ကြၽန္ေတာ္က တစ္ခါတစ္ေလ အပ်င္းေျပ ၀တၳဳေလးေတြဖတ္ေလ့ရွိပါတယ္။ အခုေခတ္၀တၳဳေလာကမွာ ဂမၻီရစာေပဆိုျပီး လႈိင္ေဘာလယ္ထေနတာ အမ်ားၾကီးမွအမ်ားၾကီးပါ။ အဲဒီထဲကမွ ကြၽန္ေတာ္ဖတ္ေနၾက ကေလာင္ေတြထဲကမွ တစ္ခ်ိဳ႕ေတြရဲ႕စာအုပ္မွာ ဖတ္ခ်င္မွတ္ခ်င္စရာေလးေတြ ပါတတ္ပါတယ္။
အခုမေန႔ညက ဖတ္ျဖစ္တဲ့ 'ၾတိသခၤ ရဲ႕ ကိုးေလာင္းေတာင္ၾကား'ဆိုတဲ့စာအုပ္ထဲမွာ ဟူးေကာင္းလြင္ျပင္ အေၾကာင္း၊ အဲဒီေဒသမွာေနထိုင္တဲ့လူေတြရဲ႕ ဓေလ့စရိုက္၊ ျပီးေတာ့ ခ်စ္မႈေရးရားေလးေတြအေၾကာင္း စိတ္၀င္စားဖြယ္ ေရးသား ထားတာကိုေတြ႕ရပါတယ္။ Data ေတြရဲ႕မွန္ကန္မႈကေတာ့ သူတည္ေဆာက္တဲ့ ေခတ္ကာလနဲ႕ အခုေခတ္ကာလ အနည္းငယ္ေတာ့ကြာျခားမွာပါ။ ဒါေပမဲ့ ဗဟုသုတရမယ္ အနည္းငယ္ေတာ့ သိစရာတိုးမယ္လို႔ယူဆျပီး သူငယ္ခ်င္းတို႔ကို ျပန္လည္ေျပာျပပါရေစ။
'ဟူးေကာင္းလြင္ျပင္'ေဒသသည္ ေတာ္ေတာင္ထူထပ္ေသာ အရပ္ေဒသတစ္ခုျဖစ္သည္။ ဟူးေကာင္းလြင္ျပင္ေဒသမွာ ေရွးအခါက ပယင္းအထြက္ေကာင္းေသာေဒသအျဖစ္ လူသိမ်ားျပီး ပယင္းေဒသဟုပင္ ေခၚေ၀ၚခဲ့ၾကေလသည္။ ဟူးေကာင္း လြင္ျပင္မွာ စတုရန္းမိုင္ (၅၅၈၆)စတုရန္းမိုင္ က်ယ္၀န္းေသာ ခ်ိဳင့္၀ွမ္းလြင္ျပင္ၾကီးျဖစ္ကာ အေရွ႕ဘက္၊ ေျမာက္ဘက္ႏွင့္ အေနာက္ဘက္မ်ားမွာ ျမင့္မားလွသည့္ ေတာင္တန္းၾကီးမ်ားက ကာရံထားေလသည္။
အေနာက္ဘက္၌ ကာဆီးထားေသာ ပတ္ကြိဳင္ေတာင္တန္းၾကီးမွာ ေပ(၈၀၀၀)ေက်ာ္ ျမင့္မားျပီး ခ်င္းတြင္းျမစ္ႏွင့္ အိႏၵိယႏိုင္ငံအတြင္းမွာ ရွိေသာ ျဗဟၼပုတၲရျမစ္တို႔၏လက္တက္ျမစ္မ်ားတို႔ ျမစ္ဖ်ားခံရာ ေရေ၀ကုန္းတန္းျဖစ္ေပသည္။
အေရွ႕ဘက္မွာေတာ့ ေက်ာ္ေမာင္ဘြမ္၊ ဘြမ္ဖ်က္ဘြမ္၊ ပေလာင္ဘြမ္ အစရွိေသာ ေတာင္တန္းၾကီးမ်ားရွိျပီး ၄င္းေတာင္ တန္းၾကီးမ်ားမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏အသက္ေသြးေၾကာ ျဖစ္ၾကသည့္ ခ်င္းတြင္းျမစ္ႏွင့္ ဧရာ၀တီျမစ္ တို႔၏ ျမစ္ဖ်ားခံရာ ေရေ၀ ကုန္းတန္းမ်ားျဖစ္ၾကေပသည္။
ဟူးေကာင္းလြင္ျပင္၏ အေရွ႕ဘက္ႏွင့္ အေနာက္ဘက္မွာ ရွိၾကေသာ ေရေ၀ကုန္းတန္းၾကီးမ်ားက စီးဆင္း လာၾကေသာ ျမစ္ေခ်ာင္းၾကီးငယ္ အသြယ္သြယ္တို႔သည္ ခ်ိဳင့္၀ွမ္းအလယ္သို႔ စီးဆင္းလာၾကျပီး ေနာက္ ခ်င္းတြင္းျမစ္၏အၾကီးဆံုး လက္တက္ျဖစ္ေသာ တႏိုင္းခေခ်ာင္းက်ယ္ၾကီးကို ျဖစ္ေပၚေစခဲ့သည္။
တႏိုင္းခသည္ ေခ်ာင္းဟုသာ ဆိုရေသာ္လည္း မိုင္(၉၀)ခန္႔ရွည္လ်ားေလသည္။
ဟူးေကာင္းခ်ိဳင့္၀ွမ္းအတြင္း၌ ထင္ရွားေသာ ေနရာအမွတ္အသားတစ္ခုမွာ လီဒိုလမ္းမၾကီးျဖစ္ေပသည္။ လီဒိုလမ္းမၾကီးမွာ (၁၉၄၇)ခုႏွစ္၊ဒီဇင္ဘာလ (၁)ရက္ ဒုတိယကမၻာစစ္အတြင္း၌ စတင္ေဖာက္လုပ္ခဲ့ ၾကျခင္းျဖစ္သည္။ အိႏိၵႏိုင္ငံ အာသံျပည္ နယ္ႏွင့္ ဘဂၤလားနယ္ကို ဆက္သြယ္ကာ လီဒိုျမိဳ႕မွ စတင္ ေဖာက္လုပ္ခဲ့သျဖင့္ 'လီဒိုလမ္းမၾကီး'ဟု လူသိမ်ားထင္ရွားခဲ့ေပ သည္။ လီဒိုလမ္းမၾကီးအား လီဒိုျမိဳ႕မွ စတင္ကာ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္းသို႔ ၀င္ေရာက္လာေသာအခါ ပတ္ကြိဳင္ေတာင္တန္း၊ ရွင္ေဗြယံ၊ တႏိုင္း၊ဟူးေကာင္း၊မိုးေကာင္း၊ျမစ္ၾကီးနားမွ ဧရာ၀တီျမစ္ကိုျဖတ္ကာ ဗန္းေမာ္၊ လားရွိဳးမွတဆင့္ တရုတ္ျပည္ ဘက္ရွိ မာကိုပိုလိုလမ္းမၾကီးႏွင့္ ဆက္သြယ္ရန္ျဖစ္ေပသည္။
(၁၉၄၃)ခုႏွစ္မွ အစျပဳေဖာက္လုပ္ခဲ့ေသာ ထိုလမ္းမၾကီးမွာ(၁၉၄၅)ခုႏွစ္တြင္ အဆံုးသတ္ခဲ့ေလသည္။ လီဒိုလမ္းမၾကီး ေဖာက္လုပ္ရာတြင္ ေခြၽးတပ္သားအေျမာက္အျမား ေသေၾကပ်က္စီးခဲ့ၾကရေပသည္။ အေရွ႕ေတာင္ဘက္တြင္ ယိုးဒယား ျမန္မာလမ္းမၾကီးေဖာက္လုပ္ခဲ့ရာတြင္ ေခြၽးတပ္သားေပါင္း (၈၀၀၀၀) ေက်ာ္ေသေၾကပ်က္စီးခဲ့ေၾကာင္း မွတ္တမ္းရွိသည္။
(၁၉၄၇)ခုႏွစ္၊ ေအာက္တိုဘာလ(၇)ရက္ ေန႔စြဲျဖင့္ထုတ္ျပန္ေၾကျငာခဲ့ေသာ လန္ဒန္ျမိဳ႕ ျဗိတိသွ်ႏိုင္ငံျခားေရးရုံးမွ ထုတ္ျပန္ ေၾကျငာခ်က္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ ေခြၽးတပ္သားေပါင္း (၈၀၀၀၀)ေက်ာ္ ေသေၾကပ်က္စီးခဲ့ေၾကာင္း ေဖာ္ျပခဲ့ေသာ္လည္း ခန္႔မွန္းခ်က္သာျဖစ္သည္။
၄င္းေဖာ္ျပခ်က္မွာ ယိုးဒယားႏိုင္ငံဘက္၌ ယိုးဒယား၊မေလးရွား၊ အင္ဒိုနီးရွားႏွင့္ တရုတ္လူမ်ိဳးတို႔ ေသေၾကပ်က္စီးမႈ မပါ၀င္ ေပ။ ထို႔ျပင္ ျဗိတိသွ် စစ္သံု႔ပန္း၊ၾသစေၾတးလ် စစ္သံု႔ပန္းႏွင့္ ဒတ္ခ်္ စစ္သံု႔ပန္းတို႔ မပါ၀င္ေသးေပ။
နာမည္ေက်ာ္ လီဒိုလမ္းမၾကီးသည္ ဟူးေကာင္းခ်ိဳင့္၀ွမ္းသို႔ ေရာက္ေသာအခါ တႏိုင္းေခ်ာင္းကို ျဖတ္သြားေလရာ အဂၤလိပ္ အစိုးရလက္ထက္ေရာက္ေသာအခါ ထိုေနရာတြင္ ဟူးေကာင္းျမိဳ႕ျဖစ္ေပၚလာေလသည္။ ေနာက္ပိုင္းတြင္မွ တႏိုင္းခေခ်ာင္း ကို အစြဲျပဳျပီး တႏိုင္းျမိဳ႕ဟု ေခၚေ၀ၚခဲ့ၾကျခင္းျဖစ္သည္။ တႏိုင္းျမိဳ႕မွာ လီဒိုလမ္းမၾကီး၏အေနာက္ဘက္ မေ၀းေသာေနရာ၌ ရွိျပီး ျမစ္ၾကီးနားျမိဳ႕ႏွင့္ မိုင္(၁၂၀)ခန္႔ကြာေ၀းေလသည္။ ဟူးေကာင္းဆိုသည္မွာ ရွမ္းဘာသာစကားျဖစ္သည္။
ဟူး - ဦးေခါင္း ၊ ေကာင္း - စည္ေတာ္ဟု အဓိပၸါယ္ရွိရာ ဟူးေကာင္း၏အဓိပၸါယ္မွာ 'စည္ေတာ္ဦးေခါင္းျပဳရာအရပ္' ဟုဆိုၾကေပသည္။
ဟူးေကာင္းေဒသကို ေရွးအခါကပင္'ပယင္းတြင္းေဒသ'ဟုေခၚခဲ့ၾကျပီး အေစာဆံုး ၀င္ေရာက္ေနထိုင္ၾကေသာ လူမ်ိဳးမ်ားမွာ 'နာဂ'လူမ်ိဳးမ်ားျဖစ္ၾကသည္။ နာဂလူမ်ိဳးမ်ား အမ်ားအျပား ရွိရာမွ ရြဲရိ၊ရြဲရာ၊ေခ်ာက္ရန္းဟုေခၚသည့္ နာဂလူမ်ိဳးမ်ား ျဖစ္ၾက သည္။ ေနာက္ပိုင္းေတာ့ နာဂလူမ်ိဳးမ်ား တျဖည္းျဖည္း နည္းပါးသြားကာ ရွမ္း၊ကခ်င္ႏွင့္ ျမန္မာလူမ်ိဳးတို႔ အမ်ားအျပား ၀င္ေရာက္ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္။
ဟူးေကာင္းလြင္ျပင္ေဒသသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ အေမဇုံေတာဟု တင္စားေခၚေ၀ၚရေလာက္ေအာင္ ေတာင္ေတာင္ထူထပ္ လွျပီး သားရဲတိရစၦာန္ ေပါမ်ားလွေသာေနရာျဖစ္ေပသည္။
ထိုေဒသ၌ ေနထိုင္ၾကသူအမ်ားစုမွာ ေတာေတာင္မ်ားအတြင္းသို႔ လွည့္လည္သြားလာျပီး လုပ္ငန္းအမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္အသက္ ေမြး၀မ္းေက်ာင္းသူမ်ားရာ ထိုအထဲတြင္ ဆင္ရုိင္းဖမ္းသမားမ်ားလည္း ပါ၀င္ေပသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံအ၀ွမ္းတြင္ ဆင္ရိုင္းအေကာင္ေရမ်ားစြာ ရွိသည့္အနက္ ဟူးေကာင္းခ်ိဳင့္၀ွမ္းေဒသ၌ အမ်ားအျပားရွိေလသည္။
ဆင္ရုိုင္းဖမ္းဆီးေသာအလုပ္မွာ အသက္အႏၲရာယ္အလြန္မ်ားေသာ အလုပ္မ်ိဳးျဖစ္ေပရာ မကြၽမ္းက်င္ပါက ဆင္ရိုင္း၏ အစြယ္ေအာက္၊ေျခေထာက္ေအာက္မွာ အသက္ေပ်ာက္သြားႏိုင္ေပသည္။
ေတာဆင္ရိုင္းသည္ ခြန္အားဗလေကာင္းသလို လူကဲ့သို႔ အသိဥာဏ္မ်ားေသာ တိရစၦာန္ျဖစ္သည္။
ဆင္ဖမ္းရာမွာ က်ံဳးသြင္း၍ ေထာင္ဖမ္းျခင္း၊ မီလာရွီကာဟု ေခၚေသာ ၾကိဳးကြင္းစြပ္ဖမ္းျခင္းႏွင့္ ေမ့ေဆးေသနတ္ သုံး၍ ပစ္ခတ္ဖမ္းျခင္းဟူ၍ နည္းသံုးမ်ိဳးျဖင့္ ဖမ္းဆီးၾကေလသည္။
ေမ့ေဆးေသနတ္ျဖင့္ ပစ္ဖမ္းေသာနည္းကိုေတာ့ လူတိုင္းမသံုးၾကေပ။ ေမ့ေဆးေသနတ္ကို လူတိုင္းမသံုးႏိုင္သည္က တစ္ေၾကာင္း၊ အဓိက အခ်က္မွာ ဆင္ကိုေမ့ေဆးေသနတ္ျဖင့္ ပစ္ဖမ္းပါက ဥာဏ္ထိုင္းသည္ဟု ယူဆေသာေၾကာင့္ျဖစ္၏။
ေနာက္ မီလာရွီကာဟုေခၚေသာ ဆင္ကိုၾကိဳးကြင္းစြပ္ဖမ္းဆီးေသာနည္းမွာလည္း လူနည္းနည္းျဖင့္ လုပ္ႏိုင္သည္ဆိုေသာ္ လည္း မကြၽမ္းက်င္ပါက အႏၲရာယ္အလြန္မ်ားေသာနည္းျဖစ္၏။
အမ်ားအားျဖင့္ေတာ့ အသက္အႏၲာရယ္လည္းကင္း၊ ဆင္ဖမ္းရာမွာလည္း အရလြယ္ေသာ က်ံဳးသြင္းဖမ္းနည္းကိုသာ အသံုးျပဳမႈ မ်ားေလသည္။
ေတာဆင္ရိုင္းမ်ားကို စနစ္တက် က်ံဳးသြင္း၍ ေထာင္ဖမ္းေသာနည္းမွာ အိႏၵိယတိုင္းရင္းသားမ်ားထံမွ ဆင္းသက္လာ၍ ထိုက်ံဳးကို ေကဒါ (Khedda) ဟုေခၚသည္။ က်ံဳးအတြင္းသို႔ ဆင္မ်ားကို ေမာင္းသြင္းျပီးမွ ဖမ္းဆီးေသာနည္းကို ေကဒါ သို႔မဟုတ္ က်ံဳးသြင္းျခင္းဟု ေခၚၾကေလသည္။ သို႔ေသာ္လည္း ဆင္က်ံဳးသြင္းေသာအဖြဲ႕မွာ လူသံုးဆယ္ေက်ာ္ခန္႔ အသံုးျပဳ ရေသာေၾကာင့္ လူအမ်ားဆံုး အသံုးျပဳရေသာ ဆင္ဖမ္းနည္းျဖစ္သည္။
ဆင္က်ံဳးသြင္းေသာ လမွာ ေအာက္တိုဘာလဆန္းမွ စတင္လုပ္ကိုင္ၾကေလသည္။ဆင္က်ံဳးသြင္းမည့္သူမ်ားသည္ ေတာ အတြင္း ေရာက္သည္ႏွင့္ ဦးစြာ ဆင္မ်ား အုပ္စုလိုက္ ရွိေသာေနရာမ်ားကိုေလ့လာရွာေဖြရသည္။ ဆင္အုပ္မ်ားကိုေတြ႔ပါက က်ံဳးသြင္းမည့္ေနရာကို ေရြးခ်ယ္ရသည္။
ဆင္က်ံဳးတည္ရန္အတြက္ သင့္ေတာ္ေသာေနရာမ်ားမွာ - ဆင္ရိုင္းမ်ား မၾကာခဏျဖတ္သြားတတ္ေသာလမ္း၊ ဆင္မ်ား ခိုေအာင္းႏိုင္မည့္ အရိပ္အာ၀ါသေကာင္း သည့္ေနရာ၊ စမ္းေခ်ာင္း၊ေရအိုင္ မ်ားရွိေသာေနရာ၊ ထို႔ျပင္ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးအတြက္ အခက္အခဲမရွိေသာေနရာ၊ ေတာင္ကုန္းလည္းမက်၊ ေျမျပန္႔ သက္သက္လည္း မဟုတ္ေသာေနရာႏွင့္ ဆင္မ်ား ဖမ္းမိပါက ေလ့က်င့္မႈေပးရန္ က်ယ္ျပန္႔ေသာေနရာ၊ က်ံဳးေဆာက္ရန္ အတြက္ အနီး၀န္းက်င္တ၀ိုက္မွာ သစ္၀ါးေပါေသာေနရာႏွင့္ ဆင္ရိုင္းမ်ား အစာေရစာ အလြယ္တကူရႏိုင္မည့္ေနရာ စသည္တို႔ျဖစ္သည္။
ဆင္က်ံဳးတည္ေဆာက္ရန္အတြက္ ေတာထဲမွ သစ္၀ါးစသည္တို႔ကိုခုတ္ယူၾကရသည္။ ဆင္ရိုင္းမ်ား ေထာင္ဖမ္းရန္က်ံဳးမွာ တစ္ဖက္က်ယ္၊ တစ္ဖက္က်ဥ္းျဖစ္ျပီး စတုဂံေပ(၆၀)မွ (၁၀၀)အထိရွိတတ္သည္။
ဆင္က်ံဳးတည္ေဆာက္ရန္အတြက္ ေတာထဲမွ သစ္၀ါးစသည္တို႔ကိုခုတ္ယူၾကရသည္။ ဆင္ရိုင္းမ်ား ေထာင္ဖမ္းရန္က်ံဳးမွာ တစ္ဖက္က်ယ္၊ တစ္ဖက္က်ဥ္းျဖစ္ျပီး စတုဂံေပ(၆၀)မွ (၁၀၀)အထိရွိတတ္သည္။
လိုအပ္ေသာ သစ္၀ါးမ်ားမွာ – ေျဖာင့္တန္းေနသည့္ က်ံဳးတံခါးတိုင္ေလးလံုး၊ တိုင္တစ္လံုး၏အရွည္မွာ (၃၅)ေပျဖစ္သည္။ (၁၆)ေပအရွည္ရွိေသာ က်ံဳးတိုင္အလံုး(၃၀)၊ (၁၆)ေပအထက္ရွည္ေသာ ေမ်ာတန္းအလံုး (၃၀၀)တို႔ျဖစ္သည္။ က်ံဳးတိုင္ႏွင့္ ေမ်ာတန္းမ်ားကို ေျဖာင့္ျဖဴးေသာ သစ္လံုးမ်ားျဖင့္ အသံုးျပဳၾကသည္။ အကိုင္းအခက္ အဖုအထစ္မ်ား ပါလွ်င္လည္း ဓါး၊ ရဲဒင္းမ်ားျဖင့္ ေခ်ာေအာင္ ေရြထားၾကသည္။ က်ံဳးတစ္ခု တည္ေဆာက္ရန္အတြက္ အုန္းဆံၾကိဳး သံုးမည္ဆိုပါက ပိႆာ(၂၀၀)ခန္႔ ကုန္က်မည္ျဖစ္ျပီး ၾကိမ္ျဖင့္ တုပ္ေႏွာင္မည္ဆိုပါက ၾကိမ္နီအပင္ေပါင္း(၅၀၀၀)ခန္႔ ကုန္က်တတ္ေပသည္။
ဆင္ဖမ္းနည္းသံုးမ်ိဳးရွိသည့္အနက္ မီလာရွီကာဟုေခၚေသာ ၾကိဳးကြင္းစြပ္ဖမ္းနည္းမွာ အႏၲရာယ္မ်ားျပီး စြန္႔စားရေသာ ဆင္ဖမ္းနည္းျဖစ္သည္။ ၄င္းမွာ ၾကိဳင္းကြင္းပစ္ေတာ္ေသာ ဆင္ဖမ္းသမားႏွင့္ ေနာက္လိုက္ေကာင္းမ်ား ရွိရန္လိုအပ္သည္။ ၄င္းအျပင္ ဖန္တီစီးေသာဆင္ကလည္း လိမၼာပါးနပ္ဖို႔ရန္ အေရးၾကီးေလသည္။ မီလာရွီကာနည္းမွာ ကုလားစကားျဖစ္ျပီး အဓိပၸါယ္မွာ ၾကိဳင္းကြင္းစြပ္ဖမ္းနည္းျဖစ္သည္။ ဆင္ဖမ္းအဖြဲ႕တြင္ လူက(၁၀)ေယာက္ခန္႔ ပါရျပီး ကြန္ဂ်ီဟု ေခၚသည့္ ဆင္လိမၼာက သံုးေကာင္ပါသည္။ အခ်ိဳ႕ဆင္ဖမ္းအဖြဲ႕မ်ားမွာ အကူဆင္မပါဘဲ ကြန္ဂ်ီဟုေခၚသည့္ ဆင္ယဥ္ႏွစ္ေကာင္ ျဖင့္လည္း ဆင္ဖမ္းထြက္ၾကသည္။ ေတာဆင္ရိုင္းကို ပစ္ဖမ္းရန္ အသံုးျပဳေသာၾကိဳးကို 'ဆိုင္ဖန္း'ဟုေခၚသည္။
ပီေလာပီနံေလွ်ာ္ကို (၁၂)လြန္းတင္ က်စ္ထားေသာ(၃၇)ေတာင္ (ေပ၅၀ခန္႔)အရွည္ရွိေသာ ၾကိဳးၾကီးကို အသံုးျပဳၾကသည္။
ဆင္ဖမ္းထြက္ေတာ့မည္ဆိုလွ်င္ ဖန္တီဟုေခၚေသာ ေခါင္းေဆာင္က ကာကီေဘာင္းဘီသံုးထည္၊ အက်ႌသံုးထည္ကို တစ္ခါ တည္း ထပ္၀တ္ထားရသည္။ မာအြတ္ဟု ေခၚေသာ ပဲ့စီးမ်ားမွာလည္း ထိုနည္းအတိုင္းပင္ ထပ္၀တ္ထားၾကရသည္။ ထိုသို႔၀တ္ဆင္ရျခင္းမွာ ဆင္ရိုင္းေနာက္သို႔ေျပးလိုက္ရာတြင္ ၾကိမ္ေတာ၊ဆူးေတာမ်ားအတြင္းမွ ျဖစ္ေျပးရသည့္အခါ သစ္ကိုင္းျခစ္သည့္ဒဏ္၊ ဆူးဒဏ္မ်ားမွ ကာကြယ္ရန္အတြက္ျဖစ္သည္။ ဆင္ဦးစီးမ်ားတြင္ အရွည္ႏွစ္ေပ၊ ဗ်က္သံုးလက္မ ရွိေသာ ဖားမစ္ဆန္ ေခၚ ခႏၶီးရွမ္းဓါးတစ္လက္စီလည္း ေဆာင္ထားရသည္။
ေျပးရင္းလႊားရင္း ေရွ႕မွ သစ္ကိုင္းႏွင့္ ၾကိမ္ႏြယ္မ်ားခံေနပါက ဓားျဖင့္ခုတ္ျဖတ္သြားရန္ျဖစ္သည္။ ဆင္ဖမ္းထြက္ေတာ့မည္ ဆိုလွ်င္ အျခားစားနပ္ရိကၡာကိရိယာ တန္ဆာပလာမ်ားအျပင္ ၾကက္ဖို၊ၾကက္မ ႏွစ္ေကာင္ကိုလည္း ဆင္ေပၚတင္ယူ သြားၾကသည္။ ေတာထဲေရာက္၍ ဆင္ေျခရာေတြ႕ျပီး ဆင္ေနာက္လိုက္ေတာ့မည္ဆိုပါက ယူလာေသာ ၾကက္ႏွစ္ေကာင္ကို အဓိဌာန္ျပဳကာ လႊတ္တင္လိုက္ရသည္။
လႊတ္လိုက္ေသာအခ်ိန္မွာ ၾကက္မ်ားက ရႊင္ရႊင္လန္းလန္းႏွင့္ တြန္သံေပးျပီး ေတာသို႔၀င္ပါက နိမိတ္ေကာင္းဟု ယူဆျပီး၊ အကယ္၍ ၾကက္ႏွစ္ေကာင္ ထိုးၾက၊ ဆိတ္ၾက၊ ခြပ္ေနၾကလွ်င္ နိမိတ္မေကာင္းဟု အယူရွိၾကေလသည္။
ေတာဆင္ရိုင္းမ်ားေနာက္သို႔ သက္စြန္႔ဆံဖ်ားလိုက္ရေတာ့မည္ဆိုလွ်င္ ပထမဦးစြာ ဆိုက္ဖလားဟု ေခၚေသာ ၀မ္းပတ္ၾကိဳး ၏ ကြင္းတြင္ ဆိုင္ဖန္ေခၚ ဖမ္းၾကိဳးတစ္စကို ထည့္ရသည္။ ျပီးမွ ဆင္ဖမ္းၾကိဳးေခြကို ဆင္၏ေက်ာကုန္းေပၚသို႔ တင္ကာ ဆိုက္သရီးေခၚ ၾကိဳးျဖင့္ ထိန္းထားရသည္။ အားလံုးအဆင္သင့္ ျဖစ္ေသာအခါ ေတာဆင္ရိုင္းအုပ္ရွိေသာ ေနရာေရာက္ ေအာင္ သြားၾကရေလသည္။ ဆင္အုပ္ရွိရာသို႔သြားရာတြင္ ေလညာအရပ္က မသြားရဘဲ ေလာေအာက္အရပ္မွ သြားကာ ဆင္အုပ္အတြင္းမွ စိတ္ၾကိဳက္ဆင္တစ္ေကာင္ကိုေရြးခ်ယ္ရသည္။ ဆင္ေရြးျပီးေသာအခါ ဆင္အုပ္ရွိရာသို႔ေလေအာက္ ဘက္မွေန၍ လိမၼာပါးနပ္စြာ ခ်ဥ္းကပ္သြားရေလသည္။ ဖမ္းဆီးရာတြင္ အမ်ားအားျဖင့္ မိမိဆင္ထက္အေကာင္ငယ္ေသာ ဆင္မ်ားကိုသာ ေရြးခ်ယ္၍ ဖမ္းဆီးၾကသည္။
ဆင္မျဖစ္လွ်င္ ခုနစ္ေပအထိ ဖမ္းရဲၾကေသာ္လည္း အစြယ္ရွိေသာ ဆင္ထီးျဖစ္ပါက ေျခာက္ေပဆင္ကို ဖမ္းဆီးရာမွာပင္ အထူးသတိ၀ီရိယထားကာ ဖမ္းဆီးၾကရသည္။ တစ္ခါတစ္ရံ စြယ္စံုဆင္ရိုင္းမ်ားက မိမိတို႔ စီးလာေသာ ဆင္ယဥ္ကို အစြယ္ျဖင့္ထိုးသတ္ေလ့ရွိၾကသည္။ ထိုအခါ ဆင္ရိုင္းမရသည့္အျပင္ ရွိသည့္ဆင္ယဥ္ပါအသက္ဆံုးရႈံးတတ္သည္။
ထို႕ေၾကာင့္ ဖန္တီမ်ား၏ကြၽမ္းက်င္လိမၼာမႈက အေရးၾကီးလွေပ၏။ ဆင္ရိုင္းကို ဖမ္းဆီးေတာ့မည္ဆိုလွ်င္ ဖန္တီဟုေခၚေသာ ဦးစီးက ဆင္၏ပုခံုးေပၚမွာ ကားယားခြထိုင္ကာ နင္းလံုးၾကိဳးအတြင္းသို႔ ေျခႏွစ္ဖက္ကို ထိုးသြင္းထားရသည္။ ဆင္ဖမ္းၾကိဳး အစတစ္ဖက္ကို ကြင္းေလ်ာျပဳလုပ္ထားျပီး တစ္ဖက္ကို ၀မ္းပတ္ၾကိဳး၌ခ်ည္ကာ ဆင္ေက်ာကုန္းေပၚရွိ ဖမ္းကြင္းကိုလည္း ထိန္းျပီးလိုက္ရသည္။ ပဲ့ခ်ိတ္ဟုေခၚေသာ ေနာက္လိုက္က ဆင္ကုန္းျမီးေပၚတြင္ ေဆာင့္ေၾကာင့္ထိုင္ကာ ျမီးဆိုင္းၾကိဳးကို ကိုင္ကာ လိုက္ရသည္။ ထို႔ေနာက္ေတာဆင္ရိုင္းေနာက္သို႔ ၾကိဳးကြင္းျဖင့္ စြပ္ဖမ္းရန္ ေျပးလိုက္ရသည္။ ထိုသို႔ေျပးလိုက္ရာ တြင္ မိမိတို႔ စီးလာေသာ ဆင္လိမၼာက ေတာဆင္ရိုင္းကို မမွီႏိုင္ဘဲ အေျပးေႏွးေနလွ်င္ စူးျဖင့္ထိုးဆြေပးရသည္။ အကယ္၍ ဆင္ရိုင္းက ေၾကာက္အားလန္႔အားျဖင့္ ၾကိမ္ပိုက္ေတာ၊ ၀ါးေတာ၊ ဆူးေတာအတြင္းသို႔ ၀င္ေျပးပါက ဖမ္းဆင္လည္း ထပ္ၾကပ္မကြာေျပးလိုက္ရသည္။
ထိုအခါ ဆင္ေက်ာေပၚတြင္ ပါလာေသာလူေတြမွာ ဆူးမစူးေစရန္ႏွင့္ သစ္ကိုင္းသစ္ခက္မ်ားႏွင့္ မရိုက္မိ၊ မထိခိုက္ေစရန္ ဆင္ေက်ာေပၚတြင္ ျပားျပား၀ပ္၍ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ဦးစီးက ဆင္နားရြက္ႏွင့္ လည္ပင္းေအာက္သို႔ ေရႊ႕ေျပာင္း၍လိုက္ရ သလို ပြဲစီးမွာလည္း ၀မ္းပတ္ၾကိဳး၊ ျမီးသိုင္းၾကိဳးမ်ားကို ျမဲျမဲဆြဲကာ ဆင္၏ ၀မ္းဗိုက္ေဘးေစာင္းအထိ ေျမႇာင္ကပ္၍စီးကာ လိုက္ၾကရသည္။ ဆင္လိမၼာ မဟုတ္ဘဲ ရိုးရိုးဆင္သာဆိုလွ်င္ ေတာဆင္ကိုေျပးလိုက္ရာ၌ ဆင္ေပၚက လူမ်ားလိမ့္က် က်န္ခဲ့မည္ အမွန္ျဖစ္၏။ ဤသို႔ ငါးမိုင္၊ေျခာက္မိုင္ထိ လိုက္ျပီးၾကေသာအခါ ေတာဆင္ရိုင္းကို ဖမ္းဆင္က မီေတာ့သည္။ ထိုအခါ ဦစီးဖန္တီသည္ ေျပးေနေသာဆင္ရိုင္း၏ ဦးေခါင္းေပၚသို႔ ၾကိဳးကြင္းပစ္တင္ေပးလိုက္ရ၏။ ေတာဆင္မွာ ေၾကာက္ အားလန္႔အားႏွင့္ေျပးရာတြင္ ႏွာေမာင္းကို ေခြလိပ္ထားတတ္ေလရာ မိမိဦးေခါင္းေပၚသို႔ စြပ္က်လာေသာ ၾကိဳင္းကြင္းကို ႏွာေမာင္းႏွင့္ ဖယ္ရွားပစ္လိုက္သည္ႏွင့္ တျပိဳင္နက္ သူ၏လည္ပင္းကို ၾကိဳးကြင္းက စြပ္ျပီးသားျဖစ္သြားေလသည္။
ဤသို႔ ၾကိဳးကြင္းစြပ္ ပစ္ဖမ္းရာတြင္ ဆင္ဖမ္းဖန္တီတို႔၏ ကြၽမ္းက်င္မႈေၾကာင့္ မ်ားေသာအားျဖင့္ လြတ္ထြက္သြားျခင္းမရွိေပ။ ေတာဆင္ရိုင္း၏လည္ပင္းကို ၾကိဳးကြင္းစြပ္မိေသာအခါ ေတာဆင္မွာ အင္အားရွိသေလာက္ ရုန္းကန္ျပီး ထြက္ေျပးရန္ ၾကိဳးစားသည္။ ထိုအခါ ဆင္လိမၼာႏွင့္ ေတာဆင္အင္အားခ်င္း ျပိဳင္ၾကဲ၍ ဖမ္းၾကိဳးကို လူက ေလွ်ာ့ခ်ည္တင္းခ်ည္ လုပ္ေပး ရသည္။ ေတာဆင္ေမာပန္းသြားေအာင္ နည္းအမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ လုပ္ေပးရသည္။ လူကဤကဲ့သို႔ ျပဳလုပ္ေပးေသာအခါ ေတာ ဆင္ရိုင္းမွာ မၾကာခင္ ေျခကုန္လက္ပန္းက်ျပီး ဆင္လိမၼာဆြဲေခၚရာသို႔ ယက္ကန္ယက္ကန္ႏွင့္ ပါသြားရေလသည္။
စင္စစ္ ဤသို႔ အလြယ္တကူ ဖမ္းမိမႈမ်ား နည္းပါးျပီး ဖမ္းမိထားေသာ ေတာဆင္ရိုင္းအား သူ႔အုပ္ထဲမွ အျခားေသာ ဆင္ရိုင္းမ်ားက ျပန္လွည့္လာျပီး အကူအညီေပးျခင္း၊ အတင္း၀င္လုဆြဲေခၚျခင္း၊ ဆင္လိမၼာေရာ လူကိုပါ အစြယ္ႏွင့္ လိုက္ထိုးျခင္း၊ ဆင္လိမၼာက အားသန္ေန၍ မျပိဳင္ရဲလွ်င္ အေပၚက လူကို ႏွာေမာင္းႏွင့္ ဆြဲခ်ျခင္း စသည္တို႔ကို ေတြ႕ၾကံဳရတတ္သည္။
ထုိသို႔ေသာအခါမ်ိဳးတြင္ ကြန္ဂ်ီေခၚ ဖမ္းဆင္လိမၼာသည္ အလြန္အေရးၾကီး၏ လ်င္ျမန္ဖ်က္လတ္မႈ၊ရဲရင့္မႈ အျပင္ လူကို အကာအကြယ္ေပးတတ္မႈရွိရန္ အထူးလိုအပ္လွေပသည္။ ထိုအခါမ်ားတြင္ ဆင္ဖမ္းလုပ္သားမ်ားမွာ ေတာဆင္ရိုင္းအုပ္ႏွင့္ သက္စြန္႔ဆံဖ်ား အစြမ္းျပိဳင္ၾကရေလသည္။ ယခင္က ဤသို႔အခက္အခဲမ်ား ေတြ႕လာလွ်င္ က်ည္ဆံအစား ၾကိမ္ဖူးမ်ားကို တပ္၍ ေတာဆင္ရိုင္းမ်ား ေျခေထာက္ကို လွမ္းပစ္၍ ေျခာက္လွန္႔ၾကရသည္။ ယခုအခါ ေသနတ္မ်ားကို သိမ္းဆည္းထား သျဖင့္ ဆင္ဖမ္းလုပ္သားမ်ားမွာ အခက္ၾကံဳ၍ ဆင္ႏွင့္ နီးနီးကပ္ကပ္ ရင္မဆိုင္ရဲ ျဖစ္ေနၾကသည္။ အစစအရာရာ အဆင္ ေျပျပီး မိမိတို႔စိတ္ၾကိဳက္ ေတာဆင္ရိုင္းမ်ားကို ၾကိဳးကြင္းစြပ္ ဖမ္းဆီးျပီးေသာအခါ အျမစ္ဆံုေကာင္း၍ ခိုင္ခံ့ေသာ သစ္ပင္ တစ္ပင္ကို အနီးအနား၌ ခ်က္ခ်င္းရွာေဖြၾကရသည္။ ဆင္ရိုင္းခ်ည္ရန္ သစ္ပင္မွာ ေအာက္ေျခရွင္းေနျပီး အကိုင္းအခက္ အဖုအထစ္မ်ား လံုး၀မရွိရေပ။
ဆင္ခ်ည္ရန္ သစ္ပင္၌ အကိုင္းအခက္ အဖုအထစ္မ်ားရွိေနပါက ဆင္ရုန္းေသာအခါ သစ္ကိုင္းသစ္ခက္ အခြၽန္အတက္မ်ား ထိခိုက္မိ၍ ဒဏ္ရာအနာတရ ရွိတတ္သည္။ ဖမ္းမိထားေသာ ေတာဆင္ရိုင္းကိုေခ်ာမြတ္ေသာ သစ္ပင္၌ ဆင္လိမၼာ၏ အကူအညီႏွင့္ ကပ္ခ်ည္ထားရသည္။ ထို႔ေနာက္ မၾကာမီ ေတာဆင္ကို ဆင္လိမၼာႏွင့္ ပူးညႇပ္ကာ ဆင္က်င့္စခန္းသို႔ ဆြဲေခၚ လာရသည္။ စခန္းသို႔ေရာက္ေသာအခါ ေတာဆင္၏ နားကိုေဖာက္၍ၾကိဳးတစ္ပင္ႏွင့္ တပ္ေပးရသည္။ ဆင္၏တစ္ကိုယ္ လံုး၌ နာက်င္တတ္ေသာေနရာမွာ နားရြက္သည္အဓိကေနရာျဖစ္သျဖင့္ နားကိုေဖာက္ခ်ည္ထားျခင္းျဖစ္သည္။ ဆင္ဦးစီး မ်ား ဆင္ကို ဆံုးမလွ်င္လည္း နားရြက္ကို ရိုက္၍ဆံုးမတတ္ၾက၏။
ဖမ္းမိထားေသာ ေတာင္ဆင္၏ ေျခလက္၊ လည္ပင္းတို႔ကို ခိုင္ခံ့ေသာ သစ္ပင္မ်ားတြင္ ခ်ည္ထားျပီး ႏွစ္ရက္သံုးရက္ထိ အစာေရစာ လံုး၀မေကြၽးဘဲ ဒဏ္ခတ္ထားရသည္။ ထိုသို႔ဒဏ္ခတ္ထားျခင္းျဖင့္ ေတာဆင္ရိုင္းမ်ား စိတ္ဓာတ္က်သြား သည္။ ထိုအခါ ငွက္ေပ်ာပင္ထဲထြင္ ဆန္ဆားအနည္းငယ္ လံုးေထြးျပီး ေကြၽးရသည္။
ထို႔ေနာက္ က်င့္ဆင္မ်ားျဖင့္ ၾကပ္မတ္ညႇပ္သြင္းကာ ေတာဆင္ရုိင္းကိုေလ့က်င့္သင္ၾကားေပးရသည္။ ညႇပ္သြင္းထားေသာ ဆင္ရိုင္းမ်ားယဥ္ပါးလာရန္အတြက္ ညႇပ္ေပၚတြင္ ၾကိဳးျဖင့္ ၾကက္ေျခခတ္ ပုခက္ျပဳလုပ္ျပီးလွ်င္ ဆင္ဖမ္းလုပ္သားမ်ားက ေရွးဦးစြာ ဆင္ေက်ာကုန္းေပၚကို နင္းစမ္း၍ ေလွ်ာက္ေပးရသည္။ ျပီးမွတစ္ဆင့္ လူလြတ္တက္စီး၏။
ထို႔ေနာက္ ဆင္တစ္ကိုယ္လံုးကို ေနရာလြတ္ မက်န္ေအာင္ ပြတ္သက္၍ လူသံုးေလးေယာက္က သီခ်င္းသံျပိဳင္ဆိုကာ ဆင္ကို ယဥ္ပါးလာေအာင္ လုပ္ၾကရသည္။
'ေဆာ္ဘိုင္၊ ေဆာ္ဘိုင္ေလာ့ ဘာဘူရယ္
ေဆာ္ဘိုင္၊ ေဆာ္ဘိုင္ေလာ့ ဘာဘူရယ္
ေဆာ္ဘိုင္....၊ အီကမ္...၊ အီႏြမ္ဟြိဳင္ဟြိဳင္...၊
ဆိုကမ္ဟိြဳင္ဟြိဳင္ ဆိုကမ္မႏူတီ
အီကမ္မကတီ အီကမ္မႏူတီ အီကမ္
ေဆာ္ဘိုင္၊ ေဆာ္ဘိုင္ေလာ့ ဘာဘူရယ္၊
ေဆာ္ဘိုင္.....' အစရိွသျဖင့္ေပါ့။
ထိုသို႔သင္ၾကားေလ့က်င့္ေနစဥ္အတြင္း ၀ံအူ၊ ေပါက္၊ဆင္သမႏြယ္ စသည့္အျမစ္အေခါက္မ်ားကို က်ဳိျပီး ဒဏ္ရာမ်ားကို ဖန္ရည္ေဆးေပးရသည္။ ယခုအခါ တိရစၦာန္ေဆးကုဆရာမ်ား ထားေပးသျဖင့္ ေခတ္မီထိုးေဆး၊ စားေဆးမ်ား ေကြၽး၍ ကုသၾကသည္။ထိုသို႔ ေလ့က်င့္ျပီးေသာအခါ ညႇပ္မွ ထုတ္၍ တြဲဆင္ႏွင့္တြဲျပီး ထိန္းေက်ာင္းေပးရသည္။ စခန္း၌ ေလ့က်င့္ ေနစဥ္အတြင္း အေညႇာ္အနံ႔အသက္မ်ား မျပဳလုပ္ရ။ စားဖတ္ၾကိဳးမ်ားျဖင့္ ဆင္ကိုမရိုက္ရ။ၾကက္တည္သူမ်ားမလာရ။ လွည္းေမာင္း၍ စခန္းထဲသို႔မ၀င္ရ။ပုေလြ၊ႏွဲမမႈတ္ရေခ်။
ေတာဆင္ရိုင္းတစ္ေကာင္ အေတာ္အသင့္ယဥ္ပါးလာရန္အတြက္ အနည္းဆံုးတစ္လေလာက္ က်င့္ယူရသည္ဟု သိရ သည္။ ကြၽန္ေတာ္ဖတ္ေသာ အထက္ပါစာအုပ္တြင္ တျခားေသာဆင္ဖမ္းနည္း၊ ဆင္ကိုယဥ္ေက်းေအာင္ စခန္းသြင္း ေလ့က်င့္ပံုအခ်ိဳ႕ကိုလည္းထည့္သြင္းေရးသားထားပါေသးသည္။ ဒါေပမဲ့ မီလာရွီကာနည္းကို ပိုမိုစိတ္၀င္စားမည္ထင္၍ ဦးစားေပးေရးသားေဖာ္ျပလိုက္ျခင္းျဖစ္ပါသည္။
ဒီတစ္ခါ ဟူးေကာင္းခ်ိဳင့္၀ွမ္းနယ္တေက်ာရွိ လူပ်ိဳလွည့္ေသာ ဓေလ့မ်ားႏွင့္ မဂၤလာေဆာင္အခမ္း အနားမ်ားအေၾကာင္း အနည္းငယ္ဆက္လက္တင္ျပလိုပါသည္။
လူပ်ိဳလွည့္ဓေလ့ႏွင့္ မဂၤလာေဆာင္အခမ္းအနားမ်ားမွာ တစ္ေနရာႏွင့္ တစ္ေနရာ ေဒသတစ္ခုႏွင့္တစ္ခု သိပ္မကြာလွေပ။
လူပ်ိဳလူရြယ္မ်ားက မိန္းမပ်ဳိမ်ားကို လြတ္လပ္စြာ ပိုးပန္းႏိုင္ခြင့္ရွိသလို လြတ္လပ္ေသာ မိန္းကေလးမ်ားအား အုပ္ထိန္းသူ မိဘမ်ားထံတြင္ လြတ္လပ္စြာ ေတာင္းရမ္းႏိုင္ေပသည္။ မိန္းကေလးရွင္မ်ားထံ သြားေရာက္၍စကားကမ္းလွမ္းျပီး အုပ္ထိန္း သူမိဘမ်ားက လက္ခံလွ်င္ မိန္းကေလးကို အသိေပးရသည္။ မိန္းကေလးက လက္ခံလွ်င္ လက္ထပ္ထိမ္းျမားခြင့္ရွိေလ သည္။ အကယ္၍ မိဘမ်ားခ်င္း ရင္းႏွီးမႈရွိပါက ၾကားထဲမွ ေအာင္သြယ္ေျပာေပးႏိုင္သူကို အရင္လႊတ္ေပးရသည္။
ၾကားေအာင္သြယ္ႏွင့္ အဆင္ေျပျပီဆိုေတာ့မွ အဓိကသက္ဆိုင္သူမ်ားက သြားရေလသည္။
ဒီတစ္ခါ လူပ်ိဳလွည့္တဲ့ဓေလ့ေလးကို အက်ယ္ခ်ဲ႕ေျပာျပခ်င္ပါေသးသည္။ဟူးေကာင္း ခ်ိဳင့္၀ွမ္းတြင္ ေဆာင္းရာသီ၌ အလြန္ေအးလွေပရာ တဲအိမ္မ်ားေရွ႕၌ 'ႏွင္းမိုးစင္' ထိုးေပးထားရသည္။ ႏွင္းမိုးစင္ဆိုသည္ မွာ လူပ်ိဳလွည့္ေသာသူ လာလွ်င္ႏွင္းမက်ေစရန္ ယာယီတဲထိုးေပးထားရျခင္းျဖစ္၏။ ထိုတဲေအာက္မွာ ထင္းတံုးမ်ားျဖင့္ မီးဖိုေပးထားရသည္။ မိန္းမပ်ိဳတို႔က ဗိုင္းငင္ရင္းႏွင့္ လူပ်ိဳလွည့္ကာ လာသူကိုေစာင့္ရသည္။
'လသာတန္းဗိုင္းငင္'ဆိုေသာ စကားအဓိပၸါယ္မွာ အရြယ္ေကာင္းစဥ္မွာ ဘ၀ၾကင္ေဖာ္ရွာရမည့္ အဓိပၸါယ္ပါတဲ့သူတို႔အတြက္။ ႏွင္းမိုးစင္ေအာက္တြင္ မိန္းမပ်ိဳတစ္ဦး သို႔မဟုတ္ အျခားမိန္းမပ်ိဳအေဖာ္တစ္ေယာက္ႏွစ္ေယာက္ႏွင့္အတူရွိေနတတ္သည္။
ညဦးပိုင္းအခ်ိန္ အလုပ္သိမ္း၍ျပန္လာေသာ လူပ်ိဳမ်ားက မိမိတို႔ ႏွစ္သက္သေဘာက်ေသာ မိန္းမပ်ိဳရွိရာ ႏွင္းမိုးစင္ေအာက္ သို႔ လြတ္လပ္စြာ ၀င္ေရာက္၍ လူပ်ိဳလွည့္ေလ့ရွိၾကသည္။
မိန္းမပ်ိဳကေလးမ်ားကလည္း လူပ်ိဳလာလွည့္သူမ်ားထဲမွ မိမိႏွစ္သက္သူကို လြတ္လပ္စြာ ေရြးခ်ယ္ပိုင္ခြင့္ရွိသည္။ တစ္ခါတစ္ရံလည္း စိတ္ထဲမွာ ရည္စူးထားသူကို ေမွ်ာ္ေနေလ့ရွိသည္။ တစ္ခါတစ္ရံ ေမွ်ာ္ေနသူက ေရာက္မလာဘဲ မလာေစခ်င္သူက ေရာက္လာသည့္ အခါမ်ိဳးလည္းရွိသည္။ ထိုအခါ စိတ္ထဲမွာ အေႏွာင့္အယွက္ျဖစ္ရေသာ္လည္း ယဥ္ေက်းခ်ိဳသာစြာႏွင့္ပင္ ျငင္းပယ္ရေလသည္။
ညဥ့္ဦးယံအခ်ိန္ ေရာက္လာလွ်င္ ႏွင္းမိုးစင္ေအာက္ရွိ ေဆာင္းမီးဖိုရွိ ေနရာတိုင္းမွာ လူစည္ကားေနတတ္ပါသည္။ လူပ်ိဳႏွင့္ အပ်ိဳေတြ႕လွ်င္ ေထြရာေလးပါး စကားမ်ားေျပာရင္းမွ ခ်စ္စကားၾကိဳက္စကားေျပာရသည္။ ညဥ့္နက္ပိုင္းေရာက္လာ ေလေလ အခ်စ္အဓိပၸါယ္မ်ားက ပိုမိုက်ယ္၀န္းလာေလေလျဖစ္၏။
လူပ်ိဳအပ်ိဳတို႔အတြက္ အခ်စ္သည္ ဘယ္ေက်ာင္း၊ ဘယ္ဆရာထံမွ သင္ယူရန္ မလိုဘဲ တတ္ေျမာက္လာေသာ ပညာျဖစ္ရာ ဘယ္ေလာက္ပင္ ရိုးသားႏုံခ်ာသူျဖစ္ပါေစ သက္ဆိုင္ေသာ ခ်စ္စကားကိုေတာ့ အဆင္ေျပေအာင္ ေျပာဆိုတတ္ၾကသည္။
'ဗိုင္းငင္ ခ်ည္ငင္တာ ဘယ္ေလာက္ျပီးျပီလဲ' စကားစသည္။
'အေတာ္အသင့္ေပါ့'
'ဘာရက္မွာလဲ'
မိန္းမပ်ိဳက အတန္ငယ္ စဥ္းစားသည္။ လုလင္ပ်ိဳကို စိတ္ထဲမွ မႏွစ္သက္လွ်င္ တလြဲေျဖသည္။ စိတ္ထဲမွ ႏွစ္သက္လွ်င္ အံ၀င္ခြင္က်ေျဖသည္။
'ပုဆိုးရက္မွာေပါ့။'
'အကြက္ေသးလား အကြက္ၾကီးလား'
လုလင္ပ်ိဳက တစ္ဆင့္တက္လာျခင္းျဖစ္သည္။ သူတို႔လိုခ်င္ေသာအကြက္ေရာက္ေအာင္ စကားစစ္ခင္းလာျခင္းျဖစ္၏။ မိန္းကေလးက အကြက္ၾကီးဆိုလွ်င္ အေဖအတြက္ ၊ ဘၾကီး၊ ဦးၾကီးအတြက္ဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။ အကြက္ေသးဆိုပါက ခ်စ္သူရည္းစားအတြက္ျဖစ္သည္။
မိန္းကေလးက...'အကြက္ေသး ရက္မွာ' ဟုမပြင့္တပြင့္ အမူအယာျဖင့္ ေျဖလွ်င္ ကိုလူေခ်ာအတြက္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ရွိျပီး စကားဆက္ေျပာ၍ရသည္။ အဲ..မိန္းကေလးက စကားဆက္မေျပာခ်င္ရင္ေတာ့ 'အကြက္ၾကီးရက္မွာ' ဟုစကားပိတ္ ေျပာလိုက္လွ်င္ ထိုအေၾကာင္းကို မစဥ္းစားခ်င္ေသးဟု အဓိပၸါယ္ရက ထိုႏွင္းမိုးစင္ေအာက္မွ မေယာင္မလည္ျဖင့္ထကာ အျခားစင္သို႔ ကူးရေလသည္။
အကယ္၍မိန္းကေလးက လုလင္ပ်ိဳကို ႏွစ္သက္သေဘာက်လွ်င္ အကြက္ေသးရက္မွာပါဟု ရွက္ေသြးျဖာေသာမ်က္ႏွာျဖင့္ ျပန္ေျပာလွ်င္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ရွိလာျပီး ေနာက္တစ္ဆင့္တက္ဖို႔ ၾကိဳးစားရသည္။
'ရစ္တံထိုးလို႔ ပုဆိုးဆင္ လက္ခပ္သံတြင္ ေရႊျခဴနဲ႔လား' ဟုလုလင္ပ်ိဳက မရဲတရဲ စကားထာဖြက္ရသည္။
လံုမပ်ိဳက ခ်က္ဆိုနားခြက္က မီးေတာက္သည္။ စကားထာ၏ အဓိပၸါယ္ကို သူမသိသည္။ အဓိပၸါယ္မွာ 'ခ်စ္စပ်ိဳးလို႕ ခ်စ္ၾကိဳးငင္၊ ႏွမပ်ိဳခင္ စိတ္တူရဲ႕လား' ဟူ၍ျဖစ္သည္။
ရွက္ေသြးျဖန္းေနေသာ လံုမငယ္သည္ သူမမၾကိဳက္လွ်င္ ဤအဆင့္တြင္လည္း ျငင္းပယ္တတ္ၾကသည္။ လံုမငယ္က ....'ဆံရစ္ခိုင္ညႇာ ဆန္ျပာတံုး' ဟုစကားထာ ၀ွက္လိုက္ရာတြင္ လုလင္ပ်ိဳမွာ အေတာ္ ဒုကၡေရာက္သြားသည္။ 'မခ်စ္ႏိုင္ပါ ျပန္ပါဦး' ဟူ၍ဆိုလိုက္ျခင္းျဖစ္သည္။
လုလင္ပ်ိဳမွာ ရွက္ကိုးရွက္ကန္းႏွင့္ လာလမ္းျပန္ရုံသာရွိေတာ့၏။ သို႔ရာတြင္ လံုမပ်ိဳက ၾကည္ျဖဴပါလွ်င္ လုလင္ပ်ိဳကို စစ္ေဆးေမးျမန္းေတာ့သည္။ 'လွည္းပေဒါင္း ေရေလာင္းခဲ့ရဲ႕လား' ဟုလံုမပ်ဳိက ေမး၏။
ဆိုလိုရင္းမွာ 'ရည္းစားေဟာင္းကို ခြင့္ေတာင္းခဲ့ရဲ႕လား' ဟူ၍ျဖစ္သည္။ လုလင္ပ်ိဳက သူ႔မွာ ရည္းစားမရွိခဲ့ဖူးေၾကာင္း၊ မင္းသာ ပထမဆံုးရည္းစားျဖစ္ေၾကာင္း စသည္တို႔ကို တတ္သမွ် မွတ္သမွ် ေျပာရေတာ့သည္။
ထိုသို႔ လုလင္ပ်ိဳႏွင့္ လံုမပ်ိဳတို႔ႏွစ္ဦး ေျပလည္ၾကျပီဆိုလွ်င္ ေနာက္ညမ်ား၌ မီးဖိုေဘးမွာ တစ္ေယာက္ခ်င္း ေျပာခြင့္ရျပီ။ ထိုအဆင့္ထိ ေရာက္ဖို႔မွာလည္း အခ်ိန္အေတာ္ၾကာ ၾကိဳးစားရသည္။ ျပိဳင္ဘက္မ်ားလည္း ေတြ႕ရသည္။
မိန္းကေလးက အခ်ိန္ယူ စဥ္းစား၍ တစ္ဦးဦးကို လက္ခံမွသာ ညဥ့္နက္သန္းေခါင္အထိ ေဆာင္းတြင္းမီးဖိုေဘးမွာ စကား ေျပာခြင့္ရေတာ့သည္။ အျခားေသာ ကာလသားမ်ားသည္ ညဦးပိုင္းမွသာ ထိုမီးဖိုသို႔လာျပီး ညဥ့္နက္လွ်င္ မိမိႏွင့္ မဆိုင္ ေတာ့သျဖင့္ စြန္႔ခြသြားၾကသည္။ မသတ္မွတ္ရေသးေသာ လံုမပ်ိဳတို႔၏ ႏွင္းမိုးစင္ေအာက္သို႔ ေရာက္ၾကရျပန္သည္။
လုလင္ပ်ိဳႏွင့္ လံုမပ်ိဳတို႔ ေျပလည္ၾကေသာအခါလည္း အခ်စ္ဦးသူမ်ားျဖစ္၍ စကားထာမ်ားျဖင့္ အႏုအလွေရြး၍ ေျပာၾက သည္။ ေမတၲာပုလဲပန္းမ်ား သီၾကသည္။
ညဥ့္နက္၍ လုလင္ပ်ိဳေရာက္လာခ်ိန္တြင္ လံုမပ်ိဳက 'ကြၽန္းတံုးေၾကာင္ေလွ်ာက္ ' ဟုဆိုသည္။ 'လြမ္းတုန္းေမာင္ေရာက္' ဟုအဓိပၸာယ္ရသည္။ လုလင္ပ်ိဳမွာ မ်ားစြာေက်နပ္သြား၏။
ထိုအခါ..'အင္ၾကင္းပင္ၾကီး ပြင့္ကာနီး ေလၾကီးတိုက္မွာ စိုးလွတယ္' ဟုလုလင္ပ်ိဳက စကားထာ၀ွက္၍ ဆို၏။ အဓိပၸါယ္မွာ 'နင္နဲ႔ငါနဲ႔ ခ်စ္ခါနီး လူၾကီးဖ်က္မွာ စိုးလွတယ္' ဟူ၍ျဖစ္၏။
လံုမပ်ိဳက မစိုးရိမ္ဖို႔ေျပာသည္။ အေဖႏွင့္အေမကို သူေျပာလွ်င္ျပီးပါသည္ဟု ေျပာမည္။ လံုမပ်ိဳကလည္း လုလင္ပ်ိဳကို ျပန္၍အက်ပ္ကိုင္တတ္သည္။ 'စံပယ္ျခံ ထရံကာရဲ႕လား' ဟုစကားထာျဖင့္ဆိုသည္။ 'တကယ္ၾကံ စရံပါရဲ႕လား' ဟုေမးျခင္းျဖစ္သည္။
တစ္ဦးေမတၲာကို တစ္ဦးက လက္ခံလိုက္ေသာအခါလူၾကီးမိဘမ်ား အခ်င္းခ်င္း ေစ့စပ္သေဘာတူၾကကာ သားပ်ဳိသမီးပ်ိဳ တို႔၏ လက္ထပ္မဂၤလာပြဲအတြက္ စီစဥ္ၾကရသည္။ သူတို႔ ဟူးေကာင္းခ်ိဳင့္၀ွမ္းေဒသတေၾကာရွိ ရြာမ်ားမွာ ေရွးကကဲ့သို႔ပင္ အတင္အသ၊ အေမ့ႏို႔ဖိုးႏွင့္ ရြာ၀င္ေၾကးတို႔ ရွိသည္။ မဂၤလာေဆာင္မွာ ၀က္သားေကြၽးႏိုင္မွ ဂုဏ္ရိွသည္။ လုလင္ပ်ိဳဖက္က တာ၀န္မွာ မေသးလွပါ။
ကဲ....ဖတ္တဲ့စာအုပ္ထဲက ရလိုက္တာေလးကိုျပန္လည္ေ၀မွ်ျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ စိတ္၀င္စားစြာဖတ္မိၾကတယ္ဆိုရင္လည္း ၀မ္းသာရမွာျဖစ္သလို။ ပ်င္းစရာေကာင္းတယ္ဆိုရင္လည္း ေဆာရီးပါခင္ဗ်ာ့။
ဇာနည္။
No comments:
Post a Comment