ဗုဒၶဘာသာဟာ သိပၸံနည္းက်ပါရဲ႕လား။
ဒီေမးခြန္းကို မေျဖဆိုခင္မွာ “သိပၸံ”ဆိုတဲ့ စကားလံုးေ၀ါဟာရကို အဓိပၸာယ္ဖြင့္္ဆိုၾကည့္တာ အေကာင္းဆံုးျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။
အဘိဓာန္ဖြင့္ဆိုခ်က္အရ သိပၸံဆိုတာဟာ “စနစ္တက်စူးစမ္းေလ့လာရာ ကေန ရရွိလာတဲ့ အသိပညာ၊ အတတ္ပညာ” ပဲျဖစ္ပါတယ္။
စနစ္တက်ဆိုရာမွာ ေယဘုယ်သဘာ၀ နိယာမသေဘာတရား ေတြကိုေဖာ္ထုတ္ျပီးတကယ္ စစ္မွန္တဲ့အခ်က္ အလက္ေတြကို လက္ေတြ႔က်က်႐ႈျမင္စမ္းသပ္ျပီး ေသခ်ာမွအားကိုး အတည္ျပဳတဲ့စနစ္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
အဲဒီလိုပံုစံစနစ္အတြင္း သြင္းယူႏိုင္ေလာက္တဲ့ ပညာနဲ႔တိက်ေသခ်ာေအာင္ စမ္းသပ္စစ္ေဆးတာကို ခံႏိုင္ေလာက္တဲ့ အထက္ပါတတ္သိပညာေတြရဲ႕ ဆင့္ပြား ပညာရပ္ေတြအားလံုးဟာ “သိပၸံ”ပဲျဖစ္ပါတယ္။
ဗုဒၶဘာသာမွာ ဒီဖြင့္ဆိုခ်က္နဲ႔မကိုက္ညီေသးတဲ့ အေတြးအျမင္ အယူအဆေတြလည္း ရွိေနပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဗုဒၶ၀ါဒရဲ႕ အဓိကက်တဲ့ သင္ၾကားမႈဒႆနကေတာ့ ဒီသစၥာတရား ေတာ္ရဲ႕”သေဘာတရားစံႏႈန္း”ေတြဟာ သိပၸံပညာဖြင့္ဆိုခ်က္ေတြနဲ႔ အထူးကိုက္ညီေနပါတယ္။
(သစၥာေလးပါးမွာ) ပထမျဖစ္တဲ့(ဒုကၡသစၥာ)ဟာ ရွႈင္းလင္းျပသႏိုင္တဲ့ ေတြ႔ၾကံဳခံစားမႈ တစ္ခုပါပဲ။ (ဘ၀မွာ ဆင္းရဲျခင္းဟာ စစ္မွန္တဲ့သစၥာတရားပဲ ဆိုတာကို ကိုယ္ေတြ႕ခံစားလို႔ရႏိုင္ပါတယ္။)
ဒုတိယေျမာက္အမွန္တရားကေတာ့ ဒုကၡဆင္းရဲျဖစ္ရျခင္းရဲ႕ အေၾကာင္းရင္း သဘာ၀ျဖစ္တဲ့လိုခ်င္ေတာင့္တမႈ (တဏွာသမုဒယသစၥာ) အေၾကာင္းကို ေဖာ္ျပပါတယ္။(ဆင္းရဲေစျခင္းရဲ႕အေၾကာင္းရင္းကို ဒုကၡသစၥာလိုပဲ) ရွင္းလင္းစြာ ျပသႏိုင္ပါတယ္။
ကိုယ္ေတြ႔ခံစားသိရွိႏိုင္ပါတယ္။ မွန္းဆေတြးျမင္ႏိုင္ပါတယ္။
(ဗုဒၶ၀ါဒမွာတရားဓမၼေတြကို)ဆန္းျပား႐ႈပ္ေထြးလြန္းလွတဲ့စကားလံုးေတြနဲ႔ ဒါမွမဟုတ္ ဒ႑ာရီဆန္တဲ့ေပါရာဏေရွးေဟာင္းက်မ္းလာ ေ၀ါဟာရေတြကို သံုးစြဲျပီး လူအထင္ၾကီးေအာင္ ယုတၲိျပရွင္း လင္းဖြင့္ဆိုဖို႔ ၾကိဳးစားတာမ်ိဳး လံုး၀ မပါရွိပါဘူး။
တတိယေျမာက္အမွန္တရားအရိယသစၥာကေတာ့ ဒုကၡအေပါင္း တို႔ရဲ႕ျပီးဆံုးခ်ဳပ္ျငိမ္းရာ(နိေရာဓသစၥာ)ပါပဲ။ ဒုကၡေတြခ်ဳပ္ျငိမ္းေစဖို႔ဆိုတာ တန္ခိုးရွင္(ဖန္ဆင္းရွင္ဘုရား)ကိုခယလို႔၊ ယံုၾကည္ကိုးကြယ္လို႔ ၀တ္ျပဳဆုေတာင္း လို႔ရႏိုင္တာမ်ိဳးမဟုတ္ဘဲ ဒုကၡျဖစ္ပြားေစတဲ့မူလအေၾကာင္းရင္းကို ဖယ္ရွားပစ္ႏိုင္ မွသာ ဒုကၡက ကင္းလြတ္မႈကို ရရွိႏိုင္ျခင္းဟာ သဘာ၀အမွန္တရားသစၥာပါပဲ။
ဒါဟာအလြန္တရာမွရွင္းလင္း သိသာလွတဲ့အခ်က္ပါ။
စတုတၳေျမာက္သစၥာကေတာ့ ဒုကၡအေပါင္းတို႔ကိုျပီးဆံုးခ်ဳပ္ျငိမ္းေစတဲ့ က်င့္စဥ္နည္းလမ္း(မဂၢသစၥာ)ပဲျဖစ္ ပါတယ္။ ဒုကၡကိုခ်ဳပ္ျငိမ္းေစဖို႔သေဘာ တရား ေတြကိုပဲေတြးေတာၾကံစည္ေနလို႔မရပါဘူး။ (ေကာင္းျခင္း အဂၤါရွစ္ပါး) ပါ၀င္တဲ့ မဂၢင္လမ္းစဥ္ကိုသာလက္ကိုင္ထားျပီး က်င့္ၾကံအားထုတ္ ဖို႔ပဲလိုအပ္ ပါတယ္။
ျပီးေတာ့အဲဒီမဂၢင္အက်င့္တရားလမ္းစဥ္ရဲ႕ လက္ေတြ႔က်မႈကို စမ္းသပ္ ၾကည့္ဖို႔ကို လည္းဗုဒၶ၀ါဒက လမ္းဖြင့္ေပးထားပါတယ္။ ဖန္ဆင္းရွင္ အေပၚမွီခို ယံုၾကည္မႈကို သိပၸံပညာကပစ္ပယ္သလို ဗုဒၶ၀ါဒကလည္း လက္မခံ ပါဘူး။ ေနာက္ျပီး စၾကာ၀ဠာရဲ႕မူလနဲ႔(ျပဌာန္းမႈ) လုပ္ေဆာင္မႈ သေဘာေတြကို သဘာ၀နိယာမ (Natural Law) အရ ဗုဒၶ၀ါဒက ရွင္းလင္းျပသႏိုင္ပါတယ္။
ဒီအခ်က္ေတြအားလံုးဟာ(ဗုဒၶ၀ါဒရဲ႕)တကယ့္သိပၸံနည္းက်အေတြးအျမင္ေတြပဲ ျဖစ္ၾကပါတယ္။ တစ္ခါဗုဒၶအေနနဲ႔ လူေတြကိုအစဥ္သျဖင့္ သတိေပးႏႈိးေဆာ္ ေလ့ရွိတဲ့ အခ်က္တစ္ခုက “ေသေသခ်ာခ်ာ ေလ့လာစံုစမ္းမႈ မျပဳပဲ မ်က္ကန္း ယံုၾကည္မႈမ်ိဳးကို မျပဳလုပ္ၾကႏွင့္။ တစ္စံုတစ္ရာကို လက္ခံယံုၾကည္ဖို႔ သင့္မသင့္ ဆိုတာကို မဆံုးျဖတ္ခင္မွာ စိတ္ထန္သန္စြာ ေမးျမန္းနမူနာယူၾကပါ။ ေလ့လာ စစ္ေဆးၾကပါ။ စံုစမ္းခ်င့္ ခ်ိန္ၾကပါ။ မိမိတို႔ရဲ႕ ကိုယ္ပိုင္အေတြ႕အၾကံဳေတြကို အသံုးျပဳျပီး အားကိုးအားထားျပဳဆံုး ျဖတ္ၾကပါ။”ဆိုတာပဲျဖစ္ပါတယ္။
ဒါဟာ ဗုဒၶကိုယ္ေတာ္တိုင္ရဲ႕ သိပၸံဆန္တဲ့ လမ္းညႊန္ႏႈတ္ကပတ္ေတာ္သံပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ဗုဒၶက ေအာက္ပါအတိုင္းမိန္႔ၾကားခဲ့ပါေသးတယ္။
(အမွန္တရားကို ရွာေဖြတဲ့ေနရာမွာ)
- ျမင္႐ုံၾကား႐ုံမွ်ျဖင့္ (သို႔မဟုတ္) မိ႐ုိးဖလာဓေလ့ထံုးစံျဖစ္ကာမွ်ျဖင့္ လက္မခံေလနဲ႔ဦး။
- ေကာလာဟလသတင္းစကားၾကား႐ုံမွ်နဲ႔ (သို႔မဟုတ္) ေရွးေဟာင္းက်မ္းစာ ထဲေရးသားထား၍ ဆို႐ုံနဲ႔ လက္မခံေလႏွင့္ဦး။
- တစ္ဆင့္စကားၾကား႐ုံမွ်ျဖင့္ (သို႔မဟုတ္) အေၾကာင္းအက်ိဳးဆက္စပ္ ဆီေလ်ာ္မႈရွိသည္ဟု ထင္ျမင္ကာမွ်ႏွင့္ လက္မခံလိုက္ပါႏွင့္ဦး။
- ၾကံစည္စိတ္ကူးမွန္းဆ၍လည္းေကာင္း၊ သူတစ္ပါး၏စြမ္းရည္ကို အထင္ၾကီးျခင္းျဖစ္၍ လည္းေကာင္း၊ လက္မခံလိုက္ပါနဲ႔ဦး။
- ငါတို႔ရဲ႕ဆရာသမားျဖစ္ေနလို႔ဆိုျပီးေတာ့လည္း လက္ခံယံုၾကည္ျခင္း မျပဳလိုက္ပါနဲ႔ဦး။
- ဤအရာကေတာ့ ေကာင္းတဲ့တရား၊ အျပစ္ကင္းတဲ့တရား၊ ပညာရွိသူေတြခ်ီးမြမ္းတဲ့တရား စသည္တို႔ကို မိမိကိုယ္တိုင္သိျမင္လာတဲ့ အခါမွသာ အဲဒီတရားေတြကိုလက္ခံျပီးကိုယ္တိုင္က်င့္သံုး လိုက္နာၾကည့္ပါ။
လက္ေတြ႕က်င့္ၾကံအားထုတ္မႈနဲ႕အတူ ျငိမ္းခ်မ္းေအးျမတဲ့ နိဗၺာန္အျမိဳက္ အရသာ ကိုေရွးရႈဦးတည္မယ္ဆိုရင္ အဲဒီလမ္းကိုလိုက္ပါေတာ့။
(အဂၤုတၳိဳရ္ပါဠိေတာ္-၁၈၈)
ဒါေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာသာဟာ သိပၸံပညာႏွင့္ထပ္တူထပ္မွ် မတူညီႏိုင္ေပမယ့္ သိပၸံသေဘာသက္ေရာက္မႈေတြ အျပည့္အ၀ရွိတယ္လို႔ေတာ့ဆိုႏိုင္ပါတယ္။
တစ္ျခားဘာသာေတြန႔ဲ ႏႈိင္းယွဥ္ရင္ဘယ္ဘာသာထက္မဆို ဗုဒၶဘာသာ ကပိုျပီးေတာ့ သိပၸံနည္းက်ပါတယ္။
၂၀-ရာစုေခတ္မွာ ထင္ရွားၾကီးက်ယ္တဲ့ သိပၸံပညာရွင္တစ္ဦးျဖစ္တဲ့ အဲလ္ဘတ္အိုင္းစတိုင္း (Albert Einstein) ရဲ႕ ဗုဒၶဘာသာနဲ႔ ပတ္သက္ျပီး ထုတ္ေဖာ္ ေျပာဆိုခ်က္ဟာ ဒီအခ်က္ကိုပိုျပီးခိုင္မာေစခဲ့ပါတယ္။
“ေနာင္အနာဂါတ္မွာ ေပၚထြန္းလာမယ့္ဘာသာေရးဟာ စၾကာ၀ဠာဘာသာ (Cosmic Religion) ပဲျဖစ္ရပါလိမ့္မယ္။ အဲဒီစၾကာ၀ဠာဘာသာဆိုတာဟာ တစ္သီးပုဂၢလဆန္တဲ့ဘုရား(Personal God) ဆိုတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေရးအစြဲကန္႔ သတ္ေဘာင္ကို ေက်ာ္လြန္ရပါမယ္။ တရားေသ၀ါဒစြဲႏွင့္ ေၾကာင္းက်ိဳးမထင္ရွားတဲ့ တရား ေသဘာသာရပ္ ပညာအစြဲေတြကင္းရွင္းရပါလိမ့္မယ္။
သဘာ၀ကိုေရာ၊ သစၥာဓမၼကိုပါ လႊမ္းျခံဳမိတဲ့ ဒီဘာသာေရးမ်ိဳးဟာ အရာရာကိုေလ့လာသိျမင္အပ္တဲ့ အေတြ႔အၾကံဳေတြ၊ သဘာ၀ဓမၶႏွင့္ ဆက္စပ္မႈရွိျပီး အဓိပၸာယ္လည္းျပည့္၀တဲ့ ညီညြတ္စုစည္းမႈေတြ ကေန စစ္ထုတ္ရရွိလာတဲ့ ဘာသာေရးအသိစိတ္ အေပၚ အေျခခံတဲ့ ဘာသာ ေရးမ်ိဳးျဖစ္ရပါလိမ့္မယ္။”
“ဗုဒၶ၀ါဒဟာ ဒီအခ်က္အလက္ေတြကို အေျဖရွာျဖည့္ဆည္း ေပးႏိုင္တဲ့စြမ္းရည္ ရွိပါတယ္။
တကယ္လို႔ မ်က္ေမွာက္ေခတ္သိပၸံပညာရဲ႕လိုအပ္ခ်က္ေတြကို ျခံဳငံုေျဖရွင္းေပး ႏိုင္မယ့္ဘာသာတစ္ခုရွိတယ္ ဆိုရင္ အဲဒီဘာသာဟာ ဗုဒၶဘာသာပဲျဖစ္ ရပါလိမ့္မယ္။”
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment