လွန္ေရး ၿပီးဆံုုးသြားတာ ၁ ႏွစ္ရွိေပမယ့္ ယူကရိန္း လႊတ္ေတာ္မွာ အမတ္ ၁ ေနရာကို ေငြေပး၀ယ္လို႔ ရေနပါေသးတယ္။ ေစ်းကေတာ့ မေသးလွပါ။
အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈ ထိန္းခ်ဳပ္ေရးအေၾကာင္း ပိုၿပီး က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ေျပာဆိုေဆြးေႏြးေနၾကေပမယ့္ ေအာင္ျမင္မႈေတြ မရိွေသးတာေၾကာင့္ မဲဆႏၵရွင္ ျပည္သူေတြအတြက္ ႏိုင္ငံေရးစနစ္အေပၚ အဆိုးျမင္စိတ္ေတြ ၀င္လာေစပါတယ္။ တည္ေဆာက္ခါစ ဒီမိုကေရစီ ႏိုင္ငံေတြမွာ ျပည္္ေတြရဲ႕ ယံုၾကည္မႈကို ဖ်က္ဆီးပစ္လိုက္ႏိုင္ပါတယ္။
ဒီေတာ့ လုပ္ေဆာင္မႈေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက ဘာေၾကာင့္ မေအာင္ျမင္ၾကသလဲဆိုတာ ေမးခြန္းထုတ္ရပါတယ္။ လတ္တေလာ ႏွစ္ေတြအတြင္း ျမင္ေတြ႔ထားတဲ့ ေအာင္ျမင္မႈ အနည္းငယ္အေပၚမွာ အေျခခံၿပီး ပိုၿပီးေအာင္ျမင္ေစမယ့္ ခ်ည္းကပ္နည္းေတြကို တည္ေဆာက္ႏုိင္မလား ဆိုတာကိုပါ ဆက္ၿပီး ေမးရပါမယ္။
ေျပာခ်င္တာကေတာ့ ဖြံ႔ၿဖိဳးဆဲ ႏိုင္ငံေတြရယ္၊ ကြန္ျမဴနစ္ေခတ္လြန္ ႏိုင္ငံေတြရယ္မွာ အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈ အမ်ားစုက သေဘာ သဘာ၀အားျဖင့္ ႏုိင္ငံေရးနဲ႔ ဆက္ႏႊယ္ေနခ်ိန္မွာ အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈ တိုက္ဖ်က္ေရး လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြက ႏုိင္ငံေရးမဆန္လို႔ မေအာင္ျမင္ၾကတာပါ။ ဖြံ႔ၿဖိဳးၿပီးႏုိင္ငံေတြမွာ ျဖစ္ေပၚတဲ့ အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈက ဖြံ႔ၿဖိဳးဆဲႏိုင္ငံေတြ၊ ကြန္ျမဴနစ္ေခတ္လြန္ ႏုိင္ငံေတြမွာ ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ အက်င့္ပ်က္ ျခစားမႈေတြနဲ႔ မတူၾကပါ။
ဖြံ႔ၿဖိဳးၿပီး ႏုိင္ငံေတြမွာ ျဖစ္ေပၚတဲ့ အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈက ကိုယ္က်င့္္သိကၡာကို တဦးခ်င္း တေယာက္ခ်င္း ခ်ိဳးေဖာက္ၾကတဲ့ ျဖစ္ရပ္ေတြပါ။ ဖြံ႔ၿဖိဳးဆဲ ထြန္းေပၚစ ဒီမိုကေေရစီ ႏိုင္ငံေတြမွာေတာ့ အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈဆိုတာ “အုပ္စုေကာင္းစားေရး၀ါဒ” ပါပဲ။ ဆိုလိုတာကေတာ့ ျပည္သူတရပ္လံုးနဲ႔ ဆိုင္တဲဲ့ ၀န္ေဆာင္မႈေတြကို အားလံုးအတြက္ တန္းတူညီမွ်ပုံစံနဲ႔ ပံုမွန္ခြဲေ၀ ျဖန္႔ျဖဴး ေပးေနျခင္းမရွိဘဲ အုပ္စုတခုခုကို ဦးစားေပးခြဲေ၀တဲ့ လူမႈအဖြဲ႔အစည္း သေဘာေဆာင္ပါတယ္။
တန္းတူညီမွ် မရွိဘူးဆိုတာက အဲဒီ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတြင္းမွာ လုပ္ပိုင္ခြင့္အာဏာကို မေတာ္မတရား ခြဲေ၀ျဖန္႔ျဖဴး ေနတာကိုလည္း ေရာင္ျပန္ဟပ္ ေဖာ္ျပေနပါတယ္။ အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈရဲ႕ အေျခခံ အေၾကာင္းတရားေတြက အာဏာခြဲေ၀မႈ ကိုယ္တိုင္မွာ အျမစ္တြယ္ေနတာေၾကာင့္ “အုပ္စုေကာင္းစားေရး၀ါဒ” က ထံုးစံလိုျဖစ္ေနတဲ့ ႏုိင္ငံေတြမွာ အက်င့္ပ်က္ ျခစားမႈ တိုက္ဖ်က္ေရး လႈပ္ရွားမႈေတြက အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈရဲ႕ တကယ့္ အေျခခံအေၾကာင္းရင္းကို မတို႔မထိရဲ ျျဖစ္ေနၾကပါတယ္။
မတို႔မထိရဲ ျဖစ္ေနတဲ့အျပင္ တိုက္ဖ်က္ေရး မဟာဗ်ဴဟာေတြကို ေခါင္းပံုျဖတ္ အျမတ္ထုတ္သူေတြနဲ႔ ပူးေပါင္းၿပီး က်င့္သံုး အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေနၾကရပါတယ္။ အဆိုပါ ေခါင္းပံုျဖတ္ အျမတ္ထုတ္သူေတြက အစိုးရကို ထိန္းခ်ဳပ္ထားၿပီး တခ်ိဳ႕ ျဖစ္ရပ္ေတြမွာဆိုရင္ အဲဒီလိုသူေတြ ကိုယ္တုိင္က အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈ တိုက္ဖ်က္ေရး အဖြဲ႔အစည္းေတြကို ဦးေဆာင္ထိန္း ခ်ဳပ္ထားပါေသးတယ္။
ရိုးေမးနီးယားႏုိိင္ငံမွာ အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈ တိုက္ဖ်က္ေရး လႈႈပ္ရွားမႈတခုကို က်မ ဦးေဆာင္ၿပီး ေအာင္ေအာင္ျမင္ျမင္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ထားပါတယ္။ အဲဒီလို လူတေယာက္ (ဒါ့အျပင္ မေအာင္ျမင္တဲ့ လႈပ္ရွားမႈေတြကို သုေတသနျပဳ ထားသူ) ရဲ႕ အေတြ႔အႀကံဳေတြကို အေျခခံ ေျပာရရင္ေတာ့ “အုပ္စုေကာင္းစားေရး၀ါဒ” ကို တုိက္ဖ်က္မယ့္ ေတာ္လွန္ေရးကို ဆင္ႏႊဲႏုိင္မွ ေရြးေကာက္ပြဲ ေတာ္လွန္ေရး ဆင္ႏႊဲထားတဲ့ ႏုိင္ငံေတြမွာ ဒီမိုကေရစီ တည္တံ႔ခိုင္ၿမဲႏိုင္မယ္လို႔ ယံုၾကည္ထားပါတယ္။
အဲဒီလိုမ်ိဳး ေတာ္လွန္ေရးတရပ္ကို မဆင္ႏဲႊႏုိင္ဘူး ဆိုရင္ေတာ့ “အုပ္စုေကာင္းစားေရး၀ါဒ” ႀကီးစိုးအားေကာင္းေနတဲ့ ႏုိင္ငံေတြမွာ အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈကို ေအာင္ေအာင္ျမင္ျမင္ ထိန္းခ်ဳပ္ႏုိင္မယ္ေတာ့ မဟုတ္ပါ။
အုပ္စုေကာင္းစားေရး၀ါဒ လက္ေဟာင္းနဲ႔ အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈ လက္သစ္
အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈဆိုတာ “အမ်ားျပည္သူနဲ႔ သက္ဆိုင္တဲ့ တာ၀န္ေတြကို ထမ္းေဆာင္ရာမွာ လာဘ္လာဘေၾကာင့္၊ ဦးစားေပး မ်က္ႏွာလုပ္လိုမႈေၾကာင့့္္ ကိုယ္က်င့္သိကၡာကို ဖ်က္ဆီးခံရျခင္း သို႔မဟုတ္ ပ်က္ယြင္းျခင္း” လုိ႔ ေအာက္စ္ဖို႔ဒ္ အဂၤလိပ္အဘိဓာန္မွာ အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆိုထားပါတယ္။
ႏိုင္ငံေတာ္ဆိုတာ အားလံုး တေျပးညီ အယူအဆေပၚမွာ အေျခခံ လည္ပတ္ရမွာ ျဖစ္တယ္လို႔ ေအာက္စ္ဖို႔ဒ္ အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆိုမႈက ယူဆထားပါတယ္။ အမ်ားျပည္သူန႔ဲ ဆိုင္တဲဲ့ ကိုယ္က်င့္သိကၡာဆိုတာ ႏိုင္ငံသားေတြကို တန္းတူညီမွ် ဆက္ဆံျခင္းလို႔လည္း ယူဆထားပါတယ္။ တဦးတေယာက္ကို ဦးစားေပး ဆက္ဆံလိုက္ရင္ တန္းတူညီမွ်ဆိုတဲ့ သေဘာတရားလည္း ပ်က္စီးသြားႏိုင္ပါတယ္။
သမိုင္းေၾကာင္းကို ျပန္ၾကည့္လိုက္မယ္ဆိုရင္ ပုဂၢလိက နယ္ပယ္နဲ႔ အမ်ားျပည္သူ နယ္ပယ္ကို ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ခြဲျခားထားတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြဆိုတာ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ အထိကို ရွားရွားပါးပါးပါပဲ။ အစိုးရတရပ္ရဲ႕ ရည္မွန္းခ်က္ဆိုတာ ႏုိင္ငံသားေတြကို တန္းတူညီမွ် အခြင့္အေရးေပးၿပီး လူမႈဘ၀ဖူလံုေအာင္ လုပ္ေဆာင္ေပးဖို႔လို႔ ခံယူထားတဲဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြ ဆိုတာလည္း ရွားပါးပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔ အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈ ဆိုတာကို ႏုိင္ငံတခု ဒါမွမဟုတ္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတခုရဲ႕ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ အဆင့္ဆင့္နဲ႔ ခ်ိန္ထိုးၾကည့္မွသာ နားလည္ႏုိင္ပါလိမ့္မယ္။
ေခါင္းေဆာင္ တိုက္ရိုက္ခ်ဳပ္ကိုင္ ႏိုင္ငံေတြ ဒါမွမဟုတ္ အၾကြင္းမဲ့အာဏာ တည္ေဆာက္ထားတဲ့ ႏုိင္ငံေတြမွာေတာ့ အားလံုး တေျပးညီ အယူအဆကို မက်င့္သံုးတာေၾကာင့္ အဲဒီလိုႏိုင္ငံေတြနဲ႔ ဆက္စပ္ၿပီး အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈကို ေဆြးေႏြးတာကလည္း အဓိပၸာယ္မရွိပါ။ အေနာက္ဥေရာပ ႏိုုင္ငံေတြကို ေခတ္္မီတိုးတက္ေအာင္ တည္ေဆာက္ၿပီး ေနာက္မွသာ ဥေရာပတိုက္ရဲ႕ အက်င့္ပ်က္ ျခစားမႈေတြကို အဓိပၸာယ္ရွိရွိ စတင္ေဆြးေႏြးလာႏိုင္ပါတယ္။
ဥပေဒစိုးမိုးမႈနဲဲ႔ တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းမႈ၊ အမ်ားျပည္သူ က႑ေတြမွာ အလုပ္အကိုင္ေတြကို ဖန္တီးေပးႏုိင္မႈဆိုတဲ့ ၀န္ေဆာင္မႈေတြကို အမ်ားျပည္သူေတြ အတြက္ တရားမွ်တစြာ ဖန္တီးေပးျခင္း ႏႈန္းစံအတိုင္း အေျခခံၿပီး အစိုးရေတြကို ဖြြဲ႔စည္းၿပီးေနာက္မွသာ အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈေတြကို အဓိပၸာယ္ရွိရွိ စတင္ေဆြးေႏြးလာႏိုင္ပါတယ္။
ေခတ္မီေအာင္ တည္ေဆာက္ျခင္းနဲ႔ ဒီမိုုကေရစီ ေဖာ္ေဆာင္ျခင္းနဲ႔အတူ အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈေတြ ပိုမိုျဖစ္ေပၚလာတဲ့ အေၾကာင္းကို ေလ့လာတဲ့ ပညာရွင္ေတြက ေခတ္မီေအာင္ တည္ေဆာက္ျခင္း ျဖစ္စဥ္ထဲမွာသာ အေျဖကို ရွာတတ္ၾက ပါတယ္။
သူတို႔ လြဲေခ်ာ္ေနတာက ႏုိင္ငံေတြ ေခတ္မီမလာခင္မွာ အမ်ားျပည္သူ တရပ္လံုးအတြက္ ၀န္ေဆာင္မႈေတြကို ႏိုင္ငံေတာ္က တန္းတူူညီမွ် အေျခခံမူနဲ႔ ခြဲေ၀ေပးမေနခဲ့ဘူး ဆိုတာပါပဲ။ အစိုးရရံုးဌာနေတြဆိုတာ လုပ္ပိုင္ခြင့္ကို အသံုးခ်ၿပီး မတရားသျဖင့္ ေငြရွာရမယ့္ေနရာ မဟုတ္ဘူးဆိုတာကို ေခတ္မီဖြံ႔ၿဖိဳးတဲဲ့ ႏိုင္ငံေတြအျဖစ္ကို ေရာက္လာေတာ့မွပဲ သေဘာေပါက္လာၾကတယ္လို႔ မာ့ခ္စ္ေဗဗာ ေျေျပာသလိုပါပဲ။
အလယ္ေခတ္မွာတုန္းက တခ်ိဳ႕၀န္ေဆာင္မႈေတြကို ေပးၿပီး ပံုမွန္၀င္ေငြရွာၾကတာပါ။ အဲဒီလို သေဘာေပါက္ၿပီး ေျပာင္းလဲ သြားတာက ေခတ္သစ္ရံုးဌာနေတြရဲ႕ သစၥာခံမႈအေပၚ အေရးႀကီးတဲ့ အေျပာင္းအလဲေတြ ျဖစ္ေပၚလာေစပါတယ္။ ေခတ္သစ္ ရံုးဌာနေတြက ပုဂၢိဳလ္ေရးဆက္ဆံမႈေတြကို မထူေထာင္ေတာ့ဘဲ လုပ္ငန္းလည္ပတ္ေရး သက္သက္ကိုသာ ဦးစားေပးၿပီး လူပုဂၢိဳလ္ အေျခမခံတဲ့ ဆက္ဆံေရးမ်ိဳးကိုသာ ထူေထာင္ပါေတာ့တယ္။
ေျမရွင္ပေဒသရာဇ္နဲ႔ ေခါင္းေဆာင္ တဦးတည္း ခ်ဳပ္ကိုင္စနစ္ေအာက္က လက္ေအာက္ငယ္သားေတြ၊ တပည့္သာ၀ကေတြ ကေတာ့ ပုဂၢိဳလ္ေရး ဆက္ဆံမႈေတြကို ထူေထာင္ခဲ့ၾကပါတယ္။
အေပၚက ေျပာခဲ့သလို မျဖစ္တဲ့ ေနရာေတြမွာေတာ့ အုပ္စုေကာင္းစားေရး ၀ါဒအေပၚမွာ အေျခခံထားတဲဲ့ ျပည္သူပိုင္နဲ႔ ၀ါစဥ္ အလိုက္ စီစဥ္ထားတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြကို ေတြ႔ရပါတယ္။ ဒါက အားလံုးအတြက္ တန္းတူညီမွ် အယူအဆနဲ႔ ေျဖာင့္ေျဖာင့္ႀကီး ဆန္႔က်င္ပါတယ္။ လူတေယာက္က ဘယ္အုပ္စုမွာပဲ ပါေနပါေစ၊ တေယာက္ခ်င္းစီကို တန္းတူညီမွ် ဆက္ဆံတဲဲ့ လူ႔အဖြဲဲ႔အစည္းရဲ႕ ႏႈန္းစံေတြ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းေတြနဲ႔ ဆန္႔က်င္ပါတယ္။
အားလံုးအတြက္ တန္းတူညီမွ် လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာေတာ့ ႏုိင္ငံေတာ္ရဲ႕ တန္းတူညီမွ် ဆက္ဆံမႈကို ႏုိင္ငံသားေတြက ေမွ်ာ္လင့္ႏိုင္ပါတယ္။ “အုပ္စုေကာင္းစားေရး၀ါဒ” က်င့္သံုးတဲ့ အခါမွာေတာ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာ ရယူထားႏိုင္တဲ့ အေနအထားနဲ႔ ရပ္တည္ခ်က္ အေပၚမူတည္ၿပီး ႏုိင္ငံေတာ္က ခြဲျခားဆက္ဆံေနမွာ ျဖစ္တာေၾကာင့္ ႏုိင္ငံေတာ္ကေန တရားမွ်မွ်တတ ဆက္ဆံလာမွာကို ေေမွ်ာ္လင့္မထားႏိုင္ပါ။
လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္း အေနအထားခ်င္း တူသူေတြကိုသာ တန္းတူညီမွ် ဆက္ဆံမယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္ႏုိင္ပါလိမ့္မယ္။ “အုပ္စုေကာင္းစားေရး၀ါဒ” ႀကီးစိုးမႈကို ခံရတဲ့ အုပ္စုခြဲျခား လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြကို တရားဥပေဒနဲ႔ အုပ္ခ်ဳပ္တာမဟုတ္ဘဲ လုပ္ရိုးလုပ္စဥ္အတိုင္း အုပ္ခ်ဳပ္ေသာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းလို႔ မာ့ခ္စ္ေဗဗာက အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆုိပါတယ္။
အဲဒီ လူ႔အဖြ႔ဲအစည္းေတြမွာ စိုးမိုးအုပ္ခ်ဳပ္ထားႏိုင္တဲ့ လုပ္ပိုင္ခြင့္ အာဏာေတြနဲ႔ ၀င္ေငြရႏုိင္တဲ့ အရင္းအျမစ္ေတြကို တခ်ိဳ႕ အုပ္စုေတြက လက္၀ါးႀကီး အုပ္ထားတယ္လို႔လည္း ဆိုပါတယ္။ အာဏာခ်ဳပ္ကိုင္ အုပ္စုေတြ ဒါမွမဟုတ္ ကြန္ရက္ေတြနဲ႔ လူတဦးခ်င္း တေယာက္ခ်င္းၾကား အကြာအေ၀းကို ထင္ဟပ္ေဖာ္ျပေနတာေၾကာင့္ အခြင့္ထူးခံအုပ္စု ဆိုတာကို အာဏာ ျဖန္႔က်က္ထားမႈ သေဘာတရားနဲ႔ စဥ္းစားရင္ အေကာင္းဆံုး နားလည္ႏိုင္ပါတယ္။
ဆိုလိုတာကေတာ့ အာဏာပင္ရင္းတခု (ၾသဇာတိကမၼ ႀကီးမားတဲ့ ေခါင္းေဆာင္တေယာက္ ဒါမွမဟုတ္ အခြင့္ထူးခံ အုပ္စု တခု) နဲ႔ လူတေယာက္က နီးကပ္သြားေလ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္းမွာ ပိုျမင့္မားတဲ့ အေနအထားတခုကို အဲဒီလူက ပိုင္ဆိုင္သြားႏုိင္ေလျဖစ္ၿပီး ၾသဇာလႊမ္းမိုးႏိုင္ေလပါပဲ။ အဲဒီလို အထူးအခြင့္အေရး ရေနသူေတြက ဇာတ္ျမင့္အုပ္စုေတြ၊ အလႊာေတြ ကြန္ရက္ေတြလိုမ်ိဳး လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္း ထူးကဲအေနအထားကို အေျခခံဖြဲ႔ထားတဲ့ အုပ္စုေတြနဲ႔ ဆက္ႏႊယ္ေနၿပီး အမ်ား ျပည္သူအားလံုးနဲ႔ဆိုင္တဲ့ ၀န္ေဆာင္မႈေတြကို သူမ်ားထက္ပို လက္လွမ္းမီ အသံုးျပဳႏိုင္ပါတယ္။
“အုပ္စုေကာင္းစားေရး၀ါဒ” အေပၚ အေျခခံ တည္ေဆာက္ထားတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြမွာ အခြင့္ထူးခံ ယဥ္ေက်းမႈ ထြန္းကားေနတတ္ၿပီး ခြဲျခားဆက္ဆံတာကို သာမန္ ထံုးတမ္းစဥ္လာလို လက္ခံထားတတ္ပါတယ္။ လူတေယာက္ခ်င္း စီကလည္း ကစားပြဲ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းေတြကို ေျပာင္းလဲရမယ့္အစား အခြင့္ထူးခံအုပ္စုထဲမွာ ပါႏိုင္ေအာင္ပဲ ႀကိဳးစားပါေတာ့တယ္။
တရားမွ်တမႈနဲ႔ ဘက္မလိုက္မႈဆိုတဲ့ ႏႈန္းစံတန္ဖိုးေတြကိုလည္း က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ခ်ိဳးေဖာက္ၾကပါတယ္။ ၾသဇာလႊမ္းမိုးမႈ (ပိုက္ဆံမဟုတ္) ကပဲ အဓိက လည္ပတ္သံုးစြဲစရာ ေငြေၾကးစနစ္ျဖစ္လာၿပီး အဲဒီျဖစ္စဥ္ထဲက တေနရာရာမွာ ရွိေနသူ တေယာက္ ရယူခံစားႏုိင္တဲ့ အက်ိဳးအျမတ္ေတြက တိုင္းတာဖို႔လည္း ခက္ပါတယ္။ သီးသန္႔ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းေတြ ရွိေနတဲ့ ဓေလ့ထံုးစံအရ ဖလွယ္လုပ္ကိုင္္ေနၾကတဲ့ စနစ္ႀကီးရဲ႕ အစိတ္အပိုင္းအျဖစ္ အထူးဦးစားေပး ဆက္ဆံမႈေတြကို ေပးခ်င္လည္း ေပးႏိုင္သလို ျငင္းပယ္ခ်င္လည္း ျျငင္းပယ္ႏိုင္ပါတယ္။
အဲဒီလိုေပးတာ ဒါမွမဟုတ္ ျငင္းပယ္တာက “လုပ္ပိုင္ခြင့္ကို ထိန္းခ်ဳပ္ထားသူ” ရဲ႕ ပုဂိၢဳလ္ေရး အက်ိဳးအျမတ္ေတာင္ ပါခ်င္မွ ပါတာပါ။ တံစိုးလက္ေဆာင္ ေပးတယ္ဆိုတာက တရားမွ်တမႈမရွိတဲ့ စနစ္ကို ေက်ာ္လႊားႏိုင္ေစဖို႔ အသံုးျပဳရတဲ့ နည္းလမ္း တခုပါပဲ။ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာ အေနအထား နိမ့္ပါးေနသူေတြက တန္းတူညီမွ် ဆက္ဆံခံရဖို႔အတြက္ အရာရွိတေယာက္ကို လာဘ္ထိုးရျခင္းက တခုတည္းေသာ နည္းလမ္း ျဖစ္ေနႏိုင္ပါတယ္။
တကယ္ေတာ့ အျပင္ေလာကမွာ လူ႔အဖြဲဲ႔အစည္းေတြက “အုပ္စုေကာင္းစားေရး၀ါဒ” လႊမ္းမိုးတဲ့ လူ႔အဖြဲဲ႔အစည္းေတြနဲ႔ “အားလံုးအတြက္ တေျပးညီ၀ါဒ” လႊမ္းမိုးတဲ့ လူ႔အဖြဲဲ႔အစည္းလို႔ ျပတ္ျပတ္သားသား ကြဲျပားေနတာမဟုတ္ဘဲ ၾကားအေျခ အေနတမ်ိဳးမ်ိဳးမွာ က်ေရာက္ေနတဲ့ လူ႔အဖြဲဲ႔အစည္းေတြလည္း ရွိေနႏုိင္ပါေသးတယ္။
ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္
(အလီနာ မြန္ဂ်ဴပစ္ပီဒီ (Alina Mungiu-Pippidi) သည္ ႐ိုေမးနီးယားႏိုင္ငံ၊ ဘူခါရက္စ္ၿမိဳ႕ရွိ Romanian Academic Society အဖြဲ႔၏ ဒါရိုက္တာ ျဖစ္သည္။ Freedom House ႏွင့္ United Nations Development Programme တို႔တြင္ အတုိင္ပင္ခံ ပညာရွင္လည္း ျဖစ္သည္။ Coalition for a Clean Parliament ၏ ေခါင္းေဆာင္လည္း ျဖစ္ၿပီး ၎အဖြဲ႔သည္ ၂၀၀၄ ရိုေမးနီးယား ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားတြင္ အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈ တိုက္ဖ်က္ေရးလႈပ္ရွားမႈကို ဦးေဆာင္ခဲ့သည္။ ယခု စာတမ္းကို Journal of Democracy ႏွင့္ Johns Hopkins University Press တို႔၏ ခြင့္ျပဳခ်က္ကို ရယူၿပီး Educational Initiatives (ပညာေရွ႕ေဆာင္) က ဘာသာျပန္ဆိုျခင္း ျဖစ္သည္။ Educational Initiatives (www. eduinitiatives.org) အဖြဲ႔သည္ ဒီမိုကေရစီႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ သင္တန္းမ်ား၊ အရည္အေသြးျမွင့္ သင္တန္းမ်ားကို ပို႔ခ်ေပးေနေသာ ရန္ကုန္အေျခစိုက္ အဖြဲ႕အစည္းျဖစ္သည္။)
Credit: ဧရာ၀တီသတင္းဌာန
No comments:
Post a Comment